نوشته شده توسط : مجله دلتا

در سراسر جهان، مشاغل زیادی وجود دارند که غیرعادی و در عین حال جذاب هستند و حقوق خوبی هم دارند.

عجیب‌ ترین مشاغل دنیا

تقریبا برای همه ما پیش آمده است که در سر کار از ما وظایف عجیب و غریبی انتظار داشته باشند. ممکن است بسیاری از اوقات تصور کنیم شغل ما عجیب‌ترین شغل دنیا است، در حالی که این‌طور نیست. در سراسر جهان، شغل‌های عجیبی وجود دارند که شاید حتی تصور آن هم برای ما خنده‌دار باشد. اما همین مشاغل منبع درآمد خوبی برای بسیاری از افراد هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا عجیب‌ ترین مشاغل دنیا را به شما معرفی کنیم.

شغل هل دادن مسافران مترو

ژاپنی‌ها یکی از وقت‌شناس‌ترین مردمان دنیا هستند. در ژاپن برای آنکه همه مسافران مترو سر وقت بـه محل کار خود برسند، دولت افرادی را استخدام می‌کند تا مسافران را به داخل قطارها هل دهند و تا جاییکه ممکن اسـت افراد بیشتری سوار قطار شوند. این خدمه مترو طبق معمول از ۷ تا ۹ صبح کار می‌کنند و ساعتی ۱۰ دلار درآمد دارند.

عجیب‌ ترین مشاغل دنیا

شغل عزاداری حرفه‌ای

وقتی کسی از دنیا می‌رود، خویشاوندان و آشنایان برای متوفی سوگواری می‌کنند. اما اگر کسی وجود نداشته باشد، از عزادارهای حرفه‌ای استفاده می‌شود. این بازیگرها برای حضور در مراسم تشییع شخص متوفی و سوگواری برای مرگ او دست مزد دریافت می‌کنند. این شغل در کشور‌هـای جنوب شرقی آسیا بسیار رایج اسـت و دست مزد این کار، ۷۰ دلار برای تنها ۲ ساعت کار اسـت.

عجیب‌ ترین مشاغل دنیا

 شغل تست‌کننده بستنی

تست‌کننده بستنی یکی از عجیب‌ ترین مشاغل دنیا است. در این شغل شما برای بستنی خوردن حقوق می‌گیرید و با این حقوق به‌خوبی از پس مخارج زندگی بر‌می‌آیید. حقوقِ شغلِ دانشمندِ موادِ غذایی، یا همان تست‌کننده بستنی به گزارش فوربس حدود ۵۶ هزار دلار در سال است.

عجیب‌ ترین مشاغل دنیا

شغل تست‌‌کننده‌ سرسر‌ه‌ آبی

بسیاری از ما حاضر هستیم این کار را بدون دریافت حقوق انجام دهیم. اما افرادی هستند که برای تست و ارزیابی سرسره‌های آبی حدود ۲۷ هزار دلار دریافت می‌کنند.

عجیب‌ ترین مشاغل دنیا

شغل توپ گلف جمع‌کن

توپ گلف جمع‌کن‌ها افرادی هستند که هر تالاب، دریاچه یا بستر آبی را که در نزدیکی زمین‌های گلف واقع شده است را به دقت جست‌وجو می‌کنند تا شاید توپ گلف مفقود شده‌ای را بیابند. آن‌ها توپ را بار دیگر جلا می‌دهند و مجددا به فروش می‌رسانند. شاید در نگاه نخست این شغل چندان پر‌درآمد به‌نظر نرسد اما گفته می‌شود این افراد روزانه دست‌کم ۳۰۰۰ توپ گلف جمع می‌کنند.

توپ گلف

شغل تخت‌خواب گرمکن

در گذشته در بریتانیا شغل عجیبی وجود داشت که در فصول زمستان و پاییز رواج بسیار زیادی داشت.  البته این کار بیشتر برای افراد ثروتمند و اشراف‌زادگان انجام می‌شد. جالب است بدانید که این شغل  هنوز  هم در برخی از هتل‌های این کشور رواج دارد. یعنی برخی افراد، برای گرم کردن رخت‌خواب شما حقوق دریافت می‌کنند و این کار به این صورت است که آن‌ها ۳۰ دقیقه قبل از خوابیدن شما به رخت‌خواب شما می‌روند و آنجا را برای شما گرم می‌کنند.

تخت‌خواب

پیشنهاد مطالعه: مطلب چند همسری زنان در قبیله‌ای آفریقایی‌! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی,عجیب ترین مشاغل دنیا,عجیب ترین شغل های جهان,شغل های عجیب و پر درآمد ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مفهوم زیبایی برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، همین اختلاف سلیقه و دیدگاه است که تفاوت انسان‌ها را به وجود آورده است.

مد های عجیب دوران باستان

وقتی نوعی لباس، مدل مو یا سبک آرایش مد می‌شود، بیشتر مردم آن جامعه، آن را زیبا انگاشته و پیروی می‌کنند. اما اینگونه گرایشات دایمی نیستند و بسته به زمان، تغییر می‌کنند. شاید بتوان گفت، چیزی که مد را می‌سازد، گرایش گروهی مردم به یک سبک از پوشاک یا آرایش است که در طول زمان تغییر می‌کند. در همین راستا، شاید برای شما هم جالب باشد تا با مد های عجیب دوران باستان آشنا شوید که در زمان خود مصداق و معیار زیبایی به شمار می‌رفته‌اند. با مجله دلتا همراه باشید.

مدل‌های عجیب ابرو، چین باستان

این مدل ابروها در قرون ۷ و ۸ میلادی در چین رایج بوده‌اند. در آرایش چینی‌های باستان، محو کردن ابرو و کشیدن طرح‌های عجیب و نامانوس کار دشواری نبوده است. این شاهکارها همچنین نام‌های مختلفی همانند تپه‌های دور، بر‌گ‌های بید یا شاخک پروانه نیز داشتند.

مد های عجیب دوران باستان

تتو لبخند روی لب‌ها، مردم قبیله اینو (لقب مردم اصیل ژاپن)

اهالی قبیله اینو در کشور ژاپن و روسیه زندگی می‌کردند. زنان این قبیله، طرحی شبیه جوکر را در بالای لب‌های خود تتو می‌کردند. آن‌ها اعتقاد داشتند، با این کار می‌توانند مردان را به خود جذب کرده و با آن‌ها ازدواج کنند. همچنین باور داشتند این خالکوبی در جهان پس از مرگ موجب آرامش آن‌ها خواهد شد.

این طراحی در چندین مرحله، از ۷ سالگی‌ روی صورت زنان ترسیم می‌شد.

مد های عجیب دوران باستان

دندان‌های سیاه، ژاپن باستان

اوهاگورو، یک سنت باستانی ژاپنی است که به موجب آن اشخاص دندان‌های خود را سیاه می‌کنند. این رسم تا اواخر قرن ۱۹ میلادی همچنان رایج بود. اما در حال حاضر فقط در تاتر می‌توان این گریم را دید.

البته این کار فقط جنبه زیبایی و آرایشی نداشته، بلکه از دندان‌ها محافظت نموده و آهن بدن را نیز تامین می‌کرده. این رنگ سیاه، از آهن، دانه سماق و اسید استیک تهیه می‌شد.

مد های عجیب دوران باستان

چیدن مژه‌ها، اروپای قرون وسطی

 این روزها، ریمل و مژه‌های بلند و مشکی یکی از عناصر اصلی زیبایی به شمار می‌رود. اما در قرون وسطی مردم اروپا اعتقاد داشتند که زنان برای زیبایی هر چه بیشتر، باید همه مژه‌ها را بچینند. حتی تراشیدن ابروها هم جزو معیارهای جذابیت زنان به شمار می‌رفت. این رسم را نخستین بار یک اشراف‌زاده مد کرد و بقیه از آن تبعیت کردند.

مد های عجیب دوران باستان

نمایش ساق پا مردان، اروپای قرون وسطی

در قرون وسطی، زنان پاهای خود را در زیر دامن‌های بلند می‌پوشاندنداما برعکس، مردها با پوشیدن شلوارک یا دامن‌های کوتاه و پوشیدن جوراب، ساق و ماهیچه‌های پاهای خود را به معرض نمایش می‌گذاشتند.

اروپای قرون وسطی

کله خربزه‌ای

یکی دیگر از مد های عجیب دوران باستان مد کله خربزه‌ای است. در گذشته‌های دور، در کشورهای مختلف جهان مد بوده که مردم سرهای خود را به شکل خربزه حالت دهند. این رسم در میان قبیله‌هایی همانند مایاها، آفریقایی‌ها و حتی در قرن بیستم در کشور فرانسه رواج داشته است.

برای تغییر شکل جمجمه، از همان ابتدای تولد دور سر نوزاد را با روبان و باند به طور محکم می‌بستند تا پیش از سفت شدن، جمجه کشیده و بلند شود.

اروپای قرون وسطی

پیشنهاد مطالعه: مطلب قوانینی عجیب که از شنیدن آن‌ها حیرت خواهید کرد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی,مدهای عجیب دوران باستان,عجیب ترین مد های دنیا,مد و زیبایی در دوران باستان ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تعداد انگشت شماری از انسان‌های کره‌ زمین به فضا و حقایق آن دست یافته‌اند و رازهای آن را لمس کرده‌اند و برای باقی ساکنین کره خاکی تنها در حد شنیده‌ها است.

حقایق فضا

دانستن درباره حقایق فضا همیشه جالب و هیجان‌انگیز است. همچنین، پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده است که انسان‌ها در سده اخیر، آگاهی بیشتری از کل ادوار قبل از آن درباره فضا داشته باشند. برخی از جالب‌ترین حقایق فضا را در این مطلب به شما می‌گوییم، با مجله دلتا همراه باشید.

 ۱. اگر ستاره‌ای به یک سیاه‌چاله بیش از حد نزدیک شود، ستاره بلافاصله متلاشی و تکه تکه می‌شود

گروهی از اخترشناسان ستاره‌ای را در مرکز کهکشان، که به مدت ۲۰ سال دور یک سیاه‌چاله می‌چرخید را رصد کردند. ستاره به اندازه کافی به سیاه‌چاله نزدیک شده است، تا جایی که جاذبه آن آنقدر نیرو بر ستاره وارد می‌کند که باعث انفجار و متلاشی شدن این ستاره می‌شود.

حقایق فضا

۲. ونوس گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی است

ونوس، به‌خاطر گاز‌های فراوانی که در جو خود دارد، اثر گلخانه‌ای ایجاد می‌کند و این باعث می‌شود دما به طور مداوم بر روی سطح سیاره ۴۶۲ درجه سانتیگراد باشد.

۳. عمر منظومه شمسی ما حدود ۴.۶ میلیارد سال است

دانشمندان بر این باور هستند که بعد از ۷.۵ میلیارد سال، سطح خورشید آنچنان گسترش می‌یابد که زمین را خواهد بلعید!

۴. بلندترین کوه کشف شده کوه المپوس است که بر روی مریخ قرار دارد

ارتفاع تا نوک قله این کوه ۲۵ کیلومتر است و این ارتفاع از ارتفاع کوه اورست حدود سه برابر بیشتر است. 

۵. رد‌پا‌ها در ماه تا ۱۰۰ میلیون سال باقی خواهند ماند

ماه جو ندارد، یعنی هیچ بادی برای از بین بردن سطح و هیچ آبی برای شستشوی ردپا‌ها وجود ندارد. این بدان معنی است که ردپا‌های فضانوردان، میلیون‌ها سال در آنجا باقی خواهند ماند.

حقایق فضا

۶. سیاره پلوتون از کشور آمریکا کوچک‌تر است

اگر بخواهید خط استوا را در سیاره پلوتون دور بزنید این فاصله برابر با فاصله لندن در انگلستان تا دنور در آمریکا است.

۷. رنگ آبی سیاره اورانوس به خاطر گاز‌هایی است که در اتمسفر آن وجود دارد

اتمسفر اورانوس از هیدروژن، هلیوم و متان تشکیل شده است. متان موجود در لایه بالایی اتمسفر، رنگ قرمز نور خورشید را فیلتر می‌کند، اما نور آبی خورشید در فضا بازتاب می‌شود و رنگ آبی اورانوس را پدید می‌آورد.

سیاره اورانوس

۸. تعداد ستاره‌هایی که در آسمان وجود دارد از تعداد دانه‌های شنی که بر روی زمین وجود دارد بیشتر است

۱۰ برابر ستاره بیشتر از تعداد دانه‌های شن بر روی زمین، در آسمان وجود دارد. اگر ۲۲ صفر جلوی عدد ۷ قرار دهید به تعداد ستاره‌هایی می‌رسید که به وسیله یک تلسکوپ می‌توانید در آسمان شب ببینید.

۹. هر مایعی که در فضای آزاد در فضا قرار گیرد، به صورت یک کره تغییر شکل می‌دهد

این مسئله به دلیل پدیده‌ای به نام کشش سطحی است، که یک عدم تعادل بین نیرو‌های جاذب بین مولکولی است.

فضای آزاد در فضا

۱۰. در ونوس یک روز معادل یک سال در زمین است

زهره یا همان ونوس محور چرخش آهسته‌ای دارد که معادل ۲۴۳ روز زمین طول می‌کشد تا یک روز خود را کامل کند. مدار زهره در اطراف خورشید ۲۲۵ روز زمین است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب وسایلی که ساخت آن‌ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم! را بخوانید

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی,حقایق فضا،شگفتی های فضای اطراف ما,سفر به فضا ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بدن انسان مملو از انواع چرخه‌ها و سیستم‌های بیولوژیکی است که درک کامل آن‌ها تا حدی دشوار است.

واکنش عجیب بدن انسان

بدن انسان یک سیستم منحصر بفرد است و سیستم مکانیزم بسیار پیچیده‌ای دارد. با وجود آنکه قرن‌ها است، دانشمندان بر روی واکنش‌های بدن تحقیق می‌کنند، هنوز رازهای کشف نشده زیادی درباره آن وجود دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا علت چند واکنش عجیب بدن انسان را بدانید.

چرا مفصل‌ها صدا می‌دهند؟

بیشتر مفصل‌های بدن انسان، مفاصل دوتایی متحرک هستند. یعنی دو استخوان را با پوششی به‌نام کپسول مفصلی به هم وصل می‌کنند. داخل پوشش مفصل‌ها مایع لغزنده و زلالی وجود دارد که گازهای نامحلولی در آن جریان دارند.

وقتی که شما مفصل‌های خود را می‌کشید، در واقع به آن‌ها و مایع بین آن‌ها فشار وارد می‌کنید. با وارد شدن فشار، گاز نیتروژن محلول رها می‌شود. آزاد شدن هوا، بین پوشش مفصل‌ها، همان صدایی است که شما می‌شنوید. وقتی که گاز آزاد می‌شود، مفصل‌ها انعطاف پذیرتر می‌شوند.
اما ممکن است متوجه شوید که مفصل‌ها، بعد از یک بار صدا کردن دیگر صدا نمی‌دهند. به این دلیل است که گازی که آزاد می‌شود باید دوباره در مایع حل شود و این فرآیند حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

واکنش عجیب بدن انسان

چرا موهای بدن سیخ می‌شود؟

این واکنش عجیب بدن انسان زمانی اتفاق می‌افتد که شما یا سردتان است یا ترسیده‌اید.

در پایه هر مو، یک ماهیچه کوچک وجود دارد که منقبض می‌شود و برجستگی کوچکی روی پوست ایجاد می‌کند. این واکنش منجر می‌شود که گرما در لابه لای موها محبوس شود و دما حفظ شود.
سیخ شدن موها، یک مشکل پزشکی نیست. اگر از نمایان شدن اثرات آن ناراحت هستید، لباس گرم بپوشید، در محیط‌های آرام قرار بگیرید و از هر گونه ترس و وحشتی جلوگیری کنید.

واکنش عجیب بدن انسان

چه چیزی باعث خواب رفتگی و مورمور شدن می‌شود؟

مورمور شدن به علت نرسیدن جریان خون به عصب ایجاد می‌شود. اگر به مدت طولانی در یک جا بنشینید یا حتی وقتی که پاهای خود را روی هم انداخته‌اید، ممکن است روی عصب‌های شما، فشار زیادی وارد شود. این باعث می‌شود پا‌های شما به خواب رود یا احساس کرختی کنید. مورمور شدن بیشتر در دست‌ها، پاها و قوزک پا اتفاق می‌افتد. عوض کردن حالت نشستن شما، راه حلی است که این مشکل را برطرف می‌کند.

اما این احساس دلخراش به ندرت می‌تواند نشانه بیماری‌هایی مانند دیابت، لوپوس و ام اس باشد. اگر مور مور شدن بدن شما با تغییر دادن حالت نشستن برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید زیرا این حس آزاردهنده، ممکن است درحال رساندن پیامی به مغز باشد. 

واکنش عجیب بدن انسان

چرا پیاز اشک چشم‌ها را در می‌آورد؟

وقتی که شما پیاز را پوست کنده و قاچ می‌کنید، سلول‌های پیاز را پاره می‌کنید و آنزیم‌هایی که گازی به‌نام پروپانتیل سولفکسید، تولید می‌کنند آزاد می‌شوند. وقتی که گاز به چشمان شما می‌رسد، اشک از چشم‌ها جاری می‌شود و اسید سولفوریک بسیار رقیقی تولید می‌شود که چشم را می‌سوزاند.
در این هنگام، مغز به چشم پیغام می‌دهد که اشک بیشتری جاری شود و چشم‌ها قرمز و متورم شود. هرچه بیشتر پیاز خرد کنید، گاز بیشتری تولید شده و بیشتر اشک می‌ریزید.
قبل از اینکه پیاز را خرد کنید، آن را داخل فریزر بگذارید تا از سوزش و اشک چشم‌ها جلوگیری کند. دمای سرد، روند آزاد شدن آنزیم‌ها را کند می‌کند. بنابراین در سوزش و اشک چشم‌ها تاخیر ایجاد می‌شود.

اشک چشم

پیشنهاد مطالعه: مطلب چند همسری زنان در قبیله‌ای آفریقایی‌! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی,واکنش های بدن به محرک ها,حقایق عجیب بدن انسان,شگفتی های بدن انسان ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قوانینی در جهان وجود دارد که با شنیدن آن‌ها، با خود میگوییم قانون‌گذاران هنگام تصویب آن‌ها با خود چه فکری می‌کردند.

قوانین عجیب

با اینکه اکثر قوانین وضع‌شده در کشورها، از منافع فردی و اجتماعی مردم محافظت می‌کنند، هر از چند گاهی قوانین عجیب و غیرمنطقی‌ای در گوشه و کنار جهان دیده می‌شود. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا شماری از این قوانین عجیب و خنده‌دار را برای شما بازگو کنیم.

آدامس جویدن در سنگاپور

اگر به سنگاپور سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای خوش‌بو کردن دهان خود از قرص‌های نعنا به‌جای آدامس استفاده کنید. در میان فهرست طولانی مواردی که اجازه‌ ورود به سنگاپور را ندارند، نام آدامس نیز دیده می‌شود. این قانون که یکی از عجیب‌ترین قوانین دنیا هم هست، با هدف تمیز نگه‌داشتن مکان‌های عمومی وضع شده است. البته آدامس‌های مخصوص بهداشت دندان و آدامس‌های حاوی نیکوتین از این قانون مستثنی هستند.

قوانین عجیب

 رد شدن مرغ‌ها از خیابان در گرجستان

بی‌شک یکی از عجیب‌ترین قوانین دنیا متعلق به کشور گرجستان است. شهروندان گرجستان، باید مراقب مرغ‌های خود باشند که از خیابان‌ها عبور نکنند. این قانون در واقع از افراد می‌خواهد که تحت هر شرایطی مراقب مرغ‌ و جوجه‌های خود باشند.

