نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک سازمان دولتی در برزیل برای نخستین بار ویدئویی را از آخرین بازمانده یک قبیله بدوی آمازون در جنگل‌های انبوه این کشور منتشر کرد.

تنها ترین مرد جهان

این عضو قبیله بدوی آمازون که تنها ترین مرد جهان لقب گرفته است در دهه پنجم زندگی خود به سر می‌برد و هیچ ربطی به قبایل آدمخواران ندارد. با مجله دلتا همراه باشید.

تنها ترین مرد جهان

اعتقاد بر این است که او آخرین بازمانده از اعضای یک گروه شش نفره از قبیله بدوی آمازون است که در سال ۱۹۹۵ دوستان خود را در جریان حمله کشاورزان برزیلی از دست داد و از آن پس به تنهایی در جنگل‌های انبوه این منطقه گذران عمر کرده است.

در حال حاضر، نام و نشان دقیقی از او در دست نیست اما مردم محلی او را «مرد گودال» می‌نامند. به گفته محلی‌ها، او برای حفاظت از خود، گودال‌های پنهان جنگل را با چوب‌های تیز پر می‌کند و همیشه در گودال‌ها و حفره‌ها به صورت ناگهانی پنهان می‌شود. تنها‌ترین مرد جهان در کلبه‌ای که خودش بالای درختان ساخته است زندگی می‌کند. با تیر و کمانی که ساخته دست خودش است گراز جنگلی، پرندگان و میمون‌ها را شکار می‌کند و میوه و سبزیجات مورد نیاز خودش را پرورش می‌دهد.

سازمان دولتی برزیلی و شناسایی این مرد

«فونای»، یک سازمان دولتی برزیلی است که برای نخستین بار تنها ترین مرد جهان را در جنگل‌های انبوه این کشور شناسایی کرد. این سازمان وظیفه ردیابی و نظارت بر قبایل بومی برزیل را دارد.

در ویدئویی که فونای منتشر کرده است تنها‌ترین مرد جهان در حالی مشاهده می‌شود که با تبر مشغول شکستن ساقه درختان است. آن‌ها پیش از این وجود اعضای قبیله بدوی در جنگل‌های آمازون برزیل را پیش بینی کرده بودند به همین منظور گاهی اوقات تبر، ساطور و حتی دانه‌های گیاهان را در نقاط مشخصی از جنگل قرار می‌دادند تا از این طریق به دست اعضای باقی مانده احتمالی قبایل بدوی برسد و آن‌ها را در مسیر ارتباط با جامعه مدرن قرار دهند.

این در حالی است که تنها ترین مرد جهان به رغم استفاده از ابزارآلاتی که فونای در اختیارش گذاشته، به هیچ عنوان تمایلی به ارتباط با جامعه مدرن ندارد.

رئیس سازمان فونای در این خصوص توضیح داد: او در برابر زندگی مدرن مقاومت نشان می‌دهد. او شکارچی قابلی است و حتی در حفظ گیاهان پاپایا و ذرت فعال است. این مرد از سلامتی فوق العاده ای برخوردار است و فیزیک قدرتمندی دارد.

وی افزود: این مرد که همچنان برای ما ناشناخته است، همه چیز از جمله خانواده، قبیله و فرهنگش را از دست داده است. اما قانون بقا را با تنهایی زندگی کردن در جنگل ثابت کرده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آشنایی با وحشی‌ترین قاتلین آدمخوار! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

احساس خستگی گاه به گاه طبیعی است اما اگر در طول زندگی به دنبال یک قهوه جوش همیشگی می‌گردید و هر زمان که در دسترس‌تان نیست، آرزوی خوابیدن در تخت خود را دارید، وقت آن است که عادت‌های خود را ارزیابی کنید و عادت‌هایی را که انرژی‌تان را کاهش می‌دهند، تغییر دهید.

خستگی

اگر احساس خستگی شما جدید است، با علائم دیگری همراه است یا چنان شدید که نمی‌توانید عملکرد طبیعی داشته باشید، با مراجعه به پزشک، درمان را شروع کنید. اگر مشکلی در سلامتی دارید و بیشتر روز‌ها دچار خستگی می‌شوید، نیازی نیست که این خستگی را به صورت عادی بپذیرید. هنوز می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید که سطح انرژی شما را بالا ببرد. با مجله دلتا همراه باشید.

کنترل میزان خواب در شبانه روز

واضح است که خواب کم باعث خستگی خواهد شد. اگر غالبا کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابید، نه تنها ممکن است خسته شوید، بلکه ممکن است که در حال به خطر انداختن مسائل جدی بهداشتی باشید، از جمله:

• افزایش وزن

• افسردگی

• افزایش خطر تصادفات

• کاهش ایمنی

• افزایش خطر دیابت و مشکلات قلبی

• اختلال در تفکر، حافظه و روحیه

کم‌خوابی شایع‌ترین علت خستگی است اما برخی مطالعات نشان داده است که خواب منظم بیش از ۹ ساعت در هر شب خطر چاقی، دیابت و سردرد را نیز افزایش می‌دهد. بیشتر بزرگسالان باید هفت تا هشت ساعت خواب در هر شب داشته باشند.

افزایش انرژی با پروتئین

هر وعده غذایی و میان وعده را با مقدار متعادل کربوهیدرات و پروتئین سپری کنید. اگر وقت دارید، برای صبحانه نیمرو بخورید. در غیر این صورت، کره بادام زمینی را روی تکه‌ای از نان تست کامل بمالید و در کنار یک کاسه ماست با میوه از خوردن آن لذت ببرید یا یک اسموتی غنی از پروتئین را برای خود در نظر بگیرید. به جای تنقلات و شیرینی در بعد از ظهر بهتر است برش‌هایی از سیب را با یک تکه پنیر کوچک تهیه کنید. پروتئین نوسانات شدید قند خون را از بین می‌برد و هوشیاری بیشتری برای تان به ارمغان می‌آورد.

از روی صندلی خود بلند شوید

به نظر غیر عادی است، اما خستگی روزانه می‌تواند راهی برای فریاد زدن فعالیت بیشتر بدن باشد. ورزش متابولیسم بدن را بالا می‌برد، روحیه را تحریک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا شب‌ها بهتر بخوابید. نیازی نیست که ساعت‌ها در باشگاه ورزش کنید. حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی سریع در اطراف خانه یا محل کار مزایای اندکی را به همراه خواهد داشت.

آب بیشتری بنوشید

کمبود آب بدن منجر به خستگی می‌شود و بسیاری از افراد در طول روز به اندازه کافی آب نمی‌نوشند. یک ترفند سریع دیگر برای رفع خستگی، دوش گرفتن کوتاه است حتی می‌توانید با شستن صورت یا حتی شستن دست در آب سرد می‌توانید احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید.

خستگی

پیشنهاد مطالعه: مطلب عاقبت مرد سریلانکایی که کرونا را با آب مقدس درمان می‌کرد!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک مرد رومانیایی ۳۰ سال پس از ناپدید شدن، با همان لباسی که گم شده بود به خانه بازگشت.

بازگشت عجیب پیرمرد

خانواده یک مرد رومانیایی با تعجب خبر از بازگشت او پس از ناپدید شدن ۳۰ ساله به خانه دادند. جالب‌تر اینجا بود که پیرمرد همان لباسی را بر تن داشت که آخرین بار پوشیده بود. واسیلی گورگوس که یک دامدار بود و در باکائو رومانی زندگی می‌کرد، در سال ۱۹۹۱ خانه خود را ترک کرد و دیگر بازنگشت. با مجله دلتا همراه باشید تا با بازگشت عجیب پیرمرد آشنا شوید.

بازگشت عجیب پیرمرد

به نوشته روزنامه رومانیایی Adevărul، بستگان گورگوس ۹۳ ساله وی را مرده اعلام کردند و پس از چندین روز جستجوی بیهوده و نیافتن خبری از او، مراسم سنتی یادبود و ختم او را برگزار کردند. همسایه‌هایش وقتی دیدند یک ماشین در اواخر آگوست ۲۰۲۱ در جلوی خانه‌ای که فرزندان و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کنند پارک کرد و واسیلی، که ۳۰ سال پیش مفقود شده بود، از آن پایین آمد، بسیار تعجب کردند.

بازگشت عجیب پیرمرد

خانواده این مرد را در وضعیت جسمانی مناسبی یافتند اما او از زوال عقل رنج می‌برد و به یاد نمی‌آورد که در ۳۰ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است و کجا زندگی می‌کرد. این پیرمرد مرتب تکرار می‌کند: “من همیشه در خانه بودم. ”

بستگان وی معتقدند که یک نفر متوجه شده است که پیرمرد راه خود را گم کرده است و تصمیم گرفته که او را به آدرسی که در اسناد شخصی او بوده بازگرداند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آشنایی با وحشی‌ترین قاتلین آدمخوار! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اکثر ما هنوز از بسیاری از عادت‌های خاص که باعث بروز اختلالات مغزی می‌شوند، بی‌خبر هستیم.

اختلالات مغزی

اگرچه بیماری‌های شناختی با عوامل ژنتیک و سن ارتباط دارند، برخی از شیوه‌های غلط زندگی که هر روز تکرار می‌شوند، نیز می‌توانند بر عصب‌ها و بافت‌های مغزی آسیب رسانده و بر وقوع این بیماری‌ها تاثیر بگذارند. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی عوامل موثر در اختلالات مغزی می‌پردازیم.

عوامل موثر در اختلالات مغزی

برخی از عاداتی که سبب به وجود آمدن اختلالات مغزی می‌شوند عبارتند از:

کم خوابی

خواب کم کیفیت کارایی جسمی، سلامت ذهنی و عاطفی را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش هورمون‌های استرس می‌شود. در نتیجه توانایی فرد برای حل مشکلات روزمره کاهش می‌یابد.

در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید

قرار گرفتن طولانی مدت در آلودگی هوا، حتی اگر میزان آلودگی کم باشد به بروز بیماری‌های شناختی مغز و ایجاد تغییرات ساختمانی در آن منجر می‌شود. دانشمندان دریافتند کسانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند،‌ مغزهای کوچکتری خواهند داشت و میزان بروز سکته‌های مغزی در آنان، بیشتر از دیگران است.

مواد قندی را بیش از حد مصرف نکنید

مصرف بیش از حد شکر تصفیه شده با ابتلا به بیماری‌های متابولیک و مغزی ارتباط نزدیک دارد. قند در بسیاری از غذاها و رژیم‌های ما وجود دارد و تولید مواد شیمیایی مغز را کاهش می‌دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. مصرف روزانه شکر تصفیه شده یکی از علل ابتلا به اضطراب، افسردگی و زوال عقل است.

