نوشته شده توسط : مجله دلتا

طبق پیش‌بینی‌ها، جمعیت جهان تا پایان سال 2029 به 8.5 میلیارد نفر می‌رسد و هنگامی که چنین اتفاقی بیفتد جهان با مشکلات جدید و بزرگی مواجه خواهد شد.

پیش بینی آینده

در طی ده سال گذشته تغییرات زیادی در صنعت فناوری رخ داد. شروع ماموریت‌های جدید کاوش در مریخ، عرضه تجاری خودروهای خودران و ثبت اولین تصویر از سیاه چاله نمونه‌ای از تحولات و دستاوردهای ده سال اخیر بوده است و در دهه‌ آینده نیز شاهد تغییرات باورنکردنی در عرصه‌های مختلف خواهیم بود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پیش بینی آینده می‌پردازیم.

پیش بینی آینده

پیش‌بینی‌ها درباره‌ آنچه در ده سال آینده اتفاق می‌افتد حاصل ترکیبی از پیش‌بینی‌های اقتصادی و نتایج علمی برخی از کارشناسان و متخصصان برجسته دنیا و همچنین پروژه‌هایی است که توسط مخترعان به اجرا درآمده‌اند. این رویدادها به احتمال زیاد در طی ده سال آینده رخ خواهند داد:

ماشین‌های ذهن‌خوان تولید می‌شود

تولید ماشین‌هایی که ذهن انسان را بخوانند چیزی فراتر از تصور ما و بیشتر شبیه یک رمان علمی_تخیلی به نظر می‌رسد اما اگر دانشمندان طبق برنامه طرح‌ریزی شده خود عمل کنند باید ظرف ۱۲ ماه آینده منتظر معرفی اولین ماشین‌های تله‌پاتی یا ذهن‌خوان باشیم.

تولید انبوه ماشین‌های خودران آغاز می‌شود

اگرچه ماشین‌های خودران در بازار وجود دارند اما هنوز فراگیر نشده و تنها در تعداد کمی از بازارهای جهان عرضه می‌شوند. این روزها داشتن یک ماشین خودران، کالای لوکسی است که می‌توان گفت فقط افراد ثروتمند می‌توانند به آن دست یابند اما این روند در سال ۲۰۲۱ تغییر خواهد کرد.

پیش بینی ده سال آینده

هواپیماهای مجهز به انرژی خورشیدی

در سال ۲۰۲۲، شرکت هواپیمایی Eviation Aircraft قصد دارد اولین هواپیمای تجاری تمام برقی جهان را عرضه کند. این یک ایده علمی_تخیلی نیست. این شرکت قبلا از هواپیمای برقی خود رونمایی کرده و یک تیم از خلبانان در حال حاضر یک هواپیمای برقی را در جهان به گردش در آورده‌اند. اما در سال ۲۰۲۲، هواپیماهای برقی که با پنل‌های خورشیدی شارژ می‌شوند گزینه اصلی برای پرواز خواهند بود.

ماموریت انسان به مریخ

در سال ۲۰۲۴ اولین سفر انسان به سیاره مریخ صورت می‌گیرد. در همین سال، قرار است برنامه‌ سفر به مریخ ایلان ماسک انجام شده و شرکت هواپیمایی اسپیس ایکس ایلان ماسک اولین موشک‌های خود را به مریخ بفرستد و حتی اگر برنامه ایلان ماسک با موفقیت همراه نباشد در نهایت یک نفر به این سیاره قدم خواهد گذاشت.

تاخیر در روند پیری قلب انسان

بیماری های قلبی_عروقی هنوز هم علت اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌آیند. این بیماری بیش از هر چیزی دیگر بر طول عمر ما اثر می‌گذارد. هر چقدر هم که مواظب سلامتی خود باشیم نمی‌توانیم از روند پیر شدن قلب خود فرار کنیم یا دست کم تا سال ۲۰۲۶ قادر به انجام این کار نخواهیم بود. موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۶، پژوهش‌های بالینی خود برای جلوگیری از روند پیری قلب انسان را به نتیجه برسانند.

بیشتر بخوانید: مطلب راز مثلث برمودا کشف شد! را بخوانید.

همچنین بخوانید:

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

مکمل‌هایی که شما را ایمن می‌کند!

از فواید قارچ چه می‌دانید؟

دنیای فناوری در سال ۲۰۲۱ چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

جهان چگونه پایان می‌یابد؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,پیش‌بینی ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شباهنگام ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ کشتی تایتانیک در اقیانوس آتلانتیک شمالی دچار حادثه شد. این بزرگ‌ترین و مشهورترین حادثه دریایی اوایل قرن بیستم بود که هنوز نیز در یادها مانده است.

حقایق کشتی تایتانیک

تایتانیک در آن زمان بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان بود که در کارخانه کشتی‌سازی هارلند و ولف در ایرلند ساخته شد. مهندسان این کشتی، پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود در آن زمان را به کار گرفته بودند. حقایق کشتی تایتانیک را در مجله دلتا بخوانید.

بلای شبانه

شب یکشنبه ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی بود، در ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه پیامی برای تایتانیک مخابره شد، که در آن هشدار داده شده بود که یک توده یخ شناور در مسیر کشتی وجود دارد، چند دقیقه بعد پیام دیگری از کشتی دیگر با همین مضمون به تایتانیک مخابره شد اما هیچ‌کدام از دو پیام به تایتانیک نرسید.
در ساعت ۱:۴۵ ناگهان یک توده یخ در مقابل کشتی ظاهر شد. زنگ خطر سه بار به صدا درآمد. کاپیتان تمام تلاش خود را برای تغییر مسیر کشتی انجام داد اما دیر شده بود. گوشه راست کشتی با توده یخ برخورد کرد و چندین جای کشتی صدمه دید.
ناگهان آب وارد کشتی شد، کاپیتان اسمیت و توماس اندرو به این نتیجه رسیدند که کشتی در حال غرق شدن است و در نیمه شب دستور دادند قایق‌های نجات را به آب بیندازند.
تایتانیک دارای ۲۰ قایق نجات به ظرفیت یک هزار و ۱۷۸ نفر بود. در حالی که تعداد خدمه و مسافران روی هم ۲ هزار و ۲۲۳ نفر بود.
مسافران درجه ۱ و ۲ کشتی به راحتی به قایق‌ها دسترسی داشتند، اما مسافران درجه ۳ این امکان را نداشتند؛ زمانی که زنان و کودکان درجه ۱ و ۲ نجات یافتند، مسافران درجه ۳ هنوز انتظار می‌کشیدند. دو نفر از خدمه کشتی مرتبا پیام می‌فرستادند و اوضاع نابهنجار به وجود آمده را گزارش می‌دادند و چند کشتی از جمله المپیک، پیام را دریافت کرد، اما آن‌ها به قدری دور بودند که هیچ کدام نتوانستند خود را به موقع برسانند.

کشتی تایتانیک
مسافران غرق شدن تایتانیک را باور نداشتند، برای همین ابتدا بیشتر قایق‌ها تقریبا خالی بودند؛ اما پس از گذشت اندک زمانی مسافران متوجه وخامت اوضاع شدند و کشتی کم‌کم به داخل آب فرو ‌رفت. در ساعت ۲:۲۰ دقیقه بامداد کشتی غرق شد و عصر تایتانیک این چنین به پایان رسید.
بقایای این کشتی عظیم بخار تا ۷۳ سال دست‌نخورده باقی ماند، اما در سال ۱۹۸۵ یک تیم غواصی باستان‌شناسی بقایای تایتانیک را در عمق ۴ هزار متری کشف کردند.
دماغه و قسمت پاشنه کشتی به فاصله ۶۰۰ متری از یکدیگر در کف اقیانوس جای گرفته و میان آن‌ها مبلمان، چمدان‌ها، تکه‌های لباس، ظرف، جواهرات و دیگر اشیای شخصی مسافران به چشم می‌خورد.

پیشنهاد مطالعه: «آیا فرازمینی ها واقعا وجود دارند؟» را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه چه کمکی به سلامتی می‌کند

لیموترش و یک دنیا خاصیت

غذاهای تند چه فوایدی دارند؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,کشتی تایتانیک ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در سال 2020 بسیاری از مردم مجبور شدند به جای حضور فیزیکی در محل کار، به صورت دورکاری مسئولیت‌های خود را انجام دهند و این سبک جدید از زندگی بیش از هر چیز به توسعه فناوری و زیرساخت‌هایی همچون اینترنت پرسرعت مبتنی است.

دستاورد های فناوری ۲۰۲۱

اینکه سال ۲۰۲۱ با چه نوآوری‌ها و ظهور کدام فناوری‌های جدیدی همراه خواهد بود را زمان مشخص می‌کند، اما با این حال می‌توان پیش‌بینی‌هایی را نیز مطرح کرد. در این مقاله از مجله دلتا قصد داریم به بررسی دستاورد های فناوری ۲۰۲۱ بپردازیم.

دنیای فناوری در سال ۲۰۲۱

شبکه‌های ۵G گسترده‌تر می‌شود

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ توسعه ۵G یکی از مهمترین اولویت شرکت‌های مخابراتی در سراسر جهان باشد تا دسترسی به اینترنت پرسرعت که در واقع زمینه توسعه بسیاری از بخش‌ها نیز محسوب می‌شود، برای طیف گسترده‌تری از مردم مهیا شود.

اپلیکیشن‌هایی که سلامت شما را زیر نظر می‌گیرند

در حال حاضر اپلیکیشن‌های زیادی با محوریت تناسب اندام و ردیابی سلامت تولید شده‌اند که توانایی انجام کارهای مختلفی از رصد کردن وضعیت ابتلا به کووید-۱۹ گرفته تا اندازه‌گیری گلبول‌های قرمز خون را دارند. اما این تازه شروع کار است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۱ بر حجم و کارایی این نوع اپلیکیشن‌ها افزوده خواهد شد.

فناوری جدید

تکنولوژی کار شما را کنترل می‌کند

با اینکه شیوه دورکاری باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و از انتشار ویروس کرونا نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کند، اما در این بین کارفرمایان با مشکل نظارت بر ساعات کاری کارمندان خود مواجه شده‌اند. با توجه به اهمیت این مسئله، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ها و سیستم‌های نرم افزاری ویژه‌ای برای نظارت بر کار افراد معرفی شده و شیوه دورکاری را بسیار پخته‌تر و سازمان یافته‌تر از آن چیزی کنند که امروزه شاهدش هستیم.

ورزش‌های الکترونیک رونق می‌گیرند

ورزش و فعالیت بدنی از لازمه‌های زندگی است، اما در شرایط کرونایی یک سال اخیر، یافتن موقعیت مناسب برای ورزش کردن بسیار سخت شده و حتی لیگ‌های معتبر کشورهای مختلف هم به سختی قادر به برگزاری مسابقات هستند. در چنین شرایطی ورزش‌های الکترونیک می‌توانند جایگزین مناسبی بوده و حداقل به طور موقت و تا ریشه کن شدن کرونا، در سرگرم کردن مردم، چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان تماشاگر، موفق باشند.

ذخیره اطلاعات در DNA

هارد درایوها و فلش‌ها را فراموش کنید؛ DNA آن چیزی است که می‌تواند آینده ذخیره اطلاعات را شکل دهد. مایکروسافت و چند شرکت دیگر در تلاش‌اند تا امکان ذخیره اطلاعات در مولکول‌های DNA را مهیا کرده و به این ترتیب انقلابی را در زمینه ذخیره‌سازی داده‌ها ایجاد کنند. به گفته محققان، تنها ۲۰ گرم DNA قادر است کل اطلاعات دیجیتالی حال حاضر دنیا را در خود جای دهد و این یعنی پتانسیل‌های بسیار بالایی در DNA نهفته است که سال ۲۰۲۱ می‌تواند سال شکوفایی آن‌ها باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب چه عواملی باعث زودتر سفید شدن مو می‌شود؟ را بخوانید.

همچنین بخوانید:

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه چه کمکی به سلامتی می‌کند

لیموترش و یک دنیا خاصیت

غذاهای تند چه فوایدی دارند؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فناوری ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با اینکه می‌دانیم همه ما روزی می‌میریم، اما تصور اینکه دنیا هم روزی به پایان می‌رسد و هیچ چیزی باقی نمی‌ماند، ناراحت کننده است.

پایان یافتن جهان

با وجود اینکه تا قبل از آغاز قرن گذشته هیچ اطلاعی از نحوه تشکیل منظومه شمسی و سرنوشت آن و حتی چگونگی تولید انرژی در دل خورشید نداشتیم، علم جدید افق دید انسان را آن‌قدر وسعت داده که امروز دانشمندان برای ما تصویری نسبتا روشن از مسیر پرفراز و نشیبی که جهان هستی از لحظه انفجار بزرگ تا پایان عمر خود می‌پیماید، ترسیم کرده‌اند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع پایان یافتن جهان می‌پردازیم.

پایان یافتن جهان

زمین می‌میرد و روزی در خورشید فرو می‌رود. خورشید کارش به پایان می‌رسد، ابتدا به یک جرم سفید و سرد تبدیل شده، نهایتا خاموش شده و از بین می‌رود. کهکشان راه شیری با کهکشان همسایه یعنی اندرومدا برخورد می‌کند و یک کهکشان بیضوی را تشکیل می‌دهند. این کهکشان نهایتا تمام ستاره‌هایش را در فضای بین کهکشانی از دست می‌دهد. بقایای این ستاره‌ها به تدریج خاموش می‌شوند و به اجزای سرد و تاریک بدل می‌شوند.

جهان هستی در ادامه عمر خود دو مسیر پیش رو دارد: یا کل ماده در جهان به درون سیاهچاله‌ها فرو می‌روند، یا به شکل اجزای متلاشی در فضای لایتناهی شناور می‌شوند. سیاهچاله‌ها هم به تدریج از بین رفته و پایان جهان رقم می‌خورد. یعنی تمام آنچه هست، به شکل سرد و خاموشی نیست می‌شود، آن هم برای همیشه. این سناریو به «مرگ گرما» معروف است؛ که آن را می توان یکی از خوشبینانه‌ترین تئوری‌های پایان جهان دانست. البته هنوز خیلی چیزها را در مورد جهان هستی نمی‌دانیم، پس هیچکدام از نظریه‌های ارائه شده صد در صد درست نیستند.

بیشتر بخوانید: مطلب راز مثلث برمودا کشف شد! را بخوانید.

