مغز چطور هنگام خواب دیدن بدن را فلج می‌کند؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اخیرا محققان نورون‌هایی را در مغز یافتند که اختلال‌های مربوط به خواب را به هم پیوند می‌دهد و به درمان آن‌ کمک می‌کند.

حمله خواب

هنگامی‌که می‌دیدیم هومر سیمپسون (شخصیتی کارتونی در سریال سیمپسون‌ها) هنگام رانندگی یا در حالی که در کلیسا بود و حتی هنگامی که با راکتور هسته‌ای کار می‌کرد، به خواب می‌رفت، برایمان خنده دار بود اما در واقعیت حمله خواب از بیماری‌های جدی مرتبط با خواب است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این اختلال‌ها می‌خوانید.

بیماری حمله خواب

اخیرا محققان “دانشگاه تسوکوبا” ژاپن به سرپرستی پروفسور “تاکشی ساکورای” نورون‌هایی را در مغز یافتند که هر سه اختلال را به هم پیوند می‌دهد و می‌تواند هدفی برای توسعه درمان‌های مناسب برای این اختلالات باشد. به این ترتیب دانستنی ما درباره خواب و بیماری‌های مربوط به آن افزایش یافته است.

حرکت تند چشم در خواب هنگامی که ما رویا می‌بینیم رخ می‌دهد. چشمان ما پی در پی حرکت می‌کنند اما بدن ما بی‌حرکت است. این حالت که مانند فلج تقریبی عضلات هنگام رویا دیدن است و حرکت تند چشم در خواب، آتونیا (REM-atonia) نامیده می‌شود و در افراد مبتلا به اختلال رفتاری حرکت تند چشم در خواب وجود ندارد. عضلات به جای اینکه در هنگام حرکت تند چشم در خواب بی حرکت باشند، به اطراف حرکت می‌کنند و اغلب به حدی حرکت‌شان زیاد می‌شود که فرد بلند می‌شود یا از خواب می‌پرد و فریاد می‌زند.

محققان تلاش کردند نورون‌های مغز را که به طور معمول از این نوع رفتارها در هنگام حرکت تند چشم در خواب جلوگیری می‌کنند، پیدا کنند. هنگامی که محققان بخش ورود به این سلول‌های عصبی را مسدود کردند، موش‌ها در هنگام خواب شروع به حرکت کردند و این حالت دقیقاً در فردی که اختلال رفتاری حرکت تند چشم در خواب دارد رخ می‌دهد.

حمله‌های خواب در ساعات بیداری را حمله خواب یا خواب‌تازش یا نارکولپسی (Narcolepsy) می‌گویند. کاتاپلکسی یک بیماری مرتبط با خواب است که در آن افراد به طور ناگهانی تونوس ماهیچه‌ای را از دست می‌دهند و گویی می‌افتند. اگرچه آن‌ها بیدار هستند، اما عضلات آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویی در حالت حرکت تند چشم در خواب هستند.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «درمان نابینایی با استفاده از سلول های بنیادی جسد» را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

شناسایی دو نوع جدید از ویروس کرونا در آمریکا

درمان نابینایی با استفاده از سلول های بنیادی جسد

عجیب‌ترین پدیده‌های هواشناسی

فضانوردان نیروی جاذبه زمین را فراموش می‌کنند

تست شخصیت شناسی‌‌؛ با خودتان آشنا شوید!

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید





:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله دانستنی,مغز,فلج,خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: