نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک سری آداب و رسوم عجیب در دنیا وجود دارد که از حد معمول عجیب‌تر هستند و هضم آن ها واقعا کار سختی است!

آداب و رسوم عجیب

هر فرهنگ خاص در هر اقلیم، آداب و رسوم خودش را دارد. تفاوت و تنوع فرهنگی دنیایی از آداب و رسوم مختلف را به ‌وجود می‌آورد. در این بخش از مجله دلتا به شما چند آداب و رسوم عجیب مردم نقاط مختلف دنیا معرفی خواهد شد.

  • پرتاب آب دهان در مراسم ازدواج یونانی‌ها!

یکی از آداب و رسوم عجیب  دنیا در مراسم عروسی یونانی‌ها اجرا می‌شود. شاید برایتان باورکردنی نباشد که در این مراسم، مهمانان به‌سمت عروس و داماد آب دهان پرتاب می‌کنند! مردم یونان معتقدند پرتاب آب دهان شیطان و بلا را دفع می‌کند و در فرهنگ آنها نشانه‌ای از خوش‌یمنی است. البته این رسم فقط مختص عروسی‌ها نیست. در مراسم دیگری همچون غسل تعمید نوزاد نیز برای دوری از شیطان و رفع بلا اجرا می‌شود.

ازدواج یونانی‌ها

  • امتناع از استفاده از جوهر قرمز رنگ در کره جنوبی!

بر طبق تاریخ و سنت‌های کره جنوبی، جوهر قرمز برای نوشتن نام مردگان به کار می‌رفته است. به همین خاطر است که هنوز که هنوزه استفاده از جوهر قرمز رنگ برای نوشتن نام یک شخص تابو تلقی می‌شود و همه افراد کره جنوبی از جوهر قرمز رنگ فراری هستند!

  • غذاهای پرسروصدا در ژاپن!

هر سرزمینی آداب خاصی برای غذاخوردن دارد. در فرهنگ کشورهای غربی، ایجاد سروصدا هنگام غذا خوردن رفتار بی‌ادبانه تلقی می‌شود. در حالی ‌که در کشور ژاپن، ایجاد صداهای ناشی از تند غذاخوردن معنی کاملا متفاوتی دارد. این تفاوت بیشتر درمورد غذاهای رشته‌ای همچون پاستا و نودل مشهود است. در واقع، غربی‌ها عادت دارند چنگال را در رشته‌های دراز بپیچانند و آنها را مهار کنند و سپس در دهان قرار دهند؛ اما ژاپنی‌ها بدون پیچاندن رشته‌ها، آنها را سرو می‌کنند. به همین دلیل، این سبک غذاخوردن با سروصدا همراه است.

تولید صدا هنگام خوردن رشته‌فرنگی در ژاپن راهی برای نشان‌دادن لذت بسیار از طعم غذاست.
غذا خوردن در ژاپن
  • سنت عجیب برزیلی‌ها برای کسب مقبولیت و پذیرش اجتماعی!

یکی از آداب و رسوم عجیب جهان مربوط به برزیلی‌ها می شود. جالب است که بدانید پسران جوان قوم ساتاره ماوه برای ثابت کردن شجاعت و قدرتشان دستانشان را در یک سبد پر از مورچه فرو می‌کنند! نیش این مورچه‌ها واقعا دردناک است، اما این جوانان حاضرند تمام درد آن را تحمل کنند تا به عنوان یک پسر شجاع شناخته شوند و مقبولیت اجتماعی پیدا کنند!

  • مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا !

وقتی یک نفر از طایفه تانومانی‌ها می میرد، بدنش را می سوزانند. بعد از آن هم، خاکستر و استخوانش را در یک سوپ ترکیب می‌کنند و شرکت کنندگان در مراسم تدفین آن سوپ را میل می‌کنند! مردم این طایقه معتقدند که این کار باعث آرامش روح مرحوم می‌شود!

  • بستن پا‌ها در چین!

در مدت حدودا هزار سال، چینی ها معتقد بودند که پای کوچک نشانه زیبایی و جذابیت دختر‌ها به‌ حساب می‌آید. به همین دلیل دختران جوان را مجبور می کردند که پاهایشان را در یک پروسه دردناک ببندند تا پاهایشان کوچک باقی بمانند! تا اینکه در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی، این سنت عجیب و غریب برای همیشه به خاطر آسیب هایی که دختران چینی متحمل شده بودند، متوقف شد.

بستن پا‌ها در چین

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب‌ترین آیین‌های تدفین در جهان را را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,رسوم عجیب ازدواج یونانی ها,غذا خوردن در ژاپن،بستن پاها در چین ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تکنولوژی به کمک میاید! این پارچه می‌تواند ما را یک قدم به آینده‌ای بدون نیاز به شست و شو و خشک‌شویی لباس‌ نزدیک‌تر کند.

پارچه‌های نانو

به طور میانگین ۲۲ درصد آب مصرفی خانه‌های مسکونی صرف شست و شوی لباس‌ها می‌شود. بنابراین تولید لباس‌هایی که نیازی به شستن و تمیز کردن ندارند، می‌توانند منجر به کاهش مصرف آب شوند. در سال‌های گذشته، دانشمندان سعی داشته‌اند راهی پیدا کنند تا لباس‌ها نیازی به شستن نداشته باشند. این بخش از مجله دلتا اطلاعاتی درباره پارچه‌های نانو که با قرار گرفتن زیر آفتاب تمیز می‌شوند در اختیار شما قرار می‌دهد.

قرار گرفتن پارچه زیر آفتاب

محققان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا، پارچه‌های نانو خاصی ساخته‌اند که با قرار گرفتن در معرض نور، پس از ۶ دقیقه می‌تواند خودش را تمیز کند. ساز و کار این پارچه به این صورت است که وقتی ساختار‌های نانوی نقره‌ای و مسی پارچه نور را جذب می‌کنند، الکترون‌هایی را آزاد می‌کنند که انرژی حرکتی بالایی دارند. حرکت الکترون‌ها به گونه‌ای است که باعث می‌شود مواد ارگانیک تجزیه شوند. این مواد ارگانیک همان لکه‌هایی هستند که روی لباس به جا می‌مانند.

از این پارچه‌های نانو می‌توان در فرایندهای صنعتی هم برای جداسازی آب و روغن استفاده کرد. کارشناسان با این کار می‌توانند وجود دیگر گازهای مهم یا خطرناک را تشخیص دهند یا حتی پوشاک بیمارستانی را باکتری‌زدایی کنند.

البته قطعا هنوز در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا زمانی برسد که این پارچه ها به تولید انبوه برسند و بتوانیم ماشین‌های لباس‌شویی‌مان را کنار بگذاریم. محققان باید عملکرد این پارچه‌ نانو را با لکه‌هایی که ترکیب شیمیایی پیچیده‌تری دارند، آزمایش کنند. علاوه بر این، باید راهی پیدا کنند که پروسه‌ی تولید این پارچه‌ها کم هزینه شود تا قیمت آن به اندازه‌ی کافی ارزان باشد و بتواند به کمدهای لباس مصرف‌کنندگان راه پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مزایا و معایب جوراب نانو! را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,پارچه های نانو,قرار گرفتن پارچه زیر آفتاب,شستشوی لباس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بدن انسان میزبان انواع ویروس‌ها، باکتر‌ها و حیوانات میکروسکوپی است که شناخت نام و مکان تجمع آن‌ها برای حفظ سلامتی بسیار مفید است .

موجودات زنده

 فرقی نمی‌کند چقدر به حمام می‌روید،  بدن انسان مانند جنگلی مملو از تریلیون‌ها اورگانیسم کوچک مثل انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و حتی حیوانات میکروسکوپی است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا به معرفی تعدادی از موجودات زنده درون بدن می‌پردازیم.

۱. میکروب‌های درون بینی

بینی و دهان مانند پوست بیش از هر نقطه  دیگر بدن در معرض محیط بیرون قرار دارند و در هر لحظه میکروب‌ها و موجودات زنده بسیار زیادی به آن‌ها هجوم می‌آورند اما سیستم پیشرفته‌ای وجود دارد که درصورت ورود موجودات مضر، آن‌ها را از بین می‌برد. عمده ترین باکتری‌های درون بینی استافیلوکوکوس و کورینه باکتریوم هستند.

دیگر اورگانیسم‌های کوچک مثل مایت‌ها و قارچ‌ها معمولا در سوراخ‌های بینی زندگی نمی‌کنند.

۲. میکروب‌های بدبوی درون دهان

بعد از روده، احتمالا بیشترین انباشت موجودات زنده در حفره‌ دهان است. اگر دندان‌های خود را به طور منظم مسواک نمی‌زنید، احتمالا روی سطح دندان هایتان لایه‌ای از باکتری‌ها به ضخامت ۳۰۰ تا ۵۰۰ سلول وجود دارد.

استفاده منظم از مسواک و نخ دندان نه تنها با بوی بد ناشی از این باکتری‌ها مقابله می‌کند بلکه از بروز بیماری‌های لثه که منجر به خونریزی آن می‌شود هم جلوگیری می‌کند.

زمانی که به طور مداوم درگیر بیماری التهاب لثه باشید، باکتری‌ها وارد دستگاه گردش خون شده و باعث بروز مشکل می‌شوند.

۳. مایت‌های ابرو و مژه‌

این موجودات زنده کوچک در تمام طول عمرشان در میان مو‌های صورت و بدن زندگی می‌کنند، اما آن‌ها برخلاف ظاهر مشمئز کننده‌‌ای که دارند معمولا مشکل ساز نیستند مگر آنکه جمعیت آن‌ها زیاد شود یا ناگهان باعث واکنش آلرژیک شوند. گاهی این مایت‌ها علت خشکی یا سوزش چشم‌‌ها هستند.

میکروب‌های بینی و دهان

۴. میکروب‌های بدبوی میان انگشتان پا

تفاوتی ندارد پاهایتان بو می‌دهند یا نه؛ قارچ‌ها و باکتری‌های مختلفی در آنجا زندگی می‌کنند، مثل میکروب‌های انگلی تریکوفیتون و اپیدرموفیتون که منجر به بیماری قارچ پا یا همان بیماری پای ورزشکاران می‌شوند.

رعایت بهداشت شخصی مثل شستشوی منظم پاها و پوشیدن دمپایی در باشگاه، استخر و دیگر مکان‌های عمومی، از افزایش جمعیت این موجودات زنده بدبو جلوگیری می‌کند.

۵. میکروب‌های بدبوی زیربغل

اگر هیچ اورگانیسمی زیر بغل وجود نداشت، دیگر نیازی نبود با بوی بد این قسمت از بدن مقابله کنید، چون دانشمندان پی برده‌اند بوی بدن ناشی از باکتری‌هایی به نام کورینه فورم است که اسید‌های چرب و پروتئین موجود در عرق بدن را تجزیه می‌کنند. هر چه تعداد این باکتری‌ها بیشتر باشد، بو شدیدتر خواهد‌بود.

۶. باکتری‌های درون ناف

ناف یکی از قسمت‌های بدن است که معمولا در هنگام شستن بدن از آن غافل می‌شویم. دانشمندان با آزمایش بر روی نمونه‌های ناف ۶۰ نفر مشاهده کردند هزاران نوع باکتری در ناف پنهان شده‌اند.

۷.  باکتری‌های درون روده

بیش از ۱۰ هزار نوع باکتری شناخته شده (بیشتر آن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند) درون بدن انسان‌‌های سالم زندگی می‌کند که دست کم ۴ هزارتای آن‌ها در روده‌ها هستند و به گوارش، ایمنی بدن و سلامت کلی آن کمک می کنند.

عمده ترین این باکتری‌ها فیرمیکوت‌ها و باکتروئید‌ها هستند. این اورگانیسم‌ها به تجزیه کربوهیدرات‌‌ها کمک می‌کنند و مواد مغذی ضروری مثل ویتامین‌های B و K تولید می‌کنند. زیاد بودن تعداد باکتری‌های مفید روده به دفع باکتری‌های مضر کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بهشت میکروب‌ها کجا است؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,موجودات زنده در بدن انسان,میکروب های بینی و دهان,مایت های ابرو و مژه ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با فراگیری نحوه عملكرد بینایی و آزمایشات متعدد انجام شده می‌توان فهمید كه برای تقویت بینایی چه كارهایی باید انجام داد.

تقویت بینایی

بینایی می‌تواند با افزایش سن یا به دلیل ابتلا به بعضی از بیماری‌ها ضعیف شود. با این حال می‌توانید با به کار بردن بعضی روش‌ها، به تقویت بینایی خود کمک کنید. در این مقاله از مجله دلتا تصمیم داریم به شما روش‌های طبیعی برای تقویت بینایی و محافظت چشم‌ها را معرفی کنیم.

۱. از عینک آفتابی استفاده کنید

استفاده از عینک آفتابی می‌تواند از چشم‌های شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید (UV) محافظت کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه‌های UV می‌تواند به چشم‌ها آسیب بزند. این اشعه‌ها همچنین می‌توانند احتمال ابتلا به عارضه‌های زیر را افزایش دهند.

  • آب‌مروارید
  • سرطان چشم
  • ایجاد ضایعاتی در چشم مانند ناخنک (پترژیوم)

زمانی که می‌خواهید عینک آفتابی بخرید، باید به دنبال عینکی باشید که حفاظت ۱۰۰ درصدی در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید را فراهم می‌کند. عینک آفتابی دارای برچسب «UV400» برای محافظت و تقویت بینایی بسیار کارآمد است.

۲. به طور منظم چشم‌هایتان را معاینه کنید

معاینه‌ منظم چشم تنها روشی است که می‌توانید از طریق آن مطمئن شوید چشم‌هایتان به طور کامل سالم هستند.

طی معاینه‌ چشم،متخصص از یک قطره‌ مخصوص استفاده‌ می‌کند که باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شود و به او اجازه می‌دهد چشم را به طور کامل بررسی کرده و مشکلات آن را شناسایی کند. معاینه‌ دقیق چشم می‌تواند به شما کمک کند عارضه‌های مربوط به چشم مانند تباهی لکه‌ زرد (تخریب ماکولا) و آب سیاه (گلوکوما) را در مراحل اولیه شناسایی کنید و در صورت وجود مشکل در جهت تقویت بینایی اقدامات لازم را انجام دهید.

۳. دیابت را کنترل کنید

بالا بودن قند خون می‌تواند به‌تدریج به رگ‌های خونی موجود در شبکیه‌ چشم آسیب برساند و باعث شود متورم، مسدود یا همراه با ترشح شوند. این مسأله می‌تواند باعث رشد اسکار و رگ‌های خونی جدید و غیرعادی در شبکیه شود.

اگر دیابت رتینوپاتی درمان نشود، می‌تواند منجر به مختل شدن بینایی و در نهایت کوری شود. تغییرات ناگهانی در قند خون همچنین می‌تواند باعث تاری دید شود که زمانی برطرف می‌شود که سطح قند خون ثابت‌تر شود. کنترل قند خون و معاینه‌ سالانه‌ چشم می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی مؤثر باشد.

۴. ویتامین کافی دریافت کنید

یک روش دیگر برای تقویت بینایی، دریافت کافی ویتامین است. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین‌های A، C و E برای سلامت چشم گزینه‌های خوبی هستند. این ویتامین‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند که ممکن است خطر ابتلا به عارضه‌ تباهی لکه‌ زرد را کاهش دهند.

بهترین روش برای اینکه مطمئن شوید به اندازه‌ کافی این ویتامین‌ها را دریافت می‌کنید این است که یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشد که سرشار از میوه و سبزیجات است. منابع خوب ویتامین‌های A، C و E شامل اقلام زیر است:

  • کلم بروکلی
  • پرتقال
  • پاپایا
  • اسفناج
  • هویج
  • فلفل قرمز
  • کدوحلوایی
  • بادام
  • کره‌ بادام‌زمینی
  • تخم آفتاب‌گردان

قابل ذکر است که اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در سلامت چشم و کاهش خطر بیماری‌های چشمی مربوط به سن دارند. از جمله مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانیم به ماهی، مغزها، دانه‌ها و لوبیا اشاره کنیم. شما می‌توانید از مکمل امگا ۳ هم استفاده کنید.

دریافت ویتامین کافی

۵. سیگار را ترک کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که استعمال دخانیات برای سلامتی بدن مضر است و می‌تواند منجر به سرطان شود. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است این موضوع را ندانند که بین استعمال دخانیات و بعضی از بیماری‌های مربوط به چشم هم ارتباط وجود دارد.

به طور مثال، استعمال دخانیات احتمال ابتلا به عارضه‌ تباهی لکه‌ زرد مرتبط با سن و آب‌مروارید را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را بالا ببرد. تنباکو چشم‌ها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود خشکی چشم بدتر شود. ترک سیگار می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های چشم کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تقویت بینایی با دریافت ویتامین کافی,معاینه چشم,کنترل دیابت ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

متخصصان پزشکی قانونی جزئیات اتفاقاتی که پس از مرگ برای بدن فرد مرده می‌افتد را تشریح کردند و اطلاعات جالبی از این آزمایشات به‌دست آورده‌اند.

اتفاقات پس از مرگ
اتفاقات پس از مرگ معمولا با توقف عملکرد قلب شروع می‌شود زمانی که این عضو حیاتی می‌میرد تنفس فرد به زودی متوقف می‌شود و عملکرد مغز شما به دلیل کمبود خون و اکسیژن از کار می‌افتد. با این حال، همه اعضای بدن به طور ناگهانی پس از مرگ نمی‌میرند بلکه قسمت‌های مختلف بدن در زمان‌های متفاوتی می‌میرند و زمان مرگ دیگر اعضای بدن شما به شرایط جسمانی شما هم وابسته است. با مجله دلتا همراه باشید تا اتفاقات پس از مرگ را بررسی کنیم.
  • پوست بدن پس از مرگ تغییر رنگ می‌دهد

پوست شما بسته به آنچه که برای شما اتفاق می‌افتد تغییر رنگ می‌دهد. زمانی که جاذبه پایین می‌آید پوست بدن به رنگ ارغوانی تبدیل می‌شود. متخصصان پاتولوژی می‌گویند: اگر فردی مرگ را با مسمومیت مونوکسید کربن تجربه کند، خون به رنگ قرمز گیلاسی تغییر می‌کند و مرگ از طریق مسمومیت با گاز سولفید هیدروژن پوست را به رنگ سبز در می‌آورد.

  • ممکن است پس از مرگ صدای ناله شنیده شود

هر هوایی که در بدن انسان ناشی از CPR یا گازی که توسط باکتری‌ها منتشر می‌شود، باقی مانده باشد، می‌تواند تار‌های صوتی را از طریق گلو به ارتعاش درآورد و باعث ایجاد صدای ناله شود. این تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که کسی روی قفسه سینه فرد مرده فشار آورد یا به بدن وی دست بزند.

  • چروک‌ها پس از مرگ به تدریج محو خواهند شد

بعد از مرگ عضلات صورت شل خواهند شد که باعث می‌شود تمام چین و چروکها صاف شود.

  • روده‌ها و مثانه تخلیه خواهند شد

همانطور که تمام ماهیچه‌های بدن شما پس از مرگ به حالت استراحت در می‌آیند. اسفنکترهای بدن (عضلات حلقوی که در محل سوراخ‌ها یا مجاری بدن قرار دارند و در حالت عادی آن را منقبض و بسته نگه می‌دارند) شل می‌شود و باعث بیرون ریختن ادرار و مدفوع باقیمانده در بدن می‌شوند.

