نوشته شده توسط : مجله دلتا

احتمالا همه شما می‌دانید که نوشیدن آب تا چه اندازه برای بدن مفید است و آن‌قدر در موردش شنیده‌اید که دیگر نسبت به آن بی‌تفاوت شده‌اید. اگر کسی بگوید برای رفع مشکلاتتان آب بنوشید، چه‌بسا حرف او را نشنیده بگیرید؛ چراکه گوشتان از این جمله پر است.

بهترین زمان نوشیدن آب

نوشیدن آب واقعا مسئله مهمی است و حتی شاید آشنا‌ شدن با بهترین زمان نوشیدن آب، در بهبود کیفیت زندگی‌تان هم موثر باشد. اگر وسوسه شده‌اید تا بدانید بهتر است در چه زمان‌هایی آب بنوشید، با مجله دلتا همراه باشید.

بهترین زمان نوشیدن آب

بعد از بیدارشدن از خواب نوشیدن آب را فراموش نکنید

اگر زمان نوشیدن آب در صبح باشد، کمک می‌کند یک شروع خوب در ابتدای روز داشته باشید. برخی از افراد متوجه شده‌اند که وقتی بلافاصله بعد از بیدارشدن آب می‌نوشند، در ادامه آن روز، آب بیشتری خواهند نوشید. بنابراین اگر مدام آب‌خوردن را فراموش می‌کنید، شاید همین که یادتان بماند سر صبح یک لیوان آب بنوشید، به ادامه‌دادن این کار در طول روز منجر شود.

زمان نوشیدن آب را به قبل از غذا موکول کنید

آیا تابه‌حال برای لاغرشدن به روش‌های عجیب و غریب زیاد چنگ زده‌اید؟ روش‌هایی که شما را بیمار و فرسوده کرده باشند. چرا این بار یک روش ساده‌تر را امتحان نمی‌کنید؟ منظورمان نوشیدن آب قبل از غذاست. این کار می‌تواند به احساس سیری کمک کند و چه‌بسا دریافت کالری شما را کاهش دهد.

هم قبل از ورزش و هم بعد از آن آب بنوشید

شما با ورزش‌کردن، آب و الکترولیت‌ها را از طریق عرق‌کردن از دست می‌دهید. واضح است که باید آن را جبران کنید. پس برای این که بدنتان را هیدراته نگه‌دارید، زمان نوشیدن آب را به گونه‌ای تنظیم کنید که قبل، حین و بعد از ورزش حتما آب بنوشید.

کمی با فاصله از خوابتان آب بنوشید

یکی از سوالاتی که شاید با آن درگیر باشید این است که آیا نوشیدن آب قبل از خواب می‌تواند برای بدنتان مفید باشد یا خیر؟ نوشیدن مقداری آب، به‌ویژه آب گرم قبل از خواب، شما را در طول شب هیدراته نگه می‌دارد و چه‌بسا به بدن کمک کند تا از شر سموم ناخواسته خلاص شود و حتی احتمال دارد در تسکین درد و گرفتگی معده موثر باشد.

با‌ این‌حال زمان نوشیدن آب را طوری سامان دهید که تا دو ساعت قبل از خواب آب ننوشید. این مسئله باعث می‌شود چرخه خوابتان به هم نخورد.

در بعدازظهر نوشیدن آب را جایگزین قهوه کنید

ممکن است حوالی ساعت سه بعدازظهر احساس کمبود انرژی داشته باشید. به‌جای این که سریع فنجان خود را از قهوه پر کنید، یک لیوان آب بنوشید. در این زمان نوشیدن آب می‌تواند با احساس خستگی شما مبارزه کند. در حالی که مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب، می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

وقتی مریض هستید، از نوشیدن آب امتناع نکنید

بیماری باعث می‌شود حوصله انجام هیچ کاری را نداشته باشید. اما این نباید شامل نوشیدن آب شود. علائمی مثل اسهال، استفراغ و تب می‌تواند باعث ازدست‌دادن آب بدن گردد. بنابراین حتما در حین بیماری آب بنوشید. این بدان‌معنا نخواهد بود که مجازید به‌جای آب، الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار بخورید. تقلب را کنار بگذارید و به فکر مریضی‌تان باشید.

نوشیدن آب ممنوع

خیلی نزدیک به زمان خواب آب ننوشید

اگرچه در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که نوشیدن مقداری آب قبل از خواب می‌تواند فواید زیادی داشته باشد، اما اگر این زمان خیلی نزدیک به خوابتان باشد، باعث می‌شود بارها از خواب بیدار شوید و بخشی از وقتی را که باید در خواب ناز تشریف داشته باشید، در سرویس بهداشتی بگذرانید. باید بدانید که کم‌خوابی می‌تواند تاثیرات منفی زیادی روی تندرستی بدن مثل سلامت قلب داشته باشد.

اگر به این بیماری مبتلا هستید همراه با غذا آب ننوشید

اگر از بیماری رفلاکس معده رنج می‌برید، بهتر است همراه با غذا از نوشیدن مایعات پرهیز کنید. مایعات به معده شما حجم می‌دهد و می‌تواند فشار معده را مانند یک وعده غذایی بزرگ افزایش دهد. این مسئله ممکن است به رفلاکس اسید منجر شود.

خودتان را با نوشیدن آب زیاد در حین ورزش به کشتن ندهید

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید، شاید وسوسه شوید تا آب زیادی بنوشید. اما نوشیدن آب به میزان زیاد باعث می‌شود کلیه‌های شما نتوانند از شر آب اضافه خلاص شوند. در نتیجه میزان سدیم خون مختل می‌شود و حتی احتمال دارد خطر جانی برای شما داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب قبل از خوردن این بستنی باید سند مرگتان را امضا کنید! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,آب ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در این گزارش قصد داریم بهترین اپلیکیشن‌‌های اندرویدی در سال ۲۰۲۱ را معرفی کنیم که احتمالا به کارتان خواهند آمد.

برترین اپلیکیشن های اندرویدی

گوگل مجموعه‌ای از برنامه‌ها و بازی‌ها را به عنوان برترین اپلیکیشن های اندرویدی منتشر کرده که اگر از کاربران گوشی‌های اندرویدی باشید، می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید. با مجله دلتا همراه ما باشید.

برترین اپلیکیشن های اندرویدی

برنامه Balance

برنامه مدیتیشن Balance برنده بهترین برنامه اندروید در سال ۲۰۲۱ است. تخصص این برنامه توانایی آن در تنظیم مدیتیشن‌های شما بر اساس تجربیات شماست. هنگامی که شروع به استفاده از این برنامه می‌کنید، چند سوال در مورد سابقه مدیتیشن از شما پرسیده می‌شود و سپس برنامه‌های خود را بر این اساس به شما ارائه می‌دهد. مدیتیشن به عنوان یکی از موثرترین تکنیک‌ها در برابر استرس، اضطراب و حتی افسردگی شناخته شده است و برنامه «Balance» شما را در این زمینه یاری می‌کند.

برترین اپلیکیشن های اندرویدی

Pokémon Unite

اگر به دنبال یک بازی سرگرم کننده چند نفره رقابتی در تلفن اندرویدی خود هستید، بازی Pokémon Unite می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این بازی دو تیم پنج نفره در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و یک تجربه چند نفره و مهیج را ایجاد می‌کند. گوگل این بازی را بهترین بازی اندروید سال ۲۰۲۱ نامید که می‌تواند دلیل دیگری برای تجربه این بازی باشد. البته این بازی دارای برخی مشکلات در زمینه یافتن رقیب است و مشکلات سرور آن نیز گاهی می‌تواند آزاردهنده باشد.

 اپلیکیشن های اندرویدی

Bird Alone

اگر از بازی‌های چندنفره رقابتی که سرعت زیادی دارند خوشتان نمی‌آید، می‌توانید بازی Bird Alone را امتحان کنید. این بازی یک تجربه تک نفره شگفت انگیز است که شما باید در آن با یک پرنده دوست شوید. این پرنده در ابتدا سوالات عادی دارد، اما در نهایت، بحث‌ها به سمت موضوعات وجودی از جمله مرگ سوق می‌یابد. با این حال، فضای این بازی برای همیشه تاریک باقی نمی‌ماند و کار‌های سرگرم کننده‌ای مانند نوشتن شعر را می‌توان انجام داد.

Moonbeam

Moonbeam یک برنامه مناسب برای پیدا کردن پادکست است. در چند سال گذشته، ما به سمت محتوا‌های کوتاه رفته‌ایم، بنابراین پادکست‌های طولانی مدت گاهی اوقات مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، زیرا ممکن است شنوندگان معمولی به دلیل طولانی بودن آن‌ها ناامید شوند. برخی از بهترین پادکست‌ها بیش از ۴۰ زمان دارند و اینجاست که Moonbeam به کمک شما می‌آید. این برنامه لحظات خاصی از هر پادکست را مدیریت کرده و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید قسمت کامل این برنامه را گوش دهید یا خیر.

برنامه Speechify

Speechify برنامه‌ای است که یک صفحه را بررسی و متن را به گفتار تبدیل می‌کند. اگر خواندن متن برایتان سخت است، می‌توانید از Speechify بخواهید که آن را برای شما بخواند. این برنامه از ۲۰ زبان پشتیبانی می‌کند و در صورت تمایل این امکان را شما امکان می‌دهد که سرعت پخش صدا را افزایش دهید.

 اپلیکیشن های اندرویدی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه در تلگرام چت مخفی داشته باشیم؟  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,اپلیکیشن,اندروید ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در جهان پیرامون ما دنیای ناشناخته‌ای وجود دارد که گاه با دانستن اسرار آن‌ها انگشت حیرت به دهان می‌گزیم و لرزه بر انداممان می‌افتد که به راستی دنیای ما بسیار شگفت‌انگیز و گاه ترسناک جلوه می‌کند.

جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان

در این مقاله از مجله دلتا قصد داریم تا چند جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان را به شما معرفی کنیم. درک این نکته حائز اهمیت است که حتی جاندارانی که در ظاهر بی‌گناه هستند نیز می‌توانند خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین جانداران باشند و بر عکس موجوداتی که خطرناک به نظر می‌رسند حتی ممکن است به شما آسیب هم نرسانند.

جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان

۱. زنبور عسل آفریقایی (Africanized Bee)

زنبور عسل آفریقایی نژادی دو رگه، حاصل پرورش متقابل بین زنبور‌های آفریقایی و زنبور‌های اروپایی است. این ایده در ابتدا برای تولید عسل بیشتر بود و این زنبور‌ها در یک منطقه محدود نگهداری می‌شدند، اما بعدا فرار کرده و پراکنده شدند. آن‌ها که باهوش هستند و به‌عنوان زنبور‌های قاتل شناخته می‌شوند، در آمریکای مرکزی و جنوبی پخش شده‌اند. این زنبور‌ها بسیار تهاجمی بوده و می‌توانند باعث مرگ شوند، به همین دلیل در بین خطرناک‌ترین جانداران روی کره زمین به حساب می‌آیند.

جاندار خطرناک و کشنده‌ جهان

۲. کوسه‌های سفید (White Sharks)

کوسه سفید یکی از جانوران عظیم ساکن آب‌ها است. آن‌ها در سراسر اقیانوس‌های جهان پخش شده‌اند. این کوسه‌ها می‌توانند تا ۶.۴ متر رشد کنند. آن‌ها که به عنوان حیوانات خشمگین و درنده در جهان شناخته شده‌اند، قاتل بسیاری از انسان‌ها به‌شمار می‌آیند. کوسه‌‎های سفید حس بویایی شگفت انگیزی دارند که باعث می‌شود بوی طعمه‌های خود را از فاصله‌های دور دست در درون آب تشخیص دهند.

خطرناک ترین جانوران

۳. اسب آبی (Hippopotamus)

اسب آبی یک جانور بسیار کشنده در جهان محسوب می‌شود و در عین حال بزرگ‌ترین پستاندار زنده جهان ساکن خشکی است و بیشتر در شب فعال است. آن‌ها از گیاهان تغذیه می‌کنند، اما به ویژه در زمان تحریک، به انسان حمله می‌کنند. اسب‌های آبی می‌توانند با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت بدوند و به وزنی در حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم برسند. آن‌ها دارای دهانی گسترده با دندان‌های بلند هستند و بر عکس ظاهر آرامشان، بسیار خطرناک‌ هستند.

خطرناک ترین جانوران

۴. اژد‌های کومودو (Komodo Dragon)

اژد‌های کومودو به عنوان یکی از خطرناک‌ترین جانداران جهان شناخته شده است. این جانداران همه چیز را می‌خورند، از پستانداران گرفته تا پرندگان و گاومیش‌ها. آن‌ها همچنین قادر به بیرون کشیدن اجساد از گور‌های کم عمق هستند. کومودو‌ها ساکن جزایر اندونزی، فلورس، پادار، جیلی مونتند و رینکا هستند. بزاق آن‌ها دارای چندین نوع باکتری است و یک گاز آن‌ها می‌تواند طعمه را مسموم کرده و از پای در آورد.

جانداران کشنده

۵. مار بومسلنگ (Boomslang Snake)

این گونه سمی خندان متعلق به خانواده Colubridae است که یکی از خطرناک‌ترین جانوران جهان محسوب می‌شود. آن‌ها هموتوکسیک هستند به این معنا که قادر هستند با سم خود مانع از لخته شدن خون طعمه‌های خود شوند. قربانیان آن‌ها آهسته آهسته می‌میرند، زیرا خون آن‌ها بند نمی‌آید و از تمامی منافذ موجود در بدنشان خونریزی می‌کنند و با مرگی دردناک و آهسته روبرو می‌شوند.

جانداران کشنده

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب بانو دای؛ مومیایی ۲۰۰۰ ساله‌ای که همچنان سالم است!  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,حیوانات خطرناک ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این روزها اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در میان افراد شناخته شده است. در حقیقت بر اساس گزارش‌های موجود، ۳۵ درصد از بزرگسالان آنلاین از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

قابلیت های پنهان اینستاگرام

برای افرادی که قبلا هرگز از این پلتفرم استفاده نکرده‌اند یا آن‌هایی که می‌خواهند استفاده از این شبکه اجتماعی را به سطح پیشرفته‌تری ببرند، ترفندها و نکات ریزی وجود دارد که می‌تواند تجربه آن‌ها را بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم به قابلیت های پنهان اینستاگرام اشاره کنیم و ببینیم چه مواردی را می‌توان در این شرایط به کار برد. پس همراه مجله دلتا باشید.

قابلیت های پنهان اینستاگرام

۱. اکانت‌های متعددی را بر روی دستگاه یکسان، اضافه کنید و مدیریت نمایید.

شما می‌توانید اکانت‌های متعددی را از روی یک دستگاه مدیریت کنید. از پروفایل خود، آیکون چرخ دنده را انتخاب کنید و روی گزینه option کلیک نمایید.
به سمت پایین اسکرول کنید و بر روی add account کلیک نمایید. نام کاربری و پسورد اکانت دیگر خود را وارد نمایید.

۲.پست‌های اینستاگرام را از قبل زمان بندی کنید.

اینستاگرام یکی از روش‌های عالی برای پست تصاویر و مطالب است. شما می‌توانید از روی رایانه خود پست‌ها را زمان بندی کنید و در یک بازه زمانی دیگر آن را منتشر نمایید. این قابلیت در ابزارهای زمان بندی رسانه اجتماعی وجود دارد به شرطی که اکانت شما تبدیل به اکانت تجاری شده باشد. اگر پروفایل تجاری دارید می‌توانید پست‌ها را از قبل زمان بندی کنید.

۳. ایجاد متن رنگین‌کمانی در استوری‌ها

ایجاد متن چندرنگ در استوری اینستاگرام یک ترفند مخفی نیست و بسیاری از کاربران از آن استفاده می‌کنند. ابتدا ابزار تایپ را انتخاب کنید، بعد از تایپ کاراکترها، هرکدام از حرف‌ها یا کلمات را انتخاب و سپس رنگشان را تغییر دهید. اما ایجاد متن رنگین‌کمانی از این هم بسیار ساده‌تر است.

برای اینکه چنین کاری را سریعا انجام دهید، ابتدا متن را تایپ کنید و سپس کل آن را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار، یک انگشت شست را بر نخستین رنگ در سمت راست قرار دهید و نگه دارید تا ابزار گرادیان پدیدار شود. انگشت شست دیگر را هم بر گوشه‌ی متن نگه دارید و همزمان با تغییر رنگ، آن انگشت قرار گرفته بر متن را حرکت دهید تا به‌راحتی متن شما به یک متن واجد رنگ‌های مختلف بدل شود.

۴. تاریخچه جستجوی اینستاگرام را پاک کنید.

برای پاک کردن تاریخچه جستجو، به پروفایل خود بروید و بر روی دکمه option کلیک کنید. به سمت پایین بیایید و بر روی Clear Search History کلیک کنید و Yes, I’m sure را انتخاب نمایید.

۵. از اینستاگرام به عنوان ویرایشگر تصویر استفاده کنید.

ممکن است بخواهید تصویری را فیلتر یا ویرایش کنید اما در حال حاضر قصد منتشر کردن آن را نداشته باشید. برای ویرایش تصویر توسط اینستاگرام بدون داشتن پست، باید پست را در حالت پرواز منتشر کنید. قبل از هر کاری مطمئن شوید که Save Original Photo در تنظیمات اینستاگرام فعال شده است. سپس حالت پرواز گوشی خود را روشن کنید و به ویرایش تصاویر خود بپردازید.

۶. بر روی bio و کپشن‌های خود، خط جداکننده اضافه نمایید.

زمانی که کپشنی را در اینستاگرام می‌نویسید، هیچ گزینه‌ای برای زدن اینتر یا بازگشت نخواهید داشت. همین امر در مورد بیو نیز صادق است. کافیست برای ایجاد خط جداکننده، کلید ۱۲۳ را در کیبورد گوشی همراه خود بزنید. در این حالت کلید Return برایتان ظاهر خواهد شد.

۷. پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید را پنهان کنید.

زمانی که فردی شما را بر روی تصویر یا ویدئویی تگ می کند، به طور خودکار به پروفایل شما اضافه می‌گردد. برای دیدن تصاویری که در آن تگ شده‌اید، به پروفایل خود بروید و بر روی ایکون انسان زیر بیو کلیک کنید. برای پنهان کردن این موضوع روی سه نقطه موجود در سمت راست و بالای صفحه نمایش کلیک کنید و Hide Photos را انتخاب نمایید. پستی که می‌خواهید از پروفایل خود حذف کنید را انتخاب کنید. حالا Hide From Profile را بزنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه در تلگرام چت مخفی داشته باشیم؟  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,اینستاگرام ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بستنی خوراکی دوست داشتنی و خوشمزه‌ای که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد و به همین خاطر هم زیاد می‌بینیم که هر چند وقت یکبار یک طعم کاملا جدید و متفاوت از آن ارائه می‌شود.

خطرناک ترین بستنی جهان

در این مطلب قرار است شما را با عجیب ترین و خطرناک ترین بستنی دنیا آشنا کنیم، مگر بستنی خوشمزه هم می‌تواند خطرناک باشد؟ بله! می‌تواند به اندازه‌ای خطرناک باشد که شما را به راحتی بکشد. درست مثل همین بستنی‌ای که الان می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، یعنی خطرناک ترین بستنی جهان که قبل از خوردنش به شما یک برگه و خودکار می‌دهند تا زیر آن را امضا کنید.  با مجله دلتا همراه شوید تا ببینید که چه چیزی این بستنی را این چنین کشنده و ترسناک کرده است.