قوانین عجیب

 پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در یونان

اگر در سفر به یونان می‌خواهید در شهرهای تاریخی این کشور قدم بزنید، پیشنهاد می‌کنیم کفش‌های پاشنه‌بلند خود را نبرید. این قانون یکی از سرسختانه‌ترین قوانین این کشور است و نه تنها جریمه دارد، بلکه ممکن است به زندان بیفتید. دلیل این قانون این است که، قدم‌زدن با این کفش‌ها در برخی محیط‌های باستانی ممکن است به این آثار آسیب برساند.

قوانین عجیب

 تمام شدن بنزین در اتوبان‌های آلمان

یکی دیگر از عجیب‌ترین قوانین دنیا مربوط به کشور آلمان است. رانندگی پرسرعت با ماشین‌های آلمانی در اتوبان‌های این کشور بسیار لذت‌بخش است. اما فراموش نکنید که علاوه‌بر کیلومتر‌ شمار، باید مراقب نشانگر بنزین هم باشید. تمام شدن بنزین خودرو در اتوبان‌های این کشور غیرقانونی است. هر شهروند محترم آلمانی باید همه‌ چیز را پیش‌بینی و برای آن‌ها برنامه ریزی کند.

بنزین در اتوبان‌های آلمان

کودک خود را در دانمارک گم نکنید

عجیب‌ترین قانون کشور دانمارک این است که کودکانی که ‏گم می‌شوند و والدین آن‌ها به مدت زمان ۲ ساعت نتوانند آن‌ها را پیدا کنند. شهروندان دانمارکی می‌توانند حضانت فرزندان را بر عهده بگیرند.

کودک در دانمارک

پرورش خرس خانگی در آفریقا

در آفریقای جنوبی، می‌توان خرس‌ها را به‌عنوان حیوانات خانگی پرورش داد. وجود خرس در خانه جرم محسوب نمی‌گردد. ولی آوردن آن‌ها به مکان‌های عمومی و سواحل ایراد دارد.

خرس خانگی در آفریقا

کشور فرانسه و امکان ازدواج با اموات

در کشور فرانسه یک قانون عجیب وجود دارد و آن این است که اگر شخصی مردی را دوست داشته باشد و قبل از این که بتواند با او ازدواج کند، آن مرد بمیرد، زن می‌تواند با مرده آن مرد به صورت قانونی ازدواج کند.

ازدواج با اموات

پیشنهاد مطالعه: مطلب با سازه‌های حیرت‌انگیز دنیا در هنر معماری آشنا شوید! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,قوانین عجیب,عجیب ترین قوانین جهان,عجیب ترین قانون ها در جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید بتوان گفت که آفریقا بکرترین و دست نخورده‌ترین مکان دنیا از نظر آداب و رسوم است و هنوز هم چیزهای زیادی در آن یافت می‌شود که از قرن‌ها پیش دیگر در سایر نقاط جهان یافت نمی‌شوند.

قبیله وودابی

در قاره شگفت انگیز آفریقا هنوز هم قبائلی وجود دارند که به‌دور از هیاهوی دنیای مدرن اطرافشان، همان سنت‌های قدیمی خود را انجام می‌دهند که از نظر انسان امروزی بسیار بدوی و غیرقابل باور خواهد بود. با مجله دلتا همراه باشید تا شما را با یکی از سنت‌های عجیب‌ آفریقایی، در قبیله وودابی آشنا کنیم.

در انتهای فصل بارندگی در نزدیکی رودخانه چاد در شمال نیجر، مردم قبیله وودابی (Wodaabe) برای برگزاری جشن «کیور سالی» یا «جشنواره صحرا نشین‌ها» دور هم جمع می‌شوند. در این جشنواره مسابقه‌ای به نام «گِرِوول» برگزار می‌گردد که در آن مردان بر اساس زیبایی با هم رقابت می‌کنند.
 
قبیله وودابی
 
در این مسابقه، مردان جوان بخصوص دامداران با آرایش کامل، زیورآلات و برترین لباس‌هایی که دارند کنار هم می‌ایستند تا داوران زن، زیباترین آن‌ها را گزینه کنند. در این مراسم، دندان‌ها و چشم‌های سفید طرفداران بیشتری دارند، از این رو مردهای جوان تا جایی که می‌توانند پوزخند می‌زنند و دهان و چشم‌هایشان را به شکل‌های گوناگون باز می‌کنند تا نظر داوران را جلب کنند.
 
قبیله وودابی

اسم دیگر این مراسم زن دزدی است و مردانی که بتوانند هر ساله دل زنان این قبیله را به‌دست آورند، زن را از شوهر قبلی‌ او می‌دزدند.

همچنین، زنان قبیله وودابی در کشور نیجر طبق آداب و رسوم سنتی حق دارند سالی یکبار شوهر خود را عوض کنند.

آرایش مردان

در این مراسم یک هفته‌ای، مردان قبیله وودابی در آفریقا برای جلب توجه زنان و ازدواج با آنان خود را آرایش می‌کنند.

آفریقا

این کار ساعت‌ها طول می‌کشد و برای آرایش خود از خاک رس، استخوان و اسید استفاده می‌کنند. اعتقاد مردان وودابی بر این است که آرایش به آنان قدرت جادویی می‌دهد.

البته مردان در این راه مشقت زیادی را نیز متحمل می‌شوند. آن‌ها برای پیدا کردن پودر چای نارنجی که در نزدیکی کوهی در جونگوریا در نیجر قرار دارد، حدود ۱۴۰۰ کیلومتر سفر می‌کنند. مردان وودابی خود را زیباترین مردم جهان می‌دانند.

همچنین هر مرد قبیله‌ای که خود را آرایش می‌کند یک آینه کوچک نیز به همراه خود دارد و دائما خود را در آن نگاه می‌کند. انتخاب شوهر نیز توسط زنان این قبیله عجیب است. مردان در یک صف می‌ایستند و زن در حالی که پشت به آن‌ها است بدون اینکه نگاهشان کند یکی را برای همسری انتخاب می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تبدیل زباله‌های مدرن به زیورآلات! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,سفرهای فضایی,فضانوردی,اقدامات فضانوردان ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیا می‌دانستید خیلی از اختراعاتی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم در واقع به دست دانشمندان و مهندسان فضایی طراحی شده‌اند؟

سفرهای فضایی

اگر انسان نسبت به جهان هستی و فضا کنجکاو نبود، شاید هیچوقت نه گوشی‌ها دوربین داشتند نه کامپیوترها. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با وسایلی که ساخت آن‌ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم، آشنا خواهید شد.

۱. کفش‌های ورزشی

اگر فناوری ساخت لباس‌های فضانوردی نبود، از کفش‌های راحت ورزشی به شکلی که امروزه استفاده می‌کنیم، استفاده نمی‌شد. کفی ضربه‌گیری که در وسط کفش‌های ورزشی قرار دارد، با همان فناوری‌‌ ساخته می‌شود که در تولید لباس‌های فضانوردی به کار می‌رود. در لباس فضانوردان، ضربه گیر به‌منظور استحکام بیشتر استفاده می‌شود.

سفرهای فضایی

۲. گوشی‌های دوربین دار

اگر بخواهیم چیزی را روی دستگاهی نصب کنیم و آن را به فضا بفرستیم، از جهت اندازه و وزن با محدودیت زیادی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل در دهه ۱۹۹۰، گروهی برای ساخت دوربین‌های بسیار کوچک و سبک دست به‌کار شدند. امروزه، دوربین‌های گوشی‌ها نیز با استفاده از همین فناوری ساخته می‌شود.

سفرهای فضایی

۳. موس

کسی که برای اولین بار موس را اختراع کرد یکی از محققین ناسا بود. البته او این اختراع را با نام «نشانگر محل x-y در صفحه نمایش» ثبت کرده است. هدف از ساخت این وسیله راحت‌تر کردن تعامل میان کامپیوترها و فضاپیما بود. این محقق نمی‌دانست سال‌ها بعد با اختراع خود زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سفرهای فضایی

۴. سیستم‌های تصفیه هوا

فضانوردان برای آنکه بتوانند در سفرهای طولانی مدت فضایی دوام آورند به یک منبع غذایی قابل اتکا نیاز دارند. ایجاد سیستم گردش هوا برای پرورش مواد غذایی، چالش بزرگی برای مهندسان فضایی بود. اما آن‌ها راه حلی برای این چالش پیدا کردند که به فناوری‌ تصفیه هوا تبدیل شد. امروزه، از این دستگاه‎‌ها در بیمارستان‎‌ها، خانه‎‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و … استفاده می‎‌شود.

سفرهای فضایی

۵. جاروهای شارژی

سال‌ها پیش ناسا موتوری طراحی کرد، تا بتواند از لایه‌های عمیق کره ماه نمونه برداری کند. این همان فناوری‌ ساخت جاروهای کوچک، دستی و پراستفاده یعنی جاروهای شارژی است.

فضانوردی

۶. لامپ‌های ال‌ای‌دی

لامپ‌ ال‌ای‌دی نسبت به لامپ‌ معمولی ایمن‌تر است و مقاومت بیشتری در برابر شکستگی دارد. همچنین، این لامپ‌ برق کمتری مصرف می‌کند. به همین دلیل این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. از فناوری چراغ‌های ال‌ای‌دی (قرمز رنگ) در ابتدا برای پرورش گیاه در فضا استفاده می‌شد.

فضانوردی

پیشنهاد مطالعه: مطلب عینک هوشمند گوگل بالاخره راهی بازار شد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,سفرهای فضایی,فضانوردی,اقدامات فضانوردان ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

چیزی که مردم کنیا را از دیگر مردم جهان متمایز ساخته است، آداب و رسوم عجیبی است که در این کشور وجود دارد.

سنت باور نکردنی

کنیا کشوری است که در آفریقا واقع شده است و از جاذبه‌های توریستی فراوانی برخوردار می‌باشد. همچنین، این کشور از نظر تنوع فرهنگی و آداب و رسوم می‌تواند حرف اول را در جهان بزند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم شما را با چند سنت باور نکردنی که هنوز در میان قبیله‌های آفریقایی وجود دارند آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دزدیدن عروس

در قبیله لاتوکا در کنیا، یک سنت باور نکردنی وجود دارد و آن این است که، وقتی یک مرد جوان می‌خواهد ازدواج کند، باید روش جالبی را برای به‌دست آوردن همسر آینده‌ خود انتخاب کند و آن چیزی نیست، جز این‌که همسر آینده خود را بدزدد.

والدین و بزرگترهای خانواده مرد جوان، به خانه پدر دختر رفته و از او می‌خواهند اجازه ازدواج دخترش را با پسر آن‌ها بدهد. در صورتی که وی با این موضوع موافقت کند در برابر چشم همه، خواستگار را به نشانه پذیرفتن درخواست او کتک خواهد زد. اما در صورتی که پدر با ازدواج دختر خود موافقت نکند، خواستگار دست بردار نبوده و در صورت رضایت ندادن خانواده دختر او را خواهد دزدید.

سنت باور نکردنی

تف کردن به معنای دعای خیر

اعضای قبیله ماسایی در کنیا و تانزانیا، تف کردن را روشی برای ابراز کردن دعای خوشبختی می‌دانند. مردان با ریختن آب دهان خود روی بدن نوزادان برای او آرزوی خوشبختی می‌کنند. آن‌ها بر این باور هستند که اگر این کار را نکنند و یا با روش‌های دیگر تولد او را تبریک بگویند بدون شک آن بچه نفرین شده خواهد شد. جنگجویان ماسایی نیز قبل از دست دادن، با بزرگان قبیله خود آب دهان خود را کف دست خود می‌ریزند.

سنت باور نکردنی

ضد آفتاب قرمز

مردم قبیله هیمبا در شمال کنیا، صورت‌های خود را با ترکیبی از چربی طبیعی و یک نوع خاک رس خاص می‌پوشانند. این ماده به دلیل داشتن مقادیر زیادی اکسید آهن قرمز رنگ است و از صورت آن‌ها در برابر نور شدید آقتاب محافظت می‌کند. به همین دلیل مردم هیمبا اکثرا پوستی متمایل به رنگ قرمز دارند.

سنت باور نکردنی

 تمیز کردن بدن مرده

قبیله چوایکی از بزرگ‌ترین قبایل آفریقا است که در سراسر آفریقای جنوبی و مرکزی زندگی می‌کنند. وقتی یکی از افراد این قبیله می‌میرد، جنازه او را به جنگل برده و گلوی او را می‌برند و آب را با فشار وارد بدن او می‌کنند تا به اصطلاح تمیز شود. آن‌ها این کار را تا زمانی که روده‌ها و معده شخص مرده کاملا پاک شود ادامه می‌دهند.

زندگی با حیوانات

مردم قوم ماسایی در کنیا و تانزانیا قوانین سخت گیرانه‌ای برای کشتن جانوران وحشی دارند. آن‌ها عمدتا دامداری می‌کنند اما به حیوانات وحشی دست درازی نخواهند کرد. در واقع هر خاندانی خود را منتسب به یک گونه خاص جانوری می‌داند و هر خانواده، حیوانی که منتسب به خود می‌داند را در کنار خود داشته و مانند یکی از اعضای خانواده با آن رفتار خواهند کرد.

سنت های عجیب در کنیا

پیشنهاد مطالعه: مطلب امپراطوری زنان کجاست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,سنت های باور نکردنی,آداب و رسوم عجیب کنیا,تنوع فرهنگی در آفریقا ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تکنولوژی عینک هوشمند، ایده جدیدی نیست، اما توجه بسیاری از رسانه‌ها و کاربران را به خود جلب کرده است.

عینک هوشمند گوگل

شرکت گوگل، چند سال پیش روی پروژه عینک هوشمند کار می‌کرد، تا اینکه بطور کل ساخت چنین محصولی متوقف شد. اما گوگل تصمیم گرفته است، دوباره پروژه ساخت عینک هوشمند را ادامه دهد و شانس خودش را در بازار گجت‌های پوشیدنی امتحان کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این عینک هوشمند گوگل بیشتر بخوانید.

عینک گوگل در واقع یک کامپیوتر پوشیدنی به حساب می‌آید. گوگل با یک طراحی ساده و معمولی سعی بر آن داشته است که عینکی با وزن کمتر از یک عینک آفتابی تولید کند که به مدت یک روز باتری آن شارژ را نگه می‌دارد.

دید کاربر از پشت عینک هوشمند

این عینک بدون شیشه است. در واقع یکی از چشم‌های کاربر کاملا آزاد بوده و تصویر توسط یک منشور بر روی چشم دیگر تابش می‌شود. تصویر نهایی معادل یک نمایشگر ۲۵ اینچی است، مادامی که کاربر در فاصله ۲٫۵ متری آن قرار بگیرد.

یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی عینک وظیفه عکس‌برداری و فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰ پیکسل را دارد. این دوربین به همراه صفحه نمایش، صفحه کنترل لمسی، باتری و سایر اجزا در سمت راست کاربر قرار داشته و بقیه اجزای عینک در قاب آن قرار گرفته‌ است.

نحوه برقراری ارتباط کاربر با عینک

این دستگاه قابلیت ارتباط با اینترنت به صورت وای-فای را دارد. همچنین، با اتصال به تلفن‌های هوشمند، می‌توان از اینترنت ۳G و ۴G بر روی این عینک گوگل استفاده کرد.

امکان استفاده از فناوری بلوتوث نیز در این عینک فراهم است. اما هنوز در نسخه‌های اولیه این دستگاه از درگاه سیم‌کارت، به صورت مجزا استفاده نشده‌ است.

قیمت عینک هوشمند گوگل

انتقال صوت در این دستگاه نیز با استفاده از تکنولوژی هدایت استخوانی صورت می‌گیرد. یک المنت در داخل گوگل گلس، فریم عینک را به لرزه درمی‌آورد و این لرزش از طریق فریم به استخوان جمجمه کاربر منتقل می‌شود.

علت لزوم کاربرد این تکنولوژی این است که به کاربر امکان شنیدن صداهای محیطی را بدهد و خطر تصادف یا موارد مشابه بخاطر نشنیدن صداها، کاربر را تهدید نکند.

سیستم عامل این عینک اندروید است و حافظه داخلی آن، ۱۶ گیگابایت است که ۱۲ گیگابایت آن قابل استفاده است. همچنین، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، گاه‌شمار گوگل، گوگل مپس، فضای اجتماعی گوگل پلاس، جستجوگر گوگل، چت تصویری گوگل و سایر موارد قبل از ارائه این عینک مورد استفاده کاربران گوگل بوده‌اند.

کنترل این عینک از طریق فرمان صوتی، صفحه لمسی جانبی و دکمه‌ای که روی آن قرار داده شده است، انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های سفر بدون نیاز به اینترنت! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,عینک هوشمند گوگل,بررسی عینک گوگل,تکنولوزی هوشمند عینک گوگل ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به‌گفته برگزارکنندگان المپیک سال ۲۰۲۰ توکیو در ژاپن، تمامی مدال‌های مسابقات المپیک و پارالمپیک از مواد بازیافتی الکترونیکی خواهد بود.

مدال‌های المپیک ۲۰۲۰

اگر تیزر تبلیغاتی ژاپن را برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در توکیو دیده باشید، حتما متوجه شده‌اید که این کشور می‌خواهد از نمادهای فرهنگی عامه‌پسند استفاده کند. همچنین، توکیو قصد دارد از فرصت المپیک استفاده کند تا پیامی درباره‌ پایداری و حفاظت از محیط زیست ارائه دهد. در این مقاله از مجله دلتا اقدام منحصر‌به‌فرد ژاپن، برای آماده‌سازی مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ به شما معرفی می‌شود.

استفاده از بازیافت‌های الکترونیکی در المپیک ۲۰۲۰

این‌ طور که پیدا است، برنامه‌ریزان المپیک ۲۰۲۰ به فکر این هستند که تجهیزات الکترونیکی را بازیافت کنند تا مدال‌های طلا، نقره و برنز بازی‌های تابستانی بعدی را بسازند.

ایده‌ آن‌ها خیلی ساده است. برنامه‌ریزان به‌ جای اینکه از شرکت‌های معدن‌کاری بخواهند که فلزات ارزشمند و گرانبها را برای المپیک توکیو اهدا کنند، معتقدند که می‌توانند به اندازه‌ کافی، طلا، نقره و مس را از معدن شهری (بازیافت وسایل الکترونیکی) ژاپن تهیه کنند.

مدال‌های المپیک ۲۰۲۰

متاسفانه جمع‌آوری مقدار کافی از این مواد خام ممکن است مشکل باشد. با اینکه بازیافت وسایل الکترونیکی در ژاپن هر ساله بیش از میزان مورد نیاز جوایز المپیک تولید می‌شود. اما اکثر این مواد، برای ساخت لوازم الکترونیکی دیگر به کار می‌روند.

با اینکه این پروژه از سال ۲۰۱۷ میلادی و با جمع‌آوری وسایل از کار افتاده الکترونیکی که شامل گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های از کار افتاده است، آغاز شده. ولی کمیته برنامه‌ریزی المپیک، همچنان از شرکت‌ها می‌خواهد تا ایده‌هایی برای جمع‌آوری مقدار بیشتر لوازم الکترونیکی بازیافتی، مطرح کنند.

این کشور، بازیافت وسایل الکترونیکی را به عنوان روشی معرفی می‌کند که به شهروندان عادی اجازه می‌دهد در بازی‌ها نقش داشته باشند.

براساس اعلام برگزارکنندگان، وسایل الکترونیکی لازم، برای ساختن مدال‌های برنز بطور کامل جمع‌آوری شده و مواد لازم برای ساخت ۹۰ درصد مدال‌های طلا و ۸۵ درصد مدال‌های نقره نیز جمع شده است.

