نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

خطرناک‌ترین جانوران جهان همیشه آن‌هایی نیستند که فکر می‌کنید و انتظار دارید. جهان پر از جانوران خطرناک است که با یک حرکت کوچک و ساده می‌توانند به زندگی یک انسان پایان دهند.
خطرناک ترین حیوانات ایران

ما انسان‌ها در همان دنیایی زندگی می‌کنیم که لانه انواع ‌و اقسام جانوران نیز هست. در این میان تعادلی ظریف و حساس، امکان بقا و ادامه حیات را برای هر دو گونه فراهم کرده است. در این بخش از مجله دلتا خطرناک ترین حیوانات ایران را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

برخی از خطرناک‌ترین حیوانات ایران

خرس‌ سیاه آسیایی

خرس سیاه آسیایی که در ایران با نام خرس سیاه بلوچی شناخته می‌شود، پس از پانداها، کمیاب‌ترین گونه‌ خرس در جهان محسوب می‌شود. خرس سیاه آسیایی یکی از تنومندترین پستانداران جهان است که در نواحی جنوب شرقی ایران، مثل جنوب سیستان و بلوچستان، کوهستان‌های مهرستان، جیرفت کرمان و رودان هرمزگان پیدا می‌شوند. از آنجایی که خرس‌های قهوه‌ای در محیط‌های بازتری زندگی می‌کنند، بدن آن‌ها طوری تکامل یافته است که در شکار و تعقیب طعمه خود، موفق‌تر عمل می‌کنند. پنجه‌های خمیده خرس سیاه این قابلیت را به او می‌دهد که از درخت‌ها بالا برود و به طور ناگهانی به طعمه خود حمله‌ور شود که این ویژگی برای سایر حیوانات کوچک‌تر، یک تهدید جدی بشمار می‌رود.

خطرناک ترین حیوانات ایران

یوزپلنگ ایرانی

ماهیت یوزپلنگ، یک شکارچی قابل و حیوانی درنده است. آناتومی منحصر بفرد، یوزها را به یکی از سریع‌ترین جانوران جهان تبدیل کرده است. یوزپلنگ‌ها می‌توانند مسافت‌های کوتاه را با سرعتی بالغ بر ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت طی کنند و در شکار طعمه خود بی‌رقیب باشند. در یوزپلنگ، چندین ویژگی بسیار خاص و منحصر بفرد دیده می‌شود که در سایر گربه‌سانان وجود ندارد؛ یکی از آن‌ها، انقباض سریع ماهیچه‌های یوزپلنگ‌ است که سبب می‌شود حتی در بالاترین سرعت‌ نیز بتواند عکس‌العمل‌های سریع از خود نشان دهد. این ویژگی در یوزها حدود ۲۰ درصد بیش‌تر از سایر حیوانات پرسرعتی مانند اسب است.

خطرناک ترین حیوانات ایران

تمساح پوزه کوتاه

تمساح پوزه کوتاه، گاندو یا تمساح لجن زار (Marsh crocodile)، بزرگ‌ترین خزنده ایران است که اهالی سیستان و بلوچستان شناخت خوبی از آن دارند. این گونه رو به انقراض که در هند، بنگلادش، سریلانکا، نپال و پاکستان نیز دیده می‌شود، با طول ۴.۵ متر و وزن ۴۵۰ کیلوگرم از تمساح‌های متوسط رو به بزرگ محسوب می‌شود. گاندوها هم در آب‌های شیرین مثل رودها و هم در آب‌های شوری مانند مرداب‌ها می‌توانند زندگی کنند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گاندوها این است که هر جانوری که کوچک‌تر از خودشان باشد را ممکن است شکار کرده و بخورند. این مورد حتی درباره سایر تمساح‌های کوچک‌تر و انسان‌ها نیز می‌تواند صدق کند.

خطرناک ترین حیوانات ایران

 مار جعفری

در ایران بیش از ۷۰ گونه مار زندگی می‌کنند که حدود یک چهارم آن‌ها سمی مهلک و کشنده دارند. شناخته‌شده‌ترین مارهای سمی ایران شامل افعی زنجانی، مار جعفری، افعی قفقازی، گرزه مار و مار شاخ‌دار می‌شود. در این میان مار جعفری یا همان افعی فلس اره‌ای (saw-scaled viper) خطرناک‌ترین مار بشمار می‌رود. افعی فلس اره‌ای یک استثنا در دنیای مارها است زیرا اکثر مارها، حتی کشنده‌ترین آن‌ها خطری برای انسان ایجاد نمی‌کنند؛ اما مار جعفری از الگوی متفاوت‌تری پیروی می‌کند و رفتار بسیار پرخاش‌گرانه‌ای از خود نشان می‌دهد. در جهان، چهار گونه مار سمی وجود دارد که بیشترین عامل حمله و گزیدگی به انسان را ثبت کرده‌اند و مار جعفری، یکی از آن‌ چهار مورد است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب سفر به مریخ چگونه اتفاق افتاد؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,حیوان,خطرناک ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

روش عزاداری، بزرگداشت و تدفین مردگان در فرهنگ‌های مختلف بسیار متفاوت است.
آیین های تدفین

ما اغلب از شنیدن اخبار مراسم گوناگون در برخی کشورهای جهان با آداب و رسوم عجیب و غریبی که از آن‌ها پیروی می‌کنند، غافلگیر می‌شویم. در این نوشتار از مجله دلتا چند نمونه از عجیب‌ترین آیین های تدفین در جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

 عجیب‌ترین آیین‌های تدفین در جهان

اندوکنیبالیسم

این آیین تدفین شامل اهالی «ملانزیا» در پاپوآ گینه نو و مردمان قبایل «واری» در برزیل می‌شود. از نظر برخی از آن‌ها بهترین راه برای ارج ‌نهادن به مردگان، خوردن آن‌هاست. از نگاه پیروان این سنت، «خوردن گوشت همنوعِ مرده» راهی برای ایجاد ارتباطی دائمی بین افراد زنده با فرد تازه درگذشته است. اگرچه به این سنت دیگر عمل نمی‌شود اما فرهنگ‌هایی که به اندوکنیبالیسم باور دارند، از این سنت پیروی می‌کنند.

عجیب‌ترین آیین‌های تدفین در جهان

تدفین معلق

این مراسم در زندگی مردمان مرموز «بو (Bo)» ساکن دره‌ همپ پوند در جنوب غربی ایالت گونگ‌ژیان چین رونق داشت. در این منطقه ۱۶۰ تابوت در کنار صخره‌ها و درون غارهای طبیعی قرار داده شده. تعدادی تابوت هم با مرده‌هایی که درون آن‌ها خوابیده‌اند از بدنه‌ صخره‌ها معلق هستند. بر روی صخره‌ها نقاشی‌های دیواری زیادی وجود دارد که با رنگ‌های قرمز کشیده شده و بسیاری از آن‌ها زندگی مردم قبیله‌ بو را تصویر کرده‌اند. امروزه افراد محلی با نام‌هایی نظیر «فرزندان صخره» و «رام‌کنندگان آسمان» به تمدنی که مدت‌هاست از بین رفته است، اشاره می‌کنند.

 

آداب‌ورسوم تدفین بومیان استرالیا

بهترین قسمت این مراسم بومی، این است که اعضای خانواده می‌توانند یک چیز را به یادگار نگه دارند؛ مشخصا بهترین مورد استخوان‌های مرده است. پس از مرگ یک عضو خانواده، بدن او بالای یک سطح بلند که با برگ و شاخه‌ها پوشانده شده بود و قرار بود جنازه در آن قسمت تجزیه شود، قرار داده می‌شد؛ فرایندی که اغلب ماه‌ها طول می‌کشد. در بعضی موارد، مایع خارج شده از جسد در حال فساد جمع‌آوری می‌شد و بر بدن جوان‌ترها مالیده می‌شد تا ویژگی‌های خوب شخص درگذشته از این طریق به آن‌ها منتقل شود. پس از آن، استخوان‌ها جمع‌آوری و با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی می‌شدند. سپس استخوان‌ها داخل غار یا یک خروجی متروک قرار داده می‌شدند. در بعضی موارد بستگان می‌توانستند آن‌ها را تا یک سال به خود بیاویزند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مغز زنان با مردان چه تفاوتی دارد؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,عجیب,تدفین ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

یکی از جالب‌ترین جنبه‌های علم، جستجو به دنبال زندگی در سیارات دیگر است.
فرا زمینی ‌ها واقعا وجود دارند

اگر چه حیات فرازمینی‌ها تا به حال کشف نشده است و شاید اصلا هم وجود نداشته باشد، با این وجود جستجوهایی که در این زمینه انجام می‌شود، هم از نظر علمی و هم فلسفی اهمیت دارد. با مجله دلتا همراه شوید تا ببینیم آیا فرا زمینی ‌ها واقعا وجود دارند ؟

وجود تکنولوژی پیشرفته در دوران گذشته

کشفیات باستان شناسان پرده از اشیا و تصاویری برداشته که قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل بر می‌گردد. برای مثال یکی از این کشفیات تصاویری روی دیوارها هستند که قدمت آن‌ها متعلق به دوران مصر باستان است، به این نقاشی‌ها و خطوط، هیروگلیف گفته می‌شود و در واقع تصاویری شبیه به هلیکوپتر هستند. سوال این جاست که در آن دوران که خبری از این تکنولوژی‌ها نبوده است، چطور از چنین چیزی با خبر بوده‌اند؟ ممکن است تکنولوژی که ما امروزه در اختیار داریم، از جایی خارج کره زمین به ما منتقل شده باشد!

سیگنال عجیبی به نام WOW

در سال ۱۹۷۷ محققان یکی از دانشگاه‌های آمریکا، در حال بررسی سیگنال‌های یک تلسکوپ رادیویی بودند که به مورد عجیبی برخوردند. آن‌ها به سیگنال ۶EQUJ5 رسیدند که سیگنالی بسیار قدرتمند است. اما نکته بسیار عجیب این بود که این سیگنال از جایی دریافت شده بود که حتی در آن محدوده تا فاصله ۲۲۰ میلیون سال نوری هیچ ستاره‌ای وجود نداشته است. به عبارت دیگر این سیگنال که اسم WOW روی آن گذاشته شده بود، از فضایی کاملا خالی به دست آن‌ها رسیده بود. این سیگنال ۳۷ ثانیه طول کشید.

اسناد فیزیکی

از افرادی در جاهای مختلف خبر وجود فرا زمینی‌ها شنیده شده است اما وقتی این گفته‌ها همراه با سند و مدرک باشد، نمی‌توان بی‌اعتنا از کنار آن‌ها گذشت. در سال ۱۹۵۷ یکی از ماهیگیران آرژانتینی ادعا کرد که یک دیسک پرنده را در آسمان دیده و بعد هم منفجر شده است البته نه یک انفجار عادی، انفجاری بسیار درخشان و بی‌مانند. او قطعه‌ای فلز را از این دیسک پرنده منفجر شده برداشته بود که از جنس فلزی ناشناخته است، بعدها معلوم شد که این فلز ناشناخته منیزیم بسیار خالصی است که تولید آن توسط انسان‌ امکان‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه: «مضرات شام نخوردن را بدانید» را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فرازمینی,تکنولوژی ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

علی‌رغم پیشرفت‌های خیره کننده و کشف بسیاری از رموز هستی در این کره خاکی هنوز هم مسائل ناشناخته‌ و شگفت‌انگیزی درباره زندگی حیوانات وجود دارد.
زندگی حیوانات

 مسائل ناشناخته در مورد بسیاری از گونه‌های جانوری صدق می‌کند و چند وقت یک بار دانشمندان و محققان زیست جانوری در مورد رفتارها و ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی این موجودات چیزهایی را کشف می‌کنند که همه را شگفت‌زده می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با حقایقی جالب و خیره کننده در مورد گونه‌های جانوری مختلف و زندگی حیوانات آشنا خواهید شد.

زندگی حیوانات عروس دریایی

نوعی عروس دریایی وجود دارد که هرگز نمی‌میرد

این جانور دریایی می‌تواند با استفاده از سلول‌های بنیادی بدن خود، اعضای از بین رفته یا دچار نقص شده خود را ترمیم کند، به نحوی که انگار عضو، تازه بوجود آمده است.

