نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای داشتن یک زندگی سالم و به دور از بیماری، تنها کافی است نکات گفته شده در مطلب زیر را با دقت مطالعه‌ کنید.

افزایش طول عمر

شادی، نشاط و امید محدود به مکان و زمان خاصی نیستند. شما می‌توانید در هر مکان و زمانی شاد و امیدوار باشید و نشاط درونی خود را حفظ کنید، مشروط بر اینکه باور‌ها و رفتارهای خود را بازنگری کنید و اصلاحات تدریجی در برخی نگرش‌ها و اقدامات روزمره خود به وجود آورید. این فرآیند طول عمرتان را هم افزایش می‌دهد. با مجله دلتا همراه باشید تا با چند روش ساده جهت افزایش طول عمر بیشتر آشنا شوید.

افزایش طول عمر

۱. آسپرین بدون تجویز پزشک ممنوع

آسپرین بیش از یک قرن پیش اختراع شد و هم‌اکنون برای درمان بسیاری از بیماری‌های قابل پیشگیری مصرف می‌شود. همچنین برخی از افراد از آسپرین‌های ضعیف‌تر که به آسپرین بچه معروف هستند، استفاده می‌کنند با این ذهنیت که ممکن است عوارض کمتری داشته باشد، اما این طور نیست.

مصرف آسپرین بدون تجویز پزشک معالج می‌تواند ضربه‌های شدیدی به سیستم دفاعی بدن وارد کند که بعضا باعث کاهش طول عمر در افراد نیز می‌شود.

۲. زود بازنشست نشوید

حکمت رایج در مورد زندگی طولانی‌تر این است که استرس را از بین ببرید تا در نهایت بتوانید از زندگی لذت ببرید. ممکن است تعجب‌آور باشد که بازنشستگی زودهنگام می‌تواند یک عامل خطر برای مرگ زودرس باشد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجلات پزشکی، افراد سالمی که تنها یک سال بازنشستگی را به تعویق انداختند، ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی بودند. همین امر در مورد افراد ناسالم که یک سال بعد بازنشسته شدند نیز صادق بود.

افزایش طول عمر

۳. از مرگ نترسید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که طول عمر زیادی دارند معمولا هیچ ترسی از مرگ ندارند و این ذهنیت را از خود دور می‌کنند. این موضوع تقریبا یک ارتباط روان‌شناختی دارد. محققان ثابت کردند افرادی که از مرگ می‌ترسند علاوه بر این که به مراتب میانگین سنی کمتری داشتند، از عمر خود نیز به خوبی لذت نبرده‌اند.

۴. مصرف روزانه میوه و سبزی

میوه و سبزی از هر نوعی که باشند برای سلامتی مفید هستند، زیرا مواد مغذی بسیاری دارند، کالری آن‌ها کم است و برای شما بسیار بهتر از آب نبات هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که روزانه ۲ واحد میوه و ۳ واحد سبزی میل می‌کنند، بدون هیچ عارضه و بیماری‌ و فقط به دلیل کهولت سن فوت می‌کنند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب این خوراکی‌ها خطر مرگ را کاهش می‌دهند را بخوانید.

افزایش عمر

۵. مثبت‌اندیش باشید

محققان دریافتند که نگرش مثبت می‌تواند منجر به زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر شود. مطالعه‌ای که توسط پزشکان دانشگاه‌های برتر در جهان انجام شد، نشان می‌دهد که افراد بدبین نسبت به افراد خوش بین ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

سبک زندگی بدبینانه به‌طور قابل توجهی با مرگ و میر مرتبط است. خوش‌بین‌ها تمایل دارند که نگرش‌های مثبت برون‌گرا و راحت‌تری داشته باشند که همگی ممکن است به کاهش استرس کمک کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب چرا در زمستان سکته قلبی بیشتر می‌شود؟ را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: املاک دلتا , نکات دانستنی , افزایش عمر ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان اخیرا موفق به رصد فوران عظیم ستاره‌ای جوان به نام EK Draconis در نزدیکی زمین شدند که می‌تواند تهدیدی برای حیات در کره زمین باشد.

ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند

ستاره‌ای کوچک‌تر از خورشید ما، اما از نظر اندازه مشابه، اخیرا دانشمندان را نگران کرده است و آن‌ها می‌گویند همه باید نگران باشند. این ستاره که EK Draconis نام دارد، ده‌ها سال نوری دورتر از ما قرار دارد، اما فوران‌های عظیمی به بیرون پرتاب می‌کند. رصد اخیر این دانشمندان نشان می‌دهد که این ستاره جوان دارای یک انفجار انرژی و بیرون راندن ذرات باردار قدرتمندی است که خورشید هرگز آن را تجربه نکرده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند بیشتر آشنا شوید.

ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند

خورشید اغلب فوران‌های انفجاری بزرگ را تجربه می‌کند که پس از پرتاب جرم تاجی (CME) باعث ایجاد طوفان‌های خورشیدی می‌شود. اما دانشمندان گفتند که این ستاره یک انفجار انرژی حداقل ۱۰ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین CME که خورشید تاکنون ثبت کرده است، تجربه کرده است.

پرتاب جرم تاجی

ستاره‌ها و از جمله خورشید به‌طور منظم پرتاب جرم تاجی را تجربه می‌کنند. این فوران‌ها از ابر‌هایی از ذرات بسیار داغ یا پلاسما تشکیل شده‌اند که می‌توانند با سرعت میلیون‌ها مایل در ساعت در فضا حرکت کنند، اما همین امر می‌تواند خبری بد برای ما باشد. اگر در یک پرتاب، جرم تاجی به زمین برخورد کند، می‌تواند ماهواره‌ها را در مدار مختل کند. شبکه‌های برق را که به کل شهر‌ها خدمات رسانی می‌کنند، خاموش کند.

در این میان برخی از دانشمندان همکار در این مطالعه همچون یوتا نوتسو از دانشگاه کلرادو نیز معتقد است که نتایج حتی می‌تواند بدتر از این باشد و «پرتاب جرم تاجی می‌تواند تاثیر جدی بر زمین و جامعه انسانی بگذارد.»

این تیم EK Draconis را مشاهده کردند که ابری از پلاسمای سوزان را با جرمی در حدود چهار میلیارد کیلوگرم (بیش از ۱۰ برابر بزرگ‌تر از قوی‌ترین پرتاب جرم تاجی که تا به حال از یک ستاره شبیه به خورشید ثبت شده) به بیرون پرتاب می‌کند. نوتسو در این خصوص گفت: «این نوع پرتاب جرم بزرگ، از نظر تئوری، می‌تواند در خورشید ما نیز رخ دهد. این مشاهدات ممکن است به ما کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تاثیر رویداد‌های مشابه روی زمین و حتی مریخ در طی میلیارد‌ها سال داشته باشیم.»

این رویداد ممکن است به‌عنوان هشداری در مورد اینکه آب و هوا در فضا چقدر می‌تواند برای زمین خطرناک باشد، درنظر گرفته شود.

فوران‌های بسیار عظیم

مطالعه‌ منتشر شده نشان می‌دهد ستاره‌های جوان فوران‌های بسیار عظیمی را تجربه می‌کنند که ده‌ها یا حتی صد‌ها برابر قدرتمندتر از فوران‌های خورشید است. شعله‌های ابری بسیار بزرگ‌تر از شعله‌هایی هستند که ما از خورشید می‌بینیم. بنابراین ما گمان می‌کنیم که آن‌ها نیز پرتاب‌های جرمی بسیار بزرگ‌تری تولید می‌کنند. اما تا همین اواخر، این فقط یک حدس بود. این ستاره جوان اگر چه هم اندازه خورشید است، اما تنها ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارد که از نظر کیهانی بسیار جوان است. به عبارت ساده‌تر، خورشید ما ۴.۵ میلیارد سال پیش در وضعیت کنونی EK Draconis بود.

ستاره ای که حیات کره زمین را تهدید می کند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ماجرای اسرارآمیز مومیایی ۱۵ سانتی چیست؟ را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: املاک دلتا , نکات دانستنی , عمر کره زمین ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در بعضی از نقاط اروپا یک سری خانه‌های گرد عجیبی هست که شبیه هیچکدام از بناهایی که تا به حال دیده‌اید نیستند.

راز نگهداری مرده ها در خانه مرگ

اتفاقا داستان جالبی پشت ساخته شدن آن‌ها وجود دارد، در واقع آن‌ها هم مثل خیلی دیگر از اختراعات بشر به وجود آمدند تا یکی از مشکلات جامعه آن زمان را حل کنند. البته اینکه این مشکل چه بود و نقش این بناها در حل آن‌ها چه بود را در ادامه خواهیم گفت. با مجله دلتا همراه باشید تا با راز نگهداری مرده ها در خانه مرگ بیشتر آشنا شوید.

راز نگهداری مرده ها در خانه مرگ

در واقع این خانه‌ها برای مرده‌ها ساخته می‌شدند و دلیل ساخته شدن آن‌ها هم داستان جالبی دارد. بیشتر اطلاعاتی که ما درباره آناتومی و ساختمان بدن انسان داریم از تشریح و کالبدشکافی بدن مرده‌ها به‌دست آمده است. این کار از گذشته‌های دور متداول بوده و یونانی‌ها، رومی‌ها و همینطور پزشکان باستانی هند از زمان‌های باستان بدن مرده‌ها را تشریح می‌کردند. اما این کار در اروپا، در قرن ۱۸ و ۱۹ رواج پیدا کرد و دلیل رواج ناگهانی آن هم این بود که در این سال‌ها عمل‌های جراحی اهمیت زیادی پیدا کرده بود و پزشکان برای درمان بیماری‌ها زیاد از جراحی استفاده می‌کردند.

تشریح بدن مرده‌ها

پزشکان برای انجام این جراحی‌ها باید بدن انسان را با جزئیات بیشتری می‌شناختند و این کار جز با تشریح بدن مرده‌ها ممکن نبود. قبل از قانون سال ۱۸۳۲، تنها جنازه‌هایی که می‌شد از آن‌ها برای تشریح استفاده کرد جنازه آن‌هایی بودند که به مرگ و اعدام محکوم می‌شدند و دادگاه اجازه می‌داد که تشریح شوند. در آن سال‌ها اعدام خیلی شایع بود. مردم به خاطر جرایم جزئی به اعدام و یا گیوتین محکوم می‌شدند. اما مشکل پزشکان از وقتی شروع شد که با آغاز قرن ۱۹ تعداد کسانی که به اعدام محکوم می‌شدند به شدت پایین آمد و این باعث شد که پزشکان با کمبود جنازه برای مطالعه ساختمان بدن انسان روبه رو شوند.

خانه مرگ

اینجا بود که مشکلی به اسم مرده دزدی شایع شد. عده‌‌ای که به آن‌ها مرده دزد می‌گفتند به سراغ قبرها می‌رفنتد و مرده‌ها را به دانشگاه‌های پزشکی می‌فروختند. در آن سال‌ها دزدیدن مرده‌ها تبدیل به یک کار پرسود شده بود؛ با اینکه این کار برای پزشکان خوب بود اما باعث رنجش جامعه شده بود. به‌طوری که دوستان و اقوام مرده‌ها بارها به قبر سر می‌زدند تا از دزدیدن آن‌ها جلوگیری کنند. کار به جایی رسید که در حیاط بعضی از کلیساها برج‌های مراقبت درست شد. یک نفر مامور می‌شد که تا صبح نگهبانی دهد و از مرده‌ها مراقبت کند. بعضی از خانواده‌ها مجبور شدند که از تابوت‌های آهنی استفاده کنند یا مرده‌ها را در قاب‌های آهنی قرار دهند تا خیالشان از بابت محافظت از آن‌ها راحت شود.

راز نگهداری مرده ها در خانه مرگ

البته مرده دزدی آن قدر شایع بود که مردم مجبور بودند دست به اختراعات دیگری هم بزنند که یکی از آن‌ها ساختن خانه‌ای مخصوص مرده‌ها بود. مرده‌ها در این خانه به‌طور موقت نگهداری می‌شدند تا شروع به متلاشی شدن کنند و دیگر به درد تشریح پزشکی نخورند. بعد از آن در قبرهای همیشگی‌شان دفن می‌شدند. یکی از این خانه‌ها در روستای «اودنی گرین» در منطقه «آبردین ‌شایر» شمال شرقی اسکاتلند قرار دارد که در سال ۱۸۳۲ ساخته شده است.

خانه مرگ در اسکاتلند

این خانه که به‌صورت گرد و مدور با بلوک‌های گرانیتی ساخته شده هیچ پنجره‌ای ندارد. یک سقف مخروطی دارد که روی آن با تخته‌های کوچک سنگ پوشیده شده است. این خانه دو درب دارد؛ یک درب محکم از جنس چوب بلوط در جلوی آن قرار گرفته و درب دیگر که در داخل خانه است ار آهن درست شده است. در داخل این خانه یک میز چرخان وجود دارد که خیلی آرام می‌چرخید و تابوت مرده‌ها بر روی آن قرار می‌گرفت. وقتی که یک مرده برای خاکسپاری از اینجا به بیرون می‌رفت میز به آرامی می‌چرخید و مرده دیگر جایگزین می‌شد. وقتی تابوت مرده یک دور کامل می‌چرخید یعنی به اندازه کافی متلاشی شده و دیگر به درد آناتومی و تشریح نمی‌خورد.

ماندن مرده‌ها در این اتاق

اینکه مرده‌ها چقدر در این اتاق بمانند بستگی به درخواست خانواده‌های آن‌ها داشت. ولی معمولا بین ۷ روز تا ۳ ماه در این اتاق نگهداری می‌شدند.نگهداری مرده ها در خانه مرگ

پیشنهاد مطالعه: مطلب ماجرای خروسی که بعد از سر بریدن تا ۱۸ ماه زنده ماند!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: املاک دلتا , نکات دانستنی , راز مخوف ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

موز با وجود فواید زیادی که دارد اما با این حال برای برخی افراد موجب بروز عواملی مانند سنگینی و داغی در سر و بدن، کورک و دمل و جوش‌ و تشدید یبوست‌ می‌شود.

این افراد موز نخورند

شاید برای شما جالب باشد بدانید موز در برخی افراد ایجاد حساسیت می‌کند. از دیدگاه طب سنتی طعم شیرین و طبع موز مزاج گرم و تر دارد. معمولا مصرف آن برای بیشتر افراد، بدون عارضه و مفید است. این افراد موز نخورند. با مجله دلتا همراه باشید.

این افراد موز نخورند

این میوه نیروبخش و چاق‌کننده بوده و ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد. برای تقویت قوای مغزی به‌خصوص در کودکان، سالمندان، گیاه‌خواران و کسانی که در دوران نقاهت بیماری به سر می‌برند مشابه انجیر، انگور و مویز بسیار مناسب است.

موز به دلیل مزاج گرم، برای افراد با مزاج سرد به خصوص سرد و خشک که معمولا لاغر و دارای پوست خشک و تیره بوده و استعداد چاقی نداشته و از ناراحتی اعصاب و مشکلات مفصلی رنج می‌برند. همچنین برای افزایش میل جنسی مفید است اما همین میوه به دلیل طبع گرم برای برخی مزاج‌های گرم می‌تواند سبب بروز علائم و حساسیت‌هایی شود.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب این خوراکی‌ها خطر مرگ را کاهش می‌دهند را بخوانید.

زیاده‌روی در مصرف موز ما را می‌کشد؟

این میوه برای گرم‌مزاجان ساکن اقلیم‌های گرمسیری باید با احتیاط مصرف شود چون به خصوص در افراد با مزاج گرم و خشک ممکن است به افزایش حرارت و داغی بدن، خارش، حالت سنگینی در سر و بدن، بروز جوش‌‌های پوستی منجر شده و سبب تولید صفرا یا دم شود.

در نتیجه کسانی که مزاج گرم دارند احتمال حساسیت به این میوه در آن‌ها زیاد است یا باید از خوردن آن پرهیز کنند یا پس از مصرف موز یک خوردنی رو به ترش یا ملس همچون شربت سکنجبین یا کمی آبغوره یا آب انار میل کنند تا این عوارض به حداقل برسد.

معمولا موزهای کال و سبز رنگی که بافت سفت دارند و انواعی که با گاز اتیلن زودرس شده‌اند در افراد مستعد، سبب بروز یبوست می‌شود و برای رفع این عارضه مصرف ملین‌هایی مانند خاکشیر توصیه می‌شود. البته این افراد بهتر است کمتر موز مصرف کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب چرا در زمستان سکته قلبی بیشتر می‌شود؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: املاک دلتا , نکات دانستنی , موز ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

احتمالا همه شما ضرب المثل «مثل مرغ سرکنده بی تاب است» را شنیده‌اید. اما امروز می‌خواهیم در مورد ماجرایی عجیب و باورنکردنی صحبت کنیم که همه را شگفت زده کرد. مایک نام خروسی است که ۱۸ ماه بدون سر زندگی کرد و به شهرت زیادی دست پیدا کرد.