قرار است از مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو تا پایان تابستان امسال رونمایی شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های سفر بدون نیاز به اینترنت! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,مدال های المپیک 2020,مدال های المپیک از مواد بازیافتی,المپیک توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بررسی‌های مردم‌شناسان نشان می‌دهد، آدم‌خواری از دوران باستان تا به‌حال انگیزه‌های گوناگونی داشته‌ است که مهم‌ترین آن اعتقادات مذهبی است.

رسم آدم خواری

آیین خوردن انسان از طرف اکثریت جوامع نفرت‌انگیز محسوب می‌شود، اما این رسم هنوز زنده است. مناطقی در جهان وجود دارد که خوردن گوشت انسان ریشه در سنت آن‌ها دارد و بخشی از فرهنگ آن‌ها محسوب می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره برجسته‌ترین منطقه‌ای که در آن رسم آدم خواری انجام می‌شود، بیشتر بدانید.

رسم آدم خواری در قبیله فور (Fore) در جزیره پاپوآی گینه نو در اقیانوس آرام، به انتشار بیماری مرگبار مغزی «کورو» می‌انجامد و باعث همه‌گیری مصیبت‌باری در این جمعیت شده است. اما بر اساس یک بررسی جدید برخی از افراد این قبیله حامل ژنی هستند که ظاهرا از آنان در برابر بیماری کورو و سایر بیماری‌های پریونی مانند بیماری جنون گاوی محافظت می‌کند.

آیین خوردن انسان در گینه نو

بیماری کورو یک اختلال نورولوژیک ناشی از پریون‌های عفونت‌زا است که باعث می‌شود، پروتئین‌ها بطور غیرطبیعی پیچ‌ بخورند و ضایعاتی را در مغز تشکیل دهند. اما اخیرا پژوهشگران کشف کرده‌اند که برخی از افرادی که از همه‌گیری کورو جان به دربردند، حامل یک جهش ژنتیکی به نام V127 هستند.

خوردن مغز مردگان

شیوع بیماری کورو در اعضای این قبیله در اوایل قرن بیستم شروع شد. همه‌گیری این بیماری در میان مردمان فور در دهه ۱۹۵۰ به اوج خود رسید و هر سال ۲ درصد از افراد قبیله را می‌کشت. اگرچه با توقف رسم آدم خواری در میان مردمان فور، موارد بیماری کورو کاهش‌یافته است، اما این بررسی جدید بیانگر آن است که این بیماری به انتشار خود ادامه داده است.

بیماری مغزی کورو

 

به‌گفته دانشمندان، جمعیت این منطقه ممکن است با افراد مقاوم به کورو جایگزین شده باشد. اما نکته مهمی که باید یادآور شد، این است که انجام آدم‌خواری بطور مستقیم باعث ایجاد مقاومت به کورو نمی‌شود. بلکه این جهش احتمالاً پیش از همه‌گیری کورو در این جمعیت وجود داشته است. همچنین، به‌نظر می‌رسد این جهش ژنتیکی از تغییر شکل پروتئین‌های پریون جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ترسناک‌ترین مراسم تدفین در جهان! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا،دانستنی ها,رسم آدم خواری,آیین خوردن انسان در گینه نو,بیماری مغزی کورو ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پژوهشگران اروپایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید بتوان بیماری‌های قلبی را با بررسی عکس چهره بیماران تشخیص داد.

بیماری قلبی

محققان تلاش دارند تا بتوانند از طریق عکس سلفی وجود بیماری قلبی در افراد را تشخیص دهند. ارسال یک عکس سلفی برای پزشک می‌تواند یک راه ساده برای تشخیص بیماری قلبی در افراد مختلف باشد. انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) پژوهشی در این زمینه انجام داده است که می‌توان از طریق الگوریتم‌های به کار گرفته شده در یادگیری هوش مصنوعی و با ارزیابی عکس‌های سلفی شخص، بیماری عروق کرونر را در افراد شناسایی کرد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید بخوانید.

الگوریتم مورد نظر نیاز به توسعه بیشتر داشته و باید روی گروه‌های بزرگ‌تری مورد آزمایش قرار گیرد. اما پژوهشگران این پروژه می‌گویند این الگوریتم می‌تواند به عنوان یک ابزار برای تشخیص بیماری قلبی به کار رود. بدین ترتیب گروه‌های پرخطر بهتر می‌توانند مورد بررسی بالینی قرار گیرند.

بیماری قلبی

محقق ارشد این پروژه در توضیح آن می‌گوید، برای نخستین بار است که از هوش مصنوعی و ارزیابی چهره برای شناسایی بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی استفاده شده است. توسعه ابزار مبتنی بر یادگیری عمیق می‌تواند در جلوگیری از خطرهای مربوط به بیماری قلبی موثر باشد.

همچنین با استفاده از آن در مراکز درمانی تنها با ارسال عکس سلفی، می‌توان حتی از ملاقات حضوری نیز جلوگیری کرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و کشف بیماری‌های قلبی از طریق توسعه نوعی اپلیکیشن در جوامع پرخطر است تا کمتر به مراکز درمانی مراجعه شود.

در حال حاضر، برخی از نشانه‌هایی که در چهره دیده می‌شوند، می‌توانند با افزایش خطر بیماری قلبی در ارتباط باشند. اما برای انسان‌ها دشوار است که بیماری قلبی را با موفقیت از روی این نشانه‌ها پیش‌بینی کنند.

آزمایش روی بیماران

محققان در این پژوهش، ۵۷۹۶ بیمار از هشت بیمارستان متفاوت را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار دادند. این بیماران، مراحل تصویربرداری را پشت سر گذاشتند تا رگ‌های خونی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

پرستاران‌، تصاویری را با دوربین‌های دیجیتال از چهره بیماران گرفتند و همچنین با آن‌ها صحبت کردند تا داده‌هایی را در مورد موقعیت اجتماعی‌، سبک زندگی و سابقه پزشکی بیماران به دست آورند. رادیولوژیست‌ها نیز سطح بیماری قلبی را براساس تعداد رگ‌های خونی که تا ۵۰ درصد یا بیشتر باریک شده‌اند، ارزیابی کردند. این اطلاعات برای ابداع، آموزش و اعتبارسنجی الگوریتم یادگیری عمیق مورد استفاده قرار گرفتند.

پژوهشگران در مرحله بعد، الگوریتم را روی ۱۰۱۳ بیمار از ۹ بیمارستان متفاوت آزمایش کردند و آن‌ها را از آوریل تا جولای سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار دادند.

آزمایش‌ها نشان داد که عملکرد این الگوریتم در مقایسه با روش‌های کنونی پیش‌بینی بیماری قلبی، بهتر است. این الگوریتم توانست وجود بیماری قلبی را در ۸۰ درصد بیماران تشخیص دهد.

همچنین این الگوریتم، عملکرد متعادلی دارد و اطلاعات بالینی اضافی، به بهبود عملکرد آن کمک نمی‌کنند. در نتیجه می‌توان از آن به سادگی برای پیش‌بینی بیماری قلبی براساس تصاویر چهره استفاده کرد. گونه‌ها، پیشانی و بینی، اطلاعات بیشتری را نسبت به بقیه قسمت‌های چهره در اختیار الگوریتم می‌گذارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب دانشمندان به معکوس سازی روند پیری نزدیک شدند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تشخیص بیماری قلبی,عکس سلفی و بیماری قلبی,تشخیص بیماری قلبی از روی چهره ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خودتان را آماده کنید تا از عجیب و غریب ترین رستوران‌های دنیا برایتان بگوییم!

رستوران‌ های عجیب و غریب

بر خلاف رستوران‌های معمولی که در محیطی آرام و شیک به سرو غذا می‌پردازند، در این رستوران‌ها خون آشام‌ها و حتی میمون‌ها وظیفه پذیرایی از شما را بر عهده دارند. عجیب نیست؟! در این مطلب از مجله دلتا یکسری از رستوران‌ های عجیب و غریب را معرفی خواهیم کرد.

رستوران کایابوکیا تاورن (Kayabukiya Tavern)

در این رستوران واقع در توکیو، دو میمون با نام‌های ماکاکو و یات‌چان از شما پذیرایی می‌کنند. هر دوی این میمون‌ها کارمندان حرفه‌ای هستند. همینطور دستمزد خود را به صورت دانه‌های سویا دریافت می‌کنند. صرف غذا در چنین محیط عجیبی تجربه‌ای به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

رستوران‌ های عجیب و غریب

رستوران یک وعده شام در آسمان (Dinner in the Sky)

این رستوران هوایی در کشور بلژیک قرار گرفته است. البته این رستوران در ۴۵ کشور دیگر دنیا نیز شعبه‌هایی دارد. وعده‌های غذایی بر روی یک میز با جرثقیل به آسمان می‌روند و چیده می‌شوند. این رستوران تجربه‌ای خاص و در عین حال ترسناک را برای مشتریانش ایجاد می‌کند.

رستوران‌ های عجیب و غریب

رستوران فورتزا مدیکا (Fortezza Medicea)

رستوران فورتزا مدیکا، در نزدیکی برج پیزا در ایتالیا قرار دارد. این مجموعه در حقیقت یک قلعه نظامی ۵۰۰ ساله است. این رستوران امروزه به عنوان یک زندان امنیتی بزرگ و یک رستوران مجلل فعالیت می‌کند. به‌منظور صرف شام در این رستوران، مردم از ماه‌ها قبل میز خود را رزرو می‌کنند. در نهایت با تدابیر شدید امنیتی پلیس ایتالیا پای در این رستوران می‌گذارند. میهمانان در این رستوران، توسط دزدها، قاتلان و تبهکاران حرفه‌ای پذیرایی می‌شوند.

رستوران فورتزا مدیکا (Fortezza Medicea)

رستوران یک شام موقت (The Pop-Up Diner)

شهر فرارا در ایتالیا، به تازگی نوع جدیدی از رستوران را به دنیا معرفی کرده است. با مبلغ بسیار کمی می‌توانید یک شام برای دو نفر در یک رستوران شیک خریداری کنید. امکان دارد، این رستوران در طول یک روز به محل دیگری منتقل شود. رستوران‌های موقت شهر فرارا، کیفیت غذای بسیار مناسبی دارند. اگر از قبل ندانید که به صورت موقت دایر شده‌اند، نمی‌توانید آن ها را تشخیص دهید.

رستوران‌ های عجیب و غریب

رستوران ربات‌ها (Robot Restaurant )

رستوران ربات‌ها، یکی دیگر از عجیب و غریب‌ترین رستوران‌های دنیا در کشور ژاپن است.

اگر به دنبال مکانی هستید که به غیر از صرف غذا چیزهای جدیدی هم تجربه کنید، پیشنهاد ما رستوران ربات‌ها است. در این رستوران ربات‌های خانم برای شما در محیطی پر زرق و برق به اجرای نمایش می‌پردازند.

رستوران‌ های عجیب و غریب

رستوران درختی تایلند (The Dining Pod Koh Kood)

این رستوران در بالای یک درخت ساخته شده است. رسیدن به آن کمی زحمت دارد. در این رستوران می‌توان از تماشای دریا و جنگل لذت برد و بهترین غذاهای تایلندی را امتحان کرد.

رستوران‌ های عجیب و غریب

رستوران تاریک لندن (Dans Le Noire)

در رستوران Dans Le Noire باید در تاریکی مطلق غذا بخورید. در این دنیای تاریک، تا زمانی که غذایتان تمام نشده نمی‌دانید چه می‌خورید. گفته می‌شود که این کار باعث تقویت چشایی، لامسه، بویایی و شنوایی می‌شود. همچنین، گارسون‌های این رستوران به طور کامل نابینا هستند. رستوران تاریک لندن یکی از پربازدید‌ترین رستوران‌ های عجیب و غریب دنیا به‌شمار می‌رود.

رستوران های غیر عادی جهان

پیشنهاد مطالعه: مطلب لوکس‌ترین زندان‌های جهان که از دیدن آن‌ها حیرت می‌کنید! در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,رستوران های عجیب و غریب,عجیب ترین رستوران های دنیا ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنند تشییع جنازه و یا سوزاندن مرده‌ها تنها مراسم مربوط به مرگ هستند، پس لطفا قبل از خواندن متن زیر خودتان را برای تغییر دادن باورهایتان آماده کنید.

مراسم تدفین در تبت

مردم سراسر دنیا، رسوم عجیبی در تدفین مرده‌ها دارند، که هر کدام از باورهای مذهبی و تاریخ آن‌ها ریشه می‌گیرد. تبت نیز از آن دسته کشورهایی است که ساکنان آن از آداب و رسوم شگفت‌انگیزی پیروی می‌کنند و یکی از این آداب و رسوم عجیب متعلق به خاک‌سپاری مردگان آن‌ها است. با مجله دلتا همراه باشید تا شما را با مراسم تدفین در تبت آشنا کنیم.

تدفین در آسمان

راهبان این کشور طبق رسوم، نه تنها جسد عزیزان خود را در خاک دفن نمی‌کنند بلکه جنازه‌ها را جلوی کرکس‌ها انداخته تا گوشت آن‌ها را بخورند. در این مراسم تدفین در تبت پس از وداع با جسد در سومین روز مرگ شخص، جسد توسط یک راهب تکه تکه می‌شود و در بلندی‌های کوه‌ها قرار داده شده تا توسط پرندگان بخصوص کرکس‌ها خورده شوند. عقیده بوداییان تبت این است که، از این طریق جسم مرد‌ه‌ها به آسمان سپرده خواهد شد.

آن‌ها برای این کار؛ کرکس‌ها، لاشخورها و پرندگان مردار خوار را انتخاب کرده‌اند. هنگام این مراسم، جنازه را روی یک تخته سنگ مخصوص تکه تکه می‌کنند. سپس گوشت آن را به کرکس‌ها می‌دهند که از نظر آن‌ها تجسمی از فرشتگان استگاهی هم جسد را رها می‌کنند تا لاشخورها خودشان آن را تمیز کنندسپس استخوان‌هایش را جمع می‌کنند و با خودشان به پایین کوه می‌آورند و بعد از آن، جمجمه‌ها را در بخشی از یک دیوار سراسری و بزرگ قرار می‌دهند تا برای همیشه ماندگار شوند. گفته می‌شود از این طریق جسم مرده‌ها به آسمان سپرده خواهد شد. این رسم، نخستین بار در قرن دوازده انجام گرفت و هنوز هم ادامه دارد.

مراسم تدفین در تبت

خیلی‌ها دلیل این مساله را سرزمین‌های پوشیده از برف و یخ، فلات تبت می‌دانند. یعنی زمانی که به هیچ طریقی نمی‌شود جسد را سوزاند و از بین برد، باید رهایش کرد تا خورده شود. پس چه بهتر که برای خورده شدن در یک مکان بلند نزدیک آسمان قرار بگیرد تا روح هم به دنبالش راه آسمان را در پیش بگیرد.

مراسم تدفین در تبت

دیگر مراسم تدفین در تبت

دربخش‌های دیگری از تبت، شیوه‌های دیگر کفن و دفن نیز رایج است. بطور مثال، به آب سپردن جسد نشانه رتبه پایین فرد از نظر اجتماعی تلقی می‌شود. همچنین در مناطق محدودی در جنوب و جنوب شرقی تبت، مردم مرده‌های خود را در تابوت‌های چوبی می‌گذارند و سپس تابوت‌های چوبی را در غارهای مرتفع یا در بالای درختان آویزان می‌کنند.

بیشتر بوداییان فکر می‌کنند، جسد چیزی بیشتر از یک کشتی خالی نیست. یک کشتی که دیگر کسی نمی‌تواند سوارش شود. بنابراین باید به طبیعت، یعنی همان جایی که از آن آمده است برگردد. به همین دلیل در گذشته، خیلی‌ از مردم مرده‌های خود را به آسمان می‌سپردند. برای آن‌ها این کار نشانه بی‌پایان بودن زندگی و پوچی مرگ بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب امپراطوری زنان کجاست؟ را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,مراسم تدفین در تبت,مراسم وحشتناک تدفین در آسمان تبت,مثله کردن جسد ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بسیاری از قبائل آفریقایی هنوز هم سنت‌ها و سبک زندگی قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و از دنیای مدرن دوری می‌کنند.

قبیله داساناچ

در قاره شگفت‌انگیز آفریقا هنوز هم قبائلی وجود دارند که به دور از هیاهوی دنیای مدرن اطرافشان، سنت‌های قدیمی و عجیب خود را انجام می‌دهند که از نظر انسان امروزی بسیار بدوی و غیرقابل باور خواهد بود. با مجله دلتا همراه باشید تا شما را با قبیله داساناچ یکی از قبایل عجیب آفریقایی آشنا کنیم.

قبیله داساناچ (Daasanach) یک قبیله تقریبا بیابان نشین با حدود ۵۰.۰۰۰ نفر جمعیت است که در دره اومو (Omo Valley) در جنوب کشور اتیوپی زندگی می‌کنند. در گذشته این قبیله در طول سال و در شروع فصل‌های مختلف همراه با احشام خود در جستجوی آب و مرتع از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کردند. اما در ۵۰ سال گذشته این قبیله دسترسی خود به اکثر مراتع را از دست داده و به کشاورزی روی آورده است.

قبیله داساناچ

زباله بعنوان زیورآلات

یک فرهنگ عجیب در میان مردمان قبیله داساناچ، این است که آن‌ها از هر وسیله‌ای برای تزئین سرپوش خود استفاده می‌کنند. از درب بطری‌های نوشابه گرفته تا ساعت مچی، گیره سر و حتی قطعات پلاستیکی و فلزی دور انداخته شده.

افراد این قبیله، ماه‌ها به جمع‌آوری درب بطری‌های نوشابه و تلاش برای خرید ساعت‌های شکسته می‌پردازند و در نهایت زنان قبیله، آن‌ها را مانند زیورآلات و گیس مصنوعی از سر خود آویزان می‌کنند. البته همه مردان و زنان و حتی کودکان نیز از این نوع سرپوش‌های عجیب و غریب بر سر دارند.

قبیله داساناچ

در این قبیله دختران و کودکان خاص ترین نوع سرپوش را دارند و زنان سالمند سرپوش‌هایی سنگین بر سر می‌کنند. مردها تنها اجازه دارند تا زمان ازدواج در سرپوش خود از درب بطری‌های نوشابه (پلاستیکی یا فلزی) استفاده کنند و بعد از ازدواج سرپوش‌هایی ساخته شده از خاک رس که با شکلک‌های رنگارنگ و خنده‌دار تزئین شده به سر می‌گذارند و صورت خود را با یک پر پرنده تزئین می‌کنند.

قبیله داساناچ

همچنین مردان جوان به پوشیدن گردنبند و گوشواره علاقه فراوانی دارند و دختران همیشه بدن‌های عضلانی‌تری دارند زیرا سخت‌ترین کار روزمره که همان آوردن آب از رودخانه است را دختران انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد که افراد قبیله هیچ گاه این سرپوش‌ها را از سر خود بر نمی‌دارند و برای این که در هنگام خوابیدن سرپوش‌هایشان خراب نشود از یک بالش گردنی دست ساز که از چوب ساخته شده است استفاده می‌کنند.

زیورآلات زباله ای

ساختن این سرپوش‌ها هفته‌ها به طول خواهد انجامید. بنابراین هیچ وقت نمی‌گذارند به خاطر یک اتفاق ساده سرپوش باارزششان خراب شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب اعمال مذهبی که تصور آن‌‌ها هم شما را شوکه می‌کند! را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,قبیله داساناچ آفریقا,بازیافت زباله مدرن,زیورالات زباله ای ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زندان یا هتل؟ سوالی که ذهن شما را به‌محض دیدن عکس‌های این زندان‌ها درگیر می‌کند.