زندگی حیوانات وال ها

آهنگ‌های وال‌ها نیز مانند انسان‌ها منتشر می‌شوند

یکی از عجایب زندگی حیوانات درباره وال‌هاست. هنگامی که چند وال با هم در یک مکان حضور دارند همه با هم یک آهنگ مشترک را خواهند خواند؛ بدین‌ترتیب ممکن است آهنگ دنباله‌دار شود. نکته جالب این است که اگر آهنگ اجرا شده به اندازه کافی جالب و گیرا باشد به دیگر مناطق نیز سرایت کرده و وال‌های دیگر نیز آن را یاد گرفته و از آن لذت خواهند برد.

زندگی حیوانات صدف ها

صدف‌ها می‌توانند تغییر جنسیت دهند

صدف‌ها بسته به این که در فصل جفت‌گیری کدام جنس مفیدتر خواهد بود، جنسیت خود را تغییر می‌دهند.

اسب دریایی

اسب‌های دریایی نر مسئول به دنیا آوردن بچه‌ها هستند

اسب‌های دریایی زندگی تک همسری دارند. وقتی که زمان جفت‌گیری فرا می‌رسد، اسب آبی نر تخم‌های بارور شده را در یک کیسه در بدن خود نگهداری می‌کند تا زمانی که نوزادان به دنیا بیایند. همچنین اسب‌های دریایی نر و ماده در هنگام شنا دم‌های یکدیگر را می‌گیرند؛  درست مانند انسان‌ها که دست در دست هم قدم می‌زنند.

پنگوئن

پنگوئن‌ها از یکدیگر خواستگاری می‌کنند

پنگوئن‌ها نیز تنها یک بار ازدواج می‌کنند و وقتی پنگوئن نر یک همنوع ماده را برای ازدواج انتخاب می‌کند با دادن یک سنگریزه از او خواستگاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مطلب تولید حشره رباتیک انعطاف‌پذیر! را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

حرف زدن در خواب و ایده‌ فاش شدن راز افراد دیگر در خواب ترسناک و البته هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.
حرف زدن در خواب

حتما برای شما هم پیش آمده است که شب‌ها از صدای حرف زدن دیگری از خواب بلند شوید. صحبت کردن در خواب بدون اینکه از آن آگاهی داشته باشیم، پدیده‌ای بسیار معمول است. مطالعات نشان داده است که حداکثر ۶۶ درصد از افراد در برخی از دوره‌های زندگی خود این امر را تجربه کرده‌اند. اگر چه صحبت کردن در خواب معمولا بی‌ضرر است و به هیچ‌گونه درمان پزشکی احتیاج ندارد، اما می‌تواند باعث ناراحتی اطرافیان شده و آن‌ها را از خواب بازدارد. به همین منظور در این قسمت از مجله دلتا تحقیقاتی انجام شده است تا علل حرف زدن در خواب و راهکارهای پیشگیری از آن را بررسی کنیم.

حرف زدن در خواب

چه عواملی باعث حرف زدن در خواب می‌شود؟

۱- ژنتیک

متخصصان نمی‌توانند علت دقیق صحبت کردن افراد در خواب را بیان کنند، اما مطالعات پزشکی نشان داده است که این مسئله می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. مطالعه انجام شده بر روی دوقلوها که معمولاً در خواب صحبت می کردند، نشان داد که والدین آن‌ها نیز هذیان‌گویی در خواب داشته‌اند.

۲- کمبود خواب

تقریبا هر کسی صحبت کردن در خواب را تجربه می‌کند، اما برخی از عوامل به ویژه کم‌خوابی می‌تواند منجر به آن شود. متخصصین پزشکی معتقدند که اکثر افراد هنگام استرس یا کم‌خوابی، در خواب صحبت می‌کنند، زیرا کم‌خوابی بر مغز تاثیر گذاشته و بر کیفیت خواب نیز موثر واقع می‌شود.

۳- وحشت شبانه

وحشت شبانه در خواب بیشتر به کودکان مربوط می‌شود، اما ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. در هنگام وحشت شبانه، ممکن است فرد بیدار به نظر برسد. آن‌ها می‌توانند فریاد بزنند، گریه کنند، جیغ بکشند، لگد بزنند و دعوا کنند. وحشت شبانه معمولا در فاز حرکت سریع چشم رخ می‌دهد. فرد در صبح روز بعد، آنچه را که در وحشت شبانه تجربه کرده است، بعید است که به خاطر آورد.

۴- اختلال سلامت روان

اختلالات سلامت روان اغلب با اختلالات خواب نیز مرتبط است. در این مرحله دانشمندان نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا مشکل سلامت روان منجر به این اختلال شده است یا ابتلا به اختلال خواب در نهایت می‌تواند منجر به چالش‌های سلامت روان شود؟!

۵- مصرف مواد مخدر و محرک

برخی از مواد مخدر به عنوان محرک عمل می‌کنند و باعث بیداری شما می‌شوند. برخی دیگر نیز باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند. در هر صورت، اثرات آن‌ها موقتی بوده و از بین می‌روند.

چگونه می‌توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد؟

در واقع، هیچ راهی برای کاهش صحبت کردن در خواب وجود ندارد، اما تغییر برخی از عادت‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود. برخی راهکارهای کنترل حرف زدن در خواب شامل موارد زیر است:

  • اجتناب از خوردن وعده غذایی سنگین نزدیک به زمان خواب
  • استفاده از تخت خواب، تشک و بالشتی با کیفیت و راحت
  • اجتناب از مصرف کافئین در اواخر بعداز ظهر و عصر
  • داشتن یک برنامه خواب ثابت و روزانه
  • اجتناب از استرس
  • دریافت مشاوره پزشکی
  • دور کردن وسایل الکترونیکی از اتاق خواب
  • حذف هرگونه سر و صدا هنگام خواب

پیشنهاد مطالعه: مطلب سمی‌ترین میوه‌های جهان کدامند؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

سیاره زمین لزوما بهترین سیاره برای زندگی نیست. دانشمندان حدود 20 سیاره شبیه به زمین کشف کرده‌اند که ممکن است هر کدام از آن‌ها شرایط بهتری برای حیات فرازمینی داشته باشند.

در پژوهش انجام شده توسط محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، شرایط مناسب برای سیاره‌ای در منطقه قابل سکونت بررسی شده است. سیاره‌ای کمی بزرگتر و احتمالا مرطوب‌تر از زمین. ۲۴ سیاره فراخورشیدی شبیه به زمین در فاصله بیش از ۱۰۰ سال نوری با ما قرار دارند. اما دانشمندان امیدوارند که با رصدهای آینده تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیارات بیشتری کشف شوند. در ادامه این مقاله از مجله دلتا با شرایط سیاراتی که از حیات فرازمینی پشتیبانی می‌کنند، آشنا خواهید شد.

حیات فرازمینی و سیارات دیگر

این تیم تحقیقاتی از ستاره‌شناسان، متخصصات سیارات قابل سکونت و زمین‌شناسان تشکیل شده است تا معیارهای زیست‌پذیری را در میان ۴۵۰۰ سیاره‌ فراتر از منظومه ‌شمسی بررسی کنند. زمانی که درباره سیارات قابل سکونت صحبت می‌کنیم به معنای وجود حیات فرازمینی در این سیارات نیست؛ بلکه هدف تنها سیاره‌ای است که شرایط مناسب زندگی را دارد.

محققان سیارات مشابه زمین که در منطقه قابل سکونت (کمربند حیات) ستاره قرار دارند را بررسی می‌کنند. در واقع، این سیارات باید در فاصله‌ای از ستاره خود قرار داشته باشند که آب مایع روی آن‌ها جریان یابد

خورشید در مرکز منظومه‌ شمسی، حدود ۱۰ میلیارد سال عمر می‌کند. در سیاره زمین ۴ میلیارد سال طول کشید تا حیات بوجود بیاید. بنابراین برای پیدایش حیات در یک سیاره، باید ستاره‌ای شبیه به خورشید طول عمری طولانی‌تر از ۴ میلیارد سال داشته باشد.

ستاره‌شناسان علاوه‌بر مطالعه ستاره‌های شبیه به خورشید (نوع G)، سیارات اطراف ستاره‌هایی که به کوتوله سرخ (نوع K) نیز معروف هستند را نیز بررسی می‌کنند. این ستاره‌ها کوچکتر و سردتر از خورشید هستند و ۲۰ تا ۷۰ میلیارد سال عمر می‌کنند. در چنین منظومه‌هایی، سیارات زمان بیشتری دارند تا حیاتی پیچیده‌تر را بوجود آورند. زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال سن دارد اما دانشمندان حدس می‌زنند که بهترین زمان برای پیدایش حیاتی پیچیده در یک سیاره بین ۵ تا ۸ میلیارد سال است.

سیاره فراخورشیدی حیات فرازمینی

یکی از ویژگی‌های مهم سیارات اندازه و جرم آنهاست. سیاره‌ای ۱۰ درصد بزرگتر از زمین می‌تواند شرایط بهتری برای زندگی داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود که سیاره‌ای با جرم ۱.۵ برابر زمین گرمای داخلی خود را مدت بیشتری حفظ کند و با توجه به گرانش بیشتر، جو آن برای مدت زمان طولانی پایدار باشد.

آب، عنصر اصلی حیات است که می‌تواند به شکل ابر یا رطوبت وجود داشته باشد. سیاره‌ای با دمای متوسط و رطوبت بیشتر از زمین احتمالا شرایط بهتری برای حیات فرازمینی دارد. این گرما و رطوبت در جنگل‌های گرمسیری زمین دیده می‌شود که تنوع زیستی زیادی دارند.

در میان ۲۴ سیاره کاندید، هیچ کدام تمام شرایط لازم برای حیات فرازمینی را ندارند؛ اما یکی از آن‌ها چهار ویژگی اصلی را دارد. تحقیقات آینده و رصدهای بیشتری که توسط تلسکوپ‌های فضایی و زمینی انجام خواهد شد به کشف سیارات فراخورشیدی بیشتر و پیدا کردن سیاره‌ای شبیه به زمین یا حتی بهتر از آن کمک خواهد کرد.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید

 



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فضا,نجوم ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

پژوهشگران "دانشگاه پردو" فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که به ورقه‌های کاغذ این امکان را می‌دهد تا مانند تبلت، موسیقی پخش کنند و هوشمند باشند. 

پژوهشگران “دانشگاه پردو” (Purdue University) فناوری جدیدی با نام تبدیل کاغذ به تبلت را ابداع کرده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این فناوری جدید بخوانید.

فناوری تبدیل کاغذ به تبلبت

پژوهشگران در این پژوهش، یک فرآیند ساده چاپ ابداع کرده‌اند که می‌تواند هر نوع کاغذ یا بسته‌بندی مقوایی را به صفحه ‌کلید یا هر نوع رابط ساده دیگر میان انسان و ماشین تبدیل کند. “رامسس مارتینز” (Ramses Martinez) استادیار بخش مهندسی صنعتی دانشگاه پردو گفت: این نخستین بار است که یک ابزار الکترونیکی مبتنی بر ورقه کاغذ معرفی می‌شود.

در این روش، کاغذ به دافع آب، روغن و غبار تبدیل می‌شود. برای این کار، کاغذ با لایه‌ای از مولکول‌ها پوشانده می‌شود تا امکان چاپ چندین لایه از مدارها روی کاغذ فراهم شود. به گفته پژوهشگران این نوآوری می‌تواند به ساخت راحت‌تر حسگرهای فشار که نیازی به باتری خارجی‌ ندارند کمک کند، زیرا انرژی را از تماس با کاربر به دست می‌آورند.

فناوری تبدیل کاغذ به تبلت با فرآیندهای متداول چاپ بزرگ مقیاس، سازگاری دارد و شاید بتوان به سادگی از آن برای تبدیل بسته‌بندی‌های مقوایی یا کاغذ به بسته‌بندی‌های هوشمند یا رابط هوشمند میان انسان و ماشین استفاده کرد. این فناوری می‌تواند به کاربر کمک کند تا با بررسی بسته‌بندی هوشمند غذا، از سالم بودن آن مطمئن شود.