خروس بدون سر

صاحبان این خروس به شهرهای مختلف آمریکا سفر کردند تا این خروس بدون سر و عجیب را در معرض نمایش همه قرار بدهند. اما به نظرتان این خروس سرکنده چطور توانست بدون سر این همه مدت زنده بماند؟ در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

زنده ماندن خروس بدون سر

حدود هفتاد سال پیش، لیولد اولسون و همسرش کلارا در مزرعه شان در کلرادو زندگی عادی و بسیار معمولی‌ای داشتند. یک روز لیولد در حال سر بریدن مرغ و خروس‌هایشان بود و کلارا پرهایشان را می‌کند و تمیز می‌کرد. اما ناگهان اتفاق عجیبی افتاد که بیشتر به یک معجزه شبیه بود: از بین ۴۰-۵۰ مرغ و خروسی که آن روز سر بریده شدند یک خروس در برابر مرگ مقاومت کرد و نمرد! منظورمان این است که این خروس بعد از آنکه سرش بریده شد همچنان زنده ماند! همه مرغ و خروس‌ها روی هم افتاده بودند و یک خروس بدون سر با آرامش در حال قدم زدن در مزرعه بود!

مایک به سیرک می رود!

خبر این اتفاق عجیب در تمام منطقه پیچید تا اینکه یکی از روزنامه‌های محلی خبری در مورد این خروس نوشت و باعث شهرت بیشتر آن شد. دو هفته بعد، فردی حدود ۵۰۰ کیلومتر  سفر کرد تا به دیدن این خروس بیاید. بعد از بررسی و اطمینان از شایعاتی که شنیده بود به لیولد و همسرش پیشنهاد وسوسه برانگیزی داد: او به آن‌ها پیشنهاد داد تا خروس بدون سر را در سیرک در معرض نمایش عموم قرار بدهند و از این راه درآمد خوبی کسب کنند!

لیولد و کلارا تا آن زمان مزرعه‌ای کوچک داشتند و زندگی ساده و متواضعانه‌ای داشتند. این پیشنهاد می‌توانست زندگی آن‌ها را به کلی دگرگون کند. آن‌ها پیشنهادش را قبول کردند. دانشمندان روی این خروس آزمایش‌های لازم را انجام دادند تا دلیل زنده ماندن او را متوجه بشوند.

در این زمان بود که مجله مشهور و معتبر لایف (Life) وارد میدان شد و داستانی با عنوان «مایک معجزه، خروس بدون سر» را منتشر کرد. انتشار این مقاله باعث شهرت جهانی و گسترده مایک شد و مردم شهرهای دیگر هم دوست داشتند این خروس عجیب را از نزدیک ببینند.

به همین دلیل لیولد و کلارا همراه با خروس عزیزشان به تور دور آمریکا رفتند. شرح ماجرای سفرهای مایک توسط کلارا در دفتری ثبت شده است و این دفتر و خاطرات او تا به امروز هم باقی مانده است.

خروس بدون سر

مرگ مایک

بعد از ۱۸ ماه از زمان سر بریدن، ناگهان مایک مرد! شاید این اتفاق بالاخره آرامش را به مایک بازگردانده باشد اما مسلما برای خانواده اولسن اتفاق ناگواری بود و آن‌ها منبع درآمد و شهرت بسیار خوبی را از دست دادند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب با خوردن این نودل مرگبار، ناشنوا می‌شوید!  را بخوانید.

خروس بدون سر چطور غذا می‌خورد؟

مایک سر نداشت، بنابراین نمی‌توانست خودش غذا بخورد. اما لیولد و کلارا غذای مایع و آب را مستقیما داخل مری مایک می‌ریختند. البته این کار را یک قطره چکان و با احتیاط کامل انجام می‌دادند و بعد گلویش را با یک سرنگ پاک می‌کردند!

شبی که مایک مرد آن‌ها داخل اتاق هتل خواب بودند که ناگهان با صدای سرفه مایک از خواب بیدار شدند. ظاهرا چیزی در گلوی خروس بدون سر گیر کرده بود و او در حال خفه شدن بود. آن‌ها سریع به دنبال سرنگ گشتند اما متوجه شدند که آن را در محل نمایش جا گذاشته‌اند. قبل از آنکه آن‌ها وسیله جایگزینی را پیدا کنند مایک، خروس بدون سر داستان مرده بود!

اما مایک چطور بدون سر زنده مانده بود؟

زنده ماندن مایک علاوه بر مردم عادی، دانشمندان را هم شگفت زده کرده بود. نظر دانشمندان این بود که چاقو شاهرگ خروس را قطع کرده بود اما لخته خونی مانع از خونریزی و مرگ او شده است. همچنین با اینکه بخش زیادی از سرش قطع شده بود اما قسمت‌هایی از جمله یک گوش و ساقه مغزش باقی مانده بود. از آن‌جا که فعالیت‌های اصلی مثل تنفس، ضربان قلب و غیره در مرغ و خروس توسط ساقه مغز کنترل می‌شود مایک توانسته بود بدون سر هم به زندگی‌اش ادامه بدهد و زنده بماند.

 خروس سرکنده

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب این پیرزن فقط گوشت انسان می‌خورد!  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , خروس ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محققان به طور خاص در یافته‌های خود خاطر نشان می‌کنند افزایش هر یک گرم مصرف ALA در روز با ۵ درصد خطر کمتر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

خوراکی هایی که خطر مرگ را کاهش می دهد

یک تحقیق جدید با بررسی تاثیرات اسیدهای چرب گیاهی بر ریسک مرگ، یافته‌های قابل تاملی را نشان داده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با خوراکی هایی که خطر مرگ را کاهش می دهد بیشتر آشنا شوید.

خوراکی هایی که خطر مرگ را کاهش می دهد

بدن انسان به انواع مواد مغذی از جمله مواد مغذی که از چربی تامین می‌شود، نیاز دارد.

آلفا لینولنیک اسید (ALA) یک اسید چرب امگا ۳ است که بدن به آن نیاز دارد. بدن آن را تولید نمی‌کند، بنابراین افراد باید آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کنند که از منابع گیاهی به‌دست می‌آیند.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی میزان بالا ALA ممکن است خطر مرگ و میر کلی را کاهش دهد.

بدن از اسیدهای چرب اُمگا ۳ برای اهداف مختلفی از جمله به عنوان منبع انرژی و حفظ ساختار سلول‌های خود استفاده می‌کند.

به گفته انجمن قلب آمریکا، اسیدهای چرب امگا ۳ از منابع چربی‌‌های غیر اشباع، از جمله روغن‌های گیاهی، آجیل و دانه‌ها به دست می‌آید. منابع چربی‌‌های اشباع نشده عبارتند از سویا، روغن کانولا، گردو و دانه کتان.
همه این منابع حاوی ALA هستند. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مردم بیشتر چربی رژیم غذایی خود را از منابع چربی غیراشباع دریافت کنند که ALA را جز ضروری رژیم غذایی می‌کند.

محققان پی بردند مصرف زیاد ALA با خطر کمتر مرگ به هر علتی همراه بود. همچنین با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر همراه است.

محققان به طور خاص در یافته‌های خود خاطرنشان می‌کنند افزایش هر یک گرم مصرف ALA در روز با ۵ درصد خطر کمتر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

خوراکی هایی که خطر مرگ را کاهش می دهد

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چند اشتباه خطرناک درباره خوردن آب  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , مرگ ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق داده‌های به‌دست آمده، ۱۷.۹ میلیون مرگ و میر سالانه گزارش می‌شود که ۸۵ درصد از آن‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی هستند.

خطر سکته در زمستان

کارشناسان حوزه سلامت هشدار می‌دهند خطر حمله قلبی در فصل زمستان افزایش می‌یابد. با مجله دلتا همراه باشید تا با مطلب خطر سکته در زمستان بیشتر آشنا شوید.

خطر سکته در زمستان

کارشناسان هشدار می‌دهند با نزدیک شدن به فصل زمستان، مرگ و میرهای ناشی از حملات قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند. پیش از شیوع کرونا، بیش از هفتصد هزار نفر سالانه در هند بر اثر حملات قلبی ناگهانی جان خود را از دست می‌دادند. طبق اعلام کارشناسان، این عدد باید در طول همه گیری کرونا بیشتر نیز شده باشد.

دکتر «پرامود کومار» متخصص قلب در بیمارستان‌های یاشودای هند (Yashoda Hospitals) در این باره گفت: «طبق داده‌های به‌دست آمده، ۱۷.۹ میلیون مرگ و میر سالانه گزارش می‌شود که ۸۵ درصد از آن‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی هستند.»

حملات قلبی در زمستان بیشتر است. افراد مسن دارای بیماری، خصوصا آن‌هایی که در معرض مشکلاتی نظیر دیابت، فشار خون بالا و چاقی بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار دارند.

علاقه‌مندان به تناسب اندام که در ساعات اولیه روز برای نرمش و پیاده روی به بیرون می‌روند، باید حواسشان باشد زیرا نوسانات دما می‌تواند خطرناک باشد. توصیه می‌شود از ایستادن در بالکن‌ها در ساعات اولیه صبح که معمولا دمای هوا پایین است، خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب غذایی پرطرفدار که باعث ریزش موهای شما می‌شود را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , سکته قلبی ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر با ریزش مو مواجه هستید و این شرایط با دلایلی اجتناب‌ناپذیر مانند ژنتیک مرتبط نیست، می‌توانید افزودن ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر به رژیم غذایی خود را مد نظر قرار دهید.

غذاهایی که باعث ریزش مو می شوند

ریزش مو بخشی طبیعی از روند پیری انسان است، اما می‌تواند برای برخی بسیار آزاردهنده باشد. زمانی که ریزش مو به واسطه مواردی از جمله ژنتیک، استرس و مصرف برخی داروهای ضروری شکل بگیرد که تغییر آن‌ها دشوار یا غیرممکن باشد، رسیدگی به آن می‌تواند سخت باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا غذاهایی که باعث ریزش مو می شوند بیشتر آشنا شوید.

تاثیر مواد غذایی بر ریزش مو

خوشبختانه، مصرف مواد غذایی و مکمل‌هایی خاص و همچنین انجام ورزش ممکن است به محافظت از تارهای موی شما در برابر ریزش کمک کنند. همچنین، در زمان مواجهه با ریزش مو باید از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کرد. به گفته متخصصان تغذیه یکی از مواد غذایی کلیدی که می‌تواند موجب ریزش مو شود و در صورت تجربه این شرایط باید از آن پرهیز کرد، ممکن است موجب شگفتی بسیاری از ما شود.

غذاهایی که باعث ریزش مو می شوند

مواد غذایی که باعث ریزش مو می‌شوند

ماهی تن، شمشیرماهی، کوسه و شاه ماهی خال‌مخالی از جمله بدترین مواد غذایی برای ریزش مو هستند.

نخست، باید به این نکته توجه داشت که ماهی سرشار از مواد مغذی مختلف است و فواید سلامتی مختلفی را ارائه می‌کند. به عنوان نمونه، ماهی‌های چرب مانند سالمون با کاهش خطر بیماری قلبی‌عروقی، بهبود عملکرد شناختی و حتی کمک به کاهش علائم افسردگی پیوند خورده‌اند.

در شرایطی که ماهی می‌تواند برای سلامتی انسان معجزه کند، آگاهی از خطرات بالقوه مصرف بیش از حد انواع خاصی از ماهی، با توجه به سطوح بالای جیوه در آن‌ها، اهمیت دارد.

به گفته متخصصان تغذیه سطوح بالای جیوه با ریزش مو پیوند خورده است. ماهی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد نسبت به دیگر گزینه‌های غذاهایی دریایی دارای سطوح بالاتری از جیوه هستند. برای اینکه بدانید کدام ترکیب غذایی برای شما مضر است به مطلب هشدار؛ این ترکیب غذایی محبوب را نخورید سر بزنید.

اگر با ریزش مو مواجه هستید و این شرایط با دلایلی اجتناب‌ناپذیر مانند ژنتیک مرتبط نیست، می‌توانید افزودن ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر به رژیم غذایی خود را مد نظر قرار دهید. شما می‌توانید با مصرف یک مولتی ویتامین شروع کنید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین D نیز ممکن است به بهبود شرایط ریزش مو کمک کنند.

غذاهایی که باعث ریزش مو می شوند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب نوشیدن آب چه زمانی باعث مرگ می‌شود؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , ریزش مو ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پیرزن 68 ساله به اتهام قتل وحشتناک 11 نفر و خوردن جسد آن‌ها بازداشت شد.

زن آدمخوار

خانم ”تامارا سمسونوا” ۶۸ ساله متهم به قتل وحشتناک ۱۱ نفر و خوردن جسد آن‌ها بازداشت شد. براساس گزارش پلیس این جنایت کار مخوف پیر، که یک بازنشسته بود قربانیان خود را پس از به قتل رساندن با اره آهن‌بری قطعه قطعه می‌کرد. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با زن آدمخوار آشنا شوید.

زن آدمخوار

او سر قربانیان خود را در یک قابلمه به طبقه پایین خانه‌اش می‌برد. بقایای جسد را در یک کیسه پلاستیکی می‌انداخت و به عنوان زباله در جلوی درب خانه‌اش می‌گذاشت. پس از پیدا شدن بقایای جسد قربانیان در نزدیکی خانه سمسونوا به او مشکوک شدند و برای بازجویی به خانه او رفتند.

پلیس در ابتدای بازرسی با یک دفتر خاطرات که به ۳ زبان مختلف روسی، انگلیسی و آلمانی  نوشته شده بود روبه‌رو شد که در آن چگونگی به قتل‌ رساندن ۱۰ نفر و سپس خوردن آن‌ها، در مدت زمان ۲۰ سال آمده بود. پلیس در ادامه افزود؛ آن‌ها سپس با دیدن فیلم دوربین‌های موجود در داخل خانه با صحنه دلخراش و وحشتناکی روبه‌رو شدند. در این تصاویر دیده شد که زن آدمخوار سر آخرین قربانی خود که یک خانم ۷۹ ساله بود  را پس از جدا کردن از بدنش در یک قابلمه گذاشت و به اتاقی که درطبقه زیرین آپارتمان بود برد.

اعترافات زن آدمخوار

زن آدمخوار در گزارش خود به پلیس، به قتل آخرین قربانی خود که خانم «والنتینا» که یک پرستار بازنشسته و همسایه ۴۰ ساله او بود اعتراف کرد. در دفتر خاطرات او ۲ مورد قتل مربوط به ۲ قربانی مرد وجود دارد که گفته می‌شود مستاجرهای او بودند.

همچنین گفته می‌شود که همسر، سمسونوای آدمخوار ،که در ۱۰ ساله پیش ناپدید شد یکی دیگر از قربانیان او بوده است. پس از تحقیقات گسترده‌تر پلیس معلوم شد که تکنیک او برای کشتن قربانیان دادن سم و دارو به آن‌ها بوده است. به همین دلیل همسایه‌ها هیچگونه صدای فریاد یا چیز مشکوکی تاکنون نشنیده بودند و او را یک همسایه بی‌آزار و آرام می‌دانستند.

زن آدمخوار

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ماجرای اسرارآمیز مومیایی ۱۵ سانتی چیست؟  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , زن آدمخوار ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

نودل مرگی که می‌گویند خیلی تند است! برای اینکه به تند بودن این غذا پی ببرید باید بدانید که این نودل حتی ۴ هزار برابر از سس تاباسکو هم تندتر است، سس تاباسکو یکی از تندترین سس‌های جهان است که هر کسی جرات خوردن آن را ندارد.

نودل مرگ

در خیابان‌های جاکارتا غذایی عجیب سرو می‌شود که می‌گویند تندترین نودل دنیاست. چند سال پیش یک سرآشپز بریتانیایی کنجکاو شد تا طعم این غذا را امتحان کند اما با خوردن چندین قاشق از این نودل احساس کرد دیگر گوش‌هایش هیچ چیزی را نمی‌شود. خوشبختانه ناشنوایی این مرد ۲۲ ساله موقتی بود و بعد از دو دقیقه شنوایی خود را به دست آورد. غذایی که این مرد را به این روز انداخت به نودل مرگ معروف است. در ادامه مجله دلتا را همراهی کنید تا از نودل مرگ بیشتر بدانید.

نودل مرگ

سرآشپز به محض خوردن این غذا عرق زیادی کرد و رنگ پوستش قرمز شد. بدترین قسمت تجربه خوردن نودل مرگ این بود که برای مدت دو دقیقه حس شنوایی‌اش را از دست داد. او می‌گوید این غذا تندترین چیزی بود تا به حال خورده است. با خوردن آن آنقدر احساس گرما کرده که پیراهنش را در آورده و سرش را زیر آب برده است.