زندان لوکس

تغییر و توسعه پیدا کردن زندان‌ها در قرن کنونی امری کاملا طبیعی‌ است. اما چیزی که در این میان باعث تعجب و شگفتی می‌شود، زندان‌هایی هستند که رنگ و بویی از زندان ندارند و برخی از مجرمین شاید زندگی راحت‌تری را هم در این  زندان‌های مجلل به دست بیاورند. در این بخش از مجله دلتا ۴ زندان لوکس دنیا به شما معرفی خواهد شد.

زندان ریتز کارلتون (ریاض)

هتل لوکس و پنج ستاره‌ای در شهر ریاض وجود دارد که مدتی است به زندان تبدیل شده و همین موضوع توجه جهانیان را به آن معطوف کرده است.

این هتل در سال ۲۰۱۷ مکانی برای به انجام رساندن برنامه‌های ضدفساد بود. ماجرا از این قرار است که در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷ بن ‌سلمان ولیعهد عربستان ۴۰۰ تن از شاهزادگان و ثروتمندان معروف سعودی را دستگیر و آن‌ها را در این هتل حصر کرد.

این هتل رویایی ۵۲ هکتار مساحت دارد و از سال گذشته تاکنون این اقامتگاه لقب زندان لوکس ریاض را از آن خود کرده است.

زندان لوکس

زندان لئوبن (اتریش)

نمای بیرونی این زندان آنقدر شیک است که اگر بی‌خبر از کنار آن عبور کنید، لئوبن را با یک دانشگاه بزرگ اشتباه می‌گیرید. در زندان ۵ ستاره لئوبن، زندانی‌ها هر ساعتی از صبح که تمایل داشته باشند از خواب بیدار می‌شوند، در اتاق شخصی خود قدم می‌زنند و از یخچال شخصی خود آب میوه میل می‌کنند، ظهر را با آفتاب گرفتن یا بازی‌های ویدئویی سپری می‌کنند و در صورت تمایل، عصر را نیز در باشگاه بدنسازی یا کتابخانه عمومی لئوبن سپری می‌کنند.

متاسفانه این زندان ظرفیتی کمتر از ۳۰۰ نفر را دربرمی‌گیرد و مختص زندانیانی خواهد بود که جرائم خشونت‌آمیزی مرتکب نشده‌اند.

زندان لوکس

زندان سلنتونا (سوئد)

داخل این زندان تفاوت زیادی با خارج آن ندارد و زندانیان دوران حبس خود را در اتاقی شبیه به یک دستگاه آپارتمان لوکس سپری می‌کنند. البته احتمال می‌رود زندان Sollentuna همانند ده‌ها زندان دیگر که در سوئد تغییر کاربری داده‌اند (به دلیل کمبود زندانی‌ها)، سرانجام به یک هتل تغییر ماهیت دهد.

زندان لوکس

زندان هالدن (نروژ)

علاوه بر نبود لباس فرم و هرگونه سخت‌گیری در زندان هالدن، زندانیان امکان آفتاب گرفتن، سونا رفتن، استفاده از یک کتابخانه بزرگ، صخره‌نوردی و ضبط آهنگ‌های شخصی خود را در استودیو مجهز این زندان خواهند داشت.

همچنین امکانات متعددی در زندان هالدن وجود دارد که شانس یادگیری مهارت‌های کاربردی مانند نجّاری و تعمیرات را به زندانیان خواهد داد.

در زندان هالدن هر مجرم یک اتاق مشخص بزرگ خواهد داشت که همانند یک سوئیت مجهز است و در خارج از اتاق هم پیست‌های دومیدانی، تنیس و صخره نوردی از حداقل امکانات آن است.

لاکچری ترین زندان های دنیا

اونومیچی (ژاپن)

احترام به افراد مو سفید و سالخورده از واجبات فرهنگ ژاپن است که از آداب غذا خوردن تا حتی زندان‌های آن دیده می‌شود. اونومیچی نام زندانی ویژه برای سالمندان است که تنها افراد ۷۰ سال به بالا به آن فرستاده می‌شوند.

مجرمین زندان اونومیچی که معمولا خلاف سنگینی ‌هم مرتکب نشده‌اند، بیشتر از یک نگهبان به یک نگهدار نیاز دارند. زیرا در این زندان مامورین، رژیم غذایی و دستورات پزشکی لازم برای مجرمین را با دقت پیاده‌سازی می‌کنند و هر کدام از زندانیان را در سلولی نسبتا بزرگ که دارای میز، دوش، سرویس‌بهداشتی، تلویزیون و سایر امکاناتی که به صورت شخصی ارائه می‌شود نگاه می دارند.

لاکچری ترین زندان های دنیا

پیشنهاد مطالعه: مطلب هتل‌های عجیب دنیا را بشناسید! را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,زندان های لوکس جهان,لوکس ترین زندان های جهان,زندان های لاکچری,مجلل ترین زندان ها ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با توجه به این که ممکن است طی سفر خارجی به اینترنت دیتا دسترسی نداشته باشید، اپلیکیشن‌های آفلاین سفر می‌توانند بهترین همراه شما در سفر باشند.

اپلیکیشن‌ های کاربردی سفر

این روزها همه ما یک گوشی هوشمند در جیب خود داریم و برای انجام بسیاری از امور روزمره از آن کمک می‌گیریم. در سفر نیز استفاده از برنامه‌های موبایلی، می‌تواند کمک زیادی به ما بکند و با خیال راحت ما را از مشکلات بسیاری نجات دهد. با مجله دلتا همراه باشید تا اپلیکیشن‌ های کاربردی سفر که به‌صورت آفلاین قابل استفاده هستند را به شما معرفی کنیم.

نقشه گوگل (Google Maps)

در نسخه‌های جدید اپلیکیشن گوگل، می‌توانید هر منطقه‌ای که مایل هستید را از قبل دانلود کنید و سپس بدون نیاز به اینترنت و به‌صورت آفلاین از آن‌ها استفاده کنید.
البته قطعا دیگر به اطلاعات ترافیکی دسترسی نخواهید داشت. اما نقشه کامل و مسیریابی را در اختیار دارید. در صورتی که نقشه شهر یا منطقه‌ای را از قبل ذخیره (sync) کنید حتی زمانی که تلفن همراهتان را در حالت پرواز قرار دهید، بازهم مسیر رانندگی را به شما خواهد داد.

البته در نسخه آفلاین مسیر دوچرخه سواری، وسایل نقلیه عمومی یا پیاده روی نشان داده نخواهند شد و شما باید از موقعیت خودتان در نقشه، مسیر یابی را انجام دهید.

اپلیکیشن‌ های کاربردی سفر

هیر وی گو (Here WeGo)

هیر وی گو محصولی از شرکت Nokia است و برخلاف اپلیکیشن گوگل این برنامه بدون نیاز به اینترنت مسیریابی پیاده، سوار دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مسیریابی Here WeGo شما را به صورت صوتی هم راهنمایی می کند و هنگام رانندگی نیاز به کار با گوشی نخواهید داشت. متاسفانه اطلاعات آن درباره ایران ناقص است اما در سفر به بسیاری از کشورها، می‌توانید روی آن حساب کنید.

اپلیکیشن‌ های کاربردی سفر

ایکس کارنسی (XE Currency)

تبدیل کردن واحدهای پولی، بخصوص اگر با اعداد رابطه خوبی نداشته باشید می‌تواند برایتان دردسر ساز شود. در سفر و هنگام کار کردن با واحدهای پولی مختلف یا هنگام تبدیل پولتان در صرافی‌های سایر کشورها ممکن است کمی گیج شوید. ایکس کارنسی یکی از بهترین برنامه‌ها برای تبدیل واحدهای پولی سریع و آسان است.

قبل از این که راهی سفر شوید و هنگام دسترسی به اینترنت، واحد پولی کشور مورد نظرتان را به برنامه اضافه کنید. این کار تنها چند ثانیه طول می‌کشد و سپس می‌توانید هر کجا که باشید بدون نیاز به اینترنت این واحدهای پولی را به یکدیگر تبدیل کنید.

اپلیکیشن‌ های کاربردی سفر

تریپوسو (Triposo)

این برنامه، از آن دسته اپلیکیشن‌ های کاربردی سفر است که اطلاعات سایت‌هایی مانند ویکی پدیا، ویکیتراول و دیگر جاها را به آسانی در تلفن همراه خود خواهید داشت.

قبل از این که راهی سفر شوید، اطلاعات مقصد یا مقاصد خود را روی گوشی ذخیره کنید. این ذخیره سازی ممکن است حجم زیادی از تلفن همراهتان را اشغال کند اما دیگر خیالتان از بابت پیدا کردن رستوران‌ها، نقشه‌ها و مسیریابی‌های اولیه راحت است.

علاوه بر این، اطلاعاتی را در مورد مقاصد محبوب سراسر جهان، اصطلاحات رایج در آنان، تبدیل ارز و … به‌صورت رایگان در اختیارتان می‌گذارد و البته می‌توانید از تمام امکانات بصورت آفلاین استفاده کنید.

اپلیکیشن راهنمای سفر

برنامه رسمی هلال احمر

اتفاقات ناگوار آخرین چیزی است که برای سفر رفتن به فکرمان می‌رسد و معمولا آمادگی مواجه شدن با آن را نداریم. اپلیکیشن کمک‌های اولیه هلال احمر که دارای نسخه اندروید و IOS است می‌تواند در زمان بروز مشکلات بزرگ مانند خونریزی، شکستگی، ایست قلبی، زلزله و … به شما کمک کند.

اپلیکیشن راهنمای سفر

پیشنهاد مطالعه: مطلب با ناسا قصد دارد سگ رباتیک به مریخ بفرستد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,اپلیکیشن های سفر,راهنمای افلاین سفر,اپلیکیشن گردشگری آفلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در به‌روز‌‌رسانی جدید گوگل، کاربران می‌توانند آهنگی را با صدای بلند زمزمه کنند و گوگل آن آهنگ را برای کاربر پیدا می‌کند.

قابلیت جدید گوگل

حتما برای شما هم پیش آمده است که یک آهنگ یا موسیقی مدام در ذهن شما تکرار می‌شود، ولی دقیقا نمی‌دانید که کدام آهنگ است و یا اسم آن را نمی‌دانید. خوشبختانه گوگل قابلیتی را در اختیار کاربران خود قرار داده است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند آهنگی را با صدای بلند زمزمه کنند و گوگل آن آهنگ را برای کاربر پیدا می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این قابلیت جدید گوگل بیشتر بدانید.

قابلیت جدید گوگل که برای جستجوی آهنگ با زمزمه کردن است، به Hum معروف است و روی اپلیکیشن موبایل گوگل در اختیار کاربران قرار گرفته است.

با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند با زمزمه کردن آهنگ و یا سوت زدن بر اساس ریتم آن، آهنگ مورد نظر خود را جستجو کنند. البته نتایج جستجو همیشه همان چیزی نیست که کاربر به دنبال آن می‌گردد، اما به هر‌حال کمک کننده است بخصوص زمانی که یک آهنگ مدام در سر شما تکرار می‌شود.

قابلیت جدید گوگل

مراحل استفاده از این قابلیت گوگل

برای استفاده از قابلیت جستجوی Hum گوگل، ابتدا اپلیکیشن موبایل گوگل را روی گوشی خود که یا اندروید است یا آیفون باز کنید. سپس روی آیکون میکروفون در نوار جستجو کلیک کنید. در دستگاه‌های اندرویدی می‌توانید روی آیکون میکروفون که در ویجت جستجوی گوگل در صفحه Home قرار دارد کلیک کنید.

قابلیت جدید گوگل

جستجو کردن آهنگ در گوگل وقتی که صفحه مربوط به گوش دادن یا Listening باز شد، یک دکمه برای جستجوی آهنگ با عنوان Search a Song نمایش داده می‌شود. روی این دکمه کلیک کنید.

قابلیت جدید گوگل

جستجو کردن آهنگ در گوگل بعد از کلیک روی این دکمه با زمزمه یا سوت ریتم آهنگ مورد نظر خود را اجرا کنید. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید حتی موزیک‌های واقعی را که در حال پخش شدن هستند را نیز جستجو کنید.

قابلیت جدید گوگل

جستجو کردن آهنگ در گوگل در صورتی که گوگل بتواند موزیک مشابه با آنچه شما زمزمه کرده‌اید را پیدا کند، نتایج پیدا شده برای شما نمایش داده می‌شوند. برای دسترسی به نتایج بیشتر روی گزینه Tap More کلیک کنید.

ستجو آهنگ در گوگل

جستجو کردن آهنگ در گوگل در صورتی که گوگل نتواند آهنگ مورد نظر شما را پیدا کند، روی صفحه نمایش، پیغامی با عنوان Unable To Find Match نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید روی گزینه Try Again کلیک کنید تا دوباره جستجو انجام شود.

ستجو آهنگ در گوگل

در جستجو کردن آهنگ در گوگل معمولا این قابلیت در پیدا کردن موزیک‌ها و آهنگ‌های معروف با دقت بالایی عمل می‌کند. از طرفی آهنگ‌هایی که زمزمه کردن آن‌ها مشکل است، تشخیص آن‌ها سخت خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ناسا قصد دارد سگ رباتیک به مریخ بفرستد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,جستجوی آهنگ در گوگل به قابلیت جدید,زمزمه کنید از گوگل آهنگ بگیرید ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تقریبا در تمام نقاط جهان، در طول تاریخ نظام‌های مرد سالار، برتری اجتماعی داشته‌اند اما قبیله‌هایی هم وجود دارند که زن موقعیت و مقام خاصی در آن دارد.

قبیله مادر سالار

در نقاط محدودی در جهان معاصر، می‌توان نظام‌های مادر سالاری را مشاهده کرد. یکی از این مکان‌ها قبیله‌ای درکشور پهناور چین است که نظام کمونیستی نتوانست تنوع فرهنگی این مردم را بر طبق اهداف کمونیستی، یکسان ساز کند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این قبیله مادر سالار بیشتر بدانید.

در قبیله‌ای به‌نام موسو، مادربزرگ خانواده در واقع رهبر خانواده است و نام‌های خانوادگی و هویت اجتماعی فرد از طریق مادر و اجداد او معنی میابد. این قبیله در دامنه‌های هیمالیا وجود دارد و توسط زنان اداره می‌شود و مردان آن به کلی به حاشیه رانده شده اند. در این قبیله بسیاری از کارها مهم توسط زنان انجام می‌شود اما شکار و ماهیگیری همچنان بر عهده مردان است.

قبیله مادر سالار

چند همسری

ازدواج گذری در این جامعه یکی از صورت‌های اصلی ازدواج است به این ترتیب که زن می‌تواند همسران بسیاری داشته باشد. در این قبیله مرد‌ها باید در خانه زن باشند ولی تا قبل از غروب آفتاب هر مرد باید به خانه مادرش بازگردد، اگر از این ازدواج فرزندی پدید آمد بزرگ کردن آن به عهده خانواده مادری است.

از آنجا که قبیله موسو جامعه‌ای مادرسالار است، اموال از مادر به ارث می‌رسد و مشکلی در تقسیم ارث ایجاد نمی‌شود. اغلب زن‌ها نیز پدر فرزند خود را می‌شناسند و او را به فرزندشان معرفی می‌کنند.

با این حال تنبیه اجتماعی خاصی نیز برای چنین زنان و چنین فرزندانی وجود ندارد و بچه‌هایی که پدرشان را نمی‌شناسند آن را پنهان نمی‌کنند. بچه‌ها هرچند با پدرشان زندگی نمی‌کنند اما در جشن سال نو برای ادای احترام به خانه پدرشان می‌روند و پدر در زندگی آن‌ها نقش مهمی دارد.

قبیله مادر سالار

اگرچه زنان در قبیله موسو قدرت را در دست دارند، اما این بدان معنی نیست که زندگی بسیار راحتی را پشت سر می‌گذارند. چراکه مجبورند کارهای زیادی ازقبیل آشپزی، شست و شوی و تمیز کردن و همچنین بافندگی و … را انجام دهند. مردان نیز به چرای گوسفندان، ماهیگیری و ذبح حیوانات مشغول‌اند و در برخی مسائل زنان با آنان مشورت می‌کنند.

گردشگران بسیاری برای دیدن این قبیله مادر سالار وارد آن می‌شوند. به‌خصوص برای دیدن مراسم رقص آتش که در خلال آن زنان، شوهران خود را انتخاب می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب معیار‌های زیبایی که شما را شوکه خواهند کرد! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,قبیله مادرسالار,زنان چند شوهری,قبیله های زن سالار ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جهان پر از جانوران خطرناکی است که با یک حرکت کوچک و ساده می‌توانند به زندگی یک انسان پایان دهند.

مرگبار‌ ترین موجودات

جدای از انسان‌ها، موجودات حیرت انگیز دیگری نیز روی این کره خاکی زندگی می‌کنند. گونه‌های جانوری مختلف ویژگی‌ها و رفتار‌های متفاوتی نیز دارند که آن‌ها را منحصربفرد ساخته‌اند. بعضی از این جانوران خطرناک آنچنان کوچک هستند که می‌توانند به بدن شما بچسبند بدون این که حتی متوجه آن‌ها شوید. با مجله دلتا همراه باشید تا با  مرگبار‌ ترین موجودات کره زمین آشنا شوید.

کوسه چین دار

اگرچه کوسه چین دار بیشتر به مار ماهی شبیه است تا کوسه، اما نترسی و خشونت آن‌ها بیشتر به کوسه‌ها نزدیک است. کوسه چین دار از دندان‌های نیزه مانند خود برای گرفتن شکار و جلوگیری از فرار آن استفاده می‌کنند. این کوسه‌ها در عمق دریا‌ها زندگی کرده و این می‌تواند مایه آرامش خاطر بسیاری از انسان‌ها باشد.

مرگبار‌ ترین موجودات

ماهی سنگی

کدام جانور دریایی عنوان سمی‌ترین ماهی را در اختیار دارد؟ ماهی سنگی. این ماهی با صبر زیاد در کف اقیانوس منتظر شکار خود می‌ماند و در صورتی که مورد حمله قرار گیرد یا آرامشش به هم زده شود، سمی بسیار خطرناک از غدد او تراوش می‌شود که سیستم عصبی را از کار می‌اندازد.

تیغ این ماهی می‌تواند براحتی یک پای شما را از بین ببرد یا حتی باعث مرگ شما شود. همچنین آن‌ها می‌توانند از کف اقیانوس جدا شده، وترسناک‌تر این که تا ۲۴ ساعت نیز می‌توانند بیرون از آب زنده بمانند.

مرگبار‌ ترین موجودات

شترمرغ کاسوواری

شترمرغ کاسوواری (Cassowary) در واقع مرگبارترین پرنده روی زمین است که چنگال‌هایی بسیار ترسناک و قدرتمند داشته که می‌تواند با آن‌ها شکم انسان را پاره کند. دیده شده که کاسوواری انسان را به زمین کوبیده و با یک ضربه چنگال خود گلوی او را بریده است.

مرگبار‌ ترین موجودات

سیل کلاهخوددار

سیل کلاهخوددار ظاهری متفاوت با سیل‌های بی‌آزار و دوست داشتنی دارد که همه ما می‌شناسیم. این نوع سیل به لطف کیسه باد‌شونده‌ای که روی سر خود در گونه‌های نر دارد شناخته می‌شود. سیل کلاهخوددار ضد اجتماعی بوده و به شدت از قلمرو خود محافظت می‌کند. این موجودات مرگبار‌ در مقابل انسان بسیار تهاجمی و خشن بوده‌اند و با سر متورم خود به انسان حمله خواهند کرد. این پستاندار دریایی معمولا در کانادا، گرینلند و ایسلند زندگی می‌کند.

مرگبار‌ ترین موجودات

شب پره پشمالو جنوبی

این حشره کرکدار ظاهر بسیار زیبایی دارد. شب پره پشمالو تخم‌هایی می‌گذارد که در نهایت به لاروهایی خطرناک با ظاهری پشمالو تبدیل می‌شوند. این لاروها چنان نیش‌های قدرتمندی دارند که درد شدیدی را در بدن قربانی ایجاد می‌کنند.

مرگبار‌ ترین موجودات

لانومیا یا هزارپای قاتل

پیدا کردن این موجودات مرگبار‌ بسیار دشوار است زیرا به خوبی خود را با رنگ و الگوهای محیط اطرافش هماهنگ کرده و استتار می‌نماید. اما اخیرا به خاطر سم بسیار کشنده‌ای که دارند مشهور شده‌اند که در ۲۰ سال اخیر صدها مورد مرگ را در پی داشته است. سم موجود در بدن این حشره از طریق شاخک‌ها و پرزهای ریز و نوک تیزی که روی بدن آن قرار گرفته به بدن قربانی وارد می‌شود.

خطرناک ترین جانوران زمین

ناوچه پرتغالی

این جانور یکی از مرگبار‌ ترین موجودات کره زمین است که هیچ وقت دوست نخواهید داشت با آن روبرو شوید. در گذشته ناوچه پرتغالی را از انواع شقایق دریایی می‌دانستند. اما اکنون مشخص شده که از هیدروزوا‌ها یا همان مرجانیان است که زهر بسیار مرگباری نیز دارد. در اثر گزش ناوچه پرتغالی یک تورم قرمز رنگ روی پوست ایجاد می‌شود و زهر به سیستم لنفاوی می‌رسد.

خطرناک ترین جانوران زمین

پیشنهاد مطالعه: مطلب دریاچه ارومیه باز‌ هم قرمز شد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,مرگبارترین موجودات,خطرناک ترین موجودات,حیوانات کشنده زمین ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود یک قدم دیگر به معکوس کردن روند پیری در انسان نزدیک شدند.

معکوس سازی روند پیری

از گذشته‌های دور یکی از آرزوهای دیرینه بشر یافتن راز جاودانگی و متوقف کردن روند پیری بوده است. دانشمندان در آخرین تحقیقات خود موفق شدند با افزایش طول تلومرها، روند پیر شدن سلول‌ها را تا حدی معکوس کنند. با مجله دلتا همراه باشید. تا درباره معکوس سازی روند پیری بیشتر بدانید.

روند افزایش سن و پیری یک پدیده چند وجهی و پیچیده است و دانشمندان را برای قرن‌ها گیج کرده است و به این فکر فرو برده است که آیا دلایل یکسان زمینه پیری را فراهم می‌کند یا اینکه پیری در پی ترکیبی از چندین عامل متفاوت ایجاد می‌شود.

معکوس سازی روند پیری

اتاقک فشار اکسیژن

بر اساس یک آزمایش تازه، که در آن ۲۶ داوطلب شرکت کردند. شرکت کنندگان به مدت سه ماه، هر هفته پنج جلسه ۹۰ دقیقه‌ای در اتاقک فشار اکسیژن «هایپرباریک» (hyperbaric) قرار می‌گرفتند. انجام این کار باعث شد برخی از تلومرهای سلول‌های آنها تا ۲۰ درصد افزایش طول پیدا کند.

چنین افزایش طولی برای تلومر واقعا حیرت انگیز است و محققان تاکنون نتوانسته‌‌اند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند.

با این وجود به‌نظر می‌رسد که اکسیژن درمانی هایپرباریک می‌‌تواند بر افزایش طول تلومر‌ها تاثیرگذار باشد و راهی کاربردی در معکوس سازی روند پیری است.

نقش تلومر‌ها

در انتهای کروموزوم‌ها دنباله‌ای از جنس DNA وجود دارد که به آن تلومر می‌گویند. تلومر وظیفه محافظت از کد DNA موجود در ژنوم را به عهده داشته و در فرآیند پیر شدن نقش دارد.

معکوس سازی روند پیری

طول تلومر با هر بار تقسیم شدن سلول‌ها، کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. اگر فرآیند کوتاه‌تر شدن تلومر متوقف شود، می‌توان امید داشت که روند پیری متوقف خواهد شد. اکنون با افزایش طول تلومر، دانشمندان در تلاش هستند روند معکوس پیری را طی کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ترفندهای مبارزه با چین و چروک صورت را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,معکوس سازی روند پیری,جلوگیری از پیری انسان,پیری کنترل می شود ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پژوهشگران ایتالیایی در بررسی جدید خود دریافتند که چاقی می‌تواند میزان زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته را افزایش دهد.

تاثیر چاقی روی سرطان‌ ها

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که بیماران چاق مبتلا به نوع پیشرفته‌ای از سرطان پروستات، بیشتر از بیماران دارای کمی اضافه وزن یا وزن طبیعی زنده می‌مانند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره تاثیر چاقی روی سرطان‌ ها بیشتر بدانید.

پژوهشگران دانشگاه سن رافال ایتالیا در بررسی جدید خود، بیش از ۱۵۰۰ بیمار را طی سه سال مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش، میزان بقای بیماران چاق با شاخص توده بدنی بالای ۳۰، ۱۰ درصد بالاتر از بیماران لاغرتر بود.

اگرچه چاقی معمولا با افزایش خطر مرگ‌و‌میر ناشی از انواع سرطان و برخی از بیماری‌های مزمن همراه است، اما شواهدی در مورد برخی از سرطان‌ها وجود دارند که میزان بقای بیشتری را در بیماران دارای شاخص توده بدنی بالا نشان می‌دهند. این پدیده با عنوان پارادوکس چاقی (obesity paradox) شناخته می‌شود.

این گروه پژوهشی تصمیم گرفتند که به بررسی این موضوع بپردازند که آیا پارادوکس چاقی در مورد بیماران مبتلا به نوع پیشرفته‌ای از سرطان پروستات صدق می‌کند یا خیر.

آزمایش و پژوهش روی بیماران

میانگین سنی بیماران مورد بررسی این گروه پژوهشی، ۶۹ سال و میانگین شاخص توده بدنی آن‌ها ۲۸ بود. پژوهشگران دریافتند که شاخص توده بدنی، یک عامل محافظتی در میزان نجات یافتن بیماران مبتلا به سرطان به شمار می‌رود. حتی هنگامی که پژوهشگران، دوز بالاتری از شیمی‌درمانی را تنظیم می‌کردند، دریافتند که اثر محافظتی باقی مانده است. طی ۳۶ ماه، حدود ۳۰ درصد از بیماران چاق زنده ماندند، در حالی که این آمار در بیماران دارای کمی‌اضافه وزن یا وزن معمولی، ۲۰ درصد بود.

پژوهشگر این پروژه می‌گوید، ما با بررسی بیماران مبتلا به متاستاز سرطان پروستات دریافتیم که بیماران چاق، مدت بیشتری زنده می‌مانند. این بدان معناست که شاید بتوان از شاخص توده بدنی برای پیش‌بینی میزان زنده ماندن این بیماران استفاده کرد.

وی افزود: پارادوکس چاقی، در برخی دیگر از انواع سرطان دیده شده است که شاید به خاطر ارتباط میان بافت چربی و ژنوم‌های سرطان باشد. پژوهش‌های بیشتری باید در زمینه تاثیر چاقی روی سرطان‌‌ها صورت بگیرند. بیماران چاق در این گروه سنی، داروهایی برای درمان بیماری‌های دیگر مصرف می‌کنند و ما درک نمی‌کنیم که این داروها چگونه به یکدیگر متصل می‌شوند.

با وجود این، پزشک‌ها اضافه‌وزن را به افراد مبتلا به این بیماری یا سایر بیماری‌ها توصیه نمی‌کنند. چاقی، یک عامل خطر برای بسیاری از سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها است و هدف بیماران همیشه باید رسیدن به شاخص توده بدنی سالم باشد که بین ۱۸ تا ۲۴ است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خیال‌بافی، قسمتی از مغز شما را به خواب می‌برد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تاثیر چاقی بر سرطان,ارتباط چاقی و سرطان,سرطان پروستات ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محققان اتریشی اظهار کرده‌اند، میکروب‌های موجود در معده گاو می‌توانند پلاستیک را تخریب کنند.

تجزیه پلاستیک

همه می‌دانند، تجزیه پلاستیک کار بسیار سختی است. اما محققان اتریشی در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند که باکتری‌های شکمبه گاو (سیرابی) می‌توانند انواع خاصی از مواد موجود را هضم کنند که این می‌تواند یک روش پایدار برای کاهش بسترهای پلاستیکی باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این فرآیند بیشتر بدانید.

سرپرست منابع طبیعی و علوم کشاورزی دانشگاه وین می‌گوید: یک جامعه بزرگ میکروبی در شکمبه گاو زندگی می‌کند و مسئول هضم غذا در حیوانات است، بنابراین ما تصور کردیم که برخی از فعالیت‌های بیولوژیکی می‌تواند برای هیدرولیز پلی استر (نوعی واکنش شیمیایی که منجر به تجزیه می‌شود) استفاده شود. دانشمندان احتمال می‌دهند که چنین باکتری‌هایی مفید هستند، زیرا رژیم غذایی گاوها از قبل تاکنون حاوی پلی استرهای گیاهی بوده است.

به عبارت دیگر، این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند مواد مشابه را تجزیه کنند، بنابراین دانشمندان گمان می‌کنند که ممکن است آن‌ها بتوانند پلاستیک‌ها را نیز تجزیه کنند.

تجزیه پلاستیک

بررسی پلی استر‌ها

این محققان سه نوع پلی‌استر را به مدت سه روز در معرض مایع درون سیرابی گاو قرار دادند تا اثر آن بر این پلاستیک‌ها را بررسی کنند. این پلی‌استر‌ها عبارت بودند از پی‌ایی‌تی (PET- پلیمری مصنوعی که اغلب در بسته‌بندی غذا به کار می‌رود)، پی‌بی‌ای‌تی (PBAT- پلاستیکی زیست‌تجزیه‌پذیر که اغلب در ساک‌های پلاستیکی پوسیدنی به کار می‌رود) و پی‌ای‌اف (PEF- ماده‌ای مشتق از گیاهان یا سبزیجات) که به دو صورت پودری و ورقه‌ای آزمایش شدند.
نتیجه این آزمایش نشان داد، ریزجانداران درون معده گاو هر سه نوع این پلاستیک‌ها را تجزیه می‌کنند، اما بیشتر از همه، پی‌ای‌اف را تجزیه می‌کنند. شکل پودری پلاستیک‌ها نیز سریع‌تر از شکل ورقه‌ای تجزیه می‌شود.
 
این گروه محققان دی‌ان‌ای موجود در مایع سیرابی را نیز بررسی کردند تا مشخص کنند کدام میکروب‌ها عامل تجزیه پلاستیک هستند.
محققان با استفاده از این پژوهش می‌توانند باکتری عامل تجزیه مواد پلاستیکی را هم شناسایی کنند و دریابند آن‌ها چه آنزیم‌هایی تولید می‌کنند. سپس می‌توانند با مهندسی ژنتیک، در فرایند بازیافت از آن‌ها استفاده کنند.
این گروه تحقیق همچنین در پی شناسایی میکروب‌هایی‌ هستند که بتوانند پلاستیک‌های مقاوم‌تر مثل پلی‌اتیلن را تجزیه کنند و می‌کوشند تا دریابند آیا احتمال دارد چنین میکروب‌هایی هم در معده گاو وجود داشته باشند.
 
پیشنهاد مطالعه: مطلب خیال‌بافی، قسمتی از مغز شما را به خواب می‌برد! را بخوانید.


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تجزیه پلاستیک با معده گاو,تجزیه سریع پلاستیک,مایعات گوارشی معده گاو ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تا بحال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا فضا که پر از ستاره‌های درخشان است به رنگ سیاه دیده می شود؟

تاریک بودن فضا

در کمال تعجب، تاریک بودن فضا ارتباط کمی با کمبود نور دارد. همانطور که می‌دانید میلیاردها ستاره و اجرام دیگر، مانند سیارات در کهکشان ما وجود دارند که نور را منعکس می‌کنند. بنابراین وقتی ما در شب به آسمان نگاه می‌کنیم باید بسیار درخشان باشد اما در واقع تاریک است. با مجله دلتا همراه باشید تا علت این پدیده را بدانید.

تناقضی که باعث تاریک بودن فضا شده است، در محافل فیزیک و نجوم بعنوان پارادوکس اولبرس شناخته می‌شود، و این تناقض را می‌توان با تئوری انبساط فضا-زمان توضیح داد.

تئوری انبساط فضا-زمان

این تئوری ثابت می‌کند که جهان ما سریعتر از سرعت نور در حال انبساط است. در این شرایط، نور در‌حال کشش و تبدیل به امواج مادون قرمز، مایکروویو و امواج رادیویی است، که توسط چشم انسان قابل تشخیص نیستند و از آنجا که قابل شناسایی نیستند، با چشم غیر‌مسلح، تیره (سیاه) به نظر می‌رسند.

تاریک بودن فضا

نقش ستاره‌ها در تاریکی فضا

ستاره‌ها نور را در همه رنگ‌ها، حتی رنگ‌هایی که برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند، مانند ماورا بنفش یا مادون قرمز ساطع می‌کنند و اگر می‌توانستیم طیف مایکروویو را ببینیم، تمام فضا می‌درخشید.

نقش فضای بین ستاره‌‌ای در تاریکی فضا

دقت کنید که آسمان زمین آبی است، زیرا مولکول‌های تشکیل دهنده جو (از جمله نیتروژن و اکسیژن) بسیاری از طول موج‌های تشکیل دهنده نور آبی و بنفش را از خورشید در همه جهات پخش می‌کنند.

از طرفی دیگر، ما رنگ‌ها را به این دلیل میبینیم که نور به چشم ما باز می­‌تابد. اگر وسیله‌ای بتواند طیف‌های مختلف نور را بازبتاباند، آن را سفید می‌بینیم. زمانیکه رنگ‌های مختلف را می‌بینیم، این امر بدین دلیل است که فقط بخشی از طیف نور قابل رویت بازتابانده می­‌شود و باقی توسط وسیله مورد نظر جذب می‌شوند. بر روی زمین، این پدیده دلیل آبی بودن آسمان و سفیدی ابرها است.

از آنجا که فضا، خلا تقریبا کاملی است یعنی ذرات بسیار کمی دارد. در فضای بین ستاره‌ها و سیارات تقریبا چیزی وجود ندارد که بتواند نور را به چشم ما برساند و بدون رسیدن نور به چشم، آن‌ها را سیاه می‌بینیم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مکان‌های مرموزی که در گوگل‌مپ نشان داده نمی‌شوند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تاریک بودن فضا,فضا چه رنگی است؟,چرا فضا سیاه است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ممکن است چیز‌هایی که ما در وجود خود نقص می‌بینیم، در جایی دیگر از معیار‌های زیبایی و جذابیت محسوب شود.

ایده‌ آل‌ های زیبایی عجیب

بسته به کشوری که یک فرد در آن زندگی می‌کند، ایده آل‌هایی که زیبایی واقعی را تشکیل می‌دهند، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در واقع زیبایی در چشم تماشاگر نمایان می‌شود. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا ملاک‌ها و ایده‌ آل‌ های زیبایی عجیب و جالب را در تعدادی از کشور‌های جهان به شما معرفی نماییم.

دندان‌های کج، ژاپن

در کشور‌های غربی، دندان‌های صاف و یک دست ملاکی برای یک لبخند عالی می‌باشند و خیلی‌ها نمی‌توانند تصوری غیر از این را در ذهن خود داشته باشند. در ژاپن، اوج زیبایی و جذابیت “Yaeba” یا دندان‌های کج است و این عقیده وجود دارد که افرادی با این ویژگی جذاب‌تر هستند.

ایده‌ آل‌ های زیبایی عجیب

صورت قلبی شکل، کره جنوبی

در کره‌جنوبی، جراحی پلاستیک نه تنها همه‌گیر و به شدت رواج دارد، بلکه عملی کاملا طبیعی و نرمال در نظر گرفته می‌شود.داشتن صورتی قلبی شکل یکی از ایده‌ آل‌ های زیبایی عجیب می‌باشد. اما در این کشور برای به‌دست آوردن چنین صورتی، بسیاری از مردم کره حاضرند عمل‌های پیچیده زیبایی فراوانی را تحمل کنند. در بسیاری از مواقع استخوان‌های فک از سه جا شکسته می‌شوند و قسمت مرکزی، خارج و دو بخش کناری با هم ترکیب می‌شوند تا چانه‌ای دلخواه فرد ایجاد شود. بعد از این گونه عمل‌ها، فرد تا مدت‌ها نمی‌تواند از غذا‌های جامد استفاده کند.

ایده‌ آل‌ های زیبایی عجیب

پیشانی بلند، قبیله فولا (آفریقا)

مهم‌ترین خصیصه برای یک زن در قبیله فولا در آفریقا داشتن پیشانی بلند است. به همین دلیل است که تعدادی از زنان قسمت جلوی مو‌های خود را می‌تراشند تا به نظر برسد که دارای پیشانی بلندی هستند.

سنتی مشابه در میان زنان اروپایی در قرون وسطی وجود داشت که زنان مو‌های سر خود را تا قسمت میانی می‌تراشیدند.

ایده‌ آل‌ های زیبایی عجیب

ابرو‌های پیوسته، تاجیکستان

در برخی از مناطق تاجیکستان، موی بین ابرو‌ها به عنوان نشانه زیبایی محسوب می‌شود. اگر دختری به صورت طبیعی این مو‌ها را نداشته باشد، با استفاده از لوازم آرایشی این مو‌ها را ایجاد می‌کند. مردم محلی بر این باورند که ابرو‌های پیوسته برای یک فرد خوش شانسی به همراه خواهد داشت.

ایده‌ آل‌ های زیبایی عجیب

تاتو، نیوزیلند

زنان قبیله مائوری در نیوزیلند برای این که جذابیت بیشتری برای مردان قبیله داشته باشند چانه خود را تاتو می‌کنند که به سنت تاموکو (Ta Moko) معروف است.

معیار های زیبایی

لب‌های کشیده و پوست قرمز، اتیوپی

در قبیله مرسی در اتیوپی، دختران یاد می‌گیرند که به‌وسیله صفحه‌هایی گرد، پوست لب پایینی خود را بکشند. هر‌چه این صفحه بزرگتر باشد، جایگاه اجتماعی آن دختر بالاتر می‌رود و هدایای بیشتری را قبل از ازدواج دریافت می‌کند. همچنین آن‌ها از خاکی به رنگ سرخ که چرب هم است، بر روی بدنشان استفاده می‌کنند تا خودشان را از نور آفتاب در امان دارند. این کار به پوست بدنشان رنگ قرمز مانندی می‌دهد.

معیار های زیبایی

پیشنهاد مطالعه: مطلب اعمال مذهبی که تصور آن‌‌ها هم شما را شوکه می‌کند! را مطالعه کنید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,ایده آل های عجیب زیبایی,معیارهای زیبایی شوکه کننده,زیبایی در کشورهای مختلف ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان در کلینیک پوست UKJ در آلمان در حال ساخت مدل‌هایی از پوست مصنوعی دارای عفونت هستند که می‌توانند در آینده جایگزین مناسبی برای تست حیوانی باشند.

پوست مصنوعی

داروها، مواد آرایشی، مواد شیمیایی، خوراک دام‌ها، غذاهای تراریخته، سموم دفع آفات و بسیاری از محصولات دیگر مورد تست حیوانی قرار می‌گیرند. اما به‌تازگی محققان در حال ساخت پوست مصنوعی سه‌بعدی هستند که می‌تواند جایگزینی برای تست حیوانی محصولات باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این پروژه بیشتر بدانید.