در این روش، ورقه‌های ساده یک دفترچه را می‌توان به یک رابط پخش موسیقی تبدیل کرد تا کاربر با کمک آن امکان پخش موسیقی و تغییر سطح صدا را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مطلب تولید حشره رباتیک انعطاف‌پذیر! را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,تبلت,کاغذ ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

مطابق یک باور عمومی، افرادی که میزان بهره‌هوشی (IQ) آن‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، تیزهوش نامیده می‌شوند.
نشانه های باهوشی

در سنجش‌های سنتی‌تر تیزهوشی، افرادی که میزان بهره‌هوشی (IQ) آن‌ها از حد مشخصی بیشتر باشد، باهوش نامیده می‌شوند. این حد مشخص در نمونه‌گیری‌های مختلف، با توجه به نوع آزمون و جامعهٔ آماری که بهره‌هوشی به صورت نسبی نسبت به آن سنجیده می‌شود، متفاوت است. در این نوشتار از مجله دلتا برخی نشانه های باهوشی و تیزهوشی را به شما می‌گوییم. با ما همراه باشید.

برخی نشانه های باهوشی در افراد

۷ علامتی که نشان می‌دهد شما از میانگین ضریب هوشی جامعه، هوش بیشتری دارید:
۱. اگر  بزرگترین فرزند خانواده باشید.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که فرزندان بزرگتر معمولا افراد باهوش‌تری نسبت به فرزندان کوچکتر هستند. این هوش بیشتر به سبب عوامل ژنتیکی نبوده بلکه ریشه در روانشناسی و تعادل خانواده دارد.
۲. اگر کلاس موسیقی رفته باشید.
یک پژوهش در سال ۲۰۱۱ به این داده دست یافته است که هوش کلامی کودکان چهار تا شش سالی که به کلاس موسیقی رفته‌اند، افزایش پیدا کرده است.

۴. اگر لاغر باشید.
یک بدن سالم ارتباط نزدیکی با یک ذهن سالم دارد. در این ارتباط یک پژوهش فرانسوی که در سال ۲۰۰۶ انجام شده است به داده‌هایی دست یافتند که افراد چاق در امتحان لغاتی که از آن‌ها گرفته ‌شده است، تنها ۴۴ درصد کلمات را درست به یاد می‌آوردند، در حالی که این عدد در افراد لاغر ۵۶ بوده است.

۵. اگر چپ دست باشید.
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که افراد چپ دست دارای تفکر چند وجهی هستند. این امر در ظهور خلاقیت‌های متفاوت بسیار تاثیرگذار است.

۶. اگر صاحب گربه هستید.
یک پژوهش که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داده است که افراد صاحب سگ، افرادی اجتماعی هستند؛ در حالی که افراد صاحب گربه از هوش بیشتری برخوردارند.

۷. اگر قد بلندی دارید.
تحقیقی که در دانشگاه پرینستون انجام شده است نشان داده است کودکانی که قد بلندتری نسبت به دیگر بچه‌ها داشته‌اند در آزمایش‌های شناختی بسیار بهتر عمل نمودند.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,هوش‌,ضریب هوشی ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

وقتی صحبت از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، می‌بینیم که بسیاری از شهرها از منابع مختلفی مانند صفحات خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده می‌کنند.
لباس هوشمند

این لباس که توسط تیمی در دانشگاه «کالیفرنیا سن‌دیگو» ساخته شده است، از سلول‌های سوخت زیستی بهره می‌برد. این سلول‌ها از عرق بدن برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این لباس هوشمند در این نوشتار از مجله دلتا با ما همراه باشید.

لباس هوشمند

ویژگی‌های لباس هوشمند

این لباس مجهز به ژنراتورهای الکتریکی برای تولید انرژی از حرکت بدن و ابرخازن‌ها برای ذخیره برق است. قطعات این لباس شامل مدار و سیم‌کشی از جنس نقره است که ویژگی ضد آب دارد. مدار به کار رفته در آن، قطعات را به یکدیگر متصل می‌کند. این قطعات همگی بر روی پارچه چاپ می‌شوند. نکته مهم این است که همه چیز در این لباس هوشمند انعطاف‌پذیر، کشسان، تاشو و قابل شستشو است؛ اما در شکل فعلی نمی‌توان برای شستشوی آن از شوینده استفاده کرد.
سلول‌های سوخت زیستی که درون این لباس تعبیه شده‌اند، در قسمت قفسه سینه قرار دارند و حاوی آنزیم‌هایی هستند که سبب تولید انرژی در بدن انسان می‌شوند. قطعات به کار رفته در این لباس هر کدام از دو قسمت تشکیل شده‌اند: یک قطعه دارای بار منفی روی بازو و یک قطعه دارای بار مثبت در کنار بدن است.
هنگامی که دستان کاربر در حال راه رفتن یا دویدن حرکت می‌کند، این قسمت‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند. با این کار، انرژی‌های تولید شده به سمت خازن می‌رود.
در آزمایشاتی که تاکنون انجام شده است، یک داوطلب این لباس هوشمند را هنگام دویدن و استفاده از دوچرخه ورزشی به مدت ۱۰ دقیقه پوشید و پس از آن ۲۰ دقیقه استراحت کرد. طی این جلسه ۳۰ دقیقه‌ای، لباس هوشمند توانست نیروی مورد نیاز نمایشگر ال‌سی‌دی یک ساعت مچی کوچک را تأمین کند.
این لباس هوشمند با توسعه بیشتر خواهد توانست توسط ورزشکاران برای تأمین انرژی دستگاه‌هایی مانند حسگرهای کنترل عملکرد، مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دلیل داغ شدن گوشی‌های هوشمند را بدانید را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,نانو,لباس ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

افزایش دمای زمین به یکی از نگرانی‌های زیست محیطی کشورها تبدیل شده است. اقدامات متفاوتی برای مقابله با این پدیده زیست ‌محیطی انجام شده است. یکی از اصلی‌ترین این اقدامات معرفی و عرضه گسترده خودرو‌های الکتریکی با حمایت از کمپانی‌های خودروسازی نظیر تسلا، بنز و پورشه است.
خودروهای الکتریکی

محدودیت‌های حاکم بر محیط زیست باعث شده تا ساخت خودروهای سال ۲۰۲۰ عموماً با رویکرد الکتریکی یا برقی دوگانه در دستور کار  کمپانی‌های خودروسازی قرار گیرد. یک خودروی الکتریکی از پیشرانه‌های الکتریکی، باتری‌های بزرگ و برخی تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده کرده و با یک‎بار شارژ می‌تواند مسافت قابل توجهی را بپیماید. امروزه کمپانی‌هایی مانند: جگوار، تسلا و فیسکر آتوموتیو پیشتازِ ساخت و توسعه خودور‌های الکتریکی هستند. در این نوشتار از مجله دلتا با خودروهای الکتریکی جالب در سال ۲۰۲۰ آشنا شوید.

مینی‌کوپر الکتریکی

۱۰ خودروی الکتریکی جذاب که در سال ۲۰۲۰ منتظرشان هستیم!

مینی یکی از پیشگامانِ تولید خودرو‌های الکتریکی بوده و بدون شک این کمپانی با تولید خودرو‌هایی متفاوت، درصدد فتح بازار جهانی است. مینی برای برآورده شدن آرزوی خود، یک مینی کوپر سه در را معرفی کرده و ادعا می‌کند که خودروی مذکور با یکبار شارژ توان پیمودن مسافتی معادل با ۲۰۰ مایل (۳۲۱ کیلومتر) را دارد.
احتمالاً در این خودرو از پیشرانه الکتریکی بی ام و i۳ با قدرت ۱۸۱ اسب‌ بخار استفاده شده و می‌توان شتاب صفر تا صدی معادل با ۷ ثانیه را برای مینی کوپر الکتریکی متصور شد. در این خودرو از باتری‌های ۴۲ کیلووات ساعتی استفاده شده و می‌توان با شارژ سریع DC در ۴۰ دقیقه، حدود ۸۰ درصد از ظرفیت باتری‌های مینی کوپر را شارژ کرد. پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که قیمت این خودرو حدود ۳۵ هزار دلار خواهد بود.


مرسدس‌بنز EQC

۱۰ خودروی الکتریکی جذاب که در سال ۲۰۲۰ منتظرشان هستیم!

مرسدس‌بنز یکی دیگر از خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است. این کمپانی اولین خودروی تمام الکتریکی خود را برای عرضه در سال ۲۰۲۰ آماده کرده و اکنون باید منتظر یک SUV تمام الکتریکی باشیم. در این محصول از باتری‌های ۸۰ کیلووات ساعتی استفاده شده است. از ۲۲.۲ کیلووات ظرفیتِ باتری‌های مذکور برای پیمودن مسافتی معادل با ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) استفاده خواهد شد.
این خودرو به سیستم شارژ سریع مجهز بوده و در کمتر از ۴۰ دقیقه؛ حدود ۸۰ درصد از ظرفیت باتری‌های آن شارژ می‌شود. در مرسدس بنز EQC از دو پیشرانه الکتریکی با توان ۴۰۰ اسب‌بخار استفاده شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن کمتر از ۵ ثانیه است. انتظار می‌رود که این محصول جذاب با یک‎بار شارژ و استفاده از تمام ظرفیت باتری‌های خود توان پیمودن ۲۸۰ مایل (۴۵۰ کیلومتر) را داشته باشد. قیمت این خودرو بیش از ۷۰ هزار دلار خواهد بود!


بولینگر B۱

۱۰ خودروی الکتریکی جذاب که در سال ۲۰۲۰ منتظرشان هستیم!

در این خودرو شاهد ترکیب زیبایی، قدرت و عملکرد خودرو‌های نظامی هستیم. بولینگر B۱ یک خودروی بزرگ الکتریکی و چهار چرخ متحرک بوده و از باتری‌هایی با ظرفیت ۱۲۰ کیلووات در ساعت استفاده می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو حدود ۴.۵ ثانیه است. بولینگر B۱ توان پیمودن ۲۰۰ مایل (۳۲۱ کیلومتر) را داشته و براساس اعلام کمپانی سازنده آن تاکنون ۲۵ هزار نفر بولینگر B۱ را خریداری کرده‌اند. قیمت این خودرو حدود ۲۶۰ هزار دلار است!


پورشه تایکان

۱۰ خودروی الکتریکی جذاب که در سال ۲۰۲۰ منتظرشان هستیم!

این خودروی اسپرت و چهار درب یک محصول الکتریکی با توانایی، سرعت و عملکردی حیرت‌انگیز است. پورشه تایکان از دو پیشرانه استفاده کرده و در مجموع، قدرت تایکان را به ۶۰۰ اسب ‌بخار رسانده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این محصول نزدیک به ۳.۵ ثانیه بوده و رقیب جدی تسلا مدل S است. در این محصول از تکنولوژی ۸۰۰ ولتی ویژه‌ای استفاده شده و میزان مصرف شارژ به ۳۵۰ کیلووات در ساعت می‌رسد. ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌های تایکان در ۲۰ دقیقه شارژ شده و توان پیمودن ۳۱۰ مایل (تقریبا ۴۹۹ کیلومتر) را خواهد داشت. قیمت تایکان بیش از ۷۵ هزار دلار تعیین شده است..

تسلا رودستر

۱۰ خودروی الکتریکی جذاب که در سال ۲۰۲۰ منتظرشان هستیم!

تسلا نام جدیدی در صنعت ساخت خودرو‌های برقی نیست. این کمپانی تاکنون محصولات متعدد و باکیفیتی را ساخته و بدون شک تمام کمپانی‌هایی که به ساخت خودرو‌های برقی می‌پردازند، تسلا را به عنوان الگویی برای موفقیت خود انتخاب کرده‌اند. تسلا رودستر محصول متفاوتی بوده و قیمت آن بیش از ۲۰۰ هزار دلار است.
این خودروی اسپرت ظرفیت حمل ۴ سرنشین را داشته و از باتری‌هایی با ظرفیت ۲۰۰ کیلووات ساعت استفاده می‌کند. سه پیشرانه الکتریکی برای تسلا رودستر در نظر گرفته شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱.۹ ثانیه است. تسلا رودستر با یکبار شارژ کامل توان پیمودن مسافتی معادل با ۶۲۱ مایل (۱۰۰۰ کیلومتر) را دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب اختراعات مهم ناسا که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خودرو,محیط زیست ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 سالیان گذشته ماشین‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌های خودران یا بدون راننده مثل یک رویا بودند که ممکن بود در آینده محقق شوند، اما حالا دیگر رویا نیستند.