کسانی که شروع به خوردن این غذا می‌کنند فوری آن را از دهان به بیرون می‌اندازد اما بعضی از افراد محلی هم هستند که نودل را تا آخر می‌خورند. هیچ نودلی در دنیا به تندی نودل مرگ نیست. جالبه که با خوردن آن طعم نودل را احساس نمی‌کنید و تنها طعمی که هست، تندی فلفل است.

اگر به این دست مطالب علاقه مند هستید حتما مطلب هشدار؛ این ترکیب غذایی محبوب را نخورید  را بخوانید.

نودل مرگ

فلفل چگونه می‌تواند باعث ناشنوایی،حتی به صورت موقت، شود؟

این ناشنوایی به ارتباط پیچیده بین دهان، گلو و گوش‌ها برمی‌گردد. دلیل تندی فلفل‌ها زیر سر ماده‌ای به اسم «کپسایسین» است ماده‌ای که در گیاهان هم به وجود می‌آید تا از آن‌ها در مقابل انواع قارچ‌ها محافظت کند. این ماده، سلول‌های انسان مخصوصا غشای مخاطی که در دهان، گلو، شکم و چشم‌ها قرار دارند را تحریک می‌کند. مقدار کم این ماده باعث احساس سوزش می‌شود و گیرنده‌های درد در غشا هم به این احساس پاسخ می‌دهند.

مصرف مقدار زیادی «کپسایسین» ممکن است باعث تاول زدن دهان و گلو شود. این تاول‌ها توسط غشای مخاطی به وجود می‌آیند تا بالاترین لایه سلول‌ها را قربانی کنند و با ایجاد یک حباب محافظتی از لایه‌های زیرین مراقبت کنند.

نودل غذایی آسان و خوشمزه است که مخصوصا در جنوب شرقی آسیا طرفداران زیادی دارد. نودل‌های معمولی هم معمولا تندی زیادی دارند اما تندی نودل مرگ فراتر از حد تصور است و در آن از ۱۰۰ فلفل تایلندی استفاده شده است.

نودل تند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب تنها موزه‌ای در جهان که سر بریده انسان را به نمایش می‌گذارد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , نودل ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هرکس برای خود روتین مخصوصی هنگام صبح دارد و گاهی اوقات افراد روزشان را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنند، دیگران با خواندن یک روزنامه، افراد دیگر با شروع یک ورزش مثل طناب زدن.

اشتباهات صبحگاهی

طبق مطالعات انجام شده، بدترین چیزی که می‌توانید انجام دهید تنظیم ساعت است. زمانی که دکمه آلارم را می‌فشارید، چیزی که اتفاق می‌افتد این است که بیدار می‌شوید و چرخه خواب خود را برهم می‌زنید و زمانی که دوباره می‌خوابید در واقع به استراحت‌تان کمک نمی‌کنید. با مجله دلتا همراه باشید تا با اشتباهات صبحگاهی بیشتر آشنا شوید.

اشتباهات صبحگاهی

سراغ گوشی رفتن در وهله اول

کاربران اولین کاری که انجام می‌دهند، چک کردن موبایل بعد از بیدار شدن است. آیا می‌دانید این کار چقدر بد است؟ ممکن است که در همان اول صبح به دنبال چک کردن حساب‌های شبکه اجتماعی، نوتیفیکیشن‌ها، ایمیل‌ها یا پیام‌های خود بروید که آگاهی از بعضی چیزها در این زمان به شما استرس وارد می‌کند.

مصرف شکر هنگام صبحانه

آیا عادت دارید که صبح‌ها شروع به خوردن غذاهای شیرین کنید؟ آیا تا به حال محتوای کربوهیدرات شکر را بررسی کرده‌اید. هم کربن‌ها و هم شکرها فقط باعث خستگی بیشتر شما در طول روز می‌شود و به جای این وعده‌های غذایی بهتر است که از گزینه‌های فاقد شکر و سالم استفاده کنید که می‌تواند شامل میوه‌ها باشد که نیاز شما را برای شیرینی‌جات را هم تامین می‌کند.

اشتباهات صبحگاهی

خوردن قهوه اول صبح

اگر فکر می‌کنید که نوشیدن قهوه قبل از ساعت ۹ و نیم صبح باعث می‌شود که عادت غذایی خود را تغییر دهید، بدانید برای بدن شما مناسب نخواهد بود زیرا بدن‌تان بین ساعت ۸ تا ۹ انرژی تولید می‌کند. نوشیدن قهوه در طول این زمان سیستم استرس را سردرگم می‌کند و شما را هنگام عصر نیز خسته‌تر می‌کند. برای نوشیدن یک فنجان قهوه هنگام صبح یک لیوان آب بخورید و تا ساعت ۱۰ منتظر باشید و بعد از این ساعت روز قهوه بنوشید.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب با تکرار این رفتار به مغز خود آسیب می‌رسانید  را بخوانید.

ننوشیدن آب ناشتا

در طول خواب عملکرد بدن شما هنوز فعال است و از منابع مهمی مثل آب استفاده می‌کند. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، بدن شما تقریبا ۷ تا ۸ ساعت بدون آب بوده است، پس بسیار مهم است که آن را مرطوب نگه دارید. روز خود را با یک لیوان بزرگ آب شروع کنید و مقداری لیمو نیز در آن بریزید و خواهید دید که زودتر سر حال می‌شوید. انجام دادن این کار می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی شما داشته باشد.

 اشتباهات صبحگاهی که انرژی را از بین می برد

دوش آب داغ

اگر از افرادی هستید که عاشق حمام داغ هنگام صبح هستند، باید کمی تجدید نظر کنید. آب داغ حس آرامش بر روی بدن دارد اما استفاده از آن هنگام صبح باعث می‌شود که در طول روز کندتر باشید، پس به جای آن از دوش آب سرد استفاده کنید تا سرحال‌تر شوید.

مطالعات نشان می‌دهد که حوصله شما بعد از استفاده از آب سرد افزایش پیدا می‌کند. بدن ما هورمون آدرنالین را برای تولید انرژی آزاد می‌کند که معمولا بعد از آب سرد ترشح می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۵ حقیقت عجیب درباره‌ عادت ماهیانه که نمی‌دانید! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , اشتباهات صبحگاهی ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر بدن انسان دچار کم آبی شود بسیار خطرناک است اما نباید کم آبی بدن را با مواردی مثل زیاد آب خوردن جبران کرد، این کار حتی ممکن است به مرگ انسان ختم شود.

جبران کم آبی بدن

آب رسانی به بدن همراه با برخی از اشتباهات است که شاید از آن‌ها کاملا بی‌اطلاع باشیم. تصور این که تامین مایعات مورد نیاز بدن، تنها از طریق آب و سایر نوشیدنی‌ها امکان پذیر است، واقعیت ندارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با رایج‌ترین خطا‌ها هنگام جبران کم آبی بدن بیشتر آشنا شوید.

جبران کم آبی بدن

هرچقدر آب بنوشیم برایمان بهتر است

فراموش نکنید که زیاده‌روی در مصرف آب بار کلیه‌ها را بیشتر کرده و باعث تورم سلول‌ها می‌شود. در این حالت فرد دچار گیجی، پف کردگی و در خطرناک‌ترین حالت، مرگ خواهد شد.

زمانی اقدام به نوشیدن آب کنید که تشنه هستید. از سر کشیدن مداوم آب اجتناب کنید.

در حالت بی تحرکی نیازی به نوشیدن آب نیست

حتی در حالت نشسته بر روی مبل و پشت میز نشینی هم نیاز به نوشیدن مایعات است و نباید آن را به زمان ورزش و باشگاه محدود کرد.

حتی بهتر است یک یادداشت جلوی چشم خود قرار دهید تا نوشیدن آب به شما یادآوری شود. از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که با صدای زنگ نوشیدن آب را به شما یادآوری می‌کنند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنم مطلب نوشیدن آب چه زمانی باعث مرگ می‌شود؟ را بخوانید.

پرهیز از نوشیدن آب قبل از ورزش

حتی اگر در طول ورزش به میزان کافی آب بنوشید، ولی از مصرف آب قبل از ورزش خودداری کنید، باز هم ممکن است دچار عوارض کم آبی بدن از جمله سردرد شوید. پس حتما نیم ساعت قبل از انجام هر گونه فعالیت بدنی، آب بنوشید.

حتما باید روزانه ۸ لیوان آب نوشید

قرار نیست تمام افراد روزانه به طور مشخص به ۸ لیوان آب نیاز داشته باشند. این میزان بستگی به اندازه بدن، وزن، میزان فعالیت بدنی، میزان مایعاتی که در غذا‌ها وجود دارند و محیط زندگی دارد. اگر شما در محیط خشک زندگی می‌کنید یا میزان فعالیت بدنی‌تان زیاد است، نسبت به سایر افراد، حتی به بیشتر از ۸ لیوان آب نیاز دارید.

عدم نوشیدن چای یا قهوه

از آنجایی که چای و قهوه خاصیت افزایش ادرار را دارند، تصور برخی این است که منجر به کم آبی بدن می‌شوند. اما به هر حال این نوشیدنی‌ها تا حدی می‌توانند میزان مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب این افراد بیشتر از بقیه مریض می‌شوند را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , کم آبی بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مدت‌هاست که ماجرای مومیایی بسیار کوچکی به نام آتا ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.اما ماجرا چیست؟ آیا این مومیایی واقعا موجود فضایی است؟

کشف مومیایی کوچک و عجیب

در صحرای آتاکاما در شیلی بود که جسد مومیایی که بعد‌ها نام «آتا» روی او گذاشته شد کشف شد. در ابتدا تصور می‌شود که آتا احتمالا کودکی بین ۶ تا ۸ ساله بوده است. اسکار مونو از جویندگان گنج محلی کسی بود که در یک کلیسای متروکه در شهر لا نوریا آتا را کشف کرد. او آتا را در حالی پیدا کرد که درون کیسه‌ای چرمی قرار داشت. به دور مومیایی پارچه‌ای سفید با روبانی بنفش پیچیده شده بود. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با کشف مومیایی کوچک و عجیب آشنا شوید.

کشف مومیایی کوچک و عجیب

تا اینجا نکته ابهام برانگیزی وجود نداشت، اما شکل ظاهری مومیایی با جمجمه‌ای کشیده و حدقه چشمانی اریب و همینطور ۱۰ جفت دنده (به جای ۱۲ جفت معمولی در انسان‌های عادی) باعث شد تا بسیاری تصور کنند با یک موجود فضایی مواجه شده‌اند. به همین دلیل خیلی زود پای علاقه‌مندان به فرازمینی‌ها نیز به ماجرا باز شد. حتی مستندی به نام Sirius در رابطه با آتا ساخته شد. یکی از فرضیه‌هایی که در این مستند مطرح شد این بود که آتا احتمالا یکی از موجودات فضایی بوده که روزگاری به همراه سایر فرازمینی‌ها به سیاره‌ ما سفر کرده است.

آیا مومیایی ۱۵ سانتی، یک موجود فضایی است؟

هر چند در ابتدا حداقل تصور می‌شد که آتا متعلق به دوران‌های باستان باشد، اما بررسی‌های انجام گرفته این فرضیه را نیز رد کردند و مشخص شد قدمت این مومیایی ۱۵ سانتی‌متری در واقع به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد. در همین حال، نکته دیگری که باعث شد ابهامات زیادی در مورد انسان بودن آتا به وجود بیاید آزمایش‌هایی بود که نشان می‌داد ۸ درصد از DNA او اصلا متعلق به انسان‌ها نیست. همین موضوع باعث شد تا بسیاری تصور کنند او یک موجود فضایی است.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید، حتما مطلب مرد یخی ۵۳۰۰ ساله به حرف آمد! را بخوانید.

تحقیقات دانشمندان

با این حال، نهایتا تحقیقات دانشمندانی از دانشگاه استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که آتا در حقیقت دختربچه‌ای بوده که بیش از ۴۰ سال قبل مرده است. آتا در هنگام مرگ به چندین بیماری ژنتیکی مبتلا بوده است. همچنین بیماری‌هایی همچون کوتاه قامتی (کوتولگی) و سایر اختلال‌های استخوانی نیز باعث جثه ریز او شده بودند. در همین حال، فرض محتمل این است که او یا نوزادی نارس بوده یا اینکه اندکی پس از تولد جان سپرده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب تنها موزه‌ای در جهان که سر بریده انسان را به نمایش می‌گذارد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , مومیایی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید شما هم اطرافتان افرادی را دیده‌اید که زیاد مریض می‌شوند، زیاد بیمار شدن افراد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نیاز به درمان دارد.

چه کسانی بیشتر بیمار می شوند

تا به حال به این موضوع اندیشیده‌اید که چرا برخی افراد بیش از دیگران مریض می‌شوند. میکروب عامل اصلی تولید و سرایت امراض نیست و فقط عوامل خارجی نیستند که موجب بروز بیماری می‌شوند، بلکه عواملی فراوانی وجود دارد که باعث بیشتر مریض شدن فرد و تضعیف ایمنی بدن می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا  به شما خواهیم گفت چه کسانی بیشتر بیمار می شوند، پس اگر جزو این دسته از افراد هستید بیشتر مراقب خودتان باشید.

چه کسانی بیشتر بیمار می شوند

افراد استرسی

استرس مداوم عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن را دشوار می‌کند و پاسخ ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند. استرس نه تنها بر عملکرد سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد بلکه استرس کنترل نشده می‌تواند بر الگوی خواب، خلق‌وخو، رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی ما تاثیر بگذارد و دفاع در برابر ویروس‌ها را دشوار ‌کند. اگر نمی‌توانید نگرانی خود را برطرف کنید یا مانعی برای زندگی عادی شماست با پزشک خود صحبت کنید.

افراد عصبی

خشم یک حالت هیجانی و ذهنی محسوب می‌شود که با برانگیختگی جسمی و افکار پرخاشگرانه همراه است و بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند اما عصبانیت‌های مکرر سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و به همین خاطر افراد عصبی در معرض انواع خاصی از عفونت قرار می‌گیرند. عصبانیت خطر آسیب به ریه را افزایش می‌دهد زیرا هورمون‌های استرس باعث ایجاد التهاب در مجاری تنفسی افراد می‌شود.

افراد کم تحرک

تحقیقات ثابت کرده افرادی که کمتر از یک بار در هفته ورزش هوازی انجام می‌دهند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار می‌گیرند. ورزش منظم هوازی باعث تقویت سیستم ایمنی و کمتر مریض شدن می‌شود.

افرادی که صبحانه نمی‌خورند

صبحانه از وعده‌های اصلی غذایی می‌باشد. مصرف مواد مغذی در صبحانه که با شروع روز همراه است؛ کلیدی برای حمایت از سیستم ایمنی است. صبحانه باید از انواع پروتئین‌ها، فیبر، اسیدهای چرب غیر التهابی و کربوهیدرات‌های مفید تشکیل شده باشد.

افراد دچار بی‌خوابی

کمبود خواب ناشی از بی‌خوابی یا کاهش کیفیت خواب تاثیر منفی بر بدن گذاشته و عواقب خطرناکی برای سلامتی به دنبال دارد. در طول خواب بدن پروتئین‌های خاصی (به نام سیتوکین‌ها) را که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، آزاد می‌کند. اگر خواب کافی نداشته باشید، ممکن است بدن شما نتواند مهاجمانی، چون ویروس‌ها و باکتری‌ها را دفع کند. کمبود خواب در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۵ حقیقت عجیب درباره‌ عادت ماهیانه که نمی‌دانید! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , بیماری ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروز می‌خواهیم در مورد یکی از مشهورترین مومیایی‌های دنیا صحبت کنیم: روزالیا لومباردو! دختربچه زیبایی که به نام‌های «زیبای خفته»، «دختری در تابوت شیشه‌ای»، «زیباترین مومیایی جهان» و «سالم‌ترین مومیایی جهان» شهرت پیدا کرده است.

زیبای خفته

این دختربچه در شهر سیسیل ایتالیا قرار دارد و به همان شکل روز اول حفظ شده است و حتی مژه‌های بلندش هم کاملا دیده می‌شوند. نکته عجیب‌تر در مورد روزالیا لومباردو این است که او می‌تواند پلک بزند. بله، عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این دختر گرفته شده نشان می‌دهد که هر از گاهی پلک‌های او باز می‌شوند و دوباره بسته می‌شوند. با مجله دلتا همراه باشید تا در مورد زیبای خفته بیشتر بدانیم.