اختلالات مغزی

سیگار کشیدن

سموم موجود در سیگار اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مواد سمی باعث سرعت بخشیدن به روند پیری مغز شده و علت مهمی برای ابتلا به اختلال در عملکرد شناختی است. ابتلا به آلزایمر با سیگار ارتباط نزدیک دارد.

به اندازه کافی آب بنوشید

عدم مصرف آب یکی از عواملی است که بر ضعف زودرس بافت مغز تاثیر می‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژی را کاهش می‌دهد و تمرکز را نیز سخت‌تر می‌کند. قسمت عمده مغز از آب تشکیل شده و این یعنی کاهش آب بدن با کاهش عملکردها و کاهش اکسیژن مغز ارتباط دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آدمخواری فقط مربوط به فیلم‌های ترسناک نیست و در بعضی از قبیله‌های سیاه پوست گینه در آفریقا اتفاق می‌افتد.

۳ آدمخوار معروف دنیا

آدم‌خواری یا کانیبالیسم عادت یا رسم خوردن گوشت انسان به وسیله انسانی دیگر است. باستان‌شناسان نشانه‌هایی از این عادت یا رسم را در جامعه‌های ابتدایی یافته‌اند. بررسی‌های مردم‌شناسان نشان می‌دهد که آدم‌خواری انگیزه‌های گوناگون داشته‌است. با مجله دلتا همراه باشید تا با ۳ آدمخوار معروف دنیا آشنا شوید.

۳ آدمخوار معروف دنیا

آدمخواری را می‌توان ثابت کرد که نه تنها در قبایل ناشناخته بلکه در قرن معاصر نیز این اتفاقات رخ داده است و انسان‌هایی وجود داشته‌اند به خاطر مسائل مختلف اقدام به کشتن و شکنجه انسان‌ها کنند و در نهایت گوشت افراد کشته شده را به دندان بکشند.
در  زیر با افرادیآشنا می‌شوید که به دلایل مختلفی نظیر فرهنگی، بیماری و یا حتی لذت بردن دست به انجام قتل و خوردن بدن انسان‌ها کرده‌اند.

آلفرد پاکر

پاکر شخصیتی بود که در سال ۱۸۷۴ به جرم آدمخواری به ۴۰ حبس محکوم شد. او که جوینده طلاهای زیر خاکی بود، در ماموریتی ویژه به همراه ۵ تن دیگر به کوه های کلرادو فرستاده شد.
۲ ماه بعد پس از اینکه آلفرد تنها از این سفر بازگشت از وی پرسیده شد چرا تنهاست؟ او در پاسخ گفت در یک دفاع شخصی مجبور شد آن‌ها را بکشد و برای اینکه بتواند زنده بماند گوشت شرکای خود را خورده است اما چیزی که او گفت قابل باور نبود و به همین دلیل پس از ۴۰ سال حبس از زندان آزاد شد. در آن زمان آلفرد بیشترین سال‌های حبس را در تاریخ ایالت متحده آمریکا کشید.

آلبرت فیش

آلبرت فیش یکی از جانی‌های تمام عیار جهان است. او یک بیمار سادیسمی بود که از آزار دیگران به طرز عجیب و غریبی لذت می‌برد. در کنار قتل‌های سریالی و تجاوز به کودکان، او اقرار به آدمخواری هم کرده بود.

سی ساگاوا

ساگاوا یک دانشجوی ادبیات انگلیسی ژاپنی در پاریس بود که در سال ۱۹۸۱ همکلاسی خود را با ضرب گلوله کشت. پس از کشتن وی، ساگاوا دو روز طول کشید که بدن مقتول را تکه تکه کرده و گوشت آن را بخورد.
پس از ارتکاب این عمل، ساگاوا توسط پلیس فرانسه دستگیر شد ولی به علت جنون و دیوانگی که به وی نسبت داده شد به پای میز محاکمه نرفت.

پیشنهاد مطالعه: مطلب سرگذشت باورنکردنی مردی که بدون داشتن مغز زندگی کرد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های علم، جستجو به دنبال زندگی در سیارات دیگر است.

فرا زمینی ‌ها واقعا وجود دارند

اگر چه حیات فرازمینی‌ها تا به حال کشف نشده است و شاید اصلا هم وجود نداشته باشد، با این وجود جستجوهایی که در این زمینه انجام می‌شود، هم از نظر علمی و هم فلسفی اهمیت دارد. با مجله دلتا همراه شوید تا ببینیم آیا فرا زمینی ‌ها واقعا وجود دارند ؟

وجود تکنولوژی پیشرفته در دوران گذشته

کشفیات باستان شناسان پرده از اشیا و تصاویری برداشته که قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل بر می‌گردد. برای مثال یکی از این کشفیات تصاویری روی دیوارها هستند که قدمت آن‌ها متعلق به دوران مصر باستان است، به این نقاشی‌ها و خطوط، هیروگلیف گفته می‌شود و در واقع تصاویری شبیه به هلیکوپتر هستند. سوال این جاست که در آن دوران که خبری از این تکنولوژی‌ها نبوده است، چطور از چنین چیزی با خبر بوده‌اند؟ ممکن است تکنولوژی که ما امروزه در اختیار داریم، از جایی خارج کره زمین به ما منتقل شده باشد!

سیگنال عجیبی به نام WOW

در سال ۱۹۷۷ محققان یکی از دانشگاه‌های آمریکا، در حال بررسی سیگنال‌های یک تلسکوپ رادیویی بودند که به مورد عجیبی برخوردند. آن‌ها به سیگنال ۶EQUJ5 رسیدند که سیگنالی بسیار قدرتمند است. اما نکته بسیار عجیب این بود که این سیگنال از جایی دریافت شده بود که حتی در آن محدوده تا فاصله ۲۲۰ میلیون سال نوری هیچ ستاره‌ای وجود نداشته است. به عبارت دیگر این سیگنال که اسم WOW روی آن گذاشته شده بود، از فضایی کاملا خالی به دست آن‌ها رسیده بود. این سیگنال ۳۷ ثانیه طول کشید.

اسناد فیزیکی

از افرادی در جاهای مختلف خبر وجود فرا زمینی‌ها شنیده شده است اما وقتی این گفته‌ها همراه با سند و مدرک باشد، نمی‌توان بی‌اعتنا از کنار آن‌ها گذشت. در سال ۱۹۵۷ یکی از ماهیگیران آرژانتینی ادعا کرد که یک دیسک پرنده را در آسمان دیده و بعد هم منفجر شده است البته نه یک انفجار عادی، انفجاری بسیار درخشان و بی‌مانند. او قطعه‌ای فلز را از این دیسک پرنده منفجر شده برداشته بود که از جنس فلزی ناشناخته است، بعدها معلوم شد که این فلز ناشناخته منیزیم بسیار خالصی است که تولید آن توسط انسان‌ امکان‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه: زمین در حال نابودی است! را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید برای همه ما جالب باشد تا در خصوص میزان عمرمان مطلع شویم.

حداکثر عمر انسان

محققان با کمک هوش مصنوعی و اطلاعات پزشکی و دی ان‌ ای صد‌ها هزاران داوطلب اپلیکیشنی توسعه دادند که حداکثر عمر انسان را تخمین می‌زند. طبق این اپ حداکثر عمر انسان ۱۵۰ سال است. با مجله دلتا همراه باشید.

محققان اپلیکیشنی برای پیش بینی حداکثر عمر انسان توسعه داده‌اند. این نرم‌افزار نشان می‌دهد انسان هیچ گاه نمی‌تواند بیش از ۱۵۰سال عمر کند.

محققان حوزه‌های زیست شناسی و بیوفیزیک انبوهی از اطلاعات پزشکی و دی ان‌ای مربوط به صد‌ها هزار داوطلب در انگلیس و آمریکا را به یک سیستم هوش مصنوعی وارد کردند.

به این ترتیب آن‌ها یک نرم‌افزار مخصوص گوشی‌های آیفون ساختند که با دریافت اطلاعات ورودی کاربر می‌تواند نرخ سالمندی و حداکثر  سن او را تخمین بزند. آن‌ها طی تحقیقات خود متوجه شدند ۲ پارامتر طول عمر انسان را تعیین می‌کنند که هر دو عوامل چرخه حیات و چگونگی واکنش بدن انسان را پوشش می‌دهند.

  • پارامتر اول سن زیستی انسان است که با استرس، شیوه زندگی و بیماری‌ها مرتبط است.
  • پارامتر دوم میزان انعطاف‌پذیری انسان است که نشان می‌دهد پارامتر عوامل با چه سرعتی به حالت نرمال بر می‌گردد.

پژوهشگران با کمک این اطلاعات متوجه شدند طولانی‌ترین عمر یک انسان احتمالا ۱۵۰ سال است و احتمال عمر بیشتر از این سن تا حدودی ناممکن است.

این یافته براساس نمونه‌های خونی و مطالعه طولی دی ان ای انجام شد که گروهی از محققان یک شرکت فناوری زیستی سنگاپوری و مرکز تحقیقات سرطان رزول پارک نیویورک بر روی آن تحقیق کردند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا حیوانات هم گریه می‌کنند و اشک می‌ریزند؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فقط ۳ درصد اکوسیستم موجود روی زمین، هنوز دارای شرایط زیست محیطی دست نخورده است و انسان‌ باعث نابودی ۹۷ درصد اکوسیستم زمین شده است.

زمین در حال نابودی

ارزیابی‌های قبلی نشان می‌داد که ۲۰ تا ۴۰ درصد زمین هنوز توسط انسان‌ها به نابودی کشیده نشده است، اما بررسی‌های جدید تصویر بسیار ناامید کننده‌تری از شرایط زمین را نشان می‌دهد و انسان ۹۷ درصد اکوسیستم زمین را به نابودی کشانده است. تصاویر ماهواره‌ای جزئیات زیادی از آنچه روی زمین اتفاق می‌افتد ارائه نمی‌دهد، اما براساس همین تصاویر موجود نیز، زمین در حال نابودی به دست انسان است. با مجله دلتا همراه باشید.

انسان چه بر سر طبیعت آورده است؟

بسیاری از گونه‌های گیاهی و زیست‌گاه‌های طبیعی حیوانات، با دخالت انسان از بین رفته‌اند. شکار بی‌رویه حیوانات و خصوصا گوشت‌خواران، باعث شده است برخی گونه‌های حیوانی منقرض شوند. بسیاری از حیوانات نیز به دلیل حضور انسان در زیست‌گاه‌های طبیعی دچار بیماری‌های مختلف شده و جان خود را از دست داده‌‌اند. نقشه‌های ماهواره‌ای نشان می‌‌دهد که تعداد گونه‌های جانوری هر روز کمتر می‌شود.

انسان‌ها نه تنها در از بین بردن حیوانات وحشی نقش موثری داشته‌اند، بلکه با از بین بردن جنگل‌ها و ساخت و ساز بی‌رویه، به گونه‌های طبیعی نیز صدمه وارد کرده‌‌اند.