 

با پیشرفت‌هایی که امروزه صورت گرفته است، منظور از ماشین هوشمند یا خودران، ماشینی است که می‌تواند تمامی کارهای یک راننده را خودش انجام بدهد. برای آشنایی بیشتر با این ماشین‌ها با ما در مجله دلتا همراه باشید.

تکنولوژی‌ها در زمینه وسایل نقلیه جدید، فرصت مناسبی برای کاهش مشکلات ناشی از وسایل نقلیه خصوصی مانند ترافیک، حوادث و مرگ و میر را ایجاد کرده و نیز کیفیت هوا را افزایش می‌دهند. بسیاری از صنایع خودروسازی و فناوری که برای ساختن این ماشین‌ها کار می‌کنند، این اطمینان را به ما می‌دهند که ظرف چند سال آینده آنها را در خیابان‌ها خواهیم دید.

 

کاربردها و مزایای ماشین‌های هوشمند

  •  تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی به وسیله این خودروها رعایت می شوند.
  • خودرو به صورت کاملا صحیح پارک می‌شود.
  • در صورتی که در منزل باشید و یک تاکسی برای مقصد مشخصی سفارش دهید، این ماشین که هوشمند است بدون هیچ راننده‌ای به آدرس اعلام شده شما می‌آید و پس از سوار شدن و اعلام آمادگی شما به راه افتاده و بدون هیچ راننده‌ای شما را به مقصد می‌رساند.
  • خودروهای خودران نه تنها حمل و نقل را راحت‌تر و ایمن‌تر می‌کنند بلکه با سرمایه‌گذاری‌های مناسب می‌توانند به مقابله با «نابرابری قابل توجه درآمد» کمک کنند.
  • با استفاده از ماشین هوشمند نیاز به پارکینگ در مرکز شهر کاهش می‌یابد و از خیابان‌ها و پارکینگ‌های شهری برای کاربری‌های دیگر  استفاده می‌شود.
    شاید با خود اینگونه فکر کنید که ما همچنان سال‌های زیادی با عملی شدن این تکنولوژی فاصله داریم. اما بد نیست بدانید که هم اکنون در تعدادی از نقاط دنیا و البته به صورت آزمایشی چنین فرایندی در حال انجام است؛ همچنین می‌توان در قالب طرح‌هایی کنترل شده سفارش یک تاکسی خودران را داد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا دیر می‌خوابیم؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید

 

 



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,ماشین,هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

منطقه‌ای که به مثلث برمودا مشهور است، ناحیه‌ای به مساحت ۱/۳۰۰/۰۰۰ کیلومتر مربع از اقیانوس را در برگرفته است. این ناحیه در راس جنوب شرقی ایالت فلوریدا قرار دارد.
مثلث برمودا

دهه‌هاست که مثلث برمودا (Bermuda Triangle) ذهن بشر را با معمای ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها به خود مشغول کرده است. چنین حوادث مرموزی ناخودآگاه ما را به یاد موجودات فرازمینی، یوفوها، نیروهای ماورایی و سرزمین‌های گمشده می‌اندازند. ادامه این مقاله را در مجله دلتا بخوانید.

دیدنی های جهان

همه چیز درباره منطقه

منطقه‌ای اسرارآمیز در اقیانوس اطلس است که در بین شهر میامی، جزیره‌ برمودا و پورتوریکو قرار دارد. ناحیه‌ای که تاکنون د‌ه‌ها کشتی و هواپیما در آن ناپدید شده‌اند. برخی از این حوادث بنا به دلایلی نامعلوم روی داده‌اند.
کشتی‌ها و هواپیماهای دیگری هم بوده‌اند که در شرایط مساعد آب‌و‌هوایی و بدون اینکه هیچ‌گونه پیام‌‌ اضطراری ارسال کنند، در این ناحیه ناپدید شده‌اند. باوجود طرح هزاران نظریه‌ خیال‌پردازانه، هیچ یک از آن‌ها ثابت ‌نمی‌کنند که ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه بیش از دیگر نواحی پر رفت‌وآمد اقیانوس روی می‌دهند. در حقیقت، مردم هر روز بدون هیچ حادثه‌ای در مثلث برمودا کشتیرانی می‌کنند و به‌سلامت از آن می‌گذرند.

مثلث برمودا

افسانه‌ مثلث برمودا چگونه به وجود آمد؟

منطقه‌ای که به مثلث برمودا مشهور است، ناحیه‌ای به مساحت ۱/۳۰۰/۰۰۰ کیلومتر مربع از اقیانوس را در برگرفته است. این ناحیه در راس جنوب شرقی ایالت فلوریدا قرار دارد.
وقتی کریستف کلمب طی اولین سفر دریایی خود به آمریکا رسید، از شعله‌ی آتش بزرگی (احتمالاً یک شهاب سنگ) خبر داد که شبی به دریا برخورد کرد و چند هفته بعد نیز نور عجیبی را در دوردست دید.
همچنین مطالبی درباره‌ عملکرد عجیب قطب‌نما نوشته که دلیل آن وجود ناحیه کوچکی در مثلث برمودا است. این ناحیه یکی از معدود مکان‌های کره‌ی زمین به شمار می‌رود که در آن، شمال جغرافیایی و شمال مغناطیسی زمین در یک خط قرار گرفته‌اند.

سفر

راز مثلث برمودا

بررسی‌های محیطی امروزه قادر است علت وقوع بسیاری از این حوادث را توضیح دهد. بخش عمده‌ای از طوفان‌ها و گردبادهای حاره‌ای اقیانوس اطلس از مثلث برمودا عبور می‌کنند و در گذشته که تکنولوژی پیش‌بینی آب‌وهوا پیشرفته نبود، چنین طوفان‌های خطرناکی کشتی‌های زیادی را غرق می‌کرد. همچنین جریان گرم اقیانوسی گلف استریم (Gulf Stream) در اقیانوس اطلس، تغییرات شدید و سریعی را در آب‌وهوا به وجود می‌آورد. وجود جزایر متعدد در دریای کارائیب آب‌های سطحی را ایجاد می‌کند که می‌‌تواند مسیریابی کشتی‌ها را با مشکل مواجه سازد. بنا بر برخی شواهد، قطب‌نمای مغناطیسی گاهی اوقات بجای نشان دادن قطب شمال مغناطیسی، قطب شمال حقیقی کره‌ی زمین را نشان می‌دهد.

عجایب جهان

کلام آخر

گردابی با جریانات جزر و مد قوی که در آب های باهاما و در نزدیکی گوشه غربی مثلث برمودا و در حدود ۴۵ مایلی سواحل فلوریدا واقع شده است از دیگر شگفتی‌های طبیعی این منطقه است. این اتفاق به خاطر غارهای بزرگ زیر آبی معروف به حفره های آبی شکل می‌گیرد و پتانسیل مکش در یک کشتی که از بالای آن ها عبور می‌کند را دارد. با وجود داستان های ترسناک در مورد مثلث برمودا، هنوز هم یک مسیر مشترک برای کشتی های کروز و دیگر قایق ها وجود دارد و هواپیماها اغلب در منطقه پرواز می کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب هوش هیجانی (EQ) چیست؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,مثلث برمودا,راز ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

در سال ۲۰۲۱ انتظار ماموریت‌های هیجان‌انگیز فضایی را داریم.
 

سال ۲۰۲۰ به طرزی شگفت‌انگیز برای دنیای فضا و فناوری‌های مرتبط به آن هیجان‌انگیز بود. به همین ترتیب، سال ۲۰۲۱ هم جذاب به نظر می‌رسد. در نوشتار هیجان‌‌انگیزترین ماجراهای فضایی سال ۲۰۲۱ با ما در مجله دلتا همراه باشید. 

ماجراهای فضایی هیجان‌انگیز سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ ماموریت‌هایی راهی مریخ شدند، اسپیس‌اکس اولین و دومین پرواز فضایی انسانی را برای ناسا انجام داد و ماموریت‌هایی از ماه و سیارک‌ها نمونه‌هایی به زمین آورد. برخی از این ماجراها شامل موارد زیر است:

فرود ماموریت‌های مریخ

مریخ‌نورد ناسا بر روی سطح مریخ نشسته و قرار است بزرگترین جستجوی تاریخ برای آثار حیات در گذشته مریخ را جستجو کند. با اینکه این مریخ‌نورد در ماه فوریه به مریخ رسیده است، اما قرار است پیش از فرود، مدتی در مدار مریخ باقی بماند. ماموریت «امید» امارات متحده نیز در فوریه در مدار مریخ قرار می‌گیرد. این اولین ماموریت فضایی یک کشور عربی در ارتباط با مریخ است و یکی از اهدافش مطالعه اقلیم و آب و هوای سیاره‌ی سرخ است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب

این تلسکوپ پیچیده در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت؛ جایی که چشم‌اندازی درخشان و بی‌سابقه از جهان هستی را در نور فروسرخ برایمان به ارمغان می‌آورد. تنها مشکل کوچک این است که این تلسکوپ در وهله‌ی اول باید به فضا برسد.

راکت‌های جدید

سال ۲۰۲۱ می‌تواند سالی باشد که پرتاب موفقیت‌آمیز چندین راکت دیگر را نیز برای اولین بار ببینیم. برجسته‌ترین این‌ها سیستم پرتاب فضایی (SLS) ناسا، با هدف بردن دوباره فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴ است.

تلاش بوئینگ برای فرستادن انسان به فضا

در سال ۲۰۲۰ شاهد اولین و دومین پرتاب انسان با کرو دراگونِ اسپیس ایکس بودیم. هرچند مشکلاتی که برای فضاپیما در پرواز آزمایشی در دسامبر ۲۰۱۹ به وجود آمد به این معنی بود که پرواز‌های انسانی باید تا زمان برطرف شدن مشکل‌ها به تعویق می‌افتادند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا دیر می‌خوابیم؟  را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فضا,نجوم ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

از سرعت رشد موهای خود ناراضی هستید؟ آیا به دنبال روش‌هایی طبیعی برای رشد سریع موی سر خود هستید؟
رشد سریع مو

راهکارهای رشد سریع مو

اگر موهای شما در طول یک بازه زمانی معین به رشد مورد نظر خود دست نیافت عصبانی نشوید. به یاد داشته باشید که رشد طبیعی مو معمولا زمان می‌برد و همچنین تلاش‌های زیادی برای رشد و حفظ سلامت آن‌ها لازم است. در این مطلب از مجله دلتا ، ۱۰ نکته برای رشد سریع موی سر را با هم می‌خوانیم.

هر روز پوست سر خود را ماساژ دهید

اولین نکته برای رشد سریع موی سر، ماساژ دادن پوست سر است. هر روز صبح در هنگام دوش گرفتن یا قبل از رفتن به رختخواب پوست سر خود را ماساژ دهید. این ماساژ قطعا به شما کمک خواهد کرد تا احساس خوبی داشته باشید و همچنین باعث تحریک گردش خون در پوست سر می‌شود. در نتیجه، فولیکول‌های مو به سرعت مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنند.

رشد مو

استفاده از شامپو و ژل را کاهش دهید

استفاده  بیش از حد از شامپو و ژل مو، چرخه رشد مو را کند می‌کند و شما نمی‌توانید به فکر رشد سریع موی سر خود باشید! استفاده بیش از حد از شامپو باعث می‌شود که روغن‌هایی که موهای شما به آن‌ها نیاز دارند،  تولید نشوند و موهای شما شکننده شوند. بنابراین، بیش از سه بار در هفته موهای خود را شامپو نکنید.

یکی از درمان های موثر برای رشد سریع مو، روغن نارگیل است

پس از گرم نمودن روغن نارگیل، آن را روی پوست سر خود و همچنین موهای خود پخش کنید. با این کار به زودی به نتایج خوبی دست خواهید یافت. با استفاده منظم از روغن نارگیل موهای شما ضخیم‌تر و سالم‌تر می‌شوند.

از گرم شدن بیش از حد پوست سرتان جلوگیری کنید

اگر شما مدام از سشوار و اتوی مو استفاده می‌کنید، موهای شما آسیب خواهند دید. گرمای مداوم، مانع از رشد سریع موهایتان می‌شود. در صورتی که هیچ جایگزینی برای این ابزارها ندارید، قبل از استفاده از یک اسپری محافظ استفاده نمایید.