  • بدن انسان پس از مرگ بوی وحشتناکی را ایجاد خواهد کرد

یکی از ناخوشایند‌ترین اتفاقات پس از مرگ بوی بد بدن است. پس از دو تا سه روز بدن شروع به تجزیه و تولید دو ماده شیمیایی پوترسین و کاداورین می‌کند که می‌توانند بوی بسیار بدی را ایجاد کنند.

  • بدن به شدت سفت می‌شود

حدود ۱۲ ساعت پس از مرگ، کل بدن به دلیل جمود نعشی سفت‌تر و سخت‌تر خواهد شد. چند روز طول می‌کشد تا بدن دوباره شل شود.

  • بعضی از قسمتهای بدن به مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند

در حالی که بعضی از بخشهای بدن سریعا کارایی خود را از دست می‌دهند بعضی از قسمت‌های بدن تا چند ساعت بعد از مرگ زنده می‌مانند. چشم‌ها، قلب، استخوان و پوست تا ۱۵ ساعت پس از مرگ هنوز هم قابل پیوند زدن به بدن اشخاص دیگر هستند.

  • ممکن است بدن تبدیل به صابون شود

این پدیده یکی از عجیب‌ترین اتفاقات پس از مرگ به نظر می‌رسد اما واقعیت دارد. بدن‌هایی که در محیط‌های خنک و مرطوب قرار دارند، اغلب در طی یک فرایند شیمیایی به نام adipocere (یک ماده مومی خاکستری که به‌وسیله تجزیه بافت در بدن مرده در محیط مرطوب تشکیل می‌شود) تجزیه می‌شود که چربی را به صابون تبدیل می‌کند. به جای اینکه اسکلت آنها پوسیده شود به لحاظ ساختاری به شکل یک ماده زرد خاکستری که به عنوان «موم قبر» شناخته می‌شود، حفظ می‌شوند.

تغیرات اندام‌های بدن

  • چشم‌ها تغییر رنگ می‌دهند

بسیاری از افراد با چشمان باز می‌میرند و وقتی که سفیدی چشم آنها شروع به خشک شدن می‌کند به رنگ آبی یا خاکستری در می‌آید. این رخداد به نام «سیاه شدن چشمان» شناخته می‌شود.

  • بدن پس از چند ماه از بین خواهد رفت

در ۵۰ درجه فارنهایت، حدود ۴ ماه طول می‌کشد تا بافت نرم تجزیه شود اما در دماهای بالاتر، بدن سریع‌تر تجزیه خواهد شد و پس از آن تنها اسکلت، ستون مهره‌ها و کمی از پوست خشک شده بدن باقی خواهد ماند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب روایت‌هایی تکان دهنده از تجربیات نزدیک به مرگ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,اتفاقات پس از مرگ,تغییر اندام ها بعد از مردن,مرگ با بدن چه می کند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر روند ثابت زندگی خود را دارید و وزنتان ناخواسته بالا می‌رود، باید نسبت به عاملی که باعث بالا رفتن وزن می‌شود دقیق‌تر شوید. آیا می‌دانید چرا دچار افزایش وزن ناخواسته می‌شوید؟

افزایش ناخواسته وزن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بدون افزایش حجم غذا و بدون تغییر در سبک زندگی، متوجه افزایش ناخواسته وزن خودتان شده باشید. دلایل متعددی ممکن است باعث شوند که وزن شما افزایش پیدا کند و لزوما افزایش غذایی که می‌خورید تنها دلیل افزایش وزن نیست. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا چند دلیل افزایش ناخواسته وزن را معرفی کنیم.

دلایل متعددی ممکن است باعث شوند که وزن شما افزایش پیدا کند. بررسی بعضی از این مشکلات، نیازمند مشورت با پزشک و انجام آزمایش‌های متعدد است.

۱. سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ یک بیماری است که بر اثر افزایش هورمون کورتیزول ایجاد می‌شود. در این بیماری، چربی در صورت، ناحیه‌ شکم و بالای کمر انباشته می‌شود و باعث گرد شدن صورت یا ایجاد قوز مشهور به «قوز بوفالویی» می‌شود و بازوها و پاها معمولا قلمی و لاغر باقی می‌مانند.

از دیگر نشانه‌های سندرم کوشینگ، می‌توان به تحلیل رفتن و ضعف عضلانی، نازک شدن پوست، کبودی آسان، ترک بنفش در شکم، بی‌نظمی قاعدگی، فشار خون بالا، ناتوانی در تحمل گلوکز و ریزش مو در زنان اشاره کرد.

سندرم کوشینگ

۲. احتباس مایعات

بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، نارسایی‌های کبد یا بیماری‌های کلیوی می‌توانند باعث احتباس مایعات شوند که به آن اِدِم هم گفته می‌شود. این مشکل می‌تواند به صورت تورم در اطراف چشم، دست‌ها، پاها، صورت، شکم یا بازوها ظاهر شود.

۳. آلرژی و حساسیت‌های غذایی

خوردن غذاهایی که به آن‌ها حساسیت دارید می‌تواند منجر به التهاب شود و نتیجه‌ آن افزایش وزن است. بیشتر وزنی که به دلیل آلرژی اضافه می‌کنید، احتباس مایعات ناشی از التهاب و ترشح برخی هورمون‌ها است.

۴. صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی

وقتی در شرایط اجباری، در یک واحد کاری مجبور شوید برای برنامه‌های مختلفی وقت بگذارید، معمولا برای بعضی کارها وقت کم می‌آورید. در این شرایط، بسیاری از افراد اولین کاری که می‌کنند، صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی است. ممکن است برای اینکه دیرتان نشود، صبحانه نخورید یا به خاطر اینکه کار دارید، ناهار را حذف کنید. اما این عادت‌های ناسالم به مرور زمان می‌توانند باعث افزایش وزن و مشکلات جسمی متعدد برای شما شوند.

۵. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از مشکلات رایج زنان است. این بیماری می‌تواند علائم متعددی از جمله افزایش ناخواسته وزن را به همراه داشته باشد. سخت شدن بارداری، بی‌نظمی یا متوقف شدن قاعدگی، آکنه، نازک شدن موها، کیست‌ در تخمدان و رشد بیش‌از حد مو در صورت و بدن از دیگر علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. چون این مشکل هم علائمی مشابه بسیاری از بیماری‌های دیگر دارد، فقط توسط پزشک قابل تشخیص است.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

۶. افزایش وزن مرتبط با قاعدگی

برخی از زنان در زمان قاعدگی یا قبل از آن، احتباس مایعات در بدن و نفخ را تجربه می‌کنند که باعث افزایش ناخواسته وزن می‌شود. به همین دلیل این ایام، زمان خوبی برای وزن کردن خودتان نیست.

۷. کم خوابی

بسیاری از افراد وقتی دچار استرس می‌شوند با کمبود خواب هم مواجه می‌شوند. چون استرس مانع از این می‌شود که شب‌ها سر ساعت و به اندازه‌ کافی بخوابند. خواب ناکافی و نامناسب می‌تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد. خستگی بیش از اندازه هم می‌تواند عادت‌های نادرست در غذا خوردن را در افراد ایجاد کند. این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا افزایش وزن را تجربه کنید.

۸. مشکلات گوارشی

دستگاه گوارش یکی از کلیدی‌ترین دستگاه‌های بدن است و عملکرد صحیح آن نقش مهمی در سلامت کل بدن دارد. برخی از مشکلات گوارشی مثل سندرم روده تحریک پذیر (IBS، بیماری ریفلاکس معده (GERD)، زخم معده، یبوست مزمن، نشانگان رشد بیش از اندازه‌ باکتری روده‌ باریک (SIBO) و… می‌توانند باعث افزایش وزن ناخواسته شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب علت افزایش وزن بعد از ورزش چیست؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,دلیل افزایش ناخواسته وزن,سندروم کوشینگ,سندرم تخمدان پلی کیستینک ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری، یک ستاره‌ غول چشمک‌زن را مشاهده کرده‌اند که نور آن پیوسته توسط یک همدم ناشناخته پنهان می‌شود.

ستاره‌‌‌ چشمک‌ زن

دانشمندان در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری، یک ستاره‌‌‌ چشمک‌ زن را مشاهده کرده‌اند که نور آن پیوسته توسط یک همدم ناشناخته پنهان می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا از چگونگی این اتفاق مطلع می‌شویم .

در پروژه‌ای به نام «متغیرهای ویستا در راه شیری» که متعلق به رصدخانه‌ جنوبی اروپا است، یک ستاره‌‌‌ چشمک‌ زن توسط ستاره‌شناسان رصد و پیش چشمان آن‌ها تقریبا ناپدید شد. این رویداد یکی از ابهامات گیج‌کننده‌ای است که توسط این پروژه کشف شده است.

به گفته‌ ستاره شناسان این ستاره «این چیست؟» (What Is This) یا «اجرام ویت» (WIT Objects) نامیده می‌شوند.

این تیم ستاره‌شناسان بر روی رصد جرمی با نام VVV-WIT-08 متمرکز شدند. این منظره‌ عجیب بیش از ۲۵۰۰۰ سال نوری از زمین در جهت مرکز کهکشان راه شیری فاصله دارد و پژوهشگران نه تنها با پروژه‌ VVV بلکه با «آزمایش عدسی گرانشی نوری»هم آن را مشاهده کرده‌اند.

متغیرهای ویستا

با دقیق‌تر شدن در اندازه‌گیری‌ها، اکنون دانشمندان می‌گویند که این جرم یک ستاره‌‌‌ چشمک‌ زن عظیم با ابعاد ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از خورشید است که بطور متناوب توسط همدم کوچک‌تر خود که توسط یک قرص و هاله‌ مات احاطه شده است، مسدود می‌شود. اما آن‌ها هنوز نمی‌دانند که این جرم کوچک‌تر چیست.

یک نمونه‌ مشابه دیگر هم هر ۶۹ سال کم‌نور می‌شود و علاوه بر این پژوهشگرانی که VVV-WIT-08 را مطالعه کردند، تاکنون دو مورد دیگر از این اجرام عجیب را هم یافته‌اند که به آن‌ها لقب «غول چشمک‌زن» داده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر در حوزه نجوم مطلب «روشی برای مشاهده ماده تاریک با تلسکوپ‌های امروزی» را بخوانید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,غول چشمک زن جدید,متغیرهای ویستا,اجرام ویت ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تولید غذا به منابع زیادی نیاز دارد و فرآیندهای تولید نیز مواد آلاینده زیادی را وارد جو و محیط زیست ما می‌کنند. در این شرایط تولید غذاها‌ی مصنوعی می‌تواند روش جایگزین مناسبی باشد.

غذاهای مصنوعی

آیا غذاهای مصنوعی به یک واقعیت تبدیل خواهند شد؟ حقیقت این است که منابع طبیعی کره زمین رو به اتمام است و با افزایش جمعیت، نیاز به غذا روز به روز در حال بیشتر شدن است. در این شرایط غذاهای مصنوعی یعنی غذاهایی که در آزمایشگاه کشت می‌شوند می‌توانند از بدتر شدن شرایط جلوگیری کنند. در این مقاله از مجله دلتا به پدیده غذاهای مصنوعی خواهیم پرداخت و به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا علم می‌تواند همبرگرهای خوشمزه‌تری بپزد؟

غذاهای مصنوعی از تخیل تا واقعیت

مدتی پیش سازمان غذا و داروی آمریکا، اولین گام را به سوی قانونی کردن تولید مواد غذایی این بار نه در مزارع بلکه در آزمایشگاه‌ها برداشت. ایده رشد دادن یک تکه استیک در آزمایشگاه به جای پرورش دادن یک گاو کامل از دهه ۱۸۹۰ در ذهن بشر وجود داشته و به موضوع داستان‌های علمی و تخیلی تبدیل شده است اما در سال ۲۰۱۳ اولین همبرگر از گوشت رشد یافته در آزمایشگاه تهیه شد.

موافقان این تکنولوژی، نام “گوشت تمیز” و یا “گوشت متمدن” را روی آن قرار دادند اما عبارت “گوشت” به مذاق کشاورزان و دامداران سنتی خوش نیامد و آن‌ها معتقد بودند که گوشت از حیوانات زنده به دست می‌آید و این عبارت در واقع نوعی دزدی اعتبار از دامداران  است. اما مساله اینجاست که سلول‌های پایه‌ای که برای کشت گوشت در آزمایشگاه به کار می‌روند نیز از موجودات زنده به دست می‌آیند.

همبرگر مصنوعی

گوشت مصنوعی

بیشتر مردم گوشت دوست دارند و این غذا بخشی از خوراک روزانه آن‌ها را تشکیل می‌دهد اما وقتی صحبت از غذاهای مصنوعی و گوشت کشت شده می‌شود این افراد ممکن است نظر متفاوتی داشته باشند. بروس فردریک رئیس انجمن Good Food می‌گوید این یک تغییر اجتناب ناپذیر است و با تاثیر منفی کشاورزی و دامداری روی محیط زیست (از طریق تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف بالای آب و انرژی) وقت آن رسیده است که تجدید نظری در فرآیندهای تولید غذا داشته باشیم.

گوشت مصنوعی

خوشمزه بودن یک همبرگر به چه عواملی بستگی دارد؟ از نظر طعم و مزه می‌توان وجود مقدار کمی چربی، پخته بودن به میزان کافی و خوش نمک بودن را فاکتورهای تعیین کننده در طعم همبرگر دانست. از نظر بافت نیز همبرگری برای ما لذیذ است که کمی آبدار باشد، قابلیت ارتجاع داشته باشد و بخش‌ها و اجزای آن کاملا مشخص باشند. این‌ها فاکتورهایی هستند که دانشمندان می‌توانند در تهیه گوشت مصنوعی مد نظر داشته باشند.

در هر صورت هر کسی سلیقه متفاوتی در مورد طعم و بافت غذا دارد، مثلا برخی افراد ممکن است به گوشت‌های پرچرب علاقه داشته باشند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند گوشت بدون چربی مصرف کنند، اما عوامل مشترک زیادی وجود دارند که می‌تواند یک گوشت مصنوعی مطلوب را شکل دهد.

اگرچه هنوز دانشمندان در ابتدای راه قرار دارند و شاید تا روزی که غذاهای مصنوعی به غذاهای روزمره ما تبدیل شوند راه زیادی در پیش باشد اما این راهی است که آغاز شده و به نظر می‌رسد بازگشتی از آن وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر در حوزه «تاثیرات باورنکردنی تکنولوژی نانو بر دنیای ما» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,غذاهای مصنوعی,گوشت مصنوعی,همبرگر مصنوعی ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه از هوش مصنوعی در صنعت و بسیاری از جنبه‌های روزمره زندگی استفاده می‌شود. هوش مصنوعی مانند هر فن‌آوری دیگری، مزایا و معایبی دارد.

حقایق ترسناک هوش مصنوعی

در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های مربوط به هوش مصنوعی روند فزاینده‌ای داشته است. اما آیا ما از تمام معایب و حقایق ترسناک هوش مصنوعی خبر داریم؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا به تعدادی از حقایق ترسناک پیرامون هوش مصنوعی می‌پردازیم.

۱. اتومبیل‌های خودران می‌توانند به ماشین‌های قاتل تبدیل شوند

فرض کنید حین رانندگی، گروهی از کودکان جلوی ماشین شما ظاهر می‌شوند و ترمز ناگهان از کار می‌افتد. آیا با ماشین به دل کودکان می‌روید و آن‌ها را می‌کشید، یا اینکه ماشین را به دیواری می‌کوبانید و ماشین را از حرکت بازمی‌دارید؟ بسیاری از افراد معمولا گزینه‌ دوم را انتخاب می‌کنند. حالا فرض کنید اتومبیل‌های خودران شما با چنین موقعیتی روبرو می‌شود. آیا این اتومبیل راننده را به کشتن می‌دهد یا کودکان را؟

اتومبیل‌های خودران مطابق الگوریتم‌ها از پیش تعریف‌شده عمل می‌کنند. شرکت‌هایی مانند فورد و مرسدس بنز معمولا جواب واضحی به چنین سؤالی نمی‌دهند. یکی از مدیران بنز در همین رابطه گفته که اولویت اول اتومبیل‌های خودران، حفظ جان سرنشینان است. او البته در ادامه این نکته را بیان کرده که اتومبیل‌های آن‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که با چنین موقعیت‌هایی روبرو نشوند. اما همه‌ ما می‌دانیم که چنین موقعیت‌هایی دیر یا زود اتفاق می‌افتند.

معایب هوش مصنوعی

۲. قاتلین خود‌مختار در قالب ربات‌های خودمختار 

در اینجا منظور ربات‌هایی هستند که بدون دخالت انسان می‌توانند افراد را بکشند. به همین خاطر پهپادها جزو ربات‌های قاتل محسوب نمی‌شوند، زیرا اپراتورها آن‌ها را کنترل می‌کنند. یکی از این ربات‌های قاتل، SGR-A1 است؛ یک اسلحه‌ پیشرفته که توسط سامسونگ و دانشگاه کره ساخته شده است. این اسلحه با بهره‌گیری از یک دوربین پیشرفته، بطور خودکار می‌تواند روی اهداف مشخصی قفل کند و آن‌ها را به قتل برساند.

در کره جنوبی، تعداد زیادی از این سلاح در مرز کره شمالی قرار داده شده‌اند. مقامات کره جنوبی می‌گویند در حال حاضر این اسلحه را در حالت نیمه خودکار قرار داده‌اند. در چنین حالتی این اسلحه فقط بعد از تایید اپراتور شلیک را آغاز می‌کند.

مزایا هوش مصنوعی

۳.  شغل‌هایی که توسط ربات‌ها تصاحب خواهد شد

بدون شک، ربات‌ها در آینده بسیاری از شغل‌ها را تصاحب خواهند کرد. بحث فقط بر سر زمان این تصاحب و مقیاس آن است. طبق آمار جهانی در شرکت‌های معتبر در زمینه‌ آینده‌پژوهی، ربات‌ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۱ درصد از شغل‌های ژاپن، ۳۰ درصد از شغل‌های بریتانیا، ۳۵ درصد از شغل‌های آلمان و ۳۸ درصد از شغل‌های آمریکا را خواهند گرفت.

از جمله بخش‌هایی که تا حد زیادی تحت تأثیر این موضوع قرار خواهد گرفت، بخش حمل‌ونقل و انبارداری است که بر اساس تخمین‌ها ۵۶ درصد از شغل‌های مربوط به این بخش به ربات‌ها واگذار می‌شود.

شغل‌هایی که توسط ربات‌ها تصاحب خواهد شد

۴. هوش مصنوعی منجر به نابودی انسان‌ها می‌شود

پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است. این نگرانی‌ها تنها از جانب افراد معمولی نیست، بلکه نابغه‌هایی مانند ایلان ماسک و بیل گیتس هم در مورد این موضوع نگرانی شدید خود را ابراز کرده‌اند.

بطور مثال ایلان ماسک، سرعت پیشرفت هوش مصنوعی را با «احضار شیطان» مقایسه کرده است. به عقیده‌ او، هوش مصنوعی تهدید بشریت محسوب می‌شود. برای جلوگیری از شورش ماشین‌ها، او به دولت‌ها پیشنهاد تصویب قوانین محدودکننده داده است تا جلوی پیشرفت سریع هوش مصنوعی گرفته شود.