همچنین بخوانید:

از فواید قارچ چه می‌دانید؟

خواب خوب شبانه ذهن را پاک می‌کند

راز مثلث برمودا کشف شد!

مصرف هویج خام بهتر است یا پخته؟

مضرات شام نخوردن را بدانید

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,پایان جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مصرف غذاهای مضر و کمبود ویتامین از عواملی هستند که موجب سفیدی زودرس مو می‌شوند.

عوامل سفید شدن مو

احتمالا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا می‌توانیم برای جلوگیری از سفید شدن موهایمان کاری انجام دهیم؟ یا دست کم از سرعت سفید شدن موهایمان کم کنیم؟ در این مطلب از مجله دلتا به بررسی عوامل سفید شدن مو و عواملی که بر سرعت روند آن اثر می‌گذارد، می‌پردازیم.

عوامل سفید شدن مو

سفید شدن مو در اصل به دلیل کم شدن ملانین رخ می‌دهد. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که باعث به وجود آمدن رنگ طبیعی موی شما می‌شود. تولید ملانین با افزایش سن کاهش می‌یابد و بدن در نهایت تولید ملانین را به طور کامل متوقف می‌کند. در ادامه برخی از علل زودتر سفید شدن مو را بررسی می‌کنیم:

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین B12 یا اختلالات هیپوفیز و تیروئید از عوامل سفیدی زودرس موها محسوب می‌شود. اگر سفیدی موها به این دلیل باشد، قابل درمان و برگشت‌پذیر است.

تغذیه نامناسب

اختلالات تغذیه‌ای مانند کمبود پروتئین و کالری، همچنین کمبود برخی از اسیدهای آمینه ضروری، کمبود ویتامین‌هایی مانند D و B۶، کمبود املاح مانند روی، کلسیم، مس و سلنیم تاثیر زیادی در سفید شدن موها دارد. کمبود آهن به تنهایی موجب سفید شدن موها نمی‌شود و فقط در ریزش موها تاثیر دارد. آنچه بسیار مهم است، تغذیه با مواد غذایی سرشار از این مواد معدنی‌ها و ویتامین‌ها است. البته اگر سفید شدن موها به صورت طبیعی باشد، نمی‌توان از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد ریز مغذی دیگر برای درمان آن استفاده کرد.

کشیدن سیگار

کشیدن سیگار موجب فرآیند اکسیداتیو استرس می‌شود که در نتیجه منجر به سفیدی زودرس موها می‌شود.

ابتلا به برخی بیماری‌ها

میزان سفیدی موها در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از افراد عادی است که در زنان بیشتر از مردان رواج دارد. بیماری عروق کرونر نیز یکی از عوامل موثر در سفیدی زودرس موها است. افراد مبتلا به این بیماری میزان موی سفید بیشتری نسبت به دیگران دارند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب عوارض نخوابیدن در شب را بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

غذاهای تند چه فوایدی دارند؟

جهان چگونه پایان می‌یابد؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,سفید شدن مو ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های علم، جستجو به دنبال زندگی در سیارات دیگر است

فرا زمینی ‌ها واقعا وجود دارند

اگر چه حیات فرازمینی‌ها تا به حال کشف نشده است و شاید اصلا هم وجود نداشته باشد، با این وجود جستجوهایی که در این زمینه انجام می‌شود، هم از نظر علمی و هم فلسفی اهمیت دارد. با مجله دلتا همراه شوید تا ببینیم آیا فرا زمینی ‌ها واقعا وجود دارند ؟

وجود تکنولوژی پیشرفته در دوران گذشته

کشفیات باستان شناسان پرده از اشیا و تصاویری برداشته که قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل بر می‌گردد. برای مثال یکی از این کشفیات تصاویری روی دیوارها هستند که قدمتشان متعلق به دوران مصر باستان است، به این نقاشی‌ها و خطوط، هیروگلیف گفته می‌شود و در واقع تصاویری شبیه به هلیکوپتر هستند. سوال این جاست که در آن دوران که خبری از این تکنولوژی‌ها نبوده است، چطور از چنین چیزی با خبر بوده‌اند؟ ممکن است تکنولوژی که ما امروزه در اختیار داریم، از جایی خارج کره زمین به ما منتقل شده باشد!

سیگنال عجیبی به نام WOW

در سال ۱۹۷۷ محققان یکی از دانشگاه‌های آمریکا، سیگنال‌های یک تلسکوپ رادیویی را بررسی می‌کردند که به مورد عجیبی برخوردند. آن‌ها به سیگنال ۶EQUJ5 رسیدند که سیگنالی بسیار قدرتمند است. اما نکته بسیار عجیب این بود که این سیگنال از جایی دریافت شده بود که حتی در آن محدوده تا فاصله ۲۲۰ میلیون سال نوری هیچ ستاره‌ای وجود نداشته است. به عبارت دیگر این سیگنال که اسم WOW روی آن گذاشته شده بود، از فضایی کاملا خالی به دست آن‌ها رسیده بود. این سیگنال ۳۷ ثانیه طول کشید.

اسناد فیزیکی

از افرادی در جاهای مختلف خبر وجود فرا زمینی‌ها شنیده شده اما وقتی این گفته‌ها همراه با سند مدرک باشد، نمی‌توان بی‌اعتنا از کنار آن گذشت. در سال ۱۹۵۷ یکی از ماهیگیران آرژانتینی ادعا کرد که یک دیسک پرنده را در آسمان دیده و بعد هم منفجر شده است البته نه یک انفجار عادی، انفجاری بسیار درخشان و بی‌مانند. او قطعه‌ای فلز را از این دیسک پرنده منفجر شده برداشته بود که از جنس فلزی ناشناخته است، بعدها معلوم شد که این فلز ناشناخته منیزیم بسیار خالصی است که تولید آن توسط انسان‌ امکان‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه: «مضرات شام نخوردن را بدانید» را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

چرا نباید زیاد چای نوشید؟

نکاتی برای حفظ انرژی

خاطرات بد از ذهن پاک می‌شود؟

چرا نباید آب یخ بنوشیم؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فرازمینی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

باوری که در میان اکثر افراد وجود دارد این است که نخوردن شام برای بدن مفید است و موجب داشتن خواب آرام می‌شود؛ اما این باور تا چه حد درست است؟

مضرات نخوردن شام

بعضی افراد برای کاهش چند کیلو وزن اضافه وعده‌های غذایی به خصوص شام را به کلی حذف کرده و با گرسنگی دادن به خود سعی می‌کنند مقدار کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهند. اما آیا شام نخوردن برای سلامتی ضرر دارد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مضرات نخوردن شام می‌پردازیم.

مضرات نخوردن شام

افزایش وزن

اگر با شکم گرسنه به رختخواب بروید، میزان انسولین و گلوکز در جریان خون‌تان افزایش پیدا می‌کند و از آن‌جایی که در هنگام شب فعالیت بدنی کم‌تری دارید، زمانی که خوابیده‌اید بدن‌تان کالری‌های اضافه را به چربی تبدیل می‌کند و سبب افزایش وزن می‌شود.

کمبود انرژی

زمانی که گرسنه به خواب می‌روید، روند سوخت و ساز بدن در تمام ساعات روز را تحت تاثیر قرار خواهید داد. شاید تصور کنید که بدن شب‌ها نیازی به انرژی ندارد اما بدن شما بیست و چهار ساعته انرژی مصرف می‌کند و کالری می‌سوزاند. بنابراین باید انرژی مورد نیاز آن را تامین کنید تا حتی زمانی که خواب هستید راندمان بدن حفظ شود. اگر گرسنه به خواب بروید، تمام شدن انرژی بدن‌تان اثراتی طولانی مدت بر باقی روزتان خواهد داشت، بنابراین قبل از خواب کمی غذا بخورید.

کاهش انسولین

استفاده از رژیم غذایی متعادل که شامل وعده‌های غذایی منظم و سالم است تعادل انسولین در بدن را حفظ خواهد کرد در حالی که شام نخوردن و خوابیدن با معده خالی سطح انسولین را کاهش داده و به هیپوگلیسمی منجر می‌شود که برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است و در افراد سالم نیز ممکن است باعث بروز مشکلاتی هم‌چون سردرد و سرگیجه شود.

کمبود خواب

کاهش سطح انسولین ناشی از شام نخوردن اثر منفی روی کیفیت خواب گذاشته و از سوی دیگر احساس گرسنگی آرامش مورد نیاز برای خواب شبانه را از بین می‌برد و این کمبود خواب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و به استرس و تنش‌های روانی منجر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: خواص بی‌شمار قهوه را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

چرا نباید زیاد چای نوشید؟

نکاتی برای حفظ انرژی

خاطرات بد از ذهن پاک می‌شود؟

دانستنی‌هایی درباره سکسکه

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,نخوردن شام ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پس از گذشت چندین ماه مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا دستورالعمل‌های جدیدی را برای استفاده از ماسک اعلام کرده است. این دستورالعمل‌ها درباره استفاده از ماسک‌های کاملا پوشاننده یا استفاده از دو ماسک برای جلوگیری از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ است.

استفاده از دو ماسک

این دستورالعمل‌ها به دنبال انتشار تحقیقات جدید مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به‌روزرسانی شد. مطالعات مرکز کنترل بیماری‌های همه‌گیر، ماسک‌های مختلف را در محیط آزمایشگاهی آزمایش کرده و شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد ترکیب ماسک پارچه‌ای روی ماسک جراحی می‌تواند به طور چشمگیری از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کند. در مجله دلتا درباره استفاده از دو ماسک بخوانید.

مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کند که افراد از ماسک‌های دارای سیم استفاده کنند تا بتوانند آن را روی بینی خود تنظیم کنند همچنین برای تنظیم بهتر ماسک روی صورت می‌توانند از تنظیم‌کننده‌های ماسک یا بریس استفاده کنند. همچنین برای محافظت بیشتر، ماسک چند لایه استفاده کنید یا ماسک پارچه‌ای را روی ماسک پزشکی یک‌بار مصرف قرار دهید.

این نهاد بهداشتی استفاده از دو ماسک یک‌بار مصرف به صورت همزمان را توصیه نمی‌کند. همچنین نیازی به لایه‌گذاری ماسک دیگری با ماسک KN۹۵ نیست، این ماسک‌ها ماسک‌هایی حرفه‌ای هستند که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از آن استفاده می‌کنند.

ماسک پارچه‌ای و یکبار مصرف؛ محافظت تا ۹۲ درصد

محققان می‌گویند که استفاده از دو ماسک می‌تواند در شرایط پر خطر، ایمنی بیشتری ایجاد کند و برای زمان‌ حضور در محیط‌های عمومی و خارج از خانه کارایی دارد. اگر در مکان‌های پر جمعیت نیستید یک ماسک کاملا مناسب است. مثلا اگر قرار است برای مدت زمان طولانی در یک فروشگاه مواد غذایی باشید یا اگر قرار است با تعداد زیادی از افراد برای مدتی طولانی در یک فضای بسته باشید بهتر است از دو ماسک استفاده کنید. برای این کار کافی است از یک ماسک جراحی استفاده کنید و یک ماسک پارچه‌ای روی آن قرار دهید. با این کار عبور ویروس از لایه‌های ماسک را دشوارتر می‌کنید و ایمنی خود را بالاتر می‌برید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب عوارض نخوابیدن در شب را بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه چه کمکی به سلامتی می‌کند

با فواید زیتون آشنا شوید

لیموترش و یک دنیا خاصیت

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,ماسک ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از مضرات نوشیدن آب یخ می‌توان به افزایش وزن، ایجاد احساس خستگی، ایجاد درد در معده و بروز حالت تهوع و... اشاره کرد.

مضرات آب یخ

مطمئنا شما نیز بعد از یک فعالیت سخت و نفس گیر، تایمی را برای استراحت انتخاب می‌کنید و تمایل دارید تشنگی و عطش حاصل از فعالیت را با خوردن لیوان آبی خنک بر طرف کنید. باید گفت نوشیدن آب یخ مضراتی دارد که باید آن‌ها را جدی بگیرید. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با مضرات نوشیدن آب یخ آگاه خواهید شد.

مضرات آب یخ

افزایش وزن

برخی افراد بر این باور هستند که نوشیدن آب یخ به آن‌ها کمک می‌کند تا متابولیسم بالاتری داشته و به این ترتیب لاغرتر شوند. باید گفت: این باور کاملا غلط است و نه تنها نوشیدن آب یخ باعث افزایش سوخت و ساز و در نتیجه آن کاهش وزن نمی‌شود، بلکه حتی می‌تواند به افزایش وزن و چاقی منجر شود. نوشیدن آب یخ حین فعالیت‌های ورزشی باعث سرد شدن بافت‌های چربی و عدم شروع کالری‌سوزی در آن‌ها می‌شود.

کاهش اکسیژن رسانی

یکی دیگر از مضرات نوشیدن آب یخ، کاهش اکسیژن رسانی و گردش خون در بدن است. نوشیدن آب یخ باعث انقباض عروق خونی و رگ‌ها شده و در نتیجه آن، بدن شما با کاهش سرعت گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت‌ها روبه‌رو می‌شود.

مضرات نوشیدن آب یخ

ایجاد احساس خستگی

یکی دیگر از مضرات نوشیدن آب یخ این است که پس از هر بار نوشیدن آب با دمای پایین، بدن شما انرژی زیادی را صرف بازگرداندن دمای از دست رفته بافت خون و سایر قسمت‌های بدن به حالت متعادل می‌کند. این امر به مرور زمان باعث افزایش خستگی در بدن می‌شود.

ایجاد گلو درد

زمانی که شما آب یخ می‌نوشید، بدن شما برای گرم کردن ناحیه گلو و مری شروع به ترشح مخاط بیشتر می‌کند، درست مانند زمانی که شما با هوای سرد زمستان روبه‌رو شده‌اید و دچار آبریزش بینی می‌شوید. اما تفاوت در این است که در این مرحله، چون میزان مخاط ترشح شده در ناحیه گلو بیشتر است، ممکن است دچار تجربه علائمی مانند التهاب و خارش در ناحیه گلو شده و در موارد حادتر با گلودرد و سرفه مواجه شوید.

پیشنهاد مطالعه: خواص بی‌شمار قهوه را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه چه کمکی به سلامتی می‌کند

از فواید قارچ چه می‌دانید؟

لیموترش و یک دنیا خاصیت

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,آب یخ ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در زندگی سریع و شلوغ ما، کم‌خوابی تبدیل به یک مسالۀ بزرگ شده است. در گذشته، میانگین خواب 8 ساعت در شب بوده است، اما اکنون به ۶ ساعت رسیده است.