تقویت مو

ویتامین‌های ضروری را مصرف نمایید

اطمینان حاصل کنید که مولتی‌ویتامین مصرفی‌ شما حاوی اسید فولیک، منیزیم، گوگرد، روی، بتا کاروتن و سیلیس باشد. موهای ما عمدتا از پروتئین ساخته شده‌اند، لذا اگر بتوانید تولید پروتئین در بدن را افزایش دهید، با مصرف ویتامین‌های ضروری می‌توانید شاهد رشد سریع موهای خود باشید.

غذای سالم، استراحت کافی و بدون استرس

مصرف مواد غذایی سالم، استراحت کافی، نداشتن اضطراب و استرس و مصرف آب کافی، رشد موهای شما را به نحو قابل توجهی تسریع خواهند کرد. هر روز حداقل هشت ساعت بخوابید زیرا هورمون رشد ما در طول خواب آزاد می‌شود.

موی بلند

کوتاه نمودن موها

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از رشد سریع موها، اصلاح مو در هر ۶ تا ۸ هفته یکبار است. موهای شما از ریشه رشد می‌کنند و با گذر زمان قسمت انتهای آن خشک و دوشاخه می‌شود. اگر موهای خود را سر وقت اصلاح کنید اکسیژن بیشتری وارد پوست سرتان شده و رشد سریع مو خواهید داشت.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا دیر می خوابیم؟ در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,تقویت مو,مو ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

وقتی برای اولین بار چیزی به نام هواپیما در دنیا شناخته و مطرح شد، به غیر از هراس‌هایی که داشت، تنها ابزاری برای سرگرمی و شاید نوعی وسیله مدرن برای قشر پولدار به حساب می‌آمد.
بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

در گذشته کمتر کسی می‌توانست حتی تصور هواپیماهایی با چند صد نفر مسافر را از ذهن بگذراند. در مقاله بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا با ما در مجله دلتا همراه باشید تا تعدادی از غول پیکرترین پرنده‌های آسمان را بهتر بشناسیم.
با توجه به اهمیت روز افزون و افزایش استفاده بشر از هواپیماها افراد بسیاری به بهبود هواپیماها و افزایش کارایی و سیستم‌های مورد استفاده‌ خود پرداختند. در اینجا چند نمونه از بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

هواپیما بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰، اولین هواپیمای غول پیکر دنیا

اولین پرنده آهنی بزرگ دنیا لقبی است که بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ به خود اختصاص داده است. هواپیمایی ۳۳۰ تنی که بیشینه سرعت ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت دارد و بیش از ۵۰۰ مسافر را در شکم خود جای می‌دهد. ابعاد بوئینگ ۷۴۷ نیز بسیار قابل توجه و عظیم است و همین ابعاد بزرگ، عملی بودن پرواز با این پرنده آهنی را غیرقابل باور می‌ساخت. بوئینگ ۷۴۷ دارای طولی ۷۰ متری و بال‌های ۱۹٫۳ متری است که در زمان تولید، انقلابی بزرگ در عرصه صنعت هوایی بود.

بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰، ظرفیتی ۶۰۰ نفره

با افزایش استفاده از خدمات هوایی و استفاده از هواپیماها برای حمل و نقل و جابجایی، احساس نیاز به هواپیماهای بزرگتری برای حضور در آسمان‌های دنیا بوجود آمده بود. در نسل جدید از ۷۴۷ها که چهارمین مدل از هواپیماهای بوئینگ است، تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌تر و ایمنی بیشتری در ساخت و تولید این هواپیما به کار رفت. این پرنده عظیم‌الجثه می‌تواند بیش از ۶۰۰ مسافر را سوار کرده و ۱۴۰۰۰ کیلومتر را با سرعتی ۹۸۸ کیلومتری، بدون توقف طی کند. عجیب‌ترین ویژگی بوئینگ ۷۴۷ که عملیات پروازی آن را کمی غیرممکن نشان می‌داد، وزن بالا و ۴۰۰ تنی آن است.

بوئینگ ۷۴۷ سری ۸، جدیدترین بوئینگ دنیا

بوئینگ، جدیدترین محصول خود را با نام بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ به دنیا معرفی کرد. این پرنده غول پیکر طولی ۷۶ متری دارد و نام بزرگ‌ترین هواپیما دنیا را در حال حاضر به خود اختصاص می‌دهد. سری ۸ دارای بردی ۱۵ هزار کیلومتری است و وزن عملیاتی آن نیز ۴۴۲ تن است. تاکنون بیش از ۱۴۸۲ فروند از انواع هواپیماهای بوئینگ ساخته شده و در دنیا در حال ارائه خدمات است. از سال ۱۹۶۸ تابحال لقب ایمن‌ترین هواپیماهای دنیا را به خود اختصاص داده‌ است.

بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

ایرباس ۳۸۰، دومین هواپیما بزرگ دنیا

مدل اولیه هواپیما ایرباس ۳۸۰ که با نام تجاری ایرباس ۳۸۰ سری ۸۰۰ به دنیا معرفی شد، دومین کمپانی هواپیماسازی است که بزرگترین هواپیماهای دنیا را می‌سازد. ایرباس ۳۸۰ دارای وزنی ۵۷۷ تنی است و حداکثر سرعتی معادل با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. برد عملیاتی ایرباس ۳۸۰ در حدود ۱۵۷۰۰ کیلومتر بوده و با ارتفاعی ۲۴ متر، و طولی ۷۲ متری دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین خودروهای جهان کدامند؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

وقتی برای اولین بار چیزی به نام هواپیما در دنیا شناخته و مطرح شد، به غیر از هراس‌هایی که داشت، تنها ابزاری برای سرگرمی و شاید نوعی وسیله مدرن برای قشر پولدار به حساب می‌آمد.
بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

در گذشته کمتر کسی می‌توانست حتی تصور هواپیماهایی با چند صد نفر مسافر را از ذهن بگذراند. در مقاله بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا با ما در مجله دلتا همراه باشید تا تعدادی از غول پیکرترین پرنده‌های آسمان را بهتر بشناسیم.
با توجه به اهمیت روز افزون و افزایش استفاده بشر از هواپیماها افراد بسیاری به بهبود هواپیماها و افزایش کارایی و سیستم‌های مورد استفاده‌ خود پرداختند. در اینجا چند نمونه از بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

هواپیما بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰، اولین هواپیمای غول پیکر دنیا

اولین پرنده آهنی بزرگ دنیا لقبی است که بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ به خود اختصاص داده است. هواپیمایی ۳۳۰ تنی که بیشینه سرعت ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت دارد و بیش از ۵۰۰ مسافر را در شکم خود جای می‌دهد. ابعاد بوئینگ ۷۴۷ نیز بسیار قابل توجه و عظیم است و همین ابعاد بزرگ، عملی بودن پرواز با این پرنده آهنی را غیرقابل باور می‌ساخت. بوئینگ ۷۴۷ دارای طولی ۷۰ متری و بال‌های ۱۹٫۳ متری است که در زمان تولید، انقلابی بزرگ در عرصه صنعت هوایی بود.

بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰، ظرفیتی ۶۰۰ نفره

با افزایش استفاده از خدمات هوایی و استفاده از هواپیماها برای حمل و نقل و جابجایی، احساس نیاز به هواپیماهای بزرگتری برای حضور در آسمان‌های دنیا بوجود آمده بود. در نسل جدید از ۷۴۷ها که چهارمین مدل از هواپیماهای بوئینگ است، تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌تر و ایمنی بیشتری در ساخت و تولید این هواپیما به کار رفت. این پرنده عظیم‌الجثه می‌تواند بیش از ۶۰۰ مسافر را سوار کرده و ۱۴۰۰۰ کیلومتر را با سرعتی ۹۸۸ کیلومتری، بدون توقف طی کند. عجیب‌ترین ویژگی بوئینگ ۷۴۷ که عملیات پروازی آن را کمی غیرممکن نشان می‌داد، وزن بالا و ۴۰۰ تنی آن است.

بوئینگ ۷۴۷ سری ۸، جدیدترین بوئینگ دنیا

بوئینگ، جدیدترین محصول خود را با نام بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ به دنیا معرفی کرد. این پرنده غول پیکر طولی ۷۶ متری دارد و نام بزرگ‌ترین هواپیما دنیا را در حال حاضر به خود اختصاص می‌دهد. سری ۸ دارای بردی ۱۵ هزار کیلومتری است و وزن عملیاتی آن نیز ۴۴۲ تن است. تاکنون بیش از ۱۴۸۲ فروند از انواع هواپیماهای بوئینگ ساخته شده و در دنیا در حال ارائه خدمات است. از سال ۱۹۶۸ تابحال لقب ایمن‌ترین هواپیماهای دنیا را به خود اختصاص داده‌ است.

بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

ایرباس ۳۸۰، دومین هواپیما بزرگ دنیا

مدل اولیه هواپیما ایرباس ۳۸۰ که با نام تجاری ایرباس ۳۸۰ سری ۸۰۰ به دنیا معرفی شد، دومین کمپانی هواپیماسازی است که بزرگترین هواپیماهای دنیا را می‌سازد. ایرباس ۳۸۰ دارای وزنی ۵۷۷ تنی است و حداکثر سرعتی معادل با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. برد عملیاتی ایرباس ۳۸۰ در حدود ۱۵۷۰۰ کیلومتر بوده و با ارتفاعی ۲۴ متر، و طولی ۷۲ متری دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین خودروهای جهان کدامند؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

همان‌طور که می‌دانید موتور به‌عنوان قلب تپنده‌ خودرو شناخته می‌شود و عملکرد درست آن موجب عملکرد درست کل مجموعه‌ خودرو است.
داغ شدن موتور خودرو

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مراقبت از موتور، کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است که اگر از کنترل مالک یا راننده خودرو خارج شود، می‌تواند باعث دردسرهای بسیاری شود. به‌ همین ‌دلیل بررسی مداوم دمای موتور و رفع مشکلات احتمالی از اهمیتی بسیار بالایی برخوردارند. بالا رفتن دمای موتور ماشین تا حدی معقول و قابل پیش‌بینی است. در مجله دلتا با ما همراه باشید.

دلایل داغ کردن موتور ماشین

اگر تجربه‌ داغ کردن موتور ماشین را داشته باشید، باید بدانید که یکی از عذاب‌آور‌ترین اتفاقاتی که ممکن است هنگام رانندگی پیش بیاید، بالا رفتن آمپر آب و بیرون زدن حجم زیادی بخار از زیر کاپوت است. پیش از ارائه‌ راه‌ حل برای این مشکل، علت داغ کردن موتور  خودرو را بررسی کنیم:

۱. نشتی در سیستم تهویه

 وظیفه‌ اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حال اگر در مسیر لوله‌هایی که از موتور به مخزن مایع خنک‌کننده موتور و رادیاتور می‌رسند و برمی‌گردند، نشتی کوچکی وجود داشته باشد یا حتی اگر نشتی در بدنه‌ رادیاتور وجود داشته باشد، مجموعه‌ تهویه به‌ اصطلاح هوا می‌گیرد.

داغ شدن موتور خودرو

۲. مایع خنک‌کننده‌ غلیظ

غلظت بالای مایع خنک‌کننده بخصوص در فصول سرد سال و در مناطقی که دما افت شدیدی دارد، مشکلی عذاب‌آور است. اگر مایع‌ خنک‌کننده کیفیت مطلوبی نداشته باشد، به مسدود کننده‌ شریان سیستم تهویه و رادیاتور بدل می‌شود که موجب داغ کردن بیش از حد موتور می‌شود.

۳. انسداد در شریان سیستم تهویه

یکی از علت‌های داغ کردن موتور ماشین  انسداد شریان سیستم تهویه است. این مشکل عواقبی مشابه استفاده از مایع خنک ‌کننده‌ غلیظ و بی‌کیفیت به‌ همراه دارد. گاهی اوقات ترموستات خراب، رسوبات یا یک جسم خارجی می‌توانند مسیر رسیدن مایع خنک ‌کننده به موتور را مسدود کنند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به ‌همراه داشته باشند.