هوش مصنوعی منجر به نابودی انسان‌ها می‌شود

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دنیای ربات‌ها مطلب آیا ربات‌های آینده شبیه به انسان‌ها خواهند بود؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,حقایق ترسناک هوش مصنوعی,مزایای هوش مصنوعی,معایب هوش مصنوعی ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همه انسان‌ها در طول خواب، رویا می‌بینند. آنچه در افراد مختلف متفاوت است، محتوا و حجم خواب‌ها و میزان یادآوری این رویاها بعد از بیدار شدن است.

خواب دیدن

همه انسان‌ها در طول خواب، رویا می‌بینند. مطالعات انجام‌شده در آزمایشگاه‌های خواب نشان داده‌اند که به صورت متوسط، ۸۴ درصد مرحله‌ای از خواب که به آن مرحله حرکات سریع چشم می‌گوییم، با رویابینی همراه است. به نظر می‌رسد آنچه در افراد مختلف متفاوت است، میزان یادآوری این رویاها بعد از بیدار شدن است. اما به راستی چه می‌شود که خواب‌هایمان را به یاد می‌آوریم؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی علل به یاد آوردن خواب می‌پردازیم.

به یاد آوردن خواب

با وجود اینکه حدود ۲ ساعت از خواب ما رویا است، اغلب افراد رویاها را به یاد نمی‌آورند و این حالت کاملا طبیعی است. ۸۲ درصد ما بلافاصله بعد از بیدار شدن محتوای رویاهایمان را به خاطر می‌آوریم اما بعد از گذشت ۵ دقیقه، ۵۰ درصد این اطلاعات فراموش می‌شود و بعد از ۱۰ دقیقه، فقط ۱۰ درصد محتوای رویاها قابل یادآوری است.

به این دلیل که در طول خواب، حافظه کارکردی ما خاموش است. اطلاعات جدیدی که به ذهن وارد می‌شود، در این بخش از حافظه نگهداری و پردازش و سپس به حافظه بلند مدت منتقل می‌شود بنابراین رویاها در حافظه ما ثبت نمی‌شود.

گاهی افراد فقط رویا نمی‌بینند و رویاهایشان حالت کابوس دارد. ممکن است کابوس، هم علت‌های جسمی داشته باشد و هم علل روانی.

یکی از دلایل جسمی که باعث کابوس دیدن می‌شود، پرکاری تیروئید است. از سوی دیگر، گاهی کسانی که دچار اضطراب هستند یا حادثه خیلی ناخوشایندی برایشان اتفاق افتاده، این رویداد را مکرر به یاد می‌آورند. استرس‌هایی که انسان در طول روز تجربه می‌کند هم می‌تواند رویاها را به کابوس تبدیل کند.

خواب دیدن

کسانی که خواب منقطع دارند و به دلیلی خوابشان باکیفیت نیست و مدام از خواب بیدار می‌شوند، رویاهایشان را به یاد می‌آورند و حس می‌کنند خیلی خواب می‌بینند.

غیر از اضطراب، استرس و افسردگی، اختلال‌های دیگر خواب هم می‌تواند از دلایل به یاد آوردن رویاها باشد؛ مثل اختلال تنفسی در زمان خواب که از نشانه‌های آن خروپف است.

شخصیت افراد هم تا حدی در میزان به یادآوری رویاها نقش دارد به طوری که هنرمندان و کسانی که توانایی تجسمی و بنابراین حافظه بزرگ‌تری برای تصاویر دارند، بیشتر از سایرین رویاهایشان را به یاد می‌آورند.

هیجانات

به‌طور کلی، هسته اصلی رویا یک هیجان است و هر چه این هیجان، مثل ترس درون ذهن فرد شدت بیشتری داشته باشد، تصاویر مربوط به آن با شدت بیشتری در خواب ظاهر می‌‌شود.

پیشنهاد مطالعه: “آیا شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی می‌شوند؟” را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,علت به یادآوردن خواب,علل خواب دیدن,چرا خواب میبینیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سکسکه یک دم غیرارادی و قوی است که در نوزادان، کودکان و بزرگسالان تجربه می‌شود. 

سکسکه کردن

سکسکه کردن همیشه دلایل خاصی ندارد گاهی هم در بیشتر مواقع خوردن غذا با ولع و نوشیدن نوشابه‌های گازدار باعث این عارضه می‌گردد. معمولا سکسکه در مدت کوتاهی رفع می‌گردد اما اگر رفع نشود باید نزد پزشک بروید تا مورد بررسی قرار گیرد. با مجله دلتا همراه باشید.

چرا سکسکه رخ می‌دهد؟

سکسکه می‌تواند به دلایل بی‌شماری رخ دهد که بعضی از این دلایل، فیزیکی و بعضی دیگر هیجانی هستند. وجود چنین دلایلی به این دلیل است که تحریک واقعی در عصبی رخ می‌دهد که مغز را به دیافراگم پیوند می‌دهد. بعضی از دلایل مرسوم شامل موارد زیر هستند:

  • خوردن غذای زیاد یا سریع غذا خوردن
  • مصرف‌ داروها، خصوصا آن‌هایی‌ که‌ معده‌ را آزرده‌ می‌‌سازد
  • احساس عصبی بودن یا هیجان‌زدگی
  • نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار یا الکل فراوان
  • خنده‌ شدید یا احساسات‌ قوی‌
  • استرس
  • تغیر ناگهانی در دما

زنگ خطر سکسکه

سکسکه بیش از ۴۸ ساعت را سکسکه مداوم یا طولانی می‌نامند و سکسکه‌ای را که بیشتر از یک ماه طول بکشد، سکسکه مقاوم به درمان.

در این موارد، سکسکه به بررسی بیشتری نیاز دارد چون ممکن است علت آن تحریک عضلات تنفسی یا بیماری ریوی یا نارسایی کلیه باشد.

چرا سکسکه رخ می دهد

درمان سکسکه 

در زیر به مواردی اشاره می‌شود که شما می‌توانید در حین بروز مشکل، یک یا تعداد بیشتری از آن‌ها را به کار ببرید:

  • داخل یک کیسه کاغذی تنفس کنید (کیسه پلاستیکی به دلیل احتمال چسبندگی آن به بینی و خصوصا در اطفال به هیچ عنوان، توصیه نمی‌شود.)
  • انگشت شست خود را بین دندان‌ها و لب بالا قرار دهید، سپس لب بالا را با انگشت سبابه خود، درست در زیر سوراخ بینی سمت راست، فشار دهید.
  • یک لیوان آب را به سرعت بنوشید، باوری قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن هفت جرعه آب سکسکه را متوقف می‌کند.
  • نان خشک یا یخ خرد شده، قورت دهید.
  • یک قاشق چای خوری شکر خشک بخورید.
  • در برخی متون به گذاشتن یخ و لیمو روی زبان برای متوقف کردن سکسکه، اشاره شده است.
  • بو کردن موادی که بوی نافذی دارند نیز توصیه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «خاطرات بد از ذهن پاک می‌شود؟» را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,دانستنی هایی درباره سکسکه کردن,چرا سکسکه می کنیم؟,درمان سکسکه ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در سال 2020 بسیاری از مردم مجبور شدند به جای حضور فیزیکی در محل کار، به صورت دورکاری مسئولیت‌های خود را انجام دهند و این سبک جدید از زندگی بیش از هر چیز به توسعه فناوری و زیرساخت‌هایی همچون اینترنت پرسرعت مبتنی است.

دستاورد های فناوری ۲۰۲۱

اینکه سال ۲۰۲۱ با چه نوآوری‌ها و ظهور کدام فناوری‌های جدیدی همراه خواهد بود را زمان مشخص می‌کند، اما با این حال می‌توان پیش‌بینی‌هایی را نیز مطرح کرد. در این مقاله از مجله دلتا قصد داریم به بررسی دستاورد های فناوری ۲۰۲۱ بپردازیم.

دنیای فناوری در سال ۲۰۲۱

شبکه‌های ۵G گسترده‌تر می‌شود

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ توسعه ۵G یکی از مهمترین اولویت شرکت‌های مخابراتی در سراسر جهان باشد تا دسترسی به اینترنت پرسرعت که در واقع زمینه توسعه بسیاری از بخش‌ها نیز محسوب می‌شود، برای طیف گسترده‌تری از مردم مهیا شود.

اپلیکیشن‌هایی که سلامت شما را زیر نظر می‌گیرند

در حال حاضر اپلیکیشن‌های زیادی با محوریت تناسب اندام و ردیابی سلامت تولید شده‌اند که توانایی انجام کارهای مختلفی از رصد کردن وضعیت ابتلا به کووید-۱۹ گرفته تا اندازه‌گیری گلبول‌های قرمز خون را دارند. اما این تازه شروع کار است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۱ بر حجم و کارایی این نوع اپلیکیشن‌ها افزوده خواهد شد.

فناوری جدید

تکنولوژی کار شما را کنترل می‌کند

با اینکه شیوه دورکاری باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و از انتشار ویروس کرونا نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کند، اما در این بین کارفرمایان با مشکل نظارت بر ساعات کاری کارمندان خود مواجه شده‌اند.

با توجه به اهمیت این مسئله، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ها و سیستم‌های نرم افزاری ویژه‌ای برای نظارت بر کار افراد معرفی شده و شیوه دورکاری را بسیار پخته‌تر و سازمان یافته‌تر از آن چیزی کنند که امروزه شاهدش هستیم.

ورزش‌های الکترونیک رونق می‌گیرند

ورزش و فعالیت بدنی از لازمه‌های زندگی است، اما در شرایط کرونایی یک سال اخیر، یافتن موقعیت مناسب برای ورزش کردن بسیار سخت شده و حتی لیگ‌های معتبر کشورهای مختلف هم به سختی قادر به برگزاری مسابقات هستند. در چنین شرایطی ورزش‌های الکترونیک می‌توانند جایگزین مناسبی بوده و حداقل به طور موقت و تا ریشه کن شدن کرونا، در سرگرم کردن مردم، چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان تماشاگر، موفق باشند.

ذخیره اطلاعات در DNA

هارد درایوها و فلش‌ها را فراموش کنید؛ DNA آن چیزی است که می‌تواند آینده ذخیره اطلاعات را شکل دهد. مایکروسافت و چند شرکت دیگر در تلاش‌اند تا امکان ذخیره اطلاعات در مولکول‌های DNA را مهیا کرده و به این ترتیب انقلابی را در زمینه ذخیره‌سازی داده‌ها ایجاد کنند.

به گفته محققان، تنها ۲۰ گرم DNA قادر است کل اطلاعات دیجیتالی حال حاضر دنیا را در خود جای دهد و این یعنی پتانسیل‌های بسیار بالایی در DNA نهفته است که سال ۲۰۲۱ می‌تواند سال شکوفایی آن‌ها باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب چه عواملی باعث زودتر سفید شدن مو می‌شود؟ را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,دستاوری فناوری2021,اینترنت پر سرعت,تکنولوزی ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شب هنگام ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ ، کشتی تایتانیک در اقیانوس آتلانتیک شمالی دچار حادثه شد. این بزرگ‌ترین و مشهورترین حادثه دریایی اوایل قرن بیستم بود که هنوز نیز در یادها مانده است.

حقایق کشتی تایتانیک

تایتانیک در آن زمان بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان بود که در کارخانه کشتی‌سازی هارلند و ولف در ایرلند ساخته شد. مهندسان این کشتی، پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود در آن زمان را به کار گرفته بودند. حقایق کشتی تایتانیک را در مجله دلتا بخوانید.

بلای شبانه

شب یکشنبه ۱۴ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی بود، در ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه پیامی برای تایتانیک مخابره شد، که در آن هشدار داده شده بود که یک توده یخ شناور در مسیر کشتی وجود دارد. چند دقیقه بعد پیام دیگری از کشتی دیگر با همین مضمون به تایتانیک مخابره شد اما هیچ‌کدام از دو پیام به تایتانیک نرسید.
در ساعت ۱:۴۵ ناگهان یک توده یخ در مقابل کشتی ظاهر شد. زنگ خطر سه بار به صدا درآمد. کاپیتان تمام تلاش خود را برای تغییر مسیر کشتی انجام داد اما دیر شده بود. گوشه راست کشتی با توده یخ برخورد کرد و چندین جای کشتی صدمه دید.
ناگهان آب وارد کشتی شد. کاپیتان اسمیت و توماس اندرو به این نتیجه رسیدند که کشتی در حال غرق شدن است و در نیمه شب دستور دادند قایق‌های نجات را به آب بیندازند.

ساکنین کشتی تایتانیک

تایتانیک دارای ۲۰ قایق نجات به ظرفیت یک هزار و ۱۷۸ نفر بود. در حالی که تعداد خدمه و مسافران روی هم ۲ هزار و ۲۲۳ نفر بود.
مسافران درجه ۱ و ۲ کشتی به راحتی به قایق‌ها دسترسی داشتند، اما مسافران درجه ۳ این امکان را نداشتند. زمانی که زنان و کودکان درجه ۱ و ۲ نجات یافتند، مسافران درجه ۳ هنوز انتظار می‌کشیدند. دو نفر از خدمه کشتی مرتبا پیام می‌فرستادند و اوضاع نابهنجار به وجود آمده را گزارش می‌دادند و چند کشتی از جمله المپیک، پیام را دریافت کردند، اما آن‌ها به قدری دور بودند که هیچ کدام نتوانستند خود را به موقع برسانند.

کشتی تایتانیک
یکی از حقایق کشتی تایتانیک غرق شدن مسافران آن بود که تا مدت‌ها آن را باور نداشتند. برای همین ابتدا بیشتر قایق‌ها تقریبا خالی بودند؛ اما پس از گذشت اندک زمانی مسافران متوجه وخامت اوضاع شدند و کشتی کم‌کم به داخل آب فرو ‌رفت.

در ساعت ۲:۲۰ دقیقه بامداد کشتی غرق شد و عصر تایتانیک این چنین به پایان رسید.

کشتی غرق شده

بقایای این کشتی عظیم بخار تا ۷۳ سال دست‌نخورده باقی ماند، اما در سال ۱۹۸۵ یک تیم غواصی باستان‌شناسی بقایای تایتانیک را در عمق ۴ هزار متری کشف کردند.
دماغه و قسمت پاشنه کشتی به فاصله ۶۰۰ متری از یکدیگر در کف اقیانوس جای گرفته و میان آن‌ها مبلمان، چمدان‌ها، تکه‌های لباس، ظرف، جواهرات و دیگر اشیای شخصی مسافران به چشم می‌خورد.

پیشنهاد مطالعه: «آیا فرازمینی ها واقعا وجود دارند؟» را در مجله دانستنی دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,تایتانیک چه شد؟,حقایق کشتی تایتانیک,اسرار کشتی تایتانیک ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

میلیارد‌ها دنباله دار در کمربند کوئیپر و حتی دورتر، گرد خورشید ما می‌چرخند.

درخشان ‌ترین دنباله دار

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از کشف درخشان ‌ترین دنباله دار سال نو میلادی خبر داد و گفت:  اولین دنباله دار کشف شده در سال نو میلادی، یکشنبه، ۱۴ دی با نام C / ۲۰۲۱ A ۱  یا Leonard در رصدخانه Mount Lemmon آریزونا توسط اخترشناس Greg Leonard شناسایی شده است. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

درخشان‌ ترین دنباله دار

بر اساس پیش بینی اخترشناسان این دنباله دار ممکن است به درخشان ‌ترین دنباله دار ۲۰۲۱ تبدیل شود. دنباله دار لئونارد در حال حاضر بین مدار سیارات برجیس و بهرام (مشتری و زحل) قرار دارد و به سمت داخل منظومه خورشیدی حرکت می‌کند. این دنباله دار دوشنبه، ۱۳ دی ۱۴۰۰ به نزدیک‌ترین فاصله با خورشید خواهد رسید.

طبق تخمین ناسا دنباله دار لئونارد، حدود ساعت ۱۷:۴۳ روز یکشنبه، ۲۱ آذر سال ۱۴۰۰ خورشیدی به کم‌ترین فاصله با زمین رسید؛ این فاصله ۳۴،۹۰۷،۴۶۴ کیلومتری زمین خواهد بود. ممکن است قدر روشنایی این دنباله دار به ۵ یا حتی ۴ برسد و با چشم غیرمسلح نیز به دور از نور مزاحم و آلودگی هوای شهر‌ها دیده شود.

موقعیت دنباله دار لئونارد در بامداد پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰، حدود ۹۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید

درخشان ‌ترین دنباله دار2021

دنباله دار‌ها چه اجرامی است؟

یکی از مطالب جالب دانستنی آسمان شب درباره دنباله دار‌ها است. دنباله دار‌ها بزرگ‌ترین اجرامی است که به هیچ چیز نزدیک نیست، یعنی حجم بسیار زیاد و جرم کم دارد. اجرامی از یخ و گرد و غبار که به دور خورشید می‌چرخند و گاهی اوقات در آسمان زمین قابل مشاهده است. دم یک دنباله دار میلیون‌ها کیلومتر در فضا کشیده شده است اما هسته دنباله دار‌ها نسبتا کوچک و با قطر چند کیلومتر، به صورت گلوله‌های یخ و گرد و غبار است. جالب است بدانید که هسته دنباله دار‌ها سیب زمینی شکل است.

وقتی دنباله دار‌ها به خورشید نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، گیسوی دنباله دار گرم و دم پشت سر آن، کشیده و کشیده‌تر خواهد شد و گرد و غبار و گاز‌ها از گیسو به بیرون رانده می‌شود و دم را شکل می‌دهد. این دم دارای دو بخش است که یکی دم یونی گازی و در اثر باد‌های خورشیدی، در راستای محل قرار گیری خورشید شکل می‌گیرد و دیگری دم غبار است که در مسیر حرکت دنباله دار، در خلاف سمتی که مهر تابان قرار دارد، ایجاد می‌شود و هنگام دور شدن دنباله دار، دم از هسته و گیسو جلوتر قرار دارد. گاهی اوقات چنان دم کشیده می‌شود که ممکن است بزرگ‌تر از فواصل بین سیارات سیستم خورشیدی باشد و درخشان و غول پیکر است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه «احتمالا شهاب‌سنگ‌ها به زمین آب آورده‌اند»  مجله دانستنی دلتا را دنبال کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,درخشان ترین ستاره دنباله دار2021,دنباله دارهای آسمان,کمربند کوئیپر ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان می‌گویند، برخی از شهاب سنگ‌هایی که این اواخر به زمین برخورد کرده‌اند احتمالا در یک میلیون سال گذشته دارای آب‌ بوده‌اند و این بدان معناست که سنگ‌های فضایی در طول زمان آب را به سیاره‌ ما آورده‌اند.

برخورد شهاب سنگ

بسیاری از دانشمندان گمان می‌کنند که برخورد شهاب سنگ ها روزگاری آب را به زمین آورده‌اند، اما تحقیقاتی که پیش‌تر انجام شده نشان می‌دهد که واکنش‌های شیمیایی درون ‌آن‌ها که شامل آب نیز بوده‌ است میلیاردها سال پیش متوقف شده است و اکنون این سوال مطرح است که آیا این شهاب سنگ‌ها آب خود را مدت‌ها پیش از دست داده اند یا خیر. در این مطلب از مجله دلتا درباره پژوهش‌های جدید می‌خوانید.

برخورد شهاب‌سنگ احتمالا به زمین آب آورده‌اند

سایمون ترنر (Simon Turner) از دانشگاه مک کواری (Macquarie) در سیدنی، استرالیا و همکارانش، ۹ شهاب‌سنگ را که در قرن گذشته به زمین افتاده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این شهاب سنگ‌ها زمانی قسمتی از سیارک‌هایی بودند که حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند و دانستنی ما را از سنگ‌های آسمانی افزایش داده‌اند.

زمانی که یخ درون شهاب سنگ‌ها آب می‌شود آب ایجاد شده به همراه مواد محلول در آن از قسمتی به قسمت دیگر می‌رود و از آنجا که اورانیوم برخلاف توریم عنصری محلول در آب است محققان می‌توانند با بررسی توزیع ایزوتوپ‌های این دو عنصر به دنبال شواهدی از وجود آب باشند.

اورانیم و توریم نیمه عمر بسیار کوتاهی دارند و بنابراین فقط وقایعی را که در طول یک میلیون سال گذشته اتفاق افتاده‌اند ثبت می‌کنند. الگوی‌های اورانیوم و توریم نشان می‌دهد که برخورد شهاب سنگ‌ها در طول یک میلیون سال گذشته واکنش‌های شیمیایی با حضور آب داشته‌اند.

فعالیت شیمیایی شهاب سنگ ها

سارا راسل‌(Sara Russell) از موزه تحقیقاتی لندن که در این مقاله شرکت نداشته می‌گوید: ما همیشه شهاب سنگ‌ها را اجرامی تصور می‌کردیم که از ابتدای تشکیل منظومه‌ شمسی تغییر نکرده‌اند اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که آن‌ها از نظر شیمیایی فعال بوده‌اند. این شهاب سنگ‌ها احتمالا در گذشته آب و مواد آلی به زمین آورده‌اند. این فرضیه را می‌توان با آزمایش نمونه‌هایی که مستقیما از سیارک‌ها گرفته شده به عنوان مثال توسط فضاپیمای Hayabusa ۲ ژاپن و فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا مورد بررسی قرار داد.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «کهکشان سیگار کجاست؟» را بخوانید



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,برخورد شهاب سنگ ها,احتمالا آب را شهاب سنگ ها به زمین آوردند ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید با خوردن یک قرص قبل از خواب بتوان از شر خروپف‌های شبانه خلاص شد.

درمان خروپف

قرص جدیدی ساخته شده که نشانه های اختلال وقفه تنفسی در خواب را کاهش می دهد، اختلالی که باعث خروپف شدید و گاهی مختل شدن تنفس می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره درمان خروپف با این قرص بخوانید.

آزمایش‌های اولیه

نتایج اولیه آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد این قرص که باید شب‌ها مصرف شود، ممکن است مشکلات مذکور را تا ۷۴ درصد کاهش دهد.

اختلال وقفه تنفسی، هم مردان و هم زنان را می تواند درگیر کند اما در مردان بالای ۴۰ سال شایع‌تر است و چاقی یکی از ریسک فاکتورهای آن محسوب می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که ماهیچه‌های درون نای که هنگام خواب بطور طبیعی شل می‌شوند، به طور کامل از کار می‌افتند..

قرص درمان خروپف

علت خروپف

علت صدایی که هنگام خروپف به گوش می‌رسد آن است که با از کار افتادن ماهیچه‌ها فضای کوچک‌تری برای عبور هوا باقی می‌ماند و هوا با فشار خارج می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث قطع تنفس به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر شود.

وقتی مغز متوجه قطع تنفس می شود، سیگنالی می فرستد تا ماهیچه‌های نای منقبض شوند، امری که معمولاً باعث از خواب پریدن فرد می‌شود. در موارد شدید، هر چند دقیقه خواب فرد قطع می‌شود.

اختلال وقفه تنفسی

اختلال وقفه تنفسی درمان قطعی‌ ندارد و برای کنترل آن معمولاً فرد باید تغییراتی در سبک زندگی خود بوجود آورد. مثل کاهش وزن، کنار گذاشتن مصرف الکل، خوابیدن به پهلو و استفاده از یک دستگاه کمک تنفسی به نام سی پپ (CPAP). دستگاه سی پپ یک ماسک است که هنگام خواب روی صورت قرار می‌گیرد و هوا را به آرامی وارد ریه‌ها می‌کند تا نای از کار نیفتد.

با این حال استفاده از این دستگاه برای برخی طاقت فرسا است و تحقیقات نشان داده بخش قابل توجهی از افراد یا هرگز از آن استفاده نمی کنند یا پس از مدتی استفاده از آن را کنار می گذارند.

قرص جدید AD109

اما قرص جدید تولید شده امیدها به درمان خروپف و اختلال وقفه تنفسی را افزایش داده است. این قرص جدید که نام آن AD109 است، از داروهای موجود ساخته شده است.

یک داروی اتوموکستین است که ۲۰ سالی از ساخت آن می‌گذرد و از آن برای درمان اختلال بیش فعالی–نقص توجه در کودکان استفاده می‌شود. این دارو باعث افزایش سطح یک ماده شیمیایی مغزی به نام نورآدرنالین می‌شود که تمرکز را بالا می‌برد.

قرص معجزه گر درمان خروپف

دانشمندان آمریکایی سازنده قرص جدید معتقدند نورآدرنالین باعث آزاد شدن سلول‌هایی به نام نورون‌های حرکتی هم می‌شود که ماهیچه‌های نای را در وضعیت مناسبی نگه می‌دارند، امری که ریسک از کار افتادگی آن‌ها در هنگام خواب را کاهش می‌دهد.

اکسی بوتینین

داروی دیگری که در ساخت این قرص جدید به کار رفته، اکسی بوتینین است که معمولاً برای افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار تجویز می‌شود. این دارو با کاهش انقباضات ماهیچه‌هایی که مثانه را کنترل می‌کنند، مانع از نشت ادرار می‌شود.

دانشمندان معتقدند اکسی بوتینین در حلق و نای روی گیرنده‌هایی تأثیر می‌گذارد که باعث می‌شوند ماهیچه‌هایی که انقباضات زبان را کنترل می کنند سرجای خود باقی بمانند و در نتیجه حلق را مسدود نکنند و باعث خروپف نشوند.

کپسول در بوته آزمایش

حالا یک شرکت آمریکایی به نام Apnimed این دو دارو را ترکیب و تبدیل به یک کپسول کرده که در حال آزمایش است.

با این حال، این روش درمان خروپف ممکن است بدون ریسک نباشد. اکسی بوتینین می‌تواند باعث خشکی چشم، انقباضات شکمی و خواب آلودگی شود و اتوموکستین هم در برخی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی–نقص توجه باعث افسردگی و افکار خودکشی شده است.

به گفته دانشمندان هنوز به تحقیقات بیشتری برای اثبات کارآمدی این قرص جدید نیاز است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «سه حقیقت جالب درباره پوست انسان که نمی دانستید» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,قرص ضد خر و پف,درمان خروپف,قرص ضد خروپف ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

فضاپیمای جونوی ناسا موفق به شناسایی رعد و برق در جو سیاره مشتری شده است. این اولین بار است که وقوع رعد و برق در جو مشتری به طور علمی و قطعی ثابت می‌شود.

صاعقه عامل تخلیه الکتریکی قدرتمند برق در جو زمین است و ستاره شناسان از سال‌ها پیش در تلاش بودند که دریابند آیا این پدیده به غیر از زمین در سایر سیاره‌های منظومه شمسی نیز رخ می‌دهد یا خیر. حالا داده‌های جمع‌آوری شده از فضاپیمای جونو نشان می‌دهد که رعد و برق در جو مشتری رخ می‌دهد. این پدیده به علت مولکول‌های جو مشتری دارای رنگ غالب آبی است. در این مطلب از مجله دلتا آخرین یافته‌های فضاپیمای جونو را خواهید دید.

نقاشی رعد و برق در جو مشتری

عکس بالا یک تصویرسازی هنری از رعد و برق در جو مشتری را است که شبح نام گذاری شده‌اند. این صاعقه به علت وجود هیدروژن در جو بالایی مشتری آبی رنگ است. در جو زمین نیز با برهمکنش نیتروژن صاعقه قرمز رنگ بوجود می‌آید.

صاعقه در مشتری به شکل یک دیسک مدور است که زمان وقوع و مشاهده آن کمتر از یک هزارم ثانیه است. این پدیده در جو فوقانی این سیاره رخ می‌دهد و علت کشف و شناسایی آن توسط فضاپیمای جونو وجود ابزار طیف‌سنجی ماورا بنفش در این فضاپیما بوده است.

رعد و برق در جو مشتری توسط فضاپیمای جونو

در ۲۷ اکتبر کشف فضاپیمای جونو از صاعقه‌های مشتری منتشر شد و دانشمندان در مجموع ۱۱ رعد و برق را در جو سیاره مشتری شناسایی کردند. این رعد و برق‌های در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری اتفاق می‌افتد. اما هنوز مشخص نیست وقوع این پدیده در سیاره مذکور چقدر متداول است و جمع بندی دقیق در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. دانشمندان امیدوارند که بتوانند شبح‌های بیشتری را در جو مشتری مشاهده کنند و درباره پدیده‌های جوی این سیاره اطلاعات بیشتری بدست آورند.

بیشتر بخوانید: دانشمندان با استفاده از داده‌های ماهواره TESS، اولین سیاره مشابه زمین را کشف کردند که در محدوده قابل سکونت یک ستاره کوتوله سرخ قرار دارد. برای مطالعه بیشتر مطلب «کشف اولین سیاره مشابه زمین در منطقه قابل سکونت ستاره» را در بخش دانستنی‌ها بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,رعد و برق در جو مشتری,کشف رعد و برق در سیاره مشتری ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کره ماه یکی از سیاره‌های نزدیک به کره زمین می‌باشد که این کره دارای قطر حدود 3500 کیلومتر می‌باشد و شب‌ها با انعکاس نور خورشید به سطح کره زمین، منجر به روشنایی این کره می‌شود.

ویژگی های کره ماه

سمت پنهان ماه نیمکره‌ای از کره ماه است که به طور دائمی از کره زمین روی گردان است. سمت رو به زمین از کره ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند. برای دانستن ویژگی های کره ماه این مطلب از مجله دلتا را مطالعه کنید.

ویژگی های کره ماه

ماه چیست؟

ماه تنها قمر سیاره زمین است که با بازتاباندن نور خورشید، شب‌های زمین را کمی روشن می‌کند. ماه پنجمین قمر طبیعی بزرگ در سامانه خورشیدی در میان ۱۷۳ قمر موجود در این سامانه است. قطر سیاره ماه حدود ۳٬۴۷۶ کیلومتر است.

ماه جو ندارد و در پهنه آن دهانه‌های برخوردی در پی برخورد سنگ‌های آسمانی پدید آمده است. مساحت سطح آن حدود ۳۸ میلیون کیلومتر مربع است که در مقام مقایسه، از مساحت قاره آسیا کمتر است.

دانستنی هایی درباره کره ماه

آشنایی با عجایب ماه

جاذبه ماه باعث بوجود آمدن جذر و مد آب‌های کره زمین می‌شود. درصورت عدم وجود ماه، انحراف محوری زمین مرتبا تغییر می‌کرد. این امر باعث آشفته شدن آب و هوا و فصل‌ها در زمین می‌شد.

تفاوت‌های کره ماه و زمین

کره ماه برخلاف زمین دارای اکوسیستم زنده در سطح خود نیست. انسان‌ها در کره ماه نمی‌توانند به کشاورزی و رشد دام برای مصارف مختلف بپردازند.

یکی دیگر از تفاوت‌های کره ماه با زمین، آسیب‌پذیر بودن ماه در برابر پرتو کیهانی و طوفان‌های خورشیدی به نسبت زمین است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته بر روی ماه، یخ وجود دارد. دانشمندان ناسا معتقد هستند که این یخ ناشی از ذرات رها شده از دنباله‌دارها است که در سطح سرد ماه تبدیل به یخ می‌شود.

کره ماه کامل را می‌توان از روی زمین مشاهده کرد؟!

بیشتر کتاب‌های مرجع در این مورد این گونه اعلام کرده‌اند که هرگز نمی توان کره کامل ماه را از سطح زمین مشاهده کرد. حداکثر ما می‌توانیم نیمی از آن را مشاهده کنیم. حقیقت این است که در طول مدار بیضوی، ما می توانیم حدودا ۵۹ درصد کره ماه را از سطح زمین به خوبی مشاهده کنیم. از این رو ۴۱ درصد باقی کره ماه به هیچ وجه قابل مشاهده از کره زمین نیست. قطعا اگر کسی در این ۴۱ درصد ماه قرار بگیرد نمی‌تواند کره زمین را مشاهده کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب سیاره‌های مشابه کره زمین را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,ویژگی هایی در مورد ماه,درباره کره ماه,حقایقی در باره ماه ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کره ماه یکی از سیاره‌های نزدیک به کره زمین می‌باشد که این کره دارای قطر حدود 3500 کیلومتر می‌باشد و شب‌ها با انعکاس نور خورشید به سطح کره زمین، منجر به روشنایی این کره می‌شود.

ویژگی های کره ماه

سمت پنهان ماه نیمکره‌ای از کره ماه است که به طور دائمی از کره زمین روی گردان است. سمت رو به زمین از کره ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند. برای دانستن ویژگی های کره ماه این مطلب از مجله دلتا را مطالعه کنید.

ویژگی های کره ماه

ماه چیست؟

ماه تنها قمر سیاره زمین است که با بازتاباندن نور خورشید، شب‌های زمین را کمی روشن می‌کند. ماه پنجمین قمر طبیعی بزرگ در سامانه خورشیدی در میان ۱۷۳ قمر موجود در این سامانه است. قطر سیاره ماه حدود ۳٬۴۷۶ کیلومتر است.

ماه جو ندارد و در پهنه آن دهانه‌های برخوردی در پی برخورد سنگ‌های آسمانی پدید آمده است. مساحت سطح آن حدود ۳۸ میلیون کیلومتر مربع است که در مقام مقایسه، از مساحت قاره آسیا کمتر است.

دانستنی هایی درباره کره ماه

آشنایی با عجایب ماه

جاذبه ماه باعث بوجود آمدن جذر و مد آب‌های کره زمین می‌شود. درصورت عدم وجود ماه، انحراف محوری زمین مرتبا تغییر می‌کرد. این امر باعث آشفته شدن آب و هوا و فصل‌ها در زمین می‌شد.

تفاوت‌های کره ماه و زمین

کره ماه برخلاف زمین دارای اکوسیستم زنده در سطح خود نیست. انسان‌ها در کره ماه نمی‌توانند به کشاورزی و رشد دام برای مصارف مختلف بپردازند.

یکی دیگر از تفاوت‌های کره ماه با زمین، آسیب‌پذیر بودن ماه در برابر پرتو کیهانی و طوفان‌های خورشیدی به نسبت زمین است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته بر روی ماه، یخ وجود دارد. دانشمندان ناسا معتقد هستند که این یخ ناشی از ذرات رها شده از دنباله‌دارها است که در سطح سرد ماه تبدیل به یخ می‌شود.

کره ماه کامل را می‌توان از روی زمین مشاهده کرد؟!

بیشتر کتاب‌های مرجع در این مورد این گونه اعلام کرده‌اند که هرگز نمی توان کره کامل ماه را از سطح زمین مشاهده کرد. حداکثر ما می‌توانیم نیمی از آن را مشاهده کنیم. حقیقت این است که در طول مدار بیضوی، ما می توانیم حدودا ۵۹ درصد کره ماه را از سطح زمین به خوبی مشاهده کنیم. از این رو ۴۱ درصد باقی کره ماه به هیچ وجه قابل مشاهده از کره زمین نیست. قطعا اگر کسی در این ۴۱ درصد ماه قرار بگیرد نمی‌تواند کره زمین را مشاهده کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب سیاره‌های مشابه کره زمین را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,ویژگی هایی در مورد ماه,درباره کره ماه,حقایقی در باره ماه ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر از شما بپرسند چند سال دارید، به راحتی پاسخ می‌دهید ولی آیا می‌‌دانید مغزتان چند ساله است؟ دانشمندان می‌توانند با بررسی تغییرات فیزیکی مغز مرتبط با افزایش سن جسمی، عددی را به عنوان سن مغزی تعیین کنند که میزان عملکرد مغز را نشان می‌دهد.

سن مغزی

بر این اساس، ممکن است فردی از نظر سن تقویمی ۶۵ ساله و از نظر سن مغزی ۴۰ سال داشته باشد و برعکس. دانشمندان متوجه شدند که نه تنها می‌توان سن مغز را تعیین کرد، بلکه امکان جوانسازی و به عقب برگرداندن سن مغز نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید بخوانید.

کاهش سن مغزی

مثلا فرد ۴۰ ساله‌ای که درگیر بیماری‌های جسمی و ذهنی است و سن مغزی‌اش ۶۵ سال تعیین شده، می‌تواند با راهکارهایی به جوان‌تر شدن مغز خود کمک کند تا سن تقویمی و سن مغزی اعداد نزدیک‌تری را نسبت به یکدیگر داشته باشند.

«برایان پن»، دکترای علوم اعصاب در کالج «ترینیتی دوبلین» در حدود هفت سال قبل، به مدت ۱۵ سال به هروئین اعتیاد داشت. مغز وی به همین دلیل بسیار پیر شده بود اما پس از ترک اعتیاد، توانست سن مغزی خود را تغییر داده و به جوانتر شدن مغزش کمک کند. وی به واسطه تحصیلات آکادمیکی که داشت توانست این تغییر سن مغزی را از طریق اسکن مغزی نیز ثابت کند. برایان پنی برای تغییر سن مغز خود سه راهکار کاربردی و مهم را در پیش گرفت:

۱- مدیتیشن کنید

برایان پنی از اضطراب شدید رنج می‌برد. برای آنکه بتواند حالت‌های روحی مانند تنش، اضطراب و ترس را کنترل کند و دچار افکار منفی نشود، مدیتیشن می‌کرد.

مدیتشین می‌تواند تغییراتی در ساختار مغز و سن آن به وجود بیاورد. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین منظم ذهن آگاهی، توانایی بخش «آمیگدال» مغز را برای تاثیرگذاری بر احساسات فرد، تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طریق مدیتیشن، اندازه آمیگدال تغییر می‌کند و همچنین، ارتباط بین آمیگدال و قسمت‌های کورتکس مغز که مرتبط با ترس هستند نیز ضعیف می‌شود.

برایان پنی معتقد است که از طریق مدیتیشن می‌توان به معنای واقعی کلمه، ترس را در مغز از بین برد. وی با تمرینات مدیتیشن احساس آرامش بیشتری می‌کند و به راحتی مضطرب نمی‌شود. تمرین منظم مدیتیشن راهی مطمئن برای داشتن ذهنی آرامتر است که به جوان تر شدن مغز نیز کمک می‌کند.

۲- به اندازه کافی بخوابید

افرادی که شب‌ها خواب کافی و راحتی ندارند، در طی روز بعد عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارند. خواب منظم و کافی می‌‌تواند به بهبود عملکرد ما کمک کند. خواب شبیه اسلحه‌‌ای است که می‌تواند سموم جمع شده در مغز را از بین ببرد. وقتی به اندزاه کافی می‌خوابیم، مغزمان دیرتر پیر می‌شود.

برایان پنی معتقد است که باید برنامه منظمی برای خواب داشته باشیم. علاوه بر ساعات منظم خواب و بیداری، باید به کیفیت خواب نیز توجه داشته باشیم. افرادی که خواب راحتی ندارند، باید از راهکارهای غلبه بر بیخوابی کمک بگیرند تا این مشکل را حل کنند.