مومیایی زیبای خفته

این دختر بچه اگر چه تنها ۲ سال در این دنیا زندگی کرده است اما بعد از مرگش به یکی از مشهورترین مومیایی‌های دنیا تبدیل شده است. جسد او درون تابوت شیشه‌ای در کاتاکمب کاپوچین سیسیل قرار دارد و سالانه هزاران گردشگر از سرتاسر جهان تنها برای دیدن این مومیایی عجیب و اسرارآمیز به ایتالیا سفر می‌کنند. بعد از گذشت نزدیک به ۱۰۰ سال از مرگ، روزالیا لومباردو همچنان مثل روز اول در تابوت شیشه‌ایش دراز کشیده و انگار خوابیده است. صورت کوچک و زیبایش با پارچه‌ای ابریشمی احاطه شده است. طره‌های طلایی موهایش روی پیشانی‌اش ریخته‌اند و با روبانی زیبا موهایش را بالای سرش جمع کرده‌اند.

زیبای خفته

زندگی کوتاه روزالیا لومباردو

او از همان ابتدا ضعیف و بیمار بود و در مدت عمر کوتاهش دائما با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد. او در نهایت زمانی که تنها ۲ ساله بود بر اثر ذات‌الریه فوت کرد. پدر روزالیا لومباردو که ژنرال ارتش بود از مرگ دختر دلبندش عمیقا ناراحت شده بود. او که نمی‌توانست به هیچ وجه از دخترش دل بکند از یک متخصص مومیایی درخواست کرد تا جسد دختر عزیزش را تا ابد حفظ کند. نتیجه این مومیایی شگفت انگیز بود و بیشتر به معجزه شباهت داشت.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنم مطلب مومیایی ۱۵۰۰ ساله‌ای که کتانی‌‌های آدیداس می‌پوشید! را بخوانید.

آیا روزالیا واقعا پلک می‌زند؟

تصاویری که از صورت روزالیا گرفته شده نشان می‌دهند که این دختربچه زیبا هر از گاهی چشمانش را باز می‌کند و دوباره میبندد. هنگامی که پلک‌های این دختر باز است می‌توان حتی چشمان آبی‌اش را دید که صحیح و سالم باقی مانده‌اند. علاوه بر این، چشمان روزالیا هیچ وقت کاملا بسته نبوده است و از همان اول هم کمی باز بوده است.»

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب تنها موزه‌ای در جهان که سر بریده انسان را به نمایش می‌گذارد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , زیبای خفته ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برخی عادت‌هایی که اکثر ما به طور روزانه آنها را انجام می‌دهیم، می‌توانند آسیب چشمگیری به مغز وارد کنند. در این گزارش از آنها خواهیم گفت.

آسیب جدی به مغز

مغز ما مانند دیگر اعضای بدنمان می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی آسیب ببیند، حتی عواملی که آسیب‌زایی‌شان چندان بدیهی نیست. در ادامه از عادت‌های روزانه‌ای خواهیم گفت که می‌توانند آسیب جدی به مغز وارد کنند. با مجله دلتا همراه باشید.

آسیب جدی به مغز

۱- معاشرت نکردن با دیگران

طبق تحقیقات، روزانه حتی ۱۰ دقیقه معاشرت با دیگران، توان ذهنی را افزایش می‌دهد. لازم نیست از خانه بیرون بروید و با اولین نفری که دیدید شروع به صحبت کنید.(مکالمه‌ تلفنی با یک دوست یا قوم و خویش هم مغز را به کار می‌اندازد.)

۲- مصرف زیاد قند

تحقیقات نشان داده مصرف زیاد قند اثری منفی بر روی فاکتور نوروتروفیک مغز یا bdnf اثر می‌گذارد که مسئولیت تولید نورون‌ها را برعهده دارد. bdnf به خصوص اهمیت زیادی در شکل‌گیری حافظه بلندمدت و یادگیری دارد.

۳- ورزش ندادن مغز

به گفته‌ دانشمندان، اوج بازدهی مغز از ۱۶ تا ۲۵ سالگی است و بعد از آن مغز به‌تدریج افت می‌کند. با این حال، تحقیقات نشان داده ورزش دادن منظم مغز (با مطالعه و حل معما) می‌تواند عملکرد آن را به میزان چشمگیری افزایش دهد، حتی در کسانی که نشانه‌های اولیه‌ زوال عقل ناشی از بالا رفتن سن در آن‌ها پدیدار شده است.

۴- نخوردن صبحانه

تحقیقات نشان داده کودکانی که به طور منظم صبحانه می‌خورند عملکرد بسیار بهتری در مدرسه، به خصوص در درس علوم دارند. نخوردن صبحانه باعث کاهش سطح گلوکز خون می‌شود، امری که اثری منفی بر عملکرد مغز دارد.

۵- خوردن هله‌هوله

افراط در خوردن فست‌فود و پرخوری مداوم، اثری منفی بر ارتباطات میان سلول‌های مغزی و در نتیجه، پرورش و شکل‌گیری حافظه‌ کوتاه‌مدت و بلند مدت دارد. به علاوه، خوردن بیش از اندازه‌ فست‌فود ممکن است باعث افسردگی شود.

۶- خوردن بستنی

هر خوراکی سردی، از جمله بستنی می‌تواند باعث سردرد ناگهانی شود. تصور می‌شود خوراکی‌های سرد باعث باریک شدن عروق خونی می‌شوند. بدن، در تلاش برای جلوگیری از سرمازدگی، به مغز خون گرم می‌فرستد، در نتیجه عروق خونی منبسط می‌شوند. به گفته‌ دانشمندان، این همین مسئله است که باعث بروز سردرد می‌شود.

۷- استفاده از تلفن همراه

تحقیق بر روی موش‌ها نشان داد میان سرطان مغز و استفاده از تلفن همراه ارتباط وجود دارد. با این حال، لازم نیست تلفن همراهتان را دور بیندازید. به جای این کار پزشکان توصیه می‌کنند برای صحبت با تلفن از حالت اسپیکر یا هدست استفاده کنید و هنگام خواب گوشی را نزدیک بالش خود نگذارید.

۸- کم‌آب شدن بدن

همانطور که می‌دانید ۷۰ تا ۸۰ درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است. به علاوه، با آب است که مواد لازم برای مغز به آن می‌رسد. مغز زمانی موثرترین عملکرد را دارد که کمبود آب نداشته باشد.

۹- مصرف سیگار

تحقیقات نشان داده مصرف سیگار نه تنها باعث سرطان می‌شود بلکه ضخامت قشر مغز را کاهش می‌دهد. چنین آسیبی می‌تواند اثر چشمگیری بر توانایی‌های مغزی داشته باشد، چون یکی از کارهای این بخش از مغز، تفکر است.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب بالاخره همراه غذا آب بخوریم یا نخوریم؟  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , آسیب به مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

درب این مومیایی برای ۲ هزار سال بود که باز نشده بود. اما پس از باز شدن این در، ماجراهای جالبی در کشور مصر اتفاق افتاد که امروز برخی از آن‌ها را با هم دنبال می‌کنیم.

عصاره مومیایی مصری

کشف یک تابوت سیاه مصری که درش برای ۲۰۰۰ سال بسته بوده، توجه همه جهانیان را به سمت کشور مصر و شهر اسکندریه جلب کرد. البته این کشف، دلهره‌های زیادی را هم در دل مردم شهر انداخت. در این هنگام فضای مجازی از خبرهای عجیب و غریب پیرامون این کشف پر شد. در ادامه این مطلب با مجله دلتا همراه باشید تا با عصاره مومیایی مصری بیشتر آشنا شوید.

عصاره مومیایی مصری

بسیاری از مردم می‌ترسیدند که با باز شدن در این تابوت، نفرین مرگ درون آن آزاد شود و کل شهر را فرا گیرد. بسیاری از افراد هم شایعه کردند که بالاخره مقبره اسکندر مقدونی پیدا شد. بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره در این تابوت بزرگ باز شد. اما در کمال تعجب، درون این تابوت نه خبری از اسکندر بود، نه خبری از یک شاه مصری و نه خبری از یک نفرین که کل شهر را در بر بگیرد.

در عوض، چیزی که باستان شناسان درون این تابوت پیدا کردند، اسکلت سه انسان بود که در میان انبوهی از آب گندیده قرمز و قهوه‌ای قرار داشت.

هیچکدام از این اسکلت‌ها، متعلق به یک خانواده سلطنتی رومی و یا مصری نیستند و درون تابوت هم هیچ کتیبه یا نوشته‌ای وجود ندارد که هویت این افراد را برملا کند.

پس از باز شدن درب این تابوت، همه چیز به خوبی پیش نرفت. به محض باز شدن درب، بوی بد شدیدی از آن در فضا پخش شد، به طوری که همه باستان شناسان و افراد دیگر را مجبور به دوری از تابوت کرد. محمد سلطان، فرماندار اسکندریه این تابوت ۳۰ تنی را به محل نمایش جدیدش  منتقل کرد. اما در این مکان، اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد.

بگذارید مردم مایع قرمز درون تابوت سیاه را بنوشند

یک درخواست با عنوان “بگذارید مردم مایع قرمز درون تابوت سیاه را بنوشند” در وب‌سایت‌ها مطرح شد. حدود ۳۲۴۰۰ نفر زیر این درخواست را امضا کردند. این درخواست توسط یک فرد اسکاتلندی مطرح شد. دلیل درخواست نوشیدن عصاره مومیایی مصری اینگونه عنوان شد:

ما باید مایع قرمز رنگ درون این مومیایی ملعون یا همان عصاره مومیایی مصری را بنوشیم تا بتوانیم قدرت و انرژی کربناته شده آن را بگیریم و سرانجام بمیریم.

اگر به این دست مطالب علاقه مند هستید حتما مطلب مرد یخی ۵۳۰۰ ساله به حرف آمد! را بخوانید.

عصاره مومیایی مصری

در میان نظرات این متقاضیان، می‌توان موارد زیر را مشاهده کرد:

ما خواستار دسترسی به اکسیر نفرین شده این مومیایی هستیم.
من همین حالا این اکسیر را نیاز دارم.
من چه قدر آب اسکلت می‌توانم بگیریم؟!
داخل هر فردی، اسکلتی نهفته است که مایل است آزاد شود! این آب، این قدرت را برای من به ارمغان می‌آورد!
می‌توان گفت که هیچ‌کس، این درخواست‌ها را جدی نمی‌گیرد. با این حال، مقامات کشور مصر اذعان کرده‌اند که کشف این تابوت سیاه، بیش از حد مردم را متوهم کرده است! بعضی از مردم، حتی همین درخواست‌ها را هم نشانه‌ای از آزاد شدن نفرین درون این تابوت می‌دانند! سرپرست تیم تحقیقاتی در این رابطه به رسانه‌ها گفت:

ما در این تابوت را باز کردیم و خدا را شکر دنیا به تاریکی سقوط نکرد! من اولین نفری بودن که کل سرم را داخل این تابوت کردم و در حال حاضر سالم و سرحال رو به روی شما ایستاده‌ام، من حالم خوب است!

مومیایی مصری

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب مومیایی ۱۵۰۰ ساله‌ای که کتانی‌‌های آدیداس می‌پوشید! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , مومیایی ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر ارسال برخی پیام‌ها برای شما آزاردهنده است به راحتی می‎‌توانید بی‌آنکه کاربر فرستنده متوجه شود او را مسدود کنید.

بلاک کردن مخاطب در واتساپ

واتساپ پر استفاده‌ترین اپلیکیشن ارتباطی است و به شما امکان می‌دهد پیام‌های نوشتاری، فایل‌های صوتی، فیلم و عکس ارسال کنید. همچنین با آخرین آپدیت این امکان وجود دارد که زمان نمایش پیام را مشخص کنید. از آنجایی که این ابزار بسیار محبوب است، گاهی اوقات دریافت پیام‌های اسپم طبیعی است؛ بنابراین اگر می‌خواهید با چگونگی بلاک کردن مخاطب در واتساپ آشنا شوید با مجله دلتا همراه باشید.

بلاک کردن مخاطب در واتساپ

این برنامه برای چت با مخاطبان بسیار مورد استفاده است و حتی مشاغل از آن به عنوان خدمات مشتری یا برای فروش استفاده می‌کنند. از این رو، دریافت پیام از افراد غریبه که محصولات و خدماتی را از طریق برنامه ارائه می‌دهند، رایج شده است. از این نظر، هر کسی که شماره شما را داشته باشد می‌تواند از طریق واتساپ با شما تماس بگیرد و این در برخی موارد بسیار آزاردهنده و استرس زا است، زیرا هیچکس دوست ندارد در طول روز چندین پیام درباره چیز‌هایی که به آن علاقه ندارد دریافت کند.

علاوه بر این، همه ما یک آشنا داریم که پیام‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که فقط حافظه تلفن همراه را پر می‌کند. این را بدانید که می‌توان از ارسال پیام یک شماره به شما جلوگیری کرد. و در مواردی که نمی‌خواهید او متوجه این اتفاق شود، جای نگرانی نیست، چون کاربر مسدود شده نمی‌داند که این اتفاق افتاده است.

با استفاده از ویندوز فون

هنگامی که WhatsApp را باز می‌کنید، روی سه نقطه در گوشه صفحه ضربه بزنید، سپس به تنظیمات بروید و روی “Contacts” و سپس “Blocked Contacts” ضربه بزنید. این صفحه لیست شماره‌های مسدود شده را باز می‌کند. در آنجا می‌توانید با انتخاب دکمه + در گوشه صفحه، مخاطبین جدیدی را که می‌خواهید مسدود کنید اضافه کنید.

با استفاده از سیستم اندروید

اولین قدم این است که واتساپ را باز کنید و به “منو” در سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه بروید. سپس روی «تنظیمات» و سپس «حساب» و سپس «حریم خصوصی» کلیک کنید.

“مخاطبین مسدود شده” را جستجو کرده و انتخاب می‌کنید. پس از آن، برنامه لیستی از تمام شماره‌هایی را که برای ارسال پیام به شما مسدود کرده‌اید باز می‌کند و در گوشه بالای صفحه می‌توانید بر روی “افزودن” کلیک کنید تا یک مخاطب جدید برای شماره‌های مسدود شده انتخاب کنید.

بلاک کردن مخاطب در واتساپ

با استفاده از سیستم IOS

برنامه را باز کنید و روی چرخ دنده (تنظیمات) در گوشه سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید. سپس «حساب» و سپس «حریم خصوصی» و «مسدود شده» را انتخاب کنید. با این کار صفحه‌ای با مخاطبین شما که مسدود شده اند باز می‌شود و با کلیک روی افزودن جدید می‌توان شماره‌های جدیدی اضافه کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب مشکل شارژ نشدن گوشی‌های اندرویدی را چگونه برطرف کنیم؟  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , واتساپ ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 در بازدید از این هتل یک محیط کاملا تعاملی را تجربه می‌کنید که همین موضوع در ترسناک شدن آن تاثیر زیادی دارد. در این هتل باید از ۴ لوکیشن مختلف و وحشتناک بگذرید که در هرکدام از آن‌ها اتفاقات ترسناکی برایتان می‌افتد.

هتل آغشته به خون

می‌توانید یک شب را در هتلی بگذرانید که در آن شما را با طناب می‌بندند، مجبورتان می‌کنند وارد قفسی پر از مار بشوید و رویتان خون می‌ریزند؟! این سوالی است که در کمال تعجب، ۲۴ هزار نفر به آن پاسخ مثبت دادند و مشتاق یک شب ماندن در هتلی بودند که بر اساس داستان یک کتاب ترسناک ساخته شده است. مک کامی مانور (McKamey Manor)، نام این هتل است که در سان دیه گو واقع شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با هتل آغشته به خون آشنا شوید.

هتل آغشته به خون

بازدید از این هتل ۸ ساعت طول می‌کشد و برای بیماران قلبی اصلا توصیه نمی‌شود. ۸ ساعت ماندن در این هتل یک چالش است که تا به حال هیچکس نتوانسته در آن موفق بشود. با این وجود هزاران نفر اسم خودشان را در لیست انتظار گذاشته‌اند تا شانس امتحان کردن و بر آمدن از پس این چالش را داشته باشند.

بنیان گذاران این هتل از جمله راس مک کامی ۵۵ ساله، با ایجاد صحنه‌های سینمایی و مختلف، کاری کرده‌اند که هیچ کدام از بازدیدها مثل هم نباشد. بنابراین اتفاقات ترسناک و لوکیشن‌ها، برای هیچکس تکراری و عادی نمی‌شود. افرادی که می‌خواهند در این چالش شرکت کنند حداقل باید ۲۱ سال داشته باشند و سابقه هیچگونه بیماری قلبی و یا عصبی نداشته باشند. همچنین تمام بازدید کنندگان قبل از ورود باید یک رضایت‌نامه را امضا کنند. راس معتقد است که کاری که آن‌ها می‌کنند کاملا منحصر به فرد است. شما می‌توانید در اینجا نقش اول فیلم ترسناک خودتان باشید.