داغ شدن موتور خودرو

۴. کم بودن مقدار روغن‌ موتور

روغن ‌موتور به ‌تنهایی نقش بسزایی در خنک کردن موتور ایفا می‌کند و از داغ کردن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. در واقع، روغن ۷۵ تا ۸۰ درصد از گرمای موتور را از بین می‌برد و همچنین قطعات مختلف قلب خودرو را به‌ خوبی چرب می‌کند تا در اثر تحرک اصطکاک کمتری داشته باشند و  همچنین افزایش دما را کاهش می‌دهد.

۵. خرابی واترپمپ

خرابی واترپمپ، یکی از رایج‌ترین دلایل داغ کردن غیرمعمولی موتور است. واترپمپ عضوی حیاتی از سیستم تهویه‌‌ خودرو محسوب می‌شود و خرابی آن می‌تواند موجب افزایش دمای خودرو شود.

مطلب تکنولوژی‌هایی که آینده را متحول خواهند کرد! را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خودرو,ماشین ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

اگر خودرو خود را به طور مرتب، تعمیر و نگهداری کنید و به سرعت به هر یک از مشکلات مربوطه پاسخ دهید، می‌توانید خودروی خود را به مدت طولانی نگه دارید.
افزایش طول عمر خودرو

به تعویق انداختن تعمیرات خودرو به این معنی است که فقط ممکن است خودرو در آینده‌ای نزدیک بیشتر از خرابی کنونی، خراب شود. در نوشتار گام‌های اساسی برای افزایش طول عمر خودرو با ما در مجله دلتا همراه باشد.

نکات مهم در افزایش طول عمر خودرو

قطعات مناسب انتخاب کنید
با داشتن اتومبیل قدیمی می‌توانید مدیریت هزینه‌ها را با استفاده از قطعات با کیفیت پایین عاقلانه بدانید. این قابل درک است، زیرا برخی قطعات ممکن است هزینه بیشتری نسبت به قطعات پس از فروش داشته باشند. هر قسمت را انتخاب کنید، مانند پمپ آب، رادیاتور یا واشر سر سیلندر از مناسب بودن آن برای اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.

افزایش طول عمر خودرو

به موقع روغن موتور را تعویض کنید
 در مورد تغییرات روغن در فواصل مناسب، به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. با این حال، اگر ماشین شما بیش از ۱۱۲۶۵ کیلومتر پیمایش داشته، برخی از قطعات خودرو بیشتر در معرض فرسایش قرار دارند و منجر به نشت می‌شوند. موتور‌های قدیمی بیشتر روغن می‌سوزانند و لجن خواهند گرفت.

 روغن گیربکس و واسکازی را تعویض کنید
 اگرچه در سرویس‌های دوره‌ای خودرو‌های دنده‌ای، تنها سطح واسکازین چک می‌شود تا در صورت نیاز به آن اضافه شود، اما کارشناسان معتقدند برای پیشگیری از کاهش روانکاری واسکازین و افزایش عمر مفید خودرو به ازای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد یا هر دو سال یکبار، واسکازین گیربکس تعویض شود.
در خصوص خودرو‌های اتوماتیک هم توصیه می‌شود روغن گیربکس برای خودرو‌های صفر در کارکرد ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر و برای خودرو‌های دست دوم به ازای هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

خودرو را به مکانیک نشان دهید
 خودرو خود را چند وقت یکبار به مکانیک نشان دهید تا یک بررسی کامل انجام دهد، یک مکانیک متخصص باید سیستم‌های تعلیق و تعمیرات اساسی موتور را بررسی  و از بروز مشکلات عمده جلوگیری کند. همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا تصمیم  بگیرید که وقت فروش خودرو را مشخص کنید.

 سیستم خنک‌کننده موتور خودرو را بررسی کنید
سیستم خنک‌کننده در عملکرد موتور یک خودرو، نقش اساسی را ایفا می‌کند. در این سیستم،‏ رادیاتور، فن، پمپ آب، ترموستات و مایع ضدیخ از اجزا اصلی بوده و عملکرد این اجزا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. انجام بررسی‌های مرتب برای پیدا کردن هرگونه نشانه خرابی و فرسودگی ضروری است. ترک خوردگی تسمه‌ها یا نقاط نرم شده و باد کرده روی شلنگ‌ها باید برطرف شوند. اگر این قطعات مشکل داشته باشند، سیستم خنک‌کننده خودرو را از کار می‌اندازند. اگر فکر می‌کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می‌شود از سالم بودن آن مطمئن شوید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب هوش هیجانی (EQ) چیست؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خودرو,دانستنی ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رانندگی مهارتی است که اغلب از دوران نوجوانی آن را کسب می‌کنیم و هر روز با پشت فرمان نشستن این مهارت را تمرین می‌کنیم و بهتر می‌شویم.

ترفندهای رانندگی

یک راننده حرفه‌ای کسی اسـت کـه بتواند در شرایط بحرانی و غیرمنتظره بـه خوبی از پس بازرسی وسیله نقلیه برآید. در این نوشتار از مجله دلتا شما را با برخی ترفندهای رانندگی آشنا می‌کنیم.

مهمترین ترفندهای رانندگی

ترفند ۱: در پیچ‌ها نگاه باید به جلو باشد.
این آموزش را همیشه در کلاس‌های رانندگی به دانش‌پژوهان یاد می‌دهند. اگر شما در پیچ‌ها نگاهتان به جلو باشد، می‌توانید موانع و خطرات احتمالی را ببینید و به سرعت واکنش مناسبی نشان دهید.

ترفند ۲: به ماشین‌های دور دقت کنید.
همیشه در اتوبان‌ها یا بزرگراه‌ها مخصوصا روزهای بارانی یا برفی یا ترافیک سنگین تصادفات زیادی رخ می‌دهد، زیرا رانندگان، ماشین جلویی خود را می‌بینند. بهتر است همیشه تا ۴۰۰ متر جلوتر از خود یا ماشین‌های دور را نگاه کنید تا در صورتی که خطر رخ دهد شما به موقع عکس‌العمل نشان دهید.

ترفندهای رانندگی

ترفند ۳: وقتی وارد اتوبان می‌شوید سرعتتان را زیاد کنید.
همیشه موقعی که برای وارد شدن به اتوبان یا بزرگراه‌ها از ورودی استفاده ‌می‌کنید، سرعت خود را با دیگر خودروها یکسان کنید.

ترفند ۴: برای کاهش سرعت از ترمز استفاده نکنید.
همیشه برای کم کردن سرعت، احتیاجی به ترمز گرفتن نیست. شما می‌توانید پای خود را از روی گاز بردارید و برای ایستادن و توقف، پای خود را بر روی ترمز بگذارید. با این کار، می‌توانید ایمن برانید و حتی سوخت کمتری مصرف کنید.

ترفند ۵:  از روند درست برای تعویض دنده استفاده کنید.
همیشه هوشیار رانندگی کنید و یک روند همیشگی برای تعویض دنده و پدال‌ها داشته باشید تا به آن عادت کنید. با این کار، واکنش درستی در رانندگی‌های خطرناک دارید.

ترفند ۶: فرمان را به خوبی کنترل کنید.
یکی از مهارت‌های مهم در رانندگی در دست داشتن درست فرمان است. برای در دست داشتن فرمان و کنترل هر چه بهتر آن به جاده‌های بدون درخت و خلوت بروید و فرمان ماشین را در سرعت‌های مختلف کنترل کنید. این کار باعث می‌شود تا حتی در سرعت‌های بالا کنترل فرمان را از دست ندهید.

ترفندهای رانندگی

ترفند ۷: دنده معکوس را یاد بگیرید.
یکی دیگر از مهارت‌های رانندگی، بهتر راندن خودرو در حالت دنده معکوس است. شما باید یاد بگیرید با استفاده از پنجه و پاشنه پا پدال‌ها را طوری بگیرید که به جعبه دنده خودرو فشار نیاید.

ترفند ۸: در رانندگی با دنده عقب دقت کنید.
بسیاری از رانندگان همیشه نمی‌توانند یک مسیر مستقیم را عقب بروند. بنابراین، بهتر است برای هر چه بهتر شدن در این مهارت در خیابان‌های خلوت با دنده عقب برانید.

ترفند ۹: پارک کردن را تمرین کنید.
بیشتر راننده‌های مبتدی اکثر اوقات نمی‌توانند فاصله‌ها را به خوبی تشخیص دهند و پارک نامناسبی دارند. بنابراین، بهتر است همیشه پارک کردن و انواع مختلف آن را تمرین کنید.

ترفند ۱۰: در رانندگی صبور باشید.
مهم‌ترین مهارت برای رانندگی خوب، صبور بودن هست. شما با صبور بودن می‌توانید آرامش خود را حفظ کرده و در موقعیت‌های خطرناک و ریسک‌پذیر به راحتی واکنش نشان دهید. پس همیشه با آرامش و هوشیاری رانندگی کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با مزایای خمیر دندان نانو آشنا شوید! را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,رانندگی,خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هم کره ماه و هم مریخ به عنوان سکونت‌گاه‌های بالقوه برای انسان‌ها پرهزینه هستند و مخاطراتی چون فرود در مناطق با جاذبه سنگین را به همراه دارند.

کاوشگر مریخی ناسا به نام «استقامت»، پس از سفری چند ماهه بر روی سطح سیاره مریخ، موسوم به سیاره سرخ فرود آمد. این کاوشگر به یک ایستگاه هواشناسی، ۱۹ دوربین و دو میکروفن نیز مجهز بود که با کمک آنها توانست تصاویر دقیق‌تری ضبط کند. در نوشتار سفر به مریخ با مجله دلتا همراه ما باشید.

فرود کاوشگر ناسا بر روی مریخ

به گفته سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا یا «ناسا»، مریخ‌نورد «استقامت» پنجشنبه ساعت ۳:۵۵ دقیقه به وقت شرق آمریکا با سرعتی نزدیک به  ۱۹ هزار کیلومتر وارد جو مریخ شد و عملیات فرود بر این‌ سیاره را آغاز کرد. این کاوشگر اکنون حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر با کره مریخ فاصله دارد.

سفر به مریخ

نقطه فرود این کاوشگر که بستر یک دریاچه و دلتای خشک شده بود که در تحقیقات دانشمندان برای شناخت سیاره مریخ اهمیت فراوانی داشت، اما در عین حال به دلیل ناهمواری‌های سطح آن برای فرود یک کاوشگر، نقطه دشواری بود. هدف اصلی از سفر به مریخ تحقیق در مورد ارگانیسم‌های میکروبی است. احتمالا حدود سه میلیارد سال پیش، وقتی مریخ گرم‌تر و به دلیل وجود آب قابل زیست بود، موجودات در این سیاره زندگی می‌کردند.

نتیجه این ماموریت فرود در مریخ، در طرح‌های اکتشافی ناسا نقش مهمی داشت. هدف اصلی تمامی این ماموریت‌ها کشف نشانه‌های حیات در مریخ و بررسی امکان اعزام فضانوردان به آن سیاره است. کاوشگر «پِرسیویرَنس» حامل تجهیزات جدید و پیشرفته‌ای از جمله: یک هلی‌کوپتر بسیار کوچک و دستگاه دیگری که بتواند دی‌اکسیدکربن موجود در جو مریخ را به اکسیژن خالص تبدیل کند، بود.

با توجه به اینکه تماس رادیویی از مریخ تا زمین حدود ۱۱ دقیقه طول می‌کشد، کنترل فرود کاوشگر از مرکز ماموریت فضایی در زمین امکانپذیر نبود. این مریخ‌نورد پس از هفت ماه و‌ طی ۴۷۰ میلیون کیلومتر بر سطح کره مریخ، در دهانه «جیزرو» که یک دلتای باستانی در سطح مریخ است، فرود آمد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقایقی جالب در مورد فضا را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی , مریخ , نجوم ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ما انسان‌ها درباره کره زمین هنوز چیزهایی را نمی‌دانیم. به خصوص درباره مکان‌های دور افتاده مانند قطب جنوب که به راحتی قابل دسترس نیستند.

آشنایی با قطب جنوب

برخی مناطق کره زمین به راحتی قابل دسترس نیستند و آب و هوای سخت و غیرقابل تحملی دارند. قطب جنوب یکی از  مکان‌های مرموزی است که پر از رازهای کشف نشده است. در این نوشتار از مجله دلتا شما را با حقایق جالب قطب جنوب آشنا می‌سازیم.