در حال حاضر اکوسیستم‌های دست نخورده‌ای که تیم تحقیقاتی شناسایی کرده‌اند به کنگو، تانزانیا، جنگل‌های بارانی آمازون‌، سیبری و جنوب شیلی مربوط می‌شود.

محققان می‌گویند اگر انسان‌ها به خود بیایند، می‌‌توانند ۲۰ درصد اکوسیستم نابوده شده زمین را به حالت عادی برگردانند و مانع نابودی زمین شوند. محققان از شش موقعیت جغرافیایی روی زمین صحبت می‌کنند که قابلیت احیا شدن را دارند. شرق روسیه، شمال کانادا، آلاسکا، جنگل بارانی آمازون، صحرای ساهارا و جنگل گرمسیری کنگو از جمله مناطقی هستند که با وجود اینکه اکوسیستم زیستی آن‌ها آسیب دیده است، اما قابلیت احیا شدن دارند.

باید دید آیا انسان فکری به حال نابودی اکوسیستم‌های طبیعی زمین می‌کند یا همین روال را ادامه می دهد تا به نابودی ۱۰۰ درصدی برسد!

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه سه بعدی می‌بینیم؟ را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قبیله‌ای بومی در یکی از جزایر اندونزی بر اثر جهش ژنتیکی چشم‌هایی به رنگ آبی براق دارند.

رنگ چشمان اعضای یک قبیله

رنگ چشمان اعضای یک قبیله در منطقه سوالوسی در جنوب شرقی اندونزی بسیاری را شگفت زده کرده است. یک جهش ژنتیکی باعث شده اعضای این قبیله چشمانی به رنگ آبی متالیک پیدا کنند، رنگ چشمی که در اندونزی بی‌نهایت کمیاب است. مردم این کشور بیشتر مو و چشم سیاه دارند. با مجله دلتا همراه باشید.

مردم بوتون در نوزدهمین جزیره بزرگ اندونزی به همین نام زندگی می‌کنند که در منطقه سوالوسی در جنوب شرقی این مجمع ‌الجزایر واقع است.

سندروم واردنبورگ و رنگ چشمان اعضای یک قبیله

سندروم واردنبورگ جهشی ژنتیکی و وراثتی است که بنا به تخمین، از هر ۴۲ هزار نفر، یک نفر آن را دارند.

این سندروم علاوه بر تاثیرات غیرعادی بر رنگدانه‌های عنبیه چشم، که باعث پیدایش چشمانی با رنگ‌های متفاوت می‌شود، ممکن است باعث از دست رفتن شنوایی هم بشود.

این جهش ژنتیکی و سندروم باعث شده اعضای این قبیله چشمانی به این رنگ پیدا کنند، رنگ آبی متالیک در اندونزی بی‌نهایت کمیاب است و مردم این کشور اکثرا مو و چشم سیاه دارند.

کورچنوی پاساریبو، زمین‌شناس اهل جاکارتا پایتخت اندونزی، روز ۱۷ سپتامبر سال گذشته در دیداری از این جزیره، از مردمان قبیله عکس گرفت.

این عکاس ۳۸ ساله از سال ۲۰۱۹ مشغول ثبت زندگی در مناطق روستایی اندونزی بوده و توجه خاصی به قبایل گوناگون و میراث فرهنگی آن‌ها دارد.

وی گفت که عکاسی حرفه تمام وقتش نیست، بلکه عشق و سرگرمی است. کار واقعی من زمین‌شناسی در معدن نیکل است، عکاسی سرگرمی من است. پاساریبو می‌گوید منحصر‌به‌فرد بودن چشم‌های آبی برایش الهام ‌بخش بوده ‌است.

رنگ چشمان اعضای یک قبیله

پیشنهاد مطالعه: مطلب عاقبت مرد سریلانکایی که کرونا را با آب مقدس درمان می‌کرد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زنان و کودکان بدون وجود ریش و موی صورت به راحتی زندگی می‌کنند اما چرا در مردان ریش یا موی صورت وجود دارد؟

ریش در مردان

محققان فرضیه هایی برای وجود ریش در مردان طی تکامل انسان محتمل دانسته‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا با فرضیه‌های وجود ریش در مردان آشنا شوید.

۱- برتری (نشان دهنده قدرت بیشتر) مردان با ریش بیشتر

برای کمک به مشخص شدن منشا تکامل ریش و صداها، محققان آزمایشی کردند که آیا داشتن ریش بییشتر و صدای کلفت مردان، باعث جذاب‌تر و قوی‌تر به نظر رسیدن از نظر دیگران می‌آید یا خیر؟

آن‌ها از ۲۰ مرد و ۲۰ زن خواسته‌اند که تسلط و جذابیت شش مرد را که در ۴ نوبت از آن‌ها فیلمبرداری شده ارزیابی کنند و در هر فیلمبرداری اجازه دادند تا موهای صورت مردان آزمایش بیشتر رشد کند. سپس با نرم افزار رایانه‌ای چهار نسخه از هر ویدیو با تغییر صدای بم‌تر و زیرتر تهیه شد. نتایج حاصل از این تحقیقات نشان داد که ریش به صورت پیوسته بر میزان جذابیت مردان تاثیر نمی‌گذارد، اما کسانی که اجازه می‌دهند موهای صورتشان رشد کند، قوی‌تر تلقی می‌شوند.

در یک پژوهش نشان داد زنان و مردان، ریش بیشتر مردان را نشانه قوی‌تر، پیرتر بودن آن مرد می‌دانند و احتمالا دلیل تکاملی ریش، ترساندن رقبا و پیروزی بر آن‌ها بوده است.

۲- جلوگیری از ضربه به صورت به‌خاطر ریش مردان

گذشته از تقویت صفات تسلط (و فراهم کردن زمینه‌های مناسب پرورش باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها)، ریش ممکن است هدف بسیار عملی نیز داشته باشد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رشد ریش ضخیم، فک انسان را از ضربه و آسیب محافظت می‌کند.

تحقیقات قبلی حاکی از آن است دست انسان به‌عنوان سلاح به شکل و فرم امروزی تکامل یافته است و صورت انسان به طور طبیعی برای مقاومت در برابر نیروی و ضربه شکل گرفته است.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که ریش همچنین می‌تواند در هنگام درگیری‌های جسمی با دیگر مردان، حس قدرت بیشتری بدهد. محققان جمجمه محکم انسان را که با مو و ریش تکامل یافته از پشم گوسفند پوشیده شده است را مرتبط با درگیری‌های مردان در مواجهه با حوادث مختلف طی تکامل می‌دانند.

آزمایش‌های محققان نشان داد که ریش ۳۷٪ بیشتر جلو ضربه را می‌گیرد و نسبت به افراد بدون ریش نیروی آن را جذب می کند و ۴۵% دیرتر موجب شکستگی استخوان شد.

وجود این ویژگی‌های متمایز که باعث افزایش مدت زمان وراد شدن ضربه تا برخورد آن به صورت می‌شود از این فرضیه حمایت می‌نماید که ریش انسان از مناطق آسیب‌پذیر اسکلت صورت در برابر آسیب‌های مضر محافظت می‌کند.

۳- آندروژن و موهای بیشتر صورت مردان

کودکان بعد از بلوغ هورمون‌های جنسی ترشح می‌کنند. هورمون‌های موسوم به آندروژن‌ها، که در هر دو جنس وجود دارد، موهای حجیم را تحریک می‌کنند تا تیره و درشت شوند. قسمت‌های زیر بغل و جنسی بیشتر به تستوسترون و سایر آندروژن‌ها حساس هستند، به همین دلیل هم در زن و مرد بعد از بلوغ موهای تیره در آن مناطق رشد می‌کند.

اما مردان سطح آندروژن بالاتری نسبت به زنان دارند. بنابراین رشد موهای آن‌ها بیشتر از خانم‌ها تغییر می‌کند. موهای بدن تیره‌تر می‌شوند و موهای صورت جوانه می‌زنند، که معمولاً از لب فوقانی شروع می‌شود و به گونه‌ها و چانه گسترش می‌یابد.

این نکته را اما باید بدانید که میزان هورمون تستوسترون مردان دلیل وجود ریش بزرگ‌تر یا بیشتر نیست، بلکه ژنتیک عامل اصلی در مقدار بیشتر ریش است.

ریش در مردان

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطابق یک باور عمومی، افرادی که میزان بهره‌هوشی (IQ) آن‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، تیزهوش نامیده می‌شوند.

نشانه های باهوشی

در سنجش‌های سنتی‌تر تیزهوشی، افرادی که میزان بهره‌هوشی (IQ) آن‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، باهوش نامیده می‌شوند. این حد مشخص در نمونه‌گیری‌های مختلف، با توجه به نوع آزمون و جامعه آماری که بهره‌هوشی به صورت نسبی نسبت به آن سنجیده می‌شود، متفاوت است. در این مطلب از مجله دلتا برخی نشانه های باهوشی و تیزهوشی را به شما می‌گوییم. با ما همراه باشید.

برخی نشانه های باهوشی در افراد

۷ علامتی که نشان می‌دهد شما از میانگین ضریب هوشی جامعه، هوش بیشتری دارید:
۱. اگر بزرگترین فرزند خانواده باشید.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فرزندان بزرگتر معمولا افراد باهوش‌تری نسبت به فرزندان کوچکتر هستند. این هوش بیشتر به سبب عوامل ژنتیکی نبوده بلکه ریشه در روانشناسی و تعادل خانواده دارد.
۲. اگر کلاس موسیقی رفته باشید.
یک پژوهش در سال ۲۰۱۱ به این داده دست یافته است که هوش کلامی کودکان چهار تا شش سالی که به کلاس موسیقی رفته‌اند، افزایش پیدا کرده است.

۴. اگر لاغر باشید.
یک بدن سالم ارتباط نزدیکی با یک ذهن سالم دارد. در این ارتباط یک پژوهش فرانسوی که در سال ۲۰۰۶ انجام شده است به داده‌هایی دست یافتند که افراد چاق در امتحان لغاتی که از آن‌ها گرفته ‌شده است، تنها ۴۴ درصد کلمات را درست به یاد می‌آوردند، در حالی که این عدد در افراد لاغر ۵۶ بوده است.

۵. اگر چپ دست باشید.
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که افراد چپ دست دارای تفکر چند وجهی هستند. این امر در ظهور خلاقیت‌های متفاوت بسیار تاثیرگذار است.

۶. اگر صاحب گربه هستید.
یک پژوهش که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داده است که افراد صاحب سگ، افرادی اجتماعی هستند؛ در حالی که افراد صاحب گربه از هوش بیشتری برخوردارند.