خواب کم

همه می‌دانیم که داشتن خواب کافی اهمیت دارد، اما شاید این را ندانید که بدون خواب کافی چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد. ما در این مطلب از مجله دلتا ۶ خطر ناگواری که خواب کم برای شما در پی خواهد داشت را مطرح می‌کنیم.

  • کج‌خلقی

یک گروه از محققان نتیجه گرفته‌اند کج‌خلقی و نوسانات احساسی از نتایج شب‌های بدون خواب است. آن‌ها به بررسی گروهی از بیماران دچار کم‌خوابی پرداختند و تحقیق آن‌ها نشان داد تاثیرات احساسی منفی ناشی از یک اتفاق، با کمبود خواب تشدید می‌شود.

  • سردرد

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا خواب کم منجر به سردرد می‌شود، اما شب‌های بی‌خواب شما می‌توانند منجر به میگرن شود و البته بسیاری از کسانی که مشکل کم‌خوابی دارند می‌گویند همراه با یک سردرد نامشخص صبحگاهی بیدار می‌شوند.

  • افزایش وزن

به نظر افرادی که کم‌خوابی دارند دارای عدم تعادل در هورمون‌های خود هستند که در نتیجه آن اشتهای بیشتر، تمایل بیشتر به غذا‌های پر کالری، عکس‌العمل بیشتر در مقابل شیرینی‌جات و توانایی کمتر در کنترل کردن امیال خود پیدا خواهند کرد.

عوارض کم خوابی

  • دید ضعیف

کمبود خواب به دید محدود و تاری دید ربط داده شده است. هر چقدر بیشتر بیدار بمانید، با خطاهای دید بیشتری روبرو خواهید شد و احتمال توهم زدن شما نیز بیشتر می‌شود.

  • مشکلات دستگاه گوارش

افراد زیادی دچار بیماری التهابی روده هستند و کمبود خواب علایم آن را وخیم‌تر می‌کند. کمبود خواب مداوم حتی می‌تواند باعث شود دچار التهاب روده شوید.

  • مشکلات حافظه

اختلالات خواب در بین افراد مسن می‌تواند منجر به تغییراتی ساختاری در مغز شود که آن‌ها را با صدمه دیدن حافظه طولانی‌مدت مرتبط دانسته‌اند، البته مشکلات حافظه ناشی از خواب در بین جمعیت بزرگسال نیز دیده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب “دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دلیل پلک زدن چیست؟

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

دانستنی‌هایی درباره سکسکه

مصرف هویج خام بهتر است یا پخته؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,بی خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سکسکه یک دم غیرارادی و قوی است که در نوزادان، کودکان و بزرگسالان تجربه می‌شود. 

سکسکه کردن

سکسکه کردن همیشه دلایل خاصی ندارد گاهی هم در بیشتر مواقع خوردن غذا با ولع و نوشیدن نوشابه‌های گازدار باعث این عارضه می‌گردد. معمولا سکسکه در مدت کوتاهی رفع می‌گردد اما اگر رفع نشود باید نزد پزشک مورد بررسی قرار گیرد. با مجله دلتا همراه باشید.

چرا سکسکه رخ می‌دهد؟

سکسکه می‌تواند به دلایل بی‌شماری رخ دهد که بعضی از این دلایل فیزیکی و بعضی دیگر هیجانی هستند. وجود چنین دلایلی به این دلیل است که تحریک واقعی در عصبی رخ می‌دهد که مغز را به دیافراگم پیوند می‌دهد. بعضی از دلایل مرسوم شامل موارد زیر هستند:

  • خوردن غذای زیاد یا سریع غذا خوردن
  • مصرف‌ داروها، خصوصا آن‌هایی‌ که‌ معده‌ را آزرده‌ می‌‌سازد
  • احساس عصبی بودن یا هیجان‌زدگی
  • نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار یا الکل فراوان
  • خنده‌ شدید یا احساسات‌ قوی‌
  • استرس
  • تغیر ناگهانی در دما

زنگ خطر سکسکه

سکسکه بیش از ۴۸ ساعت را سکسکه مداوم یا طولانی می‌نامند و سکسکه‌ای را که بیشتر از یک ماه طول بکشد، سکسکه مقاوم به درمان. در این موارد، سکسکه به بررسی بیشتری نیاز دارد چون ممکن است علت آن تحریک عضلات تنفسی یا بیماری ریوی یا نارسایی کلیه باشد.

چرا سکسکه رخ می دهد

درمان سکسکه 

در زیر به مواردی اشاره می‌شود که شما می‌توانید در حین بروز مشکل، یک یا تعداد بیشتری از آن‌ها را به کار ببرید:

  • داخل یک کیسه کاغذی تنفس کنید (کیسه پلاستیکی به دلیل احتمال چسبندگی آن به بینی و خصوصا در اطفال به هیچ عنوان، توصیه نمی‌شود.)
  • انگشت شست خود را بین دندان‌ها و لب بالا قرار دهید، سپس لب بالا را با انگشت سبابه خود، درست در زیر سوراخ بینی سمت راست، فشار دهید.
  • یک لیوان آب را به سرعت بنوشید، باوری قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن هفت جرعه آب سکسکه را متوقف می‌کند.
  • نان خشک یا یخ خرد شده، قورت دهید.
  • یک قاشق چای خوری شکر خشک بخورید.
  • در برخی متون به گذاشتن یخ و لیمو روی زبان برای متوقف کردن سکسکه، اشاره شده است.
  • بو کردن موادی که بوی نافذی دارند نیز توصیه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خاطرات بد از ذهن پاک می‌شود؟» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چرا نباید زیاد چای نوشید؟

بدون مصرف دارو سردرد را درمان کنیم

نکاتی برای حفظ انرژی

۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه چه کمکی به سلامتی می‌کند

با فواید زیتون آشنا شوید

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,سکسکه ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هویج فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد؛ اما به دلیل خواص متفاوت هویج پخته شده و هویج خام، سوال رایجی که پیش می‌آید این است که هویج خام بهتر است یا پخته؟

هویج خام بهتر است یا پخته

هویج به عنوان یک سبزی، سرشار از مواد مغذی است که معمولا به صورت خام یا خرد شده در تهیه انواع سالاد، سوپ‌ها و غذاها کاربرد دارد. این ماده خوراکی شیرین و خوش‌طعم، با داشتن ویتامین‌های زیاد، منبع مفیدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که مصرف هویج خام بهتر است یا پخته ؟

هویج خام بهتر است یا پخته ؟

مصرف هویج به صورت پخته شده، باعث از بین رفتن ویتامین C موجود در آن می‌شود، اما بتاکاروتن (بتاکاروتن به‌ عنوان ماده پیش‌ ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می‌شود) موجود در آن، در اثر پختن از بین نمی‌رود. بتاکاروتن موجود در هویج، ماده‌ای حساس به گرما نیست.

هنگامی که هویج پخته می‌شود، دیواره‌های سلولی بافت گیاهی آن نرم شده و هضم آن برای دستگاه گوارش راحت‌تر خواهد بود. بنابراین مصرف هویج پخته برای افرادی که مشکلات معده دارند بهتر است.

هویج خام یا پخته

نباید هویج را زیاد پخت؛ چرا که مواد مغذی آن در اثر حرارت زیاد از بین خواهد رفت. دقت داشته باشید که هویج پخته شده را در دمای اتاق به مدت طولانی (بیشتر از ۵ تا ۶ ساعت) نگهداری نکنید؛ زیرا باعث به وجود آمدن مواد مضر روی سطح هویج خواهد شد و خاصیت آن از بین می‌رود.

مصرف هویج پخته نسبت به هویج خام، مزایا و خواص درمانی بیشتری دارد؛ چرا که بتاکاروتن موجود در این ماده غذایی، بعد از پخت حفظ شده و خواص آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا نباید زیاد چای نوشید؟  را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

از فواید قارچ چه می‌دانید؟

لیموترش و یک دنیا خاصیت

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,هویج ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

لیموترش منبع شگفت‌انگیز ویتامین B۶، آهن، پتاسیم و فیبر است. مصرف تنها یک عدد لیمو ترش می‌تواند ۱۷۸ درصد از میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند.

فواید مصرف لیمو

کل لیموترش از پوست آن گرفته تا مغز لیمو ترش برای سلامتی انسان مفید است؛ به همین دلیل در این مطلب از مجله دلتا درباره فواید مصرف لیمو برای سلامتی صحبت خواهیم کرد.

۱- جوان سازی پوست

یکی از خواص مصرف لیموترش جوان سازی پوست است؛ با علم به این موضوع دیگر لازم نیست پول خود را برای خرید کرم‌های گران قیمت صورت مصرف کنید بلکه تنها کافی است لیموترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به پوستی جوان و با طراوت دست یابید.

۲- کمک به کاهش فشار خون

فشار خون بالا می‌تواند منجر به ابتلا به وضعیت‌های خطرناکی مانند نارسایی کلیه، حمله قلبی یا سکته مغزی شود. اما خوشبختانه ثابت شده است که مصرف مرتب لیموترش می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

۳- کمک به کاهش اشتها

اگر با مشکل مصرف بیش از حد غذا مواجه هستید در این صورت مصرف لیموترش می‌تواند به شما کمک کند، چرا که این میوه شگفت انگیز موجب کاهش اشتها می‌شود.

مزایا مصرف لیمو

۴- درمان سریع‌تر سرماخوردگی

علت اینکه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی توصیه می‌شود آب پرتقال بنوشید این است که مصرف ویتامین C برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

۵- کمک به پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

اگر به سنگ کلیه مبتلا شده باشید می‌دانید که دفع این سنگ با چه درد مشقت‌باری همراه است. اما اگر مصرف لیموترش را بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید. لیمو مقدار زیادی سیترات دارد که ثابت شده است به طور طبیعی مانع از تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

۶- کمک به سیستم گوارش

اگر یک لیموترش را به صورت کامل یعنی پوست و میوه آن را با هم مصرف کنید در آن صورت به سیستم گوارشی خود کمک زیادی می‌کنید. لیموترش عمدتا حاوی فیبرهای حل شدنی است که به رشد باکتری‌های سالم روده کمک کرده و به حرکات نرم و منظم روده منجر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «چرا نباید زیاد چای نوشید؟» را در مجله دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دلیل پلک زدن چیست؟

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

خواص بی‌شمار قهوه

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,لیمو ترش ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زیتون دارای خواص ضدالتهابی بوده و به عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی با کاهش التهاب در ریه‌ها به درمان آلرژی فصلی کمک می‌کند.

فواید زیتون

بیشتر مردم با فواید سلامتی زیتون‌های سبز آشنا هستند، اما بیشتر آن‌ها هیچ نظری در مورد وجود زیتون‌های سیاه ندارند. اما آیا می‌دانید که زیتون‌های سبز و هم زیتون‌های سیاه از یک نوع هستند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی فواید زیتون می‌پردازیم.

فواید زیتون

زیتون‌های سبز و زیتون‌های سیاه شامل مقادیر مغذی مشابه‌ای هستند. در ادامه به برخی فواید زیتون اشاره می‌کنیم:

بهبود سلامت چشم

مصرف زیتون سیاه می‌تواند مصرف روزانه ویتامین A را تامین کند. همانطور که می‌دانید یکی از مزایای ویتامین A این است که سلامتی چشم و بینایی را بهبود می‌بخشد.

تقویت قلب

ریشه بسیاری از مشکلات قلبی، التهاب است. زیتون‌ سیاه حاوی برخی خواص ضد التهاب قوی است که می‌تواند از برخی بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌‎های موجود در زیتون سیاه و سبز به کاهش چین و چروک پوست صورت و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود.

ضد آفتاب طبیعی

مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین E موجود در زیتون به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست صورت و بدن را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند.

خواص زیتون

معده و دستگاه گوارش

از جمله فواید زیتون آن است که حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا، درمان ریفلاکس معده و سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

روشن کننده طبیعی پوست

مقادیر بالای ویتامین A موجود در زیتون به کاهش رادیکال‌های آزاد در پوست کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

درمان کم خونی

زیتون یک منبع غنی از آهن و مس است که به عنوان دو عنصر ضروری برای ایجاد گلبول‌های قرمز شناخته می‌شود. افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک کرده و علائم این بیماری که خستگی، ناراحتی معده، سردرد و تپش قلب هستند را رفع می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر درباره آلزایمر، “احتمال درمان آلزایمر با کشف یک جهش ژنتیکی” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

چرا نباید زیاد چای نوشید؟

بدون مصرف دارو سردرد را درمان کنیم

نکاتی برای حفظ انرژی

از فواید قارچ چه می‌دانید؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فواید زیتون ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قارچ‌ها یکی از مفیدترین محصولات غذایی هستند که باید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهیم.

فواید قارچ

تحقیقات متعدد فواید بی‌شمار قارچ برای پوست، مو، سلامت بدن و ذهن را تایید کرده است. در این نوشتار از مجله دلتا فواید قارچ را بررسی می‌کنیم.

فواید قارچ

اصلی‌ترین دلایلی که باید به طور مستمر قارچ مصرف کنید شامل موارد زیر می‌شود:

تامین ویتامین D

قارچ‌ها از جمله مواد غذایی هستند که خود اقدام به تولید ویتامین D می‌کنند و سرشار از این ویتامین هستند. ویتامین D برای سلامت بدن و نیز جذب کلسیم بسیاری ضروری است؛ گرچه بدن خود توانایی تولید ویتامین D را در معرض نور خورشید دارد، اما در فصول سرد سال که نور خورشید کم است و افراد از لباس‌های بیشتری استفاده می‌کنند، نور کافی به بدن برای ساخت این ویتامین نمی‌رسد. از این رو، مصرف قارچ برای تامین ویتامین D توصیه می‌شود.

جایگزینی برای گوشت

قارچ یکی از جایگزین‌های مناسب برای گوشت قرمز محسوب شود. به خصوص افرادی که دارای کلسترول بالا و بیماری‌های زمینه‌ای مانند نقرس هستند می‌توانند قارچ را جایگزین گوشت کنند.

خواص قارچ

کمک به کاهش وزن

قارچ دارای کالری بسیار پایینی است به طوری که ۵ عدد قارچ تنها ۲۰ کالری انرژی دارد. همچنین مصرف قارچ می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که از قارچ به عنوان پیش غذا استفاده می‌کنند به میزان کمتری کالری از وعده غذایی دریافت می‌کنند.