برخی حقایق جالب در مورد قطب جنوب

  • در قطب جنوب مکان‌هایی وجود دارد که ۲ میلیون سال برف و باران ندیده است.

۱ درصد یا حدود ۴۰۰۰ کیلومتر از قاره قطب جنوب خالی از برف و یخ است. طبق تحقیقات دانشمندان استرالیایی تا پایان قرن ۲۱ این مکان‌های خشک قطب جنوب به ۲۵ درصد رسیده است و این می‌تواند تنوع زیستی قطب جنوب را تغییر دهد.

  • در قطب جنوب آبشارهایی به نام آبشار خون وجود دارد.

آب زیر یخچال‌های قطب جنوب، حاوی آهن است و زمانی که در تماس با هوا قرار می‌گیرد، اکسیده می‌شود و به قرمز تغییر رنگ می‌دهد، به همین دلیل به آن آبشار خون می‌گویند.

آشنایی با قطب جنوب

  • بیشتر شهاب سنگ‌ها در قطب جنوب یافت می‌شوند.

شهاب سنگ‌ها ممکن است هر جایی فرود بیایند. اگر در یک جنگل مرطوب فرود بیایند رطوبت و اکسیژن باعث فرسودگی آن‌ها می‌شود. اما در جایی مثل قطب جنوب که آب و هوای خشکی دارد، شهاب سنگ‌ها هرگز فرسوده نمی‌شوند.

  • ۷۰ درصد آب شیرین دنیا در قطب جنوب است.

اگر تمام یخ‌های قطب جنوب آب شوند، سطح آب دریا ۶۱ متر بالاتر می‌رود.

  • میانگین ضخامت توده‌های یخی ۱ کیلومتر است.

ضخامت صفحات یخی بستگی به شرایط و موقعیت آن‌ها دارد. به طور میانگین، ضخامت آن‌ها ۱ کیلومتر است اما در برخی نقاط به ۴ کیلومتر هم می‌رسد.

  • بزرگ‌ترین یخچال قطب جنوب از جزیره جامائیکا بزرگ‌تر است.

یکی دیگر از حقایق جالب قطب جنوب ، وجود یخچالی به نام B-15 است. این یخچال حدود ۲۹۵ کیلومتر طول و ۳۷ کیلومتر عرض دارد. در سال ۲۰۰۰ این یخچال به قطعات کوچک‌تری تقسیم شد و به سمت دریا رانده شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چه بر سر کشتی تایتانیک آمد؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,قطب جنوب,برف ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رعایت موارد و اصول ساده و کم هزینه، می‌­تواند از انتشار عفونت ویروس کرونا جلوگیری کند و سبب حفظ سلامتی شود.

راه های جلوگیری از ویروس کرونا

کووید ۱۹ از خانواده کرونا ویروسBها است که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین به صورت عفونت‌های تنفسی حاد شناخته شد. این ویروس دارای قابلیت بیماری‌زایی در انسان است و منجر به عوارضی مشابه آنفولانزا البته با قدرت سرایت بالاتر و عوارض شدیدتر همچون آسیب به بافت ریه و در برخی موارد مرگ می‌شود. در نوشتار راه های جلوگیری از ویروس کرونا با مجله دلتا همراه باشید.

راههای ساده جلوگیری از ویروس کرونا

در شرایط کنونی، هر شخصی که کمی سرفه یا تب مختصر (دمای بدن ۳۷.۳ درجه سانتیگراد یا بیشتر) دارد، باید در خانه بماند. برخی داروهای ساده و معمولی (مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین) می‌توانند موجب مخفی شدن علائم بیماری شوند.
برخی راه های ساده جلوگیری از انتقال ویروس کرونا شامل موارد زیر است:

۱- محیط خود را پاکیزه و ضد عفونی کنید.

  • از تمیز و بهداشتی بودن محیط کارتان، اطمینان حاصل کنید.
  •  سطوح و اشیاء در محل کار را به‌طور مرتب و در فواصل زمانی مشخص ضدعفونی کنید. 
  •  سطوح آلوده را لمس نکنید، زیرا یکی از راه‌های مهم انتقال و انتشار ویروس کرونا است.    

 ۲- دست‌هایتان را مرتب بشویید.

  • شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، ویروس را از بین می‌برد و بدین ترتیب از انتشار بیماری کرونا، جلوگیری می­‌شود.
  • یک ژل یا مایع ضدعفونی‌کننده دست‌ها در تمام نقاط محیط نصب کنید.راههای ساده جلوگیری از ویروس کرونا

۳- هنگام عطسه یا سرفه، بهداشت را رعایت کنید.

  • رعایت بهداشت در هنگام سرفه و عطسه، نقش مهمی در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بازی می‌کند.
  •  دستمال کاغذی و ماسک معمولی پزشکی یا پارچه شخصی تمیز جهت پوشاندن بینی و دهان، در محل کار خود داشته باشید.
  •  از دستمال کاغذی یا ماسک معمولی استفاده کنید و سپس به‌ طور کاملا بهداشتی و در اسرع وقت آن را در سطل زباله دردار بیندازید.

۴- اجتناب از دست زدن به صورت

افراد باید از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود خودداری کنند. رعایت همین نکته ساده می‌تواند موجب محدود شدن انتشار شود و به کاهش احتمال بیماری کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب زینک، ماده‌ای موثر برای سرماخوردگی را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,کرونا,ویروس ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دنیای زیر آب همیشه برای ما جالب است. همانطور که می‌دانید ماهی‌ها فرمانروایان زیر‌ آب هستند. حقایق گوناگون و جالبی در مورد ماهی‌ها وجود دارند که اطلاع از آن‌ها برای ما جالب است.

دانستنی‌های جالب درباره ماهی‌ها!!

تعداد ماهی‌ها در اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های جهان بسیار فراوان است و همچنین گونه‌های جدیدی از آن‌ها کشف شده است. در  این مطلب، دانستنی‌ های جالب درباره ماهی ‌ها را به شما می‌گوییم. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

حقایقی در مورد ماهی‌ها

۱- چند گونه ماهی در جهان وجود دارد؟

همانگونه که گفته شد، تعداد زیادی ماهی در ابعاد بزرگ و کوچک در آب‌ها زندگی می‌کنند که هنوز تعداد اندکی از آن‌ها شناخته نشده هستند. چیزی نزدیک به ۳۰ هزار گونه موجود آبزی در جهان وجود دارند که این باور نکردنی و عجیب است!

۲- عجیب‌ترین ماهی‌ها که کمی شوکه کننده هستند!

عجیب‌ترین ماهی‌ها در میان موجودات آبزی، ستاره‌های دریایی هستند. اما جالب است بدانید که این موجودات آبزی به هیچ وجه در بدنشان خون و مغز ندارند!!

حقایقی در مورد زندگی ماهی ها

۳- حقیقتی در مورد پلک ماهی‌ها!

یکی دیگر از دانستنی‌ های جالب درباره ماهی ‌ها وجود یا عدم وجود پلک در آن‌هاست. تمام ماهی‌ها دارای پلک نیستند و این مورد تنها در میان کوسه‌ها یک موضوع استثنایی است.

۴- سمی‌ترین موجودات آبزی جهان!

سنگ ماهی‌ها، گونه‌ای خاص و متفاوت از موجودات آبزی هستند که سمی‌ترین و کشنده‌ترین ماهی‌های جهان هستند. آن‌ها سم خود را از طریق باله‌های تیغ مانند خود به دشمنان خود می‌فرستند و موجود مقابل خود را به‌صورت آنی از پای درمی‌آورند. از این رو، در صورت مشاهده این موجودات آبزی به هیچ وجه به آن‌ها نزدیک نشوید!!

۵- ماهی‌ها، اولین موجودات مهره‌دار کره زمین!

در میان تمام موجودات زنده بر روی کره زمین، ماهی‌ها اولین مهره‌داران کره زمین هستند که زندگی بر روی کره زمین را آغاز کرده‌اند و این نشانه‌ای بر قدمت و طول عمر ماهی‌ها در دنیا است.

 ۶- برخی از ماهی‌ها باید به‌صورت مداوم حرکت کنند!

یکی از دانستنی‌ های جالب درباره ماهی ‌ها این است که برخی از آن‌ها ثابت و بی‌حرکت هستند و شاید خیلی طول بکشد تا از جای خود حرکت نمایند. اما ماهی‌هایی همچون کوسه‌ها، محفظه‌ای برای ذخیره کردن اکسیژن ندارند. از این رو، این دسته از ماهی‌ها دائما در تلاش و تکاپو هستند تا بتوانند اکسیژن بدن خود را در حالت متعادل نگه دارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تکامل انسان‌ها در آینده چگونه خواهد بود؟ را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,ماهی,دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تعداد انگشت شماری از انسان‌های کره‌ی زمین به فضا و حقایق آن دست یافته‌اند و رازهای آن را لمس کرده‌اند و برای باقی ساکنین کره‌ی خاکی تنها در حد شنیده‌هاست.

حقایقی جالب در مورد فضا!!

یادگیری حقایق فضا همیشه جالب است. همین طور که زمان می‌گذرد، پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده است که انسان‌ها در سده اخیر، آگاهی بیشتری از کل ادوار قبل از آن درباره فضا داشته باشند. برخی از جالب‌ترین حقایق فضا را در این نوشتار به شما می‌گوییم، با مجله دلتا همراه ما باشید.

حقایقی جالب در مورد فضا!!

دانستنی‌هایی در مورد فضا    

۱. عطارد و ونوس تنها سیاره‌های منظومه شمسی هستند که قمر (ماه) ندارند.
۱۷۶ قمر تایید شده در منظومه شمسی وجود دارند. حتی تعدادی از این اقمار از خود سیاره عطارد بزرگتر هستند.

۲. اگر ستاره‌ای به یک سیاهچاله بیش از حد نزدیک شود، ستاره بلافاصله متلاشی و تکه تکه می‌شود.
گروهی از اخترشناسان ستاره‌ای را در مرکز کهکشان که به مدت ۲۰ سال دور یک سیاه چاله می‌چرخید را رصد کردند. ستاره به اندازه کافی به سیاهچاله نزدیک شده است، تا جایی که جاذبه آن آنقدر نیرو بر ستاره وارد می‌کند که باعث انفجار و متلاشی شدن این ستاره می‌شود.

۳. ونوس گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی است.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ونوس گرم‌ترین سیاره است، در حالی که ونوس به خاطر گاز‌های فراوانی که در جو خود دارد، اثر گلخانه‌ای را ایجاد کرده است و باعث می‌شود دما به طور مداوم بر روی سطح سیاره ۴۶۲ درجه سانتیگراد باشد.

۴. عمر منظومه شمسی ما حدود ۴.۶ میلیارد سال است.
دانشمندان بر این باورند که بعد از ۷.۵ میلیارد سال، سطح خورشید آنچنان گسترش می‌یابد که زمین را خواهد بلعید!

۵. انسلادوس یکی از ماه‌های زحل ۹۰ درصد از نور خورشید را بازتاب می‌دهد.
به دلیل اینکه سطح این ماه از یخ پوشیده شده است، بازتاب نور خورشید از جذب آن بیشتر است. در نتیجه، دما بر روی این ماه به ۲۰۱- درجه سانتیگراد می‌رسد.

۶. بلندترین کوه کشف شده کوه المپوس است که بر روی مریخ قرار دارد.
ارتفاع تا نوک قله این کوه ۲۵ کیلومتر است و این ارتفاع از ارتفاع کوه اورست حدود سه برابر بیشتر است.

۸. یک سال نوری برابر است با مسافتی که نور در خلاء در مدت یک سال طی می‌کند.
نور با سرعتی برابر با ۳۰۰،۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند؛ بنابراین یک سال نوری برابر است با حدود ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰، ۹ کیلومتر!

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۶ حقیقت عجیب درباره فضا را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,فضا,نجوم ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اتفاقات نجومی زیادی در سال آینده پیش روی ماست؛ از جمله جفت شدن نزدیک دو سیاره درخشان، خسوف تقریبا کامل ماه و یک ظاهر پاییزی عالی برای ونوس از جمله رویداد‌های نجومی است که در سال جدید اتفاق خواهد افتاد.