خطرناک ترین بستنی جهان

خطرناک ترین بستنی جهان در واقع نفس شیطان نام دارد که از مجموعه‌ای از تندترین فلفل قرمزهای جهان تشکیل شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، در واقع از ۱.۵ میلیون واحد فلفل بی نهایت تند و سوزان استفاده شده است و همین باعث شده تا به آن لقب خطرناک ترین بستنی دنیا داده شود. بستنی Respiro del Diavolo توسط یکی از کافه داران شهر گلاسکو در اسکاتلند به نام مارتین باندونی به این شهر آورده شد. او ادعا کرده است که دستور ساخت این بستنی قرن‌ها مانند یک راز سر به مهر بوده است.

خطرناک ترین بستنی جهان در اسکاتلند

در این بستنی چندین میلیون واحد فلفل بسیار تند استفاده می‌شود که گفته می‌شود ۵۰۰ برابر تندتر از سس تاباسکو است. در ضمن هر کسی هم اجازه خوردن این بستنی را ندارد. مشتریانی که دوست دارند این بستنی تند را تست کنند باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند و علاوه بر این قبل از خوردن، باید برگه‌ای را امضا کنند که در آن نوشته شده که خودشان تمام مسئولیت خوردن را بر عهده گرفته‌اند و در واقع سند مرگشان را باید امضا کنند.

این بستنی به معنای واقعی کلمه تند است. اگر عاشق فلفل‌هایی هستید که دهانتان را می‌سوزانند و نفستان را بند می‌آورند، این بستنی را دوست خواهید داشت. اما حتی با این حال هم خوردن آن حس بسیار عجیبی به شما می‌دهد و شما را از زمین جدا می‌کند چرا که بستنی پایه سرد و یخی‌ای دارد در صورتی که فلفل تند و داغ است.

خطرناک ترین بستنی جهان

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب به این دلیل مهم، شب غذا نخورید را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,بستنی ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حتما تا به حال توجه کرده‌اید که رگ‌های بدن به طور خاص آبی رنگ به نظر می‌رسند در حالی که نه ساختار رگ‌ها به رنگ آبی است و نه خونی که در آن‌ها جریان دارد.

رنگ رگ های بدن

خون شما رنگ خود را از گلبول‌های قرمز دریافت می‌کند که حاوی هموگلوبین است. هموگلوبین، مولکول‌های غنی از آهن محسوب می‌شوند که هنگام حمل اکسیژن به رنگ قرمز روشن و هنگامی که اکسیژن زدایی می‌شوند به رنگ قرمز تیره‌تر مشاهده می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با رنگ رگ های بدن بیشتر آشنا شوید.

رنگ رگ های بدن

پاسخ علمی به این سوال نشان دهنده نوعی خطای دید انسانی است.  راز موضوع فوق در این واقعیت نهفته است که رنگ‌های مختلف نور دارای طول موج‌های متفاوتی هستند. بنابراین زمانی که این امواج نوری به پوست ما برخورد می‌کنند جذب و بازتاب متفاوتی پیدا می‌کنند.

نور قرمز دارای طول موجی بسیار طولانی است، بنابراین می‌تواند به راحتی از طریق پوست عبور کرده و توسط هموگلوبین موجود در خون جذب شود. از طرف دیگر نور آبی طول موج بسیار کوتاه‌تری دارد و بنابراین بیشتر توسط پوست منعکس می‌شود.

اگر نور سفید را به بازوی خود، (جایی که رگ‌ها وجود دارد بتابانید) نور قرمز جذب شده و نور آبی منعکس می‌شود. این پدیده جالب، بدان معناست که نوری که به چشمان شما باز می‌گردد، دارای طول موج‌های آبی بیشتری نسبت به رنگ قرمز خواهد بود و باعث می‌شود رگ‌ها در مقایسه با پوست اطراف آبی به نظر برسند.

پزشکان گاهی اوقات از این پدیده با تابش نور قرمز یا مادون قرمز به پوست استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند تا محل رگ را برای تزریق بهتر پیدا کنند.

استفاده از نور آبی

گاهی اوقات برخی مراکز عمومی که احتمال حضور افراد معتاد در آن وجود دارد از چراغ‌های آبی در سرویس‌های بهداشتی خود استفاده می‌کنند تا کسی از این اتاقک‌های عمومی ویژه سرویس بهداشتی برای تزریق مواد مخدر استفاده نکند. زیرا دیدن رگ‌ها در نور آبی مشکل بوده و افراد معتاد قادر به انجام تزریق وریدی نخواهند بود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب‌ترین روش‌های درمانی پزشکان در گذشته را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,قلب و عروق ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در گذشته اکثر روش‌های درمانی اگر خطرناک هم نبودند با توجه به شرایط و علم پزشکی امروز، بسیار عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسند.

عجیب ترین روش های درمانی 

پزشکی و طبابت ریشه در تاریخ بشریت دارد. انسان‌ها همواره می‌کوشند برای بیماری‌های خود درمانی بدست آورده و از شدت درد‌های خود بکاهند. پیش از ظهور پزشکی نوین که مبتنی بر آزمایش و دقت بالاست، طبابت در گذشته مخلوطی از آداب و رسوم‌ها و گاهی خرافات بود. با مجله دلتا همراه باشید تا با عجیب ترین روش های درمانی آشنا شوید.

عجیب ترین روش های درمانی

۱- تنقیه دود سیگار

یکی از روش‌های درمانی رایج در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی برای نجات فوری جان انسان‌ها تنقیه دود سیگار بوده است. در این روش دود تنباکو را با ابزار‌های خاص به روده انسان می‌فرستادند. اطبا معتقد بودند این روش باعث گرم شدن سلول‌های مرده و شروع دوباره تنفس در فرد می‌شود.

۲- استفاده از جیوه

معروف است که کین شی هوآنگ، نخستین امپراطور چین برای آنکه به زندگی جاودانه برسد اقدام به خوابیدن در یک وان پر از جیوه کرد. جیوه یکی از سمی‌ترین فلزات جهان است که می‌تواند از طریق پوست وارد بدن شده و باعث مرگ انسان شود. بدیهی است که این پادشاه نگون بخت نه تنها عمر جاودانه نداشت بلکه پیش از ۴۰ سالگی جان خود را به دلیل مسمومیت با جیوه از دست داد.

۳- صندلی‌های چرخان

استفاده از صندلی‌های چرخان در اواسط قرن ۱۹ میلادی برای درمان بیماری‌های روانی و پاکیزه کردن سلول‌های آلوده مورد استفاده قرار می‌گرفت. این روش همچنین با مواردی همچون دوش آب یخ، ملین‌ها و کما درمانی با انسولین ترکیب می‌شد.

۴- حجامت و زالو درمانی برای دور کردن شیاطین

در زمان‌های قدیم آرایشگران علاوه بر پیرایش موی مردم، اقدام به کشیدن دندان، جا انداختن کتف در رفته، و حتی جراحی می‌کردند. یکی از اقدامات رایج آن‌ها انجام حجامت، فصد، و نیز قرار دادن زالو بر بدن افراد به منظور خارج کردن خون آن‌ها بوده است. گرچه حجامت می‌تواند به کاهش غلظت خون کمک کند، اما هدف آن‌ها از این اقدام دور کردن شیاطین از فرد بیمار بود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب ترین قوانین رانندگی که شما را متعجب خواهد کرد!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,زالو درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خواب یکی از عواملی است که نقش مهمی در پاکسازی مغز ما بر عهده دارد.

خواب و پاکسازی مغز

محقان دانشگاه واشنگتن به طراحی اسکنی به وسیله ام آر آی پرداخته‌اند که می‌تواند به ما در خصوص اینکه چگونه مغز خود را در طول خواب پاکسازی می‌کند و نیز درک بهتر سیستم تصفیه کننده مغز بیشتر بیاموزد. در این مطلب از مجله دلتا به نقش خواب و پاکسازی مغز می‌پردازیم. همراه ما باشید.

خواب و پاکسازی مغز

اهمیت سیستم تصفیه کننده مغز در این است که در دو دهه اخیر مشخص شده که جمع شدن برخی پروتئین‌های سمی در مغز باعث بیماری‌های عصبی شدیدی می‌شود. معروف‌ترین این بیماری‌ها، آلزایمر و پارکینسون است. به طور مثال نوعی پروتئین به نام «آمیلویید» (نوع بتا) به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود. اگر این پروتئین توسط سیستم تصفیه کننده مغز دفع نشود، در مغز جمع و باعث بیماری آلزایمر می‌شود.

زمانی که شما می‌خوابید …

زمانی که شما می‌خوابید، مغز شما استراحت می‌کند و اجازه می‌دهد تا مایع مغزی نخاعی اضافی، از طریق آن شسته شود و مواد زائد سلولی که در طول روز انباشته می‌شوند را دفع کند. اگر شما به اندازه کافی نخوابید، تنها در معرض اینکه درست نمی‌توانید فکر کنید، قرار نمی‌گیرید؛ بلکه شما در معرض خطر بالاتری از افسردگی، سردرد و احتمالا زوال عقل قرار خواهید گرفت.

حال بر اساس این گزارش محققان می‌خواهند ببینند آیا قادر به بهبود روند سیستم تصفیه کننده مغز به وسیله یک «هدبند الکترونیکی» که مغز شما را تحریک می‌کند خواهند بود یا خیر. هدف از این کار این است که آیا می‌توان به پاکسازی مغز با خواب کمتر پرداخت و آیا می‌توان بخشی از این منافع را در حالی که شما بیدار هستید، به‌دست آورد.

پاکسازی مغز

دکتر جفری ایلیف «Jeffrey Iliff» نورولوژیست در دانشگاه واشنگتن می‌گوید، هزینه این تحقیقات از سوی وزات دفاع آمریکا پرداخت می‌شود؛ چرا که بسیاری از نظامیان مشکل خواب دارند.

او همچنین گفت: چه بسیار خلبانانی که در ماموریت‌های بسیار طولانی پرواز می‌کنند، و یا افرادی در حال اعزام، که در آن فرد چهار ساعت در شب به مدت سه ماه یا نه ماه در هر بار می‌خوابند.

دکتر ایلیف همچنین گفت: ما به دنبال کاهش نقش خواب در زندگی‌مان نیستیم. ما به خواب نیاز داریم؛ نه تنها برای پاکسازی مغز، بلکه بخاطر آنکه به مغز کمک می‌کند تا خاطرات را تثبیت کند.

وی همچنین گفت:مصرف کافئین را محدود کنید. اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، گفتار درمانی کنید؛ هر چند با این حال برخی افراد نمی‌توانند خوب بخوابند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب عوارض نخوابیدن در شب  را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,آلزایمر ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید عجیب به نظر برسد، ولی تعدادی از گورستان‌‌‌ها به‌دلیل ویژگی‌های خاص در فهرست مکان‌های موردعلاقه گردشگران قرار دارند. برای مثال، گورستان پرلاشز (Cimetière du Père-Lachaise) در شهر پاریس سالانه هزاران گردشگر را به خود جلب می‌کند.

در این قبرستان با شادی می میرید

این گورستان باغی به وسعت ۴۳ هکتار است که آرامگاه مشاهیر بزرگی مانند صادق هدایت، غلامحسین ساعدی، مارسل پروست، فردریک شوپن و غیره در آنجا قرار دارند. علاوه بر این، وجود مجسمه‌ها و سنگ‌ قبرهای خاص جذابیت این مکان را دو چندان کرده‌اند. در این قبرستان با شادی می میرید. با مجله دلتا همراه باشید.

در این قبرستان با شادی می میرید

این نوع گورستان‌ها در چند نقطه دیگر از جهان نیز وجود دارند و در فهرست مکان‌های موردعلاقه گردشگران قرار دارند؛ ولی با این وجود، همواره یادآور جدایی‌ها و بعضا تراژدی هستند. اما این موضوع درباره گورستان ساپانتا صدق نمی‌کند. اهالی روستای ساپانتا در رومانی با لحنی طنزآمیز به استقبال مردگان می‌روند. این موضوع از نقاشی‌های رنگارنگ در قبرستان محلی‌شان و نیز نوشته‌ها و اشعار نغزی که روی سنگ قبر مردگان وجود دارد، هویداست.

شادترین گورستان جهان

برخلاف سایر گورستان‌ها سنگ قبرهای ساپانتا خاکستری نیستند، بلکه هر کدام با طرحی شاد و جذاب تزئین شده‌اند و محیط گورستان را بسیار شاد و جذاب کرده‌اند. منبت‌کاری محلی به نام استن پاتراس (Stan Ioan Patras) در فاصله بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۷۷ علامت‌های عمودی روس سنگ‌ قبرها را ساخته است. هر یک از این علامت‌های عمودی از جنس چوب ساخته شده‌اند و رویه آن‌ها برای محافظت از باران با روکش فلزی نازکی پوشانده شده است.

نکته قابل‌توجه اینکه رنگ زمینه کلیه علامت‌ها آبی است و طرح‌های روی آن نیز شکل‌‌های متنوعی از گل‌ها است. تزئین‌های علامت‌ها به رنگ‌های شاد باعث ایجاد ترکیبی شاد و زیبا در محیط گورستان شده است. البته علاوه بر این تزئین‌‌های زیبا روی علامت‌های صلیبی، نقاشی‌های زیبایی مرتبط با شغل متوفی نیز روی علامت نقش بسته است.

حدود ۸۰۰ علامت با شکل و فرم مشابه در این گورستان وجود دارد که نشان می‌دهد سنت ساخت این علامت‌ها پس از مرگ استن پاتراس ادامه پیدا کرده است، زیرا خود او به این امر واقف بود که پس از مرگ وی هنر ساخت این علامت‌ها از بین خواهد رفت به این دلیل شاگردانی را در زمینه نجاری، نقاشی و شعر برای ادامه راه خود تربیت کرد.

در این قبرستان با شادی می میرید

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب‌ترین روش‌های درمانی پزشکان در گذشته را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,قبر ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قحطی پدیده‌ای جهانی است که بشر، هزاران سال است با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند. هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که هرگز با این مشکل روبه‌رو نبوده است.

مرگبارترین قحطی ها

قحطی، دردی مشترک از تاریخ همه ما است، هرچند که برای بعضی از کشورها درد امروز هم به حساب می‌آید. در ساده‌ترین تعریف، می‌توان قحطی را نبود منابع غذایی کافی نامید و می‌تواند در اثر عوامل متعددی به وجود آمده باشد. در نتیجه قحطی، سوء تغذیه، گرسنگی و بیماری‌های اپیدمیک به وجود می‌آید. با مجله دلتا همراه باشید تا مرگبارترین قحطی ها آشنا شوید.

مرگبارترین قحطی ها

قحطی بزرگ چین، ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱

قحطی‌ای که در چین اتفاق افتاد، یکی از مرگبارترین قحطی های تاریخ بشریت است. فاجعه‌ای که به دست انسان رقم خورد، هرچند که کم‌آبی نیز در آن تاثیر داشت. مجموعه‌ای از عوامل مختلف، مانند تصمیمات سیاسی غلط و شرایط اجتماعی ناپایدار، جمهوری خلق چین را به قحطی کشاند، اما علت اصلی این قحطی را سیاست «جهش بزرگ به پیش» می‌دانند. این برنامه شامل سیاست‌هایی با هدف رشد صنعتی، به ویژه در کشاورزی بود. مشکل اینجاست که این اهداف غیرواقعی بودند. چین می‌خواست با این برنامه‌ها از غرب پیشی گیرد اما در این راه جان چند ده میلیون انسان را گرفت. جهش بزرگی که رهبران انجام دادند به جای اینکه رو به پیشرفت باشد رو به مرگ بود.

سیاست جهش بزرگ به پیش، مالکیت زمین‌های کشاورزی را از کشاورزان گرفت، آن‌ها را در کلونی‌هایی با فضاهای مشترک ساکن کرد و به تولید فولاد تشویق کرد. در نتیجه، تولیدات کشاورزی به شدت کاهش یافت. در قدم بعدی، بخشی از تولیدات قبلی را در ازای خرید تسهیلات به اروپا فروخت.

دستور کشتن گنجشک‌ها که برای  جلوگیری از  هدر رفتن غلات بود مشخص شد که گنجشک‌ها علاوه بر غلات، ملخ هم می‌خوردند. با کشته شدن گنجشک‌ها، ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله کردند.

موارد ذکر شده تنها بخشی از سیاست‌های این برنامه بود که به یکی از بزرگترین قحطی‌های تاریخ ختم شد. دولت چین اعلام کرد که در نتیجه قحطی، ۱۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند. کارشناسان معتقدند که این آمار واقعی نبوده و تعداد قربانیان را بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر تخمین زده‌اند.

مرگبارترین قحطی ها

قحطی سیب‌زمینی ایرلند، ۱۸۴۵ تا ۱۸۵۴

قحطی با آفتی که به جان سیب‌زمینی‌ها افتاد شروع شد. در آن زمان، سیب‌زمینی، یکی از منابع غذایی اصلی مردم و محصول غالب کشور بود. با از بین رفتن سیب‌زمینی، قشر فقیر جامعه، عملا چیزی برای خوردن نداشتند. ایرلند برای سیر کردن مردمش احتیاج به کمک جدی داشت، اما کشتی‌های انگلیسی اجازه نمی‌دادند که کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به ایرلند برسد. این اقدام انگلیسی شرایط ایرلند را وخیم‌تر کرد و حدود ۱ میلیون نفر از گرسنگی مردند. شاید در مقایسه با قربانیان کشورهای دیگر ۱ میلیون مرگ، آمار بالایی نباشد، اما این تعداد، بیشتر از ۲۵ درصد جمعیت کشور ایرلند بود. علاوه بر آن حدود ۱ تا ۲ میلیون نفر هم از ایرلند فرار کردند. در نتیجه، کشور تقریبا نیمی از جمعیت خود را از دست داد.

قحطی ایران، ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹

قحطی ایران نتیجه جنگ جهانی، سوءمدیرت قاجار و خشکسالی پی در پی بود. خشکسالی منابع غذایی کشور را کاهش داده و بحران جدی ایجاد کرده بود. خروج از این بحران مدیریت و توجهی لازم داشت که در توان پادشاهان قاجار نبود. نیروهای اشغالی، همان اندک غلاتی که تولید می‌شد را مصادره می‌کردند. تجارت، درنتیجه جنگ، دچار تغییراتی شده بود که به هیچ وجه مطلوب نبود. آشوب‌های داخلی نشان از بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی کشور داشت. مردم ترسیده بودند و همین ترس شرایط را بدتر می‌کرد. طولی نکشید تا اوضاع از کنترل خارج شده و کشور قحطی زده شد.

مرگبارترین قحطی ها

 

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب این شلوار وحشتناک را از پوست انسان ساخته‌اند!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,قحطی ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در سال 1971، کارگران چینی در استان هوان، به طور اتفاقی، یکی از شگفت‌انگیزترین محوطه‌های باستانی را از زیر خاک بیرون کشیدند. پروژه‌ای که این کارگران مشغول آن بودند، ساخت پناهگاهی برای نجات از حملات هوایی بود. برای این کار، آن‌ها در حال ایجاد حفره‌ای در تپه ماوانگدویی (Mawangdui) بودند.

مومیایی که همچنان سالم است

جایی که هیچ مزاحمتی برای بومیان منطقه نداشته باشد. در نیمه‌های اجرای این پروژه و وقتی کارگران می‌خواستند در زمان استراحت خود سیگار بکشند، ناگهان متوجه می‌شوند، کبریتی که برای روشن کردن سیگار بیرون می‌آورند خود به خود روشن می‌شود. بومیان این اتفاق را روح‌آتش نامیدند و دانشمندان به سرعت برای بررسی چرایی و چگونگی این پدیده به منطقه آمدند. این گونه بود که آرامگاه ابدی یک خانواده ثروتمند و اشراف‌زاده کشف شد. با مجله دلتا همراه باشید تا با مومیایی که همچنان سالم است بیشتر آشنا شوید.