راهکار کاهش سن مغزی

۳- خودتان را به چالش بکشید

بی‌شک فشار آوردن بیش از حد به ذهن تا حدی که دچار از نظر ذهنی به نقطه بدی برسید، کار درستی نیست. ولی می‌توان در چالش‌هایی شرکت کرد که ذهن را دچار سقوط نکند و حتی باعث فعال تر شدن مراکز یادگیری ذهن شود.

وقتی چالش‌ها به شکل درستی تعیین شوند، همانند سوخت ذهنی عمل کرده و به رشد ذهنی فرد کمک می‌کنند. افرادی که به حل مسایل زندگی خود با نگاهی عقلانی می‌پردازند، به رشد بیشتر ذهن خود کمک می‌کنند. معمولا افراد باهوش و با پشتکار در برخورد با مسایل همین مسیر را طی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: محققان دریافتند که دندریت‌ها تا ده برابر بیشتر از بخش‌هایی از سلول‌های مغز پالس‌های کوتاه مدت الکترونیکی تولید می‌کنند. مقاله «کشف جدید درباره عملکرد سلول‌های مغز» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,کاهش سن مغزی,راهکارهای جوان شدن مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رنگ‌ها، دارای ویژگی‌هایی هستند که قادرند تاثیرات خاصی را بر روی انسان‌ها ایجاد کنند. رنگ‌ها همچنین می‌توانند باعث تقویت اثر بخشی تسکین دهنده باشند.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ‌ها از دیرباز مورد توجه روانشناسان بوده است. اگرچه دانشمندان هنوز دلیل علمی روشنی‌ برای ارتباط بین هر رنگ و ایجاد احساسات مختلف در ما پیدا نکرده‌اند، اما اینکه چنین ارتباطی وجود دارد به عنوان یک حقیقت در روانشناسی رنگ‌ها پذیرفته شده است. بنابراین با در نظر گرفتن اینکه هر رنگی می‌تواند بر احساسات مختلف ما تاثیر بگذارد یا باعث ایجاد احساس خاصی در ما شود، می‌توان در رنگ آمیزی محیط خانه یا محل کار، از تکنیک روانشناسی رنگ ها بهره برد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا نکاتی درباره روانشناسی رنگ ها به شما خواهیم گفت.

در تکنیک روانشناسی رنگ ها هر رنگی چه احساسی ایجاد می‌کند؟

ما گاهی در مورد اینکه رنگ سبز رنگ حسادت است یا رنگ آبی تیره باعث ایجاد غم می‌شود شنیده‌ایم. آیا واقعا این رنگ‌ها نشانه‌ این احساسات هستند و یا چنین احساساتی را به ما القا می‌کنند؟

در روانشناسی رنگ‌ها به هر رنگی یک شخصیت داده شده است. شخصیتی که ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در نتیجه اگر فرض کنیم هر رنگی برای خودش یک شخصیت دارد، بنابراین هر رنگی که بیشتر در یک اتاق وجود داشته باشد مثل شخصیتی است که بر آن محیط تاثیر گذار خواهد بود.

از طرفی هر یک از طیف‌های مختلف از یک رنگ نیز، تاثیرات مختلف خودشان را دارند و برانگیزاننده‌ احساسات مختلف هستند. مثلا از روشن‌ترین آبی تا تیره‌ترین آبی، هر یک شخصیت جداگانه‌ای دارند. مثلا اگر چه رنگ قرمز یک رنگ تند و پرتکاپو به حساب می‌‌آید اما اگر کمرنگ شده و به رنگ صورتی تبدیل شود ارتعاش کاملا متفاوتی خواهد داشت و از تندی و تیزی آن کاسته می‌شود.

دو گروه اصلی در روانشناسی رنگ ها

در روانشناسی رنگ ها دو گروه رنگ‌های سرد و گرم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برای طراحی اتاق یا خانه یا محل کار، بهترین راه این است که بین رنگ‌های سرد و گرم، تعادل برقرار کنید. تعادل بین گرمی و سردی محیط، بهترین نوع طراحی رنگ هاست. بنابراین بهتر است تلفیقی از هر دو طیف رنگی را انتخاب کنید.

رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم که در یک سمت طیف رنگ‌ها قرار دارند شامل قرمز و نارنجی و زرد و انشعابات آن‌ها هستند. رنگ نارجی-قرمز یا  زرد-سبز تابش بیشتری داشته و در دسته رنگ‌های دنج قرار دارند. این رنگ‌ها باعث می‌شوند یک اتاق کوچک، کوچک‌تر به نظر برسد و یک فضای بزرگ تبدیل به یک فضای دنج و صمیمی‌ شود.

رنگ‌‌های سرد

این رنگ‌ها در طیف مقابل رنگ‌های گرم قرار دارند که شامل آبی، سبز، بنفش و رنگ‌های آبی-سبز هستند. این رنگ‌ها تاثیر آرامش بخش دارند. استفاده از این رنگ‌ها باعث می‌شود آن اتاق بزرگ‌تر نشان داده شود. بهتر است از این رنگ‌ها در اتاق‌هایی که در معرض تابش زیاد نور خورشید است استفاده شود و در اتاق‌هایی که نور طبیعی کمی‌ از رنگ‌های سرد دارند کمتر استفاده شود.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های سفید، خاکستری و سیاه جزو رنگ‌های خنثی هستند. رنگ‌های سفید و سیاه دارای زیرمجموعه‌های زیادی هستند که هم در دسته‌ رنگ‌های سرد قرار دارند و هم درگروه رنگ‌های گرم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با آسانسور به فضا بروید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,روانشناسی رنگ ها,روانشناسی رنگها و احساسات ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

وقتی کلمه ربات را می‌شنوید چه تصویری در ذهنتان تداعی می‌شود؟ آیا ربات‌های آینده چیزی شبیه به انسان هستند که روی دو پا راه می‌روند یا موجودی مکانیکی که با روش‌های دیگر حرکت می‌کنند؟

علم رباتیک

علم رباتیک هرچند یک علم جوان است اما در دهه‌های اخیر به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است و زندگی ما را از جهات مختلف ساده‌تر کرده است اما ذهن کنجکاو انسانی همیشه به دنبال پیش بینی آینده است و علاقه‌مند است بداند که ربات‌های آینده چه شکلی خواهند داشت. آیا ربات‌ها روز به روز شبیه به انسان‌ها می‌شوند و می‌توانند روی دو پا راه بروند یا این که این علم در جهتی دیگر توسعه خواهد یافت؟ در ادامه همراه مجله دلتا باشید.

رویایی به نام ربات‌های انسان نما

پروژه ربات‌های انسان نما یک پروژه ناموفق و بیهوده در زمینه هوش مصنوعی بوده و در واقع دنباله‌ای از تلاش انسان برای ایجاد حیات مصنوعی با ظاهری شبیه به خود بوده است. اگر در خیابان از کسی بخواهید که یک ربات معروف را نام ببرد احتمالا پاسخی مثل ترمیناتور یا ربات‌های فلزی دوپا از جنگ ستارگان و دیگر داستان‌های علمی تخیلی معروف دریافت خواهید کرد و هیچ کس به نام‌هایی مثل Tesla Model X یا Cassini اشاره نخواهد کرد. این‌ها ربات‌هایی هستند که با معیارهای داستان‌های علمی و تخیلی همخوانی ندارند اما کارهای مفیدی برای بشریت انجام داده‌اند که آن‌ها را شایسته شناخته شدن می‌کند.

ربات انسان نما

ذهنیت ما در مورد ظاهر و شکل ربات‌ها بطور کلی توسط فرهنگ عامه و داستان‌های علمی تخیلی شکل گرفته‌است و جالب است بدانید که کلمه ربات برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ در یک نمایش به نام R.U.R استفاده شد تا مفهوم حرکت مصنوعی را شرح دهد.

از آن زمان تاکنون حس برتری طلبی انسان‌ها ذهن آن‌ها را به این سمت هدایت کرده‌است که ربات‌ها و موجودات مصنوعی هوشمند باید ظاهری شبیه به انسان داشته باشند.

ربات های زمان آینده

حقیقت این است که ربات‌های آینده قرار نیست مثل C3PO (همان ربات طلایی از مجموعه جنگ ستارگان) روی دو پا راه بروند چون راه رفتن روی دو پا هرچند برای انسان‌ها بسیار ساده است اما ایده‌آل‌ترین و کاراترین روش برای حرکت نیست.

انسان‌ها هزاران سال است که روی کره زمین حکم فرمایی می‌کنند و به همین دلیل تصور می‌کنند برترین موجودات آفریده شده هستند و اگر قرار باشد موجودی مصنوعی روی زمین خلق شود باید ظاهری شبیه به انسان‌ها داشته باشد.

مغزهای رایانه‌های هنوز فاصله زیادی با مغز انسان دارند و ده‌ها سال زمان لازم است تا بتوان این مدل حرکت را به این مغزهای مصنوعی آموزش داد. به همین دلیل است که ربات‌های انسان نمای امروزی تنها می‌توانند مسافت‌های کوتاهی را روی دو پا بپیمانند و اگر با مانعی مثل در و پله روبرو شوند سرنگون می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بزرگترین دره منظومه شمسی را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,آیا ربات ها در آینده شبیه انسانند؟,ربات های انسان نما,علم رباتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) به کمک دوربین پیشرفته خود تصاویر جدیدی از دره مارینر در سطح مریخ ثبت کرده که عظمت آن را با جزییات بالا نشان می‌دهند.

بزرگ ترین دره منظومه شمسی

دره مارینر در مریخ بزرگ ترین دره منظومه شمسی با اندازه ده برابر طولانی‌تر و سه برابر عمیق‌تر از دره «گرند کنیون» است. این دره بیش از ۴ هزار کیلومتر (یعنی تقریباً برابر با طول ایالات متحده) بوده و نزدیک به یک چهارم سطح سیاره سرخ را پوشانده است. ادامه این مطلب را در مجله دلتا دنبال کنید.

بزرگ ترین دره منظومه شمسی در مریخ

اگر علاقه‌مند به مطالب دانستنی زمین شناسی باشید، حتما می‌دانید که بیش از پنج میلیون سال قبل دره گرند کنیون در قسمتی از قاره آمریکا که امروزه ایالت آریزونا نام گرفته، به تدریج و به خاطر جریان آب در رودخانه کلرادو شکل گرفت. آن‌طور که محققان می‌گویند در گذشته بسیار دور در سطح مریخ نیز آب به شکل مایع جریان داشته و در به وجود آمدن دره مارینر نقش داشته است. البته به گفته آن‌ها آب به تنهایی نمی‌توانسته چنین دره عمیق و طولانی را به وجود آورد و عوامل دیگری نیز در شکل‌گیری بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی احتمالا دخیل بوده‌اند.

به گفته محققان میلیاردها سال قبل فوران آتشفشان‌های مریخ در منطقه‌ای به نام Tharsis که دره مارینر امروزه در آنجا قرار گرفته، سطح سیاره را شخم زده و پس از نشست مواد مذاب دره شکل گرفته است. در طول هزاران سال و به خاطر رانش زمین، جریان یافتن مواد مذاب و آب، دره مارینر به شکلی که امروزه می‌بینیم درآمده است.

فوریه سال جاری میلادی مریخ نورد استقامت پس از سفری تقریبا ۷ ماهه و سپس ماهواره‌های چین و امارات به مریخ می‌رسند. محققان امیدوار هستند به کمک این سه فضاپیما اطلاعات تازه‌ای از سطح مریخ از جمله دره مارینر کسب کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با آسانسور به فضا بروید! را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی,بزرگترین دره منظومه شمسی,دره مارینر,دره بزرگ مریخ ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیا می‌توان آسانسوری تا به آسمان ساخت؟ ظاهرا محققان ژاپنی به این گفته باور دارند و در تلاش هستند تا با ساخت یک آسانسور فضایی، رفت و آمد به خارج از جو آسان‌تر شود. این پروژه که STARS-Me نام گرفته است هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و محققان توانسته‌اند نمونه مینیاتوری آن را بسازند.

آسانسور فضایی

به زودی قرار است این آسانسور فضایی به مرحله عملیاتی برسد و در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به این آسانسور فضایی خواهیم پرداخت و تحقیقات و تلاش‌های محققان ژاپنی برای ساخت یک بالابر مینیاتوری را بررسی خواهیم نمود.

ساخت آسانسور فضایی در ابعاد مینیاتوری

از دهه‌های گذشته تاکنون، انسان برای خروج از جو زمین از موشک‌هایی با سرعت بسیار زیاد استفاده می‌کند که این کار هزینه بسیار بالایی دارد و رسیدن به سرعت مناسب جهت غلبه بر جاذبه و خروج از جو زمین به سوخت و انرژی زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این فضانوردانی که برای این کار انتخاب می‌شوند باید آمادگی بدنی بالایی داشته باشند تا بتوانند فشار ناشی از این سرعت را تحمل کنند. اما محققان ژاپنی از روش‌های محدود قدیمی پا را فراتر گذاشته‌اند و به فکر ساخت یک آسانسور فضایی برای رفت و آمد به خارج از جو زمین هستند.

اگر اجرای این پروژه موفقیت آمیز باشد یکی از تصورات علمی تخیلی انسان‌ها به حقیقت خواهد پیوست و رفت و آمد به فضا از طریق کانال‌هایی شبیه به آسانسور انجام خواهد شد. محققان برای تست این ایده از یک جفت ماهواره کوچک استفاده کرده‌اند و این ماهواره‌ها در مسیر حرکت خود به سمت ایستگاه فضایی بین المللی هستند.

در روز ۲۲ سپتامبر در ساعت ۱:۵۲ دقیقه بعد از ظهر، آزانس اکتشافات فضایی ژاپن از جزیره تانگاشیما یک موشک به فضا پرتاب کرد که حاوی تجهیزات پروژه STARS-Me بود.

رفتن به فضا

پروژه STARS-Me

پروژه STARTS-Me که مخفف عبارت Space Tethered Autonomous Robotic Satellite Mini Elevator (آسانسور فضایی با ماهواره‌های رباتی خودکار متصل به هم) توسط محققان دانشگاه شیزوکا در ژاپن ساخته شده است و ترکیبی از دو ماهواره کوچک ده سانتی‌متری مکعبی شکل است که به وسیله یک کابل ده متری به هم متصل هستند و یک ربات کوچک نیز نقش یک خودرو را در این آسانسور بازی خواهد کرد.

این ربات کوچک ابعادی برابر با سه در شش سانتی متر دارد که می‌تواند با موتور خود روی کابل اتصالی دو ماهواره حرکت کند. وقتی دو ماهواره در فضا معلق هستند این ربات کوچک می‌تواند روی کابل، بالا و پایین برود.

پیش از این نیز پروژه‌های مشابهی در این مورد انجام گرفته بود و ماهواره‌هایی که با کابل به هم متصل شده بودند به فضا ارسال شدند اما پروژه STARS-Me اولین پروژه‌ای است که حرکت روی کابل‌های اتصالی را آزمایش می‌کند.

اگر نمونه اصلی این پروژه در اندازه‌هایی واقعی ساخته شود می‌تواند مسیر ارتباطی بین زمین و ایستگاه‌های فضایی باشد و از این طریق بتوان فضانوردان و لوازم مورد نیاز ایستگاه‌ها را به فضا ارسال کرد.

واضح است که آسانسور فضایی بسیار سریع‌تر و کم هزینه‌تر از پرتاب موشک است و دانشمندان از اواخر قرن نوزدهم رویای چنین پیشرفتی را در سر داشته‌اند اما محدودیت‌های تکنولوژی، مانع از تحقق بخشیدن به این رویا بوده است.

پروژه فضایی

تحقق یک رویا

حال به نظر می‌رسد که محدودیت‌های تکنولوژیکی در حال از میان رفتن هستند و محققان ژاپنی از شرکت اوبایاشی امیدوار هستند که تا سال ۲۰۵۰ بتوانند نسخه واقعی این آسانسور فضایی را بسازند. این آسانسور فضایی ارتفاعی برابر ۹۶ هزار کیلومتر خواهد داشت و از لوله‌های کربنی ساخته خواهد شد که از یک سو به مرکزی در زمین روی اقیانوس بطور شناور متصل خواهند شد و از سوی دیگر به ایستگاه فضایی خواهند رسید.

محققان ژاپنی معتقدند اگرچه هنوز سطح پیشرفت تکنولوژی با تحقق این ایده فاصله دارد اما برنامه آن‌ها واقع بینانه است و اگر پروژه STARTS-Me موفقیت آمیز باشد می‌توان آن را گامی هر چند کوچک برای تحقق این رویای دست نیافتنی دانست.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خودرو برقی خورشیدی اپرتا را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی,سفر به فضا با آسانسور,آسانسور ژاپنی برای فضا ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک شرکت آمریکایی پیشرانه حرارتی هسته‌ای جدیدی طراحی کرده که می‌تواند مدت زمان سفر به مریخ را به سه ماه کاهش دهد.

شرکت Ultra Safe Nuclear Technologies طرح مفهومی پیشرانه حرارتی هسته‌ای (NTP) جدید خود را تحویل ناسا داد. به گفته سازنده این طرح، این طرح نسبت به طرح‌های قبلی ایمن‌تر و مطمئن‌تر بوده و بازدهی بسیار بیشتری در مقایسه با راکت‌های شیمیایی دارد و می‌تواند مدت زمان سفرهای فضایی را بطور چشمگیری کاهش دهد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این موتور هسته‌ای جدید بخوانید.

موتور هسته ای مریخ

USNC-Tech می‌گوید طرح پیشرانه حرارتی هسته‌ای جدید این شرکت، در مقایسه با طرح‌های مشابه قبلی ایمن‌تر بوده و دو برابر بیشتر از راکت‌های شیمیایی تکانه ویژه (Specific Impulse) تولید می‌کند. تکانه ویژه معیاری برای اندازه‌گیری بهره‌وری راکت‌هاست.

شرکت یاد شده از سوخت FCM برای تأمین انرژی مورد نیاز رآکتور موتور هسته ای استفاده کرده است. این سوخت مبتنی بر اورانیوم با غنی‌سازی کم و درجه خلوص بالا (HALEU) بوده و میزان غنی‌سازی آن بین ۵ تا ۲۰ درصد، یعنی بیشتر از رآکتورهای اتمی و کمتر از رآکتورهای دریایی است. این سوخت سپس به شکل ذراتی با پوشش کاربید زیرکونیوم (ZrC) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزیت این سوخت

USNC-Tech می‌گوید این سوخت دوام بسیار بیشتری نسبت به سوخت‌های هسته‌ای فعلی داشته و در دماهای بسیار بالا قابل استفاده است. این سوخت طرح رآکتورها را ایمن‌تر کرده و دستیابی به نیروی پیشرانه و تکانه ویژه بیشتر را امکان پذیر می‌کند که تا پیش از این فقط توسط اورانیوم با غنی‌سازی زیاد قابل دستیابی بوده است. علاوه بر این، چنین سوختی را می‌توان با فناوری‌های فعلی تولید کرد.