غنی از سلنیوم

قارچ‌ها یکی از منابع غنی از سلنیوم هستند. این ماده معدنی شبیه به آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده و از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین سلنیوم نقشی مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

پیشنهاد مطالعه: خواص بی‌شمار قهوه را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

بعد از خاموشی خورشید چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟

صحبت کردن، کووید ۱۹ را بیشتر انتقال می‌دهد

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فواید قارچ ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای یک پیاده روی ۳۰ دقیقه‌ای در روز، می‌توان همان ضرب المثل معروف در مورد سیب را به کار برد: این کار شما را از پزشک دور نگه می‌دارد.

پیاده روی روزانه

این میزان پیاده روی نه تنها باعث کاهش وزن و کاهش فشار خون می‌شود، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را از شما دور می‌کند. پیاده روی روزانه یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید. با مجله دلتا همراه باشید.

مقاومت در برابر میکروب‌ها

ورزش‌های متعادل مانند پیاده روی منجر به بهبود پاسخ ایمنی بدن می‌شود. مطالعات نشان داده افرادی که حداقل ۴ روز در هفته و به مدت نیم ساعت پیاده روی می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های عفونی می‌شوند.

سوزاندن چربی

قدم زدن با افزایش متابولیسم بدن، چربی بیشتری را می‌سوزاند و تحقیقات نشان می‌دهد پیاده روی برای از بین بردن چربی شکمی بسیار موثر است.

افزایش سوخت و ساز بدن

پیاده روی با شدت متوسط و برای مدت زمان طولانی می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را تنظیم کند و در کنترل وزن تاثیر مثبت داشته باشد.

افزایش قدرت پاها

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند و تقریبا یک و نیم کیلومتر در روز پیاده روی دارند، چگالی استخوان‌های بدنشان نسبت به زنانی که مسافت‌های کمتری را می‌پیمایند بالاتر است.

مزایای پیاده روی

بهبود فرایند هضم

پیاده روی به‌خصوص بعد از غذا، برای هضم زود هنگام آن مفید است. به علاوه راه رفتن بعد از غذا، خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را نیز کاهش می‌دهد.

کاهش علائم افسردگی

پیاده روی علائم افسردگی را تسکین می‌دهد. ۳۰ دقیقه پیاده روی، ۳ تا ۵ بار در هر هفته، علائم افسردگی را حدود ۴۷ درصد کاهش می‌دهد.

جذب بهتر ویتامین D

پیاده روی در طبیعت و در روزهای آفتابی میزان سنتز ویتامین D از طریق نور خورشید را افزایش می‌دهد و این روند برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.

خواب بهتر شبانه

اگر مشکل در خواب شبانه دارید، این را بدانید که قدم زدن قبل از خواب به شما در تجربه خواب خوب شبانه کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکاتی برای حفظ انرژی» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دلیل پلک زدن چیست؟

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

مکمل‌هایی که شما را ایمن می‌کند!

خاطرات بد از ذهن پاک می‌شود؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,پیاده‌روی ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از شایع‌ترین دردها، سردرد است که روش‌های زیادی برای درمان این عارضه در خانه‌ و بدون استفاده از دارو وجود دارد.

درمان سردرد بدون مصرف دارو

روش‌های زیادی برای درمان موثر سردرد در خانه‌ بدون استفاده از دارو وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی درمان سردرد بدون مصرف دارو می‌پردازیم.

درمان سردرد بدون مصرف دارو

سردرد از آن دست مشکلاتی است که زندگی را مختل و فرد را دچار مشکلات اساسی می‌کند. اگر شما هم همواره با این مشکل روبه‌رو هستید می‌توان به جای استفاده از داروهای شیمیایی از روش‌های درمان خانگی که در ادامه آمده است استفاده کنید:

زنجبیل

زنجبیل حاوی خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است. همچنین حاوی ماده‌ای به نام جینجرول است که دارای خواص دارویی قدرتمندی است. زنجبیل که به عنوان داروی سردرد شناخته شده در عین حال یک داروی خانگی بسیار عالی برای کاهش التهاب در رگ‌های خونی سر است که در نهایت به تسکین سردرد منجر می‌شود.

دارچین

دارچین ادویه‌ای غنی از آنتی اکسیدان است که از سلامت قلب محافظت می‌کند و دارای خواص ضد عفونت است، این ادویه خوشبو می‌تواند سردرد را به طور موثر درمان کند.

درمان سردرد

سیر

سیر می‌تواند به درمان سرماخوردگی و سردرد کمک کند، سیر دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است و همچنین باعث کاهش فشار خون، تشنج و در نتیجه سردرد می‌شود.

چای مومیایی لیمو یا مرهم لیمو چای

چای مومیایی لیمو به عنوان یک گیاه تسکین دهنده درد شناخته می‌شود. اگر سردرد ناشی از استرس باشد، این نوشیدنی از برگ درخت لیمو باعث آرامش عضلات و رفع استرس شما می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «۴ خاصیت مصرف خرما» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

خواص بی‌شمار قهوه

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,دارو,سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر امکانی وجود داشت که می‌توانست جلوی تبدیل شدن خاطره بد به یک خاطره همیشگی را در ذهنتان بگیرد، از آن استفاده می‌کردید؟

کنترل حافظه

تحقیقات نشان می‌دهد که کنترل حافظه و جلوگیری از شکل گرفتنش خیلی هم تخیلی نیست. این فناوری تحریکِ مغناطیسیِ برون جمجمه‌ای (TMS) نامیده می‌شود و کارش این است که در شیوه شکل‌گیری و بازسازیِ حافظه در مغز اختلال ایجاد کند و از این طریق جلوی تبدیل شدن یک رویداد به یک خاطره بلند مدت و احساسات همراه با آن را بگیرد. با مجله دلتا همراه باشید.

این فناوری چگونه کار می‌کند؟

اثر این فناوری برای درمان انواع افسردگی‌ها اثرگذار بوده است و وقتی که راه‌های درمانی دیگر فایده ندارد این فناوری عملکرد مثبتی در درمان نشان می‌دهد. این تکنولوژی از یک میدان مغناطیسی در اطراف جمجمه بهره می‌برد و از این طریق سلول‌های عصبی مغز را به صورت هدفمند تحریک می‌کند. محققان می‌گویند که ترکیبی از تحریک مغز از طریق میدانِ مغناطیسی و بازسازی حافظه موجب می‌شود که بتوانیم خاطره آزاردهنده مربوط به روز قبل را بازسازی و اصلاح کنیم.

بازسازی حافظه

روشی مؤثر به جای درمان با قرص

این یافته از اهمیت بسیار بالایی برای درمان انواع اختلالات برخوردار است چرا که اختلالاتی مانند افسردگی و استرس پس از سانحه نتیجه به یاد آوردن یک رویداد و احساسات منفی همراه با آن است. تلاش برای از بین بردن این احساسات منفی، کاری است که در انواع درمان‌ها صورت می‌گیرد. اگر بتوانیم این احساسات منفی را از رویداد جدا کنیم و نحوه به یاد آوردن رویداد را تغییر دهیم، به دستاورد بسیار مهمی در درمان بعضی از اختلالات روانی دست پیدا کرده‌ایم. با کمک TMS این امکان وجود دارد که خاطره یا حافظه را بازسازی و از این طریق احساسات منفی را کنترل کرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مکمل‌هایی که شما را ایمن می‌کند!» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

دلیل خمیازه کشیدن زیاد چیست؟

مکمل‌هایی که شما را ایمن می‌کند!

چرا نباید زیاد چای نوشید؟

نکاتی برای حفظ انرژی

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خاطره,ذهن ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محققان سرانجام موفق به کشف علت بروز سانحه‌های دریایی و هوایی مرموز درمثلث برمودا شدند.

راز مثلث برمودا

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود به نتیجه‌های منحصربه فردی درباره مثلث برمودا دست یافتند. متخصصان گمان می‌کنند یکی از دلایل ناپدید شدن صد‌ها کشتی و هواپیما درطول سال‌ها به دلیل موج‌های سرکش با ارتفاع بیش از ۳۰ متر است. برای کشف راز مثلث برمودا با مجله دلتا همراه باشید.

مثلث برمودا

به نظر می‌رسد نوعی گره دریایی بین سواحل فلوریدا، پورتوریکو و برمودا وجود دارد که بر حرکت کشتی و هواپیما‌ها اثرمی‌گذارد.

درطول سال‌ها نظریه‌های مختلفی درباره مثلث برمودا مطرح شده است برخی وجود هرم‌های زیر دریایی، ابر‌های شش ضلعی و حتی پایگاه هوشمندان فرازمینی در این منطقه را علت بروز سانحه‌های مختلف اعلام کرده‌اند.

بررسی‌هایی درباره اثر گذاری امواج سهمگین دریایی با ارتفاع بیش از ۳۰ متر در ناپدید شدن کشتی و سقوط هواپیما‌ها به وسیله دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون انجام شده است.

محققان در این پژوهش به دوباره سازی مدل کشتی تجاری مشهور به نام USS Cyclops پرداختند که درسال ۱۹۱۸ درمحدوده مثلث برمودا با ۳۰۰ نفر مسافر و خدمه غرق شد و از سرنوشت مسافران آن هیچ وقت اطلاعاتی به دست نیامد.

کارشناسان اعتقاد دارند دلیل غرق شدن این کشتی وجود نیرو‌های مرموز در آن منطقه از اقیانوس نیست، بلکه وجود امواج طوفانی فوق العاده قدرتمند است که سبب منحرف شدن کشتی و غرق شدن آن شده است.

عجایب جهان

دانشمندان اعتقاد دارند در منطقه مثلث برمودا در اقیانوس اطلس، محل تشکیل سه طوفان عظیم است که از جهت‌های مختلف به همدیگر متصل می‌شوند و به این ترتیب زمینه ساز شکل گیری امواج و گرداب‌هایی فوق العاده قدرتمند را ایجاد می‌کنند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند پژوهش‌ها نشان می‌دهد هیچ فرکانس غیرطبیعی درمنطقه مثلث برمودا وجود ندارد و آمار‌های جهانی نشان می‌دهد میزان سانحه‌های دریایی و هوایی درمثلث برمودا مانند دیگر مناطق جهان است.

بیشتر بخوانید: مطلب «چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!» را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دلیل پلک زدن چیست؟

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,مثلث برمودا ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بیشتر کردن وعده‌های غذایی و در عوض مصرف مقدار کم‌تر غذا در هر وعده باعث می‌شود که میزان کالری مصرفی تحت‌کنترل‌تان باشد و از احساس گرسنگی‌تان در طول شبانه‌روز کاسته شود.

تاثیر دیر غذا خوردن بر چاقی

بعضی از افراد با جابه‌جاشدن وعده‌های غذایی‌شان و به تاخیر افتادن آن‌ وزن‌شان اضافه می‌شود و مدام نگران‌اند که مبادا با تغییر زمان غذا خوردن دچار اضافه وزن شوند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع تاثیر دیر غذا خوردن بر چاقی می‌پردازیم.

تاثیر دیر غذا خوردن بر چاقی

غذا خوردن در شب خلاف ساعت زیستی و ریتم بدن است. منظور از ریتم و ساعت بیولوژیک بدن، چرخه‌ای ۲۴ساعته است که به بدن می‌گوید چه زمانی باید بخوابد، بیدار شود و غذا بخورد. بنا بر ساعت زیستی بدن، شب‌ها مخصوص استراحت است نه غذا خوردن. وقتی دیر شام می‌خورید، میل بیشتری به غذا خوردن خواهید داشت. فارغ از اینکه زمان مصرف غذا چه ساعتی است، میل به بیشتر خوردن باعث می‌شود چاق شوید.

مصرف غذا از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح نسبت به مصرف آن در طول روز ۵۰۰ کالری بیشتر به بدن وارد می‌کند. در طول زمان، کسانی که شب‌ها غذا می‌خورند نسبت به کسانی که در طول روز غذا می‌خورند ۴٫۵ کیلوگرم وزن بیشتری خواهند داشت. این عادت که دیروقت شام بخورید معمولا با جذب کالری بیشتر همراه است و به‌طور طبیعی، هرقدر کالری مصرفی‌تان بیشتر باشد چاق‌تر می‌شوید.

در نهایت باید گفت صرف زیاد غذا خوردن و مصرف مواد بی‌ارزش و غیرمغذی در شب‌هاست که شما را چاق خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر درباره آلزایمر، “احتمال درمان آلزایمر با کشف یک جهش ژنتیکی” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دلیل پلک زدن چیست؟

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,چاقی ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر هر روز پنج تا ده دقیقه وقتتان را با تمرکز لازم و حضور ذهن صرف تنفس عمیق کنید، شاهد اثرات شگفت‌انگیز آن خواهید بود.

مزایای تنفس عمیق

محققان می‌گویند تنفس عمیق از راه بینی، مغز را تقویت و حافظه را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این بر بازیابی انرژی موثر است و منجر به دفع سموم و حتی بهبود سلامت دستگاه گوارش نیز می‌شود. در مجله دلتا درباره مزایای تنفس عمیق بخوانید.

کنترل استرس و اضطراب

پژوهشگران می‌گویند تنفس عمیق موثرترین راه برای کاهش استرس است. به گفته آن‌ها، در تکنیک تنفس عمیق لازم است روی یک سطح صاف به پشت دراز بکشید، یک دست خود را روی معده و دست دیگر را روی قفسه سینه خود قرار دهید. در این وضعیت به آرامی نفس بکشید. پس از فرو بردن هوا یا عمل دم نفس خود را یک تا دو ثانیه نگه دارید. سپس عمل بازدم را به آرامی انجام داده و اجازه دهید معده پایین برود. این تکنیک را تکرار کنید تا کم کم آرامش بر شما غلبه کند.

حذف سموم از بدن

دی اکسید کربن در واقع همان سمومی است که در فرایند متابولیسم از بدن بیرون می‌آید و باید به طور منظم خارج شود. با این حال زمانی که ریه‌ها عادت به تنفس سریع داشته باشند، این سموم و ضایعات به طور کامل از بدن خارج نمی‌شوند. شما باید در طول روز حداقل ۲ تا ۳ بار به مدت ۱۰ دقیقه نفس عمیق بکشید تا سموم به طور کامل از بدنتان خارج شوند.