حیواناتی که در این آزمایش‌ها شرکت دارند از موش‌ها گرفته تا خرگوش‌ها و میمون‌ها زندگی خود را در قفس و در رنج سپری می‌کنند. با این حال پروژه‌های زیادی با هدف کاهش تست حیوانی در حال گسترش هستند.

پوست مصنوعی

پوست ما می‌تواند تاول‌های ناشی از سوختگی را بروز دهد. دانشمندان در حال ساخت مدلی از پوست انسان هستند که به‌طور کامل اپیدرم و درم پوست انسان را شبیه‌سازی می‌کند و در پایان نوعی عفونت پوستی با استفاده از این پوست مصنوعی سه بعدی ساخته خواهد شد.

این پوست مصنوعی به محققان این امکان را می‌دهد که محصولات ضد میکروبی و درمانی را بدون نیاز به انجام تست حیوانی بررسی کنند. بودجه این پروژه توسط وزارت اقتصاد و فناوری فدرال آلمان تامین می‌شود.

پوست مصنوعی

اگرچه زخم‌های کوچک به لطف قدرت خود درمانی بدن ما به خودی خود بهبود می‌یابند اما برای درمان زخم‌ها و جراحات بزرگ‌تر و جراحاتی که در نتیجه‌ بیماری‌های مزمن مانند دیابت ایجاد می‌شوند، باید از درمان‌های دیگری استفاده کرد. عفونت نیز روند درمان زخم را حتی به طور طبیعی سخت‌تر می‌کند.

در این موارد از محلول‌های ضد‌باکتری و پانسمان استفاده می‌شود و برای تست این محصولات از خرگوش‌ها و خوک‌ها استفاده می‌شود. برای انجام این کار باید به حیوانات آسیب وارد شود و این آسیب باید در حدی باشد که به خودی خود بهبود نیابد. در عین حال نباید شدید نیز باشد. این کار نه تنها از نظر اخلاقی مناسب نیست بلکه در عمل نیز با مشکلاتی همراه است.

سازوکار پوست مصنوعی

به همین دلیل محققان در آلمان به‌دنبال روشی جایگزین برای تست حیوانی هستند. آن‌ها مدل پوستی ساخته شده از فیبروبلاست و کراتینوسیت ساخته‌اند. این مدل بر روی یک داربست کلاژنی رشد می‌کند و می‌تواند به مدت یک ماه در محلول حاوی مواد غذایی خود را بازسازی کند.

سلول‌ها در صورت صدمه دیدن واکنش نشان می‌دهند و سیگنال‌های ایمنی آزاد می‌کنند و حتی در هنگام سوختگی روی آن‌ها تاول تشکیل می‌شود. به‌ گفته‌ این محققان هدف نهایی ساخت پوست مصنوعی این است که زخمی مشابه پوست طبیعی در آن شکل بگیرد. سپس محصولات درمانی روی این پوست مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

پوست مصنوعی

پیشنهاد مطالعه: مطلب معیار‌های زیبایی که شما را شوکه خواهند کرد! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,پوست مصنوعی,پوست های مصنوعی سه بعدی,پوست جایگزین پوست حیوانات آزمابشگاهی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دانشمندان ناسا برای کشف سطح مریخ ایده‌ای جالب و غیرمعمول را مورد آزمایش قرار می دهند.

سگ رباتیک

ایده جدید دانشمندان ناسا، ارسال یک سگ رباتیک چهارپا به سیاره‌ سرخ است که می‌تواند بهتر از کاوشگر‌های چرخدار روی سطوح حرکت کند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این سگ رباتیک بیشتر بدانید.

درحالی که مریخ‌نورد پشتکار در مسیر رسیدن به سیاره‌ سرخ قرار دارد پژوهشگران ناسا پیشنهاد کرده‌اند که نسخه‌ بهینه‌ شده‌ ربات سگ اسپات (Spot) که توسط شرکت رباتیک «بوستون داینامیکس» ساخته شده، می‌تواند جایگزینی عالی برای مریخ‌نورد‌های کلاسیک باشد.

این ربات‌ها برای پوشش مسافت‌های طولانی و زمین‌های ناهموار مناسب‌ترند و حتی می‌توانند به نقشه‌برداری مکان‌های ممکن برای ایجاد ایستگاه‌های انسانی که ناسا امیدوار است در نهایت در سیاره‌ سرخ مستقر شود، کمک کنند.

دانشمندان هم‌اکنون در‌حال آزمایش این ایده هستند و یک ربات اسپات را به تجهیزات تازه‌ای مجهز کرده‌اند که می‌تواند برای حرکت در محیط و ترسیم نقشه به آن کمک کند.

سگ رباتیک

نمونه درحال آزمایش

نمونه‌ اولیه این سگ رباتیک با نام Au-Spot می‌تواند از زمین‌هایی که برای یک مریخ‌نورد چرخدار غیرقابل دسترسی است بگذرد و سرعت انجام کار را بسیار بیشتر کند. این ربات در حالی که موانع را بررسی می‌کند، در صورت سقوط عقب می‌ایستد.

همچنین به‌گفته‌ دانشمندان ناسا، با کمک چنین ربات‌هایی، کج شدن و سقوط کاوشگر، به معنای شکست در ماموریت نخواهد بود. زیرا این ربات با استفاده از الگوریتم‌های بازیابی، می‌تواند پس از انواع زیادی سقوط، دوباره بلند شود و به فعالیت ادامه دهد.

بخشی از ماموریت Au-Spot، کشف و توسعه‌ نقشه‌های غارها و تونل‌های مریخ به منظور جست‌وجوی مکان‌های مناسب برای یک پایگاه انسانی خواهد بود.

در حال حاضر، آزمایش‌ها در راهروها و تونل‌های شبیه‌سازی شده از مریخ در کالیفرنیا در جریان است.

دانشمندان خاطرنشان کردند، این رفتارهای رباتیک می‌تواند روزی باعث ایجاد ماموریت‌های علمی انقلابی در سطح و زیرسطح مریخ شود و در نتیجه مرزهای توانایی ناسا در کاوش مکان‌های غیرقابل دسترسی جابه‌جا خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با ربات‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو آشنا شوید! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,سگ رباتیک ناسا به مریخ می رود,سگ مریخ نورد,سگ رباتیک در سیاره سرخ ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با تغییراتی که در شرایط اقلیمی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، میکرو‌ارگانیسم‌های آن هم تغییر پیدا کرده‌اند و این باعث شده است که رنگ دریاچه ارومیه عوض شود.

قرمز شدن دریاچه ارومیه

در روز‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر دوباره قرمز شدن دریاچه ارومیه داده شده است که این خبر درست کمی بعد‌تر از انتشار خبرهایی درباره شدت گرفتن روند نابودی دریاچه بود. با مجله دلتا همراه باشید تا علت این پدیده عجیب را بدانید.

پساب‌هاى حاوى مواد مغذى

در حالى که به‌گفته برخى از کارشناسان علت قرمز شدن دریاچه ارومیه پدیده‌اى به نام شکوفایى جلبکى یا کشند قرمز است، مسئول تالاب‌هاى ایران در سازمان حفاظت از محیط زیست با رد این فرضیه گفته است، شورى آب دریاچه آن قدر زیاد است که جلبک‌هاى عامل کشند قرمز نمى‌توانند در این محیط، زیست کنند.

با این حال برخى کارشناسان بر این باورند که ورود پساب‌هاى حاوى مواد مغذى به‌ویژه پساب‌هاى حاوى ازت و فسفر به محیط‌هاى کم‌عمق دریاچه که اغلب از طریق زهاب‌هاى کشاورزى و فاضلاب‌هاى شهرى و صنعتى به این دریاچه ریخته مى‌شود، باعث بروز پدیده کشند قرمز در دریاچه ارومیه شده است.

قرمز شدن دریاچه ارومیه

تغییر در ترکیبات نمکی

اما محققان دیگر ایرانی، دخیل بودن پسماندها در تغییر رنگ دریاچه را نیز رد کردند و گفته‌اند، پسماند نمى‌تواند در تغییر رنگ آب موثر باشد. زیرا اگر این فرضیه صحت داشت، از سال‌ها قبل قرمز شدن دریاچه ارومیه را شاهد بودیم.

این کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در توجیه علت تغییر رنگ ارومیه می‌گویند، وقتى شورى آب از حد استاندارد فراتر رفته و به حد فوق اشباع برسد، ترکیبات نمک عوض مى‌شود و برخى از انواع نمک‌ها به‌ویژه نمک‌هاى داراى ترکیبات سدیم که رنگ بلورهاى آن سفید است رسوب مى‌کنند.

اما برخى دیگر از نمک‌ها به‌ویژه نمک‌هاى منیزیم‌دار که نارنجى رنگ یا نارنجى مایل به قرمز هستند، به علت مقاومت بالا همچنان به صورت محلول در آب دریاچه باقى مى‌مانند.

قرمز شدن دریاچه ارومیه

علل اصلی کاهش حجم آب دریاچه

محققان، بالا بودن میزان تبخیر آب دریاچه به دلیل افزایش گرماى هوا را علت اصلى کاهش آب این دریاچه دانسته اند و در حال حاضر میزان شورى و غلظت نمک در دریاچه ارومیه ۳۵۰ گرم بر لیتر است که این امر ادامه حیات تنها موجود زنده دریاچه ارومیه به نام آرتمیا را با مشکل اساسى مواجه کرده است.

علت مهم دیگر، تبدیل شدن ۲۵ هزار هکتار از زمین‌هاى اطراف دریاچه به شوره‌زار است. در شرایط کنونى ارتفاع آب دریاچه ارومیه چهار متر از تراز اکولوژیکى آن پایین‌تر بوده و تبدیل شدن بیش از ۲۵ هزار هکتار از حاشیه دریاچه به شوراه زار، به پایین آمدن این تراز سرعت می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آتش‌فشانی شگفت‌انگیز با گدازه‌های آبی! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,قرمز شدن دریاچه ارومیه,شوری دریاچه ارومیه,چرا دریاچه ارومیه قرمز است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هرجایی که دلتان هوای آنجا را بکند، هرچه را که در ذهن دارید، هر چقدر هم که خاص باشد، یک هتل مناسب برای تصورات شما وجود دارد.

هتل عجیب و غریب

امروزه بسیاری از توریست‌ها، علاقه به اقامت در هتل‌هایی دارند که امکاناتی خاص یا عجیب دارند. چرا که با اقامت در این هتل‌ها فرصت تجربه کردن لحظاتی جدید و متفاوت را دارند. در این مقاله از مجله دلتا قصد داریم تا با شما به ۷ هتل عجیب و غریب جهان سفر کنیم. پس با ما همراه باشید.

۱. هتل Waldseilgarten Höllschlucht در آلمان

در این هتل عجیب و غریب در آلمان، به افراد آموزش داده می‌شود تا به طور ایمن از درخت بالا بروند تا بتوانند به تختخواب‌های خود روی درخت‌ها برسند. با توجه به طول بالا رفتن، افراد مجازند که تنها یک چراغ و یک کتاب با خود به همراه ببرند.

هتل عجیب و غریب

۲. هتل کپسولی توکیو ژاپن

این هتل کپسولی، یک ایده‌ محبوب در ژاپن است. این کپسول‌ها که به‌ منظور استفاده از حداکثر فضای ممکن، در کنار یکدیگر چیده شده یا به روی هم قرار گرفته‌اند، برای هر شب اقامت ۳۰ پوند قیمت دارند. این ایده حتی به اروپا هم منتقل شده و در فرودگاه هلسینکی فنلاند به مشتریان عرضه می‌شود.

هتل عجیب و غریب

۳. هتل یخی در سوئد

هتل یخی سوئد یکی از جاذبه‌های توریستی سوئد است که هر ساله، هزاران نفر را از نقاط مختلف جهان به سمت سوئد می‌کشاند. ساخت هتل یخی سوئد، اکتبر هر سال آغاز می‌شود تا در فصل زمستان پذیرای توریست‌ها باشد. این هتل به امکانات مدرنی مجهز است که دمای هتل را ثابت نگاه می‌دارد و همچنین امکان استفاده از استخر آب گرم نیز در هتل وجود دارد.

در این مجموعه خارق العاده توریستی حتی کلیسایی فوق العاده زیبا از یخ با شمعدان‌های یخی و تزئیناتی خیره کننده وجود دارد که هر ساله پذیرای عروس و داماد‌هایی از سراسر جهان است.

هتل عجیب و غریب

۴. هتل کاکسکلاتانن در فنلاند

کلبه‌های اسکیمویی شیشه‌ای این هتل، محیطی خصوصی و یک تجربه استثنائی در قطب را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. همچنین شما می‌توانید محیط تماشایی اطراف این هتل را به وسیله‌ سورتمه‌هایی که با سگ‌های هاسکی یا گوزن‌های شمالی کشیده می‌شوند بگردید. غیر از کلبه‌های اسکیمویی خاص این هتل، فرصت دیدن شفق قطبی، انگیزه‌ای عالی برای اقامت در این هتل است.

هتل عجیب و غریب

۵. هتل درختی هارادز سوئد

این هتل دارای خانه‌‌های درختی مکعبی با دیواره‌های آینه‌ای است که در هر اتاق یک سونای درختی نیز وجود دارد.

هتل عجیب و غریب

۶. هتل زیر دریایی فیجی

اینکه هتلی کاملا زیر آب قرار گرفته باشد، درست مانند فیلم‌‌های فانتزی است، اما در سواحل فیجی این اتفاق رخ داده است و از زیر دریایی برای ساخت این هتل عجیب و غریب استفاده شده است. در این اثر هنری که زیر تالاب‌های مرجان ساخته شده، ۲۴ سوئیت به همراه کتابخانه، استخر و رستوران وجود دارد. این هتل ۱۲ متر زیر دریا ساخته شده است.

هتل های شگفت انگیز جهان

۷. هتل کوهستان جادویی در شیلی

این هتل بصورت یک آتشفشان زیبا طراحی شده و به جای‌گدازه، آب از آن خارج می‌شود و بر روی دیواره سنگی و پنجره‌های هتل سرازیر می‌شود. هتل ۹ اتاق لوکس دارد که همگی با امکانات مدرن و پنجره‌های بزرگ به جنگل و حیات وحش خارج از هتل شامل توکان، ایگونا، یوزپلنگ آمریکایی و مارمولک مشرف هستند.

هتل های شگفت انگیز جهان

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا می‌دانید خطرناک‌ترین پدیده طبیعی جهان چیست؟ را در مجله دلتا بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,عجیب ترین هتل های دنیا,هتل های شگفت انگیز,دیدنی ترین هتل های جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در بسیاری از کشورها برخی اعمال مذهبی خاص و عجیب قرن هاست که ممنوع شده‌اند. اما تعداد انگشت شماری آیین مذهبی عجیب همچنان درحال انجام هستند.

اعمال مذهبی عجیب

با وجود قانون‌گذاری‌های جدید و ممنوع اعلام شدن بسیاری از اعمال مذهبی عجیب، همچنان در سراسر جهان ادیان زیادی وجود دارند که آیین‌های مذهبی غیر انسانی را انجام می‌دهند. طبیعتا این ادیان، شامل ادیانی می‌شود که به‌طور گسترده مورد قبول نیستند. با مجله دلتا همراه باشید تا با چند عمل مذهبی عجیب آشنا شوید.

مراسم اوکیپا (Okipa)

مردم قبایل بومی دشت‌های شمالی آمریکا در یک مراسم مذهبی، با قلاب‌های بلند پوست خود را سوراخ می‌کنند و از سقف آویزان می‌شوند. رهبران این قبایل از خطرات این مراسم آگاه هستند. اما این خطرات را نسبت به مزایای معنوی که این عمل روی قهرمانان آینده قبیله دارد ناچیز می‌دانند.

اعمال مذهبی عجیب

تیغ زنی

خودزنی صد‌ها سال است که وجود دارد و در برخی فرقه‌های مذهبی و هم‌چنین برخی ادیان اصلی از جمله کاتولیک رومی طرفداران زیادی دارد. قبیله چمبری در پاپوآ گینه نو این عمل را با مراسم تیغ زنی خود به سطح جدیدی ارتقا داده‌اند. در این مراسم، پوست پسرانی که وارد مردانگی می‌شوند توسط بزرگان قبیله بریده می‌شود. این برش‌ها و زخم‌ها در نهایت پوست فرد را شبیه پوست تمساح می‌کنند. تمساح یک نماد مذهبی مهم برای این قبیله است. این عمل از دوران باستان توسط این قبیله انجام می‌شود و برخی شواهد نشان می‌دهد که بازمانده زمانی است که آن‌ها تمساح را می‌پرستیدند.

اعمال مذهبی عجیب

دست‌کش مورچه

در مراسم بارمیتزوا (barmitzvah) که در یکی از قبایل برزیل اجرا می‌شود، پسران دست خود را در یک دستکش پر از هزاران مورچه سمی فرو می‌برند تا نشان دهند مرد شده و برای ورود به بزرگ‌سالی آماده هستند. این قبیله در اعماق آمازون زندگی می‌کنند و برخی از عجیب‌ترین اعمال مذهبی را دارند. یکی از مورچه‌های این آیین، مورچه گلوله است که بزرگترین مورچه روی زمین بوده و دردناک‌ترین نیش را دارد.

اعمال مذهبی عجیب

راهبان برهنه گرا

فرقه جینیسم (Jainism)، یک مذهب هندی است که بر استقلال روح انسان، برابری همه اشکال زندگی و احتراز از خشونت نسبت به همه موجودات زنده تاکید دارد. یکی از پیامبران اصلی آن ماهاویرا است که بعد از رسیدن به روشن‌فکری نیازی به آب، غذا و خواب ندارد. طبق این رسم راهبان هیچ لباسی نمی‌پوشند و تنها از آب کدوی قلیایی برای تغذیه و جارویی از پرهای افتاده طاووس برای دور کردن حیواناتی که سر راهشان قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند.

عجیب ترین دین های دنیا

معیوب سازی خود

یکی دیگر از اعمال مذهبی عجیب که در هند انجام می‌شود این است که در مذهب تایپوسام هندو‌ها، قسمت‌های مختلف بدن خود را سوراخ می‌کنند.

این سوراخ‌ها معمولا با سیخ، نیزه، قلاب‌های بزرگ یا نیزه‌های کوچک ایجاد می‌شوند. هیچ دستورالعملی درباره چگونگی ایجاد این سوراخ‌ها وجود ندارد و شرکت کنندگان درد شدیدی را باید تحمل کنند که آن را سرسپردگی مذهبی می‌دانند. برخی افراد با وسایل فوق العاده زینتی این عمل را انجام می‌دهند. حتی برخی از آن‌ها چندین قلاب بزرگ زینتی در کمرشان فرو می‌کنند تا با آن ارابه‌های این مراسم را بکشند.

عجیب ترین دین های دنیا

پیشنهاد مطالعه: مطلب در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,اعمال مذهبی عجیب,عجیب ترین اعمال دینی,آیین های غیر انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هنگامی که گوگل ارث برای اولین بار در سال 2001 راه اندازی شد، بسیاری از آن به عنوان یک انقلاب یاد کردند.

گوگل ارث

ده‌ها مکان وجود دارد که در گوگل ارث به شکل توده‌ای از پیکسل‌ها یا تصویری تار ظاهر می‌شوند یا اصلا نمی‌توان در این برنامه آن‌ها را پیدا کرد. برخی از این مکان‌ها نه تنها نام دارند بلکه معروف هم هستند، اما برخی دیگر کاملا ناشناخته و مرموز باقی مانده‌اند. در این راستا، در ادامه‌ مجله دلتا جالب‌ترین مکان‌هایی که نمی‌توانید در گوگل ارث ببینید را به شما معرفی می‌کند.