هتل آغشته به خون

اگر به این دست مطالب علاقه مند هستید حتما مطلب تنها موزه‌ای در جهان که سر بریده انسان را به نمایش می‌گذارد! را بخوانید.

ترسناک‌ترین هتل دنیا

تم این هتل هر سال تغییر می‌کند و بازدیدکنندگان تحت تجربه‌های ترسناکی مثل قرار گرفتن در یک قفس پر از مار، خوردن تخم مرغ‌های فاسد شده و حتی دزدیده شدن قرار می‌گیرند. راس ۵۵ ساله که طرفدار پر و پا قرص فیلم‌های ترسناک است، می‌گوید که ایده ساختن چنین هتلی از ۱۴ سال پیش به سرش زد. او قصد داشت شرایطی را ایجاد کند که حتی مردان گنده را هم به گریه بیندازد. ساخت ترسناک‌ترین هتل دنیا برای راس ۵۵ ساله، ۳۰۰ هزار یورو هزینه داشت.

ترسناک ترین هتل دنیا

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب این جزیره هنوز در تصرف آدمخوارهاست! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , خون ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزیره سنتینل یکی از جزایر آندامان در خلیج بنگال است. این جزیره متعلق به بخش آندامان جنوبی در هند است. اطراف این جزیره را صخره‌های مرجانی احاطه کرده‌اند که به همین دلیل به جز یک ساحل بسیار کوچک هیچ بندرگاه طبیعی در این منطقه به چشم نمی‌خورد.

تمام جزیره به غیر از این صخره‌های مرجانی پوشیده از جنگل‌های انبوه و سرسبز است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با تاریخ و مردمان جزیره آدمخوارها آشنا شوید.

جزیره آدمخوارها

مردمان آنج یا انگ (Onge)، بومیان جزیره آندامان، از وجود این منطقه آگاه شدند و نام آن را Chia daaKwokweyeh نامیدند. فرهنگ آن‌ها بسیار شبیه فرهنگ سنتینلی‌ها بود اما زمانی که در قرن ۱۹ توسط بریتانیایی‌ها به این جزیره آورده شدند زبان سنتینلی‌ها را متوجه نمی‌شدند. با اینکه قدمت این جزیره به سال‌های دور بازمی‌گردد اما اولین بار در سال ۱۷۷۱ توسط یک نقشه بردار انگلیسی به نام جان ریچی مشاهده و در نتیجه ثبت شد.

در سال ۱۸۸۰ موریس ویدال پورتمن به قصد مطالعه بومی‌ها و سنت‌هایشان به این منطقه رفت. طی این تحقیق شش سنتینلی (یک زوج سالخورده و چهار بچه) ربوده شدند و به پورت بلر انتقال یافتند اما همه بیمار شدند. زوج سالخورده جان باختند و کودکان به خانه خود بازگردانده شدند. این تحقیقات تا سال ۱۸۸۷ ادامه داشت.

بومیان این منطقه چندان رفتار انسان‌گونه‌ای با خارجی‌هایی که به این منطقه وارد می‌شدند نداشتند و با پیکان و اسلحه‌های سرد به استقباشان می‌رفتند به عنوان مثال در سال ۱۹۸۶ یک زندانی فراری انگلیسی از جزایر آندامان به صورت تصادفی سر از این جزیره درآورد. مدتی بعد یک گروه تجسس جسد وی را در ساحل در حالی که گلویش با خنجرهایی به شدت زخمی شده بود یافتند.

جزیره آدمخوارها

اولین ارتباط صلح‌آمیز

اولین ارتباط صلح‌آمیز با سنتینلی‌ها در سال ۱۹۹۱ توسط یکی از مدیران مرکز مطالعات انسان شناسی هند صورت گرفت. این بازدیدها در سال ۱۹۹۷ متوقف شد.

سال ۲۰۰۴ سنتینلی‌ها از زمین‌لرزه و متعاقبا از سونامی جان سالم به در بردند. سه روز بعد از حادثه یک هلیکوپتر دولتی هندی چند نفر از آنان را مشاهده کرد که پیکان و سنگ را به سمت هلیکوپتر پرتاب می‌کردند.

دو ماهیگیر یکی ۴۸ ساله و دیگری ۵۲ ساله که در سال ۲۰۰۶ به طور تصادفی به این جزیره رسیده بودند توسط بومی‌ها کشته شدند.

حکومت جزایر آندامان و نیکوبار در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که هیچ قصدی مبنی بر دخالت در سبک زندگی سکنان جزیره سنتینل ندارد و هرگز سعی در ایجاد ارتباط دوباره با این مردم در آینده نخواهد داشت. جزیره شمالی سنتینل به طور رسمی (این جزیره بخشی از جزایر هند محسوب می‌شود) از بخش‌های مستقل هند به شمار نمی‌آید اما محققان از آن و مردمانش به عنوان (مستقل) یاد کرده‌اند.

جزیره آدمخوار

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۵ حقیقت عجیب درباره‌ عادت ماهیانه که نمی‌دانید!  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , آدمخوارها ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آب یک نیاز اساسی و ضروری برای ادامه زندگی است و سلول‌های بدن ما بدون آب نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

خطر مصرف آب

با وجودی که آب فواید زیادی برای بدن دارد، اما موارد بسیار نادری نیز وجود دارد که نوشیدن آب می‌تواند خطر مسومیت و مرگ را در پی داشته باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا با خطر مصرف آب بیشتر آشنا شوید.

خطر مصرف آب

نکته عجیب این است که علی‌رغم فواید زیاد آب، در برخی موارد نادر، زیاده روی در نوشیدن آن می‌تواند خطرناک بوده و باعث مرگ شود.

نوشیدن زیاد آب در برخی موارد منجر به مسمومیت با آب و در نتیجه بروز حالات زیر می‌شود:

  • پایین آمدن سطح سدیم بدن که منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی مانند سردرد و گیجی می‌شود.
  • کاهش سطح سدیم همچنین در موارد پیشرفته منجر به اسپاسم عضله، تشنج صرع و کما، فشار خون بالا، دوبینی، کاهش تمرکز و تنگی نفس می‌شود.
  • تجمع مایعات در اطراف مغز و درنتیجه افزایش فشار در جمجمه می‌شود که علائم آن سردرد، حالت تهوع و استفراغ خواهد بود.
  • نوشیدن بیش از حد آب در موارد دشواری که به سرعت قابل درمان نیست، می‌تواند منجر به مرگ شود.

افراد مستعد مسمومیت با آب

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۵ حقیقت عجیب درباره‌ عادت ماهیانه که نمی‌دانید!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هر خانم در طول زندگی‌اش حدود ۴۵۰ دوره‌ پریود را تجربه می‌کند اما جالب است بدانید که خیلی از خانم‌ها از واقعیت‌های ضروری درباره‌ این دوران آگاه نیستند.

حقایق درباره عادت ماهیانه

امروز در مجله دلتا می‌خواهیم درباره‌ ۵ موضوع از عجیب‌ترین حقایق درباره عادت ماهیانه و ۳ علت اصلی ایجاد بوی بد و نامطبوع در این دوران صحبت کنیم.

درد بیشتر در زمستان

هوای سرد می‌تواند بر قاعدگی تاثیر بگذارد و آن را طولانی‌تر و سنگین‌تر از حد معمول بکند. در فصل پاییز و زمستان میزان درد و طول دوره‌ عادت ماهیانه طولانی‌تر از فصل بهار و تابستان است. کم‌نور و کوتاه بودن روزها هم بر روحیه‌ شما تاثیر منفی می‌گذارد، متخصصین احتمال می‌دهند این موضوع به دلیل کمبود دریافت نور آفتاب باشد و مصرف ویتامین D را توصیه می‌کنند.

در دوران قاعدگی احتمال حاملگی وجود دارد

یکی از حقایق جالب درباره عادت ماهیانه احتمال بارداری در این ایام است. البته احتمال بارداری در زمان قاعدگی خیلی کم است اما وجود دارد. در قدیم مردم تصور می‌کردند اگر نوزادی با موی قرمز به دنیا می‌آید به این دلیل است که مادر او در دوران قاعدگی باردار شده است.

حدود ۱۰ سال از عمرمان را پریود هستیم!

این باورنکردنی‌ترین بخش از حقایق پریود است. هر خانم از زمان اولین چرخه‌ پریود تا زمان یائسگی حدود ۴۵۰ دوره‌ پریود را تجربه می‌کند. یعنی حدود ۳۵۰۰ روز یا ۱۰ سال از عمرش را پریود است.

چه میزان خون از دست می‌دهید؟

ممکن است در طول دوره‌ پریود خود روزهایی با خون‌ریزی سنگین داشته باشید و فکر کنید از دست دادن این میزان خون طبیعی نیست. اما باید بدانید که بدن شما از ابتدا تا انتهای هر دوره‌ پریود چیزی در حدود ۳ قاشق غذاخوری خون از دست می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید میزان خونی که در دوره‌ پریود از دست می‌دهید زیاد است می‌توانید موضوع را با یک متخصص مطرح کنید تا در این زمینه شما را راهنمایی‌ کند.

پریود

تاثیر پریود بر صدا و بوی بدن

ترشح هورمون‌های تولید مثل می‌تواند بر تارهای صوتی تاثیر گذاشته و صدای خانم‌ها را در طول دوره‌ قاعدگی تغییر دهد.

این هورمون‌ها می‌توانند بر بوی طبیعی بدن هم تاثیر بگذارند و آن را در دوران پریود تغییر دهند. این تغییر به دوران غارنشینی نیاکان ما بازمی‌گردد. تغییر بوی بدن به مردان کمک می‌کرد که متوجه زمان تخمک‌گذاری بشوند و در این دوران به تولید مثل بپردازند.

۳ دلیل ایجاد بوی بد پریود

اگر خون قاعدگی کمی بوی بد داشته باشد طبیعی است. اما اگر بوی آن نامطبوع و غیر قابل تحمل باشد، نشان‌دهنده‌ بیماری‌های زمینه‌ای است. در ادامه با ۳ دلیل اصلی ایجاد بوی نامطبوع در زمان پریود آشنا می‌شوید.

احتمال ابتلا به واژینوز باکتریایی وجود دارد

اگر خون قاعدگی بوی ماهی می‌دهد ممکن است دچار واژینوز باکتریایی شده باشید. این یک نوع عفونت است که با مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب درمان می‌شود.

احتمال آلودگی در واژن وجود دارد

تمیز نگه‌داشتن واژن، چه در زمان قاعدگی و چه در روزهای دیگر، موضوعی مهم و الزامی است. اگر خون قاعدگی شما بویی شبیه به پیاز دارد نشانه‌ عدم رعایت بهداشت بوده است.

احتمال تغییر تعادل PH خون وجود دارد

احساس کمی بوی شیرین از خون دوران قاعدگی، به شکلی که شما را اذیت نکند، طبیعی است. این به دلیل برهم خوردن تعادل PH در واژن و اسیدی شدن آن است.

عادت ماهیانه

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب هشدار؛ این ترکیب غذایی محبوب را نخورید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , پریودی ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پزشکان هشدار دادند ترکیب اسفناج با ماست، کلسیم اسفناج را از بین می‌برد و آن را به ماده‌ای مضر برای بدن تبدیل می‌کند.

ضرر بورانی اسفناج

بورانی ماست و اسفناج یکی از محبوب‌ترین بورانی‌های اسفناج است. اغلب برای دلپذیرتر شدن به آن موسیر یا سیر هم اضافه می‌کنیم؛ اما این بورانی خوشمزه برای بدن ضرر دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا با ضرر بورانی اسفناج بیشتر آشنا شوید.

ضرر بورانی اسفناج

اسفناج به تنهایی منبع مهم آهن، ویتامین‌های A، E، پتاسیم، C و کلسیم است. اسفناج، سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث کاهش روند پیری می‌شود و ضد سرطان است.

این گیاه ملین کننده است و در هضم راحت غذا و درمان یبوست نیز اثر مثبتی دارد. اسفناج به تنهایی مواد مغذی و ویتامین‌های بسیاری دارد که آن را تبدیل به یک منبع غذایی مفید کرده است؛ اما ترکیب آن با ماست (منبع کلسیم) نه تنها هیچ یک از اثرات مثبت را به بدن نمی‌رساند بلکه مضر هم هست.

چرا آهن اسفناج در بورانی ماست و اسفناج جذب بدن نمی‌شود؟

طبق یک قائده‌ علمی، در غذایی که کلسیم و آهن وجود داشته باشد، آهن جذب بدن نمی‌شود و آهن غذا کمک به جذب بیشتر کلسیم می‌کند. در غذایی که آهن و ویتامین C وجود داشته باشد، ویتامین C کمک به جذب هر چه بیشتر آهن می‌کند. ویتامین C همچنین کمک به جذب کلسیم نیز می‌کند. به همین علت است که نباید قرص آهن و ویتامین C را با شیر بخوریم.

چرا اسفناج باعث سنگ کلیه می‌شود؟

طبق این قاعده، شاید فکر کنید که حداقل کلسیم ترکیب ماست و اسفناج، به خوبی جذب بدن می‌شود؛ اما وجود ترکیب اسید اگزالیک در اسفناج، مانع جذب آهن و کلسیم می‌شود. بنابراین یون‌های کلسیم را به اتم خنثی تبدیل می‌کند و کلسیم‌های خنثی قابلیت رسوب کردن در کلیه را دارند. رسوب کردن در کلیه به معنای سنگ کلیه است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب خواب ناکافی احساس پیری را بیشتر می‌کند را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , بورانی ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

واتساپ امروزه یکی از مهمترین برنامه‌های پیام رسانی مورد استفاده در سراسر جهان محسوب می‌شود و چیزی که اکثر کاربران در ماه‌های اخیر از آن شکایت داشته‌اند، عدم رعایت حریم خصوصی در هنگام استفاده از این برنامه است.

خواندن پیام در واتساپ بدون آنلاین شدن

گاهی برای شما هم پیش آمده که نمی‌خواهید پیام‌های واتساپ را بخوانید اما دوست دارید از محتوای آن اطلاع داشته باشید، در این خبر ترفندهایی برای این موضوع پیشنهاد شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با راهکارهای خواندن پیام در واتساپ بدون آنلاین شدن بیشتر آشنا شوید.

خواندن پیام در واتساپ بدون آنلاین شدن

راه اول: خواندن پیام به صورت مستقیم از صفحه اعلانات

این یک روش کاملا بدیهی برای خواندن پیام‌های کوتاه بدون مطلع شدن فرستنده است اما مراقب باشید تا هنگام خواندن پیام روی آن ضربه نزنید چرا که به صفحه چت منتقل شده و فرستنده از خواندن شما آگاه خواهد شد.

خواندن پیام در واتساپ بدون آنلاین شدن

راه دوم: آفلاین باشید

این روش بسیار راحت بوده و عبارت است از خاموش کردن داده‌های تلفن همراه برای قطع ارتباط واتساپ.

۱- خاموش کردن wifi و داده‌های تلفن همراه با قرار دادن تلفن همراه در حالت پرواز

۲- باز کردن واتساپ و خواندن پیام

۳- خارج شدن از برنامه و بستن کامل آن

۴- پس از مطمئن شدن از بستن کامل برنامه حالت پرواز را غیر فعال کنید

در صورتی که مراحل را به درستی انجام دهید این دو تیک آبی را نخواهید دید. پیام همچنان به صورت خوانده نشده برای فرستنده خواهد ماند.

تنها زمانی که آمادگی ارسال شدن تیک آبی را دارید به صورت آنلاین به چت مربوطه بروید.

راه سوم: غیر فعال کردن تیک آبی

اگر واقعا حریم خصوصی برای شما مهم است و از مطلع شدن افراد درباره اینکه چه زمانی پیامشان را خوانده‌اید معذب می‌شوید واتساپ این امکان را قرار داده که قابلیت ارسال تیک آبی (رسید خواندن) را غیر فعال کنید. برای این کار:

  • در ios: اپ را باز کرده و با کلیک بر روی تنظیمات در گوشه پایین سمت راست وارد تنظیمات شوید.
  • در اندروید: روی گزینه منو در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و پس از آن گزینه تنظیمات را انتخاب کنید. بعد از رفتن به تنظیمات گزینه حساب (Account ) و پس از آن حریم خصوصی (privacy ) را انتخاب کنید.
    حال براحتی با انتخاب گزینه رسید خواندن (Read Receipts) در قسمت بالای صفحه حریم خصوصی آن را غیر فعال کنید. توجه داشته باشید که غیر فعال کردن این قابلیت مانع از این خواهد شد که بفهمید پیامتان خوانده شده است یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب مشکل شارژ نشدن گوشی‌های اندرویدی را چگونه برطرف کنیم؟  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , واتساپ ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اوتسی مرد یخی در نهایت سکوت 5300 ساله خود را شکست.