مومیایی که همچنان سالم است

این محوطه شامل سه مقبره و متعلق به خانواده‌ای سه نفره بود. پدر خانواده که «لی کانگ» نام دارد، یکی از اشراف و خدمت‌گزاران دولت بوده که لقب «ارباب دای» را داشته است. او در کنار همسرش که ژین ژویی نام دارد و ملقب به بانو دای است و یک مرد جوان، که احتمال می‌دهند پسر یا برادر کوچکترش باشد، در یک محوطه قرار گرفته‌اند.

این خانواده، در زمان حکومت سلسله «هان» زندگی می‌کردند. سلسه‌ای که در فاصله زمانی ۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی، بر چین حکومت می‌کرده است. بانو دای حدود سال ۱۶۳ پیش از میلاد، یعنی بیش از ۲۰۰۰ سال پیش، از دنیا رفته است. جسم مومیایی شده و تقریبا سالم مانده او و گنجینه‌ای که همراه با جنازه در مقبره قرار گرفته، اطلاعات ارزشمندی درباره عهد باستان در چین در اختیار محققین و باستان‌شناسان قرار داده است.

مومیایی که همچنان سالم است

گنجینه‌ای دست نخورده

در بخش بیرونی آرامگاه، جایی که گنجینه این خانواده قرار داده شده است، باستان‌شناسان بیش از ۱۰۰۰ وسیله ارزشمند پیدا کردند. طبق باور مرسوم، قرار بوده از این گنجینه در دنیای پس از مرگ استفاده شود. وسایلی که در این مقبره قرار داشتند، آنقدر مجلل و ارزشمند بود که به بانو دای لقب دیوا دادند.

دو مقبره دیگر

برخلاف مقبره بانو دای، دو مقبره دیگر که به همسر و پسر (یا برادر همسرش) تعلق دارد، مجلل نبودند. باستان‌شناسان معتقدند که این دو مرد بسیار زودتر از بانو دای فوت کرده و مراسم تدفین باشکوهی نداشتند، اما در مورد تنها بانوی این مقبره‌ها داستان متفاوت است. به نظر می‌رسد که مراسم تدفین او برنامه‌ریزی شده و همه چیز از قبل آماده شده است.

پزشکان دست به کار می‌شوند

بیشتر از ۲۰۰۰ سال از مرگ این بانو می‌گذرد، اما کالبدشکافی و آزمایشات انجام شده روی بدن مومیایی شده او، همان‌قدر اطلاعات به محققین می‌دهد که یک آزمایش امروزی. دانشمندان توانستند تمام اعضای درونی بدن بانو دای را بررسی کنند. آن‌ها متوجه شدند که ۱۳۸ دانه طالبی در معده مومیایی وجود دارد که نشان می‌دهد در فصل تابستان و در فاصله کمی بعد از خوردن میوه از دنیا رفته است. آن‌ها همین طور متوجه شدند که ژین ژویی از مجموعه‌ای از بیماری‌های مختلف مانند عفونت‌های انگلی، لخته شدن خون، مشکلات کمر و بیماری‌های کبدی رنج می‌برده است.

هرچند علت مرگ او هیچکدام از مشکلات گفته شده نبوده است. احتمالا سبک زندگی تجملاتی و افراطی او باعث مرگش شده است. ژین ژویی در زمان مرگ حدود ۵۰ سال سن داشته است و در اثر مشکلات قلبی از دنیا رفته است. در آزمایش‌ها مشخص شد که بانو دای از سنگ صفرا رنج می‌برده که مجاری صفراوی را مسدود کرده بود. با توجه به دردناک بودن این بیماری، بعید نیست که درد زیاد منجر به سکته قلبی شده باشد.

راز سالم ماندن مومیایی

مومیایی‌هایی که در بخش‌های دیگر جهان پیدا می‌کنیم، مثلا مومیایی‌های مصر، همگی خشک شده‌اند. برخلاف آن‌ها، بدن بانو دای سالم مانده است. حتی بعد از ۲۰۰۰ سال، پوستش سالم است، موها و مژه‌ها همچنان سرجای خود باقی هستند و عضلات و مفاصل همچنان انعطاف دارند. محققین حتی توانستند خون در رگ‌های این مومیایی پیدا کنند و بفهمند که گروه خونی او A بوده است. در کالبدشکافی مشخص شد که تمام اندام‌های درونی سالم بوده و رطوبت داشتند.

بدن مومیایی را در ۲۰ لایه ابریشم پیچیده بودند که جلوی نفوذ باکتری و تجزیه شدن بدن را گرفته است. سپس آن را در ۴ تابوت تو در تو قرار دادند و با لایه‌ای از لاک الکل مهر کرده‌اند. در نهایت، فضای اطراف تابوت‌ها را با ۵ تن ذغال و خاک ضد رطوبت پر کرده‌اند و روی آن خاک معمولی ریخته‌اند. پروسه تجزیه بدن از زمانی شروع شد که لیدی دای بعد از کاوش از مقبره‌اش خارج شد.

مومیایی که همچنان سالم است

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب ماجرای هولناک انسان‌هایی که زنده به گور شده‌اند!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,مومیایی ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در زندگی سریع و شلوغ ما، کم‌خوابی تبدیل به یک مسئله بزرگ شده است. در گذشته، میانگین خواب هشت ساعت در شب بوده است اما اکنون به 6.8 ساعت رسیده است.

عوارض نخوابیدن در شب

همه می‌دانیم که داشتن خواب کافی اهمیت دارد  اما شاید این را ندانید که بدون خواب کافی چه مشکلاتی به وجود خواهند آمد. ما در این مطلب از مجله دلتا به عوارض نخوابیدن در شب می‌پردازیم. همراه ما باشید.

عوارض نخوابیدن در شب

کج‌خلقی

یک گروه از محققان نتیجه گرفته‌اند که “کج‌خلقی و نوسانات احساسی از نتایج شب‌های بدون خواب هستند.” آن‌ها به بررسی گروهی از بیماران دچار کم‌خوابی پرداختند و تحقیق آن‌ها مشخص کرد که تاثیرات احساسی منفی ناشی از اتفاقات با کمبود خواب تشدید می‌شوند.

سردرد

دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند که چرا کمبود خواب منجر به سردرد می‌شود اما یک قرن است که دکترها متوجه ربط بین این دو شده‌اند. شب‌های بی‌خوابی شما می‌توانند منجر به میگرن شوند و البته بسیاری از کسانی که مشکل کم‌خوابی دارند می‌گویند همراه با یک سردرد نامشخص صبحگاهی بیدار می‌شوند.

افزایش وزن از عوارض نخوابیدن در شب

به نظر افرادی که کم‌خوابی دارند دارای عدم تعادل در هورمون‌های خود هستند که در نتیجه آن اشتهای بیشتر، تمایل بیشتر به غذا‌های پر کالری، عکس‌العمل بیشتر در مقابل شیرینی‌جات و توانایی کمتر در کنترل کردن امیال خود پیدا خواهند کرد، ترکیب این اتفاقات می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

درست است که شما وقتی بیدارید کالری بیشتری می‌سوزانید، اما آنقدری نیست که تمام کالری‌های اضافه‌ای که وقت خستگی مصرف می‌کنید را بسوزاند.

دید ضعیف

کمبود خواب به دید محدود، دوتایی دیدن و تاری دید ربط داده شده است. هر چقدر بیشتر بیدار بمانید، با خطاهای دید بیشتری روبرو خواهید شد و احتمال توهم زدن شما نیز بیشتر می‌شود.

بیماری قلبی

وقتی که محققان افرادی را برای ۸۸ ساعت بیدار نگاه داشتند، فشار خون آن‌ها بالا رفت که البته غافلگیرکننده هم نیست. اما حتی افرادی که اجازه داشتند ۴ ساعت در شب بخوابند هم ضربان قلب بالاتری را نسبت به افرادی داشتند که ۸ ساعت می‌خوابند.

عفونت

وقتی که یک زخم باز دارید همیشه بلافاصله زخم شما عفونی نمی‌شود. کمبود خواب زیاد و حتی یک شب بی‌خوابی می‌تواند سیستم دفاعی بدن شما را در مقابل ریز جانداران ضعیف کند.

تولید بیشتر ادرار

وقتی که آدم‌ها می‌خوابند، بدن سرعت تولید ادرار را پائین می‌آورد. برای همین افراد نیاز افراد به ادرار در شب کاهش می‌یابد. اما وقتی کسی کمبود خواب دارد، این کاهش عادی اتفاق نمی‌افتد که نتیجه آن تولید ادرار بیشتر در شب است.

شلختگی

اکثر افراد متوجه این موضوع می‌شوند که وقتی خواب‌آلود هستند، کارکرد آن‌ها پائین می‌آید. در یک تحقیق مشخص شد که یک شب بی‌خوابی باعث ایجاد ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش در تعداد خطاهای جراحان می‌شود.

همچنین ورزشکارانی که ورزش آن‌ها نیاز به دقت دارد وقتی که برای زمان‌های طولانی بیدار بمانند اشتباهات و خطاهای بیشتری دارند.

عوارض نخوابیدن در شب

مشکلات حافظه

اختلالات خواب در بین افراد مسن می‌تواند منجر به تغییراتی ساختاری در مغز شود که آن‌ها را با صدمه دیدن حافظه طولانی‌مدت مرتبط دانسته‌اند  البته مشکلات حافظه ناشی از خواب در بین جمعیت بزرگسال نیز دیده می‌شوند.

مرگ

بسیاری از مشکلات سلامتی به کمبود خواب و نداشتن خواب کافی ربط داده شده‌اند، اما بزرگترین مشکل کم‌خوابی این است: افرادی که هیچوقت خواب کافی یعنی بین ۷ تا ۸ ساعت خواب ندارند، خطر مرگ هم در یک بازه زمانی آن‌ها را بیشتر تهدید می‌کند.

عوارض نخوابیدن در شب

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۹ عضو بدنتان که زودتر پیر می‌شوند! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,کم خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قبرهای زیادی در گوشه و کنار دنیا وجود دارد که به خاطر افسانه‌ها و داستان‌های اسرارآمیزی که درباره آن‌ها مطرح شده است، جزو عجیب‌ترین قبرهای دنیا به شمار می‌روند.

عجیب ترین قبرها

قبر و سنگ قبر می‌تواند باعث ایجاد یک حس ناخوشایند در برخی از افراد شود که طبیعی هم هست. قبرها، حس ترس و ناراحت‌کننده‌ای در انسان به وجود می‌آورند و یادآور مکانی هستند که روزی به آنجا می‌رویم؛ پس ترجیح می‌دهیم که اصلا به آن فکر نکنیم. با این حال قبرهایی در دنیا وجود دارد که واقعا ترسناک هستند و بعید است که کسی بخواهد از آن‌ها دیدن کند. از قبرهایی که پنجره دارند تا اجساد مومیایی و غیره، همگی می‌توانند رعب‌آور باشند، با این حال اگر کنجکاو شده‌اید که از عجیب ترین قبرها بیشتر بدانید، با ما در مجله دلتا همراه باشید.

عجیب ترین قبرها

۱. هرمان هاربند

هرمان هاربند قبل از مرگش، سفارش یک سنگ قبر داد و وقتی از دنیا رفت، این سنگ قبر را در باغ‌های یادبود بث دیوید (Beth David Memorial Gardens) قرار دادند. روی این سنگ قبر نوشته شده است «همسرم الینور آرتور کوئینز مثل یک پرنسس زندگی کرد و ۲۰ سال از عمرش را با بهترین امکانات به دور دنیا سفر کرد. وقتی بینایی خود را از دست دادم، او سعی کرد مرا مسموم کند، همه پول‌ها و داروهایم را برداشت و مرا تنها و بیمار رها کرد و رفت. معجزه است که از آن شرایط نجات پیدا کردم. مطمئنا او را در بهشت نخواهم دید چرا که او حتما به جهنم می‌رود».

۲. فلورانس ایرنه فورد

فلورانس ایرنه فورد، در قبرستان شهر ناچز در می‌سی‌سی‌پی دفن شده است و گفته می‌شود این دختر ۱۰ ساله از طوفان می‌ترسیده و از ترس به آغوش مادرش پناه می‌برده. وقتی او بر اثر تب زرد از دنیا دفت، مادرش قبری برای او ساخت که از طریق یک راه پله به محل تابوت او می‌رسید تا بتواند در زمان وقوع طوفان، به دیدن او برود تا نترسد.

عجیب ترین قبرها

۳. تانا توراجا

دیدگاه مردم توراجا نسبت به مرگ، با مردم دنیا کاملا متفاوت است. یکی از مراسم‌های تدفین آن‌ها، «درختان کودک» نام دارد که جسد نوزادانی که هنوز دندان درنیاورده‌اند درون سوراخ تنه درخت قرار می‌گیرد و با یک تکه برگ نخل پوشانده می‌شود. باور آن‌ها بر این است که جسد کودک به بخشی از این درخت درمی‌آید.

عجیب‌ترین قبر های جهان

۴. سر پرسی فلورنس شلی

مری شلی (نویسنده کتاب فرانکنشتاین) پس از مرگ همسرش، سر پرسی فلورنس شلی، جسد او را سوزاند اما قلبش نسوخت، به همین دلیل قلب او را همه جا با خود به همراه داشت. در نهایت، این قلب به پسرش رسید. در قبر این پسر به غیر از قلب پدرش که همراهش بوده است، هیچ چیز خاص دیگری وجود ندارد.

۵. مقبره اولین امپراتور چین

چینی‌های باستان برای تدفین اولین امپراتور خود، شروع به ساخت یک گورستان عجیب و غریب کردند که توسط مجسمه‌هایی از ارتش تراکوتا و همینطور رودخانه‌ای از جیوه روان محافظت می‌شد. در بالای این مقبره، تله‌های خیلی زیادی برای افرادی که قصد ورود به آن را داشتند، گذاشته بودند.

۶. کاتاکومب های کاپوچین پالرمو

در کاتاکومب‌های کاپوچین پالرمو (Capuchin Catacombs of Palermo)، اجساد مردگان را به دیوارها کوبیده‌اند. در این محل حدود ۸۰۰۰ جسد روی نیمکت‌ها نشسته‌اند، روی طبقه‌ها خوابیده‌اند یا درون تابوت‌های باز آرمیده‌اند.

قبرستان های عجیب

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب این شلوار وحشتناک را از پوست انسان ساخته‌اند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,قبر ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از مشهورترین قوانین دهه ۱۹۰۰ این بود که وقتی خودرویی دنده عقب حرکت می‌کند یک نفر با پرچم قرمز باید مقابل اتومبیلش راه برود.

عجیب ترین قوانین رانندگی

با گذشت یک قرن، انسان‌ها هنوز عادت به وضع قوانین عجیب و غریب ترافیکی را ترک نکرده‌اند. قانون گذاران در تلاش هستند که برای کنترل استفاده از اتومبیل‌های مدرن، قوانینی ایجاد کنند که جاده‌ها را امن‌تر کند. با مجله دلتا همراه باشید تا با عجیب ترین قوانین رانندگی آشنا شوید.

عجیب ترین قوانین رانندگی

قبل از اینکه خودرو را روشن کنید باید کنترل کنید که بچه یا چیز دیگری زیر ماشین نباشد.

این قانون عجیب راهنمایی رانندگی دانمارک است. ظاهرا قانون گذاران آن را طرح کرده‌اند تا از مکانیک‌های احتمالی که زیر خودرو مشغول کار هستند حفاظت کنند. اما آن‌ها تنها نگران مکانیک‌ها نیستند. قانون گذاران می‌گویند ممکن است بچه‌هایی که مشغول قایم موشک بازی هستند در معرض خطر باشند؛ بنابراین همه راننده‌ها قبل از روشن کردن خودرو باید زیر ماشین را بگردند. اگر این قانون را نادیده بگیرید ۱۰۰۰ کرون (۶۳۰۰۰۰ تومان) جریمه می‌شوید.‌

رانندگی با چشم بسته ممنوع

عقل سلیم رانندگی با چشم بسته را دیوانگی محض می‌داند، اما ظاهرا در آلاباما این را یک چالش رانندگی می‌دانند به همین دلیل، دولت آلاباما قانونی وضع کرده که رانندگی با چشم بسته را غیر قانونی می‌داند. اگر شما را حین این تخلف بگیرند، مجازات زندان در انتظارتان خواهد بود. قبل از اینکه چنین قانونی را احمقانه بدانید و از آن رد شوید، باید بدانید واقعا افرادی هستند که این قانون را زیر پا می‌گذارند.

هنگام رانندگی نوشیدن هر چیزی حتی آب ممنوع

طبق قوانین ترافیکی قبرس، نباید هنگام رانندگی هیچ چیزی بنوشید. تنها مایعی که حق دارید در ماشین داشته باشید، سوخت خودرو است. طبق این قانون بحث برانگیز اگر لازم است چیزی بنوشید باید ابتدا ماشینتان را پارک کنید. اگر پلیس شما را حین ارتکاب این جرم بگیرد، اهمیتی نمی‌دهد که از تشنگی آفتاب قبرس در حال مرگ بوده‌اید و فقط چند جرعه آب نوشیده‌اید.

رانندگی با ماشین کثیف ممنوع

روس‌ها تحمل خودروهای کثیف را ندارند. شکستن این قانون منجر به ۴۰۰۰ دلار (۱۶ میلیون تومان) جریمه می‌شود. اما این قانون فقط در روسیه اعمال نمی‌شود.

عجیب ترین قوانین رانندگی

نباید آب دهان خود را از وسیله نقلیه بیرون بیندازید مگر اینکه راننده کامیون باشید

قانون گذاران جورجیا واقعا وقت گذاشته‌اند و یکی از عجیب ترین قوانین رانندگی دنیا را وضع کرده‌اند. طبق این قانون هیچ مسافر یا راننده‌ای حق ندارد آب دهان خود را از خودرو یا اتوبوس در حال حرکت به بیرون پرتاب کند مگر اینکه کامیون باشد. چرا فقط رانندگان کامیون؟ تنها قانون گذاران این را می‌دانند.

رانندگی با باک خالی ممنوع

اتوبان‌های آلمان بدون شک بهترین بزرگراه‌های جهان هستند. اما جالب است که عجیب ترین قوانین رانندگی جهان را هم دارند. به گفته قانون گذاران آلمان رانندگی با باک خالی در اتوبان‌های آلمان ممنوع است. مجازات این تخلف جریمه‌های سنگین است.

در آلمان می‌توانید برهنه رانندگی کنید

طبق قوانین راهنمایی رانندگی آلمان، اتومبیل یک فضای خصوصی قلمداد می‌شود بنابراین می‌توانید در آن برهنه رانندگی کنید. متاسفانه قانون گذارانی که این قانون را طرح و تصویب کرده‌اند، شیشه و پنجره‌های خودرو را فراموش کرده‌اند. طبق قانون می‌توانید از برلین تا مونیخ برهنه سفر کنید و تا وقتی از اتومبیل‌ خود بیرون نیایید هیچکس شما را بازخواست نمی‌کند.

عجیب ترین قوانین رانندگی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۷ مکانی که همیشه از شما پنهان خواهد ماند را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,قوانین رانندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به زودتر تمام شدن حجم اینترنت کاربران منجر شود که از آن جمله می‌توان به فعالیت خودکار نرم‌افزارهای نصب‌شده روی دستگاه‌ها در زمان اتصال به اینترنت، استفاده از نرم‌افزارهای مالتی‌مدیا مانند اینستاگرام یا هک شدن احتمالی مودم اشاره کرد.