کاهش درد

اگر هنگام دردهای مزمن ناشی از آرتریت، لوپوس و … نفس عمیق بکشید، ترشح اندورفین بیشتر خواهد شد که نقش مسکن طبیعی را در بدن دارد.

کاهش درد

بهبود ریه‌ها

تنفس عمیق باعث بهبود عملکرد ریه‌ها و جلوگیری از ذات‌الریه و دیگر عوارض بعد از عمل جراحی می‌شود. روزی ۱۰ دقیقه تنفس عمیق به کاهش مشکلات تنفسی همچون آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، برونشیت و حتی درد قفسه سینه کمک می‌کند.

کاهش وزن

یک الگو تنفسی منظم و عمیق می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. تنفس عمیق باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به بدن برسد که به چربی سوزی بیشتر و موثرتر و در نتیجه تناسب اندام منجر می‌شود.

کاهش فشارخون

پژوهشی نشان داد تنفس آرام، فشار خون اولیه را کاهش می‌دهد. برای کنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب، روزی دو یا سه مرتبه، تنفس شکمی را به مدت ۱۰ دقیقه تمرین کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

لبخند زدن چه تاثیری بر مغز دارد؟

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,تنفس عمیق ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در کنار یک رژیم غذایی سالم و مقوی، مکمل‌ها نقش زیادی در سلامت شما دارند.

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی می‌توانند به پیشگیری از کمبود مواد مغذی در افرادی که از وضعیت سلامت مطلوب برخوردار نبوده، بیمار هستند یا تنها به دریافت مقدار بیشتر از مواد مغذی نسبت به آنچه از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، نیاز دارند، کمک ‌کند.  در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مکمل هایی برای ایمنی می‌پردازیم.

مکمل هایی برای ایمنی

زمانی که موضوع مکمل‌های غذایی مطرح می‌شود، انتخاب دوز درست و همچنین چگونگی مصرف و این‌که همراه چه چیزی مصرف می‌شود، اهمیت دارد. در ادامه برخی از مکمل‌های مناسب برای افزایش ایمنی بدن را نام می‌بریم:

ویتامین A

ویتامین A که به تقویت سیستم ایمنی و قدرت بینایی کمک می‌کند، یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که بدن آن را با چربی‌های موجود در رژیم غذایی جذب می‌کند. از این رو، بهتر است ویتامین A همراه غذا مصرف شود. مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A برای هر فرد بر اساس سن و جنسیت متفاوت است.

ویتامین D

زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن توانایی تولید ویتامین D را دارد، اما این ماده مغذی را می‌توان از منابع غذایی نیز دریافت کرد. اگر قصد استفاده از مکمل‌های ویتامین D را دارید باید آن‌ها را همراه غذا، ترجیحا با بزرگترین وعده غذایی روز که احتمالا حاوی بیشترین میزان چربی است، مصرف کنید. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و مصرف آن همراه غذا به جذب هرچه بهتر آن کمک می‌کند.

مکمل هایی برای ایمنی بدن

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و می‌تواند از بدن در برابر مولکول‌هایی مضر به نام رادیکال‌های آزاد محافظت کند، به ویژه اگر همراه غذا مصرف شود.

آهن

افراد بسیاری، به ویژه زنان با کم خونی فقر آهن مواجه هستند و پزشک شما ممکن است مصرف مکمل آهن را توصیه کرده باشد. زمانی که مکمل آهن با معده خالی مصرف می‌شود، بدن راحت‌تر آن را جذب می‌کند. زمانی که مکمل آهن مصرف می‌کنید از مصرف کافئین، شیر و مکمل‌های کلسیم پرهیز کنید، زیرا در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تاثیر تشعشعات موبایل روی سلامتی» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دلیل پلک زدن چیست؟

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,مکمل ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مهم‌ترین خواص قهوه شامل بهبود افسردگی و خستگی، افزایش سطح هوشیاری و فعالیت مغزی، کاهش حملات آسم و افزایش متابولیسم بدن است.

خواص قهوه و فواید مصرف آن

برخی از مهم‌ترین خواص قهوه و اثرات مصرف آن شامل خاصیت شادی‌بخشی، محرک قلب و مغز، افزایش ترشحات صفرا و معده و ضد درد است. در طب سنتی از خواص قهوه غلیظ جهت درمان مسمومیت با مواد مخدر و کمک به ترک اعتیاد و از دانه قهوه نارس در درمان تب، اسهال و میگرن استفاده شده است. برای آشنایی بیشتر با خواص قهوه و فواید مصرف آن تا انتها با مجله دلتا همراه باشید.

خواص قهوه

مزاج قهوه سرد و خشک است و هرچه قهوه کهنه‌تر شود، طبع آن سردتر و خشک‌تر می‌شود. سایر فواید و موارد مصرف قهوه عبارتند از:

  • مصرف قهوه ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.
  • برخی تحقیقات نشان داده، مصرف قهوه میزان سرطان را کاهش می‌دهد و برخی تحقیقات دیگر بیانگر تشدید بروز سرطان در صورت مصرف زیاد قهوه است. با این حال ثابت شده است، قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را حدود ۴۰ درصد کاهش می دهد.
  • نوشیدن قهوه در حد اعتدال از قلب در برابر نارسایی‌های قلبی محافظت می‌کند.
  • خواص قهوه از جنبه‌های مختلف موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود. این جنبه‌ها شامل بهبود و افزایش عملکرد حافظه، بهبود خلق و خوی، هوشیاری، افزایش سطح انرژی و همچنین عملکرد کلی شناختی هستند.
  • یکی دیگر از خواص قهوه کمک به جوان سازی پوست، افزایش نرمی و لطافت پوست است.

خواص قهوه

پیشنهاد مطالعه: علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟” را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

مکمل‌هایی که شما را ایمن می‌کند!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خواص قهوه ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

علت خمیاره کشیدن می‌تواند به دمای مغز ارتباط داشته باشد و زمانی که مغز شما گرم می‌شود خمیازه می‌کشید.

خمیازه کشیدن

خمیازه کشیدن یکی از پاسخ‌های اتوماتیک بدن نسبت به خستگی و استرس است اما خمیازه کشیدن بیش از حد می‌تواند یکی از علائم مشکلات جسمی در فرد باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی علل خمیازه کشیدن می‌پردازیم.

خمیازه کشیدن

خمیازه کشیدن بیش از حد دلایل مختلفی دارد و می‌تواند به علت اثرات جانبی یک دارو، وضعیت جسمی خاص، مشکلات روحیه، بی‌خوابی و … باشد و همچنین ممکن است علائمی مثل خستگی بیش از حد، اختلال تمرکز و مشکلات تنفسی را در پی داشته باشد.

افسردگی

افسردگی می‌تواند باعث خمیازه کشیدن بیش از حد شود که معمولاً علت آن هم اثرات جانبی داروهای ضدافسردگی است. اگر فرد با افسردگی مواجه باشد و متوجه خمیازه مداوم خود شود، باید حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارد تا بتواند داروهای خود را تغییر دهد.

مشکلات قلبی

خمیازه کشیدن، بیش از حد می‌تواند نشان دهنده خونریزی اطراف قلب باشد. این موضوع می‌تواند با عصب شما نیز ارتباط باشد و در بعضی از موارد خمیازه کشیدن، بیش از حد نشان دهنده حملات قلبی نیز هست و دیگر علائمی که همراه با خمیازه کشیدن به مشکلات قلبی مرتبط هستند، شامل موارد زیر است:

  • درد سینه
  • کوتاهی و تنگی نفس
  • بی خوابی
  • سنگینی سر

علت خمیازه کشیدن

مشکلات خواب

یکی از دلایل رایج برای خمیازه بیش از حد خستگی مفرط است. اگر افراد به اندازه کافی نخوابند، احتمالا بیش از حد خمیازه خواهند کشید.

مصرف دارو

افراد ممکن است هنگام مصرف داروهای خاصی، خمیازه کشیدن، بیش از حد را تجربه کنند. خستگی و سرگیجه یکی از اثرات جانبی داروهای خاص است که این داروها ممکن است علائم بدی را نیز به همراه داشته باشند. برخی از این داروها عبارتند از :داروهای حاوی سروتونین یا ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها و داروهای مسکن.

عصبانیت

خشم می‌تواند روی قلب، سیستم تنفسی و سطح انرژی فرد تاثیرگذار باشد و همچنین می‌تواند تنگی نفس، خمیازه و احساس ترس را به وجود آورد. اگر فرد احساس خشم بیش از حدی داشته باشد، احتمالا متوجه خمیازه کشیدن، بیش از حد خود می‌شود و خمیازه‌ای که مربوط به خشم و عصبانیت باشد، اغلب با استرس بدتر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر درباره آلزایمر، “احتمال درمان آلزایمر با کشف یک جهش ژنتیکی” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خمیازه ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر مدام احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید و در طول روز انرژی کافی ندارید تا به کارهایتان سر و سامان دهید، حتما باید دلیل آن را بیابید.

حفظ انرژی در طول روز

سبک زندگی غلط، خواب و تغذیه نامناسب و … می‌تواند باعث ضعف و کسالت شما شود. پس برای حفظ انرژی در طول روز باید چه کرد؟ در این مطلب از مجله دلتا ۸ نکته به شما می‌آموزیم تا در تمام روز سرحال باشید.

۱. به موقع بخوابید و صبح زود برخیزید

پزشکان می‌گویند حدود ساعت ۱۱ شب تا چهار صبح برخی هورمون‌ها که برای سلامت بدن ضروری هستند در خواب ترشح می‌شوند و اگر فردی در این ساعات بیدار باشد، این هورمون‌ها نمی‌تواند به طور مناسب در بدن ترشح شود. البته آماده سازی بدن برای این پروسه از دو ساعت قبل آغاز می‌شود. همچنین ساعت ۷ تا ۹ صبح زمان خوبی برای خوردن صبحانه است.

۲. یک صبحانه سالم و کامل بخورید

خوردن صبحانه مناسب در حفظ انرژی در طول روز تاثیر بسیاری دارد. اگر وعده صبحانه‌تان سرشار از فیبر باشد، علاوه بر اینکه کمک می‌کند در طول روز دچار هوس‌‌های غذایی نشوید انرژی‌تان را نیز تقویت می‌کند.

۳. با غذاهای مناسب، پروتئین و آهن بدن را تامین کنید

از مهم‌ترین دلایل کم انرژی بودن و احساس خستگی، کمبود آهن و پروتئین بدن است. نتیجه کمبود آهن خستگی مدام و بی‌حالی است، اما اگر آهن و پروتئین بدن به اندازه کافی به بدن برسد شخص احساس هشیاری و نشاط بیشتری دارد.

۴. نرمش و ورزش کنید

برای حفظ انرژی در طول روز حتما در برنامه روزانه‌‌ خود ورزش کردن را بگنجانید. به یاد داشته باشید ورزش شما را خسته نمی‌کند بلکه انرژی بیشتری به شما می‌دهد و خستگی را از تن‌تان بیرون می‌کند.

ورزش

۵. آب کافی به بدن برسانید

جالب است بدانید آب، نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی است! در تحقیقی که انجام شد محققان متوجه شدند حتی کوچکترین کم آبی در بدن، می‌تواند باعث تغییر در خلق و خو و سطح تمرکز فرد شود.

۶. از مصرف شکر و قند خودداری کنید

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید هر موقع یک ماده غذایی بسیار شیرین می‌خورید، بعد از آن احساس خستگی و نیاز به چرت پیدا می‌کنید!

۷. به موسیقی گوش دهید

وقتی به خاطر حجم کارهایی که انجام داده‌اید و در پیش دارید خسته شده‌اید، بهترین راه برای بیرون آمدن از این حال و هوا گوش سپردن به یک موسیقی انرژی بخش است.

۸. گاهی یک روز را به خودتان اختصاص دهید

هر از گاهی یک یا چند روز را مرخصی بگیرید، حتی اگر مریض نباشید! گذراندن یک روز برای خود و انجام کارهایی مثل آفتاب گرفتن، پیاده‌روی و کارهایی که دوست دارید، شاید تنها چیزی باشد که برای خالی کردن ذهن، بهبود خلق‌و‌خو و همچنین افزایش انرژی به آن نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «۴ خاصیت مصرف خرما» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

مکمل‌هایی که شما را ایمن می‌کند!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,حفظ انرژی ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برگ‌های چای به طور طبیعی حاوی کافئین است. مصرف بیش از حد کافئین که از چای و منابع دیگر سرچشمه می گیرد، ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری منجر شود.

مضرات چای

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. از محبوب‌ترین انواع چای می‌توان به چای سبز، سیاه، سفید و اولانگ اشاره کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مضرات چای می‌پردازیم.

مضرات چای

اگرچه مصرف چای به میزان متعادل، انتخابی بسیار سالم برای بیشتر افراد است؛ اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی (بیش از سه تا چهار فنجان یا ۷۱۰ تا ۹۵۰ میلی لیتر) در روز می‌تواند با برخی عوارض جانبی منفی همراه باشد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:

کاهش جذب آهن

چای حاوی ترکیباتی به نام تانن‌ها است. تانن‌ها می‌توانند با آهن موجود در برخی مواد غذایی پیوند تشکیل داده و از جذب این ماده معدنی در دستگاه گوارش جلوگیری کنند. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین موارد کمبود مواد مغذی در جهان است و اگر دارای سطوح پایین آهن در بدن خود باشید، مصرف بیش از حد چای ممکن است این شرایط را وخیم‌تر سازد. اگر با کمبود آهن در بدن خود مواجه هستید، اما از نوشیدن چای نیز لذت می‌برید، مصرف این نوشیدنی بین وعده‌های غذایی را به عنوان یک اقدام احتیاطی در نظر بگیرید.

افزایش اضطراب و استرس

برگ‌های چای به طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین که از چای سرچشمه می‌گیرد، ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری منجر شود. اگر فکر می‌کنید مصرف چای موجب احساس اضطراب و استرس در شما می‌شود، میزان مصرف این نوشیدنی را کاهش داده و این‌که آیا تغییری در علائم رخ می‌دهد یا خیر را بررسی کنید.

مضرات چای بر بدن

حالت تهوع

برخی ترکیبات موجود در چای ممکن است موجب حالت تهوع شود، به ویژه زمانی که به مقدار زیاد یا با معده خالی مصرف می‌شود. تانن‌های موجود در برگ‌های چای مسئول طعم تلخ و گس چای هستند. ماهیت تانن‌ها می‌تواند بافت گوارشی را نیز تحریک کند و به طور بالقوه به بروز علائمی ناخوشایند مانند حالت تهوع و معده درد منجر شود.

خواب بی‌کیفیت

از آن‌جایی که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، مصرف بیش از حد آن ممکن است در چرخه خواب انسان اختلال ایجاد کند. ملاتونین هورمونی است که سیگنال فرا رسیدن زمان خواب را به مغز ارسال می‌کند. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کافئین ممکن است تولید ملاتونین را مهار کرده که به خوابی با کیفیت پایین منجر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب صحبت کردن، کووید ۱۹ را بیشتر انتقال می‌دهد را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

علت به یاد آوردن خواب‌ چیست؟

دیر غذا خوردن باعث چاقی می‌شود؟

راز مثلث برمودا کشف شد!

نکاتی برای حفظ انرژی

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,مضرات چای ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آلزایمر یکی از نگرانی‌های بزرگ در میان مردم محسوب می‌شود، بیماری که می‌تواند تاثیر ناگواری روی زندگی فرد داشته باشد.

رابطه اضافه وزن و آلزایمر 

با توجه به افزایش میانگین سن در جهان، انتظار می‌رود در آینده شمار افرادی که به این بیماری مبتلا ‌شوند، رشد چشمگیری داشته باشد. تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به کاهش شدت این بیماری کمک کند که یکی از این موارد، کاهش وزن و جلوگیری از چاقی است. در مجله دلتا درباره رابطه اضافه وزن و آلزایمر بخوانید.

آیا رابطه‌ای بین چاقی و آلزایمر وجود دارد؟

پژوهش‌های گذشته اگرچه به تاثیر مثبت تغییر سبک زندگی در کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر اشاره کرده‌اند، اما یک عامل مشخص را به ما معرفی نمی‌کند. در حقیقت مجموعه‌ای از کارها می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد. اما پژوهش جدید نشان می‌دهد که چاقی تاثیر زیادی در سرعت پیشرفت بیماری دارد.

پژوهشگران با تحلیل اسکن‌ها به ارتباط میان حجم ماده خاکستری اتصال گیجگاهی سمت راست مغز و چاقی پی برده‌اند. با افزایش چربی بدن، بزرگسالان با اختلالات شناختی خفیف بیشتر در معرض آسیب‌پذیری عصبی قرار می‌گیرند.

چاقی می‌تواند بیماری آلزایمر را شدیدتر و بدتر کند، هرچند محققان چاقی را عامل بروز این بیماری نمی‌دانند. در نهایت این پژوهش نشان می‌دهد که اضافه وزن یا چاقی بار بیشتری روی مغز قرار می‌دهد و می‌تواند وضعیت بیمار را بدتر کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر درباره آلزایمر، “احتمال درمان آلزایمر با کشف یک جهش ژنتیکی” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تست ۱۰ ثانیه ای کرونا با دقت ۹۹ درصد

ویروس کرونا توسط انسان ساخته نشده است

صحبت کردن، کووید ۱۹ را بیشتر انتقال می‌دهد

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دلیل پلک زدن چیست؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,اضافه وزن,آلزایمر ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همه انسان‌ها در طول خواب، رویا می‌بینند. آنچه در افراد مختلف متفاوت است، محتوا و حجم خواب‌ها و میزان یادآوری این رویاها بعد از بیدار شدن است.

خواب دیدن

همه انسان‌ها در طول خواب، رویا می‌بینند. مطالعات انجام‌شده در آزمایشگاه‌های خواب نشان داده‌اند که به صورت متوسط، ۸۴ درصد مرحله‌ای از خواب که به آن مرحله حرکات سریع چشم می‌گوییم، با رویابینی همراه است. به نظر می‌رسد آنچه در افراد مختلف متفاوت است، میزان یادآوری این رویاها بعد از بیدار شدن است. اما به راستی چه می‌شود که خواب‌هایمان را به یاد می‌آوریم؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی علل به یاد آوردن خواب می‌پردازیم.

به یاد آوردن خواب

باوجود اینکه حدود ۲ ساعت از خواب ما، رویا است، اغلب افراد رویاها را به یاد نمی‌آورند و این حالت کاملا طبیعی است. ۸۲ درصد ما بلافاصله بعد از بیدار شدن محتوای رویاهایمان را به خاطر می‌آوریم اما بعد از گذشت ۵ دقیقه، ۵۰ درصد این اطلاعات فراموش می‌شود و بعد از ۱۰ دقیقه، فقط ۱۰ درصد محتوای رویاها قابل یادآوری است؛ به این دلیل که در طول خواب، حافظه کارکردی ما خاموش است. اطلاعات جدیدی که به ذهن وارد می‌شود، در این بخش از حافظه نگهداری و پردازش و سپس به حافظه بلند مدت منتقل می‌شود بنابراین رویاها در حافظه ما ثبت نمی‌شود.

گاهی افراد فقط رویا نمی‌بینند و رویاهایشان حالت کابوس دارد. ممکن است کابوس، هم علت‌های جسمی داشته باشد و هم علل روانی. یکی از دلایل جسمی که باعث کابوس دیدن می‌شود، پرکاری تیروئید است. از سوی دیگر، گاهی کسانی که دچار اضطراب هستند یا حادثه خیلی ناخوشایندی برایشان اتفاق افتاده، این رویداد را مکرر به یاد می‌آورند. استرس‌هایی که انسان در طول روز تجربه می‌کند هم می‌تواند رویاها را به کابوس تبدیل کند.

خواب دیدن

کسانی که خواب منقطع دارند و به دلیلی خوابشان باکیفیت نیست و مدام از خواب بیدار می‌شوند، رویاهایشان را به یاد می‌آورند و حس می‌کنند خیلی خواب می‌بینند. غیر از اضطراب، استرس و افسردگی، اختلال‌های دیگر خواب هم می‌تواند از دلایل به یاد آوردن رویاها باشد؛ مثل اختلال تنفسی در زمان خواب که از نشانه‌های آن خروپف است. شخصیت افراد هم تا حدی در میزان به یادآوری رویاها نقش دارد به طوری که هنرمندان و کسانی که توانایی تجسمی و بنابراین حافظه بزرگ‌تری برای تصاویر دارند، بیشتر از سایرین رویاهایشان را به یاد می‌آورند.

به‌طور کلی، هسته اصلی رویا یک هیجان است و هر چه این هیجان -مثل ترس- درون ذهن فرد شدت بیشتری داشته باشد، تصاویر مربوط به آن با شدت بیشتری در خواب ظاهر می‌‌شود.

پیشنهاد مطالعه: “آیا شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی می‌شوند؟” را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دلیل پلک زدن چیست؟

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

تاثیر مخرب اضافه وزن روی آلزایمر

ستاره‌ جدید در کهکشان راه‌شیری

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خواب‌ ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محققان پس از انجام بررسی روی پاهای پنگوئن موفق به کشف خاصیت ضد یخ بودن پرهای این پرنده شدند

چگونگی یخ نزدن پنگوئن ها

جالب است بدانید پنگوئن‌ها می‌توانند به صورت مداوم دو ماه روی یخ بایستند و در بادهای سردی که دمای کمتر از منفی ۵۹ درجه سیلسیوس دارند، دوام بیاورند. برای دانستن چگونگی یخ نزدن پنگوئن ها این بخش از مجله دلتا را مطالعه نمایید.

راز ضدیخ بودن پای پنگوئن‌ها چیست؟

پای پنگوئن گرما را از طریق محدود کردن خون رسانی در هوای سرد در درون خودش نگه می‌دارد و دمای پا را تا حدی بالا نگه می‌دارد که از یخ زدن جلوگیری کند.

در واقع پاهای پنگوئن شبیه به یک سیستم تبادل گرما عمل می‌کند، رگ‌های خونی وارد شده به قسمت پای پنگوئن بسیار باریک است و به صورت قوسی شکل به یکدیگر نزدیک هستند و خونی را که از قسمت‌های دیگر بدن سرد شده و به قسمت پا می‌ریزد را گرم می‌کنند در واقع خون از قسمت بالای بدن شروع به گرم شدن می‌کند و به پای پنگوئن می‌ریزد و دوباره با سرما بالا می‌رود، گرم می‌شود و پایین می‌آید.

چرا بال پنگوئن‌ها یخ نمی‌زند؟

آیا می دانستید پنگوئن‌ها در سردترین محیط‌های جهان زندگی می‌کنند، اما به ندرت روی پرهایشان یخ پیدا می‌شود؟ در واقع پر آن‌ها ویژگی ضد یخ دارند. پر پنگوئن‌ها از تارهای بسیار ریز میکرومتری در هم گره خورده تشکیل شده‌ است. این تارها مانع از تشکیل کریستال‌های آب و یخ می‌شوند زیرا در کنار هم شبکه‌ متراکمی از فیبر را تشکیل می‌دهند که آب نمی‌تواند به آن نفوذ کند. این ساختار، سطح پر را بسیار لغزنده کرده و سبب می‌شود یخ به آن نچسبد.

پنگوئن ها

پنگوئن‌ها چگونه از تخم‌هایشان در سرما حفاظت می‌کنند؟

پنگوئن‌های نر یک عدد تخم را در قسمت بالای پای خود به مدت دو ماه در سرمای زمستان نگه می‌دارند. در حالی که در همان زمان پنگوئن‌های ماده در حال پیدا کردن غذا هستند. آن‌ها همچنین با پوست شکم خود یک پوشش روی تخم‌ها ایجاد می‌کنند تا آن‌ها را گرم نگه دارند.

اگر پنگوئن‌های ماده در زمان مناسب با غذا برنگردند، پنگوئن‌های نر به مدت چند روز از طریق سلول‌های خاصی که در گلوی آن‌ها شیر تولید می‌کند به فرزندانشان غذا می‌دهند.

بیشتر بخوانید: مطلب «ساخت خنک کننده بی‌نیاز از برق با الهام از کوهان شتر» را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

دلیل پلک زدن چیست؟

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

محافظت یک ساله واکسن مدرنا از بدن

پختن غذا در ظروف مسی واقعا مفید است؟

چرا از گوش دادن به موسیقی لذت می‌بریم؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,پنگوئن ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قابل انکار نیست که تکنولوژی در سال‌های اخیر از جنبه‌های مختلفی بر  زندگی ما اثر داشته و آن را ساده‌تر کرده است. اما برای بسیاری از افراد این راحتی به قیمت از دست دادن و در خطر قرار گرفتن سلامتی تمام شده است.

تشعشعات موبایل

تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها تشعشعات الکترومغناطیسی خاصی از خود متصاعد می‌کنند که این تشعشعات موبایل و لپ تاپ ممکن است چه از نظر فیزیولوژیکی و چه از نظر روانی تاثیراتی منفی روی بدن ما داشته باشد و منجر به ایجاد مشکلات خاصی شوند. با مجله دلتا همراه باشید.

تشعشعات موبایل و کامپیوتر و اثرات احتمالی آن‌ها روی سلامتی روحی و جسمی انسان

همان طور که گفته شد وسیله‌های الکترونیکی مثل موبایل و کامپیوتر میدان‌های الکترومغناطیسی خاصی در اطراف خود دارند اما این مساله در مورد تلفن‌های همراه جدی‌تر است. وقتی بدن انسان در معرض این تشعشعات قرار می‌گیرد انرژی آن را جذب کرده و این مساله می‌تواند منجر به مشکلات خاصی شود. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض تشعشعات و امواج رادیوفرکانسی و الکترومغناطیسی ساطع شده از ابزارهای الکترونیکی عوارض متعددی برای بدن انسان دارد که این عوارض به چند دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • گرم شدن مغز پس از استفاده طولانی از موبایل و لپ تاپ و … که عارضه ماندگاری روی مغز ندارد و پس از توقف کار با این ابزارها برطرف می‌شود.
  • افزایش جزئی فشار خون در هنگام استفاده از ابزارهای الکترونیکی که پس از توقف استفاده برطرف شده و به حالت عادی باز می‌گردد.
  • احساس خستگی پس از استفاده طولانی از موبایل و لپ تاپ و …

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از ابزارهای الکترونیکی مثل موبایل و لپ تاپ و تبلت می‌تواند به میزان کمی سلامتی ما را تحت تاثیر قرار دهد اما این میزان کم می‌تواند برای افراد حساس مثل کودکان، زنان باردار و افراد بیمار خطرناک باشد.

سلامت مغز

چگونه می‌توان خطرات احتمالی را کاهش داد؟

  • همیشه سعی کنید تلفن همراه خود را تا حد ممکن از بدن خود دور نگه دارید تا اشعه کمتری توسط بافت‌های بدن جذب شود.
  • از هدست‌های بلوتوث استفاده نکنید. این هدست‌ها مانند یک آنتن وایرلس کوچک عمل می‌کند که امواج مضر را مستقیما به گوش و سر شما هدایت می‌کند.
  • لپ تاپ را روی پاهای خود قرار ندهید و هنگام کار با آن‌ سعی کنید تا حد ممکن از لپ تاپ خود فاصله داشته باشید.
  • موبایل یا لپ تاپ روشن را هنگام خواب کنار سر خود قرار ندهید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «کم خوابی چه بر سر سلامتی شما می‌آورد؟» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چرا در فصل‏‌های سرد هوا آلوده می‏‌شود؟

چگونه بفهمیم گوشی‌مان هک شده است؟

تست شخصیت شناسی‌‌؛ با خودتان آشنا شوید!

پرندگانی که مغز بزرگ‌تری دارند!

بعد از خاموشی خورشید چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,تشعشعات موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خرما منبع غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است. همه این‌ها برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با پوکی استخوان ضروری است.

خواص خرما

خرما که خوشبختانه در کشور ما به وفور پیدا می‌شود، منفعت‌های زیادی دارد. بعد از خواندن خواص خرما بعید است که بتوانید آن را از سبد غذایی‌تان کنار بگذارید. با مجله دلتا همراه باشید.

مواد مغذی غنی

بسته به اینکه خرما تازه یا خشک باشد، میزان کالری آن متفاوت خواهد بود. طبیعی است که خرمای خشک مثل خرمای پیارم یا خاصویی نسبت به خرمای رطب کالری بالاتری داشته باشد. قاعده کلی این است که میوه‌های خشک شده کالری‌شان بیشتر باشد، پس هنگام خرید انواع خرما دقت کنید.