مرد یخی

این پیکر یخ‌زده در سال ۱۹۹۱ در کوه‌های آلپ اوتسال در نزدیکی هاوبسلابیوخ در مرز میان اتریش و ایتالیا یافت‌ شد. دانشمندان با استفاده از سی‌تی اسکن توانستند با موفقیت صدای این مرد عصر حجری را بازسازی کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا با مرد یخی بیشتر آشنا شوید.

مرد یخی

آقای اوتسی که تا الان لقب کهن‌ترین مومیایی طبیعی یافت شده در اروپا را به خود اختصاص داده است، همان پیرمرد ۵۳۰۰ ساله‌ است. متاسفانه این مرد به صورت زنده در بین بشر امروزی زندگی نمی‌کند، اما حدود ۳۰ سال پیش با پیدا شدن جسدش در بین کوه‌های آلپ، به نوعی دیگر به زندگی در این دنیا بازگشت. در واقع او در این سفر طولانی مدتش، از عصر حجر به عصر فناوری وارد شد تا به همراه خود اطلاعات بسیار زیادی را برای انسان‌ها بیاورد.

سرگذشت اوتسی بعد از کشف

از سال ۱۹۹۸ تا الان، اوتسی در موزه باستان شناسی تیرول جنوبی در بولتزانوی ایتالیا به نمایش گذاشته شده است. یکی از مواردی که پس از بررسی جسد اوتسی مشخص شد این بود که او از بیماری انگل روده‌ای رنج می‌برده است. دانشمندان با استفاده از آزمایش‌های سی تی اسکن توانستند با موفقیت صدای این مرد عصر حجری را بازسازی کنند و آن را به گوش همه رساندند. آن‌ها با موفقیت توانستند تار‌های صوتی اوتسی، گلو و دهان او را با استفاده از یک مدل دیجیتالی تهیه کنند.

مرد یخی

کشف مرد یخی

دانشمندان تعیین کرده‌اند که اوتسی به احتمال زیاد توسط اصابت تیر شلیک شده از یک کمان به قتل رسیده است. همچنین از گرده‌های داخل معده اوتسی می‌توان حدس زد که او در فصل بهار به قتل رسیده است. لباس‌های او از پشم بز و گاو بوده و ۶۱ خالکوبی بر روی بدن وی وجود دارد.

یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: البته ما نمی‌دانیم که این مرد به چه زبانی صحبت می کرده است. اما می‌توان الگوی حروف صدادار و بی‌صدایی که این مرد از آن‌ها استفاده کرده را بازسازی کرد.

صدای مرد یخی

برای شنیدن صدای مرد یخی، این تیم اطلاعات فیزیکی در مورد گلوی او را با داده‌های به دست آمده از انرژی صوتی که می‌تواند تولید کند ترکیب کرده و از ترکیب کننده‌های صدا برای بازسازی آن استفاده کردند.

سی تی اسکن به محققان اجازه می‌دهد تا به صورت دیجیتالی حرکت بازو، جمجمه، مهره‌ها و استخوان مرد یخی را بدون وارد آوردن هرگونه خسارت به این جسد شکننده و حساس حرکت دهند. البته آن‌ها در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه بودند چرا که یکی از بازوهای این مرد یخی گلوی وی را پوشانده است. برای این محققان این بدترین وضعیت ممکن بود چرا که همچنین استخوان لامی و استخوان زبان این مومیایی نیز از جای خود خارج شده بود.

آن‌ها با تمام این اطلاعات به دست آمده توانستند پیش‌بینی کنند که صدای این مومیایی در فرکانسی بین ۱۰۰ هرتز تا ۱۵۰ هرتز بوده که در مقیاس نرمال و طبیعی صدای یک مرد امروزی است. اوتسی همچنین یک منبع غنی از اطلاعات را در مورد زندگی در عصر برنز در مرکز اروپا ارائه کرده است.

مرد یخی به حرف آمد

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ضررهای استفاده از خلال دندان که نمی‌دانستید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , مرد یخی ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تصویری از کفش‌های یک مومیایی 1500 ساله شاید شما را هم شگفت زده سازد، مومیایی که متعلق به یک زن اهل کشور مغولستان است و در غاری در دل کوهستان کشف شده است.

کشف مومیایی با کفش های کتانی

مومیایی به اعتقاد برخی‌ روشی برای ابدی کردن مردگان است. در کشف اخیری که انجام شده است، مردم به شباهت کفش‌های یک مومیایی به یک جفت کفش آدیداس، مشهور به آدیداس ترینرز (Adidas trainers)، اشاره دارند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا با کشف مومیایی با کفش های کتانی بیشتر آشنا شوید.

کشف مومیایی با کفش های کتانی

باقیمانده‌های این مومیایی در ارتفاع ۲,۸۰۳ متری کوه آلتای مغولستان پیدا شده است. گمان می‌رود مومیایی یاد شده از یک خانواده‌ ترکی باشد و سن آن را بیش از ۱۵۰۰ سال تخمین می‌زنند. این مومیایی را چوپانی کشف کرد که به‌طور اتفاقی از محل دفن آن عبور می‌کرد و پس از آن به موزه‌ Khovd اطلاع داد.

متاسفانه و طبق انتظار، محققان موزه هیچ‌گونه اشاره‌ای به یک جفت کفش کتانی مومیایی نکردند، با این وجود، آن‌ها به سیبری تایمز گفته‌اند:

«یافته‌ها به ما نشان می‌دهد، این مردم، صنعتگران ماهری بوده‌اند. با توجه به اینکه این قبر متعلق به شخصی معمولی است، متوجه شده‌ایم که در آن زمان، مهارت‌های پیشه‌وری، نسبتا توسعه یافته بوده است.»

آن‌ها همچنین اضافه کردند: «این شخص از نخبگان نبوده، به دلیل اینکه هیچ نوع کمانی در آرامگاه وجود ندارد. همچنین جسد مومیایی متعلق به یک زن است.»

علاوه بر تمام حرف‌های بیهوده‌ سفر در زمان، محققان بیشتر در مورد چیزی علاقمند هستند که اسرار این مومیایی را در مورد فرهنگ باستانی ترکی آشکار می‌کند. همراه با کفش‌ها، مدفن این مومیایی شامل یک بقچه از اشیا مورد استفاده‌ روزانه، باقیمانده‌های کامل یک اسب، زین اسب و چهار قطعه‌ ریز بافت لباس می‌شود.

کشف مومیایی با کفش های کتانی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ماجرای خوفناک زنی مرده که در تابوت زنده شد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , مومیایی ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آب خوردن بین غذا تنها در صورتی که رفلاکس معده داشته باشید مضر است؛ در غیر این صورت مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند در بهبود فرآیند هضم و کاهش وزن نیز موثر باشد.

نوشیدن آب بین غذا

آب خوردن بین غذا، عادت بسیاری از افراد است؛ این افراد به قدری با این عادت خو گرفته‌اند که بدون آب یا مایعات دیگر نمی‌توانند غذا بخورند. اما برخی از افراد معتقدند که نوشیدن آب بین غذا در فرآیند هضم غذا مشکل ایجاد می‌کند. برخی دیگر نیز معتقد هستند که این کار می‌تواند باعث تجمع سموم در بدن شده و منجر به بیماری‌های مختلف شود. در این بین ممکن است شما از خودتان بپرسید که آیا واقعا خوردن یک لیوان آب همراه با غذا می‌تواند تاثیرات مضری داشته باشد؟ ما در این مطلب به این سوال شما پاسخ خواهیم داد و تاثیر نوشیدن آب بین غذا بر فرآیند هضم را بررسی خواهیم کرد. با مجله دلتا همراه باشید.

نوشیدن آب بین غذا

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آب همراه با وعده‌های غذایی، اسید معده و آنزیم‌های گوارشی را رقیق کرده و هضم مواد غذایی را برای بدن مشکل می‌کند. این ادعا دلالت بر این دارد که سیستم گوارش شما قادر نیست ترشحات خود را با غلظت غذا تطبیق دهد، که این ادعای نادرستی است.
استدلال دیگر در مورد نوشیدن آب با وعده‌های غذایی بیان می‌کند که مایعات سرعت خروج غذا‌های جامد از معده شما را افزایش می‌دهند. در واقع این کار زمان تماس غذا با اسید معده و آنزیم‌های گوارشی را کاهش داده و منجر به مشکلات هضم می‌شود. با این حال، هیچ تحقیق علمی از این ادعا پشتیبانی نمی‌کند؛ چرا که تحقیقی که تخلیه معده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، نشان می‌دهد که اگرچه مایعات سریع‌تر از مواد جامد، از دستگاه گوارش شما عبور می‌کنند، اما هیچ تاثیری در سرعت هضم مواد غذایی جامد ندارند.

فواید آب خوردن بین غذا

نوشیدن آب و مایعات به تجزیه تکه‌های بزرگ غذا کمک کرده و حرکت غذا به سمت مری و سپس معده را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر این در جلوگیری از نفخ و یبوست نیز موثر است. به‌طور کلی آب و مایعات برای ارتقای عملکرد مناسب آنزیم‌های هضم مورد نیاز هستند.

عوارض آب خوردن بین غذا

در واقع مایعات باعث افزایش حجم معده شما می‌شوند که همین امر می‌تواند فشار معده را افزایش دهد؛ در نهایت این اتفاق می‌تواند به برگشت اسید یا همان رفلاکس معده منجر شود.

نوشیدن آب بین غذا

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب امیکرون و آنچه درباره خطرات ابتلا به آن باید بدانید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , نوشیدن آب بین غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بالاخره انتظار‌ها به پایان رسید و تلسکوپ فضایی جیمز وب چندی پیش زمین را به مقصد فضا ترک کرد. ناسا برای ساخت این سازه حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا چندی پیش تلسکوپ جیمز وب را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با تلسکوپ فضایی جیمز وب آشنا شوید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

این تلسکوپ فضایی پس از طی مسیر معین و باز شدن در مکان تعیین شده اطلاعات بسیار گسترده و جامعی را درباره حیات در سیارات دیگر به سیاره زمین ارسال خواهد کرد. حتی داده‌هایی در مورد منشا پیدایش کیهان نیز به زمین مخابره خواهد کرد.

این وسیله سوار بر موشک «آریان ۵» از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه، مستعمره‌ای در شمال آمریکای جنوبی، به فضا ارسال شد. مدت زمان سفر این تلسکوپ ۲۶ دقیقه است. احتمالا حدود یک ماه طول خواهد کشید تا جیمز وب به مقصد نهایی خود برسد.

محل استقرار این تلسکوپ فضایی

تلسکوپ جیمز وب در فاصله حدود ۱ میلیون و ۶۱۰ هزار کیلومتری مستقر می‌شود. تصاویر دوربین‌های متصل به تلسکوپ جدایی این وسیله را از موشک نشان می‌دهند. طبق گزارش‌ها تلسکوپ فضایی جیمز وب هم اکنون در حال حرکت به سمت مسیر مشخص شده است. تاکنون هیچ موردی از اختلال در حرکت این تلسکوپ گزارش نشده است. پس از رسیدن به مقصد نهایی و باز شدن تجهیزات، جیمز وب ماموریت فضایی و اصلی خود را شروع می‌کند. ۳۰ سال پیش نهاد‌های حوزه فضا و نجوم از جمله سازمان فضایی آمریکا و اروپا تولید این تلسکوپ را آغاز کردند.

ماموریت فضایی

سازه‌ای که می‌تواند تحول بزرگی در حوزه هوا و فضا ایجاد کند. طبق اعلام سخنگوی ناسا این ماموریت نیم قرن پس از ماموریت آپولو ۸ انجام شد. در آن زمان فضانوردان روز کریسمس را از ماه تبریک گفتند. مسئولین ناسا تصمیم گرفتند برای گرامیداشت نام یکی از بنیانگذاران ماموریت‌های آپولوی ماه، جیمز وب را به عنوان اسم این تلسکوپ انتخاب کنند. این تلسکوپ ۶۲۰۰ کیلوگرم وزن و آینه‌های ۶.۵ متری دارد. گمان می‌رود که جیمز وب ۱۰ سالی را در فضا بگذراند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب قوانین عجیبی که باورتان نمی‌شود واقعی باشند  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , تلسکوپ فضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تقریبا ۴۰۰ سال است که کلیسای کاتولیک پیتر مقدس در ایرلند، یکی از عجیب و غریب‌ترین و ترسناک‌ترین یادگارهای دنیای غرب را درون خود نگهداری می‌کند.

عجیب ترین اثر تاریخی دنیا

این یادگار مقدس که از قرن ۱۷ بر جای مانده، سر بریده شده سنت الیور پلونکت (Saint Oliver Plunkett) مقدس است که در یک محفظه شیشه‌ای محافظت می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم به کلیسای پیتر مقدس برویم و از عجیب ترین اثر تاریخی دنیا که در این موزه در معرض نمایش به عموم قرار دارد، دیدن کنیم.

عجیب ترین اثر تاریخی دنیا

شاید عجیب باشد اما در موزه کلیسای پیتر مقدس در کشور ایرلند، سر بریده شده یک انسان را درون محفظه‌ای شیشه‌‌ای نگه‌داری می‌کنند. این سر، متعلق به یک فرد مقدس به نام  الیور پلونکت است. طبق دانشنامه بریتانیا، این شخص پشتیبان صلح و آشتی ملی در ایرلند بود و برای حدود صدها سال متمادی به عنوان یکی از مقدس‌ترین افراد ایرلند محسوب می‌شد. البته زندگی و نحوه از دنیا رفتن او به هیچ وجه صلح آمیز نبود.

داستان زندگی الیور پلونکت مقدس

پلونکت در در سال ۱۶۲۹ در شهر کوچک Loughcrew در استان میث (Meath) متولد شد. درست در زمانی که او ۱۲ سال داشت، مردم ایرلند شورشی گسترده را علیه پادشاهان انگلیسی حاکم بر خود آغاز کردند. در این شورش‌ها هزاران مهاجر انگلیسی و اسکاتلندی کشته شدند.

الیور پلونکت

ماموریت او بازگرداندن صلح و نظم به جامعه بود. تا سال ۱۶۷۳ میلادی، پلونکت موفق شد تا با شورشیان مصالحه کند. اما وقتی دوباره این آزار و اذیت‌ها ظهور کردند، او مجبور شد تا حدود ۵ سال خود را مخفی نگه دارد. سرانجام پلونکت دستگیر و به قلعه دوبلین منتقل شد.

عجیب ترین اثر تاریخی دنیا

کلیسای پیتر مقدس در ایرلند

محاکمه پلونکت در دوندالک (Dundalk) آغاز شد، ولی در شهر لندن ادامه یافت. او به خیانت علیه کشور متهم شد. طبق قوانین در میدان اصلی شهر و همانند همه دیگر افرادی که خیانتکار شمرده می‌شدند، اعدام شد.

قطعات تکه تکه شده بدن او را حیاط Saint Giles-in-the-Fields به خاک سپردند. چند سال بعد، بعضی از این اعضا را از دل خاک بیرون آوردند و به رم و ایرلند منتقل کردند. در سال ۱۹۲۹، سر بریده او را به ایرلند منتقل کردند و کلیسای پیتر مقدس که به نام موزه سر بریده هم شهرت دارد، مکانی است که امروزه این سر در آن نگهداری می‌شود.

موزه ای که سر بریده انسان را به نمایش گذاشته

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب مومیایی ۱۵۰۰ ساله‌ای که کتانی‌‌های آدیداس می‌پوشید!  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

میل و هوس غذایی تنها برای زنان باردار نیست؛ در برخی موارد، نشانه یک بیماری است که ما از آن خبر نداریم.

ارتباط هوس غذایی و آلزایمر

میل به غذا در افراد مختلف، متفاوت است. ممکن است شما یک لحظه بخواهید که غذای مضر بخورید و لحظه دیگر دوست داشته باشید که از میوه و سبزی استفاده کنید. این موضوع بستگی به شرایط و حالت شما دارد، اما به‌طور کلی میل به غذا در برخی افراد، نشانه این است که آن‌ها در معرض آلزایمر قرار گرفته‌اند. در این مطلب از مجله دلتا  به ارتباط هوس غذایی و آلزایمر می‌پردازیم. همراه ما باشید.

ارتباط هوس غذایی و آلزایمر

میل به یک غذای یکسان در مدت زمان طولانی می‌تواند از نشانه‌های اولیه آلزایمر باشد. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که تغییراتی در عادات غذایی افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد می‌شود.

آن‌ها ممکن است در یک دوره زمانی طولانی فقط میل به یک غذا داشته باشند که علت آن نیز تغییرات مغزی و ذهنی آن‌هااست که لوب پیشین که پشت پیشانی و گوش آن‌ها قرار گرفته است، تحت تاثیر قرار می‌گیرد، عملکرد آن متفاوت می‌شود و ممکن است رفتارهای عجیب و غریب از فرد سر بزند. تغییر در اشتها نیز ممکن است در افراد آلزایمری، ایجاد و ترجیح آن‌ها در انتخاب غذا متفاوت شود.