اتمام حجم بسته های اینترنتی

یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداری‌ شده است. در واقع کم‌فروشی اینترنت یکی از مسائلی است که کاربران شرکت‌های اینترنتی همواره گوشه ذهن خود دارند و پیش می‌آید که نگران کم‌فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده باشند. با وجود این، دلایل زیادی هم وجود دارد که ممکن است به اتمام حجم بسته های اینترنتی زودتر از چیزی که کاربران تصور می‌کنند، منجر شود. با مجله دلتا همراه باشید.

اتمام حجم بسته های اینترنتی زودتر از چیزی که تصور کنید

در برخی موارد امنیت مودم وای‌فای مناسب نبوده و پسورد اینترنت توسط دیگران شناسایی شده و حجم اینترنت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. مورد دیگر اینکه بروزرسانی نرم‌افزارها به صورت اتوماتیک و مدیریت نشده انجام می‌شود.

دلایل زود تمام شدن حجم اینترنت چیست؟

بروزرسانی و فعالیت خودکار نرم‌افزارهای نصب‌شده روی دستگاه‌های شما در زمان اتصال به اینترنت، یکی از دلایل زود تمام شدن حجم اینترنت است. در صورتی که برنامه‌های نصب‌شده روی دستگاه‌های خود را برای حالت بروزرسانی خودکار فعال کرده‌اید، حالت خودکار آن را لغو کنید.

استفاده از نرم‌افزارهای مالتی‌مدیا

استفاده از نرم‌افزارهای مالتی‌مدیا (مانند اینستاگرام، تلگرام و غیره) هم یکی از مواردی است که حجم اینترنت زیادی می‌طلبد. به دلیل دانلود تصاویر و ویدئوهایی که حجم‌های بیش‌تری در مقایسه با فایل‌های نوشتاری دارند، استفاده از این نرم‌افزارها موجب بیش‌تر شدن استفاده از حجم اینترنت می‌شود.

هک شدن احتمالی مودم

هک شدن احتمالی مودم هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل زود تمام شدن اینترنت باشد. درواقع ممکن است مودم به هر روشی هک شده باشد. فردی که اقدام به این کار کرده، از حجم اینترنت شما مصرف کند و موجب زودتر تمام شدن حجم اینترنت شما شود.

خدمات اینترنت خود را آزمایش کنید

با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانه‌های ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت سامان‌یافته آورده شده است. مشترکان به منظور سنجش سرعت و کیفیت می‌توانند اپراتور سرویس‌دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.

کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود می‌توانند بسته خریداری شده خود را راستی‌آزمایی کنند. آن‌ها برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود می‌توانند به سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده مراجعه کنند و سرویس خود را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب نحوه صحیح شارژکردن گوشی‌های هوشمند را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,حجم اینترنت ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بدون شک همه ما گاهی اوقات آرزو کرده‌ایم که ای‌کاش نامرئی می‌شدیم. خوب، ظاهرا آرزوی ما با پیشرفت در فناوری تا حدی در آن سوی دنیا به واقعیت پیوسته است.

تکنولوژی نامرئی شدن

شرکت آمریکایی هایپراستلث موفق به ساخت گجت نامرئی کننده بدن شده است. این گجت به نام شنل کوانتومی می‌تواند توهم نامرئی بودن اشیا را در چشم بیننده به وجود آورد. با مجله دلتا همراه باشید تا با تکنولوژی نامرئی شدن بیشتر آشنا شوید.

تکنولوژی نامرئی شدن

این کمپانی  چندین سال مشغول مطالعه، ساخت و آزمایش نمونه‌های آزمایشی گجت نامرئی کننده بدن بوده و بالاخره توانسته این گجت را در قالب شنل کوانتومی تولید کند.

ویژگی این شنل

قطر این شنل به باریکی یک ورق کاغذ است و به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد. این شنل آن‌قدر شی پشت خود را مات می‌کند که دیگر دیده نمی‌شود.

شاید فکر کنید که تکنولوژی به کار رفته در گجت نامرئی کننده بدن بسیار پیچیده و غیرقابل درک است، اما این شنل طرز کار بسیار ساده‌ای داشته و بر پایه اصول ابتدایی فیزیک (انکسار نور) عمل می‌کند. این شنل پرتو‌های نوری را به نحوی منحرف می‌کند که در چشم بیننده نامرئی می‌شود.

صفحه Lenticular مجموعه‌ای از لنز‌های باریک است که به طور موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. از آنجا که لنز‌ها تنها در یک جهت عمل می‌کنند، اگر جسمی عمودی را پشت آن‌ها قرار دهیم، آن شی نامرئی می‌شود.

با این تکنولوژی، امکان نامرئی شدن، واقعی شد

لنز‌های عدسی نه تنها نور را منحرف می‌کنند، بلکه انحراف نور باعث ایجاد نقطه مرده می‌شود. یعنی نور از هوا وارد لنز‌های عدسی شده، سپس در جهت مخالف بازتاب می‌کند و نقطه مرده در وسط دو اشعه نور بازتاب شده به وجود می‌آید. بدین ترتیب شی از چشم بیننده مخفی می‌شود.

البته مفهوم لنز عدسی در این مقاله به طور ساده بیان شده است. اما گجت نامرئی کننده بدن صرفا استفاده از یک لنز عدسی نیست. بلکه چندین لایه عدسی با چیدمان حرفه‌ای و تخصصی در چند مرحله در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا در نهایت نتیجه مطلوب به دست آمده است.

تکنولوژی نامرئی شدن

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۷ مکانی که همیشه از شما پنهان خواهد ماند را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,نامرئی ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مکان‌هایی روی کره زمین وجود دارند که در نقشه‌های گوگل مپس قابل مشاهده نبوده و به دلایلی تار یا شطرنجی شده‌اند.

مکان های پنهانی

اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی مانند گوگل مپس، جستجو و اکتشاف در مکان‌های جدید را به کاری بسیار آسان تبدیل کرده‌اند. اما آیا می‌دانستید مکان‌هایی روی کره زمین وجود دارند که در نقشه‌های گوگل مپس قابل مشاهده نبوده و به دلایلی تار یا شطرنجی شده‌اند. در ادامه هفت نمونه که در حالت دید ماهواره‌ای گوگل مپس قابل مشاهده نیستند، معرفی شده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا با مکان های پنهانی بیشتر آشنا شوید.

مکان های پنهانی

نیروگاه هسته‌ای کاتنوم – فرانسه

نیروگاه هسته‌ای کاتنوم نهمین نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان است که نزدیک به شهر لوکزامبورگ قرار دارد. اگر این مکان را در گوگل مپس جستجو کنید، کل منطقه‌ای که تاسیسات نیروگاه در آن قرار دارد روی نقشه شطرنجی شده است.

جزیره آمچیتکا – آلاسکا

اگر نام این جزیره (Amchitka Island) را در گوگل مپس جستجو کنید، خواهید دید که بیش از نیمی از جزیره تار شده است. بر اساس سوابق موجود، آمچیتکا طی اواخر دهه ۱۹۵۰ توسط کمیسیون انرژی هسته‌ای آمریکا به عنوان محل آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی انتخاب شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، سه آزمایش هسته‌ای زیرزمینی در جزیره آمچیتکا انجام شده است. امروز، این جزیره برای هر گونه نشت مواد رادیواکتیو زیر نظر قرار دارد. قرار است این جزیره در سال ۲۰۲۵ به یک منطقه حفاظت از حیات وحش با دسترسی محدود تبدیل شود.

مکان های پنهانی

جزیره ژانت – روسیه

اگر نام جزیره ژانت (Jeannette Island) را در گوگل مپس جستجو کنید، هیچ چیزی نخواهید یافت. این جزیره در دریای سیبری شرقی قرار دارد، اما باور بر این است که یک پایگاه نظامی روسیه محسوب می‌شود و از این رو تمایلی به نمایش آن به جهان وجود ندارد.

سایت هسته‌ای مارکول – فرانسه

اگر قصد داشته باشید سایت هسته‌ای مارکول فرانسه را در گوگل مپس مشاهده کنید، قادر به این کار نخواهید بود، زیرا کل این مجموعه روی نقشه شطرنجی شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این کار به درخواست دولت فرانسه انجام شده، زیرا یکی از مراکز پژوهشی هسته‌ای فرانسه محسوب می‌شود.

فرودگاه می‌نامی توریشیما – ژاپن

اگرچه این فرودگاه در گوگل مپس شطرنجی نشده است، اما با جستجوی نام آن متوجه خواهید شد که این فرودگاه تک باند در جزیره می‌نامی توریشیما با رنگ سفید بیش از حد اشباع شده است. دلیل احتمالی برای این موضوع این است که جزیره توسط نیرو‌های نظامی دریایی ژاپن استفاده می‌شود.

جزیره موروروآ – پلی‌نزی فرانسه

با جستجوی نام این جزیره (Moruroa Island) در گوگل مپس خواهید دید که نیمی از جزیره به صورت شفاف قابل مشاهده است، اما نیم دیگر آن شطرنجی شده است. بنابر گزارش‌ها، فرانسوی‌ها بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ آزمایش‌های هسته‌ای خود را در این مکان انجام می‌دادند. بازدید از این جزیره ممنوع است.

برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا (هارپ) – گاکونا، آلاسکا

این پروژه توسط آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (دارپا) و نیرو‌های هوایی و دریایی آمریکا تامین مالی شده بود. اگر HAARP Research Facility را در گوگل مپس جستجو کنید، ساختمان این مجموعه قابل مشاهده است، اما تصویر با رنگ سفید بیش از حد اشباع شده است.

مکان های پنهانی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب گورستان ۴ هزار ساله خوفناکی که اجسادش کاملا سالم مانده‌اند! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,مکان های مخفی ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به دلیل بهره‌گیری گوشی‌های هوشمند از باتری‌های غیرقابل تعویض، دیگر مانند گذشته به‌راحتی نمی‌توان باتری را تعویض کرد. به همین خاطر باید با رعایت روش صحیح شارژ گوشی در راستای افزایش عمر باتری قدم برداریم تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشویم.

روش صحیح شارژ گوشی

با گذر زمان عمر باتری کاهش می‌یابد و این یک موضوع اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود. با این حال، با انجام کارهایی خاص، می‌توانید عمر باتری و در نتیجه گجت خود را افزایش دهید. اگر به دنبال روش صحیح شارژ کردن گوشی هستید، در ادامه این مطلب از مجله دلتا به تفصیل در این مورد صحبت می‌کنیم؛ کارهایی که انجام آن‌ها در نهایت منجر به افزایش عمر باتری گوشی می‌شود.

روش صحیح شارژ کردن گوشی

شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه‌دارید

یکی از توصیه‌های پرطرفدار مربوط به شارژ باتری از این قرار است که گفته می‌شود برای پاک کردن «حافظه‌ باتری»، ابتدا باید شارژ آن کاملا خالی شود و سپس برای شارژ به برق وصل شود. این موضوع که برای دوران باتری‌های اسیدی صدق می‌کرد، ارتباطی به باتری‌های لیتیوم یونی امروزی ندارد و برای شارژ باتری‌های مدرن اصلا توصیه نمی‌شود.

از شارژ کردن طولانی‌مدت باتری خودداری کنید

شارژهای شبانه یا طولانی‌مدت، یکی از عادات شایع محسوب می‌شود ولی به دلایل متعددی انجام آن توصیه نمی‌شود. اول از همه چنین کاری منجر به تشکیل ورقه‌های فلز لیتیوم در محل قطب مثبت باتری می‌شود. در طولانی مدت می‌تواند عملکرد باتری و کل سیستم را دچار اختلال کند. در ضمن باید به گرمای ایجاد شده هم اشاره کنیم که برای باتری بسیار مضر است. زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد می‌رسد، سیستم باید فرایند شارژ را به‌طور کامل قطع کند و فقط هر از گاهی میزان شارژ را دوباره بررسی کند تا اگر میزان شارژ کاهش یافته بود، دوباره به ۱۰۰ درصد برسد. اگر هم بعد از رسیدن شارژ به ۱۰۰ درصد هنوز جریان برق روانه‌ باتری می‌شود، این جریان باید بسیار کم و جزئی باشد.

روش صحیح شارژ گوشی

شارژ و مصرف زیاد هم‌زمان

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم، شارژ و مصرف زیاد هم‌زمان است؛ مانند مواقعی که گوشی در حال شارژ است ولی هم‌زمان مشغول تماشای ویدیو یا انجام بازی هم هستیم. چنین کاری چرخه‌ شارژ را مختل می‌کند و زمانی هم که باتری کاملا شارژ شده ولی هنوز به برق وصل است، موجب اختلال ولتاژ و در ضمن داغ شدن باتری می‌شود.

گرما دشمن باتری است

به غیر از موارد ذکر شده، برای افزایش عمر باتری باید مراقب گرم شدن آن باشید. همانند ولتاژ بالا، دمای بالا هم می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش شارژ و عمر باتری داشته باشد.

فناوری شارژ سریع

یکی دیگر از مواردی که منجر به کاهش عمر باتری می‌شود، فناوری شارژ سریع است. در این فناوری، ولتاژ بالایی وارد باتری می‌شود که این موضوع دمای باتری را افزایش می‌دهد. به همین خاطر اگر گوشی شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند، بهتر است برای افزایش عمر باتری فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گوشی را به شارژر وصل کنید زیرا در طی این مدت گرمای زیادی ایجاد نمی‌شود و آسیبی به باتری نمی‌رسد. همچنین توصیه می‌کنیم به مطلب ۵ ترفند برای اینکه طول عمر موبایل خود را افزایش دهید سر بزنید.

افزایش عمر باتری گوشی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۵ اشتباه رایجی که باعث داغ شدن گوشی موبایل می‌شوند را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,باتری گوشی ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بدون شک همه ما گاهی اوقات آرزو کرده‌ایم که ای‌کاش نامرئی می‌شدیم. خوب، ظاهرا آرزوی ما با پیشرفت در فناوری تا حدی در آن سوی دنیا به واقعیت پیوسته است.

تکنولوژی نامرئی شدن

شرکت آمریکایی هایپراستلث موفق به ساخت گجت نامرئی کننده بدن شده است. این گجت به نام شنل کوانتومی می‌تواند توهم نامرئی بودن اشیا را در چشم بیننده به وجود آورد. با مجله دلتا همراه باشید تا با تکنولوژی نامرئی شدن بیشتر آشنا شوید.

تکنولوژی نامرئی شدن

این کمپانی  چندین سال مشغول مطالعه، ساخت و آزمایش نمونه‌های آزمایشی گجت نامرئی کننده بدن بوده و بالاخره توانسته این گجت را در قالب شنل کوانتومی تولید کند.

ویژگی این شنل

قطر این شنل به باریکی یک ورق کاغذ است و به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد. این شنل آن‌قدر شی پشت خود را مات می‌کند که دیگر دیده نمی‌شود.

شاید فکر کنید که تکنولوژی به کار رفته در گجت نامرئی کننده بدن بسیار پیچیده و غیرقابل درک است، اما این شنل طرز کار بسیار ساده‌ای داشته و بر پایه اصول ابتدایی فیزیک (انکسار نور) عمل می‌کند. این شنل پرتو‌های نوری را به نحوی منحرف می‌کند که در چشم بیننده نامرئی می‌شود.

صفحه Lenticular مجموعه‌ای از لنز‌های باریک است که به طور موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. از آنجا که لنز‌ها تنها در یک جهت عمل می‌کنند، اگر جسمی عمودی را پشت آن‌ها قرار دهیم، آن شی نامرئی می‌شود.

با این تکنولوژی، امکان نامرئی شدن، واقعی شد

لنز‌های عدسی نه تنها نور را منحرف می‌کنند، بلکه انحراف نور باعث ایجاد نقطه مرده می‌شود. یعنی نور از هوا وارد لنز‌های عدسی شده، سپس در جهت مخالف بازتاب می‌کند و نقطه مرده در وسط دو اشعه نور بازتاب شده به وجود می‌آید. بدین ترتیب شی از چشم بیننده مخفی می‌شود.

البته مفهوم لنز عدسی در این مقاله به طور ساده بیان شده است. اما گجت نامرئی کننده بدن صرفا استفاده از یک لنز عدسی نیست. بلکه چندین لایه عدسی با چیدمان حرفه‌ای و تخصصی در چند مرحله در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا در نهایت نتیجه مطلوب به دست آمده است.

تکنولوژی نامرئی شدن

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۷ مکانی که همیشه از شما پنهان خواهد ماند را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,نامرئی ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

برای ثروتمند شدن در کشور ایسلند در قرن هفدهم میلادی، راه‌های زیادی وجود داشته است. در آن دوران کافی بود تا با یک نفر قرار بگذارید تا از پوست بدنش لباس درست کنید و پولدار شوید.

تولید شلوار از پوست انسان

این لباس‌ها که با نام ” nábrók” یا ” nábrækur” شناخته می‌شوند، آدم را به یاد ماجراهای ترسناک فیلم هری پاتر می‌اندازند. طبق وبسایت موزه سحر و جادوگری ایسلند (Museum of Icelandic Sorcery and Witchcraft)، این شلوار ساخته شده از پوست انسان، نشان دهنده یک سنت وحشتناک و دردناک در بین مردمان آن زمان است. در ادامه این مطلب با مجله دلتا همراه شوید تا ماجرای دردناک تولید شلوار از پوست انسان را برایتان بازگو کنیم.

تولید شلوار از پوست انسان

نام اهدای عضو پس از مرگ را بارها شنیده‌ایم، ولی احتمالا اهدای پوست بعد از مرگ عبارتی است که اولین بار است می‌شنوید. برخی از مردم ایسلند در قرن هفدهم میلادی، پوست پایین تنه خود را برای تولید شلوار ساخته شده از پوست انسان اهدا می‌کردند. به این منظور، با شخص مورد نظر مذاکراتی انجام می‌دادند تا او را راضی کنند پس از مرگش پوست بدنش را اهدا کند. پس از مرگ این شخص و خاکسپاری او، بدنش را از زیر خاک بیرون می‌آوردند و پوست کمر به پاپینش را به طور یک تکه از تنش جدا می‌کردند.

ماجرای وحشتناک شلوار ساخته شده از پوست انسان

به محض اینکه این شلوار را بپوشید، پوستش به پوست اصلی خودتان می‌چسبد. به همین خاطر در آن دوران هیچ کس نمی‌توانست قبل از خرید این شلوار را به پا کند. این شلوار، شلواریست که یک عمر به پایتان خواهد بود و هرگز نمی‌توانید آن را از خودتان جدا کنید. البته همانند هر لباس و شلوار دیگری که می‌خرید، این شلوار هم نیازمند تعمیر و نگه‌داری بوده است. البته مطمئنا تعمیر شلوار ساخته شده از پوست انسان بسیار دردناک‌تر از تعمیر یک شلوار معمولی است.

چه کسانی این شلوار را می‌خریدند؟

افرادی که این شلوارها را خریداری می‌کردند، به ناگهان ثروتمند می‌شدند. معمولا این افراد، دزدانی بودند که این شلوارها را به قصد دزدی می‌خریدند. آن‌ها به خانه دوستان، اقوام و یا غریبه‌ها می‌رفتند و سکه‌ها یا طلا و جواهرات آن‌ها را در پوست بدن خود کار می‌گذاشتند. مطمئنا هیچ کس شک نمی‌کند که کسی بتواند چیزی را درون بدنش جا سازی کند.