این طرح مفهومی جدید در صورت تبدیل شدن به موتور هسته‌ای ، مدت زمان سفر به اعماق فضا را بطور قابل توجهی کاهش خواهد داد و برای مثال سفر به مریخ در مدت زمان تنها ۳ ماه امکان پذیر خواهد شد. شرکت USNC-Tech این طرح را علاوه بر ناسا و وزارت دفاع آمریکا، برای بخش خصوصی نیز در نظر گرفته و این یعنی احتمالاً سفرهای فضایی سرنشین‌دار به مقاصدی فراتر از مریخ امکان پذیر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «رکورد ۳۸۲ کیلومتر بر ساعت برای قطار سریع‌السیر ژاپن» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی,سفر به مریخ,سفر با موتور هسته ای ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محصول شرکت اپرتا «بی‌نیاز از شارژ» (Never charge) نام دارد. این خودرو برقی دونفره، دارای بدنه پوشیده از سلول‌ خورشیدی است و می‌تواند در شرایط مساعد تا ۱۶۰۰ کیلومتر حرکت کند.

خودرو خورشیدی

از اولین روزهای تولید خودرو برقی، تجهیز آن‌ها به سلول‌های خورشیدی مورد توجه بوده است. استفاده از انرژی پاک و رایگان، دور از دسترس به ‌نظر می‌رسد؛ اما هر روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. با عرضه اپرتا، رؤیای رانندگی با خودرو خورشیدی به حقیقت تبدیل شده است. البته توانایی حرکتی این محصول در حد مدل‌های استاندارد خانوادگی نیست؛ اما قابلیت‌هایی دارد که پیش از این، رؤیایی و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. اپرتا Never charge بی‌نیاز از اتصال به برق شهری و صرفا با جذب نور خورشید در طی روز، شعاع حرکتی ۷۲ کیلومتری فراهم می‌کند که بسیاری از مصارف روزانه برای تردد شهری را پاسخ می‌دهد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این فناوری جدید بخوانید.

خودرو برقی خورشیدی اپرتا

مشکل اصلی سلول‌های خورشیدی امروزی، مقدار ناکافی انرژی دریافتی از آن‌ها است. حتی اگر تمام بدنه و سقف یک خودرو با سولار پنل پوشانده شود، باز هم نمی‌تواند قدرت لازم برای خودروهای خانوادگی را تأمین کند.

این فناوری در نمونه‌های آزمایشگاهی و مسابقات خودروهای خودروشیدی (Solar racers) برای مدل‌های کوچک سبک‌وزن استفاده شده و نتایجی امیدوارکننده داشته است.

اپر Never charge ترکیبی از یک خودرو خورشیدی تحقیقاتی با آیرودینامیک عالی و محصولی قابل استفاده در جاده‌های شهری است. سطح بیرونی بدنه، ۱۸۰ سلول خودروشیدی کوچک با مجموع مساحت تقریبی ۳ متر مربع دارد. نهایت سرعت این محصول در حالت خورشیدی، ۲۰ کیلومتر بر ساعت است و بدون نور خورشید، شعاع حرکتی ۹ تا ۲۰ کیلومتر دارد.

خودرو برقی خورشیدی

شاید توانایی‌های حرکتی اپرتا Never charge برای یک خودرو در سال ۲۰۲۰، ناامیدکننده باشد؛ اما از نظر علمی و صنعتی، یک استثنا محسوب می‌شود. ضریب درگ ۰/۱۳ این خودرو، عددی باورنکردنی برای آیرودینامیک یک محصول جاده است.

مدل مفهومی فولکس واگن ID Space Vizzion به‌عنوان یکی از برترین خودروهای جهان از نظر آیرودینامیک، ضریب درگ ۰.۲۴ دارد. بدنه اپرتا از کربن و مواد کامپوزیت ساخته شده است تا وزن خالص ۸۱۵ کیلوگرم داشته باشد.

نوع پیشرانه و باتری قابل سفارش برای اپرتا Neve Charge هنوز اعلام نشده است اما احتمالا سه موتور برقی که هر کدام حدود ۶۷ اسب ‌بخار قدرت دارد، روی این خودرو نصب خواهند شد.

اگر اپرتا، مجموع قدرت نزدیک به ۲۰۰ اسب‌ بخار داشته باشد همراه بدنه‌ای با وزن خالص ۸۱۵ کیلوگرم، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳٫۵ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، دور از انتظار نخواهد بود.

برای افرادی که در مناطق ابری و دور از نور مستقیم آفتاب زندگی می‌کنند، باتری‌هایی با ظرفیت متنوع قابل سفارش است. اپرتا در مدل‌های مختلف، شعاع حرکتی ۴۰۰، ۶۴۵ و ۹۶۵ کیلومتر را در حالت تمام برقی فراهم می‌کند. بنابر ادعای مدیران شرکت سازنده، در حالت ایده‌ال با بهترین باتری و شرایط جوی، شعاع حرکتی Neve Charge به ۱۶۰۰ کیلومتر می‌رسد که تقریبا ۴ برابر تسلا مدل S نسخه P100D است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «رقابت دانش آموزان در ماه با ماشین های کنترلی» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,خودرو برقی,خودرو خورشیدی,ماشین برقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خواب‌ها می‌توانند جالب، هیجان ‌انگیز و گاهی ترسناک باشند. گاهی اوقات رویا‌ها و خواب ها آنقدر واقعی به نظر می‌رسند که باور نکردن‌شان برای ما بسیار دشوار است!

رویاها و خواب ها

بسیاری از انسان‌ها به دنبال یافتن علت و حقایقی در مورد رویاها و خواب ها هستند. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم به چند واقعیت جالب در مورد این اتفاق مرموز زندگی بپردازیم.

۱. همه خواب می‌بینند

بزرگسالان و نوزادان و حتی کسانی که ادعا می‌کنند خواب نمی‌بینند، در طول شبانه روز تقریباً دو ساعت خواب می‌بینند. در حقیقت، محققان دریافته‌اند که افراد معمولاً هر شب رویا‌های زیادی می‌بینند که هر کدام به طور معمول بین ۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

۲. اکثر رویا‌‌ها فراموش می‌شوند

بلافاصله پس از بیدارشدن، ۹۵ درصد از رویاها و خواب ها به سرعت فراموش می‌شوند. در هنگام خواب دیدن، مغز بسیاری از اطلاعات را پردازش و ذخیره نمی‌کند در نتیجه رویا‌ها به حافظه وارد نمی‌شوند.

واقعیت‌های جالب و شنیدنی در مورد رویاها و خواب ها

۳. همه رویاها و خواب ها رنگی نیستند

در‌ حالی که اکثر مردم خواب‌هایی با رنگ‌های متنوع را گزارش می‌دهند، درصد کمی از افراد هم هستند که خواب‌های سیاه و سفید می‌بینند.

در مطالعه‌ای از افرادی که تازه بیدار شده‌اند، خواسته شد از میان رنگ‌های جدول آنچه که با رویای خود مطابقت دارد را انتخاب کنند. جالب است بدانید اغلب رنگ‌های انتخاب شده، رنگ‌های گرم بودند.

۴. خواب‌های زنان و مردان متفاوت است

محققان دریافته‌اند که محتوای خواب مردان و زنان با هم متفاوت است. مردان اغلب در خواب‌هایشان اسلحه و تهاجم است، در حالی که زنان بیشتر لباس و خرید می‌بینند!

در مطالعات دیگر نشان داده شد در محتوای خواب مردان اکثرا فعالیت بدنی و تهاجمی وجود دارد ولی در محتوای خواب زنان مکالمه بیشتر از فعالیت بدنی مشاهده می‌شود. زنان بیشتر تمایل دارند که در خوابشان تعداد شخصیت‌های بیشتر و هر دو جنس بطور یکسان وجود داشته باشد. در حالی که مردان اکثرا خواب هم جنسشان را می‌بینند.

۵. حیوانات هم خواب می‌بینند

محققان معتقدند که احتمالا حیوانات هم خواب می‌بینند اما پذیرفتن و اثبات آن کار بسیار دشواری است. بسیاری فکر می‌کنند زمان‌هایی که یک سگ دم خود را تکان می‌دهد یا پاهایش حرکت می‌کند، در حال خواب دیدن است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب «ساخت یک قرص معجزه‌گر برای درمان خروپف» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,واقعیت های خواب و رویا,رویاها و خواب ها ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پرتو‌های نور خورشید در اندازه‌های مختلف وجود دارد اما با چشم قابل دیدن نیست. دانشمندان این اندازه‌ها را با استفاده از چیزی به نام طول موج اندازه گیری می‌کنند. هر طول موج مختلف، نور و رنگ منحصر به فرد خود را دارد.

چرا غروب آسمان قرمز است

تماشای رنگ‌های غروب و طلوع آفتاب بسیار زیبا است، اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ در حالی که بیشتر اوقات آسمان فقط آبی است؟ همه این‌ها به دلیل نور است و این‌که نور رنگ دارد. باور کنید یا نکنید، نور اطراف شما ترکیبی از تمام رنگ‌های جهان است. اما اگر این درست است، چرا ما تنها بعضی از رنگ‌ها را در زمان‌های خاص در آسمان می‌بینیم؟ با مطلب چرا غروب آسمان قرمز است ؟ همراه مجله دلتا باشید.

چرا غروب آسمان قرمز است جو زمین

یکی از سوالات دانستنی ستاره‌شناسی، درباره علت رنگ آسمان در زمان غروب خورشید است. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به حرکت زمین توجه کنیم.

زمین با رقص در فضا می‌رود

سیاره ما (کره زمین) همراه با هفت سیاره دیگر در حرکت است. همه آن‌ها به صورت دایره وار، درجا می‌چرخند اما در محافل بسیار بزرگتری به دور خورشید نیز حرکت می‌کنند. هنگامی که خورشید در استرالیا در حال غروب است، این بدان معناست که سمت دیگر کره زمین از خورشید دور می‌شود. در هنگام طلوع آفتاب کره زمین به سمت آن می‌چرخد و شب زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر اصلا رو به خورشید نیست. روز وقتی اتفاق می‌افتد که کره زمین مستقیما با خورشید روبه‌رو می‌شود، بنابراین پرتو‌های خورشید مستقیما به زمین منتقل می‌شود.

چرا غروب آسمان قرمز است ؟

این اتفاق به دلیل پرتو مهمی از هوا که به دور زمین پیچیده شده و جو نامیده می‌شود، رخ می‌دهد. جو زمین از بسیاری از اجرام بسیار کوچک به نام مولکول تشکیل شده است. در واقع همه چیز از مولکول ساخته شده است اما هر مولکول بسیار کوچک‌تر از یک دانه شِن است. این اجرام آن‌قدر کوچک است که نمی‌توانید آن‌ها را بدون میکروسکوپ ببینید.

چگونه جو با نور بازی می‌کند

وقتی پرتو‌های خورشید به زمین می‌رسد با مولکول‌های جو زمین روبه‌رو می‌شود. مولکول‌ها شروع به بازی با نور می‌کنند، آن را به عقب و جلو بین خود منتقل می‌کنند. این فرایند «پراکندگی» نامیده می‌شود. هرچه طول موج نور بیشتر باشد، طولانی‌تر می‌تواند قبل از خسته شدن و بازگشت به فضا، بین مولکول‌های جو زمین پراکنده شود. نور آبی دارای طول موج کوتاه‌تری نسبت به نور قرمز یا صورتی است. این بدان معناست که فقط می‌تواند بین فاصله مولکول‌ها و در فاصله کمتری از بین برود. وقتی استرالیا مستقیما رو به خورشید است (روز)، فضای کمتری برای عبور نور وجود دارد. نور آبی می‌تواند به راحتی از آن طرف خارج شده و آسمان آبی به ما بدهد.

رنگ‌های طلوع و غروب خورشید

زمانی که استرالیا به سمت خورشید در حرکت است. با پوشاندن این فاصله اتمسفر، نور آبی خسته می‌شود و دیگر نمی‌تواند ادامه داشته باشد، بنابراین بیشتر به فضا برمی‌گردد. اما نور قرمز، نارنجی و زرد طول موج بیشتری دارند یعنی آن‌ها می‌توانند برای مدت طولانی‌تری پراکنده شده و در جو سفر کنند تا به ما برسند؛ به همین دلیل است که ما غروب و طلوع آفتاب زیبایی داریم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «رنگ واقعی خورشید کدام است؟» را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,چرا آسمان غروب قرمز است؟,رنگ غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان علوم اعصاب و مهندسان الکترونیک از کشورهای ایتالیا، سوئیس و آلمان دست مصنوعی را ابداع کرده‌اند که از حس لامسه برخوردار است.

دست مصنوعی

دانشمندان ایتالیایی دست مصنوعی بیونیکی را ابداع کرده اند که از حس لامسه برخوردار است و در فضای خارج از آزمایشگاه نیز می توان از آن استفاده کرد. براساس گزارش BBC، اولین گیرنده این دست روباتیک بیونیکی زنی به نام آلمرینا ماسکارلو است که درحدود ۲۰ سال پیش دست چپش را در یک سانحه از دست داد و اکنون می گوید حس می کند دستش بازگشته است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره اختراع این دست مصنوعی می‌خوانید.

دست مصنوعی با قدرت لامسه

این گروه در سال ۲۰۱۴ اولین دست مصنوعی دارای حس جهان را ابداع کردند اما تجهیزات حسگر و پردازشگر آن به اندازه‌ای حجیم بود که امکان استفاده از این دست در فضای خارج از آزمایشگاه وجود نداشت. اکنون این فناوری به اندازه‌ای کوچک شده است که امکان حمل آن وجود دارد.

مهندسان، متخصصان اعصاب، جراحان، مهندسان الکترونیک و متخصصان روباتیک از کشورهای ایتالیا، سوئیس و آلمان در این پروژه همکاری داشته‌اند. این دست دارای حسگرهایی است که اطلاعات درباره سختی یا نرمی اجسام را ردیابی می‌کنند. اطلاعات به دست آمده به رایانه‌ای کوچک انتقال داده شده و به زبانی قابل فهم برای مغز ترجمه می‌شوند.

داده‌های ترجمه شده از طریق الکترود‌هایی کوچک که در اعصاب بازوی ماسکارلو کاشته شده‌اند، به مغز او انتقال پیدا می‌کند. در آزمایش انجام شده،‌ چشمان گیرنده دست بسته شد و از او خواسته شد تا تشخیص دهد جسمی که به دست دارد نرم است یا سخت. به گفته ماسکارلو، حسی که در او ایجاد می‌شود به اندازه‌ای بادوام است گویی که دستش دوباره بازگشته است.

این ابداع معرف پیشرفت دیگری در زمینه اندام‌های مصنوعی عصبی است، سطح مشترکی که میان ماشین و بدن انسان ایجاد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: پیش‌بینی‌ها درباره‌ آنچه در ده سال آینده اتفاق می‌افتد حاصل ترکیبی از پیش‌بینی‌های اقتصادی و نتایج علمی برخی از کارشناسان و متخصصان برجسته دنیا و همچنین پروژه‌هایی است که توسط مخترعان به اجرا درآمده‌اند. برای مطالعه بیشتر مطلب «پیش‌بینی‌هایی درباره ۱۰ سال آینده» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,ساختن دست مصنوعی با حس لامسه,هوش مصنوعی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با نسخه‌برداری از فرآیندی در رحم برای تولید بافت چشم و با استفاده از نوعی سلول بنیادی انسان توانسته‌اند یک چشم آزمایشگاهی حساس به نور را تولید کنند.

این ساختار سه‌بعدی نشانگر گامی به سوی بازیابی بینایی در نابینایان است. محققان برای ساخت بافت پیچیده شبکیه چشم در ظرف آزمایشگاهی، از فرآیندی که در رحم رخ می‌دهد نسخه‌برداری کردند.

شبکیه لایه‌ای از سلول‌های حساس به نور و نورون‌ها در پشت چشم است که سیگنال‌های نوری را به پیام‌های عصبی برای انتقال به مغز تبدیل می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تولید چشم آزمایشگاهی می‌خوانید.

تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور
تجربه مذکور با استفاده از سلول‌های بنیادی القا شده شبیه‌ جنینی انجام شد که شامل سلول‌های بالغ دستکاری شده برای بازگشت به حالت شبه جنینی است. این سلول‌ها مانند سلول‌های بنیادی جنینی از پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به هر نوع بافت در بدن برخوردارند. دانشمندان این سلول‌ها را برای تبدیل به سلول‌های پیش‌ساز شبکیه هم‌محور کردند که در نهایت به شکل ساختارهای سه‌بعدی توسعه یافتند.

آزمایش پالس نور

در مرحله بعد دانشمندان این شبکیه کوچک را با قرار دادن آن در برابر پالس‌های نور آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که گیرنده‌های نوری آزمایشگاهی مشابه نمونه‌های حاضر در چشم انسان به نور واکنش نشان می‌دهند.
شبکیه چشم انسان از دو نوع سلول اصلی گیرنده نور موسوم به استوانه‌ای و مخروطی برخوردار است. بیشتر سلول‌ها استوانه‌ای هستند که به نور کم حساس هستند.

شبکیه چشم آزمایشگاهی دانشمندان نیز بیشتر از سلول‌های استوانه‌ای برخوردار بود. از این سلول‌ها می‌توان در بررسی دلایل بیماری‌های شبکیه در بافت انسانی به جای تکیه بر مدل‌های حیوانی بهره برد.

همچنین می‌توان داروهای خاص بیماران را بر روی این ساختارها آزمایش کرد. در طولانی مدت،‌ بافت بیمار یا مرده شبکیه می‌تواند با سلول‌های آزمایشگاهی برای بازیابی بینایی جایگزین شوند.

پیشنهاد مطالعه: دانشمندان می گویند بدن ما، از چشم‌هایمان گرفته تا استخوان‌های درون پاهایمان، با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه پیش از این انتظار می رفت شروع به تغییر و تحول کرده است. برای مطالعه بیشتر مطلب «چند نشانه از ادامه تکامل بدن انسان» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تولید شبکیه چشم,ساخت چشم توسط سلول های بنیادی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مدت زیادی از حضور پول دیجیتال و کارت‌های اعتباری در زندگی روزمره ما می‌گذرد اما این پول‌ها و کارت‌ها تغییر چندانی در نحوه خرید و پرداخت هزینه و سرعت انجام این عملیات نداشته‌اند. به همین دلیل کارشناسان توسعه دیجیتال در تلاش هستند که روشی جدید از طریق سیستم‌های بیومتریک برای پرداخت هزینه‌ها ابداع کنند و در این راه هم به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

پرداخت هزینه

سیستم‌های جدید، امنیت بسیار بالاتری دارند و سرعت و دقت عملکرد آن‌ها خبر از آینده‌ای جدید پیش روی ما می‌دهد. در کنار این سیستم‌ها، هوش مصنوعی هم توانسته است تجربه کاربر را از خرید کردن تغییر دهد و آن را به سطحی بالاتر برساند. ما در این مطلب از مجله دلتا درباره جدیدترین فناوری‌ها در خرید و پرداخت هزینه صحبت خواهیم کرد. 

پول دیجیتال و تاثیر آن در زندگی ما

پول دیجیتال اگرچه این روزها سبک زندگی و روش پس انداز و خرج کردن را بطور کلی تغییر داده است اما هنوز هم بسیاری از کارها ساده نشده‌اند.

تصور کنید برای خرید به یک فروشگاه رفته‌اید، حال پس از انتخاب اجناس مورد نظر باید در یک صف طولانی بایستید و پس از این که نوبتتان رسید کیف پول خود را درآورده و کارت اعتباری‌تان را به صندوق‌دار تحویل دهید تا آن را در دستگاه کارت‌خوان وارد کند. سپس رمز خود را وارد کنید و اگر سیستم بانکی دچار اشکال نباشد و موجودی کافی باشد پرداخت انجام خواهد شد و شما یک رسید کاغذی دریافت خواهید کرد.