میزان غذای مصرفی

همه‌چیز فقط وابسته به آن چیزی که می‌خورید، نیست؛ بلکه میزان غذایی که مصرف می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارد. میزان اشتهای بسیاری از افرادی که در معرض آلزایمر هستند، یک‌باره تغییر می‌کند. ممکن است اشتهای آن‌ها بسیار کم یا بسیار زیاد شود که می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه ابتلا به آلزایمر باشد و همچنین، به‌طور معمول، شبیه به علائم افسردگی است.

اگر متوجه شدید به یک‌باره به غذاهایی میل پیدا کردید که آن‌ها را دوست نداشتید، اما امروز دوست دارید هر چه بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، بدانید در معرض آلزایمر قرار گرفته‌اید؛ به‌خصوص غذاهای شیرین و شکلاتی و غذاهایی که طعم بسیار قوی دارند و داخل آن‌ها موادی مانند سس، زیاد استفاده شده است، بیشتر از بقیه این خطر در شما را نشان می‌دهند.

ارتباط هوس غذایی و آلزایمر

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب حقایقی جالب و عجیب و غریب که حتما باید بدانید!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , آلزایمر ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در این مطلب به راهکار‌ی برای پیام دادن به شخصی که شماره‌اش را در مخاطبانمان ذخیره نکرده‌ایم اشاره می‌کنیم.

چگونه در واتساپ بدون ذخیره شماره چت کنیم

واتساپ یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های پیام‌رسانی در جهان است که میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند. واتساپ به ما امکان می‌دهد با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم. با مجله دلتا همراه باشید تا با ترفند چگونه در واتساپ بدون ذخیره شماره چت کنیم بیشتر آشنا شوید.

در برخی شرایط ممکن است کاربران بخواهند بدون نیاز به ذخیره مخاطب با یک شخص چت کنند. همچنین لازم نیست همه افراد را در فهرست مخاطبان‌ قرار دهیم. واتساپ در چنین شرایطی راهکاری را برای شما ارائه داده است اما حتما باید از شماره فرد مطلع باشید. خوشبختانه، کاربران می توانند با استفاده از قابلیت کلیک در چت واتساپ از طریق مرورگر اینترنت، با شماره‌ای بدون ذخیره با فرد چت کنند.

چگونه بدون ذخیره شماره با یک شخص در واتساپ چت کنیم؟

در نگاه اول ممکن است این روش که برای ارسال پیام در واتساپ بدون شماره معرفی می‌کنیم، برای کاربرانی که در استفاده از گوشی‏‌های هوشمند چندان حرفه‌ای نیستند، پیچیده به نظر برسد. اما همین‌ که تمام مراحل را قدم‌ به‌ قدم انجام دهید، متوجه خواهید شد که کار بسیار آسانی است. برای ارسال پیام ناشناس در واتساپ مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرورگرتان را روی موبایلتان اجرا کنید.
  • لینک زیر را در نوار جستجوی مرورگرتان وارد کنید:
    https://api.whatsapp.com/send?phone=XXXXXXXXXXX

(به جای xها کافی است شماره مخاطب خود را با کد کشور، بدون علامت + وارد کنید.)

    • به عنوان مثال: اگر مخاطبتان شماره‌ ایرانی داشته باشد (با پیش شماره‌ ۹۸+)، برای ارسال پیام در واتساپ بدون شماره لینکی شبیه به لینک زیر خواهید داشت:
      https://api.whatsapp.com/send?phone=989355550123
    • بعد از وارد کردن لینک با شماره مخاطب مورد نظر، دکمه اینتر (Enter) را بزنید.
    • در واتساپ پنجره‌ای برایتان باز می‌شود و از شما می‌خواهد “اگر می‌خواهید به این شماره پیام ارسال کنید، گزینه send message را لمس کنید”.
    • به صورت خودکار پنجره Start Chatting مخاطبی که شماره او را در لینک وارد کرده‌اید، برایتان نمایان می‌شود.
    • به این ترتیب شما می‌توانید پیام ناشناس مورد نظر را به مخاطب مورد نظرتان ارسال کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب مشکل شارژ نشدن گوشی‌های اندرویدی را چگونه برطرف کنیم؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , واتساپ ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در بسیاری از کشورهای جهان، قوانین عجیب و مضحکی وجود دارند که احتمال اجرا شدن آن‌ها در واقعیت بسیار ناچیز است.

قوانین عجیب و باورنکردنی

احتمالا خیلی از ما از قوانین عجیب و غریبی که در بعضی از کشورها وجود دارد بی خبریم. قوانینی که در کشوری به شدت سخت گرفته می‌شود و شاید در جایی دیگر کوچک‌ترین اهمیتی نداشته باشد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا شماری از این قوانین عجیب و باورنکردنی را برایتان بازگو کنیم.

قوانین عجیب و باورنکردنی

  • در لاس‌وگاس یک مرد نمی‌تواند برای بیش از سه نفر دیگر نوشیدنی بخرد!
  • در طول ماه مه در وایومینگ نباید از هیچ خرگوشی عکس بگیرید!
  • مردن در مجلس نمایندگان انگلیس ممنوع است!
  • در سوئد کشیدن سیفون توالت خانه بعد از ساعت ۱۰ شب ممنوع است!
  • در ورمونت زنان قبل از استفاده از دندان مصنوعی باید از شوهرشان اجازه کتبی بگیرند!
  • مجازات ریختن نمک روی ریل‌های راه‌آهن در آلاباما مرگ است!
  • سوت زدن زیر آب در ورمونت غیرقانونی است!
  • در کنتیکت، رد شدن از خیابان درحالی‌که روی دست‌هایتان راه می‌روید، ممنوع است!
  • ماهیگیری درحالی‌که روی گردن یک زرافه نشسته‌اید، در ایلینوی ممنوع است!
  • در کنتیکت دوچرخه‌سواری با سرعت بیش از ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت جریمه دارد!
  • در ایالت آیداهو هدیه دادن جعبه‌ شکلاتی که بیش از ۲۲ کیلوگرم وزن داشته باشد، ممنوع است!

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب مشکل شارژ نشدن گوشی‌های اندرویدی را چگونه برطرف کنیم؟ را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , قوانین عجیب و غریب ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان انگلیسی می‌گویند سویه امیکرون ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از سویه دلتا باعث بستری شدن فرد در بیمارستان می‌شود.

سرایت پذیری سویه امیکرون

همزمان با نگرانی‌ها درباره میزان سرایت پذیری سویه امیکرون و قدرت کشندگی آن، دانشمندان به طور گسترده اقدام به بررسی این سویه در محیط آزمایشگاهی کردند. با مجله دلتا همراه باشید.

سرایت پذیری سویه امیکرون

گرچه شواهد اولیه حاکی از قدرت سرایت پذیری امیکرون بود، اما یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد این سویه به نسبت سایر سویه‌های کرونا قدرت کشندگی کمتری دارد. به تازگی محققان دانشگاه سلطنتی لندن اقدام به انتشار یافته‌های خود در این زمینه کردند.

دانشمندان این دانشگاه اعلام کردند خطر بستری شدن در بیمارستان در افراد مبتلا به سویه امیکرون ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از افرادی است که به سویه دلتا مبتلا شده‌اند. سویه دلتا هم اینک سویه غالب کرونا در جهان محسوب می‌شود و بالاترین قدرت کشندگی را در میان ۵ سویه شناخته شده کووید ۱۹ دارد.

خطر بستری شدن

به طور کلی تمامی شواهد نشان می‌دهد خطر بستری شدن به دلیل ابتلا به سویه امیکرون به میزان قابل توجهی کمتر از سویه دلتا است. ما این تحقیقات را از اول تا چهاردهم دسامبر بر روی افرادی که تست پی سی آر (PCR) آن‌ها مثبت اعلام شده بود انجام دادیم.

دانشمندان مشاهده کردند خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا در هر دو افرادی که واکسن دریافت کرده بودند یا قبلا یک بار به کووید ۱۹ آلوده شده بودند به یک میزان کاهش یافت. همچنین افرادی که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به میزان قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان در آن‌ها کاهش یافته بود. اگرچه احتمال ابتلا به سویه امیکرون هنوز در آن‌ها بالاست.

دریافت دوز تقویتی

همچنین افرادی که دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند از ایمنی بالاتری برای جلوگیری از ابتلا به امیکرون برخوردارند. پیشتر محققان در آفریقای جنوبی اعلام کردند ابتلا به سویه امیکرون ۸۰ درصد کمتر باعث بستری شدن افراد در بیمارستان نسبت به سویه دلتا می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ضررهای استفاده از خلال دندان که نمی‌دانستید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , امیکرون ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر در شارژ کردن تلفن اندرویدی خود به مشکل خورده‌اید این گزارش را بخوانید تا با راه حل‌های آن آشنا شوید.

شارژ تلفن اندروید

به احتمال زیاد تاکنون به فرایند شارژ شدن گوشی خود فکر نکرده‌اید. تنها کاری که همه ما انجام می‌دهیم این است که کابل را به گوشی وصل می‌کنیم و آن را رها می‌کنیم تا به میزان مورد نیاز ما شارژ شود. اما روزی با این موضوع مواجه خواهید شد که گوشی اندرویدی شما برای شارژ شدن به مشکل بخورد. البته وقتی این اتفاق می‌افتد لازم نیست فورا به یک مرکز تعمیرات تلفن همراه بروید، زیرا این مشکل می‌تواند با تعدادی از راه حل‌های ساده، اما کاربردی رفع شود. در اینجا تعدادی راه حل به شما معرفی می‌کنیم که در صورت به مشکل خوردن در زمینه شارژ تلفن اندروید خود، می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. با مجله دلتا همراه باشید.

شارژ تلفن اندروید

راه اندازی مجدد گوشی

قبل از آنچه در گوگل جستجو کنید که چرا گوشی شما شارژ نمی‌شود، سعی کنید تلفن خود را یکبار خاموش و دوباره روشن کنید. اغلب اوقات دلیل شارژ نشدن گوشی شما هنگام اتصال به برق این است که یک مشکل ساده در اتصال وجود دارد. برای رفع مشکلاتی که به نظر موقت هستند، راه اندازی مجدد می‌تواند همیشه اولین کاری باشد که باید انجام دهید.

شارژ تلفن اندروید

کابل، پریز و آداپتور متفاوتی را امتحان کنید

اگر مشکل شما همچنان باقی است، ممکن است کابل شارژ شما ایراد داشته باشد و به همین خاطر باید مواردی مانند کابل و آداپتور و پریز دیگری را هم امتحان کنید تا از عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل کنید. ساده‌ترین راه برای بررسی اینکه آیا کابل مقصر مشکلات شماست یا نه این است که تلفن همراه خود را با استفاده از کابل USB به رایانه متصل کنید. اگر در این مرحله گوشی شما به رایانه متصل شود، پس مشکل شما می‌تواند از پریز یا از آداپتور باشد.

از نبود اشکال نرم افزاری مطمئن شوید

اگر تلفن شما با وجود اینکه اعلان در حال شارژ را به شما نشان می‌دهد، اما د رواقع شارژ نمی‌شود، یا کابل به آن متصل شده، اما شارژ نمی‌شود، ممکن است مشکل نرم افزاری برای شما ایجاد شده باشد. با نصب اپلیکیشنی به نام «Ampere» می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آیا جریان برقی به گوشی شما وارد می‌شود یا خیر.

پورت شارژ را تمیز کنید

اگر برنامه Ampere نشان می‌دهد که شارژی به گوشی شما وارد شده مقصر این مشکل می‌تواند زباله‌هایی باشد که درگاه شارژ شما گیر کرده‌اند. ذرات گرد و غبار می‌توانند به سرعت در ورودی شارژ جمع شوند و مانع اتصال تلفن شما به منبع برق شوند. پورت شارژ گوشی خود را بررسی کنید و اگر متوجه تجمع گرد و غبار شدید، آن را تمیز کنید.

شارژ تلفن اندروید

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب شماره‌ای که همه صاحبان خود را به کام مرگ کشاند!  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , رفع مشکل شارژ ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محققان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند خواب ناکافی در افراد بالای ۵۰ سال با احساس پیری و دیدگاه ناخوشایند و منفی نسبت به سالخوردگی مرتبط است.

خواب ناکافی

سالمندان معمولا شاهد رخ دادن برخی تغییرات در خواب خود هستند. مشکلاتی مانند کیفیت خواب نامطلوب، افزایش خواب منقطع، افزایش زمان صرف شده برای به خواب رفتن و خواب آلودگی در طول روز را تجربه می‌کنند. این تغییرات به دلیل تغییرات بیولوژیکی طبیعی مرتبط با سن و کاهش سلامت بدن که افراد در هنگام سالخوردگی تجربه می‌کنند، رخ می‎‌دهد. در این مطلب از مجله دلتا به ارتباط خواب ناکافی و احساس پیری می‌پردازیم.

خواب ناکافی و احساس پیری

اخیرا نتایج مطالعه محققان نشان داده است که خواب ضعیف در افراد بالای ۵۰ سال با افزایش حس منفی آن‌ها از فرایند پیری مرتبط است. که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی، ذهنی و شناختی آن‌ها بگذارد.

در این مطالعه، دانشمندان از داده‌های مطالعه هم گروهیPROTECT که شامل داده‌های ۴۴۸۲ فرد ۵۰ سال و بالای ۵۰ سال ساکن بریتانیا بود، استفاده کردند. از شرکت‌کنندگان خواسته شده تا به سوالات مربوط به میزان آگاهی خودشان از تغییرات مرتبط با سن، خلق و خو، عملکرد روزانه و مشکلات خواب خود پاسخ دهند. محققان پس از بررسی‌ها متوجه شدند بسیاری از شرکت‌کنندگان در بخش سوالات خواب این پرسشنامه از مشکلات خود در این زمینه خبر داده‌اند.

خواب ناکافی

همه ما انسان‌ها با افزایش سن، شاهد تغییرات مثبت و منفی بسیاری در خیلی از بخش‌های زندگی خود خواهیم بود. با این حال، برخی افراد تغییرات منفی بیشتری نسبت به سایرین تجربه می‌کنند. اما باید آگاه باشیم که داشتن درک منفی از سالخوردگی می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی، سلامت روان و سلامت شناختی فرد داشته باشد. یکی از سوالات بی پاسخ این است که چه عواملی سبب می‌شوند تا برخی افراد دید منفی‌تری نسبت به همسن و سالان خود به پیری داشته باشند.

تحقیقات نشان داد افرادی که خواب کافی ندارند احساس سالخوردگی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند که همین امر بر درک آن‌ها از فرایند سالخوردگی نیز تاثیر گذاشته و آن‌ها درک منفی‌تری نسبت به سالخوردگی دارند. با این حال، این یافته‌ها می‌تواند نشانه دهنده این موضوع باشد که پرداختن به مشکلات خواب این افراد می‌تواند سبب شود تا آن‌ها درک بهتری از فرایند پیر شدن داشته باشند. اگر این فرایند به درستی درک شود سلامت فرد نیز به خطر نمی‌افتد.

خواب ناکافی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اگر بی‌خواب هستید حتما بخوانید  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , خواب ناکافی ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر ذهنتان به شما اجازه نمی‌دهد سریع به خواب بروید یا از خواب بیدارتان می‌کند، جای سوال نیست که ذهن بی‌قرارتان مانع این کار شده است.

مشکلات خواب

افکاری که به سرعت به مغز هجوم می‌آورند، حتی اگر باعث اضطراب یا نگرانی نشوند، می‌توانند در افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، به مشکلات خواب دامن بزنند. بر اساس مطالعه‌ای که در نوامبر ۲۰۲۱ در مجله روانپزشکی جامع منتشر شد، محققان اشاره می‌کنند هجوم افکار با نشخوار فکری متفاوت است که به عنوان تفکر وسواسی و تکراری تعریف می‌شود که تمایل دارد بر محتوای منفی تمرکز کند. با مجله دلتا همراه باشید.

مشکلات خواب

دلایلی برای این که افراد نمی‌توانند از فکر کردن پیش از خواب دست بردارند، وجود دارد. دکتر مایکل بروس روانشناس بالینی در منهتن کالیفرنیا که متخصص اختلالات خواب است، توضیح می‌دهد: «چه در حال گشت‌وگذار در یک شهر جدید باشید، چه حتی ساده‌تر از آن تغییری در کارهای معمول روزانه‌تان به وجود آمده باشد، مغز شما تمام روز در حال جمع‌آوری اطلاعات جدید است.»

او می‌گوید ما معمولا تا زمانی که به تختخواب نرفته‌ایم، هیچ زمان آرامی ‌را سپری نمی‌کنیم و تمام این اطلاعات و نگرانی‌ها با ما به تختخواب می‌آید.