آن‌ها معمولا پول‌ها و سکه‌های دزدیده شده را در قسمت کمر و ران‌های خود جاسازی می‌کردند تا به چشم نیاید. البته این کار گاهی باعث آسیب دیدن این دزدها نیز می‌شد، چرا که این شلوارها بسیار تنگ بودند و اجسام تیز را به داخل بدن فشار می‌دادند. در واقع این شلوارها در قرن ۱۷ میلادی باعث شدند تا بسیاری از مردم ایسلند دزدی را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنند. برای این منظور کافی بود تا بتوانید یک شلوار ساخته شده از پوست انسان تهیه کنید و پولدار شوید.

این شلوارهای ترسناک در موزه

یکی از این شلوارهای ترسناک در موزه سحر و جادوگری ایسلند که در روستای هولماویک (village of Hólmavík) واقع شده است، نگهداری می‌شود. شلوار ساخته شده از پوست انسان که در این موزه وجود دارد، تنها نمونه‌ای از این شلوارهای ترسناک است که به خوبی بازسازی شده است. از زمان افتتاح این موزه، صنعت گردشگری در منطقه وسیع Strandir ایسلند به یکباره رونق گرفت. این موزه را یکی از متخصصان باستان شناسی محلی به نام Sigurður Atlason به همراه گربه‌اش “هیپو” احداث کرده است. امروزه شاهد آن هستیم که گردشگران خارجی و داخلی بسیاری برای تماشای شلوار ساخته شده از پوست انسان به این روستای کوچک سفر می‌کنند.

تولید شلوار از پوست انسان

داستان‌های وحشتناک

داستان‌های وحشتناک زیادی درباره شلوار ساخته شده از پوست انسان گفته شده است. بسیاری از مردم محلی ایسلند اعتقاد دارند که خون ده‌ها انسان بی‌گناه به خاطر این شلوارها ریخته شده‌اند. در آن زمان بسیاری از افراد را برای تولید این شلوارها به قتل می‌رساندند. همچنین افرادی هم که از داستان دزدی با این شلوارها آگاه می‌شدند، سریعا به قتل می‌رسیدند تا راز و رمز این دزدی‌ها برای کسی فاش نشود.

تولید شلوار از پوست انسان

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب اجساد ۲۳۰۰ ساله‌ای که هنوز هم زنده هستند!  را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,پوست انسان ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگرچه پیری و ظاهر شدن نشانه‌های ظاهری ناشی از افزایش سن بخشی از روند طبیعی زندگی است اما این روند در بعضی از اعضای بدن زودتر آشکار می‌شود.

اعضای بدن که زودتر پیر می شود

در این مطلب به معرفی اعضایی از بدن می‌پردازیم که نشانه‌های پیری زودتر در آن‌ها نمایان می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با اعضای بدن که زودتر پیر می شود آشنا شوید.

اعضای بدن که زودتر پیر می شود

دست‌ها

دست‌ها به ویژه در زنان، یکی از اولین اعضای بدن هستند که نشانه‌های بالا رفتن سن در آن‌ها دیده می‌شود. تغییرات هورمونی موجب از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود. این تغییرات سبب می‌شود پوست ظاهری چروکیده پیدا کند و رگ‌ها بسیار برجسته شوند.

چشم‌ها

پوست دور چشم‌ها نازک‌تر از بخش‌های دیگر بدن هستند و در اثر عادت‌های تکرار شونده‌ای مثل نیمه باز نگه داشتن چشم‌ها و لبخند زدن و همینطور صدمات ناشی از نور خورشید، چروکیده می‌شوند. اغلب کرم‌های ضد آفتاب را نمی‌توان برای دور چشم‌ها استفاده کرد اما استفاده از عینک آفتابی از دو جهت پوست دور چشم‌ها را محافظت می‌کند. اول آنکه این عینک‌ها جلوی پرتوهای مضر فرابنفش را می‌گیرند و دوم آنکه با استفاده از این عینک‌ها چشم‌هایتان را کمتر نیمه باز نگه می‌دارید.

اعضای بدن که زودتر پیر می شود

لب‌ها

خطوط باریک اطراف لب‌ها اغلب به دنبال خطوط اطراف چشم‌ها و روی پیشانی به وجود می‌آیند. نور مضر خورشید در این مسئله نقش دارد. همچنین عادت‌هایی که باعث جمع شدن لب‌ها می‌شوند (مثل نوشیدن با نی و بطری‌ها) هم تاثیرگذار هستند.

پیشانی

پیشانی هم یکی از اولین اعضای بدن است که چروکیده می‌شود چون دائما برای ابراز احساسات، پیشانی را چین می‌دهیم.

گردن

علاوه بر تلاشی که برای محافظت از صورت‌تان در برابر چروکیده شدن می‌کنید، لازم است که از کرم‌های ضد آفتاب برای گردن‌تان هم استفاده کنید. این کار می‌تواند جلوی صدمات پرتوهای مضر نور خورشید را بگیرد، اما از همه نشانه‌های افزایش سن جلوگیری نمی‌کند. «گردن بوقلمونی» اصطلاحی است که به شل شدن پوست زیر چانه و ناحیه گردن در اثر افزایش سن اطلاق می‌شود.

قفسه سینه

یقه‌های باز بخشی از قفسه سینه را در معرض پرتوهای مضر فرابنفش قرار می‌دهند. به این ترتیب ممکن است به تدریج متوجه پارگی و پخش شدن عروق خونی، لکه‌های ناشی از آفتاب و تغییر رنگ پوست در این ناحیه شوید. پزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که مایل نیستید از لباس‌های یقه بسته استفاده کنید، پیش از بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده کنید.

زانوها

پوست روی زانوها معمولا قبل از بقیه قسمت‌های پا شل می‌شود. در این ناحیه برجستگی‌های استخوانی و تاندون‌های زیادی وجود دارد اما آن مقدار چربی و عضله‌ای که در دیگر بخش‌های بدن وجود دارد در قسمت زانو نیست و به همین دلیل است که استخوان‌ها و حفره‌ها را در این ناحیه به راحتی حس می‌کنیم.

آرنج

آرنج‌ها هم مانند زانوها بیشتر از استخوان تشکیل شده‌اند و چربی و عضله‌ای وجود ندارد تا این ناحیه را بپوشاند. علاوه بر این، ما همیشه به آرنج‌های خود تکیه می‌دهیم و وزن ما به این ناحیه فشار وارد می‌کند.

موها

اغلب مردم در دهه ۳۰ زندگی خود متوجه اولین تارهای سفید مو می‌شوند. چون بدن تولید سلول‌های رنگ دانه را متوقف می‌کند. این تارهای سفید در حقیقت نازک‌تر از موهای رنگی ما هستند اما ضخیم‌تر به نظر می‌آیند چون پوست سر چربی کمتری تولید می‌کند و در نتیجه موها خشک می‌شوند.

 ۹ عضو بدنتان که زودتر پیر می‌شوند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب ملاقات با مرد جگرخوار در دنیای مردگان! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,پیری زودرس ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به دور از شلوغی‌های خیابان بانکوک در تایلند، موزه کوچکی قرار گرفته که بخش‌های عجیبی دارد، به نحوی که پس از بازدید از آن ممکن است مدتی کابوس‌های شبانه شما را رها نکند. نام آن موزه مرگ یا موزه پزشکی سیریراج (Siriraj Medical Museum) است.

موزه مرگ تایلند

موزه مرگ برخی از ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین‌ وسایل پزشکی را به نمایش گذاشته است و تماشای آن‌ها ممکن است هفته‌ها خواب شما را با اختلال مواجه کند. در ادامه با مجله دلتا همراه شوید تا به بازدید از موزه پزشکی سیریراج برویم که در میان مردم به نام موزه مرگ تایلند شناخته می‌شود.

پیشینه موزه مرگ تایلند

موزه مرگ در زمان‌های قبل بیمارستان سیریراج (قدیمی‌ترین انستیتو پزشکی تایلند) بوده است. بیمارستان در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط پادشاه راما پنجم تاسیس شد. دانشکده پزشکی مجموعه‌ای از تجهیزات و اسناد مختلف را جمع آوری کرد تا موزه را به مکانی برای یادگیری و مطالعه دانشجویان تبدیل کند. موزه پزشکی در واقع از ۶ موزه کاملا متفاوت تشکیل شده است. بخش اصلی موزه مرگ در طبقه دوم ساختمان Adulyadejvikrom قرار دارد. عکاسی در این قسمت ممنوع است.

موزه آسیب شناسی الیس

اولین قسمتی که بازدیدکنندگان موزه مرگ مشاهده خواهند کرد، موزه آسیب شناسی الیس است که به افتخار پروفسور A.G. Ellis نامگذاری شده است. او بنیان گذار آسیب شناسی در این سرزمین بود.

موزه پزشک قانونی سونگران میاموسین

بعد از موزه آسیب شناسی وارد موزه پزشکی قانونی خواهید شد. موزه‌ای که حسابی شلوغ است و در نگاه اول ممکن است کمی درهم و برهم به نظر برسد. در یک سمت آن تصاویری از سونامی ویرانگر سال ۲۰۰۴ دیده می‌شود که خسارت‌های جبران ناپذیری به جان و مال مردم جنوب تایلند وارد کرد و در سمت دیگر عکس‌های پر از وحشی‌گری از اجساد انسان‌ها پس از به قتل رسیدن دیده می‌شود.

این موزه، توسعه پزشکی قانونی را با استفاده از اقلام مختلف نشان می‌دهد. ردیف به ردیف دستگاه‌های کالبد شکافی استفاده شده در علوم قانونی قرار داده شده است. جسد مومیایی شده ترسناک‌ترین مرد تایلند نیز دقیقا در کنار این ابزارها داخل محفظه‌ شیشه‌ای نگهداری می‌شود.

موزه مرگ تایلند

پزشک قانونی

ترسناک‌ترین مرد تایلند سربازی چینی در جزیره Hainan بود که توسط ژاپن فتح شد. بسیاری معتقد هستند تاثیرات جنگ او را از انسان تبدیل به یک هیولا کرد. پرفسور Somchai Pholeamke رئیس سابق بیمارستان سیریراج می‌گوید: فرمانده ارتش به آن‌ها گفته بود که جگر دشمنان را بخورند تا بتوانند نیرو و قدرتشان را از آن خود سازند.

اما شاید بپرسید چرا جگر؟ در طول زمان، تمدن‌های زیادی معتقد بودند که جگر مرکز زندگی در بدن است و به خاطر خواص زندگی بخشش آن را ستوده‌اند. بنابراین آن‌ها در میدان نبرد به درآوردن جگر (کبد) شخص از بدنش اکتفا نمی‌کردند بلکه آن را می‌خوردند تا هم شخص را تحقیر کنند و هم از خوردنش انرژی بگیرند.

موزه مرگ تایلند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب با جشنواره‌های عجیب و کمتر شناخته‌شده در بارسلونا آشنا شوید! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,دنیای مردگان ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بنا بر آمارهای انجمن ملی خواب آمریکا، دو سوم افراد بالغ در یک نظر سنجی اعلام کرده‌اند که خواب شبانه آن‌ها کمتر از ۷ ساعت است ولی به هر حال کمبود خواب تنها یکی از عواملی است که احساس نشاط و سرزندگی را در ما، تحت الشعاع قرار می‌دهد.

عاداتی که انسان را کم انرژی می کند

اگر شما از افرادی هستید که همیشه احساس کسالت و خستگی می‌کنید، برخی عادت‌های بد، شما را در زمره چنین افرادی قرار داده است. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با عاداتی که انسان را کم انرژی می کند آشنا شوید.

عاداتی که انسان را کم انرژی می کند

تنفس نادرست

تنفس نادرست باعث می‌شود میزان اکسیژن وارد شده به مغز و بدن ما کاهش یابد و احساس خستگی و فرسودگی کنیم. به تنفس خود دقت کنید. زمانی که برای چند ساعت تحرک چندانی نداشته باشید تنفس سطحی به سرعت برایتان به صورت یک عادت در می‌آید.

روی آوردن به غذا‌های فراوری شده

هرچند طبخ غذا‌های خانگی زمان بر و وقت گیر است، ولی در عین حال میزان انرژی دریافتی از این غذا‌ها بیش از چیزی است که تصور می‌کنیم.

خشم بیش از حد

ماندن در حالت عصبانیت و رها نشدن از استرس نیز یکی از عواملی است که می‌تواند باعث ایجاد تنش، خستگی و کاهش انرژی روزانه ما شود. پس سعی کنیم به خودمان برای رو در رویی با مشکلات عاطفی و احساسی و مواردی که بر اعصاب ما تاثیر مستقیم دارد زمان دهیم و آن‌ها را به نحوی حل کنیم.

اعتیاد به کافئین و نوشیدنی‌های گازدار

مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها شاید باعث احساس سرزندگی موقت شوند، اما در عین حال باعث ترشح زیاد آدرنالین و فشار بر روی غدد فوق کلیوی شده و احساس خستگی و بی‌قراری را به همراه دارد. هرچه اعتیاد ما به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بیشتر شود رفته رفته بدن میزان بیشتری برای رفع خستگی طلب می‌کند. همچنین عدم مصرف آن باعث احساس کسالت و بی‌حوصلگی در ما می‌شود.

خمیده راه رفتن

این حالت راه رفتن، علت اصلی بسیاری از مشکلات سلامتی و خستگی است. خمیده راه رفتن باعث کاهش تحرک در مفاصل و عضلات شده و بدن ما را از انرژی تخلیه می‌کند. هنگامی که خمیده راه می‌رویم بدنمان را وادار کردیم که کاری سخت‌تر از یک راه رفتن ساده را انجام دهد و مسلما سریع‌تر خسته می‌شویم. پس صاف و کشیده بایستید و به صحیح نشستن خود نیز توجه خاصی داشته باشید تا از انرژی بیشتر خود در طول روز لذت ببرید.

 

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب همه‌ آنچه که باید درباره اختلال خواب بدانیم را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,انرژی ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به درستی که کشور پهناور چین، کشور عجایب دنیای امروزی است. هر سال در هر گوشه از این کشور باستانی، بناها و محوطه‌هایی تاریخی و بسیار عجیب از دل خاک بیرون می‌زنند.

گورستان صحرای تاکلاماکان در چین

در انتهای شرقی صحرای سوزان و متروک تاکلاماکان (Taklamaka Desert) و صدها کیلومتر آن طرف‌تر از اولین سکونتگاه انسانی، بقایای سنگ قبرهایی چوبی از دل خاک بیرون زده‌اند که نشانه‌ای از وجود یک قبرستان ۴ هزار ساله در این منطقه دارند. برای آشنایی با گورستان صحرای تاکلاماکان در چین، با مجله دلتا همراه شوید.

گورستان صحرای تاکلاماکان در چین

گورستان ترسناک و دور افتاده صحرای تاکلاماکان، بر بلندای یک تپه ماسه‌ای بسیار بزرگ قرار گرفته است. چوب‌هایی که از میان ماسه‌های این کویر سر برآورده‌اند، در واقع سنگ قبرهایی هستند که در طول زمان به دلیل باد و طوفان‌های شن شدید، صدمات زیادی دیده‌اند. تابستان‌های بسیار خشک، زمستان‌های بسیار سرد و وجود شن و ماسه، در طول زمان باعث شده‌اند تا جنازه‌هایی که در این قبرستان دفن شده‌اند، سالم بمانند. به طوری که هنوز هم می‌توان خطوط چهره و قیافه این افراد را به خوبی تشخصیص داد.

گورستان صحرای تاکلاماکان در چین

یکی از اجساد مومیایی

یکی از این اجساد مومیایی شده، “زیبا روی ژیائوهی” (Beauty of Xiaohe) نام دارد. به نظر می‌رسد که این زن در زمان حیاتش یکی از زیباترین افراد این منطقه بوده است. بدن او بسیار سالم باقی مانده است، به طوری که حتی مژه‌های فر خورده او هنوز هم مشخص هستند. گورستان صحرای تاکلامان در چین، در اوایل قرن بیست میلادی به وسیله یک شکارچی محلی به نام “Ördek” کشف شده است. این شکارچی بومی، هنگامی که در حال گشت و گذار در منطقه‌ای از صحرای تاکلاماکان چین بود، ناگهان با منظره عجیب چوب‌هایی از خاک در آمده و بقایای استخوان‌ها و اجساد انسانی رو به رو شد. او در این زمان بسیار وحشت زده شد و سریعا کویر را ترک کرد و دیگر به آنجا باز‌نگشت.

تلاش کاوشگر و باستان شناس سوئدی

چند دهه بعد، یک کاوشگر و باستان شناس حرفه‌ای سوئدی به نام “Folke Bergman” در حال مطالعه صحرای تاکلاماکان برای یافتن نشانه‌هایی از جاده ابریشم بود، که شخصی او را با Ördek آشنا کرد. Ördek قبول کرد که راه گورستان صحرای تاکلاماکان را به او نشان بدهد، ولی حاضر نشد تا خودش دوباره به آن مکان باز گردد. برگمن پس از ماه‌ها تلاش، سرانجام این گورستان را پیدا کرد و نام “گورستان اوردک” را بر آن نهاد.

برگمن در حفاری‌های خود حدود ۱۲ جنازه را از دل خاک بیرون کشید. او همچنین حدود ۲۰۰ اثر باستانی را از این منطقه کشف کرد.

طبق گفته‌های برگمن، پس از اینکه این اجساد در این تابوت‌های عجیب قرار داده می‌شدند، روی این تابوت‌ها را با چرم خالص گاو می‌پوشاندند و آن‌ها را به همراه سبدهایی پر از گندم و سایر دانه‌های خوراکی در دل ماسه‌های کویر دفن می‌کردند. بعد از دفن کردن اجساد، آن‌ها سنگ قبرهایی چوبی را برای شناسایی قبور درون ماسه‌ها قرار می‌دادند.

گورستان ۴ هزار ساله که اجسادش سالم اند

دومین حفاری در گورستان صحرای تاکلاماکان

این قبرستان تقریبا تا سال ۲۰۰۰ میلادی به فراموشی سپرده شد، تا اینکه دوباره گروهی از باستان شناسان چینی به این منطقه سفر کردند. آن‌ها متوجه شدند که کشف برگمن، بسیار بزرگتر و ارزشمندتر از چیزی است که تصورش را می‌کردند. آن‌ها صدها جسد باستانی را از لایه‌های مختلف زمین به بیرون کشیدند، اجسادی که به عنوان سالم‌ترین مومیایی‌های کشف شده در منطقه Tarim Basin چین شناخته می‌شوند. به گفته باستان شناسان چینی، تا به حال در هیچ سایت باستانی در دنیا، این حجم از اجساد سالم و مومیایی شده کشف نشده‌اند. دانشمندان در حفاری‌های خود همچنین مجسمه‌های چوبی به شکل انسان و حیوانات، ماسک‌های کوچک چوبی و اشیای ارزشمند دیگری هم کشف کردند.

یکی از ویژگی‌های جالب این قبرستان

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این قبرستان این است که با اینکه گورستان صحرای تاکلاماکان در چین قرار دارد، ولی جنازه‌هایی که در آن دفن شده‌اند، بیشتر شبیه به افراد اروپایی هستند که موهایی قهوه‌ای دارند. آزمایش این مومیایی‌ها نشان داد که نسل مادران این اجساد به مردم چین باز می‌گردد، در حالی که پدران آن‌ها افرادی از نژاد اروپایی بوده‌اند. دانشمندان معتقدند که جمعیتی از اروپا و سیبری، در حدود ۴ هزار سال قبل با مردمانی از شرق آسیا ازدواج کرده‌اند.

گورستان ۴ هزار ساله که اجسادش سالم اند

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ملاقات با مرد جگرخوار در دنیای مردگان! را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,گورستان تاریخی ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خستگی غیرمعمول یا مداوم احتمالا نشانه یک مشکل پزشکی جدی است. ممکن است التهاب دلیلی برای خستگی همیشگی شما باشد.