۷. اگر قد بلندی دارید.
تحقیقی که در دانشگاه پرینستون انجام شده است نشان داده است کودکانی که قد بلندتری نسبت به دیگر بچه‌ها داشته‌اند در آزمایش‌های شناختی بسیار بهتر عمل نمودند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین آرایش‌های جهان را در این قبیله آفریقایی ببینید! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در دره امو هشت قبیله مختلف با جمعیتی حدود 20 هزار نفر زندگی می‌کنند و حمله به گله‌های گاو یک مسئله اساسی بین مردمان این قبایل است.

قبیله سوری

از قبایل متعددی که در دنیا شناخته شده است، می‌توان به قبیله سوری اتیوپی اشاره کرد. قبیله‌ای که با پخش تصاویری از مردمش در دنیا همگان را به تعجب واداشت. این قبیله که در دره اومو در کشور فقیر اتیوپی زندگی می‌کنند، امروز تبدیل به موضوعی برای صحبت، عکاسی و حتی جذب گردشگر در تمام دنیا شده‌اند. همچنین اگر با دنیای مد و فشن آشنایی دارید، شاید باورتان نشود که مردم این قبیله را می‌توان یکی از سردمداران فشن و مد دانست. در این مطلب مجله دلتا شما را با قبیله سوری اتیوپی، نحوه زندگی آن‌ها، آداب و رسومشان و آرایش مخصوص آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

قبیله سوری و هنر آرایش

اعضای قبیله‌ای در اتیوپی با گل و رنگ‌های مختلف آرایش خیره کننده خود را به نمایش گذاشتند. این قبیله که سوری (suri) نام دارد در دره امو سکونت دارند و هنر آرایش خود را به گردشگران نشان می‌دهند.

هنر آرایش با گل و رنگ در حالی در بین اعضای این قبیله رواج دارد که جنگ بین این قبیله و دیگر قبایل بر سر گاو بسیار خشونت بار و مرگبار است.

زندگی در دره امو

در دره امو هشت قبیله مختلف با جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و حمله به گله‌های گاو یک مسئله اساسی بین مردمان این قبایل است.

اسلحه کلاشینکف یکی از سلاح‌های اصلی قبیله سوری در جنگ با دیگر قبایل است. مقامات اتیوپی نیز در جنگ‌های این قبایل دخالتی نمی‌کنند.

توری بون عکاس ۵۶ ساله اهل بالی اندونزی طی سه روز به میان اعضای این قبیله رفته و عکس‌هایی از آنان گرفته است.

قبیله سوری

پیشنهاد مطالعه: مطلب شوکه‌کننده‌ترین مراسم خواستگاری جهان! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

درسال ۲۰۱۲ بروس بریجمن دانشمند علوم اعصاب ۶۷ ساله با همسرش برای دیدن یک فیلم سینمایی به سینما رفت و برای دیدن فیلم عینک سه‌بعدی تهیه کرد پس از اتمام فیلم زندگی او دچار تغییر شد.

سه بعدی

ما موجودات سه بعدی هستیم که در یک دنیای سه بعدی زندگی می‌کنیم اما چشمان ما فقط دو بعد را به ما نشان می‌دهد. با مجله دلتا همراه ما باشید.

این دانشمند که تا پیش از این دید سه بعدی نداشت و تمام چیزها را مانند تصویری می‌دید برای مثال دور شدن پرنده را نمی‌دید و تنها کوچک شدن پرنده را تا اینکه او را نبیند، به یکباره جهان را توانست به صورت سه‌بعدی ببینید و او از این اتفاق به هیجان آمد. او گفت” که یکباره بازیگرها را می‌دیدم که از کادر بیرون می‌روند در حال که تا قبل از این درکی از آن نداشتم.” این اتفاق یعنی داشتن دید دو بعدی در حدود ۵% تا ۱۰٪ مردم جهان وجود دارد.

سه بعدی

چرا برخی افراد جهان را دوبعدی می‌بینند؟

ما موجودات سه بعدی هستیم که در یک دنیای سه بعدی زندگی می کنیم اما چشمان ما فقط دو بعد را به ما نشان می دهد. عمق چیزی که فکر می‌کنیم می‌توانیم ببینیم، ترفندی است که مغز ما آموخته است. و حاصل تکامل که چشم ما و قرار گرفتن چشم‌ها در جلوی صورت ما هست. برای اثبات این موضوع، یک چشم را ببندید و سعی کنید تنیس بازی کنید. برایتان واقعا سخت می‌شود چون نمی‌توانید نزدیک شدن توپ را به درستی تشخیص دهید.

بیشتر حیوانات شکارچی برای اینکه طعمه خود را شکار کنند از آن فاصله می‌گیرند، چون بینایی استریوسکوپی دارند. اما بیشتر حیوانات گیاه خوار چشمانشان در کنار سرشان قرار دارند تا بتوانند بیشتر محیط اطراف خود را ببینند. اما در این حالت آنها نمی‌توانند درک درستی از عمق داشته باشند.

افراد با دید دوبعدی چگونه می‌بینند؟

افرادی که یک چشم دارند یا مشکلات بینایی( تنبلی چشم و …) در یک چشمشان دارند ممکن است، جهان را دو بعدی ببینند. اما می‌توانند زندگی خوبی داشته باشد. البته مغز این افراد می‌تواند چیزی را که نزدیک می‌شود را با بزرگتر شدن اندازه آن تشخیص دهد، بنابراین می‌توانند به راحتی زندگی کنند.

این افراد درست مثل وقتی که، در یک صفحه نمایش بزرگ تلویزیون فیلم تماشا می‌کنید، مغز آنچه را می‌بینید می‌فهمد، اگرچه اطلاعات سه بعدی از آن‌ها نمی‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ترسناک‌ترین قبیله آدمخوار در اندونزی! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سرنوشت مردی که تلاش داشت تا با آب مقدس به همه گیری کرونا در سریلانکا و هند پایان دهد، سوژه رسانه‌ها شد.

مرد سریلانکایی

یک مرد سریلانکایی که تلاش داشت تا کرونا را با «آب مقدس» درمان کند، سرانجام به وسیله این بیماری جان خود را از دست داد. با مجله دلتا همراه باشید.

مرد سریلانکایی که تلاش داشت تا کرونا را با «آب مقدس» درمان کند

«الیانتا وایت» که ۴۸ ساله بود و پیش از این به درمان ستارگان ورزشی و سیاستمداران سریلانکا، از جمله نخست وزیر این کشور پرداخته بود، در ماه نوامبر مدعی شد که قادر است به همه گیری کرونا در سریلانکا و کشور همسایه یعنی هند با ریختن آب مقدس خود در داخل رود‌ها پایان بخشد.

در ابتدا «پاویترا وانیاراچی» وزیر بهداشت سریلانکا از ایده وی برای درمان با آب مقدس حمایت کرد؛ اما دو ماه بعد خود به بیماری کرونا مبتلا شد و کارش به بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه کشید.

الیانتا وایت در سال ۲۰۱۰ نیز توانست توجه‌های بین المللی را کسب کند. در آن سال «سچین تندولکر» کاپیتان سابق تیم ملی کریکت هند به شکل عمومی از وی بخاطر درمان جراحت زانو‌اش تشکر کرد و گفت این کار سبب شد تا وی بتواند در مسابقه‌ای که بین تیم‌های بین‌المللی کریکت برگزار می‌شود، به پیروزی برسد.

در سال ۲۰۱۰، این مرد سریلانکایی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت که از سن ۱۲ سالگی دارای قدرتی خاص بوده است. او همچنین به درمان دیگر ستارگان کریکت هند نیز پرداخته بود.

خانواده وی گفتند که وی از تزریق واکسن کووید- ۱۹ خودداری کرد. پس از مرگ وی بر اثر کرونا، جسد او در گورستان کلمبو بر طبق مقررات قرنطینه‌ای سوزانده شد. «ماهیندا راجاپاکسا» نخست وزیر کنونی سریلانکا که خود نیز از افرادی بود که از این الیانتا وایت مشاوره می‌گرفت، در سخنانی در حساب توییتری خود نوشت: میراث او در تمام زندگی ادامه خواهد یافت. او بیماری‌های مختلفی را شفا داده بود.

این در حالی است که پزشکان زیادی با وی مخالف بودند و او را فردی شیاد توصیف می‌کردند؛ تا جایی که پزشکان طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند) نیز ادعا‌های او را رد می‌کردند.

درمان کرونا

پیشنهاد مطالعه: مطلب قبیله عریان و آدمخوار دانی! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سنت پرتاب کردن قربانی به دهانه کوه آتشفشان در اندونزی به افسانه‌ای قدیمی باز می‌گردد.

سنت پرتاب کردن قربانی

سنت پرتاب کردن قربانی به دهانه کوه آتشفشان از زمان‌های گذشته در میان مردم قوم تنگر باقی مانده است و آن‌ها هم پیش‌کش‌های خود را به این کوه می‌آورند. با مجله دلتا همراه باشید.

مراسم سنت پرتاب کردن قربانی به دهانه کوه آتشفشان

هزاران نفر از مردم اندونزی در مراسمی عجیب چند صد ساله، محصولات کشاورزی و حتی دام‌هایی مانند بز و مرغ را به دهانه آتشفشان می‌ریزند.

جشنواره موسوم به یادنیا کاسادا هر سال در دهانه کوه آتشفشانی برومو واقع در جاوه شرقی اندونزی برگزار می‌شود و مردم قبیله تنگر انواع میوه، سبزیجات و دام‌های خود را برای جلب رضایت خدایان هندو و ایجاد رفاه برای جوامع خود به درون دهانه آتشفشان می‌ریزند.

یکی از اهالی تنگر که مرغی را با خود به جشنواره آورده بود می‌گوید من امروز مرغی برای نیاکان آوردم. فرد دیگری هم در حالی که محصولات کشاورزی با خود حمل می‌کرد گفت: من این محصولات را آوردم تا مزارعم حاصلخیز شود و محصول خوبی داشته باشم. او می‌گوید من هر ساله به اینجا می‌آیم. برخی از شرکت‌کنندگان نیز با تور‌هایی که در دست دارند تلاش می‌کنند نذورات پرتاب شده را بگیرند.

بامبانگ سوپراپتو رئیس انجمن جامعه هندو‌ها در این منطقه گفت: نمی‌توان مراسم را در جای دیگری یا به صورت مجازی برگزار کرد. مسئولان مراسم پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای اعمال می‌کنند و شرکت‌کنندگان نیز تست کرونا می‌دهند.

افسانه مراسم سنت پرتاب کردن قربانی

این جشنواره براساس افسانه‌ها به قرن پانزدهم بازمی‌گردد، جایی که پادشاه و ملکه جاوا پس از سال‌ها ازدواج نتوانستند بچه‌دار شوند. دعای آن‌ها مستجاب شد و به آن‌ها وعده ۲۵ کودک داده شد، به شرط اینکه کوچک‌ترین فرزند خود را با انداختن به دهانه آتشفشان کوه برومو قربانی کنند.