حال بسته به این که چقدر عجله داشته باشید، چقدر خرید در سبد داشته باشید و صف پیش روی شما چقدر طولانی باشد این فرآیند می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. بنابراین پول دیجیتال تغییر چندانی در سیستم پرداخت و خرید روزمره ما ایجاد نکرده و تنها فایده آن حذف پول کاغذی از مبادلات روزمره بوده است.

 پرداخت هزینه با اثر انگشت

تکنولوژی پرداخت هزینه

توسعه دهندگان دنیای دیجیتال در تلاش هستند که تغییری اساسی در این سیستم بوجود آورند و روش‌های پرداخت را به شکلی گسترده‌تر و متنوع‌تر توسعه دهند و در این راه نیز گام‌های مهمی برداشته شده است.

یک نمونه ملموس آن که این روزها هم روز به روز در حال گسترش است پرداخت از طریق سیستم‌های موبایلی است که باعث افزایش سرعت مبادلات شده است و شما در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص مثل Apple Pay  یا Samsung Pay و یا استفاده از سیستم‌های ارتباطی تلفن همراه، برای پرداخت بسیاری از هزینه‌ها دیگر نیازی به استفاده از پول نقد و حتی کارت کشیدن هم ندارید.

این سیستم‌ها در حال توسعه یافتن هستند و به زودی شاهد بکار‌گیری آن‌ها در ساعت‌های هوشمند، اتومبیل‌ها و حتی انگشتان خودمان نیز خواهیم بود!

پرداخت هزینه با انگشت در محیط!

با توسعه این فناوری دیگر روش‌های پرداخت هزینه بسیار متنوع‌تر خواهد شد و این کار چنان در زندگی روزمره ما عجین خواهد شد که هیچ زمانی برای انجام دادن آن نیاز نخواهد بود.

با توسعه ابزارهای بیومتریک جدید در سیستم‌های فروشگاهی مثل Amazon Go ابزارهای شما مشکلی در ارتباط با سیستم پرداخت نخواهند داشت و حتی محیط اطراف شما هم می‌تواند پاسخگوی درخواست شما باشد و پرداخت هزینه را بدون دردسر و فوت وقت و با امنیتی بسیار بیشتر برای شما انجام دهد.

برای این کار شما فقط به اثر انگشت خود برای شناسایی و پرداخت شدن هزینه از حساب خود نیاز خواهید داشت و با کمک ابزارهایی که اثر انگشت شما را اسکن می‌کنند به سادگی قابل انجام خواهد بود.

شاید تنها ایرادی که بتوان به این سیستم پرداخت جدید گرفت این است که با توسعه چنین سیستمی خرج کردن پول بسیار ساده‌تر خواهد شد و افراد میزان پولی را که هزینه می‌کنند درک نخواهند کرد که البته از این نظر به نفع فروشگاه‌داران خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تاثیرات باورنکردنی تکنولوژی نانو بر دنیای ما را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات حقوقی,دانستنی ها,تکنولوژی پرداخت هزینه با اثر انگشت ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ایلان‌ماسک در حال برنامه‌ریزی است تا بتواند به‌زودی یک نمونه اولیه از وسیله نقلیه‌ای را ارائه کند که شاید تغییردهنده بازی در سفرهای فضایی باشد.

مهم‌ترین برنامه های فضایی

رئیس اصلی شرکت فضایی SpaceX یعنی ایلان‌ماسک، به تازگی برنامه‌های فضایی جدید خود را در جریان برگزاری همایش جهانی فضانوردان با دیگران به اشتراک گذاشته است. برنامه‌هایی که علاوه بر تسخیر ماه و مریخ توسط سفینه‌های فضایی این شرکت و ساختن پایگاه‌های مجهز روی آن‌ها، جابه‌جایی میان شهرهای مهم کره‌ زمین به کمک موشک‌های فضایی اسپیس اکس را نیز در بر می‌گیرد. برای آگاهی از جزئیات مربوط به‌ مهم‌ترین برنامه های فضایی می‌توانید در ادامه‌ این مطلب از مجله دلتا با ما همراه باشید.

برنامه های فضایی ایلان ماسک روی زمین

ایلان ماسک قصد دارد از یک سیستم موشکی جدید برای انجام سفرهای بین سیاره‌ای و انتقال انسان‌ها از زمین به مریخ استفاده کند. امری که قرار است برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ میلادی محقق گردد.

حال به نظر می‌رسد که ماسک قصد دارد از این سیستم موشکی جدید در مسافرت‌های طولانی روی زمین و جابه‌جایی میان شهرهای مهم جهان نیز بهره بگیرد. به گونه‌ای که بر طبق ایده‌های او مسافران هوایی از این امکان برخوردار خواهند بود تا توسط موشک‌های ساخت شرکت اسپیس اکس در کمتر از یک ساعت میان نقاط مورد نظر خود روی کره‌ زمین جابه‌جا شوند.

سفر برق آسایی که بهای کلی آن تنها معادل قیمت بلیط معمولی هواپیماهای مسافربری فعلی خواهد بود.

ایلان ماسک در حین تشریح برنامه های فضایی جدید خود به این نکته اشاره کرد که موشک آتی شرکت SpaceX یک موشک فضایی فوق‌العاده پرتوان خواهد بود که قادر است سفینه‌ها‌ی فضایی بزرگ و حجیمی را به مدار زمین حمل کند.

در تکمیل قابلیت‌های این سرویس حمل و نقل فضایی، ماسک و همکارانش در شرکت اسپیس اکس می‌توانند اقدام به طراحی پایگاه‌های فرود متعددی در نزدیکی شهرهای بزرگ جهان نمایند تا این موشک بزرگ و سفینه‌ فضایی اختصاصی آن با فرود روی آن‌ها طیف گسترده‌ای از مسافران را میان این شهرها جابه‌جا نماید.

سیستم موشکی جدید

سیستم موشکی جدید

بطور دقیق و بر اساس آمار و ارقامی که در برنامه‌های فضایی شرکت SpaceX به آن اشاره شد، توسط سیستم موشکی جدید این شرکت؛ مسافرت میان هنگ کنگ و سنگاپور تنها ۲۲ دقیقه به طول خواهد انجامید.

همچنین این رقم برای مسافرت میان دو شهر لندن و دوبی یا لندن و نیویورک تنها ۲۹ دقیقه خواهد بود و مسافرت میان دو شهر لس انجلس و تورنتو نیز فقط ۲۴ دقیقه به طول خواهد انجامید.

در واقع سیستم جدید جابه‌جایی مسافر میان نقاط مختلف کره‌ زمین، سریع‌ترین سیستم حمل و نقلی بشمار می‌رود که تاکنون انسان‌ها اقدام به طراحی آن نموده‌اند. بنابر ادعای رئیس شرکت اسپیس اکس این سیستم جدید حمل و نقل از سرعتی معادل ۲۸۹۷۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار خواهد بود. سرعتی که بسیار بیشتر از بیشینه‌ سرعت هواپیمای کنکورد است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بالا آمدن آب دریا، حقیقتی انکارناپذیر را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,برنامه های فضایی,سیستم موشکی جدید,برنامه فضایی ایلان ماسک ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک شرکت فرانسوی پارچه‌های رصدکننده سلامت را عرضه کرده است که می‌تواند وضعیت سلامت و میزان خستگی فرد را تحت نظر بگیرد.

این پارچه که توسط شرکت Cityzen Sciences عرضه شده، جایزه ابتکارات بهداشت روزانه نمایشگاه CES 2014 را بخاطر ساخت پارچه حسی هوشمند دریافته کرده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پارچه های رصدکننده سلامت بخوانید.

گیلبرت رویلون مدیر بخش بین المللی Cityzen Sciences می‌گوید این پارچه حسی هوشمند، گرمای بدن، میزان تنفس، ضربان قلب و همچنین حرکات فرد را از طریق GPS می‌خواند.

کاربرد پارچه رصدکننده سلامت

از این پارچه‌های رصدکننده سلامت می توان برای تولید انواع پوشاک از جمله تی شرت، دستکش و شلوار استفاده کرد. این پارچه هوشمند جدید که ترکیبی است از حسگر، الیاف، توزیع کننده‌های محاسبات و انتقال دهنده‌ای که با یک باتری کوچک کار می‌کند از طریق یک دستگاه کوچک بطور زمان واقعی به تلفن هوشمند مرتبط می‌شود.

پارچه رصد کننده وضعیت سلامت

تلفن هوشمند از اپلیکیشنی استفاده می‌کند که داده‌ها را از این پارچه گرفته، ذخیره سازی و تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد آیا فرد کاربر خسته یا پر استرس است و یا در آستانه سکته قلبی قرار دارد!

پارچه‌های حسی هوشمند را که احتمالا ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از پارچه‌های معمولی هزینه دارند، می‌توان با خیال راحت با استفاده از ماشین لباسشویی شست و اتوکشی کرد.

وقتی نسخه‌های رقابتی‌تر این پارچه‌های رصدکننده سلامت ساخته شود می‌توان حسگرهای دیگری را نیز به آن افزود. اطلاعاتی مانند اکسیژن خون، میزان هوای ورودی و خروجی ریه‌ها در تنفس عادی و شاید میزان قند خون می‌تواند چنین پارچه‌هایی را برای نظارت روزانه وضعیت سلامت افراد به یک سیستم ضروری تبدیل کند.
شاید هوشمندترین بخش این پارچه حسی هوشمند، هنوز عرضه نشده است؛ چرا که این شرکت در حال کار بر روی سیستم شارژ کننده‌ای برای پارچه است که بیشترین انرژی خود را در زمان شستشوی پارچه به دست می‌آورد.

احتمالا این پارچه‌های حسی هوشمند اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «پارچه هوشمند : به نرمی پنبه و سختی سنگ» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,پارچه های رصد کننده سلامت,پارچه های قابل شارژ ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بسیاری از داده‎‌هایی که به ضمیر خودآگاه ما وارد می‌شوند بصورت غیر مستقیم است یعنی تجربیات شخصی خودمان نیستند، بلکه تجربیات یا دانش دیگران است که از طریق مطالعه یا دیدن و شنیدن در اختیار ما قرار می‌گیرد.

ضمیر خودآگاه

آیا تا به حال  شده در تاریکی شب، یک چیز عجیب غریب ببینید که ندانید چیست و کمی‌ هم بترسید؟ آیا شده که شما و دوستتان در یک زمان به یک شی ناشناس نگاه کنید اما دو تا تعریف مختلف برای آن شی داشته باشید؟ نگران نباشید این‌ها مواردی هستند کاملا طبیعی و برآمده از زاویه‌ی نگاه شماست. اما بر می‌گردیم به سوال اصلی: ضمیر خودآگاه چیست؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره ضمیر خودآگاه صحبت خواهیم کرد.

ضمیر خودآگاه چیست؟

گر چه در طول تاریخ بشر، بسیاری از دانشمندان سعی کرده‌اند تعاریف خودشان را در مورد ضمیر خودآگاه ارائه دهند، هنوز یک تعریف یکسان و واحدی برای ضمیر خودآگاه وجود ندارد.

فقط یک نفر در این دنیا وجود دارد که می‌تواند به شما بگوید ضمیر خودآگاه شما چیست. آن شخص خود شما هستید. بله خود شما. هر شخصی خودش نسبت به ضمیر خودآگاه خودش آگاهی کامل داشته باشد نیازی ندارد کسی آن را برایش توضیح دهد.

همین‌که می‌دانید می‌توانید تصمیم‌های خودتان را بگیرید، یا هر لحظه تصمیم‌تان را عوض کنید. همین‌که علاقه‌مندی‌های شخصی خودتان را دارید. همین‌که توانایی حل مشکلاتی که برایتان رخ می‌دهد را دارید و می‌توانید راه حل جدید پیدا کنید. همه و همه‌ در واقع کاری است که توسط ضمیر خودآگاهتان انجام می‌شود.

ضمیر خودآگاه، اساسی‌ترین بخش مغز و ساختار فکری ما را تشکیل می‌دهد

عملکرد آن بسیار پیچیده است و جالب اینکه برای هر شخصی نیز متفاوت است. برای همین هنوز تعریف واحدی برای بخش خودآگاه مغز وجود ندارد. ما در عین حالی‌که هر روز و هر لحظه از این بخش استفاده می‌کنیم نمی‌توانیم آن را بصورت همگانی تجزیه تحلیل کنیم

ضمیر ناخودآگاه

عملکرد ضمیر خودآگاه در هر شخص

وقتی قصد دارید یک تعریفی از یک شی ارائه دهید، اولین کاری که نیاز است انجام دهید این است که به دقت به آن جسم نگاه کنید.  نگاه شما از یک زاویه‌‌ دید مشخص است و اگر فقط از همان زاویه آن جسم را تعریف کنید یک تعریف تک بعدی است. اما اگر شی را بچرخانید تا زاویه‌های دیگرش را هم ببینید، در نهایت بهتر می‌توانید به یک تعریف کامل و شفاف‌تری از آن شی برسید. این کار توسط بخش خود آگاه مغز انجام می‌شود.

بخش خود آگاه، در مغز قرار دارد و توانایی این را دارد که در آنِ واحد،  چندین و چند محاسبه را باهم انجام دهد و به یک یا چند نتیجه برسد.

به عبارتی دیگر، شما از طریق یک‌سری ورودی، به بخش خودآگاه مغزتان مقداری داده می‌دهید و سپس خروجی آن می‌شود اعمال و افکارتان و احساسات شما. در واقع اگر یک فکر خاصی به ذهنتان برسد نتیجه‌ عملکرد همزمان چندین و چند داده‌ مختلف است که در بخش خودآگاه بصورت یک نسخه در آمده و حالا یک فکر واحد را تشکیل داده است.

آیا می‌توان ضمیر خودآگاه را حس کرد؟

فرض کنید قصد دارید یک روز را با بی‌خیالی کامل سپری کنید و اصلا به هیچ چیز فکر نکنید و  مغزتان را به کار نیندازید. اما غیر ممکن است. مغز شما حتی در تنبل‌ترین روزها نیز،  بیشتر از ۵۰۰ کالری انرژی مصرف می‌کند. این مقدار معادل ۲۰ در صد از کل انرژی بدن در طی  یک روز است و شما چه بخواهید چه نخواهید، این میزان انرژی مصرف می‌شود بدون اینکه حس کنید مغزتان دارد فعالیت می‌کند.

این نوع فعالیت‌های مغزی و بدنی،  بخشی از عملکرد ضمیر خودآگاه است که شما آنها را حس نمی‌کنید. اگر قرار بود آنها را حس کنید واقعا عذاب آور بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بالا آمدن آب دریا، حقیقتی انکارناپذیر را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,ضمیر خودآگاه,ضمیر ناخودآگاه,آیا ضمیر خودآگاه را می شناسید؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تحقیقات انجام شده بیان‌گر این است که ما حتی بدون نیاز دائم به وجود نور خورشید از طریق ذخیره کرد‌ن انرژی آن که توسط اتم‌های هیدروژن انجام می‌‌شود، می‌توانیم بصورت همیشگی انرژی خورشیدی را داشته باشیم.

دستاوردهای-مهم-تکنولوژی-نانو

دنیای تکنولوژی نانو تقریبا در همه‌ جنبه‌های زندگی ما تاثیرگذار خواهد بود و تاثیرگذاری آن روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا  به سه مورد از دستاوردهای مهم تکنولوژی نانو اشاره خواهیم کرد:

۱_ انرژی خورشیدی در دنیای تکنولوژی نانو

ذرات کوانتومی‌ یا همان ذرات کوچکتر از اتم، دستخوش تغییر بزرگی هستند تا بتوانند ما را هر چه بیشتر از انرژی خورشیدی بهره‌مند کنند. تصور کنید یک لایه‌ کوانتومی‌ شفاف روی هر جسمی‌ کشیده شود و آن لایه‌ شفاف بتواند مثل یک باتری خورشیدی عمل کند. جالب است که حتی خود شما می‌توانید تبدیل به یک باتری خورشیدی شوید که همینطور که هستید برق هم تولید کنید.

در واقع این اتفاقی است که در دنیای تکنولوژی نانو، دست یافتنی است، چرا که ذرات کوانتومی‌ دارای این توانایی بالقوه هستند و این یعنی ما می‌توانیم هر پنجره‌ شیشه‌ای که در خانه‌مان وجود دارد را تبدیل کنیم به یک سلول خورشیدی و از آن برق و حرارت بگیریم. از طرفی هزینه‌ استفاده از ذرات نانویی برای تبدیل آن‌ها به سلول خورشیدی، زیاد نیست.

دنیای تکنولوژی

۲- آب سالم در دنیای تکنولوژی نانو

یکی از مشکلات بزرگ امروزی، کارخانه‌جات و صنایعی هستند که به آب وابسته بوده و پساب کارخانه‌ای خود را وارد چرخه‌ آب‌های زمین می‌کنند. این پساب حاوی مواد سمی‌ خطرناکی است که به آسانی در طبیعت و به روش طبیعی تصفیه نمی‌شوند و چون وارد چرخه‌ آب‌های کره زمین شده است باعث بروز انواع مسمومیت‌ها در موجودات زنده از گیاه گرفته تا انسان می‌شود. اما اگر به دنیای تکنولوژی نانو قدم بگذاریم می‌‌توانیم این معضل بزرگ را حل کنیم.

می‌توان وارد دنیای نانو شد و اتم‌هایی ساخت که با اتم‌های مواد سمی‌ موجود در آب، مقابله کنند و آن‌ها را از بین ببرند طوری‌که این آب آنقدر سالم شود که حتی قابلیت آشامیدن هم داشته باشد.

از طرف دیگر، به غیر از مواد شیمیایی مسموم که می‌توانند حذف شوند، انواع ویروس‌ها و باکتری‌هایی که به هر دلیل در آب وجود دارند نیز می‌توانند حذف شوند ولی این‌کار فقط با استفاده از تکنولوژی نانو، ممکن خواهد بود چون اندازه‌ یک ویروس ۲۰۰ نانومتر است و فقط با فیلترهایی که کوچک‌تر از این ویروس‌ها باشند می‌توان این ویروس را فیلتر کرد، حالا چه فیلتری بجز فیلترهای نانویی سراغ دارید؟

تکنولوژی نانو

۳- از بین رفتن انوع سرطان‌ها در دنیای تکنولوژی نانو

ذرات نانویی، این اجازه را به ما می‌دهند که داروها را بطور هدفمند وارد بدن انسان کنیم. ذرات نانو به گونه‌ای مهندسی می‌شوند که بتوانند دقیقا وارد هر عضو  از بدن انسان شوند و فقط با سلول‌های سرطانی همان عضو مبارزه کنند بدون اینکه آسیبی به سایر سلول‌های سالم بزنند.

ذرات نانو همچنین می‌توانند با حمل حرارت و گرما، شبیه به شعله‌های آتشی باشند که به سراغ تومورهای سرطانی می‌روند آن‌ها را می‌سوزانند تا از بین بروند.

قطر لوله‌های نانویی از تار موی انسان کمتر است اما می‌تواند به هر درازایی باشد. این لوله‌های نانویی، می‌توانند به تومورهای سرطانی وصل شده آنقدر حرارت به آن تومور برسانند که باعث سوختن غده‌ سرطانی شوند و آن را به کل نابود کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کامپیوتر شبیه مغز با بیش از ۱۰۰ میلیون نورون را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تاثیر تکنولوژی نانو بر دنیای ما,دنیای تکنولوژی نانو ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کامپیوتری شبیه مغز با بیش از ۱۰۰ میلیون نورون، نخستین نمونه از این نوع در چین، توسط محققان در استان ژجیانگ در شرق چین ساخته شده است.