خستگی همیشگی

همه خسته می‌شوند و این چیز جدیدی نیست؛ خستگی ممکن است ناشی از فعالیت بدنی، ایستاده کار کردن در تمام طول روز یا فشار بیش از اندازه یک برنامه تمرینی جدید باشد. حتی ممکن است این عارضه از تلاش ذهنی یا عاطفی ناشی از تلاش برای رسیدن به یک ضرب‌الاجل، تمرکز شدید روی یک پروژه یا یک موضوع مورد علاقه جدید یا نگرانی بیش از حد معمول نشئت گیرد. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با علت خستگی همیشگی آشنا شوید.

علت خستگی همیشگی

صرف نظر از علت دقیق خستگی، تنها چیزی که بدن به‌ طور معمول برای شروع دوباره و رفع خستگی نیاز دارد، یک یا ۲ شب خواب خوب است اما وقتی چند شب خواب خوب همه چیز را حل نمی‌کند، چه باید کرد؟ به جای اینکه احساس شادابی کنید، همچنان خسته و کوفته از خواب بیدار می‌شوید و در تلاش برای تمرکز و یافتن انگیزه برای انجام کارهای معمول هستید. بهترین راه برای توصیف این حالت این است که شما «همیشه خسته هستید» اما واقعیت این است که شما شاید فقط خسته نباشید؛ بنابراین اگر نمی‌توانید این خستگی مداوم را با فعالیت شدید مرتبط بدانید، شاید التهاب در ایجاد این خستگی نقش داشته باشد.

خستگی خوب در مقابل خستگی بد

به نظر می‌رسد خستگی یک مکانیزم انطباقی یا محافظتی است که همه ما پس از ادامه فعالیت بدون استراحت کافی آن را تجربه می‌کنیم. این نوع خستگی به‌ عنوان خستگی فیزیولوژیکی شناخته می‌شود و در اصل بدن را وادار به استراحت می‌کند و در نتیجه از بیماری و آسیبی که شاید بدون استراحت رخ دهد، جلوگیری می‌کند، اما نوع دیگری از خستگی وجود دارد که به‌ عنوان خستگی وابسته به آسیب‌شناختی معروف است و بر اثر فعالیت مداوم ایجاد نمی‌شود.

خستگی وابسته به آسیب شناختی با یک پاسخ ایمنی التهابی به یک عامل بیماری‌زا یا محرک آغاز و باعث آزاد شدن سیتوکین‌ها می‌شود. سیتوکین‌ها ترکیبات التهابی است که برای مبارزه با پاتوژن طراحی شده‌اند. این‌ ترکیب‌ها می‌توانند با سیستم عصبی تعامل و خستگی ایجاد کنند اما مشکل بزرگتر زمانی رخ می‌دهد که التهاب موجود (از بیماری یا سبک زندگی) باعث ادامه پاسخ ایمنی و منجر به ترشح مداوم سیتوکین شود. به‌ همین دلیل به‌ طور معمول با افزایش التهاب در بدن خستگی افزایش می‌یابد.

چهار اقدام برای کاهش التهاب مرتبط با خستگی در اولویت قرار دارد

چربی‌های باکیفیت را در اولویت قرار دهید

هنگام پخت‌وپز روغن‌هایی با نسبت بیشتری از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند دانه کتان، گردو، آفتابگردان و ‌ذرت انتخاب کنید. لازم نیست از مصرف چربی تک غیر اشباع سالم مانند روغن زیتون اجتناب شود(و نباید شود)؛ فقط مطمئن شوید که گاهی اوقات آن را با منابع غیر اشباع چندگانه جایگزین کنید تا به تعادل سالم‌تری برسید.

ماهی‌های سردابی سرشار از امگا سه مانند سالمون، قزل آلا، ماهی خالخالی، ساردین و ماهی تن را دو تا سه مرتبه در هفته مصرف کنید. اگر ماهی نمی‌خورید، منابع گیاهی امگا سه مانند گردو، ادامام(جوانه‌های سویا) و روغن کانولا را در نظر بگیرید. علاوه بر این می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید آیا مکمل امگا سه برای شما مناسب است یا خیر.

روزانه تحرک داشته باشید

در عین حال که به بدن خود توجه می‌کنید، فعال باشید و برنامه فعالیت خود را همان‌طور که لازم است با نیازهای خود تطبیق دهید. این فعالیت در بعضی روزها ممکن است به معنای پیاده‌روی با دوستان یا بلند کردن وزنه‌های سبک باشد. در روزهای دیگر ممکن است نیاز داشته باشید که فعالیت را کاهش دهید و فقط به‌ دنبال راه‌هایی برای فعال بودن در روال عادی زندگی خود باشید (لباس پوشیدن، شستن لباس، پیاده‌روی و پختن غذا).

خستگی همیشگی

مقدمات خواب بهتر را فراهم کنید

خواب کافی و با کیفیت در مواقعی که خسته هستید و التهاب دارید، اهمیت بیشتری دارد اما التهاب موجود می‌تواند ریتم شبانه‌روزی و چرخه خواب شما را تغییر دهد و خوابیدن یا خواب ماندن را دشوار کند؛ بنابراین ممکن است لازم باشد اقدامات بیشتری انجام دهید تا مطمئن شوید که خواب با کیفیتی دارید.

 به این نکات توجه کنید:

از مصرف کافئین در اوایل تا اواسط بعد از ظهر خودداری کنید. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید، یک برنامه روتین عصرانه ایجاد کنید که شامل هیچ‌گونه فناوری نباشد.

اگر مستعد بیدار شدن با اضطراب هستید، یک دفترچه یادداشت در کنار تخت خود داشته باشید تا قبل از خواب فهرستی از نگرانی‌ها تهیه کنید. نوشتن افکار خود روی کاغذ می‌تواند از بیدار شدن شما جلوگیری کند.

سعی کنید هر روز ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را بیرون از خانه بگذرانید. این کار می‌تواند به برقراری مجدد ریتم شبانه‌روزی بدن و تولید ملاتونین مرتبط با چرخه طبیعی خواب و بیداری کمک کند.

غذاهای حاوی مواد مغذی ضد التهابی انتخاب کنید

ترکیب روزانه مواد غذایی حاوی مواد مغذی و ترکیبات ضد التهابی یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای کاهش التهاب با رژیم غذایی است. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات با کمک آنتی‌اکسیدان‌ها مفید است. مصرف کافی سایر مواد مغذی مانند ویتامین D و منیزیم نیز مهم است.

خستگی همیشگی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب کدام گروه خونی بیشتر آلزایمر می‌گیرند؟ را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,خستگی مفرط ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کلمه مافیا ممکن است شما را به یاد مردان تبهکار بیندازد اما زنان خطرناکی هم هستند که در جنایت، فساد و سرکردگی مافیاهای بین المللی، مهارت دارند.

خطرناک ترین زنان جهان

برخی اوقات تبهکاری و قتل‌های خوفناک را زنان انجام می‌دهند که همیشه به احساساتی و دل رحم بودن مشهور می‌باشند. با مجله دلتا همراه باشید تا با خطرناک ترین زنان جهان آشنا شوید.

خطرناک ترین زنان جهان

کلودیا اوچوا فیلیکس

او سرکرده یک گروهک مافیایی مکزیکی به نام “لوس انتراس” است و یکی از ستارگان اینستاگرام به شمار می‌آید. وی جنایت‌های زیادی از جمله چندین فقره قتل در کارنامه خود دارد.

جودی موران جزو خطرناک ترین زنان جهان

وی در نگاه اول زنی مسن به نظر می‌رسد که کاری از او ساخته نیست اما در واقع همسر یکی از چهره‌های شاخص باند “لزلی کول” است که کارش قاچاق مواد مخدر و انسان بود. وی بعد از مرگ همسرش هدایت این باند را به عهده گرفت.

“سندرا آویلا بلتران”

سندرا بلتران که به ملکه پاسیفیک مشهور بود، یکی از خطرناک ترین زنان جهان محسوب می‌شد و ریاست یکی از کارتل‌های بزرگ مواد مخدر مکزیک را به عهده داشت. سندرا دو بار ازدواج کرد و هر دو شوهر او افسرهای پلیسی بودند که به فروشنده مواد مخدر تبدیل شدند.

“ماریا لئون”

ماریا لئون یکی از مشهورترین و البته خطرناک‌ترین زنان تبهکار در دنیا محسوب می‌شود. او مدت‌های مدید ریاست یک گروه قاچاق مواد مخدر و انسان را به عهده داشت که از حمایت مافیای مکزیک نیز برخوردار بود. به همین دلیل پلیس لس‌آنجلس هر بار برای دستگیری ماریا با چالش بزرگی روبرو می‌شد. ماریا ۱۳ فرزند داشت که در سال ۲۰۰۸، یکی از پسرهایش در یک عملیات پلیسی گسترده به قتل رسید. ماریا هنگام حضور در تشییع جنازۀ فرزندش بازداشت شد.

 

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اگر همیشه خسته‌اید، حتما این مطلب را بخوانید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,مافیا,زنان تبهکار ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

نظرتان در مورد خون آشام‌ها چیست؟ آیا فکر می‌کنید خون آشام‌ها واقعا وجود داشته‌اند و از خون مردم تغذیه می‌کرده‌اند؟ یا آنکه به نظرتان این داستان‌ها صرفا زاییده تخیلات و خیال پردازی‌های انسان است؟

قبر خون آشام ها

چه به خون آشام باور داشته باشید یا نه، خبری تکان دهنده و ترسناک برایتان داریم: در لهستان سه گور کشف شده که متعلق به قرن ۱۳ و ۱۴ هستند. محققین پس از بررسی نحوه دفن اجساد به این نتیجه رسیده‌اند که این گورها متعلق به خون آشام‌های واقعی هستند. این خون آشام‌ها را طوری دفن کرده‌اند که بعد از مرگ نتوانند دوباره از گور بلند شوند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا در مورد کشف عجیب قبر خون آشام ها بیشتر صحبت کنیم.

قبر خون آشام ها در لهستان

چیزی که عجیب بود این بود که اجساد در گورستان دفن نشده بودند، بلکه در حاشیه شهر و در روستایی به نام Górzyca مدفون شده بودند. باستان شناسان لهستانی پس از بررسی اسکلت‌ها متوجه شدند که روی ستون فقرات اجساد سوراخ‌هایی وجود دارد. این سوراخ‌ها این نظریه را تقویت می‌کند که این افراد با فرو کردن نیزه‌هایی تیز به قلبشان مرده‌اند. اما این اجساد چه کسانی هستند و چرا باید به این طرز فجیع کشته می‌شدند؟ ظاهرا پاسخی که برای این سوال وجود دارد این است: این سه گور متعلق به خون آشام‌ها هستند.

مراسم نابودی خون آشام ها!

اعمال آپوتروپاییک (Apotropaic practices) به معنای مراسمی است که برای نابودی شیاطین و از جمله خون آشام‌ها انجام می‌شده است. این مراسم در دوره پساقرون وسطی در لهستان بسیار رایج بود و در مورد هرکس که مشکوک به خون آشامی بود استفاده می‌شد. حتی برخی کسانی که هنوز خون آشام نبودند اما به نظر برخی مستعد خون آشام شدن بودند هم شامل این مراسم آئینی می‌شدند. این کارها شامل خون و خونریزی‌های زیادی بود، محلی‌ها نیزه‌ها و چاقوهای تیزی را برای این کار آماده می‌کردند و بعد آن‌ها را در گلو و گاهی در شکم خون آشام‌ها فرو می‌کردند. باور مردم بر این بود که این حجم از آسیب باعث می‌شود خون آشام‌ها بعد از مرگ دیگر نتوانند زنده شوند و دوباره به میان مردم برگردند.

قبر خون آشام ها

پس از بررسی مشخص شد که یکی از این سه خون آشام یک زن بوده و بدترین مجازات‌ها هم شامل او شده است. قبل از آنکه جسد را به خاک بسپرند پاهایش را شکسته بودند و سرش را با سنگ سوراخ کرده بودند. سر یکی از مردها هم از تنش جدا شده بود. مردم محلی معتقد بودند جدا کردن اندام‌ها باعث می‌شود خون آشام دیگر نتواند از گور بلند شود.

زنده شدن خون آشام ها

دانشمندان که به وجود خون آشام‌ها اعتقادی ندارند به دنبال دلیل علمی و واقعی رفتند و در نهایت به نتیجه غم انگیزی رسیدند. به نظر می‌رسد این سه فرد که به جرم خون آشام بودن کشته و بعد به بدترین شکل دفن شده اند بیمار بوده‌اند.

ظاهرا این سه نفر مبتلا به بیماری گوژپشتی بوده‌اند که باعث خم شدن غیرعادی پشت آن‌ها شده و ظاهری ترسناک به آن‌ها داده است. اما یکی از این سه نفر هیچ مشکلی نداشته و استخوان‌هایش هم در وضعیت سالمی قرار داشته است. چه دلیلی برای خون آشام بودن نفر سوم وجود داشته است؟ خون آشام سوم هم سوراخی در جمجمه‌اش دارد و سرش را لای دو سنگ بزرگ قرار داده بودند. احتمالا شخص نگون بخت سوم هم از یک نوع بیماری رنج می‌برده و به همین دلیل مردم به این نتیجه رسیده‌اند که او هم یک خون آشام است.

کشف قبر خون آشام ها در دراوسکو

علاوه بر این کشف، چندی پیش هم در شهر دراوسکو لهستان ۲۸۵ اسکلت پیدا شدند. از این تعداد، ۶ اسکلت به روش تدفین خون آشامی به خاک سپرده شده بودند. یکی از آن‌ها مردی بالغ و بزرگسال بوده، سه نفر زن، یک دختر نوجوان و جنسیت یک اسکلت هم نامشخص گزارش شده است. سنگ‌های بزرگی زیر چانه این افراد دوخته شده و دور گردن برخی هم یک داس تیز قرار داده شده بود. هدف این بود که به محض بیدار شدن خون آشام‌ها و زنده شدن دوباره، این داس‌ها و سنگ‌ها دوباره باعث کشته شدن آن‌ها شوند.

قبر خون آشام ها

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب درخت عجیب ۵۰ میلیون ساله که از آن خون می‌چکد را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,خون آشام ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه اختلال خواب دامن بسیاری از ما را گرفته است. کسانی که وقت بیشتری را با کامپیوتر، تبلت یا تلفن هوشمندشان سپری می‌کنند، مشکلات بیشتری با خواب شب دارند. اما علت اختلال خواب چیست و راه‌حل کجاست؟

اختلالات خواب

اغلب مطالعات و گزارش‌هایی که در رابطه با اختلالات خواب منتشر می‌شوند، از نظرسنجی‌های دولت‌ها و بر پایه موضوعاتی خاص برگرفته می‌شوند. فاکتورهای متنوعی در نتیجه نهایی این مطالعات دخیل است که اغلب اوقات در نظر گرفته نمی‌شوند. با توجه به همین نکته، دانشگاه میشیگان در اقدامی به جمع‌آوری بهتر اطلاعات خواب گروهی بزرگ از افراد پرداخته است. این کار با کمک یک اپلیکیشن موبایل انجام شده است. با مجله دلتا همراه باشید.

اختلالات خواب

به گفته «دنیل فورجر» (Daniel Forger) ( از محققانی که این مطالعه را پایه‌ریزی کرده‌اند) این حرکت برای کمک گرفتن از خود مردم در بهبود اطلاعات خام انجام شده است. به گفته فورجر، ما تصمیم گرفتیم به کاربران اپلیکیشنی کاربردی و ساده ارائه کنیم تا با کمک آن اطلاعات مربوط به وضعیت خوابشان را ثبت و ارسال کنند.

با کمک این داده‌ها که از حدود هشت هزار نفر در ۱۲۸ کشور دنیا و در بازه زمانی مختلف ارسال شد، امکان بررسی الگوی خواب، ساعات بیداری و همینطور تاثیر شدت نور روز بر خواب افراد بررسی شد.

کار بر روی داده‌های دریافتی

تیم دنیل فورجر کار بر روی داده‌های دریافتی را آغاز کردند تا بتوانند بر اساس سن، جنسیت، محل زندگی، میزان نور و سایر مولفه‌ها، عادات خواب افراد را شناسایی کرده و آن‌ها را با نتایج تحقیقات آزمایشگاهی مطابقت دهند. به گفته فورجر، مقایسه نتایج حاصل از این آزمایش تفاوت‌های زیادی با نتایج تحقیقات رسمی و آزمایشگاهی مرتبط داشته است.

عده‌ای از محققان داده‌های این تحقیق را فاقد صحت کافی می‌دانند. دلیل آن، ضرورت ورود اطلاعات توسط کاربران است. با توجه به همین نکته، تلاش بر این است که در آینده این آزمایش از طریق گجت‌های پوشیدنی(مانند دستبندهای سلامتی و موارد مشابه) تکرار شود که در کنار کمک به صحت داده‌ها، امکان بررسی سایر عادات کاربران نیز وجود داشته باشد.

بررسی اطلاعات این تحقیق

بررسی اطلاعات این تحقیق نشان داده است کاربرانی که در سنگاپور و برزیل هستند، شب‌زنده‌دار اما سحرخیز هستند. در حالیکه استرالیایی‌ها زودتر به رختخواب می‌روند و زمان بیشتری را در خواب هستند. این تفاوت، تاثیرات اجتماعی و محیطی بر عادت خواب را حکایت می‌کند. به گفته «چارلز زایسلر» (Charles Czeisler) (مدیر بخش خواب و اختلالات ساعت بدن در بریگهام و بیمارستان زنان) میزان خواب و ساعاتی که در خواب هستند، بستگی مستقیم به ساعتی که به خواب می‌روند دارد و این مسئله بر کیفیت خواب تاثیر زیادی دارد.

اختلالات خواب

ساعت بیولوژیکی

احتمالا می‌دانید که بدن ما با کمک ساعت بیولوژیکی، خود را با شبانه‌روز تطبیق می‌دهد. بدین‌ترتیب ما آگاه می‌شویم که چه زمانی وقت خواب، کی وقت خوردن غذا و غیره است. این همگام‌سازی بر اساس نور ورودی به چشم‌ها انجام می‌شود و تنظیم آن بر عهده هورمونی به اسم «ملاتونین» (Melatonin) است.

سطح ملاتونین خون

به هنگام شب که (به صورت طبیعی) نور کمتری به چشم‌ها می‌رسد، ملاتونینی که ترشح می‌شود به ساعت بدن زمان خواب را اطلاع می‌دهد.

روند ترشح و انتشار طبیعی ملاتونین در بدن به این شکل است که بسته به میزان نور ورودی، مغز وضعیت را به SCN اطلاع می‌دهد. در شب که نور ورودی به چشم‌ها کمتر می‌شود، این بخش به غده‌ای که وظیفه تولید و انتشار ملاتونین را دارد دستور می‌دهد. پس از آن ملاتونین به صورت طبیعی در بدن منتشر می‌شود.

داروهایی وجود دارند که می‌توان با کمک آن‌ها سطح ملاتونین خون را افزایش داد. حتی دوز اندکی از این داروها (چیزی در حد ۰٫۵ میلی‌گرم) می‌تواند به روند تنظیم ساعت بدن کمک کند. دوزهای این دارو بین ۰٫۵ تا ۵ میلی‌گرم هستند. اما مصرف دوز بالای آن تاثیر چندانی در افزایش عملکرد آن ندارد. چرا که وظیفه‌ این هورمون تنها اعلام ساعت خواب است، نه اجبار به خوابیدن.