افسانه‌ها حاکی از آن است که این کودک برای تضمین شکوفایی و خوشبختی مردم تنگر با میل خود درون آتشفشان پرید. حالا این سنت عجیب تا امروز ادامه دارد و تنگری‌ها به جای انسان محصولات کشاورزی و حیوانات را درون آتشفشان می‌ریزند.

سنت پرتاب کردن قربانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب شوکه‌کننده‌ترین مراسم خواستگاری جهان! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زمانی که حرف از مغز به میان می‌آید، سوالی که در ذهن بسیاری شکل می‌گیرد این است که آیا ابعاد و اندازه آن اهمیتی دارد یا خیر؟ یکی از شناخته شده ترین باورهای نادرست در این باره آن است که هرچه مغز بزرگ‌تر باشد بهتر است. اما اگر اینطور باشد تکلیف آن‌هایی که در دو طرف طیف یاد شده هستند چه می‌شود؛ یعنی آن‌هایی که یا مغزهای کوچک دارند یا مغزهای خیلی بزرگ؟

نادر ترین یافته های پزشکی

بشر برای زنده ماندن به چه اندازه از مغز خود نیاز دارد؟ با نگاهی به آرشیو تاریخچه پزشکی با مواردی روبرو می‌شویم که یا مغزهایی بسیار کوچک داشته‌اند یا اینکه بزرگ‌ترین مغزها را در سرهای خود جای داده‌اند و زندگی‌شان هم دست بر قضا کاملا طبیعی بوده است. در ادامه این مطلب با مجله دلتا همراه باشید تا شما را با برخی از نادر ترین یافته های پزشکی در این رابطه آشنا کنیم.

مرد فرانسوی و نادر ترین یافته های پزشکی

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ پزشکان یک پدیده عجیب را کشف کردند که آن هم در مورد یک مرد خدمتکار ۴۴ ساله بود که با یک مغز بسیار کوچک زندگی معمولی خود را پیش می برد.

این مرد فرانسوی بعد از احساس ضعف در پای چپ خود و آن هم به مدت دو هفته، به بیمارستان مراجعه کرد. پزشکان بعد از اسکن مغزی او متوجه وجود یک محفظه پر از آب داخل مغزش شدند و به شدت از این قضیه شگفت زده شده بودند.

این اسکن‌ها نشان می‌داد که این مرد مغزی در سر خودش ندارد؛ در حالی که مایع مغزی نخاعی به شکل طبیعی در سر او جریان دارد اما از یک قسمت خورده می‌شود و به دلیل اینکه این مایع وارد سیستم گردش خون او شود، در یک فضای دیگر جای می‌گیرد سپس با بررسی‌های مختلف متوجه شدند که او یک مغز بسیار کوچک در سر خود دارد.

ماجرا ریشه در کودکی او داشت

یک فضای سیاه بزرگ با تجمع مایع مغزی نخاعی در مغز این مرد ساخته شده بود. زمانی که این مرد نوزاد بود، یک دستگاه مخصوصی را به سر او وصل کردند و آب اضافه مغزش را بیرون کشیدند و این دستگاه تا سن ۱۴ سالگی به سر او وصل بود تا این که او از ضعف زیاد و ناتعادلی در قسمت پای چپ شکایت کرده و به بیمارستان مراجعه کرد.

این مرد زندگی طبیعی خودش را پیش می‌برد. حتی ازدواج هم کرده بود و دو فرزند داشت. آزمایش‌ها نشان داد که سطح آی کیو در این مرد ۷۵ است که با عدد ۱۰۰ فاصله زیادی دارد اما باز هم جزو ناتوانی ذهنی محسوب نمی‌شود، اما چیزی که قابل توجه است، این است که این مغز به شدت کوچک حتی دیده هم نمی‌شود اما چگونه توانسته است یک زندگی نرمال را برای این مرد فراهم کند؟

زندگی بدون مغز

البته در سال گذشته تحقیقات نشان داد که افراد دیگر هم بوده‌اند که با شرایط عجیب مغزی زندگی کرده‌اند و این مرد نهمین فردی بود که بدون مخچه زندگی می‌کرد. مخچه بخشی از مغز محسوب می‌شود که عملکرد‌های مهم مثل تعادل، حرکات بدن و یادگیری را کنترل می‌کند.

یک خانم ۲۴ ساله هم در کشور چین به دلیل حالت تهوع زیاد به بیمارستان مراجعه کرد و پزشکان متوجه شدند که از یک وضعیت نادر به نام نداشتن مخچه رنج می‌برد.

جالب است بدانید که در یک مطالعه دیگر متوجه شدند که یک فرد ۱۲ ساله بدون مغز و فقط با یک ساقه مغزی توانسته خودش را سر پا نگه دارد و بعد از مدتی بدون داشتن یک مغز کامل از دنیا رفت و این وضعیت بسیار نادر است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۷ باور غلط در مورد بدن انسان را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همه انسان‌ها و بیشتر حیوانات خمیازه می‌کشند. حتی فکر کردن در مورد خمیازه کشیدن نیز باعث می‌شود که شما این کار را انجام دهید.

خمیازه کشیدن انسان

شما نباید سعی کنید خمیازه را از بین ببرید یا از آن جلوگیری نمایید، زیرا علت خمیازه کشیدن انسان این است که بدن بنا به مسائلی، به آن نیاز دارد. خمیازه کشیدن یکی از مسری‌ترین و غیرقابل کنترل‌ترین کارهایی است که بدن انجام می‌دهد. با مجله دلتا همراه باشید.

در مورد اینکه چرا مردم خمیازه می‌کشند نظریه‌های زیادی وجود دارد. یک نظریه مشهور این است که خمیازه کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری وارد بدن شما شود. اما این نظریه تا حدود زیادی نفی شده است. در این مطلب به بررسی یک سری آزمایشات تعجب آور در مورد خمیازه کشیدن پرداخته‌ایم که در ادامه آن ها را می‌خوانیم.

نظریه‌های خمیازه

دلایل خمیازه، حتی اگر خسته نباشید

علمی‌ترین نظریه در مورد اینکه چرا خمیازه می‌کشیم مورد تایید است تنظیم درجه حرارت مغز است. دانشمندی به نام گالوپ از دانشگاه پرینستون می‌گوید: طبق آزمایشات ما بر روی انسان و موش‌ها، خمیازه کشیدن باعث خنک شدن مغز می‌شود. ایده اصلی تحقیقات آن‌ها این است:

  • وقتی انسان شروع به خمیازه می‌کند، کشش شدید فک او باعث افزایش جریان خون در گردن، صورت و سرش می‌شود.
  • نفس عمیق کشیدن در هنگام خمیازه، جریان مایع نخاعی و خون را از مغز به سمت پایین تحمیل می‌کند.
  • هوای خنک تنفسی در دهان باعث خنک شدن این مایعات می‌شود.
    گالوپ می گوید: “این فرآیند‌ها ممکن است مانند یک رادیاتور عمل کنند و خون را از مغز خارج کنند در حالی که خون خنک‌تری از ریه‌ها و اندام‌ها وارد می‌کنند و در نتیجه سطح مغز را خنک می‌گردانند”.

آزمایش تاثیر دمای هوا بر میزان خمیازه

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۴ که در مجله معتبر Physiology & Behavior منتشر شده است، با بررسی عادات خمیازه ۱۲۰ نفر نشان می‌دهد که خمیازه در زمستان کمتر اتفاق می‌افتد. اگر دمای مغز بیش از حد معمول باشد، استنشاق هوا می‌تواند به خنک شدن آن کمک کند.

اما فرضیه گالوپ پیش بینی می‌کند که هوای سرد در پاییز و زمستان بهتر می‌تواند باعث تنظیم شدن دمای مغز شود بنابراین در فصول سرد بیشتر خمیازه می‌کشیم اما در فصول گرم سال که درجه دمای محیط افزایش می‌یابد، انسان برای خنک نگه داشتن مغز خود به طور غیرارادی کمتر خمیازه می‌کشد.

محققان طی مطالعه‌ای از ۸۰ عابر پیاده خواستند تا تصاویر خمیازه کشیدن مردم را مشاهده کنند. مردم اغلب وقتی دیگران را می‌بینند که در حال خمیازه کشیدن هستند، خمیازه می‌کشند.

نهایتا مشخص شد که در هوای خنک، ۴۵ درصد از مردم وقتی به این تصاویر نگاه می‌کنند خمیازه می‌کشند. اما در هوای گرم‌تر، فقط ۲۴٪ از مردم خمیازه می‌کشند علاوه بر این، افرادی که در هوای خنک بیرون باشند، بیشتر خمیازه می‌کشیدند و آن‌هایی که در هوای گرم کمتر بیرون می‌رفتند، خمیازه کمتری می‌کشیدند.

بنابراین طبق نتایج حاصل شده از تمامی تحقیقات روی این موارد، بدن باید هنگام خنک شدن هوا بیشتر خمیازه بکشد و در هنگام گرم شدن هوا باید کمتر خمیازه بکشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قبیله دانی 25 هزار نفر جمعیت دارد. آن‌ها به قتل و خوردن مایکل راکفلر پسر نلسون راکفلر سیاستمدار آمریکایی متهم هستند.

قبیله عریان و آدمخوار دانی

تصاویری نادر از یک قبیله آدمخوار در گینه نو غربی اندونزی منتشر شده است که متهم به قتل و خوردن مایکل راکفلر معاون اسبق رئیس جمهور آمریکا هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر در مورد قبیله عریان و آدمخوار دانی آشنا شوید.

طبق یافته‌های جدید قبیله دانی در یک بخش دورافتاده از پاپوآ گینه نو غربی در اندونزی زندگی می‌کنند. اجداد آن‌ها متهم هستند که راکفلر ۲۳ ساله را کشته و خورده‌اند. در سال ۱۹۶۱ مایکل راکفلر، پسر نلسون راکفلر که برای جمع‌آوری اطلاعات از زندگی بومی قبایل مختلف راهی این منطقه شده بود، برای همیشه ناپدید شد. حتی جسد او هرگز یافت نشد. گفته می‌شود مایکل نیز به دست افراد همین قبیله کشته و خورده شده است.

قبیله عریان و آدمخوار دانی

قبیله دانی ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد. تا سه دهه پیش آن‌ها آدمخوار بودند تا اینکه توسط مبلغین مسیحی این عمل را متوقف کردند و اکنون قبیله فقط در موارد خاص گوشت خوک می‌خورند.

به تازگی روبرتو پاززی ۴۷ ساله مهندس نرم افزار و عکاس ایتالیایی به میان این قبیله رفته و عکس‌هایی از رهبر قبیله دانی و دیگر اعضای آن گرفته است.

رهبر قبیله دانی بدن خود را با رنگ نقره‌ای و چربی خوک پوشانده است و قلابی از استخوان خوک را در بینی دارد.

قبیله آدمخوار و عریان دانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به نظر شما واکنش‌هایی همچون شادی، ناراحتی، ابزار علاقه و ... تنها مختص ما انسان‌ها هستند؟ به نظر شما آیا حیوانات هم می‌توانند ناراحت شوند و اشک بریزند؟

حیوانات هم گریه می کنند

امدادگران حیوانات در هندوستان مدعی شده‌اند که پس از نجات یک فیل نر که به مدت ۵۰ سال تحت آزار و اذیت قرار گرفته بود، شاهد اشک ریختن این حیوان و ابراز احساسات انسان‌گونه‌ آن شدند. این فیل که راجو نام دارد ۵۰ سال در غل و زنجیر بود و به محض اینکه امدادگران زنجیر و وصله‌های آهنی را از پای او جدا کردند، شروع به اشک ریختن کرد. اما آیا این اشک ناشی از احساسات و عواطف درونی این حیوان بوده است؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا به این سوال پاسخ می‌دهیم که حیوانات هم گریه می کنند یا خیر؟

متخصصان رفتارشناسی حیوانات می‌گویند حیوانات خاصی وجود دارند که ممکن است بنا به شرایط عاطفی دقیقا مشابه با نوزاد انسان‌ها گریه کنند بنابراین با توجه به این ادعا متخصصان شکی در این امر نیست که راجو، فیل نر داستان ما هم از روی احساسات و عواطف خویش اشک می‌ریخت.

اشک حیوانات در زمان مواجه شدن با وقایع

یکی از اعضای سازمان امداد و نجات جانداران حیات وحش در بریتانیا که فیل مذکور (راجو) را به پناهگاه منتقل کرد در مصاحبه با روزنامه‌ گفت: «تیم امداد و نجات با دیدن اشک‌های این فیل در طول عملیات نجات و در حین گشودن زنجیرهایی که به پای این حیوان وصل شده بود، شگفت زده شد. ما کاملا مطمئن بودیم که این حیوان متوجه آزادی خود شده و اشک‌هایش ناشی از احساسات و عواطف درونی‌اش است.»

می‌توان گفت برخی حیوانات هم گریه می کنند مانند فیل‌ها. اشک این جانداران بیشتر در زمان مواجه شدن با غم و اندوه سرازیر می‌شود. مارک بکاف متخصص رفتارشناسی حیوانات در رابطه با این موضوع می‌گوید: «بعضی از پستانداران حتی ممکن است به دلیل از دست رفتن رابطه‌ و تماس خود با فرد یا جانداری دیگر هم گریه کنند. اشک ریختن حیوانات یک واکنش فوق‌العاده قوی و احساسی از سوی آن‌هاست.»

پروفسور بکاف اشاره می‌کند که مطالعات علمی نشان داده مرغ‌ها، موش‌ها و موش‌های صحرایی هم احساسات جالبی دارند و همدلی و همدردی خود را با یکدیگر نشان می‌دهند.

سگ‌ها احساس همدردی و همدلی بسیار قوی دارند

سگ‌ها یکی از اجتماعی‌ترین حیوانات موجود روی کره‌ی زمین هستند. اما تاکنون ثابت نشده که این حیوانات هم مانند فیل‌ها اشک می‌ریزند.

همچنین در بررسی‌های انجام شده بیش از نیمی از صاحبان سگ‌های خانگی مدعی شده‌اند که سگ‌های‌شان هنگامی که آن‌ها ناراحت و غمگین هستند، سعی در تسلی دادن صاحبان دارند. بنابراین سگ‌ها متوجه وجود ناراحتی و غم در انسان‌ها می‌شوند و سعی می‌کنند حس همدردی خود را به گونه‌هایی خاص بروز دهند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندی در کره‌جنوبی توالتی سازگار با محیط‌زیست ساخته است که فضولات را به سوخت تبدیل می‌کند و به کاربران آن نوعی ارز دیجیتال اختصاصی هدیه می‌دهد.

توالت سازگار با محیط‌زیست

با استفاده از توالتی در دانشگاهی در کره‌جنوبی می‌توانید پول قهوه یا موز را پرداخت کنید. چو جائه وان، استاد مهندسی محیط‌زیست در موسسه ملی علم و فناوری اولسان، توالت سازگار با محیط‌زیست را طراحی کرده که به آزمایشگاهی متصل است که از مدفوع برای تولید بیوگاز و کود استفاده می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید.

توالت سازگار با محیط‌زیست

توالت BeeVi که از واژه‌های زنبور (Bee) و چشم‌انداز (vision) گرفته شده است، از پمپ خلا برای ارسال مدفوع به مخزنی زیرزمینی استفاده می‌کند و باعث کاهش مصرف آب می‌شود. در آنجا، میکروارگانیسم‌ها فضولات را به متان می‌شکنند که به منبعی از انرژی برای ساختمان تبدیل می‌شود.

افرادی که از توالت مذکور استفاده می‌کنند، ارزی اختصاصی به نام Ggool هدیه می‌گیرند که به زبان کره‌ای به‌معنای «عسل» است. دانشجویان به‌ازای مشارکت در پروژه توالت، روزانه دَه Ggool دریافت می‌کنند و این پول می‌تواند به کتاب یا فنجان قهوه در یکی از کافه‌های دانشگاه تبدیل شود.

استاد چو توضیح داد که هر فرد متوسط در روز حدود ۵۰۰ گرم مدفوع دفع می‌کند و براساس آزمایش‌های گذشته توالت سازگار با محیط‌زیست این ضایعات می‌تواند به ۵۰ لیتر گاز متان تبدیل شود که می‌تواند نیم کیلووات‌ساعت برق تولید کند. این میزان به‌اندازه‌ای است که ماشین ظرف‌شویی در حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی یک دور ظرف بشوید.

نظر دانشجویان در مورد توالت

یکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی موسسه گفت قبلا فقط به این فکر می‌کرد که مدفوع کثیف است؛ اما اکنون می‌داند گنجینه‌ای باارزش است. دانشجویان می‌توانند از این ارز برای خرید کالاها در دانشکده از قهوه تازه‌دم گرفته تا رشته فوری و میوه و کتاب استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند محصولات مدنظر خود را از فروشگاهی در دانشگاه انتخاب و هزینه‌ی آن را با اسکن کد QR با Ggool پرداخت کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۳ قبیله وحشی که سر انسان را شکار می‌کردند!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کارهایی که بدن ما انجام می‌دهد، اسراری با خود دارد و تمایل ما به باز کردن قفل این اسرار باعث باور کردن بعضی اطلاعات نادرست شده است.

باور های نادرست در مورد بدن

امروزه اطلاعات زیادی در اطراف ما وجود دارد که غالبا نمی‌توانیم باورهای اشتباه را از واقعیت تشخیص دهیم و گاهی اعتقادات غلط نه تنها عجیب نیست، بلکه حتی مضر است. مجله دلتا در این مطلب به باور های نادرست در مورد بدن می‌پردازد و حقایق آن را توضیح می‌دهد. با ما همراه باشید.

۱. مطالعه در تاریکی چشم‌ها را ضعیف می‌کند

بینایی با گذشت زمان برای اکثر افراد کاهش می‌یابد و سابقه خانوادگی عامل مهمی در تعیین آن است. اگرچه خواندن در نور کم باعث کاهش بینایی نمی‌شود، اما مطالعه در تاریکی تنها چشم‌ها را خسته می‌کند. خستگی ناشی از مطالعه در تاریکی با استراحت برطرف می‌شود.

۲. تمام عضلات ساخته شده با ورزش پس از قطع آن به چربی تبدیل می‌شوند

ترکیبات چربی و عضله با هم متفاوتند و به هم تبدیل نمی‌شوند بلکه تحرک و رژیم غذایی شما مشخص می‌کند که کجا ماهیچه و کجا چربی بیشتر در آن تجمع یابد.

۳. بیشتر گرمای بدن از طریق دست و پا از بدن خارج می‌شود

میزان گرمای از دست رفته ما بستگی به این دارد که سطح پوست ما چقدر در معرض سرما قرار گیرد اما بیشتر گرمای بدن از طریق سر خارج می‌شود و بهتر است در هوای سرد به جای دستکش از کلاه استفاده کنید و سرتان را بپوشانید تا گرم‌ بمانید.

۴. انسان تنها ۵ حس دارد

انسان حداقل ۲۱ حس دارد (حتی در برخی منابع به ۳۳ حس اشاره شده است) برای مثال :

حس تعادل
حس حرکت
احساس درد
حس زمان (تصور زمانی)
حس دما (مفهوم حرارتی)
حس خارش
حس تشنگی
و…

۵. انسان تنها از ۱۰% مغز خود استفاده می‌کند

انسان در بیشتر مواقع از ۱۰۰% مغز خود استفاده می‌کند. اسکن‌های تصویربرداری از مغز به وضوح نشان می‌دهد که تقریبا تمام مناطق از مغز حتی در حین انجام کارهای نسبتا معمول مانند صحبت کردن، راه رفتن و گوش دادن به موسیقی فعال هستند پس استفاده ۱۰ ٪ از مغز جزو باور های نادرست در مورد بدن انسان است .

۶. آدامس هضم نمی‌شود

درست است که هضم آدامس دشوار است اما اگر آدامس می‌بلعید، مطمئن باشید که هضم آن هفت سال طول نمی‌کشد و آدامس حداکثر بعد از ۱ هفته از سیستم گوارش شما خارج و دفع می‌شود اما هنوز هم، بلعیدن مقدار زیادی آدامس توصیه نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مقادیر زیادی آدامس می‌تواند منجر به انسداد روده خصوصا در کودکان شود.

باور های نادرست در مورد بدن

۷. عرق کردن باعث دفع سموم بدن می‌شود

عرق کردن باعث خنکی بدن می‌شود و از گرم شدن زیاد بدن جلوگیری می‌کند. عرق می‌تواند آزار دهنده باشد، اما در واقع باعث سلامتی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب شوکه‌کننده‌ترین مراسم خواستگاری جهان! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اعضای یک قبیله در اتیوپی برای رسیدن به عروس در یک مراسم خشن و خونین شرکت می‌کنند.

جنگ خونین برای رسیدن به عروس

مردان جوان قبیله‌ای در اتیوپی در این دوئل سنتی که با چوب معروف دونگا صورت می‌گیرد عریان شده و می‌جنگند. برنده این جنگ به دختری که به عنوان عروس تعیین شده می‌رسد و از اعتبار زیادی در قبیله برخوردار می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با جنگ خونین برای رسیدن به عروس آشنا شوید.

قبیله سوری و جنگ خونین برای رسیدن به عروس

این خواستگاری عجیب گاهی منجر به مصدومیت شدید و مرگ می‌شود. زخم‌های به جا مانده در بدن جنگجو‌ها نیز برای آنان افتخار محسوب می‌شود.