دانشگاه ژجیانگ کامپیوتر تازه توسعه یافته‌ای به نام داروین موس را معرفی کردند. در این مطلب از مجله دلتا درباره این کامپیوتر شبیه مغز خواهید خواند.

کامپیوتر شبیه مغز

مدیر آزمایشگاه ژجیانگ گفت: این دستگاه با تکنولوژی پیشرفته شامل ۷۹۲ تراشه داروین مانند نسل دوم مغز است که توسط دانشگاه ژجیانگ ساخته شده است.

این برنامه از ۱۲۰ میلیون نورون  و حدود ۱۰۰ میلیارد سیناپس پشتیبانی می‌کند که معادل تعداد نورون‌ها در مغز موش است.

کامپیوتر شبیه مغز با 100 میلیون نورون

«پان گانگ»، از کالج علوم و فناوری کامپیوتر دانشگاه ژجیانگ که ریاست محققان را بر عهده داشت، گفت: این ۷۹۲ تراشه محاسباتی شبه مغز را دقیقاً مانند بلوک های ساختمانی، در سه شاسی استاندارد سرور ادغام کرده تا یک کامپیوتر قدرتمند مشابه مغز بسازیم.

سیستم عامل

در عین حال، محققان یک سیستم عامل نیز ابداع کردند که به طور خاص برای کامپیوتر شبیه مغز طراحی شده است؛ این سیستم عامل «داروین او.اس» (Darwin OS ) نام دارد؛ مدیریت و برنامه ریزی موثر منابع سخت افزاری را تحقق می‌بخشد و از عملیات و برنامه های کامپیوترهای مغز مانند پشتیبانی می‌کند.

به گفته محققان، محاسبات شبه مغز به استفاده از سخت افزار و نرم افزار برای شبیه سازی ساختار و مکانیسم عملکرد شبکه عصبی مغز و ساخت الگوی جدید هوش مصنوعی اطلاق می‌شود. این یک معماری نوآورانه محاسباتی است که به عنوان یکی از راه‌های مهم برای حل مشکلات پیچیده مربوط به محاسبات در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود.

پان اضافه کرد که این نوع کامپیوتر شبیه مغز قادر به انجام کارهای مختلفی از جمله امکان همکاری چندین ربات در عملیات شبیه سازی برای مبارزه با سیل و نجات  افراد است.

بیشتر بخوانید: در مطالعه‌ای جدید دانشمندان موفق به ساخت هیدروژلی رسانا و انعطاف‌پذیر برای ترمیم  اعصاب مغز شدند. مطلب «ترمیم اعصاب مغز با هیدروژل» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,کامپیوتر شبیه مغز,مغز انسان و کامپیوتر ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گرم‌تر شدن آب اقیانوس‌ها و دریاها عواقب متعددی به دنبال دارد که بالا آمدن آب دریا یکی از این عواقب است.

بالا آمدن آب دریا

بالا آمدن آب دریا پیش از هر چیزی، می‌تواند روی شهرهای ساحلی اثر گذاشته و زندگی مردم این مناطق را با خطری جدی مواجه کند. اما آیا می‌توان با این خطر مقابله کرد؟ آیا این موضوع پدیده‌ای اجتناب ناپذیر و ناشی از قهر طبیعت است؟ در این مطلب همراه مجله دلتا باشید.

بالا آمدن آب دریا و چالش‌ها و فجایعی که برای بشر به دنبال خواهد داشت

مطالعات نشان می‌دهد که سطح آب دریاها به سرعت در حال بالا آمدن است و اگر موانع مناسبی در سواحل احداث نشود طوفان‌ها و سیل‌های ناشی از آن می‌تواند به فجایع بزرگی در شهرهای ساحلی و پرجمعیتی مثل بمبئی منجر شود. اما با تغییراتی که در الگوی آب و هوا به وجود آمده است شدت بارش‌های سیل آسا در حال افزایش است و بالا آمدن آب دریا نیز به تشدید آن منجر می‌شود.

بمبئی یکی از قطب‌های هندوستان است که اقتصادی به سرعت در حال رشد دارد و فجایعی مانند این می‌تواند زندگی و درآمد میلیون‌ها انسان را در معرض خطر قرار دهد. استفان هالگات اقتصاد دان مرکز کاهش و مقابله با بلایای طبیعی در بانک جهانی معتقد است چالش اصلی زمانی شروع می‌شود که ما باید مردم را برای اتفاقی آماده کنیم که هنوز قابل مشاهده نیست.

مردم باید بدانند که کوچک‌ترین تغییر در سطح آب دریا می‌تواند خطرات و عواقب اقتصادی بسیاری در پی داشته باشد.

 خطرات ناشی از بالا آمدن آب دریا

خطرات ناشی از بالا آمدن آب دریا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۰۵ متوسط خسارت‌های ناشی از سیل در شهرها به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است و حتی اگر انسان‌ها تولید گاز دی اکسید کربن را محدود کنند( که با شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد) باز هم سطح دریاها تا سال ۲۰۵۰ حدود بیست سانتی‌متر افزایش خواهد یافت. این میزان بالا آمدن آب دریا می‌تواند خطر سیل‌ها و بارش‌های شدید را در شهرهای ساحلی مثل بمبئی بیش از دو برابر افزایش دهد.

پیش‌بینی‌ها

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بالا آمدن آب دریاها و سیل ناشی از آن خسارتی بیش از یک تریلیون دلار به جا بگذارد مگر این که ساکنان این شهرها برای موقعیت جدید آماده باشند. هالگات معتقد است که سرمایه گذاری برای مقابله با اثرات ناشی از بالا آمدن آب دریا می‌تواند خطر و خسارت ناشی از این پدیده را کاهش دهد و وظیفه ما در این شرایط، بیش از هر چیزی دیگری آگاه سازی مردم و مسئولان است.

بمبئی تنها شهری نیست که با خطرات و عواقب ناشی از بالا آمدن آب دریا مواجه است بلکه همه شهرهای ساحلی آسیا که در حال رشد سریع اقتصادی هستند و جمعیتی بالاتر از ده میلیون نفر دارند با این خطر روبرو می‌باشند.

مانند داکا پایتخت بنگلادش، مانیل پایتخت فیلیپین و جاکارتا پایتخت اندونزی که در ریسک بیشتری قرار دارند و طبق بررسی‌ها این شهر هر سال بطور متوسط ۲۰ تا ۲۸ سانتی متر بیشتر به زیر آب فرو می‌رود.

واقعیت این است که خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بیش از آن چیزی است که تصور می‌شد و شهرهای ساحلی بزرگ باید برای افزایش سطح آب تا یک متر هم آمادگی داشته باشند چون در غیر این صورت عواقب ناشی از این تغییرات، جبران ناپذیر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تولید و استفاده از انرژی بادی باعث گرم تر شدن زمین می‌شود! را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,بالا امدن آب دریا,خطرات ناشی از گرم تر شدن زمین ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

 

آیا تولید و استفاده از انرژی بادی ممکن است باعث گرم شدن زمین شود؟ این روزها پدیده گرمایش زمین به اشکال مختلف در حال تغییر دادن شرایط آب و هوایی زمین است. همه ما می‌دانیم که گرم شدن زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی و تولید گازهای گلخانه‌ای رخ می‌دهد و اگر تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش نیابد این پدیده روز به روز تشدید شده و آینده نامعلومی در انتظار ساکنین کره زمین خواهد بود.
استفاده از انرژی بادی

استفاده از انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی، انرژی آبی، انرژی بادی و انرژی‌های دیگر می‌تواند از تشدید فرآیند گرم شدن زمین جلوگیری کند اما ظاهرا انرژی بادی در این مورد یک استثنا به شمار می‌رود. در این مطلب از مجله دلتا به فرآیندهای تولید و استفاده از انرژی بادی به عنوان یک انرژی پاک خواهیم پرداخت و تاثیر آن را در گرمایش زمین مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آیا تولید انرژی بادی یک فرآیند گرمازا است؟

پیش از این تصور می‌شد که انرژی‌های پاک مثل انرژی بادی برای حفظ محیط زیست بهترین انتخاب هستند و هیچ تاثیری در گرم شدن کره زمین ندارند اما به نظر می‌رسد توربین‌های بادی عظیمی که برای تولید انرژی بادی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اندازه‌ای اثر گرمایشی دارند. مطالعات و بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که اگر تمام انرژی مورد نیاز آمریکا از طریق توربین‌های بادی تامین شود دمای سطح زمین در این کشور را به طور متوسط ۰.۲۴ درجه سلسیوس افزایش خواهد داد. نتایج این مطالعه که در روز چهار اکتبر در مجله Joule منتشر شد نشان داد که این میزان تولید گرما توسط توربین‌های بادی قابل اغماض نیست چون اگر تولید گازهای گلخانه‌ای هم به همین میزان ادامه پیدا کند دمای سطح زمین در آمریکای شمالی تا سال ۲۰۳۰ به همین میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

 توربین بادی

لی میلر و دیوید کیت دانشمندان فیزیک کاربردی در دانشگاه هاروارد در مطالعه‌ای که انجام دادند جهانی موازی را بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ ترسیم کردند که در آن تمام انرژی مورد نیاز کشور امریکا که حدود ۰.۴۶ تراوات الکتریسته است توسط توربین‌های بادی عظیمی که در یک سطح بزرگ (موسوم به مزرعه بادی) قرار گرفته‌اند تولید می‌شود. میلر و کیت با بررسی‌های خود دریافتند که با ادامه کار این توربین‌ها، دمای سطح زمین در تمام مناطق این کشور بالاتر از حد متوسط خواهد بود و این میزان افزایش در قسمت میانی مزرعه بادی از تمام قسمت‌ها بیشتر خواهد بود و به حدود یک درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

اما این پدیده چرا رخ می‌دهد؟ توربین‌های بادی با چرخش خود، بخش‌های مختلف هوا را که در لایه‌های جوی قرار دارند با هم درمی‌آمیزند و این چرخش باعث می‌شود که هوا به خصوص در ساعات شب گرم‌تر شود. چون در این ساعات هوای گرم در لایه‌هایی بالایی قرار دارد و هوای نزدیک به سطح زمین خنک‌تر است اما توربین بادی با چرخش خود باعث می‌شود که این هوای خنک به سمت بالا برود. بنابراین توربین‌های بادی بر میزان رطوبت و دمای هوای اطراف خود اثر می‌گذارند و از این طریق بر محیط اطراف خود اثر می‌گذارد. مطالعه جدید دیگری نشان داد که استفاده از توربین‌های بادی در صحرای افریقا باعث افزایش رسوب شده و زندگی گیاهان را تحت تاثیر قرار داده است.

نتیجه گیری

چیزی که واضح است این است که اثر گرمازایی توربین‌های بادی هنگام تولید انرژی بادی پایدار نیست اما می‌تواند عواقبی به دنبال داشته باشد. کاهش دادن گازهای گلخانه‌ای و از بین بردن گرمای اضافی تولید شده ممکن است بیش از یک قرن به طول انجامد اما فرضیاتی که در این مطالعه صورت گرفته‌اند بسیار بعید به نظر می‌رسند چون تولید انرژی همیشه به صورت ترکیبی از سوخت‌های فسیلی و انرژی خورشیدی باقی خواهد ماند و با حذف سوخت‌های فسیلی گازهای گلخانه‌ای از جمله دی اکسید کربن موجود در جو کاهش یافته و سیاره ما از گرم شدن و نابودی نجات پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر تولید انرژی بادی در حد مناسب و محدودی باقی بماند نمی‌تواند در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، ضرر جبران ناپذیری برای محیط زیست در پی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقایق باورنکردنی سیاره مریخ را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,استفاده ازانرزی بادی,گرم شدن زمین,توربین بادی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پس از بیدار شدن در صبح، می‌رویم روی دکمه‌ خودکار  و بطور اتوماتیک مشغول انجام یک سری کارهای روتین هرروزه می‌شویم. کارهایی که از قبل عادت داشته‌ایم یا کارهایی که بطور ناخودآگاه انجام می‌دهیم. متاسفانه  اکثر ما پس از بیدار شدن در صبح، نسبت به اینکه کدام‌ کارها برای سلامتی روحی-جسمی‌ ما بهتر هستند و کدام بدتر، بی اعتنایم.

بیدار شدن از خواب

برخی از عادت‌های روزانه هستند که انجام دادنشان پس از بیدار شدن در صبح، باعث خدشه‌دار شدن حس وحال روزهایمان شده و انرژی‌مان را کاهش می‌دهند. عادت‌های غلط پس از بیدار شدن در صبح باعث می‌شوند از میزان کارایی و عملکردمان در طی روز کم شود و روز کاری یا تحصیلی خوبی نداشته باشیم. در این مطلب از مجله دلتا به اشتباهاتی که نباید پس از بیدار شدن از خواب انجام داد می‌پردازیم.

اشتباهاتی که نباید پس از بیدار شدن در صبح انجام داد:

 ۱- خاموش کردن آلارم ساعت پس از بیدار شدن

خیلی از صبح‌ها هست که پس از شنیدن صدای آلارم ساعت، تمایلی به بیدار شدن نداریم و دستمان را روی دکمه‌ خاموش می‌گذاریم تا کمی‌ بیشتر بخوابیم. اما این دقیقا همان کاری است که نباید انجام داد.

نباید پنج یا شش دقیقه آلارم ساعت را به تعویق اندازید. دلیل اینکه نباید چنین کاری انجام دهید ساده است اگر آلارم را خاموش کنید و دوباره بخوابید وارد یک چرخه‌ جدید خواب می‌شوید که حدودا ۵ ساعت زمان لازم است تا تمام شود و خب در عرض ۵ دقیقه تمام نمی‌شود، درنتیجه به جای اینکه سرحال‌تر از خواب بیدار شوید، تلوتلو خوران از خواب بیدار می‌شوید.

دلیل دوم اینکه پس از بیدار شدن در صبح نباید زنگ آلارم را خاموش کنید یک دلیل ذهنی-روانی است، شما با خاموش کردن آلارم در واقع  آرزوها و اهدافی که در آن روز برای خودتان تعیین کرده‌اید را خاموش می‌کنید.

این پیامی است که مغز از کار شما می‌گیرد. افراد موفق هرگز چنین نمی‌کنند. بنابراین وسوسه‌ بیشتر خوابیدن را از خود دور کنید و سر ساعتی که قبلا کوک کرده‌اید از خواب بیدار شوید. اگر به هر دلیل احساس کمبود خواب دارید بهتر است شب‌ها زودتر بخوابید تا راحت‌تر و سرحال‌تر از خواب بیدار شوید.

 اشتباهاتی که نباید پس از بیدار شدن در صبح انجام داد

۲- ننوشیدن آب پس از بیدار شدن

در طی شب به دلیل اعمال بیولوژیکی که بدن‌تان انجام داده میزان زیادی از آب بدن کم شده است که باید کمبود آب بدن را پس از بیدار شدن در صبح رفع کنید. اگر تمایلی به نوشیدن آب ندارید می‌توانید آب را با کمی‌ آبلیمو مخلوط کنید.

فواید زیادی در نوشیدن آب صبحگاهی وجود دارد. خوردن آب هنگام صبح جهت رفع یبوست مناسب است، کمک به کاهش وزن می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به سیستم عصبی و مغز کمک می‌کند.

آبی که صبح اول وقت می‌نوشید بایستی با دمای اتاق هماهنگ باشد. نوشیدن آب یخ، باعث ایجاد شوک دمایی در بدن می‌شود که اثرات مناسبی ندارد. بنابراین صبح‌تان را با نوشیدن یک لیوان آب با دمای محیط آغاز کنید که بهترین کاری ا‌ست که می‌توانید برای بدنتان انجام دهید.

۳- خوردن قهوه به عنوان ناشتایی

اگر عادت به خوردن قهوه در ابتدای روز دارید این را به خاطر داشته باشید که دانشمندان متوجه شده‌اند پس از بیدار شدن، بدنتان شروع به ترشح هورمون کورتیزل می‌کند که به عنوان هورمون کاهش دهنده استرس شناخته می‌شود.

این هورمون بیشتر در بین ساعت ۸ تا ۹ صبح در بدن تولید می‌شود اما با خوردن قهوه، کافئین موجود در آن باعث کاهش ترشح این هورمون می‌شود، بنابراین سعی کنید پس از ساعت ۹ صبح قهوه بنوشید.

۴- پرهیز از ورزش کردن

همگی می‌دانیم که ورزش کردن در هر ساعتی از روز که باشد تا چه حد برای سلامتی مفید است اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که ورزش به عنوان یکی از عادت‌های صبحگاهی دارای فواید ویژه‌ خودش است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب افرادی که حس بویایی قوی دارند، زودتر مسیر را پیدا می‌کنند! را در مجله دلتا بخوانید.

 



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,کارهایی که نباید بلافاصله پس از بیداری انجام دهید ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چین اولین ماهواره 6G آزمایشی خود را روانه مدار زمین کرد. این در حالی است که برخی از کشورها هنوز به شبکه 5G دسترسی پیدا نکرده اند.

ماهواره 6G

چین اولین کشوری است که توانسته ماهواره ۶G آزمایشی خود را روانه مدار زمین کند. البته مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا این فناوری به طور عملی مورد استفاده قرار گیرد. غیر از چین چند شرکت دیگر نیز برای دستیابی به شبکه ۶G فعالیت می کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره اینترنت شبکه ۶G چین بخوانید.

دانشگاه علم و فناوری الکترونیک چین اعلام کرده است ماهواره ۶G آزمایشی این کشور توسط راکت Long March 6 به فضا پرتاب شده و بودجه آن نیز توسط مراکز آموزشی مهم کشور و سازمان هوافضا National Star تامین شده است. این ماهواره آزمایشی از استان شانشی و از مرکز پرتاب ماهواره Taiyuan به فضا ارسال شد.

هدف از ارسال ماهواره نیز حمل محموله ارتباطی و انجام آزمایش های بار تراهرتز برای ارتباط فرستنده و گیرنده خواهد بود. یکی از اساتید دانشگاه در مورد ارسال ماهواره و هدف از ارسال آن گفته است: این ماهواره ۷۰ کیلوگرمی قرار است به عنوان اولین تایید فنی ارتباطات تراهرتز در فضا شناخته شود.

در پیامی که دانشگاه در مورد عملکرد ماهواره منتشر کرده ، قابلیت ها و مشاهده از راه دور و نظارت روی فجایع طبیعی نیز اشاره شده است. ارتباطات تراهرتز برای توسعه شبکه ۶G به عنوان یک فناوری کلیدی محسوب خواهد شد و سرعت آن نیز بسیار بالا است.

احتمالاً شبکه ۶G ده برابر سرعت بالاتری نسبت به شبکه ۵G خواهد داشت. این در حالی است که بسیاری از کشورهای مختلف جهان استفاده از تجهیزات ۵G چینی را مطلقاً ممنوع اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: ناسا خود را برای بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند و از همین حالا در فکر پیاده‌سازی زیر ساختی قابل اتکا برای شبکه ۴G با همکاری نوکیا در آنجا است. برای مطالعه بیشتر مطلب «نوکیا و ناسا ماه را به شبکه ۴G LTE مجهز می‌کنند» را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,ارسال اولین ماهواره جی شش توسط چین,ماهواره g6 ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 خرداد 1400 | نظرات ()