۱. شهر تاریخی بابل در عراق

این شهر در گوگل مپ بیشتر شبیه یک زمین کشاورزی است تا یک شهر باستانی و هیچ جزئیاتی در آن قابل رویت نیست.

گوگل ارث

۲. کاخ سلطنتی ملکه هلند

این کاخ که در بالاترین نقطه شهر آمستردام پایتخت هلند قرار دارد محل زندگی خانواده سلطنتی است و یکی از چندین جایی که گوگل مپ آن را به صورت شطرنجی نشان می‌دهد است.

گوگل ارث

۳. کمیسیون انرژی اتمی و انرژی‌های جایگزین فرانسه

کمیسیون انرژی‌ اتمی و انرژی‌های جایگزین فرانسه به عنوان یکی از موسسات تحقیقاتی برتر جهان شناخته می‌شود. اما فعالیت این کمیسیون به قدری مرموزانه و مخفی است که محل جغرافیایی آن در گوگل ارث به صورت تار دیده می‌شود. جالب‌تر اینکه مقر ساختمان کمیسیون در مرکز کلان‌شهر گرنوبل فرانسه واقع شده است.

گوگل ارث

۴. ساختمان‌های مرموز بروژ

بروژ یکی از دیدنی‌ترین مناطق اروپا به شمار می‌آید. اما یک سری ساختمان در مرکز شهر بلژیک وجود دارد که کاملا در گوگل ارث تار شده‌اند. با این حال در Street View دسترسی به این منطقه وجود دارد و می‌توانید مکانهای دیدنی، محل‌های دوچرخه سواری، کافه های شلوغ، خیابان‌های سنگفرش شده و کوچه‌ها را ببینید.

برخی ساختمان‌های دولتی در این مکان وجود دارند اما به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از این ساختمان‌ها آنقدر خصوصی باشند که توجیه منطقی برای تار کردن تصویر آن‌ها در گوگل ارث وجود داشته باشد. صدها مغازه و خانه دیگر در منطقه وجود دارند که تصویر آن‌ها هم تار شده است.

گوگل ارث

۵. مکان متروکه ۲۲ کیلومتری

یکی از متروکه‌ترین مکان‌های روی کره زمین، جایی است که چیزی جز یخ و پنگوئن در آن وجود ندارد. وسط پوشش یخی قطب جنوب، تقریباً در نیمه راه بین استرالیا و ماداگاسکار، تصویر ۲۲ کیلومتر از یک مکان جغرافیایی تار شده که بسیار مرموز به نظر می‌رسد وجود دارد. گفته می‌شود این قلمرو به استرالیا تعلق دارد. با این حال، روسیه و ایالات متحده امریکا در اراضی مورد ادعای سایر کشورها مراکز تحقیقاتی زیادی ساخته‌اند و در نتیجه به طور قطع نمی‌توان گفت این مکان به کدام کشور تعلق دارد.

مکان متروکه 22 کیلومتری

۶. دفتر مرکزی نیروهای ویژه لهستان

نیازی به فشار آوردن بیش از حد به چشمانتان نیست! همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید دفتر مرکزی نیروهای ویژه لهستان در گوگل ارث تار نشان داده می‌شود و نمی‌توان تصویری واضح از آن داشت. بسیاری از مکان‌هایی که در گوگل ارث تیره و تار شده‌اند تاسیسات نظامی هستند. بنابراین حتی با وجود اینکه این مرکز در حومه کراکوف، یکی از بزرگترین شهرهای لهستان قرار گرفته شما نمی‌توانید آن را در گوگل ارث ببینید.

لهستان

پیشنهاد مطالعه: مطلب قابلیت‌های شگفت‌انگیز ژاکت هوشمند گوگل! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,گوگل ارث,مکان های شطرنجی در گوگل مپ,گوگل ارث و مکانهای شطرنجی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آماده این هستید که ربات‌ها را در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا ببینید؟ برگزار کنندگان المپیک توکیو تصمیم گرفته‌اند که برخی از ربات‌های روز دنیا را در این اتفاق بزرگ شرکت دهند.

ربات‌های المپیک ۲۰۲۰

در بازی‌های امسال المپیک، چند مدل ربات را خواهیم دید که مسئولیت‌های مختلفی دارند. مانند بازگرداندن توپ‌ها یا اشیاء پرتاب شده، یا سرو نوشیدنی برای تماشاچیان یا حتی کمک به تماشاچیان معلول برای پیدا کردن محل استقرار خود. با مجله دلتا همراه باشید تا با ربات‌های المپیک ۲۰۲۰ آشنا شوید.

کمیته برگزار کننده المپیک و پارا‌المپیک امسال توکیو با همکاری شرکت تویوتا، پروژه‌ای تحت عنوان «Tokyo 2020 Robot Project» راه اندازی کرده‌اند. قرار است در این پروژه، نوین‌ترین تکنولوژی‌های ژاپنی در حوزه رباتیک به رخ دنیا کشیده شود. در ادامه، با ربات‌های المپیک ۲۰۲۰ امسال توکیو آشنا شوید.

ربات‌های استقبال کننده (Miraitowa و Someity)

این ربات‌های بانمک ظاهرا جزو کادر استقبال کننده در المپیک در نظر گرفته شده‌اند و وظیفه سنگین و زیادی به روی دوش آن‌ها نیست. کمیته تصمیم دارد از دو ربات استقبال کننده برای خوش‌آمدگویی ورزشکاران و شرکت کننده‌ها استفاده کند. این ربات‌ها صرفا برای همین منظور طراحی شده‌اند و توانایی بالایی در برقراری ارتباط دارند.

ربات آبی رنگ، Miraitowa  و ربات صورتی رنگ، Someity نام دارند و هر کدام به دوربین و تکنولوژی تشخیص چهره مجهز هستند. بعلاوه، از طریق چشمان خود با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. هدف دیگر استفاده از این مدل ربات، جذب بیشتر قشر کودک و نوجوان به مراسم المپیک است.

ربات‌های المپیک ۲۰۲۰

ربات ارتباط از راه دور T-TR1

این ربات، همانطور که از اسمش بر می‌آید، مخصوص شرکت در المپیک، از راه دور است. T-TR1، توسط موسسه تحقیقاتی تویویتا، در آمریکا توسعه یافته و دوربین و صفحه نمایش بسیار بزرگی دارد. به نسبت دیگر ربات‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ظاهر این ربات شباهت بیشتری به یک ربات تیپیکال یا یک ماشین دارد.

افرادی که در شهر توکیو توانایی شرکت در مراسم و بازی‌های المپیک را ندارند، از طریق این ربات می‌توانند خود را در ورزشگاه حس کنند و حتی با افراد حاضر در ورزشگاه نیز ارتباط برقرار کنند.

ربات‌های المپیک ۲۰۲۰

ربات پشتیبان انسان (HSR) و ربات پشتیبان تحویل سفارش (DSR)

کمیته امیدوار است با عرضه ربات پشتیبان انسان، میزان کارایی تکنولوژی را در مسابقات پارا‌المپیک نشان دهد. HSR در واقع دستیار آن دسته از تماشاگرانی خواهد بود که دچار معلولیت هستند. ربات پشتیبان تحویل سفارش نیز می‌تواند سفارش غذا یا نوشیدنی شرکت کنندگان را به آن‌ها تحویل دهد.

ربات‌های المپیک ۲۰۲۰

ربات پشتیبان زمین (FSR)

FSR یکی دیگر از ربات‌های المپیک ۲۰۲۰ است که کاملا داخل زمین بازی‌های مسابقه حضور دارد. این ربات صرفا برای استفاده در تعداد بخصوصی از بازی‌ها در نظر گرفته شده است، مانند بازی‌های پرتابی.

ربات‌های خوشامدگو

پیشنهاد مطالعه: مطلب عجیب اما واقعی، پلی که ارتفاعش را حس نخواهید کرد! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,ربات های المپیک 2020,ربات های پاناسونیک و تویوتا در الپیک,ربات های بزرگترین رویداد ورزشی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پژوهشگران کانادایی در آخرین پژوهش‌ خود، موفق به ابداع سیستمی شدند که با استفاده از آن افراد می‌توانند به‌صورت فیزیکی همزمان در چند نقطه جهان حضور پیدا کنند.

تصاویر هولوگرام

پژوهشگران موفق به ساخت سیستمی برای ویدیو کنفرانس‌ها شدند که حضور فیزیکی در چند نقطه از جهان را با استفاده از تصاویر هولوگرام امکان‌پذیر می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره کاربرد تصاویر هولوگرام برای ویدیو کنفرانس‌ها می‌خوانید.

بسیاری از افرادی که با ویدیو کنفرانس (برقراری ارتباط زنده صوتی و تصویری بین نقاط مختلف جغرافیایی دور و نزدیک)، سر و کار دارند با این مشکل روبرو شده‌اند که ارتباط تصویر آن‌ها بسیار بی‌کیفیت بوده است.

برای رفع مشکل ویدیو کنفرانس، به‌تازگی پژوهشگران و محققان  دانشگاه کویین کانادا موفق به ابداع سیستمی شدند که توسط آن، افراد می‌توانند به‌صورت فیزیکی از طریق سیستم‌های ثبت تصاویر هولوگرام همزمان به چند نقطه جهان انتقال پیدا کنند.

این سیستم که «TeleHuman ۲» نام دارد، بعنوان اولین سیستم کنفرانس ویدیویی واقعی هولوگرافی شناخته شده است که به ‌وسیله آن برای افراد این موقعیت فراهم شده است که در جریان کنفرانس ویدیویی حضور فیزیکی داشته باشند.

تصاویر هولوگرام

نحوه کار این سیستم

این سیستم با استفاده از چند دوربین حرفه‌ای از فرد یا اشیا تصاویر متحرک سه بعدی تهیه می‌کند. این کار با کمک پروژکتور‌ هوشمند انجام شده و اطراف آن یک غلاف استوانه‌ای قرار دارد.

دوربین‌های تعبیه شده، تصاویری از تمام زاوایای شیء یا انسان گرفته و به پروژکتور‌ها انتقال می‌دهند، این پرژکتورها تصاویر هولوگرام را به لوله متصل کرده و در نهایت تصویر را به‌طور همزمان انتقال می‌دهند.

به گفته مدیر این پژوهش‌: ما در نهایت می‌توانیم مردم و البته اشیا را با کمک یک هولوگرام در اینترنت در فاصله زمانی بسیار کمی جا‌به‌جا کنیم. برای این کار نیاز به کلاه یا لباس خاص و یا شرایط پیچیده نیست. در حال حاضر این طرح در مرحله آزمایش است.

تصاویر هولوگرام

پیشنهاد مطالعه: مطلب ایلان ماسک مشکل اینترنت ایران را حل می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,تصاویر هولوگرام,حضورهمزمان در چند نقطه جهان با تصاویر هولوگرام ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یافته‌های جدید در حوزه عصب شناسی، اطلاعات جالبی درباره ارتباط خیال‌بافی و رویاپردازی با فعالیت مغز را نشان می‌دهد.

پدیده وقفه توجه

دانشمندان در یک پژوهش نشان داده‌اند، در مواقعی که ذهن، در معرض خیال‌بافی و رویاپردازی قرار می‌گیرد، بخش‌هایی از مغز به خواب می‌روند. این پدیده وقفه توجه نام‌گذاری شده است و هنگامی رخ می‌دهد که ما در عین بیدار بودن، ذهن‌مان در حال پرسه زدن بوده و با رویاپردازی یا خلا ذهنی مواجه می‌شویم. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره نتیجه این پژوهش بیشتر بدانید.

امواج آهسته

ایجاد امواج مغزی موسوم به امواج آهسته در انسان می‌تواند نشان دهد که فرد، دچار عدم تمرکز و سرگردانی می‌شود و از طریق آن‌ها می‌توان نحوه واکنش فرد به محیط را پیش بینی نمود.

این امواج مربوط به همان الگویی از فعالیت عصبی هستند که معمولا با انتقال بدن به وضعیت خواب مرتبط است. این یافته‌های علمی  حاکی از آن هستند که وقوع این واکنش عصبی می‌تواند به ما برای درک حالات مختلف هوشیاری کمک نماید.

از آنجا که پدیده وقفه توجه، بیشتر در هنگام خستگی رخ می‌دهد، می‌توانند با پدیده عصبی خواب موضعی در ارتباط باشند که طی آن، برخی از مناطق مغزی نشانه‌هایی از خواب و انتشار امواج آهسته را نشان می‌دهند، در حالی که بقیه مغز هوشیار است.

چنین ارتباطی در جوندگان و انسان‌های دچار کم خوابی نشان داده شده است، اما در افرادی که استراحت خوبی دارند، معمولا دیده نمی‌شود.

پدیده وقفه توجه

نحوه آزمایش افراد

در این پژوهش، فعالیت الکتریکی مغز ۲۶ بزرگ‌سال در حالت استراحت و همچنین در حالتی که آن‌ها سعی در توجه مداوم و تمرکز بر روی تصاویر چهره یا اعداد مختلف را داشتند، ثبت می‌گردید.

از این افراد خواسته شد که برای حفظ تمرکز خود، در پاسخ به برخی از حالات صورت یا اعداد خاص، یک دکمه را فشار دهند. ضمن این که هر ۳۰ تا ۷۰ ثانیه، روند کاری آن‌ها به شکل تصادفی قطع می‌شد و از آن‌ها درخواست می‌شد که وضعیت روانی و میزان خواب آلودگی خود را گزارش کنند.

این وضعیت‌ها شامل “متمرکز روی وظیفه، ذهن سرگردان و خلا ذهنی” بودند. در کنار این موارد، اندازه مردمک و وضعیت عملکردی افراد نیز مورد سنجش قرار گرفت.

پژوهشگران مشاهده کردند هنگامی که امواج آهسته در نواحی پیشانی مغز تولید می‌شوند، شخص بیشتر در حالت رویاپردازی قرار دارد. ولی هنگامی که تولید چنین امواجی در مناطقی از مغز مانند لوب آهیانه در قسمت عقب مغز اتفاق می‌افتد، فرد دچار خلا ذهنی و یا پاسخ‌دهی کند می‌گردد.

به گفته دانشمندان اگرچه امواج آهسته‌ای که آن‌ها در این مناطق مغزی شناسایی کردند، بسیار شبیه به آن چه در هنگام خواب دیده می‌شود هستند اما در تحقیقات بعدی، تکنیک‌های دیگری مانند ضبط داخل جمجمه برای تایید آن که مکانیسم‌های اساسی مشترکی در این رابطه وجود دارند، مورد نیاز است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب اختلالات روانی عجیب اما واقعی! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,پدیده وقفه توجه,امواج آهسته مغز,خیال بافی و رویا پردازی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دختران کشور موریتانی از کودکی به کمپ‌های چاق شدن اجباری می‌روند و این یعنی آغاز یک چالش برای این دختران که جسم و فکر آن‌ها را هم‌زمان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کشور موریتانی

مقیاس‌های زیبایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در حالی که در بیشتر مناطق دنیا زنان و دختران آرزوی داشتن اندامی ایده آل را در سر می‌پرورانند، در کشور موریتانی در غرب آفریقا چاق بودن، یک ویژگی مثبت در زنان به شمار می‌رود. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این قبیله عجیب بیشتر بدانید.

هرچه چاق‌تر زیبا‌تر

ملکه زیبایی در کشور موریتانی بر همین اساس انتخاب می‌شود و معیار انتخاب همسر نیز در همین جمله خلاصه می‌شود. چاق بودن برای دختران موریتانی و آینده آن‌ها حیاتی و بسیار مهم است، زیرا اگر دختری لاغر و نحیف باشد، شانس زیادی برای داشتن یک ازدواج موفق نخواهد داشت.

هر چقدر حجم یک زن بیشتر باشد، مساحت بیشتری از قلب مرد را به تسخیر خود در‌می‌آورد

کشور موریتانی

دختران از پنج سالگی در زمان مشخصی از سال به این کمپ‌ها می‌روند و مراسم خاصی با نام اللبلوح برای آنان اجرا می‌شود. در این مراسم، مواد غذایی پر‌چرب و پر‌کالری را به زور به خورد آن‌ها می‌دهند.

کشور موریتانی

این کمپ‌ها در قلب مزارع موریتانی بنا شده‌اند. دختران ۵ تا ۹ ساله، روزانه ۲ کیلو ارزن مخلوط شده با روغن حیوانی و ۲۰ لیتر شیر شتر می‌نوشند. یعنی چیزی معادل ۱۶۰۰۰ کالری در روز که این مقدار ۸ برابر میزان متعادل مصرفی بدن یک فرد بالغ است، چه برسد به یک کودک پنج ساله و یا کوچک‌تر!

شکنجه با چوب

صاحبان کمپ که زنان میانسال هستند با چوب روی ساق پا‌ها، ران‌ها و… فشار می‌آورند تا بنا به گفته آن‌ها بافت‌های بدن دختران شُل شود و فرآیند چاق شدن سرعت بیشتری بگیرد. آن‌ها در ضمن این کار از شیوه‌های تنبیهی دیگری نیز استفاده می‌کنند. از جمله قرار دادن چوب لای انگشتان و فشار دادن آن در بد‌ترین شکل ممکن.

دخترانی که طبق برنامه پیش می‌روند، تا ۱۲ سالگی به وزن هشتاد و در ۱۵ سالگی به وزن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم می‌رسند. در این وقت چهره آن‌ها شبیه زنان سی ساله و یا بیشتر به نظر می‌رسد.

کشور موریتانی

ترک‌های پوستی سفید، نشانی از خوشبختی

ترک‌های پوستی سفید رنگ ناشی از چاقی، نشانی از خوشبختی زن موریتانیایی است.

آگاهی و آغازی برای یک پایان

اما در سال‌های اخیر آگاهی دختران موریتانی بیشتر شده است. رسانه‌های جمعی و گسترش شبکه‌های ارتباطی، نقش مهمی در آگاهی بخشی به این زنان دارند. آن‌ها دیگر نمی‌خواهند به اجبار چاق شوند. زنان در کشور موریتانی توانسته‌اند ۲۰ درصد از صندلی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آداب و رسوم عجیبی که قطعا شما را متعجب خواهند کرد! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,دانستنی ها,زنان کشور موریتانی,چاقی اجباری برای ازدواج,کمپ چاق شدن ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

گوگل با همکاری شرکت بزرگ تولید پوشاک Levie’s، یک ژاکت هوشمند طراحی و تولید کرده است که قابلیت‌های جدید و جذابی را به‌ همراه دارد.

ژاکت هوشمند

این نخستین باری نیست که خبری از گجت‌های پوشیدنی می‌شنویم. اما گوگل این بار با معرفی و تولید این ژاکت هوشمند جدید، قصد دارد به همگان ثابت کند که در عرصه طراحی و تولید گجت‌های پوشیدنی حرف اول و آخر را در جهان می‌زند. در این مقاله از  مجله دلتا درباره این اختراع جالب بخوانید.

ژاکت هوشمند

کاربرد ژاکت

این ژاکت هوشمند به کاربران و مصرف کنندگان خود این امکان را می‌دهد که هنگام دوچرخه سواری یا پیاده روی، در صورتی که نمی‌خواهند گوشی همراه هوشمند خود را حمل کنند، آن را در کیف یا ماشین خود بگذارند، اما همچنان کارهای اصلی و اساسی خود را با استفاده از ژاکت هوشمندی که به همراه خود دارند، انجام دهند.

بعنوان مثال، کاربران قادر خواهند بود موسیقی مورد علاقه خود را گوش داده و یا مسیر و مسافت‌های پیش رو را پیدا کنند.