حوادث جالب نجوم و فضا در سال 2021!!

حوادثی مانند: بارش شهاب ‌سنگ، ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی از جالب‌ترین رویدادهای فضایی سال ۲۰۲۱ هستند. در نوشتار حوادث جالب نجومی و فضایی در سال ۲۰۲۱ با مجله دلتا همراه باشید.

حوادث نجومی و فضایی سال ۲۰۲۱!!

۳ ژانویه: بارش شهاب سنگ

بارش شهاب سنگ یکی از کوتاه‌ترین حوادث جالب نجومی و فضایی است. این رویداد ۶ ساعت به طول خواهد انجامید؛ در شرایط مساعد ممکن است در هر ساعت ده‌ها شهاب سنگ را مشاهده کنید.

۵ مارس: دیدار مشتری و عطارد

مشتری و عطارد در طلوع آفتاب به سختی از افق شرقی-جنوب شرقی رویت می‌شوند، اما در بامداد پنجم مارس آن‌ها در یک فاصله بسیار نزدیک قرار دارند.

حوادث جالب نجوم و فضا در سال 2021!!
۵ مه: ابرماه

در این تاریخ، ساعت ۱۰ شب به وقت گرینویچ، ماه در سال آینده به نزدیکترین نقطه خود به زمین می‌رسد. همزمانی نزدیک ماه کامل با سنبل دریایی منجر به طیف چشمگیری از جزر و مد‌های زیاد و کم اقیانوس می‌شود.

۱۰ ژوئیه: خورشید گرفتگی حلقه‌ای 

ز آنجا که ماه در طی این خورشید گرفتگی «حلقه آتش» در فاصله ۲۵۱ و هزار و ۲۰۰ مایلی (۴۰۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر) از زمین قرار خواهد گرفت، قرص ماه کمی کوچکتر از خورشید به نظر می‌رسد.

۴ نوامبر: گرفتگی کامل خورشید

آمریکای شمالی برای دیدن این خسوف در موقعیت عالی قرار دارد. این رخداد در ساعات قبل از ظهر با پایان یافتن مراحل قابل مشاهده قبل از غروب ماه اتفاق می‌افتد.

حوادث جالب نجوم و فضا در سال 2021!!

۴ دسامبر: گرفتگی کامل خورشید

کسوف نهایی از دیگر حوادث جالب نجومی و فضایی  سال ۲۰۲۱ است که تنها در  قاره یخ زده قطب جنوب قابل مشاهده خواهد بود. این حادثه نجومی به طور متوسط از ۲۶۵ مایلی (۴۲۷ کیلومتر) عرض جنوب و جنوب غربی دریای ودل عبور می‌کند و از جزیره برکنر گذشته و سپس از غرب قطب جنوب تداوم می‌یابد.

۱۳-۱۴ دسامبر: باران شهاب سنگ جمینید

بارش شهاب سنگ جمینید قرار است در ساعات طوفانی ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ به اوج برسد، زمانی که آسمان تاریک است، ممکن است ۶۰ تا ۱۲۰ شهاب آهسته و برازنده در آسمان دیده شوند. جمینی‌ها از معدود بارش‌هایی هستند که حتی قبل از نیمه شب نیز عملکرد خوبی دارند، اما امسال نور ماه گیبوس مشاهدات قبل از نیمه شب را مختل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب پیش‌بینی‌های ‎‌۱۰ سال آینده که باور نمی‌کنید!  را در مجله دلتا بخوانید. 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,نجوم,فضا ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سه گروه باکتری‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها باعث فساد مواد غذایی می‌شوند که در شکل ظاهری، طعم و مزه غذاها تاثیر گذاشته و باعث فساد آن‌ها خواهد شد.

فاسد شدن مواد غذایی

نحوه نگهداری مواد غذایی در سلامت آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. در این نوشتار نکات بسیار ساده و در عین حال، کاربردی را در مورد  جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی عنوان می‌کنیم. همراه ما در مجله دلتا باشید.

فاسد شدن مواد غذایی
روش‌های موثر در جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی

  • غذای خود را گرم نگه دارید. گرمای زیاد میکروب‌ها را می‌کشد و غذا را سالم نگه می‌دارد. اگر غذای پخته شده را می‌خواهید دوباره سرو کنید، حتماً آن را گرم نگه دارید.
  • اگر نمی‌خواهید غذای خود را فعلاً مصرف کنید، آن را سرد نگه دارید. در انتقال مواد غذایی به داخل فریزر نیز به ظرف مورد استفاده و اندازه آن توجه کنید.
  • همیشه در یخچال، دو بخش متفاوت را به غذاهای خام و غذاهای پخته اختصاص دهید و از قرار دادن این دو نوع غذا در کنار هم بپرهیزید. این کار مانع از فساد غذای پخته شده می‌شود.
  • هرگز سبزی‌ها را کنار انواع گوشت‌ها قرار ندهید. گاهی ممکن است آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود در سبزی موجب فاسد شدن گوشت شود.
  • همیشه برای خرد کردن سبزی و گوشت از دو تخته متفاوت استفاده کنید؛ به این ترتیب مانع از انتقال باکتری از گوشت به سبزی و بالعکس می‌شوید.
  • همیشه گوشت قرمز، مرغ و ماهی را درون کیسه پلاستیکی یا درون یک بشقاب قرار دهید تا آب آن روی مواد غذایی دیگر نریزد و موجب فساد و آلودگی خوراکی‌ها نشود.
  • هنگام بسته‌بندی کردن مواد غذایی حتماً دست‌هایتان را بشویید. آلوده بودن دست‌ها موجب انتقال میکروب‌ها و در نتیجه سبب فاسد شدن مواد غذایی می‌شود.
  • بهترین روش برای آب کردن یخ انواع گوشت‌ها آن است که گوشت را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید چند ساعت درون یخچال بماند تا به مرور یخ آن آب شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب توصیه تغذیه‌ای برای ‌سلامت زنان را در مجله دلتا بخوانید.

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, مجله دانستنی, مواد غذایی ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با توجه به اینکه در چند سال اخیر اخبار متعددی درباره تکنولوژی‌های جدیدی که توسط شرکت‌های مختلف توسعه و ارائه شده، منتشر شده است، می‌توان دریافت که سرعت پیشرفت و تغییرات در این حوزه بسیار بیشتر از حد تصور است.

تکنولوژی های متحول کننده آینده

تکنولوژی جدید، یعنی واقعی شدن تمام رویاهایی که تا قبل از این تنها یک خیال شیرین بوده است. چه باور کنید چه نه، تکنولوژی‌های جدید آینده را دگرگون خواهند کرد. با مطلب تکنولوژی ‌های متحول کننده آینده همراه مجله دلتا باشید.

تکنولوژی‌های متحول کننده آینده

از جمله مهمترین و جدیدترین تکنولوژی‌‎ های متحول کننده آینده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- گجت‌های پوشیدنی

در حال ‌حاضر، یکی از داغ‌ترین موضوعات برای آینده تکنولوژی، ادغام آن با وسایل پوشیدنی است. در این روش، درون لوازم الکترونیکی انعطاف‌پذیر و درون لباس‌ها هم کامپیوتر تعبیه خواهد شد؛ اما بیشتر این گجت‌های پوشیدنی وابسته به عینک‌های دوربین‌‍دار (عینک گوگل) و تلفن‌های هوشمند می‌باشند.

۲-تکنولوژی شبکه اطلاعات ۵G

این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ ارائه شد و قابلیت دانلود و آپلود سریع برنامه‌های ارتباطی را به ما خواهد داد. قیمت بالا و انحصاری بودن این فناوری سبب ایجاد محدودیت در کاربرد آن شده است. سال آینده به احتمال فراوان ۵G به پرواز در خواهد آمد و پوشش گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود.

تکنولوژی‌های متحول کننده آینده

۳-تکنولوژی خودروهای خودران

«ایلان ماسک» رئیس شرکت «تسلا» بیان کرد که شرکت او در سال جاری، یک خودروی کاملاً خودران را بسازد. البته مشخص است که خودران‌ها به اتومبیل‌های سواری محدود نخواهند بود و شامل حمل و نقل کامیونی و کشتیرانی نیز می‌شود. خودروهای خودران با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته‌ای نظیر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قادر خواهند بود، بدون نیاز به کنترل هوشیارانه راننده، در خیابان و جاده‌ها تردد و سرنشینان خود را جابجا کنند.

تکنولوژی‌های متحول کننده آینده

۴- زندگی در مریخ

حدود دو سال پیش بود که ناسا مریخ‌نورد «کنجکاوی» را در مریخ فرود آورد. این مریخ‌نورد در حال‌ حاضر مشغول گشت ‌وگذار در سیاره سرخ و ارسال اطلاعات شگفت‌انگیز درباره این سیاره همسایه است. این‌طور که به نظر می‌رسد، انسان بالاخره روزی بر مریخ قدم می‌گذارد و زمانی‌که این اتفاق بیافتد (مثل قضیه آرمسترانگ) دوباره موج تازه‌ای از اشتیاق برای سفر به فضا در جامعه به راه می‌افتد. پیش‌بینی می‌شود در نهایت و در آینده تکنولوژی، یک پایگاه انسانی در مریخ ساخته خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: دنیای فناوری در سال ۲۰۲۱ چه دستاوردهایی خواهد داشت؟ را در مجله دلتا بخوانید

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,تکنولوژی,مریخ ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که قرار گرفتن در نور خورشید ابتلا به سرطان سینه را کاهش داده و از انتشار سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

تاثیر نور خورشید در کاهش ابتلا به سرطان سینه!

داشتن رژیم غذایی سرشار از ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۳ درصد کاهش دهد. یک تحقیق جدید که روی ۷۰ هزار زن در طول ۱۰ سال انجام شده است، نشان داد رژیم غذایی سرشار از ویتامین D به تنهایی برای مبارزه با سرطان سینه کافی نیست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز برای تکمیل این اثر کاملاً لازم است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد ویتامین D دارای خواص ضد سرطان زیادی است که سرعت انتشار سلول‌های سرطانی را نیز کاهش می‌دهد. در این نوشته از مجله دلتا با تاثیر نور خورشید در سرطان سینه همراه ما باشید.

 

تاثیر نور در کاهش ابتلا به سرطان سینه

نور خورشید و کاهش ابتلا به سرطان سینه

محققان مرکز تحقیقات سلامت عمومی در فرانسه، زندگی ۶۷ هزار و ۷۲۱ زن بین ۴۱ تا ۷۲ سال را به مدت یک دهه بررسی کردند تا میزان ابتلا به سرطان سینه و عوامل موثر در این زمینه را در این گروه بسنجند. محققان متوجه شدند نزدیک به ۴۵ درصد مردم ویتامین D مورد نیاز خود را از ماهی و غذاهای دریایی، ۱۶ درصد از تخم مرغ، ۱۱ درصد از محصولات لبنی، ۱۰ درصد از روغن‌ها و مارگارین و ۶ درصد نیز از انواع کیک‌ها به دست می‌آورند. نکته جالب این بود که افرادی که بیش‌تر از بقیه در معرض نور خورشید بودند، نزدیک به ۱۰ درصد کم‌تر از زنان دیگر به سرطان سینه دچار شدند.

دانشمندان دانشگاه سن‌دیگو در مقاله‌ای که در Breast Journal منتشر شده، نشان داده‌اند میزان تاثیر نور خورشید در کاهش ابتلا به سرطان سینه در کشورهایی که مردم آن‌ها در معرض سطوح بالایی از اشعه ماوراء بنفش و اشعه خورشید قرار دارند، کمتر از کشورهایی است که اشعه فرا‌‌بنفش در آن‌ها کم است.
دانشمندان، همچنین متوجه شدند بیش‌ترین تاثیر، زمانی حاصل می‌شود که هر فرد به طور همزمان ویتامین D مورد نیاز خود را از منابع غذایی فراهم کند و در عین حال به اندازه کافی از نور خورشید استفاده کند. در این حالت، خطر ابتلا به سرطان سینه بین ۳۲ تا ۴۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب اصلی‌ترین عامل بروز سرطان پوست!  را در مجله دلتا بخوانید.

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,خورشید,سرطان ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()