این رویداد علاوه بر رسیدن به عروس خانم برای آموزش به جوان‌تر‌ها برای خشونت‌ها و درگیری با دیگر قبایل منطقه نیز طراحی شده است. دولت اتیوپی در سال ۱۹۹۴ مبارزه با چوب را غیرقانونی اعلام کرد، اما این رویداد همچنان به عنوان بخش جدانشدنی از زندگی قبیله سوری در اتیوپی محسوب می‌شود.

برگزاری این مراسم

محل برگزاری این مراسم در دره اومو در اتیوپی است و یک داور نیز جنگ طرفین را قضاوت می‌کند.

هنگام برگزاری این مراسم از گردشگران استقبالی صورت نمی‌گیرد و عکس گرفتن بدون اجازه افراد قبیله برای اعضای قبیله توهین قلمداد می‌شود.

خاویر جیل تابیوس عکاس ۶۲ ساله اسپانیایی که یک هفته را در میان اعضای قبیله سوری گذرانده بود موفق شده تا عکس‌هایی را از این مراسم عجیب ثبت کند.

خاویر می‌گوید که آن‌ها برای نشان دادن مردانگی و به دست آوردن همسر می‌جنگند. شرکت کنندگان دو به دو می‌جنگند تا یک برنده از مسابقات خارج شود.

جنگ خونین برای رسیدن به عروس

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۳ قبیله وحشی که سر انسان را شکار می‌کردند!  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چشمه هفت رنگ مجن از چشمه‌های نادر و کم‌نظیر ایران محسوب می‌شود. رنگ‌های متنوع آب این چشمه به وجود مواد معدنی گوناگونی برمی‌گردد که در اطراف بستر آن وجود دارند.

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود

شهر شاهرود در استان سمنان را می‌توان بهشتی برای عاشقان طبیعت نامگذاری کرد، چرا که در این شهر شما می‌توانید جلوه‌های زیبایی از کویر، کوهستان، آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل‌های سرسبز، آثار باستانی بناهای مذهبی و مسجدهای قدیمی را مشاهده کنید. حتی اگر شما دوست نداشته باشید تا به طبیعت و جاذبه‌های گردشگری این شهر سری بزنید، در کوچه پس‌کوچه‌های آن می‌توانید قدم بزنید و از آب و هوای دلپذیر این شهر و درختان چنار تنومند آن نهایت لذت را ببرید. ما در مجله دلتا همراه باشید تا از چشمه هفت رنگ مجن در شاهرود بازدید کنیم و اطلاعاتی درباره این جاذبه طبیعی در شهر شاهرود و همچنین دیگر چشمه‌های این شهر خوش آب و هوا به دست آوریم.

چشمه هفت رنگ مجن کجاست؟

چشمه هفت رنگ مُجن از نوع چشمه‌‌های گوگردی محسوب می‌شود و در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره‌‌های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره را به دو دره کوچک‌تر نیز تقسیم می‌کند. در یکی از این دره‌‌ها، آب شفاف و زلال چشمه جاری است که از آن به‌عنوان آب آشامیدنی هم استفاده می‌شود، تفاوت عمده این چشمه با دیگر چشمه‌های شاهرود قرارگیری آن در دره‌ای رنگارنگ است.

علت نامگذاری چشمه هفت رنگ مجن شاهرود

در واقع دلیل نامگذاری اغلب جاذبه‌ها را می‌توان از شرایط اقلیمی اطراف آن متوجه شد، به‌طور مثال علت نامگذاری منطقه فرحزاد به دلیل سرسبزی مراتع و باغ‌هایی است که در اطراف آن قرار دارند، چشمه هفت رنگ مجن شاهرود هم دلیلی مشابه فرحزاد دارد و به دلیل عبور مواد معدنی گوناگونی که در اطراف این چشمه وجود دارد به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود.

چشمه هفت رنگ مجن

خاصیت درمانی

از جمله علل توجه مردم به این چشمه، خاصیت درمانی آن به دلیل وجود مواد معدنی است که در این چشمه وجود دارد و از قدیم‌الایام تا به حال برای درمان بیماری‌های پوستی و استخوانی از آب این چشمه نیز استفاده می‌شد.
در مسیر رسیدن به چشمه هفت رنگ مجن شاهرود، بوی خاصی به مشام شما خواهید رسید که دلیل آن وجود مواد معدنی است که در این چشمه وجود دارد و گازهای ساطع شده از آن است.
در حال حاضر به دلیل کافی نبودن امکانات رفاهی در این منطقه گردشگری، بیشتر کسانی که برای بازدید از جاذبه زیبا و منحصربه‌فرد چشمه هفت رنگ مجن می‌روند، کوهنوردان و طبیعت‌گردان هستند.

دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر شاهرود

  • آبشار نکارمن
  • آبشار و قندیل‌های یخی آوستا
  • باغ گردشگری اورس
  • پارک آبشار

پیشنهاد مطالعه: مطلب آبشاری بی‌نظیر در فشم، دیدنی و شگفت‌انگیز را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در سال‌های اخیر گردشگران به پیدا کردن و کشف جاهای ناشناخته در سراسر دنیا علاقه‌مند شده‌اند. به‌خاطر همین حتی به ترسناک‌ترین مکان‌ها هم قدم می‌گذارند. یکی از این جاذبه‌های ترسناک قبرستان هایگیت لندن است.

قبرستان هایگیت لندن

مقاصد ماجراجویانه از دیرباز تاکنون مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر جهان بوده است. شاید دلیل آن هم حس کنجکاوی باشد که درون انسان‌ها وجود دارد. از همین رو می‌خواهیم یکی از همین مقاصد هیجان‌انگیز را خدمت شما معرفی کنیم که می‌تواند سفر را برای‌تان جذاب کند، این مقصد قبرستان هایگیت لندن است که از دوره ویکتوریا در این شهر باقی مانده و افراد سرشناسی هم در بخش‌های مختلف آن دفن هستند. در برخی از رسانه‌ها گفته شده که این گورستان محل دفن خون‌آشام‌هایی هم بوده است که جسد آن‌ها را اهالی لندن دفن کرده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

این قبرستان کجاست؟

قبرستان هایگیت لندن یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین گورستان‌های انگلستان است که در شهر لندن قرار دارد و آن را در سال ۱۸۳۹ میلادی در این شهر درست در دوره ویکتوریا ساختند، تا مکانی آرام برای مردگان این شهر به وجود بیاید. این گورستان یکی از مناطق جذاب شهر لندن به شمار می‌رود و دلیل آن هم معماری بی‌نظیر و بناهای تاریخی و فوق‌العاده‌ای است که در آن ساخته شده است.

حتی در برخی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان در دهه ۶۰ قرن بیستم این قبرستان را خانه پادشاه خون‌آشام زنده‌نما نیز می‌دانستند. بسیاری از مردم می‌گفتند که اجساد تکه‌تکه و سرشان قطع می‌شود و حتی برخی از اجساد توسط خون‌آشام‌ها سوزانده می‌شوند.

قبرستان هایگیت انگلستان

قسمت‌های مختلف گورستان هایگیت

قبرستان هایگیت از بخش‌های مختلفی ساخته شده است. این قبرستان یک دروازه بلند و بزرگ دارد که خودش دلیل نامگذاری آن به های گیت (High Gate) نیز بوده است. اما این قبرستان تنها یک دروازه ندارد بلکه در شمال، غرب و شرق هم دروازه‌هایی وجود دارد که دروازه غرب یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. قبرهایی از دهه‌های مختلف در این قبرستان مشاهده خواهید کرد.

قبرستان وحشت در لندن

دیگر قسمت‌های قبرستان هایگیت لندن

به غیر از دو قبرستان شرقی و غربی این مجموعه که محل دفن افراد سرشناس و معروف است قسمت‌های دیگری هم در این گورستان وجود دارد که می‌توانید به بازدید آن‌ها بروید. به همین منظور می‌توانید از قبرهای سربازان با نام وار گریوز دیدن کنید که سربازانی از جنگ‌های جهانی اول و دوم هستند. جالب اینکه در میان پیکرهای این سربازان نام چند زن نیز به چشم می‌خورد.

از دیگر دیدنی‌های موجود در قبرستان هایگیت می‌توان به صلیب قربانی (Cross of Sacrifice) اشاره کرد. این صلیب هم در بخش غربی گورستان هایگیت واقع شده و یکی از معروف‌ترین نمادهای موجود در هایگیت به شمار می‌آید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب معروف‌ترین شهرهای ارواح در جهان را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

موزه جواهرات ملی موزه‌ای بی‌نظير است که در معرض ديد عموم قرار دارد و در شمار يکی از مهم‌ترين و معروف‌ترين جاذبه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود.

خزانه جواهرات ملی

با ما در مجله دلتا همراه باشید تا یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های ایران یعنی خزانه جواهرات ملی در تهران را ببینیم و گنجینه‌های منحصربه‌فرد و رویایی آن را تماشا کنیم. خزانه‌ای که تعدادی از برترین جواهرات ایران و جهان را در خود جای داده است و به نام موزه جواهرات ملی نیز شناخته می‌شود.
با بازدید از این خزانه می‌توانید نمونه‌های منحصربه‌فردی از هنر جواهرسازی، مرصع‌کاری و طلاسازی هنرمندان ایران و جهان را به تماشا بنشینید.

آشنایی با خزانه جواهرات ملی

امروز قرار است به سراغ خیابان فردوسی تهران برویم. جایی که خود ساختمان جذابیت خاصی ندارد اما چیزی که درون آن مخفی شده، آن را بسیار ویژه کرده است. ساختمان بانک مرکزی ایران که میزبان خزانه جواهرات ملی و گنج پنهان ایران زمین است. این جواهرات به اندازه‌ای ارزشمند هستند که به‌عنوان پشتوانه پول ملی ایران نیز انتخاب شده‌اند و بهایی ندارند. درست خواندید؛ بهایی ندارند چرا که تعدادی از گوهرهایی که در این مجموعه نگهداری می‌شود در جهان بی‌نظیر و یگانه هستند و هنوز قیمتی برای آن‌ها تعیین نشده است.

گنج‌های خزانه جواهرات ملی

الماس دریای نور

باشکوه‌ترین، زیباترین و باارزش‌ترین گوهر خزانه جواهرات ملی، الماس دریای نور است؛ الماسی گلبهی رنگ که بزرگ‌ترین الماس صورتی رنگ جهان به شمار می‌رود و با ۱۸۲ قیراط وزن، یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های شناخته شده جهان نیز محسوب می‌شود. البته گفته شده است این الماس قبل از تراش، بیش از این وزن داشته و یکی از کمیاب‌ترین (صورتی، کمیاب‌ترین رنگ در میان رنگ‌های الماس است) و استثنایی‌ترین رنگ‌ها را در میان دیگر الماس‌های دنیا دارد. الماسی با تاریخچه‌ای افسانه‌ای که هر بیننده‌ای را محو زیبایی خود می‌کند.