نسخه و نمونه کنونی تولید شده توسط گوگل و لیوایز، به گونه‌ای طراحی شده است که برای هر دو جنسیت، زنان و مردان، قابل استفاده باشد. اما به گفته برخی از کارشناسان، سبک اسپورت و ساده آن موجب شده است که بیشتر برای مردان قابل استفاده باشد.

این ژاکت هوشمند همچنین در برابر سرما و گرما به صورت کاملا هوشمند از بدن شما محافظت می‌کند. در صورتی که باد سرد به سمت شما بوزد، این ژاکت شروع به تولید گرما می‌کند تا کاربر احساس سرما نکند.

ژاکت هوشمند

همچنین کاربران با لمس آستین این کت که به حسگرهای متعددی مجهز شده است،  قادر خواهند بود نوتیفیکیشن‌ها، موسیقی، مسیر نقشه‌یابی، قابلیت تماس و سایر اعمال مهم را از طریق ژاکت هوشمند خود کنترل و مدیریت کنند. همچنین امکان دیگری که این ژاکت به کاربران خود می‌دهد، آن است که کاربر می‌تواند در صورت گم کردن گوشی خود، آن را از طریق کتی که پوشیده است، پیدا کند.

اگر فاصله شما با گوشی‌تان بیش از یک حدی شود؛ این ژاکت به شما هشدار می‌دهد تا متوجه این موضوع شوید که گوشی را جا گذاشته‌اید.

نحوه استفاده و کنترل این گجت

کاربران برای استفاده از این ژاکت هوشمند باید اپلیکیشن ژاکارد را بر روی گوشی هوشمند خود دانلود و نصب کنند. این اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابل دسترسی و دانلود است.

این ویژگی جدید به نام «Always Together» یک هشدار خودکار است که هم روی ژاکت و هم روی گوشی ظاهر می‌شود. شما یک اعلان روی گوشی دریافت می‌کنید و دکمه یا تک آستین ژاکت هم شروع به چشمک زدن خواهد کرد و ویبره می‌زند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ایلان ماسک مشکل اینترنت ایران را حل می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, دانستنی ها,ژاکت هوشمند,فناوری هوشمند جدید,ژاکت جدید گوگل هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آب‌فشان، چشمه آب گرم عجیبی است که در فواصل زمانی معین آب داغ را با سرعت زیادی به بیرون پرتاب می‌کند. این پدیده ‏معمولا با بخار زیادی همراه است.

آب‌فشان استروکور

آب‌فشانی در ایسلند وجود دارد که همیشه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. آب‌فشان استروکور ایسلند یکی از پدیده‌های جغرافیایی دیدنی، هولناک و شاید خطرناک جهان است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا اطلاعات جالبی درباره این فواره یا آب‌فشان به شما ارائه دهیم.

آب‌فشان استروکور ایسلند( Strokkur )

دایره طلایی یا Golden Circle، یکی از مسیرهای محبوب گردشگران در جنوب ایسلند است که حدودا ۳۰۰ کیلومتر طول دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی که در این مسیر خواهید دید، چشمه‌های آب گرم گیسیر با حفره‌هایی است که گل‌های جوشان دارد و در کنار آن یکی از خطرناک‌ترین فواره‌های جهان یعنی آب‌فشان استروکور ایسلند دیده می‌شود.

آب‌فشان استروکور به گونه‌ای است که هر چند دقیقه یک بار، آب را به ارتفاع ۳۰ متر به بیرون پرتاب می‌کند.

این منطقه برای بیش از ۱۰۰۰ سال فعال بوده است و بیش از ۱۲ چشمه آب گرم دارد. با اینکه گیسیر امروزه فعالیت کمتری دارد، اما اولین آب‌فشانی بود که در سراسر جهان بطور کتبی ثبت شده است و اولین آب‌فشان طبیعی در اروپای مدرن نیز محسوب می‌شد.

آب‌فشان استروکور

تاریخچه آب‌فشان استروکور

قدمت قدیمی‌ترین بخش این منطقه به سال ۱۲۹۴ بر‌می‌گردد. در آن سال، زمین لرزه‌ای در بخش‌های جنوبی ایسلند اتفاق افتاد و باعث شد که زمین‌های این منطقه تغییرات محسوسی را به خود ببینند و به همین دلیل چشمه‌های آب گرم زیادی در این منطقه به‌ وجود آمد.

همچنین، در سال ۲۰۰۰ یکی از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های جهان در ایسلند صورت گرفت و باعث شد که آب‌فشان استروکور ایسلند برای چند سال، روزی چندین بار فوران کند. در حال حاضر این آب‌فشان در بیشتر مواقع خاموش است.

آب‌فشان استروکور

آب‌فشان‌ها چطور کار می‌کنند؟

آب‌فشان‌های دره هاکادالور در یک منطقه‌ای قرار گرفته‌اند که به اصطلاح تخصصی به آن‌ها منطقه‌های زمین گرمایی می‌گویند. طبق سیستمی شبیه به لوله‌کشی که در زیر زمین قرار دارد. آب‌های زیر زمینی به سطح داغ زمین می‌رسند، گرم شده و فشار تولید می‌کنند. زمانی که آب به بالا‌ترین دمای خود رسید، فشار تا حدی زیاد می‌شود که آب تا حدودا ۳۰ متر به هوا پرتاب می‌شود. البته این ارتفاع در گذشته بسیار بیشتر نیز بوده است.

آب‌فشان استروکور

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب آتش‌فشانی شگفت‌انگیز با گدازه‌های آبی! را در مجله دلتا بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا, دانستنی ها,آب فشان استروکور,آبفشان چیست؟,محبوب ترین و خطرناک ترین آبفشان جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در این مطلب شما را با چند حیوان‌ عجیب آشنا می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی شگفت انگیزی می‌باشند.

حیوان عجیب

حیوانات عجیبی در دنیا وجود دارند که پیش از این حتی اسم آن‌ها را نشنیده‌اید. میلیون‌ها گونه حیوان در زمین وجود دارد و دانشمندان هر‌ساله در حال کشف گونه‌های جدید هستند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا شما را با چند حیوان عجیب آشنا کنیم.

بدون نیاز به آب

طبق یک باور عمومی، نمی‌توان بدون نوشیدن آب بیشتر از ۳ روز زنده ماند. اما موش‌های کانگورو می‌توانند سال‌ها بدون خوردن آب زندگی کنند. آن‌ها در کویر‌ها و بیابان‌ها به شدت خشک زندگی می‌کنند و آب مورد نیاز بدن خود را از دانه‌ها و گیاهانی که می خورند، تامین می‌کنند. این موش‌ها همچنین می‌دانند که چطور آب را از ادرار خودشان قبل از آنکه آن را دفع کنند، جدا کنند.

حیوان عجیب

 دویدن بر روی آب

نوعی از مارمولک (Cloned Basculas) توانایی غیر قابل باور دویدن بر روی آب را دارد. این حیوان عجیب ابتدا پا‌های عقبی خود را که دارای انگشتان بلندی است باز می‌کند که می‌توانند بر روی سطح آب قرار گیرند، در نتیجه یک سطح بزرگ از پا‌های مارمولک با سطح آب تماس برقرار می‌کند. سپس وقتی که شروع به دویدن روی سطح آب می‌کند، پا‌های خود را مثل پمپی با سرعت تمام حرکت می‌دهد. این قضیه باعث می‌شود تا او غرق نشود و روی سطح آب نگه داشته شود.

حیوان عجیب

دید در شب

میمون شبگرد هندی پستانداری است که در مناطق جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند. صرف نظر از دم آن‌ها که طولش حدود ۱۰ سانتیمتر است، چشمان آن‌ها ۱.۳ سانتیمتر عرض دارد. این قضیه این حیوان عجیب را تبدیل به موجودی با بالاترین نسبت چشم نسبت به کل بدن در میان جانوران کرده است. این چشمان بزرگ باعث شده است که آن‌ها به راحتی در شب‌های کاملا تاریک بتوانند مانند روز روشن اطراف خود را ببینند.

حیوان عجیب

 انفجار صوتی

نوع خاصی از میگو‌ها با طول ۲.۵ سانتیمتری خود چنان صدای بلندی از خود ایجاد می‌کنند که طعمه خود را گیج می‌کنند و از پای در می‌آورند.

علی رغم اندازه کوچک، میگو تپانچه‌ای دارای یکی از بلندترین صدا‌ها در میان جانوران دریایی است. هنگامی که این میگو چنگال‌هایش را به هم می‌زند، چنان صدای بلندی ایجاد می‌کند که مانند انفجار صوتی می‌ماند. بطور طبیعی این صدا طعمه را گیج می‌کند و میگو می‌تواند آن را بدون تلاش زیاد به دام بیندازد.

حیوان عجیب

 به سخره گرفتن نیروی جاذبه

بز‌های وحشی به خاطر قدرت بالا رفتن از جا‌های مختلف معروفند. اما بز‌های آلپی مناطق شمالی ایتالیا در این رشته قهرمان المپیک هستند! این حیوان عجیب می‌تواند تقریبا از هر سطح عمودی بالا برود و قانون‌های فیزیک را در این زمینه به سخره بگیرد.

حیوان عجیب

سلاح شیمیایی

تعدادی از حیوانات از خود با زهر و یا نیش‌های تند و گزنده محافظت می‌کنند. اما تعدادی جانور وجود دارند که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند! گونه‌ای از هزارپا‌ها وجود دارند که هیدروژن سیانید تولید می‌کنند و وقتی احساس خطر می‌کنند، آن را در هوا پخش می‌کنند که اگر با پوستتان تماس برقرار کند می‌تواند باعث سوختگی و ایجاد زخم‌های چرکی شود.

حیوانات عجیب و خطرناک

زشت یا زیبا

بلاب فیش، ماهی که به دلیل ظاهر متفاوتش سال‌های متمادی است که لقب زشت‌ترین موجود زنده را یدک می‌کشد. این ماهی فاقد کیسه شنا است و قادر به شنا کردن به خوبی سایر ماهی‌ها نیست. در حال حاضر این حیوان عجیب در معرض انقراض قرار دارد.

حیوانات عجیب و خطرناک

پیشنهاد مطالعه: مطلب درختانی که از هم خجالت می‌کشند! را مطالعه کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, دانستنی ها,حیوانات عجیب,عجیب ترین حیوانات جهان,خطرناک ترین جانوران زمین ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پل‌ها یکی از عالی‌ترین شگفتی‌های مهندسی هستند که شهر‌ها و حتی کشور‌ها را به هم وصل می‌کنند. اما برخی پل‌ها خلاقانه‌ترین طراحی‌ها را دارند.

پل‌ های دیدنی

اغلب پل‌ها طوری طراحی می‌شوند که در مقابل طوفان‌هایی که احتمال وقوع آن‌ها یکی دو بار در صد سال است، مقاومت کنند. اما برخی پل‌ها خلاقانه‌ترین طراحی‌ها را دارند و نشان از یک مهندسی پیشرفته هستند. پل‌ های دیدنی بسیاری در نقاط مختلف دنیا وجود دارند که عجیب‌ترین نمونه‌های آن را در این مطلب از مجله دلتا مشاهده می‌کنید.

اشیما اوهاشی، ژاپن

پل‌ اشیما اوهاشی، یک پل جاده‌ای بتنی به طول ۱.۶ کیلومتر است و شهر‌های ماتسو و ساکایمیناتو را به هم متصل می‌کند. اما چه چیزی رانندگی روی آن را هیجان انگیز می‌کند؟ این پل با شیب ۵ تا ۶ درصد بالا رفته تا کشتی‌ها بتوانند از زیر آن عبور کنند.

پل‌ های دیدنی

پل غلتان، انگلستان

پل غلتان یکی از پل‌ های دیدنی جهان است که به شکل یک هشت ضلعی جمع می‌شود تا به قایق‌ها اجازه عبور دهد. پل غلتان در سال ۲۰۰۴ ساخته شده و به آرامی و نرمی پیچ می‌خورد تا از یک پل صاف و معمولی به شکل دایره‌ای دربیاید که در کنار کانال قرار می‌گیرد. پل غلتان از هشت قسمت مثلثی تشکیل شده و می‌تواند در هر نقطه از حرکت خود متوقف شود.

پل‌ های دیدنی

پل موسی، هلند

در قرن هفدهم قلعه‌ها و خندق‌ها از غرب هلند در مقابل مهاجمان فرانسوی و اسپانیایی حفاظت می‌کردند. یکی از این قلعه‌ها، روور بود که بازسازی آن به طراحان فرصت ساخت یک پل خلاقانه را داده است که می‌تواند بازدیدکنندگان را از خندق عبور دهد.
برای حفظ ویژگی‌های قلعه، طراحان یک پل نامرئی در خندق ساختند که از دور دیده نمی‌شود، زیرا آب تا لبه‌های آن بالا می‌آید. این پل غرق شده، چون یادآور داستان حضرت موسی (ع) است پل موسی نامیده می‌شود.

پل‌ های دیدنی

پل مواج هندرسون، سنگاپور

این پل، بلندترین پل عابر پیاده سنگاپور است که کوه‌های جنوبی شهر را به هم وصل می‌کند که شامل یک زنجیره ۹ کیلومتری از فضای باز سبز، پارک‌ و تپه‌ می‌شوند. نوار‌های منحنی موج دار این پل نه تنها بسیار زیبا هستند، بلکه برای مردم آلاچیق و سایبان فراهم می‌کنند.

پل‌ های دیدنی

آپارتمان‌های سیمانی، چین

یکی دیگر از پل‌ های دیدنی و نفس‌گیر جهان در کشور چین قرار دارد. چینی‌ها در راستای تمهیداتی که برای وضعیت حمل‌ونقل کشور خود اندیشیده‌ بودند، تصمیم گرفتند تا مونوریل را درست از وسط آپارتمان‌های بتنی عبور دهند. جالب است که ساکنین این خانه‌ها می‌گویند عبور قطار از داخل آپارتمان آنها آزاردهنده نیست. صدای تردد قطار از روی ریل همچون صدای ماشین لباسشویی است.

پل‌ های دیدنی

پل طلایی، ویتنام

پل طلایی در کشور ویتنام قرار دارد. طراحی عجیب و هیجان‌انگیز این پل باعث شده تا گردشگران زیادی از آن بازدید کنند. دو دست غول پیکر بدنه‌ پل را نگه داشته‌اند. طراحی دست‌ها به گونه‌ای است که آدم احساس می‌کند با یک اثر باستانی چند ساله رو به رو است. طراحان پل طلایی ویتنام گفته‌اند، هدف ما این بود که مردم تصور کنند دستان خدا از زمین بیرون آمده و پل را نگه داشته است.

 پل های معروف جهان

پل بادبان‌های دوقلو، دورست، انگلستان

این پل، از پل‌ های دیدنی است که شامل دو بازوی بالارونده مثلثی، با ارتفاع ۲۳ متر است. هر دو بازو، توسط اهرم‌های هیدرولیکی حرکت می‌کنند و می‌توانند تا ۱۵ بار در روز پل را باز کنند که قایق‌ها و کشتی‌ها بتوانند از کانال عبور کنند. در حالت بسته، پل کاملا مسطح است، اما وقتی دو مثلث بالا می‌روند، شبیه بادبان قایق می‌شود.

 پل های معروف جهان

پیشنهاد مطالعه: مطلب آتش‌فشانی شگفت‌انگیز با گدازه‌های آبی! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا, دانستنی ها,پل های دیدنی,پل های معروف جهان,عجیب ترین پل های جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

معمولا همه فکر می‌کنند قلب فقط وظیفه کنترل خونرسانی به اعضا بدن را بر عهده دارد، اما بهتر است بدانید، قلب اسرار زیادی دارد که شنیدن آن‌ها ممکن است شما را شگفت زده کند.

حقایق عجیب قلب

قلب انسان ارگانی است که روزانه حدود ۱۰۰ هزار بار تپش دارد و بدن را با خون غنی از اکسیژن پر می‌کند. همه می‌دانیم که قلب تقریبا به اندازه یک مشت است و قلب زنان سریعتر از قلب مردان می‌تپد. اما در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا  دیگر حقایق عجیب قلب را بدانید.

قلب می‌تواند پس از جداشدن از بدن هم بتپد

قلب سیستم الکتریکی خود را دارد و توسط مغز تنظیم نمی‌شود. بنابراین، تپش می‌تواند حتی در صورت جدا شدن قلب از بدن و تا زمانی که منبع کافی اکسیژن داشته باشد، انجام شود.

حقایق عجیب قلب

سرطان قلب بندرت اتفاق می‌افتد

یکی از حقایق عجیب قلب این است که،  سلول‌های قلب در اوایل زندگی، تقسیم خود را متوقف می‌کنند. جهش‌های ایجاد کننده سرطان در آن‌ها بسیار نادر است. با این وجود انواع دیگر سرطان‌ها می‌توانند به قلب هم سرایت کنند و شیمی درمانی می‌تواند به بافت آن آسیب برساند.

قرنیه تنها قسمت بدن است که از قلب خون دریافت نمی‌کند

بیشتر بافت‌های بدن حاوی رگ‌های خونی برای تغذیه و محافظت در برابر عفونت هستند. اما قرنیه‌ها تنها قسمت بدن هستند که فاقد رگ‌های خونی هستند و به همین دلیل خون دریافت نمی‌کنند. بنابراین به روش‌های دیگری مانند مایع اشکی تغذیه می‌شوند.

میزان پمپاژ خون توسط قلب شگفت انگیز است

یکی دیگر از حقایق عجیب قلب این خصوصیت آن است، هر فرد سالمی حدود ۶ لیتر خون در بدن خود دارد. در طول یک عمر قلب حدود یک میلیون بشکه خون را پمپاژ می‌کند.

بالا رفتن سایز کفش می‌تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد

اگر قلب شما به درستی پمپاژ نکند، بدن شما آب را در خود حفظ می‌کند و این باعث ایجاد تورم در پا‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود کفش‌های شما برایتان دیگر اندازه نباشند. اگر متوجه تورم شدید و احساس کردید به کفش‌های بزرگتری احتیاج دارید، با پزشک خود مراجعه کنید.

آیا قلب هم می‌تواند اندوهگین شود؟

هر اتفاق عاطفی ناگهانی می‌تواند باعث مشکلی به نام سندروم قلب شکسته شود که به آن کاردیومیوپاتی ناشی از استرس هم می‌گویند.

قلب بزرگ‌تر می‌تواند نشانه یک مشکل جسمی باشد

بعضی افراد نسبت به دیگران قلب بزرگتری دارند و از نظر جسمی، این چیز خوبی نیست و می‌تواند نشان دهنده بیماری قلبی یا فشار خون بالا باشد که هر دو می‌توانند منجر به نارسایی قلبی و ضربان قلب غیر طبیعی شود.

حقایق عجیب قلب

قلب بر خلاف سایر اندام ها، خودش را ترمیم نمی‌کند

بر خلاف دیگر اندام‌ها و بافت‌های بدن، قلب آسیب دیده نمی‌تواند خودبخود بهبود پیدا کند، اما اندام‌ها و بخش‌هایی مانند پوست و استخوان بعد از بریدگی یا شکستگی برای ترمیم خود تلاش می‌کنند. به همین دلیل درمان فوری یک حمله‌ قلبی ضروری است و هر یک دقیقه پس از آن، ترمیم قلب را دشوارتر می‌کند.

ضربان قلب شما براساس موسیقی تغییر می‌کند

آیا متوجه شده اید که اگر استرس دارید موسیقی می‌تواند شما را آرام کند؟ مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی با سرعت زیاد می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد، در حالی که موسیقی آهسته سرعت آن را کاهش می‌دهد.

حقایق عجیب قلب

پیشنهاد مطالعه: مطلب اختلالات روانی عجیب اما واقعی! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,حقایق عجیب قلب انسان,اسرار قلب بدن انسان ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 تير 1400 | نظرات ()