منبع غنی فیبر

از آنجایی که خواص فیبر برای بدن شگفت انگیز است و دریافت فیبر کافی تاثیر مهمی در سلامت شما دارد، گنجاندن خرما در رژیم غذایی باعث می‌شود میزان فیبر مورد نیاز بدنتان را راحت‌تر دریافت کنید و از مزایای آن از جمله بهبود وضعیت هضم و جلوگیری از یبوست بهره ببرید.

مزایا خرما

سرشار از آنتی اکسیدان

همان طور که اشاره شد، خرما سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌هایی است که در کاهش ریسک ابتلا به چندین بیماری نقش مهمی ایفا می‌‎کند.

  • آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند.
  • در مقایسه با میوه‌های مشابهی مثل انجیر و آلوی خشک، میزان آنتی اکسیدان موجود در خرما به مراتب بیشتر است.

بهبود سلامت مغز

از دیگر خواص خرما برای سلامت، نقش آن در بهبود عملکرد مغز است. مشاهدات آزمایشگاهی نشان داده است مصرف خرما می‌تواند نشانگرهای التهاب مغزی را کاهش دهد. خرما می‌تواند عنصر اینتر لوکین ۶ یا IL-6 را کاهش دهد. این عنصر مرتبط به ریسک بالای بیماری‌هایی مثل آلزایمر است.

چطور خرما را در برنامه غذایی‌ قرار دهیم؟

  • تست نان و خرما: کافی است دو قطعه نان تست، ترجیحا نان جو یا سایر نان‌های سبوس‌دار مثل نان تمام غله تهیه کنید و لا‌به‌لایش چندین عدد خرما بسته به ذائقه‌تان قرار دهید.
  • چای کم رنگ با خرما: ترجیحا به جای چای از دمنوش استفاده کنید؛ اما اگر نمی‌توانید چای را کنار بگذارید، یک فنجان چای کم رنگ را با خرما همراه کنید.
  • به غذایتان اضافه کنید: رشته پلو، عدس پلو و سبزی پلو و ماهی اگر همراه با خرما شوند، هم خوش طعم‌تر خواهند شد و هم سردی‌شان به خاطر طبع گرم خرما کاهش پیدا می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تاثیر تشعشعات موبایل روی سلامتی» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

۳۳ سالمند بعد از دریافت واکسن فایزر فوت کردند

خواب خوب شبانه ذهن را پاک می‌کند

ویروس کرونا توسط انسان ساخته نشده است

چرا در فصل‏‌های سرد هوا آلوده می‏‌شود؟

چرا برخی بیماران کرونایی به سرعت خوب می‌شوند؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خرما ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

لبخند زدن و شاد بودن به طور کلی طول عمر شما را افزایش می‌دهد و از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

تاثیر لبخند زدن بر مغز

هر زمان که لبخند می‌زنید، جشن مختصری در مغزتان بر پا می‌شود. عمل خندیدن سبب فعال کردن پیام‌رسان‌های عصبی می‌شود که برای سلامتی و شادی مفید هستند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تاثیر لبخند بر مغز می‌پردازیم.

تاثیر لبخند بر مغز

آیا می ‌دانستید خندیدن سبب آزاد شدن نوروپپتیدها می‌شود که ماموریت‌شان، مبارزه با استرس است؟ نوروپپتیدها مولکول‌های کوچکی هستند که مجوز برقراری ارتباط را می‌دهند. این مولکول‌ها زمانی‌که ما خوشحال، غمگین، عصبانی، افسرده و هیجان‌زده هستیم، پیام‌رسانی به کل بدن را تسهیل می‌کند. زمانی که لبخند می‌زنید انتقال‌دهندگان عصبی احساسات خوب، (دوپامین، اندورفین‌ و سروتونین‌) آزاد می‌شود. این آزادسازی نه تنها به بدن آرامش می‌دهد، بلکه می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را نیز پایین بیاورد. اندورفین‌ها همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی درد عمل می‌کنند.

تاثیر لبخند زدن بر مغز

در نهایت، سروتونینی که به واسطه‌ لبخند شما آزاد می‌شود، به عنوان یک عامل ضدافسردگی و سرحال کننده عمل می‌کند. امروزه بسیاری از داروهای ضدافسردگی‌ نیز بر سطوح سروتونین در مغز شما اثر می‌گذارند، اما اگر به‌ واسطه‌ لبخند خودتان سبب آزاد شدن این انتقال‌دهندگان عصبی شوید، دیگر نیاز نیست نگران اثرات جانبی این داروها باشید، به علاوه به نسخه‌ پزشک هم نیازی ندارید.

پیشنهاد مطالعه: “آیا شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی می‌شوند؟” را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

همچنین بخوانید:

چگونه پنگوئن‌ها یخ نمی‌زنند!

دلیل پلک زدن چیست؟

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

کهکشانی در حال مرگ!

تاثیر اینترنت بر مغز

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,لبخند زدن ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اختلالات غده تیروئید، تعداد زیادی از افراد را درگیر می‌کند، بدون این که آن‌ها از این وضعیت اطلاعی داشته باشند.

بیماری تیروئید

اختلال در تیروئید سرعت متابولیسم را کاهش یا افزایش می‌دهد. وقتی سطح هورمون‌ها خیلی پایین یا خیلی بالا باشد، نشانه‌های این اختلال را در سطح گسترده‌ای تجربه خواهید کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به علائم بیماری تیروئید می‌پردازیم.

علائم بیماری تیروئید

کم‌کاری یا پرکاری تیروئید بر سلامت عمومی بدن از جمله وضعیت خلق و خو، سوخت و ساز بدن، باروری، سلامت قلب و … تاثیر می‌گذارد و این مهم است که علائم این اختلال که گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود را بشناسید:

درد عضلانی و درد مفاصل

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، ممکن است این دردها را به خصوص در دست‌ها و پاها حس کنند. مبتلایان به پرکاری تیروئید نیز از ضعف و درد در دست‌ها به خصوص بازوها رنج می‌برند.

ناراحتی و درد در گردن

درد در گردن یا بزرگ شدن آن می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات تیروئید باشد. سایر علائم عبارتند از احساس تورم در گردن، ناراحتی در بستن یقه لباس‌ها، مشکلات بلع. بزرگ‌شدن گواتر می‌تواند نشانه‌ای از هر دو اختلال کم‌کاری و پرکاری تیروئید باشد.

تغییرات پوستی

ریزش مو، تغییر در بافت مو و تغییرات در پوست مشکلات تشخیص داده نشده تیروئید را ثابت می‌کند. در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید، موها اغلب شکننده و خشک می‌شوند و به راحتی می‌ریزند. در پرکاری تیروئید ریزش موی شدید رخ می‌دهد به علاوه این‌که پوست نیز به شدت تحریک پذیر خواهد شد.

سندرم روده تحریک پذیر

یبوست و اسهال و ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تیروئید باشد. یبوست شدید یا طولانی مدت و یبوستی که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد با کم‌کاری تیروئید ارتباط دارد.

بیماری تیروئید

کلسترول بالا

کلسترول بالا به خصوص زمانی که با رژیم غذایی، ورزش و داروهای کاهنده کلسترول درمان نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کم کاری تیروئید باشد.

تغییرات وزن

این نوع تغییرات وزن و کاهش وزن سریع می‌تواند نشانه هر دو اختلال کم‌کاری و پرکاری تیروئید باشد. مشکل در پایین آوردن وزن می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد. در پرکاری تیروئید نیز ممکن است با وجود خوردن همان مقدار غذای قبل یا حتی بیشتر از آن وزن‌تان پایین بیاید.

خستگی

احساس خستگی وقتی بعد از ۷ تا ۸ ساعت خواب، بیدار می‌شوید، ولی قادر نیستید فعالیت‌های روزمره‌تان را شروع کنید، می‌تواند نشانه‌های مشکلات تیروئید باشد. در پرکاری تیروئید هم ممکن است فرد دچار بی‌خوابی شود و همین باعث خسته ماندن شما در طول روز شود.

همچنین بخوانید:

شناسایی دو نوع جدید از ویروس کرونا در آمریکا

خواب خوب شبانه ذهن را پاک می‌کند

به جای گوشت چه بخوریم؟

چرا برخی بیماران کرونایی به سرعت خوب می‌شوند؟

عادات غلطی که ما را دچار اختلالات مغزی می‌کند

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,تیروئید ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

انسان به طور غیر ارادی و خودکار هر چند ثانیه یک‌بار پلک می‌زند.

یک فرد جوان حداقل ۱۲ بار در دقیقه پلک می‌زند. یکی از مزایای پلک زدن جلوگیری از خشکی چشم و نرم شدن آن است. در مجله دلتا می‌خوانیم چرا پلک می ‌زنیم ؟

چرا پلک می ‌زنیم ؟

زمانی که پلک می‌زنید، از گوشه چشم ترشحاتی آزاد می‌شود که چشم را تمیز کرده و آن را نرم می‌کند. این ترشحات شامل چربی‌ها و مخاط‌ها است که از خشک شدن چشم جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن گرد و غبار از چشم خارج می‌شود.

آیا می‌دانستنید یک بار پلک زدن فقط به اندازه یک دهم ثانیه زمان می‌برد؟ پلک زدن مانع ورود مواد آلوده یا مضر مثل نور زیاد است. به همین دلیل افراد در روز‌های بارانی و در آب و هوای خشک بیشتر پلک می‌زنند.

پلک زدن

از بین بردن توجه

مغز به طور ویژه‌ای شما را گول می‌زند. این که چرا هنگام پلک زدن همه جا برای شما سیاه و تار نمی‌شود، هم همین دلیل را دارد. مغز تاریکی هنگام پلک زدن را نادیده می‌گیرد، انگار که اصلاً پلک نزده‌اید و چشمتان را نبسته‌اید.

زمانی که روی یک موضوع توجه و تمرکز عمیق داشته باشید، پلک زدن متوقف می‌شود و نمی‌خواهد توجه شما را از بین ببرد. مثلا اگر دقت کرده باشید هنگامی که در حال خواندن یک متن بسیار جذاب هستید، میزان پلک زدن شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «عادات غلطی که ما را دچار اختلالات مغزی می‌کند» را در مجله دانستنی بخوانید.

همچنین بخوانید:

۱ دقیقه قبل از مرگ چه می‌شود؟

تست ۱۰ ثانیه ای کرونا با دقت ۹۹ درصد

فضاپیمای “اوریون” آماده پرواز به ماه است!

درمان نابینایی با استفاده از سلول های بنیادی جسد

به جای گوشت چه بخوریم؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,دلیل پلک زدن ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که انسان در لحظه مرگ چه احساسی خواهد داشت؟

لحظه مرگ

از تلخ و شیرین بودن مرگ برای انسان‌ که بگذریم، احساس لحظه مرگ و تغییراتی که در این زمان در مغز رخ می‌دهد برای همه برابر و یکسان است. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع بدانید.

چه اتفاقاتی قبل از مرگ می‌افتد؟

گروهی متشکل از شیمی‌دان‌ها و پزشکان آمریکایی با انجام بررسی‌ها و تحقیقات گسترده روی افراد در حال مرگ و یا بازگشته از مرگ نشان دادند که در زمان مرگ و چند دقیقه قبل از آن احساسی درست شبیه به تماشای فیلم ترسناک به افراد دست می‌دهد؛ در این شرایط مغز واکنشی از خود نشان می‌دهد که هنگام تماشای فیلم بسیار ترسناک دارد. آیا می دانستید علت این ترس و وحشت قبل از مرگ چیست؟ بر اساس بررسی‌های این گروه علمی ترس عامل اصلی این موضوع است چون در این زمان بخشی از مغز به نام تالاموس که به استرس و فشار روحی بسیار حساس است، در این شرایط با انتشار برخی هورمون‌ها و مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهد.

مرگ از نظر علمی

۱ دقیقه پایانی چگونه است؟

گفته می‌شود که ۱ دقیقه قبل از مرگ فرد حس ترس همراه با پرواز یا برخورد را احساس می‌کند و در این شرایط هیپوتالاموس باعث انتشار آدرنالین در بدن می‌شود تا بدن را برای واکنش صحیح آماده کند. این مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد در اکثر موارد افراد در لحظه مرگ سعی می‌کنند فریاد بزنند ولی صدایی به گوش هیچ فردی نمی‌رسد؛ زیرا در این لحظه تنفس قطع شده و مغز در حال از کار افتادن است.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر، “حقایق عجیب درباره خواب که تا به حال نشنیده‌اید!” را در مجله دانستنی مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دلیل پلک زدن چیست؟

تست ۱۰ ثانیه ای کرونا با دقت ۹۹ درصد

فضاپیمای “اوریون” آماده پرواز به ماه است!

درمان نابینایی با استفاده از سلول های بنیادی جسد

به جای گوشت چه بخوریم؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,مرگ ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

میزان متوسط خواب ایده آل برای هر فرد بالغ در طول 24 ساعت شبانه روز بین 7 تا 9 ساعت است.

کمبود خواب

سبک زندگی امروزی، متوسط زمان خواب ما انسان‌ها را کاهش داده است. همه ما شنیده‌ایم و می‌دانیم که خواب برای بدن لازم است؛ اما ممکن است با عوارض بی‌خوابی و مضرات کم‌خوابی کم‌تر آشنا باشیم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع مضرات کم خوابی می‌پردازیم.

مضرات کم خوابی

آثار خطرناک کمبود خواب می‌تواند همه‌ جنبه‌های زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. برخی از مضرات کم خوابی عبارتند از:

کاهش روحیه و افسردگی

با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می‌شود. افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند. بی‌خوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است. بی‌خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می‌کنند، یعنی کم‌خوابی علائم افسردگی را بدتر می‌کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت‌تر می‌کند.

اختلال در عملکرد شناختی

کمبود خواب، تفکر و توانایی‌های یادگیری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هشیاری، تمرکز، استدلال و قدرت حل مشکل را مختل می‌کند. این در حالی است که خواب کافی به شما در ذخیره‌سازی تجربیات و اطلاعات جدید در هارد دیسک مغز کمک می‌کند. چرخه خواب نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.

پیری زودرس

در حالی که با افزایش سن و کاهش سطح تستوسترون در مردان، علائم پیری به خصوص در پوست خود را نشان می‌دهند، کمبود خواب نیز می‌تواند همین عارضه را داشته باشد و منجر به تیره شدن پوست و چین و چروک‌های زودرس شود.