وقتی خوابتان نمی‌برد چه کار کنید

۱- وسایل الکترونیکی‌تان را کنار بگذارید

سال‌هاست که متخصصان خواب می‌گویند پیش از خواب تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت را کنار بگذارید. دکتر چان می‌گوید نه تنها نوری که از صفحه این وسایل الکترونیکی منعکس می‌شود، ترشح هورمون ملاتونین را مختل می‌کند که باعث خواب می‌شود، بلکه اگر در این زمان اخبار استرس‌آور می‌خوانید، اضطراب و نگرانی شما را هم بیشتر می‌کند. این عادت چرخه نشخوار فکری درباره اخبار ناخوشایند را هم ایجاد می‌کند.

۲- زمانی برای نگرانی

همانطور که برنامه‌ریزی می‌کنید زمانی در روز دوستانتان را ببینید یا پیغامی ‌بدهید، همین کار را با نگرانی‌هایتان بکنید. چان می‌گوید: «۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز و حداقل ۲ ساعت قبل از خواب برنامه‌ریزی کنید تا درباره این نگرانی‌ها بنویسید. به اضافه دست کم یک کار را بنویسید که می‌توانید انجام دهید تا با این مسائل کنار بیایید. فکر کردن در روز در باره این مسائل که ذاتا استرس‌زا هستند، باید به کاهش نگرانی شما درباره آن‌ها زمانی که سرتان را روی بالش می‌گذارید، کمک کند.»

۳- یک رویه روزانه در پیش بگیرید تا مغزتان را آرام کنید

زندگی مدرن مغز شما را در طول بسیار زیاد تحریک می‌کند و اگر زمانی برای استراحت مغزتان نگذارید، این افکار در زمان خواب ادامه پیدا می‌کنند. دست کم ۳۰ دقیقه پیش از اینکه به تختخواب بروید، برای آن آماده شوید و و بعد کاری انجام دهید که به شما آرامش بدهد. مثل گوش دادن به موسیقی آرام یا خواندن کتاب. این کار را به طور ثابت هر شب تکرار کنید تا بدنتان را تربیت کنید که بعد از این کارها به خواب برود.

۴- عضلاتتان را آرام کنید

همانطور که دراز کشیده‌اید، تمام عضلاتتان را یک به یک منقبض و بعد رها کنید. با انگشت شصت پا شروع کنید و با سر تمام کنید. بروس می‌گوید این کار نه تنها به طرز شگفت‌آوری آرامش‌بخش است، شما را مجبور می‌کند روی بدنتان تمرکز کنید و ذهنتان را از هرچه فکر و استرس است، رها کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اگر بی‌خواب هستید حتما بخوانید  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , مشکلات خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تقریبا در تمام نقاط جهان، در طول تاریخ نظام‌های مرد سالار، برتری اجتماعی داشته‌اند اما قبیله‌هایی هم وجود دارند که زن موقعیت و مقام خاصی در آن دارد.

قبیله مادر سالار در چین

در نقاط محدودی در جهان معاصر، می‌توان نظام‌های مادر سالاری را مشاهده کرد. یکی از این مکان‌ها قبیله‌ای درکشور پهناور چین است که نظام کمونیستی نتوانست تنوع فرهنگی این مردم را بر طبق اهداف کمونیستی، یکسان ساز کند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این قبیله مادر سالار در چین بیشتر بدانید.

قبیله مادر سالار در چین

در قبیله‌ای به‌نام موسو، مادربزرگ خانواده در واقع رهبر خانواده است و نام‌های خانوادگی و هویت اجتماعی فرد از طریق مادر و اجداد او معنی میابد. این قبیله در دامنه‌های هیمالیا وجود دارد و توسط زنان اداره می‌شود و مردان آن به کلی به حاشیه رانده شده اند. در این قبیله بسیاری از کارها مهم توسط زنان انجام می‌شود اما شکار و ماهیگیری همچنان بر عهده مردان است.

چند همسری

ازدواج گذری در این جامعه یکی از صورت‌های اصلی ازدواج است به این ترتیب که زن می‌تواند همسران بسیاری داشته باشد. در این قبیله مرد‌ها باید در خانه زن باشند ولی تا قبل از غروب آفتاب هر مرد باید به خانه مادرش بازگردد، اگر از این ازدواج فرزندی پدید آمد بزرگ کردن آن به عهده خانواده مادری است.

از آنجا که قبیله موسو جامعه‌ای مادرسالار است، اموال از مادر به ارث می‌رسد و مشکلی در تقسیم ارث ایجاد نمی‌شود. اغلب زن‌ها نیز پدر فرزند خود را می‌شناسند و او را به فرزندشان معرفی می‌کنند.

با این حال تنبیه اجتماعی خاصی نیز برای چنین زنان و چنین فرزندانی وجود ندارد و بچه‌هایی که پدرشان را نمی‌شناسند آن را پنهان نمی‌کنند. بچه‌ها هرچند با پدرشان زندگی نمی‌کنند اما در جشن سال نو برای ادای احترام به خانه پدرشان می‌روند و پدر در زندگی آن‌ها نقش مهمی دارد.

قبیله مادر سالار

اگرچه زنان در قبیله موسو قدرت را در دست دارند، اما این بدان معنی نیست که زندگی بسیار راحتی را پشت سر می‌گذارند. چراکه مجبورند کارهای زیادی ازقبیل آشپزی، شست و شوی و تمیز کردن و همچنین بافندگی و غیره را انجام دهند. مردان نیز به چرای گوسفندان، ماهیگیری و ذبح حیوانات مشغول‌اند و در برخی مسائل زنان با آنان مشورت می‌کنند.

گردشگران بسیاری برای دیدن این قبیله مادر سالار وارد آن می‌شوند. به‌خصوص برای دیدن مراسم رقص آتش که در خلال آن زنان، شوهران خود را انتخاب می‌کنند.

قبیله مادر سالار در چین

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ماجرای خوفناک زنی مرده که در تابوت زنده شد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , چند همسری ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خلال دندان اگرچه ابزار دم دستی و راحتی برای تمیز کردن دندان‌ها است، اما شاید عاقلانه‌ترین یا بی‌ضررترین انتخاب برای مواقعی که سعی دارید مواد غذایی را از لای دندان‌های خود بیرون بکشید، نباشد.

مضرات استفاده از خلال دندان

در این مطلب درباره‌ مضرات استفاده از خلال دندان صحبت خواهیم کرد و می‌خواهیم ببینیم چه روش‌های کم‌خطرتری برای بیرون کشیدن مواد غذایی از لای دندان‌ها وجود دارد. با مجله دلتا همراه باشید.

مضرات استفاده از خلال دندان

۱- امکان دارد بین لثه‌ها گیر کند

خلال دندان اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد یا آن را زیاد فشار دهید، ممکن است بشکند. شکستن خلال دندان می‌تواند باعث ملتهب شدن لثه‌ها شود. به خصوص اگر نتوانید آن را فورا بیرون بکشید.

اگر نتوانید تکه‌ شکسته‌ خلال دندان را بیرون بکشید، ممکن است تلاش‌هایتان برای این کار باعث پارگی بیشتر بافت لثه و در نتیجه، التهاب بیشتر یا ایجاد عفونت شود، امری که می‌تواند خطرناک و دردآور باشد.

۲- شاید باعث بروز عفونت شود

سر تیز خلال دندان به راحتی می‌تواند لثه را پاره کند یا تصادفا جایی از دهان را ببرد. این امر باعث ایجاد یک زخم باز می‌شود که مستعد عفونت ناشی از باکتری‌هاست. این باکتری‌ها از هر جایی ممکن است بیایند، مثل سطح خود خلال دندان، البته اگر به طور بهداشتی نگهداری نشده باشد.

۳- قادر است به اقدامات دندانپزشکی انجام شده، آسیب بزند

خلال دندان ممکن است به کارهایی مثل پر کردگی و روکش دندان که دندانپزشک بر روی دندان‌های شما انجام داده صدمه بزند. اگر مشکل یا شکافی در ترمیم فعلی دندان وجود داشته باشد، استفاده از خلال دندان می‌تواند آن را تشدید کند، امری که می‌تواند به لق شدن، شکستن یا حتی کنده شدن ترمیم دندان منجر شود.

چون اگر شکافی در ترمیم دندان وجود داشته باشد که خلال دندان به آن گیر کند، خلال دندان می‌تواند این شکاف را بیشتر کند یا باعث کنده شدن ترمیم شود. مواد مورد استفاده در ترمیم‌های دندانی مثل موادی که برای پر کردن دندان به کار می‌روند، استحکام دندان طبیعی را ندارند و به همین دلیل به راحتی می‌شکنند.

مضرات استفاده از خلال دندان

چه چیزی را جایگزین خلال دندان کنیم؟

استفاده از نخ دندان استاندارد، روش موثرتری برای بیرون کشیدن مواد غذایی از لای دندان است که مورد تایید دندانپزشکان هست. بهتر است همیشه یک نخ دندان به همراه داشته باشید تا زمانی که بیرون خانه غذا می‌خورید؛ مجبور به استفاده از خلال دندان نشوید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب‌ترین باورهای دنیا که تا به حال نشنیده‌اید!  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , خلال دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زمانی که بی‌خوابی به یک اتفاق عادی برای شما تبدیل می‌شود و کم‌کم بر سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارد، بی‌خوابی مزمن نامیده می‌شود. اینجاست که باید دست به کار شوید و برای بهبود کیفیت خوابتان کاری کنید.

بهبود کیفیت خواب

همه ما گاهی اوقات دچار انواع مشکلات خواب می‌شویم که کاملا طبیعی است. زمانی که بی‌خوابی به یک اتفاق عادی برای شما تبدیل می‌شود و کم‌کم بر سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارد، بی‌خوابی مزمن نامیده می‌شود. اینجاست که باید دست به کار شوید و برای بهبود کیفیت خواب خود کاری کنید. با مجله دلتا همراه باشید.

بهبود کیفیت خواب

استرس، اضطراب یا عادات بد خواب برخی از عواملی هستند که منجر به بی‌خوابی می‌شوند. هنگامی که بی‌خوابی به دلیل اختلالات مزمن ایجاد می‌شود، به مراقبت‌های پزشکی مناسب نیاز خواهید داشت، اما بی‌خوابی که به دلیل عادات سبک زندگی ایجاد می‌شود، می‌تواند به راحتی در خانه با کمک طب آیورودا کنترل شود.

انجام برخی از آداب و آیین‌های طب آیورودا قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند خوابی با کیفیت داشته باشید و صبح بعد از بیدار شدن احساس شادابی داشته باشید. این آیین‌ها به شما کمک می‌کند تا آرامش بیابید و با خاموش کردن مغزتان به خواب رفتن برای‌تان آسان‌تر شود.

۱. بهبود کیفیت خواب با تمرین تنفس پرانایاما

پرانایاما به تمرین تنفس آهسته اشاره دارد که در آن شما باید روی تنفستان تمرکز و انرژی را در سراسر بدن هدایت کنید. تمرین پرانایاما قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند به بهبود گردش خون و افزایش تامین اکسیژن در بدن کمک کند. این تمرین نفس به مغز شما کمک می‌کند تا آرام شود و سریع به خواب برود. اُهری پیشنهاد می‌کند که آنولوم ویلوم و پرانایامای بهراماری (صدای زنبور) را در شب انجام دهید، زیرا در مقایسه با سایر انواع پرانایاما آرامش‌بخش‌تر هستند.

۲. نفس عمیق

اگر چیزی ساده‌تر از پرانایاما می‌خواهید، می‌توانید تنفس عمیق را با صدای om تمرین کنید. برای این کار، ابتدا باید در حین خواندن om نفس بکشید و هم از بینی و هم از دهان خود نفس بکشید. کلمه “Om” اثر آرام بخش روی ذهن دارد و می‌تواند شما را سریع‌تر به خواب عمیق ببرد. هنگام خواندن om بین دو دفعه متوالی سکوت کنید.

۳. پاها را بشویید

در زمان‌های قدیم غالب مردم پس از یک روز طولانی که به خانه باز می‌گشتند پاهای خود را می‌شستند. شستن پاها به بدن کمک می‌کند تا به آرامش برسد، انقباض عضلات را کاهش داده و سطح استرس را کم می‌کند. این متخصص طب آیورودا می‌گوید: شستن پاها احساسات منفی را از بین می‌برد و به شما آرامش می‌دهد. بنابراین، مهم است که این کار را هر روز انجام دهید.

۴. برای بهبود کیفیت خواب از دستگاه‌های دیجیتال دوری کنید

استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی یکی از مشکلات رایج سبک زندگی مدرن ماست که الگوی خواب را نیز مختل می‌کند. استفاده از تلفن یا تماشا کردن تلویزیون پیش از خواب ذهن شما را فعال نگه می‌دارد و خوابیدن را برای شما سخت‌تر می‌کند. بکوشید شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب یک محیط آرام برای خودتان ایجاد کنید. برای اینکه خوابی آرام داشته باشید، به موسیقی آرامش بخش گوش بدهید یا کتاب بخوانید.

۵. آبیانگا

آبیانگا نوعی درمان آیورودا است که شامل ماساژ بدن با روغن گرم گیاهی می‌شود. اُهری توصیه می‌کند در صورتی که ماساژ کل بدن امکان‌پذیر نیست، نقاط استرس را در شب ماساژ دهید. مقداری روغن کنجد گرم را روی پیشانی و شانه‌هایتان بمالید و آن‌ها را به درستی ماساژ دهید تا ماهیچه‌ها ریلکس شوند و خواب آرامی داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب بهترین و بدترین زمان نوشیدن آب چه موقع است؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , بی خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در جهانی که ما در آن به سر می‌بریم حقایق و شگفتی‌های بسیاری وجود دارد که گاه از شنیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد.

حقایق باورنکردنی

در جهانی که ما در آن به سر می‌بریم حقایق و شگفتی‌های بسیاری وجود دارد که گاه از شنیدن آن‌ها انگشت حیرت به دهان می‌گزیم و در می‌یابیم که در پیرامون‌مان هستند حقایق ناشنیده‌ بسیاری که باید به جستجوی آن‌ها بپردازیم. در ادمه با مجله دلتا همراه باشید تا با تعدادی از این حقایق باورنکردنی آشنا شوید.

حقایق باورنکردنی

  • یک انسان به طور متوسط ۷۰ حشره از انواع گوناگون و ۱۰ عنکبوت به هنگام خواب می‌خورد.
  • یک فرد به طور متوسط در طول عمر خود، مسافتی معادل سه برابر دور دنیا را پیاده روی می‌کند.
  • هر فردی به طور متوسط ۶ ماه از عمر خود را در پشت چراغ قرمز به انتظار سبز روشن چراغ راهنما می‌گذراند.
  • از هر پنج نفر انسان بزرگسال یکی معتقد است که بیگانگان فضایی در سیاره ما به شکل انسان مخفی شده‌اند.
  • شما نمی‌توانید در هنگام خواب هم خروپف کنید و هم خواب ببینید.
  • موجودات مختلفی که بر روی پوست انسان زندگی می‌کنند از مردم ساکن این کره خاکی بیشتر هستند.
  • ۶۵ درصد از متن‌هایی که افراد می‌نویسند، نوشته‌هایی هستند که هرگز آن‌ها را به کسی نمی‌گویند.
  • انسان با جویدن آدامس در هر ساعت ۱۱ کالری می‌سوزاند.
  • اگر شما سعی کنید که جلوی عطسه کردن خود را بگیرید، این کار ممکن است باعث پاره شدن یک رگ خونی در سر و یا گردن شما شده و باعث مرگتان شود.
  • مردم بیشتر از هر غذایی به شیر گاو حساسیت دارند.
  • استخوان ران انسان قوی‌تر از بتن است.
  • شما می‌توانید با حبس کردن نفس‌تان خودکشی کنید.
  • چشم ما همیشه به همان اندازه‌ای که در هنگام تولد است می‌ماند، اما رشد بینی و گوش هیچ وقت متوقف نمی‌شود.
  • انسان در طول عمر خود به اندازه‌ای بزاق ترشح می‌کند که برای پر کردن دو استخر شنا کافی است.
  • یک فرد می‌تواند در حدود یک ماه بدون غذا زندگی کند، اما تنها یک هفته بدون آب دوام می‌آورد.
  • اگر مقدار آب بدن انسان تنها ۱ درصد کاهش پیدا کند، آنگاه شما احساس تشنگی خواهید کرد.
  • اگر ۱۰ درصد از آب بدن کاهش یابد انسان می‌میرد.
  • غیر ممکن است که انسان بتواند در هنگام عطسه چشم خود را باز نگه دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب‌ترین روش‌های درمانی پزشکان در گذشته  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , نکات دانستنی , حقایق باورنکردنی ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 103 صفحه بعد