خزانه بانک مرکزی

تاج پهلوی

از معروف‌ترین تاج‌های موجود در خزانه جواهرات ملی، تاج پهلوی ست که به دستور رضاشاه ساخته شد و در مراسم تاجگذاری او و فرزندش محمدرضاشاه، بر سر آن‌ها نشست. تاجی که در سال ۱۳۰۴ توسط گروهی از زبده‌ترین جواهرسازان ایرانی ساخته شد.

موزه جواهرات ملی

تخت طاووس

گنجینه مجلل دیگری که در خزانه جواهرات ملی می‌توان سراغ آن را گرفت، تخت عظیم و معروف تخت طاووس یا تخت خورشید است. این تخت در سال ۱۲۱۶ هجری قمری (۱۱۸۰ خورشیدی) به دستور فتحعلی شاه ساخته شد و نظام‌الدوله محمدحسین خان صدر اصفهانی -فرمانفرمای اصفهان- کار ساخت آن را بر عهده گرفت. از آنجایی که بر صدر تخت نقش خورشیدی مرصع‌نشان جلوه‌‌نمایی می‌کند، این تخت به نام تخت خورشید خوانده می‌شد اما بعدها به مناسبت ازدواج فتحعلی شاه با طاووس تاج‌الدوله به نام تخت طاووس شهرت پیدا کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر از گردشگری، تاریخچه هتل عباسی اصفهان، جاذبه بی‌نظیر گردشگری را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حضور در جاذبه نزدیک به صفر تجربه‌ حیرت انگیزی است چون مثل این می‌ماند که از قدرت پرواز برخوردار شده باشید.

اتفاقات عجیب در فضا

شاید شما هم هنگام تماشای ستاره‌ها از خودتان می‌پرسید چه می‌شد اگر به فضا می‌رفتیم. تنها کسانی که می‌توانند جواب این سوال را دهند فضانوردانی هستند که به فضا رفته و از آنجا بازگشته‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا با اتفاقات عجیب در فضا که برای بدن انسان رخ می‌دهند آشنا شوید.

۱- بینایی‌تان به میزان چشمگیری افت می‌کند

سندرم نقص بینایی ناشی از فشار درون جمجمه‌ای نوعی نقص بینایی است که جزو اتفاقات عجیب در فضا است و بیشتر فضانوردان بعد از حضور طولانی مدت در فضا به آن دچار می‌شوند.

سازمان ناسا دست به تحقیقی بر روی این موضوع زد، اما تا به حال هیچ دلیل مشخصی برای آن اعلام نشده است. تا زمانی که دانشمندان متوجه نشوند چطور باید به فضانوردان در این مورد کمک کرد، ماموریت سفر به مریخ ممکن است زیر سوال باشد.

۲- چند سانتی‌متری قد می‌کشید

اگر دلتان می‌خواهد چند سانتی‌متر بلندتر شوید، شاید سفر به فضا بتواند موقتا کمک‌تان کند. نبود نیرو‌های گرانشی در فضا باعث کش آمدن ستون فقرات انسان می‌شود. دانشمندان با گرفتن چند عکس سونوگرافی ثابت کردند که چرا فضانوردان وقتی به زمین باز می‌گردند بلند قد‌ترند.

۳- ممکن است ناخن هایتان بیافتند

تا به حال ۲۲ فضانورد از افتادن ناخن‌های خود بعد از سفر به ایستگاه فضایی بین المللی خبر داده‌اند. طبق یک تحقیق، مدل دستکش‌های فضانوردان به گونه‌ای است که به ناخن‌های آن‌ها فشار وارد می‌کند و در نتیجه باعث افتادن آن‌ها می‌شود. این مشکل احتمالا با طراحی یک مدل دستکش جدید برای پیاده‌روی‌های فضایی حل خواهد شد.

۴- قلب‌تان آب می‌رود

قلب هم در فضا دچار تغییرات زیادی می‌شود. مثلا خون کمتری پمپاژ می‌کند و شکل آن تغییر می‌کند و کروی‌تر می‌شود. تحقیق بر روی فضانوردان ممکن است نه فقط به جلوگیری از بروز مشکلات قلبی در فضا، بلکه به انسان‌های روی زمین هم کمک کند.

۵- ماهیچه‌هایتان ضعیف می‌شوند

فضانوردان هنگام حضور در فضا باید دائما ورزش کنند. مشکلی به نام آتروفی یا تحلیل رفتگی بافت وجود دارد که در سفر‌های فضایی طولانی ممکن است باعث تضعیف عضلات و استخوان‌ها شود. به همین دلیل به همه‌ کسانی که به فضا سفر می‌کنند توصیه می‌شود که هر روز ورزش کنند.

اتفاقات عجیب در فضا

پیشنهاد مطالعه: مطلب ماجرای نوزادی که نیمی از بدنش شبیه به میمون است! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی , فضا ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آلزایمر یکی از نگرانی‌های بزرگ در میان مردم محسوب می‌شود، بیماری که می‌تواند تاثیر ناگواری روی زندگی فرد داشته باشد.

رابطه اضافه وزن و آلزایمر 

با توجه به افزایش میانگین سن در جهان، انتظار می‌رود در آینده شمار افرادی که به این بیماری مبتلا ‌شوند، رشد چشمگیری داشته باشد. تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به کاهش شدت این بیماری کمک کند که یکی از این موارد، کاهش وزن و جلوگیری از چاقی است. در مجله دلتا درباره رابطه اضافه وزن و آلزایمر بخوانید.

آیا رابطه‌ای بین چاقی و آلزایمر وجود دارد؟

پژوهش‌های گذشته اگرچه به تاثیر مثبت تغییر سبک زندگی در کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر اشاره کرده‌اند، اما یک عامل مشخص را به ما معرفی نمی‌کند. در حقیقت مجموعه‌ای از کارها می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد. اما پژوهش جدید نشان می‌دهد که چاقی تاثیر زیادی در سرعت پیشرفت بیماری دارد.

پژوهشگران با تحلیل اسکن‌ها به ارتباط میان حجم ماده خاکستری اتصال گیجگاهی سمت راست مغز و چاقی پی برده‌اند. با افزایش چربی بدن، بزرگسالان با اختلالات شناختی خفیف بیشتر در معرض آسیب‌پذیری عصبی قرار می‌گیرند.

چاقی می‌تواند بیماری آلزایمر را شدیدتر و بدتر کند، هرچند محققان چاقی را عامل بروز این بیماری نمی‌دانند. در نهایت این پژوهش نشان می‌دهد که اضافه وزن یا چاقی بار بیشتری روی مغز قرار می‌دهد و می‌تواند وضعیت بیمار را بدتر کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ماجرای نوزادی که نیمی از بدنش شبیه به میمون است! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی , آلزایمر , چاقی ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در این مطلب قصد داریم سنت‌های عجیب در نقاط مختلف دنیا را به شما معرفی کنیم که در طی آن‌ها یک پسربچه به یک مرد واقعی تبدیل می‌شود.

ورود پسران به دنیای مردانگی

یکی از سنت‌های عجیبی که در سراسر نقاط جهان اتفاق می‌افتد سنت عجیب برای ورود پسران به دنیای مردانگی است. در حالی که در یک سری از جوامع یک سری سنت‌های وحشیانه برای انتقال پسربچه‌ها از دوران کودکی به دنیای مردانگی وجود دارد که شاید باورشان برایتان سخت باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا با سنت‌های عجیب و غریب و دردناک برای ورود پسران به دنیای مردانگی آشنا شوید.

مورچه گازی و دستکش

غم‌انگیز بودن این رسم عجیب و غریب مردانه نیز به خاطر درد زیاد نیش مورچه‌های گازی است. پسران قبیله‌ای به نام ساتار‌ماوه در برزیل مجبور هستند که در سنین بلوغ دستشان را درون یک دستکش پر از مورچه گازی کنند و ۱۰ دقیقه به همان حالت بایستند، بدون اینکه هیچ گونه صدایی از آن‌ها بلند شود.

این یکی از کار‌هایی است که برای ورود پسران به دنیای مردانگی انجام می‌شود گاهی اوقات مردان قبیله بعضی از این پسران را مجبور می‌کنند که این کار را بیش از یک بار انجام دهند تا بزرگ‌شدن آن‌ها را بپذیرند. حالا تصورش را بکنید که نیش یک عدد مورچه گازی به این اندازه درد زیادی دارد، این پسران طفلکی باید درد این تعداد مورچه گازی را تحمل کنند تا صرفا نشان دهند که بزرگ شده‌اند.

ورود پسران به دنیای مردانگی

خونریزی بینی

اگرچه خونریزی بینی اتفاق آزاردهنده‌ای است، اما آنقدرها هم سخت نیست و بدترین اتفاقی که برای یک نفر می‌افتد تلقی نمی‌شود و خیلی وقت‌ها بدون هیچ گونه دردی به صورت طبیعی برای آدم‌ها اتفاق می‌افتد. اما این بدین معنی نیست که سنت خونریزی بینی که مربوط به مردم قبیله سامبیا در پاپوا گینه نو است، سنت عجیب و غریب و آزاردهنده‌ای نیست.

خونریزی بینی در حالی اتفاق بدی نیست که طبیعی رخ داده باشد، نه اینکه از روی قصد کاری کنند که بینی دچار خونریزی شود. در این قبیله پسران را به یک درخت می‌بندند تا راه فراری نداشته باشند و بعد یک تکه از یک گیاه تیز مثل نی را آنقدری در بینی پسربچه‌ها فشار می‌دهند تا بینی‌شان به خونریزی بیفتد تا بالاخره بعد از این سنت عجیب و غریب به عنوان یک مرد واقعی توسط قبیله پذیرفته شوند.

مسابقه شلاق‌زنی

با اینکه این سنت کار ناخوشایند، وحشیانه و دردناکی به نظر می‌رسد، باید قبول کنیم که درک آن به عنوان سنتی برای تبدیل پسربچه ها به دنیای مردانگی نسبت به بعضی از روش های دیگر راحت تر است. مسابقه شلاق زنی در بین مردمان قبیله فولا در آفریقا مرسوم است و در طی آن دو پسر بچه با شلاق به جان یکدیگر می‌افتند و یک جنگ واقعی بین آن‌ها رخ می‌دهد تا بتوانند خودشان را به رخ مردمان قبیله بکشند و مردانگی خودشان را نشان دهند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۵ اتفاق عجیب و شگفت‌آور که در فضا برای انسان رخ می‌دهد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: , مجله دلتا , مجله دانستنی ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 مهر 1400 | نظرات ()