افزایش وزن

بدخوابی و بی‌خوابی مغز شما را به مصرف مواد غذایی بیشتر ترغیب می کند و متابولیسم شما را نیز کاهش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب صحبت کردن، کووید ۱۹ را بیشتر انتقال می‌دهد را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

عنکبوت تارافکن با پاهایش می شنود

بلندترین صدا در تاریخ کره زمین

حالت جدید ماده کشف شد

بزرگترین دره منظومه شمسی

دانشمندان چگونه قدمت فسیل‌ها را مشخص می‌کنند؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,کم خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اکثر ما هنوز از بسیاری از عادت‌های خاص که باعث بروز اختلالات مغزی می‌شوند، بی‌خبر هستیم.

اختلالات مغزی

اگرچه بیماری‌های شناختی با عوامل ژنتیک و سن ارتباط دارند، برخی از شیوه‌های غلط زندگی که هر روز تکرار می‌شوند، نیز می‌توانند بر عصب‌ها و بافت‌های مغزی آسیب رسانده و بر وقوع این بیماری‌ها تاثیر بگذارند. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی عوامل موثر در اختلالات مغزی می‌پردازیم.

عوامل موثر در اختلالات مغزی

برخی از عاداتی که سبب به وجود آمدن اختلالات مغزی می‌شوند عبارتند از:

کم خوابی

خواب کم کیفیت کارایی جسمی، سلامت ذهنی و عاطفی را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش هورمون‌های استرس می‌شود. در نتیجه توانایی فرد برای حل مشکلات روزمره کاهش می‌یابد.

در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید

قرار گرفتن طولانی مدت در آلودگی هوا، حتی اگر میزان آلودگی کم باشد به بروز بیماری‌های شناختی مغز و ایجاد تغییرات ساختمانی در آن منجر می‌شود. دانشمندان دریافتند کسانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند،‌ مغزهای کوچکتری خواهند داشت و میزان بروز سکته‌های مغزی در آنان، بیشتر از دیگران است.

مواد قندی را بیش از حد مصرف نکنید

مصرف بیش از حد شکر تصفیه شده با ابتلا به بیماری‌های متابولیک و مغزی ارتباط نزدیک دارد. قند در بسیاری از غذاها و رژیم‌های ما وجود دارد و تولید مواد شیمیایی مغز را کاهش می‌دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. مصرف روزانه شکر تصفیه شده یکی از علل ابتلا به اضطراب، افسردگی و زوال عقل است.

اختلالات مغزی

سیگار کشیدن

سموم موجود در سیگار اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مواد سمی باعث سرعت بخشیدن به روند پیری مغز شده و علت مهمی برای ابتلا به اختلال در عملکرد شناختی است. ابتلا به آلزایمر با سیگار ارتباط نزدیک دارد.

به اندازه کافی آب بنوشید

عدم مصرف آب یکی از عواملی است که بر ضعف زودرس بافت مغز تاثیر می‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژی را کاهش می‌دهد و تمرکز را نیز سخت‌تر می‌کند. قسمت عمده مغز از آب تشکیل شده و این یعنی کاهش آب بدن با کاهش عملکردها و کاهش اکسیژن مغز ارتباط دارد.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «۳۳ سالمند بعد از دریافت واکسن فایزر فوت کردند» را بخوانید.

همچنین بخوانید:

آلودگی هوا و آسیب آن بر کودکان

شناسایی دو نوع جدید از ویروس کرونا در آمریکا

خواب خوب شبانه ذهن را پاک می‌کند

به جای گوشت چه بخوریم؟

با ورزش کردن بیماری روانی را از خود دور کنید

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,اختلالات مغزی ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای لذت‌بخش است که در هر حالی می‌توانیم از آن لذت ببریم.

لذت گوش دادن به موسیقی

کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که از گوش دادن به موسیقی لذت نبرد.تاثیری که موسیقی بر روح و روان انسان دارد، غیر قابل انکار است. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا درباره لذت گوش دادن به موسیقی توضیح می‌دهیم.

نظریه‌ها چه می‌گویند؟

 

این احتمال وجود دارد که علاقه ما به موسیقی به طور اتفاقی شکل گرفته باشد. ما همواره از احساسات خود برای هدایت ترس‌ها و موقعیت‌های اجتماعی مختلف بهره می‌گیریم. شاید ریتم و آهنگ موسیقی نیز قسمت‌های مرتبط با احساسات مغز را تحریک ‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد هنگامی که به موسیقی گوش می‌دهیم، مغز دوپامین ترشح می‌کند و به همین دلیل، احساس رضایت می‌کنیم. تحقیقاتی نشان داد هنگامی که یک قطعه موسیقی به اوج خود می‌رسد، میزان ترشح این ماده به شدت افزایش می‌یابد و احساس هیجان به شنونده منتقل می‌گردد.

دلیل دیگری که در این زمینه مطرح می‌گردد، علاقه ما به دنبال کردن الگوهاست. شناسایی الگو‌ها، مهارتی ضروری برای زنده ماندن به شمار می‌رود. مثالی درباره این دانستنی می‌زنیم؛ اگر شما بوی دود را حس کنید، ایده فرار به علت آتش سوزی در ذهن‌تان شکل خواهد گرفت. موسیقی نیز یک الگوست و ما به طور مداوم ملودی‌ها، هارمونی‌ها و ریتم‌های احتمالی را پیش بینی می‌کنیم.

دوپامین

هنگامی که به یک قطعه گوش می‌دهیم، ریتم باعث می‌شود که ما وارد فرآیندی به نام «همراهی با جریان» شویم. اگر گام‌های آهنگ سریع باشد، روند ضربان قلب و الگوی تنفسی ما برای هماهنگی با آن، تسریع می‌گردد. این برانگیختگی می‌تواند توسط مغز به عنوان هیجان تعبیر شود. اگر موسیقی بیشتر مورد رضایت باشد، این همراهی افزایش خواهد یافت.

نظریه دیگری که در این رابطه وجود دارد، این است که هنگام شنیدن یک ترانه، قسمت هایی از مغز که به هنگام سخنرانی به کار گرفته می‌شود، تحریک می‌گردند.

هنگامی که به سخنرانی می‌پردازیم، مغز ما در به کارگیری احساسات، خیلی خوب عمل می‌کند. دانستن این نکته که اطرافیان ما خوشحال، ناراحت، عصبانی یا ترسان هستند، برای سخنرانی امری ضروری است. بسیاری از این اطلاعات در تن صدای فرد نمایان می‌شود. اگر صدای فرد رسا باشد، احتمالا خوشحال است و اگر لرزان باشد، ترس شخص را نشان می‌دهد.به همین علت در هنگام گوش دادن به موسیقی، احساسات ما نیز درگیر می شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب غذای سالم روی سلامت روان تاثیر می‌گذارد را در مجله دانستنی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

واکسن‌ها ممکن است روی کرونای آفریقایی کار نکنند

بزرگترین دره منظومه شمسی

آیا می‌توان بو را از طریق امواج تلویزیونی منتقل کرد؟

فضاپیمای “اوریون” آماده پرواز به ماه است!

آیا تشخیص ابتلا به ویروس کرونا با اپل واچ ممکن است؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید ترسناک به نظر برسد اما ممکن است واقعا یک روز اینترنت، مغز ما را بخورد. از غلوآمیز بودن این جمله که بگذریم، واقعا به این نکته فکر کرده‌اید که استفاده روزمره از اینترنت و دلبستگی بی‌حد ما به فضا مجازی با مغزمان چه می‌کند؟!

اثر اینترنت بر مغز

اینترنت کمتر از ۳ دهه است که به زندگی ما وارد شده و تاثیر زیادی بر روابط‌ انسانی و نقل و انتقال اطلاعات گذاشته است، با این همه دانشمندان هنوز نمی‌دانند تاثیر دنیای آنلاین بر مغز ما چگونه است؟ در این نوشتار از بخش دانستنی مجله اینترنتی دلتا به بررسی تاثیر اینترنت بر مغز می‌پردازیم.

تاثیر اینترنت بر مغز

بررسی جدیدی که توسط محققان پنج دانشگاه در ایالات متحده، انگلستان و استرالیا انجام شده می‌گوید که تجربیات و آموزش‌های آنلاینی که زمان استفاده از اینترنت به دست می‌آوریم، می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر تغییرات ساختاری و توانایی مغز در طول زمان داشته باشد.

محققان ابتدا بر تاثیر انجام چند فعالیت آنلاین بر مغز انسان تمرکز کردند. شواهد نشان داد که انجام کارهای متعدد به این صورت، عملکرد افراد را بهبود نمی‌بخشد. در واقع، انجام چندکار آنلاین توجه و تمرکز افراد را مختل می‌کند و آن‌ها را درگیر حواس‌پرتی جدید می‌کند.

کارمند ارشد این پژوهش می‌گوید: «جریان بی‌حد و اندازه‌ای از اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) از طریق اینترنت، ما را به سمت توجه مداوم تشویق می‌کند. با این حال، برای یافتن اثرات کوتاه مدت و طولانی ‌مدت این نوع رفتار روی جوانان، تحقیقات بیشتری لازم است.»

اثر اینترنت بر مغز

در مرحله دیگری از این پژوهش، محققان اثرات استفاده از اینترنت بر حافظه را مطالعه کردند. آن‌ها در بررسی‌هایشان متوجه شدند، در حالی که نسل‌های قبلی مجبور بودند واقعیت‌های زندگی روزمره را به ذهنشان بسپارند، انسان‌های مدرن اکنون می‌توانند محتوای واقعی را به اینترنت منتقل کنند. این نکته در واقع ممکن است مزایایی برای مغز به همراه آورد و این اجازه را می‌دهد تا افراد، روی دیگر وظایف و اهداف بلند پروازانه‌شان متمرکز شوند. به این ترتیب در واقع شما برای ذخیره اطلاعات، کمتر از مغزتان کار می‌کشید.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «آیا تشخیص ابتلا به ویروس کرونا با اپل واچ ممکن است؟» را بخوانید.

همچنین بخوانید:

آیا می‌توان بو را از طریق امواج تلویزیونی منتقل کرد؟

آیا تشخیص ابتلا به ویروس کرونا با اپل واچ ممکن است؟

چرا نباید موبایل را در ماشین به شارژ بزنیم؟

۳ ماهه مریخ باشید !

چند انقراض روی کره زمین رخ داده است؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,اینترنت,مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از سوالات متداول افرادی که به کرونا مبتلا شدند این است که چه مدتی طول می‌کشد تا بهتر شوند و تا چه زمانی بدن‌شان در برابر این ویروس مقاوم است؟

خوب شدن بیماران کرونایی

اطلاعات متناقضی در مورد آنتی بادی افرادی که پس از عفونت کرونا در بدن‌شان تولید می‌شود، منتشر شده است. یک مطالعه جدید به رهبری محققان بریگهام و بیمارستان زنان، نمونه‌های خون و سلول‌های بیماران کرونا (از خفیف تا شدید) که بهبود یافتند را مورد بررسی قرار داد. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی موضوع سرعت خوب شدن بیماران کرونایی می‌پردازیم.

سرعت خوب شدن بیماران کرونایی

موضوع مهم در سلامت بیماران کرونایی این است که بدن برخی از افراد آنتی بادی قوی‌تری تولید می‌کند که در مواجه با ویروس پاسخ ایمنی موثرتری دارد و مدت زمان بیشتری فرد را در برابر حمله دوباره ویروس مقاوم می‌کند. متخصص ایمنی و پزشک بخش آلرژی و ایمونولوژی بالینی هاروارد، می‌گوید: «ما زیرمجموعه‌ای از افراد را پیدا کردیم که در حین حفظ سطح آنتی بادی، پس از ابتلا به کرونا سریع‌تر بهبود می‌یابند.»

تیم تحقیقاتی تمام مجموعه آنتی بادی‌هایی که سیستم ایمنی میزبان تولید می‌کند و تشخیص عوامل بیماری‌زا را مورد مطالعه قرار داده است. این تیم در بهار سال ۲۰۲۰ توجه خود را به شیوع کرونا ویروس و پاسخ سیستم ایمنی افرادی که به این بیماری مبتلا شدند معطوف کرد. آن‌ها مشتاق به درک ماهیت پاسخ آنتی بادی به ویروس هستند. در پایان، این تیم بر ۹۲ نفر در منطقه بوستون که بین مارس تا ژوئن ۲۰۲۰ از کرونا ویروس بهبود یافته بودند تحقیق کرد. پنج نفر از افراد در بیمارستان بستری شدند؛ اما بقیه در خانه بهبود یافتند. این تیم ماهانه نمونه خون بیماران را جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌کرد و طیف وسیعی از آنتی بادی‌ها را از جمله ایمونوگلوبولین-جی (IgG) که در برابر ویروس کرونا تولید می‌شود، اندازه گیری کرد. آنها افراد مورد مطالعه را به دو گروه تقسیم کردند.

خوب شدن بیماران کرونایی

گروه اول کسانی هستند که سطح IgG اختصاصی ویروس را در طول چند هفته حفظ می‌کنند و گروه دوم افرادی هستند که آن‌ها را از دست می‌دهند. این تیم، دو گروه و ارتباطات بالقوه‌ای را که به داده‌های بالینی و دیگر داده‌های ایمونولوژیک داشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و متوجه شد که سطح IgG تمایل به کاهش قابل ملاحظه‌ای در اکثر افراد (در طول سه تا چهار ماه) دارد. با این حال، در حدود ۲۰ درصد از افراد، آنتی بادی بدن‌شان (در طول سه تا چهار ماه) در میزان پایدار باقی می‌ماند یا حتی افزایش می‌یابد. وزمان می‌گوید: «داده‌ها به نوع پاسخ ایمنی (آنتی بادی) اشاره می‌کند که نه تنها در نمایان شدن علائم بیماری اثر گذار است؛ بلکه تعیین کننده مدت زمان دوره نقاهت هم است. در واقع هر چه lgG در بدن، بیشتر باقی بماند برای ما مفیدتر است و بدن در برابر ویروس کرونا مقاوم‌تر است.»

پیشنهاد مطالعه: مطلب علت عوارض واکسن فایزر و مدرنا چیست؟ را در مجله دانستنی دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

واکسن‌ها ممکن است روی کرونای آفریقایی کار نکنند

تست ۱۰ ثانیه ای کرونا با دقت ۹۹ درصد

شناسایی دو نوع جدید از ویروس کرونا در آمریکا

آیا تشخیص ابتلا به ویروس کرونا با اپل واچ ممکن است؟

به جای گوشت چه بخوریم؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,کرونا ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 | نظرات ()