اختلالات خواب

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب راه‌های ساده برای رهایی از کابوس‌های شبانه را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,اختلال خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بارسلونا به خاطر میزبانی از برخی از بهترین فستیوال‌های سالانه نظیر فستیوال موسیقی سونار، شهرت جهانی دارد.

فستیوال های بارسلونا

مرکز ایالت کاتالان چیزی فراتر از فستیوال‌های جهانی مشهور بوده و هرساله فستیوال‌های کمتر شناخته‌شده دیگری را نیز برگزار می‌کند. مجله دلتا نگاهی به برخی از فستیوال های بارسلونا انداخته است.

فستیوال های بارسلونا

فستیوال گراسیا (Gràcia)

این فستیوال یکی از بزرگ‌ترین مراسم فرهنگی سال است که در ماه اوت هرسال در محله گراسیا برگزار می‌شود. این منطقه که روزی یک روستای مستقل از شهر بارسلونا بود، موفق به باز پس‌گیری هویت خود شد. شهروندان آن برای گرامیداشت این اتفاق هرساله اقدام به برگزاری فستیوال گراسیا می‌کنند. در طول این فستیوال جشن‌های خیابانی همراه با گروه‌های موسیقی زنده و رقص برگزار شده و بهترین فرد در تزئین خیابان‌های محله نیز انتخاب می‌شود.

فستیوال موسیقی کرویا (Cruilla)

فستیوال موسیقی کرویا فستیوالی کاملا متفاوت، در نوع خود، است. در دوره‌های قبلی این فستیوال افرادی چون لورن هیل، گروه جمیروکوای، پرودیگی، پت شاپ بویز و رایان آدامز حضور داشته‌اند. فستیوال در منطقه پارک فروم و در کنار آب برگزار شده و دسترسی به آن از مرکز شهر با پای پیاده و وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار آسان است.

فستیوال روز پادشاهان

کریسمس در بارسلونا یک رویداد بسیار مهم بوده و برخلاف سایر کشورهای دنیا، مراسم آن تا ششم ژانویه ادامه دارد. این رسم روز پادشاهان نامیده می‌شود. این فستیوال برای تجلیل از سه پادشاهی برگزار می‌شود. به همین خاطر فستیوال روز پادشاهان برای کودکان و همچنین بزرگ‌سالان اهمیت زیادی دارد زیرا در عصر روز پنجم ژانویه پادشاهان از آسمان به زمین آمده و به دیدار افرادی می‌روند که یاد آن‌ها را گرامی داشته‌اند. این مراسم از بندر شهر آغاز شده و در تمامی میدان‌های اصلی بارسلونا جریان دارد.

فستیوال های بارسلونا

فستیوال لا مرخه (La Mercè)

منحصربه‌فردترین فستیوال بارسلونا به مدت یک هفته در خانه نگهبان مقدس شهر، گرِیس، برگزار می‌شود. مراسم سنتی نظیر رقص، نمایش هرم‌های انسانی و آتش‌بازی در سراسر این هفته برگزار شده و در روز ۲۴ سپتامبر نیز آتش‌بازی اصلی بر فراز کاخ ملی اسپانیا برگزار می‌شود.

فستیوال گرک (Grec)

هرساله و در ماه جولای، باغ‌های گرک (این نام از آمفی‌تئاتر یونانی موجود در قلب باغ‌ها الهام گرفته شده) تبدیل به یک فضای باز برای آمدن فستیوال گرک می‌شوند. رقص، نمایش، اجراهای آکروباتیک، شعر و موسیقی بخشی از برنامه این فستیوال فرهنگی هستند. سالن تئاتر آپولو نیز در این فستیوال همکاری کرده و در کنار برخی از اجراهای رایگان، شماری از نمایش‌ها نیز به‌صورت پولی برگزار می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۹ عضو بدن که دیگر نیازی به آن‌ها نداریم را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,جشنواره,بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در این گزارش از اشتباهاتی خواهیم گفت که باعث داغ شدن گوشی می‌شوند.

داغ شدن موبایل

ما روزانه زمان زیادی را صرف تلفن همراه خود می‌کنیم. بنابراین، حداقل انتظاری که داریم این است که این وسیله که حضور بسیار پررنگی در زندگی ما دارد، هم برای روابط شخصی و کاریمان و هم برای اوقات فراغتمان، همیشه بهترین عملکرد خود را داشته باشد. وقتی هم که این اتفاق نیفتد، درماندگی و ناراحتی بسیاری از ما را به دنبال خواهد داشت. در ادامه از اشتباهاتی خواهیم گفت که باعث داغ شدن موبایل می‌شوند. با مجله دلتا همراه باشید.

داغ شدن موبایل

۱- در مکان‌های گرم از گوشی خود استفاده یا آن را رها می‌کنید

شاید بدیهی به نظر برسد اما در روزهای گرم نباید تلفن هوشمند خود را در معرض نور خورشید یا داخل ماشین رها کنید. این اتفاق ممکن است حتی ندانسته رخ دهد، مثلا وقتی که در فضای باز مشغول غذا خوردن هستید و تلفن‌تان را روی میز گذاشته‌اید یا زمانی که در طبیعت مشغول عکس گرفتن هستید. یک حالت دیگر هم می‌تواند هنگام رانندگی باشد که برای مسیریابی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنیم و آن را به پنجره جلویی ماشین تکیه می‌دهیم.

۲- همیشه آن را کنار کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه‌های دیگر می‌گذارید

در محیط کار معمولا همه ابزارهای مورد نیاز خود، مثل کامپیوترمان را کنار تلفن همراه و گاهی هم تبلتمان می‌گذاریم. حتی بعد از تمام شدن کارمان هم همه آن‌ها را در یک کیف کنار هم قرار می‌دهیم.

اگر یکی از این دستگاه‌ها داغ شود، همین نزدیکی زیاد باعث انتقال حرارت آن به دستگاه‌های دیگر می‌شود. این مسئله در بلند مدت روی عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است آن‌ها را جدا از هم بگذارید.

۳- موبایل خود را در جیبتان می‌گذارید

اگر هوا گرم باشد و گرمای‌بدن تان هم به آن اضافه شود، خنک کردن تلفنی که داغ شده یا حتی جلوگیری از داغ کردن آن بسیار دشوار خواهد شد. به همین دلیل صلاح نیست تلفن همراهتان را یکسره در جیبتان بگذارید، چه برسد به روزهایی که هوا گرم است.

۴- توجه نمی‌کنید تلفن همراهتان مشغول چه کاری است

رها کردن تلفن همراه خود در نزدیکی یک منبع گرما تنها علت داغ شدن گوشی نیست، چون تلفن همراه مثل یک کامپیوتر بدون فن می‌ماند، دمای قطعات داخلی آن هم می‌تواند به میزان چشمگیری بالا رود. اگر دچار این مشکل شدید، فعالیت‌هایی مثل مکان یابی، یا فرآیندهای غیر ضروری همچون بروزرسانی‌هایی که در پس زمینه انجام می‌شوند را غیر فعال کنید. این فعالیت‌ها انرژی تلفن همراه را مصرف می‌کند.

۵- قاب گوشی را بیرون نمی‌آورید

قاب‌ها گوشی‌ها را در برابر سقوط یا آسیب‌های خارجی حفظ می‌کنند. متاسفانه همه آن‌ها برای تلفن‌های همراه مناسب نیستند چون اجازه هوارسانی کافی و مناسب را نمی‌دهند. اگر دمای تلفن همراهتان اندکی بیشتر از معمول به نظر می‌رسید، می‌توانید قاب گوشی را بیرون آورید. شما می‌توانید این کار را هنگام شارژ کردن گوشی هم انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه عکس‌های حذف شده واتساپ را بازیابی کنیم؟ را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا,نکات دانستنی,موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ساکنان بومی آلاسکا از سال‌های دور برای زنده و در امان ماندن از سرمای بی رحمانه این منطقه دست به ابتکار‌های هوشمندانه‌ای می‌زدند.

عینکی از جنس استخوان

به گزارش مجله دلتا، یک عینک خاص و هدفمند در آلاسکا، توسط ساکنان بومی این منطقه ساخته می‌شده است. با ما همراه باشید تا بیشتر با عینکی از جنس استخوان آشنا شوید.

عینکی از جنس استخوان

در آلاسکای برفی، اگر ساعت‌ها را به برف خیره شوید در اثر نور فرابنفش دچار آسیب قرنیه و حتی کوری می‌شوید. هزاران سال پیش، مردمان بومی در سرتاسر آن منطقه برای این مسئله یک راه‌حل داشتند؛ عینک‌های برفی می‌ساختند که از استخوان، چوب عاج یا مواد دیگر تشکیل می‌شد، و شکافی را به عنوان جای چشم در آن ایجاد می‌کردند که از چشم‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کرد.

قبل از اختراع عینک‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی

مدت‌ها قبل از اختراع عینک‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی، ساکنان بومی آلاسکا، از جمله قوم یوپیک، این عینک‌های اصلاحی خود را ابداع کردند. آن‌ها را “عینک آفتابی نسخه‌ای یوپیک” می‌نامند. مردم یوپیک درک دقیقی از فیزیک، زیست شناسی و شیمی دارند که جهان طبیعی را پیش می‌برد. آن‌ها از هر ماده‌ای که به دستشان می‌رسد برای ساخت ابزار و لباس‌هایی استفاده می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند در این محیط سرد زنده بمانند. یکی از بزرگان یوپیک گفت: اجداد ما در ساخت ابزار‌های شکار بسیار باهوش بودند. این مسئله در سازه‌های دستی آن‌ها مشهود است.

برخی از بزرگان یوپیک نگران هستند که اتکا به کالا‌های مدرن غربی و زندگی شهری، سنت‌های خلاقانه را کمرنگ کند. اما هنوز افراد کافی برای حفظ تکنیک‌های ضروری شکار و ماهیگیری می‌کنند. با این حال موضوع جدیدی در حال ظهور است، موضوعی که الگو‌های فصلی نسل‌ها را مختل می‌کند. مثلا اقیانوس مانند گذشته یخ نمی‌زند و انجماد در اواخر پاییز اتفاق می‌افتد.

عینکی از جنس استخوان

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب این دختر خیلی زیبا، هرگز نمی‌تواند ازدواج کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی دلتا,عجایب,عینک استخوانی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک پارک موضوعی در آمریکا بازدیدکنندگان را به چالشی ترسناک دعوت می‌کند.

حبس در تابوت

پارک موضوعی «شش پرچم» (Six Flags) واقع در شهر سنت لوییس در ایالت میزوری شش داوطلبان را به چالشی ترسناک دعوت می‌کند. شرکت‌کنندگان در این چالش باید تا ساعت ۷ عصر روز بعد یعنی به‌مدت ۳۰ ساعت، خود را در تابوت حبس کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا با ۳۰ ساعت حبس در تابوت آشنا شوید.

۳۰ ساعت حبس در تابوت

تابوت‌های مورد استفاده در این چالش دارای ابعاد ۶۱ در ۲۱۳ سانتی‌متر هستند. شرکت‌کنندگان باید دارای حداقل ۱۸ سال سن باشند و هیچ مشکل پزشکی نداشته باشند که در مدت ۳۰ ساعت دراز کشیدن دچار مشکل نشوند. همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود که وسایل خواب خودشان، مثل بالش، پتو و کیسه‌‌ خواب را به‌همراه داشته باشند.

در عوض پارک Six Flags تمامی مواد خوراکی و نوشیدنی را که در همان تابوت باید مصرف شوند، تامین می‌کند. علاوه بر این یک درگاه شارژ گوشی نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد که بدون سرگرمی نمانند.

سر هر ساعت به شرکت‌کنندگان یک فرصت شش دقیقه‌ای برای دستشویی رفتن داده می‌شود. اگر کسی خارج از زمان استراحت از تابوتش خارج شود، او بلافاصله از چالش حذف می‌شود که این کار توسط نماینده‌ پارک انجام می‌شود که تمام مدت آنجا خواهد بود تا مطمئن شود کسی تقلب نکند.

طی ساعات کاری پارک، شرکت‌کنندگان می‌توانند یک مهمان به‌عنوان همراه داشته باشند؛ اما ساعات تاریکی شب را باید تنها سپری کنند.

چالش تابوت

اگر اکنون غرق در تفکر هستید که چه مقدار پول می‌تواند شما را وادار به شرکت در این چالش کند، ممکن است ناامید شوید. جایزه‌ نفر برنده‌ این چالش ۳۰۰ دلار است. همچنین برنده می‌تواند تابوتش را نگه دارد که البته این شاید در آینده باعث کاهش هزینه‌های او شود.

حبس در تابوت

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب با فرهنگ‌های عجیب و باورنکردنی آفریقایی آشنا شوید را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی دلتا,عجایب ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بیماری‌های خاص و عجیبی در دنیا وجود دارند که شاید تا به حال نام آن‌ها را نشنیده باشید اما جالب است بدانید این بیماری‌ها گاهی سبب می‌شوند که فرد نتواند ازدواج کند و یا به راحتی با دیگران ارتباط برقرار نماید.

بیماری عجیب

برخی از بیماری های عجیب که در دنیا وجود دارد باعث می‌شود تا خیلی از افراد نتوانند کارهایی از قبیل ازدواج و ارتباط با دیگران را به سادگی انجام دهند. این دختر زیبا نمی تواند ازدواج کندبا مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با بیماری عجیب این دختر آشنا شوید.

بیماری عجیب این دختر زیبا

در این بخش در مورد دختر جوانی صحبت می‌کنیم که غیر قابل لمس است. او به خاطر آلرژی عجیبی که دارد هیچگاه با کسی نمی‌تواند ازدواج کند.

پریسیلا دختر زیبا اما بدشانسی است که دچار بیماری نادری گشته و به دلیل ابتلا به این بیماری نمی‌تواند با کسی ازدواج کند. این دختر باید از لمس شدن توسط دیگران و هر گونه فشار روی بدنش از سوی فردی دیگر اجتناب نماید. به همین سبب او دختری غیر قابل لمس است و هرگز نمی‌تواند ازدواج نماید.

علت درماتوگرافی

علت درماتوگرافی ناشناخته است و ممکن است این عارضه به علت یک واکنش آلرژیک باشد. لمس شدن پوست فرد مبتلا و کوچک‌ترین تحریک پوست او سبب آزاد شدن هیستامین شده و موجب می‌شود او علائم و نشانه‌هایی مانند قرمزی، تورم، جوش، خارش و غیره را تجربه کند که این علائم ممکن است طی ۳۰ دقیقه از بین بروند. به ندرت، این علائم می‌تواند چندین ساعت تا چند روز ادامه یابد.

این بیماری سبب بروز خلاقیت‌هایی در فرد بیمار شده و شخص بیمار با استفاده از فشار یک قلم یا با کشیدن انگشت بر روی پوست، می‌تواند نقش‌هایی مانند تاتو واقعی روی پوست خود ایجاد کند. اما این خطوط تا سی دقیقه باقی می‌مانند. فرد مبتلا به این بیماری نادر باید تا حد امکان از عوامل ایجاد کننده آلرژی دوری نماید.

بیماری عجیب

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب آشنایی با خطرناک‌ترین هکرهای دنیا را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , عجایب ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یک پزشک فضایی درباره اتفاقات و تغییراتی که در بدن فضانوردان پس از سفر به فضا رخ می‌دهد اطلاع رسانی کرده است.

تغییرات عجیب بدن در فضا

یک متخصص آلمانی در پزشکی فضایی در آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که فضانوردان در طول ماموریت‌های فضایی خود به دلیل کمبود جاذبه قد بلندتر می‌شوند. زمانی که انسان در فضا قرار بگیرد دیسک‌های ستون فقرات او منبسط می‌شوند و طول انسان به طور متوسط پنج و نیم سانتی متر در ۲۴ ساعت اول افزایش می‌یابد. البته هنگامی که فرد به زمین باز می شود، قدش به طول اولیه خود باز می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با تغییرات عجیب بدن در فضا آشنا شوید.

تغییرات عجیب بدن در فضا

این متخصص بیان کرد تغییر کوتاه مدت نیز در بدن فضانوردان رخ می‌دهد که جابجایی مایعات بدن به سمت بالا و سر است. این امر منجر به ادرار کردن ۱.۵ لیتر آب در ۲۴ ساعت اول می‌شود؛ همچنین صورت فضانورد بسیار پر و پا‌ها بسیار لاغر می‌شوند. البته با نبود آب در پاها، اتفاقی برایشان نمی‌افتد.

در فضا مراقب عضله‌هایتان باشید

گانزه اعتقاد دارد در درازمدت عضلات به دلیل عدم استفاده و نبود نیروی گرانش تحلیل می‌رود. حرکت از یک مکان به مکان دیگر در فضا فقط مستلزم هل دادن یک جسم سنگین است و عضله قلب کوچکتر می‌شود. فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی روزانه دو ساعت و نیم تمرینات بدنی انجام می‌دهند.

فضانوردان از دوچرخه ثابت با کفش‌های روی پدال، یک وسیله تمرین قدرتی و تردمیل استفاده می‌کنند تا از آسیب به عضله‌های خود جلوگیری کنند. به عنوان مثال در ماموریت‌های آتی به مریخ امکان بردن این وسایل به دلیل کمبود فضا وجود نخواهد داشت. جستجو برای یافتن راه‌های دیگری برای جلوگیری از انقباض عضلانی در حال انجام است.

همچنین انجام تحقیقات در زمینه تحریک الکتریکی عضلات با همکاری یک گروه بین المللی است. اگر ماهیچه‌ها با الکتریسیته تحریک شوند، ممکن است انسان نیاز چندانی به تمرین نداشته باشد و این امر باعث صرفه جویی در فضا نیز خواهد شد. قرار است در سال‌های آینده ۱۶ فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی در این آزمایش شرکت کنند.

تغییرات عجیب بدن در فضا

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب همه این حیوانات به ماه سفر کرده‌اند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , عجایب ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هکر‌ها، متخصصین فنی با مهارت بالا، به طور معمول جوان و آشنا با برنامه‌نویسی کامپیوتری هستند که سعی دارند به طرز عجیبی لایه‌های امنیتی سیستم‌های رایانه‌ای را دور بزنند.

هکرهای مشهور

برای یافتن ریشه‌های فرایند هک باید به موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سفر کنیم؛ جایی که برای اولین‌بار در دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ میلادی از عبارت «هک» برای توصیف راه‌حل‌های ظریف و زیبا جهت حل مسائل، استفاده شد. در واقع بیشتر این هک‌ها، شوخی‌های سیاسی بودند، اما به مرور زمان شاهد تلفیق این عبارت با پایه‌های برنامه نویسی کامپیوتری مدرن در نقاط مختلف دنیا بودیم. با مجله دلتا همراه باشید تا با هکرهای مشهور آشنا شوید.

هکرهای مشهور

مایکل کالس

پسر مافیا با نام واقعی «مایکل کالس» (Michael Calce) اولین کامپیوتر خود را در سن ۶ سالگی دریافت کرد. وقتی تنها ۱۴ سال داشت، اقدام به اجرای یک حمله محرومیت از سرویس توزیع شده (DDoS) به یاهو کرد که در آن زمان به عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجو در وب مطرح بود. او در ادامه توانست عملکرد سرویس‌های بزرگ دیگری مانند eBay، آمازون و CNN را با اختلال همراه کند. همچنین اگرچه حمله اول او به برند Dell ناکام ماند اما توانست در تلاشی دوباره، این سازنده مشهور قطعات الکترونیک را نیز به زانو درآورد. چندی بعد کالس مسئولیت حملات را برعهده گرفت و از آن زمان توجه پلیس FBI و پلیس کانادا به او جلب شد.

هکرهای مشهور

آلبرت گونزالس

«آلبرت گونزالس» (Albert Gonzalez) در نوجوانی، گروه ShadowCrew را تشکیل داد. این گروه توانست در جابه‌جایی اطلاعات بیش از ۱.۵ میلیون کارت اعتباری مسروقه نقش داشته باشد. همچنین ارائه اسناد جعلی شناسایی مانند پاسپورت، گواهینامه رانندگی، کارت‌های تامین اجتماعی، گواهی‌های تولد و کارت‌های بیمه سلامت در لیست جرائم گروه مذکور دیده می‌شود. علاوه بر گونزالس، هکر‌های دیگری از ایالات متحده، بلغارستان، بلاروس، کانادا، لهستان، سوئد، اوکراین و هلند نیز در جابه‌جایی داده‌ها نقش داشتند.

در نهایت گونزالس پس از دستگیری توانست با ارائه شواهد و مدارک به سرویس مخفی ایالات متحده، از محکومیت فرار کند. در حین همکاری وی با نهاد‌های امنیتی، به صورت جداگانه توانست اطلاعات بیش از ۴۵.۶ میلیون کارت اعتباری را به سرقت ببرد. دستگاه‌های قضایی توانستند مبلغ ۱.۶ میلیون دلار را از گونزالس بدست آورند و در مارس ۲۰۱۰ به ۲۰ سال زندان و رد مال محکوم شد.

متیو بیوان و ریچارد پرایس

«متیو بیوان» (Mathew Bevan) و «ریچارد پرایس» (Richard Pryce) هر دو نوجوان ساکن بریتانیا بودند که از طریق سامانه تابلوی اعلانات (BBS) یکدیگر را پیدا کردند. بیوان در ابتدا شیفته اسناد مرتبط با اشیا ناشناس پرنده (UFO) بود و پس از دسترسی به برخی اسناد مرتبط در وب سایت‌هایی که مخصوص هکرها است، تصمیم گرفت تا حقیقت پنهان پیرامون این مسئله را کشف کند. در سوی دیگر پرایس تا آپریل ۱۹۹۴ موفق شده بود تا چندین ورود غیر مجاز کامپیوتری به پنتاگون، آزمایشگاه رم در پایگاه نیروی هوایی گریفیز در نیویورک، ناسا و پایگاه هوایی رایت پترسون داشته باشد که مخزن فایل‌های مرتبط با اشیا ناشناس پرنده در آن قرار گرفته بود.

پرایس از طریق دسترسی به آزمایشگاه رم، توانسته بود به رایانه مرتبط با موسسه تحقیقات اتمی کره نیز دست پیدا کند. او توانست پایگاه داده آن‌ها را روی یک رایانه دیگر در پایگاه هوایی گریفیز دانلود کند. اگر کره شمالی متوجه می‌شد که نفوذی از سوی کامپیوتر‌های پایگاه نیروی هوایی آمریکا صورت گرفته است، ممکن بود شاهد وقوع جنگ جهانی سوم باشیم.

هکرهای مشهور

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۳ ترفند برای افزایش سرعت اینترنت مودم را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , هکر ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ضعیف شدن موبایل و عملکرد بسیار کند آن، بدترین اتفاقی است که می‌تواند به سر دیوایس هوشمندتان بیاید. اما نیازی به وحشت‌زده شدن هم نیست. اگر دیوایس اندرویدی‌تان کند شده، بهبود وضعیت آن پروسه‌ای تقریبا بسیار سریع است.

مشکل کند شدن موبایل‌

اگر با مشکل کند شدن موبایل‌ روبه‌رو شده‌اید، پیش از رفتن به سراغ تعمیرکار یا خرید یک موبایل جدید، راه‌ حل‌هایی که در این مقاله لیست کرده‌ایم را تست کنید. با مجله دلتا همراه باشید.

مشکل کند شدن موبایل‌ های اندرویدی

برای بهبود مشکلاتی که منجر به کند شدن موبایل اندرویدی شده‌اند، سه راه مختلف وجود دارد.

پاک کردن کش

هر بار که با موبایل‌تان به گشت‌وگذار در اینترنت می‌پردازید، اندکی اطلاعات در کش موبایل‌تان ذخیره می‌شود. بنابراین پاک کردن کش یک راه عالی برای افزایش سرعت موبایل اندرویدی است.

برای این کار گام‌های زیر را دنبال کنید:

به سراغ منوی Settings در دستگاه بروید.
روی گزینه Storage بزنید.
زیر Device Storage، روی Internal Storage کلیک کنید.
گزینه Cached Data را انتخاب کنید.
یک پنجره هشدار باز می‌شود که از شما می‌پرسد آیا از این کار اطمینان دارید یا خیر. گزینه OK را بزنید.

نکته مهم

نکته مهم این است که با پاک کردن کش اپلیکیشن‌ها، اطلاعات مهم اپلیکیشن‌ها پاک نمی‌شود. البته App Data که معمولا شامل چیزهایی مانند اطلاعات اکانت است را نیز می‌توان از همین منو پاک کرد، اما هنگام این کار دقت ویژه نشان دهید تا اطلاعات مهم به صورت ناخواسته از دست نروند.

پاک کردن فایل‌ها و اپلیکیشن‌های بلا استفاده

با پاک کردن اپلیکیشن‌هایی که هیچوقت از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، قادر به آزاد کردن بخشی از حافظه مورد نیاز برای عملیات‌های سیستم عامل هستید. پاک کردن هرچیزی که به آن نیاز ندارید، از تصاویر و ویدیوها گرفته تا فایل‌ها و مستندات، می‌تواند به شرایط کمک کند.

برای اینکه درکی خوب از این داشته باشید که چه چیزی بیشتر فضای موبایل را اشغال کرده، می‌توانید به منوی Settings بروید، سپس Storage و در آخر تب Device Maintenance را باز کنید تا ببینید چه مقدار فضای خالی دارید و چه چیزی بیشترین فضا را مال خود کرده است.

ری‌استارت یا ریست کردن دستگاه

اگر تمام راهکارهای ساده را تست کرده‌اید و موبایل اندرویتان همچنان کند است، وقتش رسیده که به سراغ تنظیمات حالت کارخانه بروید.

ابتدا از اطلاعات درون موبایل بک‌آپ بگیرید و بعد به Settings بروید.
گزینه General Management را زده و بعد Reset را انتخاب کند.
گزینه Reset Settings را بزنید.
و اگر این کار هم جواب نداد، «Factory Data Reset» کامل را تست کنید. اگر مشکل ادامه داشت، دیگر وقت کمک گرفتن از متخصصین رسیده است.

مشکل کند شدن موبایل‌

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب استفاده مفرط از گوشی هوشمند موجب افسردگی می‌شود را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , ترفند ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خیلی از ما کشورهای آفریقایی را به آداب و رسوم عجیب و غریبشان می‌شناسیم. معروف است که در آفریقا آداب و رسوم بیشتر از کلمات و واژه‌ها کاربرد دارد.

آداب و رسوم کشورهای آفریقایی

آفریقا یک جامعه چند فرهنگی دارد و کشوری سنتی محسوب می‌شود. به خاطر همین هم هست که سنت‌ها و آداب و رسوم متعددی در آفریقا وجود دارد که یکی از دیگری عجیب‌تر هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا با آداب و رسوم کشورهای آفریقایی آشنا شوید.

آداب و رسوم کشورهای آفریقایی

سلام و احوالپرسی

سلام و احوالپرسی در آفریقا یکی از مهمترین بخش‌های معاشرت است که باید به آن توجه کنید. یک سلام (hello) سریع، همراه با دست دادن، از جمله کارهایی است که حس مثبتی در دیدار اول ایجاد می‌کند.

احترام به بزرگترها

از آنجا که آداب و رسوم ملل آفریقایی بر آموزه‌های قدیمی آنان استوار است، یکی از آداب مهم‌شان احترام به افراد مسن و بزرگتر است. در معاشرت با این افراد همیشه اجازه دهید ابتدا آن‌ها سوال بپرسند.

اشاره کردن با دست

در فرهنگ آفریقایی اشاره کردن به یک چیز یا یک فرد با دست کار بسیار بی‌ادبانه‌ای است. سعی کنید با چشم یا حرکت سر به چیزی که می‌خواهید اشاره کنید.

صدا کردن با حرکت دست

اگر خواستید کسی را در آفریقا صدا کنید بهتر است او را به اسم خطاب کنید نه اینکه با دست او را صدا بزنید.

با دست راست غذا بخورید

همانطور که شنیده‌اید دست راست برای غذا خوردن است و دست چپ برای کارهای غیربهداشتی! به همین خاطر به هیچ عنوان با دست چپ به غذاهای آفریقایی دست نزنید.

آداب و رسوم کشورهای آفریقایی

جلب کردن توجه دیگران

آفریقایی‌ها برای جلب کردن توجه یکدیگر صدایی شبیه «هیس» از دهان خود درمی‌آورند.

سکوت کردن در معاشرت

اگر بین صحبت کردن با کسی سکوت شد، معذب نشوید و سعی نکنید موضوعی برای صحبت پیدا کنید. چرا که آفریقایی‌ها معتقدند وقتی حرفی برای زدن نیست، سکوت کردن بهترین کار است.

زمان خیلی اهمیت ندارد

زمان برای آفریقایی‌ها اهمیت زیادی ندارد. طوری که هنگام معاشرت با آن‌ها حس می‌کنید ساعت آن‌ها جور دیگری کار می‌کند. یادتان باشد که قرار گذاشتن با آن‌ها برای یک ساعت مشخص و برنامه ریزی برای آینده فقط ناامیدتان خواهد کرد.

هنگام صرف غذا زیاد صحبت نکنید

در فرهنگ مردم آفریقا صحبت کردن زیاد هنگام غذا کار درستی نیست. معمولا درباره مسائل کاری و شخصی بعد از غذا صحبت می‌شود.

آداب هدیه گرفتن

با دو دست خود هدیه‌ای که به شما اهدا شده را دریافت کنید. دریافت هدیه با یک دست کار درستی نیست.

آداب و رسوم کشورهای آفریقایی
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب همه این حیوانات به ماه سفر کرده‌اند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , فرهنگ آفریقایی ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

امروزه موضوع «خستگی در محیط کار» به مساله‌ای مهم و قابل توجه تبدیل شده و کارشناسان و مدیران بیش از پیش از اهمیت تاثیرات سوء خستگی و تاثیری که بر عملکرد آن‌ها می‌گذارد آگاه شده‌اند.

خستگی و بی‌حوصلگی در هر محیط کاری ممکن است پیش بیاید و گاهی اجتناب ناپذیر است. با این حال به عنوان یک کارمند کوشا و با انگیزه می‌توانید با راهکارهایی از خستگی در محیط کار جلوگیری کنید و انرژی و انگیزه خود را همچنان حفظ کنید و حتی از کار کردن لذت ببرید. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم راه های مقابله با خستگی کارمندان را بشناسیم.

راه های مقابله با خستگی کارمندان

میز کارتان را تزئین کنید

شاید در نگاه اول این کار بیهوده و بی‌اهمیت به نظر بیاید، اما اگر انجامش دهید از تاثیر آن غافلگیر خواهید شد. محیط اطراف ما و هر آنچه دور و بر ما قرار دارد ناخودآگاه و بی‌آنکه متوجه باشیم بر ما تاثیر می‌گذارد. بنابراین، تصور کنید اگر میز کارتان که تقریبا همیشه جلوی چشمتان است را با چیزهایی که دوست دارید تزئین کنید چقدر در روحیه‌تان موثر خواهد بود.

راه هایی برای مقابله خستگی کارمندان

به رئیستان بگویید

اگر در محیط کار احساس خستگی و بی‌انگیزگی می‌کنید شاید به این دلیل باشد که کارتان و محیط کاری شما به اندازه کافی چالش برانگیز نیست. پس این موضوع را با رئیستان مطرح کنید. مدیران معمولا از طرح چنین موضوعاتی استقبال می‌کنند و شاید ایده‌هایی برای تغییر مسئولیت و وظایف کاری شما داشته باشند. شاید شما را در کارهایی وارد کنند که قبلا از آن‌ها به دور بوده‌اید و با این کار انگیزه و اشتیاق کافی برای ادامه کار پیدا کنید. با افزوده شدن مسئولیت‌ها با چالش‌های جدیدی در محیط کار روبرو خواهید شد و احساس خستگی کمتری خواهید کرد.

هدف گذاری کنید و به خودتان پاداش بدهید

همیشه سعی کنید در کارتان هدف داشته باشید و تصویری در ذهنتان داشته باشید که قرار است به آن برسید. این کار باعث می‌شود در محیط کار انگیزه پیدا کنید و کار را مانند مسیری در جهت رسیدن به اهدافتان ببینید. کسانی که هدف والایی ندارند و صرفا می‌خواهند جایی کار کنند مطمئنا خیلی زود دچار خستگی و کسالت در محیط کار می‌شوند. اگر هدف بزرگی در ذهنتان دارید آن را به اهداف کوچکتری تقسیم کنید و هربار که به یکی از این هدف‌ها رسیدید به خودتان پاداش بدهید.

تفریح و خوشگذرانی کنید

زندگی کوتاه‌تر از آن است که عمرتان را با نفرت از شغلتان هدر بدهید. سخت نگیرید و کمی تفریح کنید. سعی کنید برای زمان بعد از کار با دوستان یا همکاران برنامه‌های مفرح داشته باشید، ورزش کنید، به سینما بروید. یک سرگرمی شخصی برای خود پیدا کنید و در ساعات بیکاری آن را انجام دهید.

موسیقی گوش کنید

اگر در محیط کارتان امکانش وجود دارد به موسیقی گوش بدهید. شنیدن آهنگ‌های مورد علاقه و آهنگ‌های شاد و آرام بخش می‌تواند تاثیر قابل توجهی در بالا بردن روحیه شما داشته باشد. حتی اگر در محیط کار این امکان وجود ندارد هم نگران نباشد. موقع صرف ناهار یا استراحت برای چند دقیقه هم که شده به یک موسیقی زیبا گوش دهید. موسیقی‌هایی که برای محیط کار انتخاب می‌کنید باید طوری باشد که مزاحم کارتان نشود و تمرکزتان را از بین نبرد. موسیقی‌های بی کلام و ملایم انتخاب خوبی برای محیط کار هستند.

راه هایی برای مقابله خستگی کارمندان

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب ۳ ترفند برای افزایش سرعت اینترنت مودم را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , کارمند ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

استفاده مفرط از گوشی هوشمند موجب افسردگی می‌شود، اما این مورد در زنان بسیار خطرناک‌تر است.

استفاده مفرط از موبایل

به گزارش مجله دلتا و به نقل از دیلی میل، افراد گمان می‌کنند اپلیکیشن‌های مختلف موجب راحتی و بهبود زندگی و آزادسازی هورمون‌های احساس خوب می‌شوند، اما در واقع این موضوع برای افرادی که به استفاده مفرط از موبایل خو گرفته‌اند، موجب ملالت و خستگی می‌شود. با ما همراه باشید.

استفاده مفرط از موبایل

دانشمندان اظهار کردند: افرادی که به طور پیوسته در معرض نور آبی صفحه نمایش قرار دارند، دچار نوموفوبیا می‌شوند.

محققان دانشگاه بینگهامتون نیویورک اعلام کردند: تاثیر استفاده مفرط از گوشی همراه در آینده بدتر خواهد شد.

سرپرست این تحقیق اظهار کرد: گوشی‌های هوشمند ابزاری برای سرعت و راحتی شده‌اند، اما افراد را در معرض ملالت، خستگی و در نتیجه افسردگی قرار می‌دهند.

در این تحقیق ۱۸۲ دانشجو، زمان استفاده از گوشی هوشمند خود را گزارش دادند و این افراد به پنج گروه استفاده هوشمندانه، منظم، زیاد، مفرط و معتاد تقسیم شدند و حدود هفت درصد آنان در گروه معتاد و ۱۲ درصد در گروه مفرط قرار گرفتند.

عوارض گوشی همراه

نتایج نشان داد استفاده مفرط از گوشی همراه عوارضی نظیر مشکلات شخصی، اجتماعی، کاری، افسردگی، اضطراب و حتی کم‌رویی را به دنبال دارد. در این تحقیق مشخص شد زنان بیشتر در معرض خطر هستند. آنان پیوسته گوشی خود را چک می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب کوچک شدن مغز، چالش جدید انسان های امروزی را بخوانید.

 

 


:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , گوشی هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

محققان پس از انجام آزمایش‌‌های متعدد به این نتیجه رسیده اند که اندازه مغز انسان‌های مدرن در حال کوچک شدن است.

کوچک شدن مغز انسان امروزی

یافته‌های جدید و منتشر شده دانشمندان کاهش سطح نسبت وزنی مغز و بدن را در انسان های مدرن نشان می‌دهد که با افزایش چاقی ارتباطی دارد. در طول ۴ میلیون سال گذشته، اندازه بدن افزایش یافته و مغز با سرعتی نامتناسب نسبت به بقیه بدن رشد داشته است. اعتقاد بر این است که افزایش نسبت وزنی مغز و بدن عامل اصلی بالاتر رفتن توانایی شناختی مشاهده شده در پستانداران است. برخلاف تکامل انسان در این سال‌ها، اندازه توده مغزی هومو مدرن (AM) به طور قابل توجهی در ۵۰ هزار سال گذشته کاهش یافته است. با مجله دلتا همراه ما باشید تا با کوچک شدن مغز انسان های امروزی بیشتر آشنا شوید.

کوچک شدن مغز انسان های امروزی

مشخص نیست چرا اندازه مغز انسان ها کاهش یافته است. در یک مطالعه، سی هولوسن و ۲۵ اسکلت AM Homo بررسی شدند. همچنین از داده‌های کالبد شکافی ۱۹ فرد فوت شده بین سال‌های ۱۹۸۰-۱۹۸۲ استفاده شد. نسبت وزنی مغز و بدن در تعیین میزان قوه شناختی انسان ماقبل تاریخ کاربرد داشت.

اندازه مغز در انسان‌ های امروزی چند درصد کاهش یافته است؟

اندازه مطلق مغز در انسان‌های امروزی ۵.۴۱۵ درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که تغییرات اندازه بدن بیشتر مربوط به تغییر اندازه مغز انسان ها باشد. در طول ۵۰ هزار سال گذشته، سطوح نسبت وزنی مغز و بدن نسبتا ثابت باقی مانده است به جز انسان‌های امروزی که افزایش BMI را تجربه کرده‌اند. محققان استدلال می‌کنند که کاهش اندازه مغز یک پاسخ انطباقی به تغییر فیزیولوژی به‌ ویژه توده بدنی انسان‌های مدرن است.

عوامل محیطی

با توجه به اینکه عوامل محیطی گذراتر از ژنتیک هستند، مشخص نیست که آیا تغییرات فیزیکی در مغز یا استعداد‌های ژنتیکی در دراز مدت تاثیر منفی بر توانایی شناختی انسان خواهد داشت یا خیر. پدیده‌ای که تاثیر مثبت بلندمدت عوامل محیطی را بر هوش انسان در طول قرن بیستم توصیف می‌کند. در طول ۳۰ سال گذشته و در بسیاری از نقاط جهان، کاهش قابل توجهی در IQ وجود داشته که بیشترین کاهش در کشور‌های صنعتی مشاهده شده است؛ بنابراین بهبود در اوضاع محیط ممکن است برای جبران اثرات طولانی مدت تغییرات ژنتیکی و فیزیکی بر مغز کافی نباشد.

کوچک شدن مغز انسان امروزی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب غذاهای چینی که حتی فکر کردن به آن‌ها حالتان را بد می‌کند! را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا , مجله دانستنی دلتا , مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()